جديدترين جنگنده ي ساخته شده توسط ايران يا شفق آسمان

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 39
تاریخ عضویت: یک شنبه 25 شهریور 1386, 7:21 pm
سپاس‌های دریافتی: 40 بار

جديدترين جنگنده ي ساخته شده توسط ايران يا شفق آسمان

پست توسط Saber_recognizer » جمعه 11 آبان 1386, 6:00 pm

جنگنده پنهانکار و مافوق صوت شفق که طراحی آن از چندین سال پیش شروع شد و در سال 2004 نیز تکمیل نمونه اولیه آن گزارش شده که چندین آزمایش موفقیت امیز را پشت سر گذازده که آزمایشات به صورت کاملا سری در یک پایگاه دور افتاده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام گرفته است ، این جنگنده در سه نوع آموزشی دو نفره، جنگنده دو نفره و جنگنده یک نفره طراحی شده است. پروژه طراحی شفق توسّط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از فرمان رهبری ایران پس از جنگ مبنی بر خودکفایی در ساخت تسلیحات سرمایه گزاری شده و بوسیله مجتمع دانشگاهی هوایی (Aviation University Complex) که زیر مجموعه ای از دانشگاه صنعتی مالک اشتر می باشد پس از هزاران ساعت کار مداوم دانشمندان و دانشجویان ایرانی طراحی و ساخته شده است ( البته در ابتدای ساخت این جنگنده دو شرکت روسی میگ و سوخو نیز با ایران همکاری میکردند که ظهور مونیتور های دیجیتالی موجود در کاک پیت هواپیما که از جنس روسی هستند گواه بر این مدعا است ولی به دلیل افزایش فشار سیاسی ناشی از پرونده هسته ای از سوی آمریکا به روسیه این شرکتها از مشارکت در ادامه این طرح صرف نظر کردند)لازم به ذکر است که دانشگاه بزرگ صنعتی مالک اشتر که یکی از بزرگترین مراکز علمی و طراحی ایران می باشد وابسته و زیر نظر کامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جموری اسلامی ایران است .


بسیاری از کارشناسان شفق را از حیث توانایی و نوع طراحی با طرح هواپیمای MiG-I-2000 روسیه که جنگنده ای است شکاری و رهگیر مقایسه کرده اند. البته لازم به ذکر است در طراحی شفق به ویژگی پنهانکاری (رادارگریزی) آن توجه زیادی شده، بویژه که طرح بدنه آن از حیث RCS به جنگنده اف/ای-22 رپتور ساخت آمریکا که یک جنگنده پنهانکار است نیز تا اندازه ای شباهت دارد و بدنه آن از مواد جاذب امواج رادار (Radar Absorbing Materials) ساخته شده است،که توانایی ایجاد RCS کمتر از یک متر مربع را به جنگنده میدهد در واقع می توان شفق را اولین جنگنده پنهانکار ایرانی دانست. بنا به اظهارات بعضی رسانه ها طراحی نمونه ثانویه شفق که شامل بسیاری اصلاحات و بهبود ها در قسمتهای بالها و نیز دهانه خروجی موتور و همچنین سیستم های راداری پیشرفته تر می باشد تا سال 2008 بطول خواهد انجامید. با توجه به سرمایه گذاری های بسیار بالای ایران در صنایع هوایی و موشکی خود احتمال میرود که این پرنده کمی زودتر از موعد مقرر وارد خدمت در نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران شود

شفق دارای هفت جایگاه برای حمل تسلیحات مختلف می باشد. نوع سازه به کار رفته به شکل مناسبی اجازه حمل انواع بمب و موشکهای هوابه هوا و هوابه زمین و همچنین انواع بمب با هدایت لیزری را به این هواپیمای توانمند می دهد. که در زیر هر بال سه جایگاه و یک جایگاه نیز در زیر بدنه قرار دارد. توانایی شلیک موشک اسپاروو و ساید وایندر و نیز موشک های سری R روسی از جمله R-73 و R-77.ونیز موشکهای KH-29 و KH-31 به همراه موشک هدایت تلوزیونی ماوریک توانایی به خصوصی به این پرنده ساخت ایران در نبردهای چند منظوره میدهد . همچنین استفاده از سه نمایشگر چند کاره رنگی پیشرفته در کاکپیت آن موجب شده تا در جنگنده از نمایشگرهای آنالوگ کمتر استفاده شود . این نمایشگرها که به صورت سری و در کنار هم قرار دارند وظایفی از قبیل کنترل صفحه رادار برای رهگیری پرنده های مشکوک / مدیریت تسلیحات موجود در جنگنده / کنترل سیستم های دفاع الکترونیک برای استفاده در نبردهای الکترونیکی و نیز سیستم هدایت و کنترل شلیک انواع موشکها و بمبهای هدایت راداری و یا لیزری را به این جنگنده داده است .
علاوه بر این در این پرنده جدید به راحتی خلبان توجه زیادی شده است به همین منظور دارای شیشه (درب کابین) بزرگتری هست و از نظر میدان دید دارای بهترین کارایی لازم در میان جنگنده های معروف دنیا است که دلیل آن هم کشیدگی بیشتر شیشه کابین خلبان به سمت جلو و نیز پهنای بیشتر ان به سمت اطراف است که بیشترین دید ممکن را در اختیار خلبان و یا خلبانان این جنگنده ساخت ایران قرار خواهد داد ، همچنین در شفق از صندلی های پرتاب شونده K-36D ساخت روسیه نیز استفاده شده است که بنابه تاکید کارشناسان امریکایی بهترین صندلی پرتاب موجود در جهان می باشد ( آمریکا با صرف یک هزینه تحقیقاتی بالا در حال ساخت یک نمونه مشابه از این صندلی پرتاب پیشرفته برای جایگزینی ان با صندلی های پرتاب اف 22 و اف 35 است ).
وزن این جنگنده حدود 5 تن است که از این لحاظ یک جنگنده سبک بحساب می آید. پیشرانه این جنگنده یک و یا دو دستگاه موتور توربوجت RD-33 کلیموف روسی یعنی همان موتور بکار رفته در جنگنده MiG-29 است برخی منابع آگاه نیز از امکان استفاده از موتور های AL- 31F در این پرنده ساخت ایران خبر دادند . ( البته برخی گمانه زنی ها . بنا به گفته بعضی رسانه ها ایران برنامه هایی نیز برای تولید موتور کلیموف RD-33 و نمایشگر های تحت امتیاز روسیه در ایران دارد.)




از دیگر ویژگی های بارز شفق می توان به طراحی آیرودینامیکی و سرعت فراصوتی آن که دو تا دو ونیم برابر سرعت صوت است اشاره کرد، در طراحی شفق مساحت ریشه بالها بسیار بیشتر از نوک بال است( بالهای قیفی شکل : این نوع شکل بال از پایداری نسبتا خوبی نسبت به باله های دلتا شکل در سرعت های پایین و بالا برخوردار است ) و این امر موجب می شود تا جنگنده شفق در نبرد های هوایی تن به تن (داگ فایت) بتواند به سرعت زاویه حمله را بسوی هدف تغییر دهد، همچنین بواسطه طراحی ویژه بدنه آن توانایی پیچش، غلتش و قابلیت مانور پذیری شفق تا حد زیادی افزایش یافته و آن را به جنگنده ای برای استفاده در موقعیت های خاص تبدیل کرده است. کارشناسان در مورد شفق به گمانه زنی هایی پرداخته اند از جمله اینکه جنگنده شفق از توانایی پرواز در ارتفاع پایین نیز بخوبی برخوردار است و از لحاظ اویونیک یا سیستم های الکترونیک پروازی نیز بسیار پیشرفته می باشد . از پس از سال 2000 طرحی محرمانه در دانشگاههای ایران در حال تهیه است که به موجب آن راداری پیشرفته و بروز برای این جنگنده در حال ساخت است . این رادار که در نحوه عملکرد از رادار AWG-9 تامکت الهام گرفته دارای توانایی فوق العاده و قابل قبولی در بکارگیری در انواع موقعیتهای ضروری است .
اصول استفاده از طراحی مهندسی به خصوص در این جنکنده برای افزایش قابلیت پنهان کاری در این پرنده به خوبی رعایت شده است . حتی بسیاری از کارشناسان ویژگی پنهانکاری شفق را حاصل ترکیب طراحی ویژه و استفاده از مواد جاذب امواج رادار دانسته و توانایی پنهانکاری شفق را با جنگنده آمریکایی F-117 Nighthawk که جنگنده ای بسیار پیشرفته می باشد مقایسه می کنند.

Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh » جمعه 11 آبان 1386, 11:10 pm

من فکر مي کنم تا زمانيکه موتور هواپيما توسط زيربناهاي صنعتي و متخصصان ايراني ساخته نشده است، بهتر اين است که نگوييم اين هواپيما ها ساخت ايران هستند. براي من اصل داستان موتور است.
«تنها آنان که بر خاک افتادند پایان جنگ را دیدند»
تصویر

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1633
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8082 بار
سپاس‌های دریافتی: 3724 بار

پست توسط KH.I.A.2500 » دو شنبه 14 آبان 1386, 12:56 am

با سلام
اين < موتور ميني جت > که ميگويند چي هست ؟ ظاهرا ایران میتونه بسازه . از این موتور میشه برای جنگنده کوچکی مثل شفق استفاده کرد یا خیر ؟ در کل شروع خوبیه Palang mah gerefteh نه ؟
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

_____________

این هم چند عکس از شفق :


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   

Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh » دو شنبه 14 آبان 1386, 1:25 am

KH.I.A.2500 نوشته شده:با سلام
اين < موتور ميني جت > که ميگويند چي هست ؟ ظاهرا ایران میتونه بسازه . از این موتور میشه برای جنگنده کوچکی مثل شفق استفاده کرد یا خیر ؟ در کل شروع خوبیه Palang mah gerefteh نه ؟
[/img][/url]


منهم مطالبی در این باره خوانده ام (...) گویا نوعی هواپیمای حمل ونقل است که البته چند منظوره است. تصور نمی کنم برای هواپیماهای شکاری مناسب باشد. از طرف دیگر باز هم اینطور که برخی از منتقدین فنی در این سایت نوشته اند، ساختن موتور هواپیما ساده تر از اتوموبیل است ولی مشکل اصلی آلیاژها هستند. بنابراین پیشرفت در این زمینه بستگی به پیشرفت عمومی در زیر بناهای صنایع مادر در ایران دارد. بهمین علت هم گویا مراکز صنعتی ذوب آهن ایران نیز در برنامۀ بمباران احتمالی آمریکا قرار گرفته است. ملاحظه می کنیم که درد مرض این نظام نوین جهانی تنها تولید انرژی اتمی در ایران نیست. در اواخر قرن نوزدهم همین روسیه و انگلیس با هم تبانی کرده بودند که در ایران خط آهن کشیده نشود...بهر حال دوست گرامی من متخصص مسائل فنی هواپیما نیستم و نقطه نظر من خیلی کلی . با این وجود پرسش شما همچنان بر جاست و خیلی هم خوب است. تا اینکه پاسخ مشخص خود را پیدا کند.

Captain II
Captain II
پست: 530
تاریخ عضویت: یک شنبه 24 تیر 1386, 3:06 am
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 36 بار
سپاس‌های دریافتی: 140 بار
تماس:

پست توسط Danial_4139 » دو شنبه 14 آبان 1386, 3:31 am

[quote="KH.I.A.2500"]با سلام
اين < موتور ميني جت > که ميگويند چي هست ؟ ظاهرا ایران میتونه بسازه . از این موتور میشه برای جنگنده کوچکی مثل شفق استفاده کرد یا خیر ؟ در کل شروع خوبیه Palang mah gerefteh نه ؟
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

این عکس مربوط به موتور طلوع یک هست که برای استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین سبک استفاده میشه ( یک نمونه هم جهت استفاده در موشک های کروز از همین مدل
بهینه سازی شده و در حال حاضر بیشتر روی موشک های کروز ساحل به سطح استفاده میشه )

این موتور به صورت 100% در داخل تولید شده و روند کار با طراحی نسل جدید تر این موتور به نام طلوع دو با در حال تکمیل هست .
از مزایای موتور طلوع دو مصرف سوخت کمتر و ایجاد نیروی بیشتر هست اونهم برای موشک های کروز استفاده خواهد شد البته در آینده .

این موتور از نظر جسه 7 برابر کوچکتر از موتور RD-33 هست و امکان استفاده از اون در هیچ هواپیمای جنگنده ای نیست .

راستی ساخت موتور های مینی جت ( میکرو جت ) خیلی سخت تر از موتور های بزرگ جت هست ولی به دلیل کوچکتر بودن ساخت اون برای ما آسون تره و کمتر خرج داره .

Major II
Major II
پست: 198
تاریخ عضویت: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1386, 3:36 pm
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط f20 » دو شنبه 14 آبان 1386, 12:44 pm

عكس هاي ارائه شده خيلي جالب هستند
جالب تر اينكه هواپيماهاي پنهانكار ميبايست به صورتي طراحي شوند كه سلاح هايشان در مخازن داخلي قرار بگيرند پس اگر اين شفق ما پنهانكار باشد چرا موشكهاش را بيرون بسته ؟؟؟

Major II
Major II
پست: 134
تاریخ عضویت: یک شنبه 5 شهریور 1385, 8:37 am
محل اقامت: مازندران - نوشهر
سپاس‌های ارسالی: 12 بار
سپاس‌های دریافتی: 87 بار

پست توسط redcard » دو شنبه 14 آبان 1386, 9:44 pm

در مورد هواپیمای شفق باید عرض کنم این پرنده برای ساخت تکمیلی در سال2010 برنامه ریزی گردیده و از موتور های طلوع 88 که بر گرفته شده از پایه موتور های روسی کلیموف و سوخوی می باشد.
ضمنا تصویر مینی موتور مربوط میشود به مینی جت طلوع 4 که پیش درآمدی هست بر موتورهای کلاس هوایی سبک ایران
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
میلاد عمویی

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 876
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 آذر 1385, 9:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار

پست توسط Ahmad6644 » دو شنبه 14 آبان 1386, 11:43 pm

عكس هاي ارائه شده خيلي جالب هستند
جالب تر اينكه هواپيماهاي پنهانكار ميبايست به صورتي طراحي شوند كه سلاح هايشان در مخازن داخلي قرار بگيرند پس اگر اين شفق ما پنهانكار باشد چرا موشكهاش را بيرون بسته ؟؟؟


اما شفق1 قرار نيست جنگنده باشه ، فقط به عنوان هواپيماي آموزشي قراره ازش استفاده بشه
  ازل مهر علي را به من آموخته اند ****** تا ابد نيز دلم دست به دامان علي‌ 

Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh » دو شنبه 14 آبان 1386, 11:49 pm

D - GH نوشته شده:
KH.I.A.2500 نوشته شده:با سلام

راستی ساخت موتور های مینی جت ( میکرو جت ) خیلی سخت تر از موتور های بزرگ جت هست ولی به دلیل کوچکتر بودن ساخت اون برای ما آسون تره و کمتر خرج داره .


من از دیشب به این جملۀ شما فکر می کنم. چگونه ممکن است که ساختن موتور مینی جت سخت تر باشد و در عین حال برای شما« آسون تر» باشد؟

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1633
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8082 بار
سپاس‌های دریافتی: 3724 بار

پست توسط KH.I.A.2500 » سه شنبه 15 آبان 1386, 1:14 am

يک جوري پست زديد که انگار من نوشتم !!!!

___________
Palang mah gerefteh, در اولين پستش نوشته :
< من فکر مي کنم تا زمانيکه موتور هواپيما توسط زيربناهاي صنعتي و متخصصان ايراني ساخته نشده است، بهتر اين است که نگوييم اين هواپيما ها ساخت ايران هستند. براي من اصل داستان موتور است. >
.
.
من هم ابتدا همين نظر را داشتم . ولي با يک نگاه خيلي ساده به اطرافمون ميبينيم که جز امريکا و روسيه و شايد چند کشور محدود ديگر همگي براي جنگنده هايي که خودشان ميسازند از موتورهاي خارجي استفاده ميکنند . همين چين براي جنگنده اي که ساخته کلي از اسرائيل و اين طرف و ان طرف کمک گرفته و اون رو بومي ميدونه .
در کل همه جا همين طوره , مختص ايران نيست . همه از امکانات و تکنولوژي همديگر استفاده ميکنند .
مثلا وقتي به ما ميگن يک کتاب بنويس , حتما نبايد بريم خودمون کاغذ و قلم را بسازيم .
< بومي > بودن يک چيزه و < صد در صد بومي > بودن چيز ديگه . به اين جنگنده ميشه گفت بومي ولي نميشه گفت صد در صد بومي .
با همه اينها من فکر ميکنم ايران داره روي اين موتورها کار ميکنه تا بتونه خودش موتور بسازه .
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   

Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh » سه شنبه 15 آبان 1386, 2:52 am

KH.I.A.2500 نوشته شده:يک جوري پست زديد که انگار من نوشتم !!!!

___________
Palang mah gerefteh, در اولين پستش نوشته :
< من فکر مي کنم تا زمانيکه موتور هواپيما توسط زيربناهاي صنعتي و متخصصان ايراني ساخته نشده است، بهتر اين است که نگوييم اين هواپيما ها ساخت ايران هستند. براي من اصل داستان موتور است. >
.
.
من هم ابتدا همين نظر را داشتم . ولي با يک نگاه خيلي ساده به اطرافمون ميبينيم که جز امريکا و روسيه و شايد چند کشور محدود ديگر همگي براي جنگنده هايي که خودشان ميسازند از موتورهاي خارجي استفاده ميکنند . همين چين براي جنگنده اي که ساخته کلي از اسرائيل و اين طرف و ان طرف کمک گرفته و اون رو بومي ميدونه .
در کل همه جا همين طوره , مختص ايران نيست . همه از امکانات و تکنولوژي همديگر استفاده ميکنند .
مثلا وقتي به ما ميگن يک کتاب بنويس , حتما نبايد بريم خودمون کاغذ و قلم را بسازيم .
< بومي > بودن يک چيزه و < صد در صد بومي > بودن چيز ديگه . به اين جنگنده ميشه گفت بومي ولي نميشه گفت صد در صد بومي .
با همه اينها من فکر ميکنم ايران داره روي اين موتورها کار ميکنه تا بتونه خودش موتور بسازه .


حق با شما ست KH.I.A.2500
این قول متعلق به D-GH است. در هر صورت فکر می کنم که من یک مشکلی با این تکمۀ « نقل قول» دارم. به همین علت نقل قول به شما نسبت داده شده است. و امیدوارم راه حلی برای تصحیح آن وجود داشته باشد.
ولی توضیحات و پرسشهای شما بطور کلی در مورد صنایع در سطح جهانی بسیار بنیادی ست و پاسخ خود را در بررسی تاریخ تولد و رشد و گسترش نظام سرمایه داری پیدا خواهد کرد. امروز در مرحلۀ امپریالیسم هستیم. و یکی از مشکلات کشور ما نیز با این نظام جهانی در این است که وارد زمینه های تولیدی خاصی شده است که در واقع در انحصار آنهاست. مثل هواپیما سازی یا تولید انرژی اتمی یا موشک سازی(حتی در همین سطحی که هست و بعلاوه منابع طبیعی ایران که اینرا هم از آن خود می دانند)...چند تا کشور پیشرفتۀ صنعتی هستند که در اتحاد با یکدیگر هم تولید می کنند و هم اینکه برای دنیا تصمیم می گیرند. تا کنون چنین اتحادی در اسیا یا آفریقا وجود نداشته است...

Captain II
Captain II
پست: 530
تاریخ عضویت: یک شنبه 24 تیر 1386, 3:06 am
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 36 بار
سپاس‌های دریافتی: 140 بار
تماس:

پست توسط Danial_4139 » پنج شنبه 17 آبان 1386, 12:41 am

Palang mah gerefteh جان

اگر مجله موتور رو مطالعه کرده باشین حرف من رو کاملآ متوجه میشید .

موتور های مینی جت در واقع همون موتور جت فشرده شده هستن با یکم تغییرات به همین دلیل تکنولوژی خیلی بلاتری نسبت به موتور جت بزرگ دارن و در واقع اگر سازنده این موتور به موتور های جت بزرگ آشنایی نداشته باشه نمیتونه این موتور رو بسازه از این نظره که میگن سخت تر هست ولی از نظر هزینه ساخت این موتور به قدری ارزون برای ما تموم میشه که با بودجه کمی میشه اونو ساخت و از این نظر برای ایران که برای همه چیزی هزینه میکنه الا ساخت موتور خیلی عالیه و میشه اون رو آسون ساخت .

در حال حاضر 4 کشور بیشتر تکنولوژی ساخت این موتور ها رو ندارن در صورتی که نزدیک به 31 کشور دارن موتور بزرگ جت میسازن حالا کجا حرفم گنگ بود ؟
ساخت بعضی چیزا دلیل بر سخت بودن تولید اونها نیست مثلآ ساخت موشک شهاب خیلی سخته ولی ما مثل پیکان داریم تولید میکنیم :::P

ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”