در اين بخش شما ميتوانيد درباره کليه مباحث بازيهاي كامپيوتري به بحث و تبادل نظر بپردازيد
Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 16:49

در این قسمت شروع میکنیم به معرفی بخشهای و قسمتهای برنامه:




اجزای محیط برنامه عبارتند از:
1.ایجاد پروژه جدید
2.فراخوانی بازی یا پروژه ذخیره شده
3.ذخیره کردن بازی
4.اجرای بازی
5.اجرای بازی اما با یک تفاوت که در ادامه میگم
6.ایجاد sprite
7.ایجاد فایل صوتی
8.ایجاد بک گروند
9.ایجاد path
10.ایجاد script
11.ایجاد فونت
12.ایجاد تایم لاین
13.ایجاد آبجکت
14.ایجاد روم

که در ادامه توضیحات مربوط به هر کدام را خواهم داد......... :D
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 17:24

ادامه میدم در صورتی که نظرات به 2 تا برسه :-)

فعلا بای :D
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

301

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 14 شهریور 1385 07:00

آرشيو سپاس: 44 مرتبه در 19 پست

توسط bmyazdani » يکشنبه 10 دی 1385 18:55

کریم رفته گل بچینه:::P
تا سه بار نگن بله نمیگه :::P
ادامه بده کریم جان موضوع جالبی رو شروع کردی :razz:  :razz:

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 20:19

دوستان من یه نمونه سه بعدی براتون تهیه کردم که توش میتونید عکس کاربرای سایت رو هم ببینید البته همه رو نتونستم چون حجم بالا می رفت و دیگه نمیشد دانلود کرد :grin:

اگه دانلود نکنید سرتون کلاه رفته




بم من میگن کریم نه برگ چغندر :grin:


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ادامه دارد............. :grin:
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » يکشنبه 10 دی 1385 21:35

بم من میگن کریم نه برگ چغندر

کريم جون کي گفته تو برگ چغندري.  :-P
تو خود چغندري  :grin:
از شوخي گذشته
ما رو گرفتي پس فايل و تصاوير کجاست  :eek:
هیهات منا الذلة

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 21:44

Sardar, جان

صدام رو اعدام کردند اعصابت خورده ....میدونم :::P
منم به دل نمی گیرم :grin:

فایل و تصاویر چی؟
:-(
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » يکشنبه 10 دی 1385 21:48

KARIM نوشته است:Sardar, جان

صدام رو اعدام کردند اعصابت خورده ....میدونم :::P
منم به دل نمی گیرم :grin:

فایل و تصاویر چی؟
:-(


منم بهت حق می دهم که از فرط شادی حواست رو گم کردی :grin:
بابا تصاویر و فایل کار نمی کنه.
هیهات منا الذلة

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 22:15

Sardar, عزیز

فایل بازی رو اگه میگی که اون کار می کنه عالی عالی است :-o

تصاویر کار نمی کنه دیگه چه حرفی است :::P  
تصاویر چی کار نمی کنه :grin:

بگو بدونم منظورت چیه از تصاویر؟ :-(
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » يکشنبه 10 دی 1385 23:06

KARIM نوشته است:دوستان من یه نمونه سه بعدی براتون تهیه کردم که توش میتونید عکس کاربرای سایت رو هم ببینید البته همه رو نتونستم چون حجم بالا می رفت و دیگه نمیشد دانلود کرد :grin:

اگه دانلود نکنید سرتون کلاه رفته




بم من میگن کریم نه برگ چغندر :grin:


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ادامه دارد............. :grin:


نه تصویر دیده میشه و نه فایلی برای دانلود.  :eek:
هیهات منا الذلة

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 40 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

توسط Mohsen1001 » يکشنبه 10 دی 1385 23:20

Sardar جان

تصوير رو من ميتونم ببينم ، فايل هم که همون نوشته ي "لينک دانلود" هست ،‌راست کليک کنيد و سپس save target as  :D

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 23:55

بریم سراغ ادامه ........


در ابتدا خوب است به ساخت يك مثال بسيار ساده نگاهي بيندازيم. در اينجا ما فرض مي كنيم كه شما Game Maker را در حالت simple اجرا نموده ايد. اولين گام تشريح بازي است كه ما مي خواهيم طراحي كنيم. ( شما بايد هميشه اين كار را در ابتدا انجام دهيد ، اين عمل در آينده شما را از اعمال اضافي ديگر بر حذر ميدارد. ) بازي كه ما مي خواهيم طراحي كنيم بسيار ساده است : در اين بازي يك توپ وجود دارد كه بين ديوار ها بالا و پايين مي پرد. بازيكن بايد سعي نمايد تا بوسيله ماوس بر روي توپ كليك كند هر زمان كه موفق شد امتياز ميگيرد.

تا اين جا كه ديديم به دو شي احتياج داريم: توپ و ديوار.ما همچنين به دواسپرايت مختلف احتياج داريم : يكي براي آبجكت ديوار و ديگري براي آبجكت توپ. در انتها به افكت صوتي احتياج داريم كه هنگامي كه روي توپ كليك مي شود اجرا شود. ما فقط از يك room استفاده مي كنيم كه بازي در آن اتفاق مي افتد. ( اگر شما نمي خواهيد اين بازي را خودتان طراحي كنيد ميتوانيد آن را از پوشه Examples با نام ball.gm6 لود كنيد. )

بياييد اسپرايت ها را طراحي كنيم. از منوي add گزينه add sprite را انتخاب كنيد. ( شما همچنين ميتوانيد از دكمه اختصاصي آن در نوار ابزار استفاده كنيد. ) فرمي باز خواهد شد. در فيلد name نام Wall را تايپ كنيد. دكمه load sprite را كليك كنيد و يك تصوير مناسب را لود كنيد. اين تمام كاري بود كه شما بايد انجام مي داديد. پس فرم را ببنديد و به همين طريق اسپرايت توپ را ايجاد كنيد.

در ادامه ما افكت صوتي را ايجاد ميكنيم. از منوي add گزينه add sound را انتخاب كنيد. فرم جديدي باز ميشود. به اين افكت صوتي نامي اختصاص دهيد و دكمه load sprite راكليك كنيد. يك افكت صوتي را انتخاب نماييد و آن را بوسيله دكمه play امتحان كنيد كه افكت مناسبي باشد. اگر افكت مناسبي بود فرم را ببنديد.

گام بعدي ساخت دو آبجكت است. بياييد در ابتدا آبجكت ديوار را بسازيم. دوباره از منوي add گزينه add object ا انتخاب كنيد. فرمي كه كمي پيچيده تر از فرمهاي قبلي است كه تا كنون ديده ايد نشان داده ميشود. در سمت چپ فرم اطلاعاتي راجع به آبجكت نمايش داده شده است. به آبجكت نام مناسبي اختصاص دهيد و از منوي پايين افتادني اسپرايت ديوار را انتخاب نماييد. به خاطر اينكه ديوار يك آبجكت ثابت است بايد جعبه چك solid را فعال كنيد. اين تمام كار ايجاد آبجكت ديوار بود.

آبجكت ديگري را ايجاد كنيد ، آن را ball بناميد و به آن اسپرايت توپ را اختصاص دهيد. ما توپ را ثابت یا solid نميسازيم. ما براي توپ به كمي واكنش احتياج داريم. در وسط فرم شما يك ليست خالي از رويداد ها را مي بينيد. در پايين آن يك دكمه به نام add event وجود دارد. روي آن كليك كنيد تا تا تمام رويدادهاي ممكن را ببينيد. رويداد creation را انتخاب كنيد. اين ريداد به ليست اضافه ميشود. در سمت راست فرم شما تمام اعمال ممكن را در چند گروه مي بينيد. از گروه move واكنشي را كه 8 فلش دارد را انتخاب كنيد و آن را تا ليست اعمال در وسط فرم drag كنيد. هنگامي كه شما آ ن را در وسط فرم رها كنيد اين عمل حركت آبجكت توپ را در يك جهت مخصوص ايجاد ميكند. تمام 8 فلش را براي يك حركت تصادفي انتخاب كنيد و گزينه speed را 8 تنظيم كنيد. حالا فرم را ببنديد. پس تا اينجا توپ هنگامي كه ايجاد ميشود شروع به حركت مي كند. اكنون ما بايد تعيين كنيم كه هنگام رويداد برخورد توپ با ديوار چه اتفاقي بايد رخ دهد. دوباره دكمه add event را كليك كنيد و گزينه collision را انتخاب كرده از منوي شناور آبجكت ديوار را انتخاب كنيد. براي اين رويداد ما احتياج به واكنش حركت در جهت معكوس داريم. ( شما مي توانيد عملي كه هر واكنش انجام ميدهد را با نگه داشتن ماوس بر روي آن ببينيد.) در آخر ما بايد تعيين كنيم هنگامي كه كاربر روي توپ كليك چپ مي كند چه اتفاقي بايد رخ دهد. براي اين رويداد ها ما به چند واكنش احتياج داريم : يكي براي اجراي افكت صوتي یعنی واکنش play a sound ( که مي توانيد آن را در گروه واكنش هاي main1 پيدا نماييد. ) و ديگري براي تغيير امتياز بازي set the score که در گروه score وجود دارد ودو عمل ديگر براي حركت توپ در جهت اتفاقي و به حركت در آوردن آن در جهت جديد که می توانید همان واکنش استفاده شده در رويداد creation را کپی کنید.

براي واكنش sound افكت صوتي مناسبي را انتخاب كنيد. براي واكنش score در فيلد value مقدار يك را وارد نموده و جعبه چك relative را فعال كنيد. اين بدان معني است كه يك امتياز به امتياز هاي قبلي اضافه شود. ( اگر شما اشتباه كرديد ميتوانيد بر روي واكنش مربوطه دابل كليك كنيد و خواص آن را تغيير دهيد. ) آبجكت هاي ما اكنون آماده اند .

چيزي كه ميماند تعريف يك room است. يك room جديد دوياره به بازي اضافه كنيد. در سمت راست برنامه يك room خالي مشاهده ميكنيد. در سمت چپ ميتوانيد برگه هاي tab را ببينيد. يكي براي خصوصيات پس زمينه ، يكي براي تنظيمات كلي بازي مثل طول و عرض room و يكي ديگر كه با آن ميتوانيد نمونه هايي از آبجكت ها را به room اضافه نماييد. در زير فرم شما مي توانيد از منوي شناور يك آبجكت را انتخاب نماييد. با كليك در room ميتوانيد نمونه هايي از آبجكت را به room اضافه كنيد و با استفاده از كليك راست روي نمونه هاي درون room آن ها را حذف نماييد. يك حاشيه دور تا دور room با استفاده از آبجكت ديوار ايجاد كنيد و يك يا دو توپ درون آن قرار دهيد. بازي ما اكنون آماده است.

حالا موقع آن است كه بازي را تست كنيم. دكمه Run را كليك كنيد و مشاهده كنيد چه رخ مي دهد. اگر شما اشتباهي نكرده باشيد توپ شروع به حركت در اطراف مي كند. سعي نماييد روي توپ كليك كنيد و مشاهده كنيد چه رخ مي دهد. شما مي توانيد بازي را با فشردن كليد Esc متوقف كنيد. اكنون شما ميتوانيد تغييرات بيشتري را انجام دهيد. تبريك ميگويم شما اولين بازي خود را طراحي نموديد.

ادامه دارد............
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » يکشنبه 10 دی 1385 23:59

Mohsen1001 نوشته است:Sardar جان

تصوير رو من ميتونم ببينم ، فايل هم که همون نوشته ي "لينک دانلود" هست ،‌راست کليک کنيد و سپس save target as  :D


ظاهرا برای من بسته است این پیغام رو میده
Data Transfer Limit Reached
Dear Visitor, This website has reached the data transfer limit and is not available.
هیهات منا الذلة

قبليبعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان