در اين بخش شما ميتوانيد درباره کليه مباحث بازيهاي كامپيوتري به بحث و تبادل نظر بپردازيد
Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

تاپیک تخصصی Game maker :.:.:.ساخت بازی بدون برنامه نویسی.:.:.:

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 14:26

با سلام خدمت دوستان عزیز :)

من طی این مدت که  افتخار عضویت در این انجمن را داشتم همیشه جای یه مطلب رو خالی میدیدم و اونم ساخت بازی با استفاده از موتورهای مربوطه است.تصمیم گرفتم که یه تاپیک تخصصی برای این منظور ایجاد کنم تا علاقه مندان به ساخت بازیهای رایانه ای در این انجمن بتوانند با هم تبادل نظر کنند و از علم هم استفاده کنند  :D

اگه کسانی هستند که علاقه مند به ادامه موضوع این تاپیک هستند در این قسمت بگن تا من ادامه بدم ...و گرنه .هیچی :grin:
منتظر جواب شما هستم :D
آخرين ويرايش توسط Karim1504 در دوشنبه 11 دی 1385 17:15, ويرايش شده 1 در کل.
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15442

تشکر کرده: 10108 مرتبه
تشکر شده: 3820 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

توسط Mahdi1944 » يکشنبه 10 دی 1385 14:33

KARIM عزيز
کار بسيار جالبي رو شروع کرديد و فکر مي‌کنم افراد زيادي در اين مورد کنجکاو باشند و علاقه داشته باشند بازيهاي مورد علاقه‌ي خودشون رو طراحي کنند
لطفا از ابتدا و قدم به قدم شروع کنيد (معرفي موتورهاي مختلف، کارائي و قدرت رندر و شيدر و ....)
موفق باشيد  :)
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 14:44

مهدی جان  :)
پس من شروع می کنم...ابتدا با معرفی لیست کلی موتورهای ساخت بازی :

معروفترین موتورهای ساخت بازی در جهان عبارتند از :

Agar (engine) - A high-level graphical application framework used by 2D and 3D computer games
    * Axiom Engine - A fork containing the core of the OGRE graphics engine
    * Haaf's Game Engine - A 2D Hardware Accelerated Game Engine
    * Boom - A port of the Doom source code by TeamTNT
    * Build engine - A First person shooter engine
    * Cadabra 3D Engine - 3D engine for easy game development
    * Catmother - A BSD-licensed engine from a company that open-sourced its code when it closed the business.
    * CheapHack - An outdated TomazQuake derived engine
    * Crystal Entity Layer - An extension of the Crystal Space 3D Engine
    * Crystal Space - A general framework for developing 3D applications
    * Cube - Powers the computer game of the same name
    * DarkPlaces - One of the most advanced free software Quake engines
    * Delta3d - Integrates other well-known free software projects into an easy-to-use API, originally developed by the U.S. Navy
    * DGD - An object-oriented programmable MUD engine
    * Doom engine - The now free software engine originally used for Doom and Doom II
    * Elysium Source - A 2D online game engine made with VB6
    * Eternity Engine - A source port of the Doom engine
    * Exult - A free software reimplementation of the Ultima VII game engine
    * FIFE - A free software 2D ISO engine supporting the assets of Fallout 1 & 2
    * Game Blender - A sub-application of Blender for creating games
    * Game Maker - Object-oriented game development software with drag-and-drop interface and its own scripting language
    * GQ - A Quake engine that adds features from TomazQuake and DarkPlaces
    * GZDoom - A source port of the Doom engine based on ZDoom
    * Genesis3D - A real-time 3D engine for Windows
    * GemRB - A free software implementation of the Infinity Engine
    * Irrlicht Engine - A cross-platform engine known for its speed and 3D engine capabilities
    * Jogre - a Java based client/server game engine and API for online real time games such as chess, checkers, etc.
    * MRPGe - Visual Basic 2D RPG game engine, with built-in scripting capabilities. Very customizable, in early development stages.
    * Multiverse Network - an MMOG platform, including server, client, and tools. (Free for development and use--revenue sharing upon commercial deployment).
    * Nebula Device - A realtime 3D game engine developed by German game studio Radon Labs.
    * OctLight - A Java game engine that uses scene-graph and renders on top of Lightweight Java Game Library (LWJGL) using OpenGL
    * OGE - The Open Game Engine is an open source library combining the components used to make games.
    * OGRE Engine - A very popular object-oriented graphics rendering engine. Also called OGRE3D
    * Pentagram - A project to create a game engine that is capable of running Ultima VIII: Pagan
    * PlayerWorlds - The simplest, most used 2D Online EPG engine available today
    * PLIB - A game engine - includes 3D, Audio, Music, GUI, Window manager and is portable Linux/Windows/MacOSX.
    * ProQuake - A modified Quake engine
    * Quake II engine - The original free software Quake II engine from Id Software
    * Quake III engine - The original free software Quake III engine from Id Software
    * RealmForge - An open-source game engine for the Microsoft .NET Framework, predecessor to Visual3D.NET
    * Sauerbraten - A upgraded engine forked from the Cube engine
    * Sonic Robo Blast 2 - A heavily modified Doom Legacy engine for a 3D platform fan-fiction game of the same name.
    * Stratagus - A cross-platform real time strategy game engine
    * Telejano - a modified Quake engine
    * Tenebrae - One of many Quake engine clones
    * vbGORE - Open-source online RPG engine in Visual Basic 6 (2d via 3d hybrid engine).
    * Well of Souls - A 2D engine with scripting in QUEST and a visual world editor.
    * Yake - a component-based, object-oriented, partially generic engine written in C++
    * Arcane Engine - Designed by Wolfpack Studios for Shadowbane
    * Aurora Engine - For Role-playing games
    * Baja Engine - Professional quality engine used for the game The Lost Mansion.
    * BRender - A real-time 3D graphics engine for computer games, simulators and graphic tools
    * C4 Engine - An emerging next-generation computer game engine created by Eric Lengyel
    * Coldstone game engine - an old game creation suite for Macintosh/Windows to create role-playing or adventure-style games
    * CryENGINE, CryENGINE2 - The game engine used for the first-person shooter computer game Far Cry. CryEngine 2 is a new generation engine developed by Crytek to create the unreleased FPS game Crysis.
    * Dagor Engine 3 - A high-tech cross-platform game engine (3D, physics, game logic) with rich toolset for content development
    * Dark engine - An outdated engine used for the Looking Glass Studios games
    * Doom 3 engine - Used by the games Doom 3, Quake 4, Prey and Quake Wars
    * Earth-4 Engine - The graphics engine used in Earth 2160
    * Electron engine - Currently in development by Obsidian Entertainment for their game Neverwinter Nights 2, based on the Aurora engine
    * Explorations - 2d MMO creator
    * Gamebryo - A cross-platform 3D computer graphics engine coded in C++
    * GeoMod - An engine developed by Volition Inc. in 2001, and used in Red Faction, and with improvements, in Red Faction 2. This engine allows realtime terrain destruction to a certain level.
    * GoldSrc - The heavily modified Quake engine that powers Half-Life
    * Havok (software)[1] - Very High-tech cross platform (PC, PS3, Xbox 360 etc) middleware Engine.
    * IMUSE - Specifically designed to synchronize music with visual action
    * INSANE - Used in LucasArts games
    * Infinity Engine - Allows the creation of isometric computer role-playing games
    * Jedi - A game engine developed by LucasArts for Star Wars: Dark Forces and Outlaws
    * KjAPI - A C++ technology to create games and 3D applications for PC computers
    * Lithtech - A competing alternative to the Quake, and Unreal engines.
    * Lithtech Juipter Ex - A new generation Lithtech engine developed by Monolith to create the game F.E.A.R.
    * M.U.G.E.N - A 2D fighting game engine
    * Medusa (game engine) - A C++ 3D game engine developed by Palestar and used in the DarkSpace MMO. It features distributed world simulation, single tool version control and asset realisation, cross-platform compatibility and an integrated client/server network system.
    * Multiverse Network - an MMOG platform, including server, client, and tools. (Free for development and use--revenue sharing upon commercial deployment).
    * Odyssey Engine - Used to create three dimensional computer role-playing games, used Star Wars: Knights of the Old Republic
    * ORE - Online RPG Engine
    * Quest3D - www.quest3d.com
    * Power Render - A general purpose software development kit for games and 3D visualization
    * RAGE - A game engine created by Rockstar Games use it to power their upcoming video games on the Xbox 360 and PlayStation 3
    * Reality Engine - 3D game engine by Artificial Studios
    * RelentENGINE - A next-generation FPS engine supporting massive destroyable city environments and realistic vehicle control, makes extensive use of shader model 3.
    * RenderWare - A very popular 3D API and graphics rendering engine
    * Retribution Engine - A game engine to make first person shooter games
    * Revolution3D - A 3D graphics engine developed by X-Dream Project
    * RPG Maker XP - A 2D engine to make top-down and isometric-style role-playing games for Windows.
    * SAGE engine - Used to create real-time strategy games
    * SCUMM engine - Used in LucasArts graphical adventure games
    * Shark 3D - A middleware from Spinor for computer, video games and realtime 3D applications
    * Silent Storm engine - A turn-based strategy game engine
    * Sith - A game engine developed by Lucasarts for Jedi Knight: Dark Forces II
    * Source engine - a popular engine used in Half-Life 2 and other games.
    * Torque Game Engine - A modified version of a 3D computer game engine originally developed by Dynamix for the 2001 FPS Tribes 2
    * TOSHI - A fourth generation cross platform game engine designed by Blue Tongue Entertainment
    * Truevision3d - A 3D game engine using the DirectX API
    * Unigine - Cross-platform middleware with great graphics
    * Unity (game engine) - An easy to use 3d game engine
    * Unreal engine - One of the most popular game engines for action games
    * Vengeance engine - A video game engine based on the Unreal Engine 2/2.5
    * Vicious Engine - Available for Microsoft Windows, Sony PlayStation 2, Microsoft Xbox, and Sony PlayStation Portable
    * 3DGame Studio - www.3dgamestudio.com
    * Vision Game Engine - www.trinigy.de
    * Visual3D.NET - 3D platform and visual development environment built upon Microsoft .NET 2.0 and XNA Framework for developing for PC, Xbox 360, and Windows Mobile devices using C#, Visual Basic, J# (Java), C++.NET, JScript.NET, IronPython, and visual scripting. (www.visual3d.net)
    * Virtools - www.virtools.com
    * White Engine - Square-Enix's proprietary seventh generation game engine to be used for their PS3 projects. Designed to be able to render pre-rednered CGI quality graphics in real-time.
    * Zero - 3D game engine used in Star Wars: The Clone Wars, Star Wars: Battlefront, and Star Wars: Battlefront II
    * Maz 3D Game Engine - Designed by Students C++ & OpenGL



که توی این موتورها ما بعلت سادگی کار و عدم برنامه نویسی به موتور game maker که در ایران طرفداران زیادی هم داره می پردازیم.

ادامه دارد..........
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 15:15



موتور ساخت بازی game maker نرم افزاری است برای ساخت  بازی دو بعدی یکی از محبوب ترین نرم افزارهای ساخت بازی است. تصویر زیر محیط برنامه را نشان می دهد.



تعداد ی بازی که توسط این نرم افزار ساخته شده .











من ابتدا لینک دانلود این نرم افزار را براتون میزارم که قبل از هر چیز دوستانی که تمایل دارند برنامه را دریافت کنند و بعد به ادامه بپردازیم.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
منتظر نظرات شما هستم ...اگه دوست دارید ادامه بدم بگید ..من نمی خوام موضوعی را که کسی در موردش علاقه ای نداره ادامه بدم .اگه دیدم تعداد کسانی که میخوان به موضع ادامه بدم به حد نصاب رسید ...ادامه می دم و گرنه ارسال این مطالب جز اشغال قسمتی از فضای انجمن کار دیگری انجام نمی دهد و بازدهی ندارد :-o

منتظر نظرات شما هستم :D
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » يکشنبه 10 دی 1385 15:35

KARIM,
نسخه کامل بود يا دمو نرم افزار
هیهات منا الذلة

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 15:46

Sardar, عزیز

نسخه دمو بود .نسخه کامل به همراه نرم افزار 3d game studio  چند روز دیگه به دستم می رسه .نسخه اصلی رایگان نیست :-)
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 15:49

معرفي كوتاه :
گيم ميكر در واقع يك موتور بازي سازي دو بعدي است .
نرم افزار با استفاده از دلفي 7 و توسط پروفسور مارك آورمارس استاد گرافيك در دانشگاه هلند (اگر اشتباه نكنم) نوشته شده است. گفته مي شود اين نرم افزار از دو DLL كه از مايكروسافت خريداري شده استفاده مي كند . گيم ميكر يكي از بي نظيرترين موتورهاي دو بعدي است .با اينكه در اين نرم افزار نيازي به برنامه نويسي نداريم اما زباني داخلي به نام GML دارد (مقاله) كه براي طراحي بازي ها مخصوصا بازي هاي پيشرفته از آن استفاده مي كنيم .(و بهتر است كه از آن استفاده كنيم) در حال حاضر آخرين نسخه منتشر شده آن 6.1 مي باشد ولي به نظر من با اينكه برخي باگ ها در آن برطرف شده اند اشكالاتي هم ايجاد شده اند !!! در نسخه 6.0 به بعد توابع ساده سه بعدي در آن قرار داده شده اند اما به اين معني نييست كه نمي توان بازي هاي سه بعدي با آن ساخت .  :D

ادامه دارد...........
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 16:01

قبل از شروع یه مورد را متذکر میشم تا فردا نیان یقه منو بچسبن :-)
کار با این نرم افزار را من مثل تمام دوستان دیگر از سایتها و انجمنهای مختلف یاد گرفتم و تمام مطالب بعلت اینکه حوصله تایپ دوباره ندارم کپی از انجمنهای تیزهوش و پرشین دیزاینر و .... می باشد :D

خوب بریم سر اصل مطلب:

بيشتر امكانات گيم ميكر از جمله سيستم سه بعدي ، ساخت بازي هاي چند نفره ، كار با فايل هاي DLL ، قابليت هاي پيشرفته و… فقط در نسخه ثبت شده فعالند پس نسخه گيم ميكرخود را ثبت كنيد .

توجه : متن زير ترجمه از Help برنامه گيم ميكر است ضمنا در قسمت هاي مختلف تغييراتي داده شده پس شايد در بعضي موارد ترجمه اصلي نباشد .

زبان برنامه نويسي گيم ميكر (GML)
گيم ميكر داراي يك زبان برنامه نويسي داخلي است . اين زبان برنامه‌نويسي انعطاف‌پذيري و كنترل خيلي بيشتري نسبت به كنترل كنش ها (Actions) به شما مي‌دهد . ما اين زبان را زبان برنامه نويس گيم ميكر يا GML (Game Maker Language) مي ناميم . در اينجا زبان GML را توضيح داده توضيحاتي درباره توابع و متغير ها(نزديك به 1000تا!) مي دهم كه در تمام جوانب بازي در مي توانيد از آن ها استفاده كرده بازيتان را كنترل كنيد .
اين زبان خيلي به درد مي خورد و پيشنهاد مي كنم از اين زبان براي ساخت بازي استفاده كنيد نه از اكشن ها در بخش رخداد (استفاده از روش كليك و دراگ) به چند دليل :
1- استفاده از زبان برنامه نويسي براي ساخت بازي هاي مختلف خصوصا پيشرفته را ياد مي گيريد ، در واقع براي بازي هاي حرفه اي تر بهتر است (بايد) از زبان GML استفاده كنيد .
2- قدرت مانور شما در بازي بيشتر مي شود .
3- با كدنويسي آشنا مي شويد .
4- ………

اطلاعات موجود در سري توضيحات را به اين چند بخش تقسيم مي كنيم :
مروري سطحي بر GML
محاسبات (عملگر ها و …)
ساخت بازي (اكشن ها و ...)
عمل متقابل كاربر
گرافيك بازي
صدا و موسيقي
صفحه اوليه، صفحه بيشترين امتيازها و ديالوگ هاي ديگر (پيغام ها و …)
منابع
تغيير منابع
فايل ها، ريجستري و اجرا كردن برنامه ها
ساختار داده ها
ساختن Particle ها (سيستم ذره اي ، در ادامه با اين سيستم آشنا مي شويم)
بازي هاي Multiplayer (چند نفره)
كار با Dll ها (فايل هايي براي توسعه گيم ميكر)
محيط سه بعدي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروري سطحي بر GML
گفتيم كه گيم ميكر يك زبان داخلي به نام GML داره . GML رو در چند جاي گيم ميكر به كار مي بريم يعني مي تونيد اين كد ها رو توشون بنويسيد .اولين جا در Script هاست. دومي موقعي كه كنش اجراي كد رو فراخواني مي كنيد (اجراي قسمتي از كد). اونجا هم يه برنامه رو مي نويسيد . سومي موقعي كه در زمان اجراي اتاق ها كد مي نويسيد (Creation code). و آخري كه كاريش نداريم! در كنش ها است موقعي كه عبارتي رو به يك متغير نسبت مي دهيد . عبارت يه برنامه كامل نيست بلكه يك قسمتي از يك كد است. در اين مقاله در واقع دستور زبان GML رو توضيح مي دهيم . موقعي كه كدي رو در گيم ميكر مي نويسيد بايد به دو نكته دقت كنيد :
اسمي رو براي تمام منابع (شكلك ها ، صداها ، شئ ها و...) انتخاب كنيد كه با يك حرف الفبايي انگليسي شروع بشه و فقط حاوي حروف ، اعداد و كاراكتر _ (زير خط) باشه .وگرنه در كد نمي توانيد به اونا مراجعه كنيد . مثلا :
Spr_Wolf1
wolf3
hen1
يا چيز هايي از اين قبيل.(قراردادن Spr و امثال آن در ابتداي اسم اجباري نيست ولي بهتره .) علاوه بر قانون بالا : همين طور اينكه اسم ها مختلف باشه يعني نام دو منبع يكسان نشه .
از كلمه هاي كليدي – كه در ادامه توضيح مي دم - هم نمي تونيد استفاده كنيد .
يك برنامه(قطعه كد)
يك برنامه از مجموعه اي از دستورالعمل‌ها تشكيل مي‌شود . برنامه بايد با كاراكتر «{» شروع و با كاراكتر «}» تموم بشه . بين اين دو كاراكتر هم دستورات قرار مي گيرند . دستورات بايد با يك سميكالن (;) جدا بشن . پس ساختار كلي هر برنامه اي اين طوريه :



کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


دستورات متفاوتي وجود دارن كه در ادامه به اونا مي پردازيم .
متغير ها
مثل هر زبان برنامه نويسي ديگه اي در گيم ميكر هم توابع رو داريم .متغيرها مكان هايي از حافظه هستن كه اطلاعات رو نگه مي دارن . اگه نتونيم ازشون استفاده كنيم برايه چي اونا رو داشته باشيم . پس بايد برايه هر متغير اسمي داشته باشيم تا بتونيم به اونا مراجعه كنيم . بر خلاف بعضي از زبان هاي برنامه نويسي كه هزاران نوع متغير رشته اي ، عددي كوتاه و بلند ، بولي و… در اون ها داريم در گيم ميكر يه متغير يا يك عدد حقيقي (Real Number) هست يا يه مقدار رشته اي (String) . راستي متغير ها مثل بسياري از زبان هاي برنامه نويسي نيازي به تعريف شدن ندارن . در گيم ميكر تعداد زيادي متغير داخلي و از پيش تعيين شده داره كه مي تونيد ليستي از اون ها رو با انتخاب گزينه Show built-in variables از منوي Scripts ببينيد. بعضي هاشون عمومي اند مثل mouse _ x و mouse _ y كه موقعيت فعلي ماوس رو نشون مي دن . بعضي ها براي همون نمونه شئ اي كه بكار رفته اند هستن مثل x و y كه موقعيت نمونه رو نشون مي دن . يك متغير بايد با يك حرف الفبايي انگليسي شروع بشه و فقط حاوي حروف ، اعداد و كاراكتر _ (زير خط ) باشه .بيشترين طول هم 64 سيمبل هست . موقعي كه شما از يك متغير جديد استفاده مي كنيد ، متغير حالت محلي داره يعني فقط تويه همون نمونه شئ قابل استفاده است نه در شئ هاي ديگه (حتي در شئ هاي يكسان) .با اين وجود شما مي تونيد از يك متغير در شئ هاي ديگه هم استفاده كنيد . براي اين كار بايد متغير رو سراسري مورد استفاده قرار بديد . (مثلا : Global.shoot) بعد از بخش نسبت دادن به اين موضوع هم مي رسيم .
نسبت دادن
يك جاگذاري (نسبت دادن) مقداري را در يك متغيرنگه داري مي كند . فرم نسبت دادن به صورت زير است :


کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


يك عبارت مي تواند يك مقدار ساده يا پيچيده باشد. در اين حالت ما يك مقدار رو به متغير نسبت مي دهيم اما يكي از كارهايي كه مي تونيم انجام بديم اينه كه يك مقدار رو به مقدار جاري اضافه كنيم . اين كار با استفاده از =+ انجام مي گيره . شبيه همين، مي تونيم اون رو تفريق كنيم =- ، با استفاده از =× مي تونيم اون رو ضرب كنيم ، يا با =/ تقسيم كنيم، يا عملگر هاي بيتي مثل |= ، &\ ، ^=

ادامه دارد............. :D
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 16:10

خوب اگر برنامه را نصب کردید در پوشه GameMaker پوشه های زیر وجود دارد :D


examples: شامل تعدادي مثال از بازيها براي شما ميباشد تا آن ها را تست كنيد ياتغيير دهيد.

Lib: شامل كتابخانه هايي از actions ( واكنش ها ( ميباشد. اگر شما ميخواهيد كتابخانه واكنش هاي جديدي را نصب كنيد بايد آنها را در داخل اين پوشه قرار دهيد.

Sprites: اين پوشه شامل sprite ( تصاوير متحرك ) هايي است كه ميتوانيد از آنها در برنامه استفاده نماييد. با نصب برنامه Game Maker در اين پوشه فقط تعدادي sprite وجود خواهد داشت ولي شما ميتوانيد از وب سايت Game Maker بسته هاي resource (منبع) را دانلود كنيد كه شامل sprite ها اصوات و موزيك هاي پس زمينه و تصاوير پس زمينه و موارد اضافي ديگري ميباشد.

Backgrounds , Sounds : پوشه هايي كه هم معنا با نامشان داراي فايل هاي پس زمينه و اصوات ميباشند.

Game Maker براي اجرا به كامپيوتر پيشرفته پنتيومي كه ويندوز 98 ، Me ، XP يا بالاتر را اجرا كند نياز داريد. وهمچنين به حداقل وضوح تصوير 600*800 با 65000 (16bit) رنگ و Directx كه بر روي سيستم نصب باشد احتياج داريد. هنگامي كه بازي را طراحي يا تست ميكنيد به حافظ بالايي ( حداقل MB 32 يا ترجيحآ بيشتر) احتياج داريد. هنگامي كه فقط بازي ها را اجرا ميكنيد به حافظه كمتري احتياج است و مقدار حافظه مورد نياز بستگي به تعداد عناصر موجود در بازي دارد.


ادامه دارد........... :D
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » يکشنبه 10 دی 1385 16:11

اي خفه شي کريم  :grin:
زود باش نسخه اصل رو بذار براي دانلود. :grin:
هیهات منا الذلة

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 16:22

Sardar, جان

همین نسخه دمو برای کار کردن ابتدایی کافی است :-)

قول میدم اگه دوستان علاقه نشان بدن .طرز ساخت بازی با 3d game studio را براتون بزارم.ببین این بازی که اسکرین شوتش پایینه ساخت منه بنام سرعت  :m:a



منتظر نظرات دوستان هستم :D
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Karim1504 تشکر کرده اند:
o_real_love

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1796

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 25 شهریور 1385 16:18

آرشيو سپاس: 216 مرتبه در 105 پست

توسط Karim1504 » يکشنبه 10 دی 1385 16:27

بازم گلی به جمال sardar... با اینکه ما سر اعراب سوسمار خور با هم اختلاف سلیقه داریم  :grin:  ولی با نظراتش منو دلگرم می کنه که ادامه بدم :smile:

من مباحث را کم کم توضیح میدم تا کاملا دوستانی که تا حالا بازی نساختن هم متوجه بشن :D

یک بازی از چند قسمت تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارتند از :

1. sprite : که تصاویر متحرک یا ثابتی هستندکه به عنوان کاراکترهای بازی استفاده می شوند.
2.background : تصاویر پس زمینه ای هستند که برای بک گراند room ها بکار می روند.
3.sound : اصواتی بازی شامل موسیقی و افکت های صوتی
4. objects : آبجکت یا همان اشیای بازی ، این ها روح و مغز متفکر اسپرایت های هستند در حقیقت اسپرایت ها شکل ظاهری و اشیا طرز رفتار و واکنش آنها در بازی هاست.
5.room : مکان هایی که بازی در آنها اجرا می شود.

به قسمت های بالا resource گفته می شود .

ادامه دارد...........
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

بعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان