در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث کامپيوتر به بحث بپردازيد
Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

433

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 12 اردیبهشت 1389 12:48

آرشيو سپاس: 1473 مرتبه در 391 پست

Light‌room 3، تاريك‌خانه ادوبي

توسط abbas.m.k » جمعه 14 آبان 1389 19:54

مروري بر ويژگي‌ها و قابليت‌هاي نرم‌افزار Light‌room 3 محصول شركت ادوبي

منبع: آرس‌تكنيكا ترجمه‌و تلخيص: محمد نادر

اشاره:

با رونق گرفتن دنياي عكاسي ديجيتال و گسترش استفاده از فايل‌هاي RAW، موضوع كار روي اين فرمت فايل و همچنين اعمال ساير اصلاح‌ها و افكت‌ها روي عكس‌هاي ديجيتال به يك بخش جدايي‌ناپذير از زندگي عكاسان حرفه‌اي (و بسياري از عكاسان مبتدي) تبديل شده است. در اين راستا، شركت‌هاي توليد‌كننده دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال به ارائه نرم‌افزارهاي اختصاصي اقدام كردند كه قابليت‌هاي مذكور را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند. شركت ادوبي به‌عنوان يكي از مشهورترين فروشندگان نرم‌افزارهاي گرافيكي نيز اين حوزه را فراموش نكرده است. در سال 2002 پروژه‌اي تحت عنوان Shadowland در اين شركت آغاز شد كه بعدها نام آن به Photoshop Lightroom تغيير يافت. در نهايت، شركت ادوبي نوزدهم فوريه سال 2007 نخستين نسخه اين نرم‌افزار را به بازار عرضه كرد. در مقاله حاضر به بررسي سومين نسخه از نرم‌افزار Adobe Photoshop Light room خواهيم پرداخت. پس از عرضه يك نسخه بتاي عمومي و گذشت بيش از يك ماه از انتشار Camera RAW 6، مجموعه ويژگي‌هاي لايت‌روم3 ديگر چندان محرمانه به نظر نمي‌رسد. با اين حال، به‌خاطر بهبودهاي چشم‌گير در زمينه كاهش نويز انتظارات از اين عرضه بسيار بالا است. شايد شما با لايت‌روم3 تا زانو در ويژگي‌هاي جديد فرو نرويد، اما Camera RAW 6 به تنهايي از اين استعداد برخوردار است كه صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي را در زمان كاربران به همراه داشته باشد.


محاسن
- كاهش نويز به‌طور چشم‌گيري بهبود يافته است.
- رندر پيش‌فرض RAW بسيار راضي‌كننده‌تر است.
- تصحيح اعوجاج، انحراف رنگ و Vignetting بر‌اساس پروفايل لنز
- كيفيت عالي براي تبديل تصاوير RAW واضح
- تصحيح پرسپكتيو
- بهبود سرعت، حتي با وجود آن كه كيفيت تبديل RAW افزايش يافته

معايب
- مزاياي منحني‌ها به‌خاطر كوچكي كادر محاوره‌اي مربوط به تنظيمات آن‌ها است.
- افكت Post Grain چندان خوب نيست.
- اگر Photoshop CS5 را در اختيار داشته باشيد، بخش عمده‌اي از جنبه‌هاي جديد لايت‌روم3 را از طريق Camera RAW 6 به‌دست مي‌آوريد.



پيكربندي سيستم آزمايش
- سيستم نخست (Mac Pro)

- دو پردازنده 2/66 گيگاهرتزي Nehalem Xeon چهار هسته‌اي
- 24 گيگابايت رم
- درايو 120 گيگابايتي OCZ Vertex Turbo‌ SSD به‌عنوان درايو سيستم به‌همراه يك HD RAID جداگانه
- كارت گرافيكي GeForce GTX 285
- دو نمايشگر WUXi 2490 Spectraview محصول شركت NEC
- سيستم عامل Mac OS X 10.6.3




سيستم دوم (MacBook Pro)
- يك پردازنده 2/4 گيگاهرتزي Core 2 Duo) Santa Rosa)
- ا4 گيگابايت رم
- يك درايو 120 گيگابايتي OCZ Vertex Turbo SSD
- كارت گرافيكي Nvidia GeForce 8600M (با 256 مگابايت حافظه اختصاصي)
- نمايشگر 15 اينچ
- سيستم عامل Mac OS X 10.6.3 (كه هسته 32 بيتي را اجرا مي‌كرد)



بهبودهاي رابط‌كاربري و جريان كاري
رابط كاربري لايت‌روم3 با هيچ تغيير جامعي‌مواجه‌نشده، اما يك Importer به‌روزرساني شده در نسخه 3 به چشم مي‌خورد. در حالي كه نسخه 2 از ويجت‌هاي سيستم‌عامل OS X استفاده مي‌كند (شكل1)، پنجره Import جديد يك پنجره بزرگ‌تر و سنگين‌تر با سبك لايت‌روم است كه از چيدمان بهتري برخوردار بوده و يك مرورگر ديسك را براي انتخاب مبدأ و مقصد Import در اختيار شما قرار مي‌دهد (شكل 2).


شكل 1- محيط Lightroom 2.7





شكل 2- محيط Lightroom 3


با كشيدن يك پوشه از دسكتاپ به داخل LR3، يك كادر محاوره‌اي نيز باز خواهد شد (شكل 3). اگر روي ويجت minimize/maximize در گوشه پايين و سمت چپ اين كادر محاوره‌اي كليك كنيد، رابط‌كاربري تا حد يك پنجره Import با حداقل گزينه‌ها فشرده خواهد شد.

شكل 3- رابط كاربري در حالت فشرده





نجره Import جديد عملكرد بسيار خوبي دارد و به‌طور قطع، جذاب‌تر از نمونه قديمي خود به‌‌نظر مي‌رسد. لايت‌روم برخلاف فتوشاپ يك جريان كاري جا افتاده ندارد و به‌صورت يك آزمايشگاه‌ تصويري تمام‌صفحه طراحي شده است. به همين دليل، اين نوع يكپارچه‌سازي جامع و چندپلتفرمي رابط‌كاربري هيچ اختلالي در جريان كاري كاربران ايجاد نخواهد كرد. در واقع مي‌توان گفت كه اين تركيب به‌طور كلي روي تمام پلتفرم‌ها بهتر شده است.



تنظيمات و ابزارهاي به‌روزرساني شده
تصحيح پرسپكتيو
لايت‌روم3 علاوه بر ابزارهاي دستي تصحيح اعوجاج (Distortion)، امكان تصحيح تعاملي پرسپكتيو را نيزفراهم كرده است. نام اين ويژگي كاملاً آن را معرفي مي‌كند: به زبانه Manual در بخش Lens Corrections سوييچ كرده و تغيير شكل عمودي يا افقي را براي حذف اعوجاج پرسپكتيو تنظيم كنيد، در حالي كه يك شبكه Overlay براي ترازبندي ويژگي‌ها در اختيار شما قرار دارد (شكل 4).



شكل 4- مي‌توانيد ميزان اعمال تصحيح را در ناحيه شبكه‌بندي شده پايين تصوير ببينيد.




انتخاب گزينه Constrain Crop تصوير را به‌طور خودكار برش مي‌دهد تا از شر ناحيه خاكستري اطراف آن خلاص شويد. اگر نمي‌خواهيد هيچ بخشي از تصوير خود را از دست دهيد، مقياس را پايين بياوريد تا تمام تصوير در حاشيه تعيين شده قرار بگيرد.
از اينجا مي‌توانيد تصوير خود را به Photoshop CS5 فرستاده و از قابليت شگفت‌انگيز Content-Aware Fill آن استفاده كنيد.


تصحيح خودكار لنز
يكي از جذاب‌ترين ويژگي‌هاي حرفه‌اي در Photoshop CS5، تصحيح لنز بر‌اساس پروفايل آن بود و ا گرچه اين ويژگي در نسخه‌هاي بتاي عمومي لايت‌روم 3 ديده نمي‌شد، اما در نسخه نهايي نرم‌افزار قرار گرفته است. تصحيح مبتني بر پروفايل، به دلايل مختلفي جالب توجه است: اين ويژگي مي‌تواند صرفه‌جويي چشم‌گيري را در زمان به همراه داشته باشد، زيرا همه مواردي مثل Vignetting، اعوجاج لنز و انحراف رنگي (Chromatic Aberration) مي‌توانند در يك مرحله اصلاح شوند، بدون آن‌كه به دست‌كاري بيشتري نياز باشد. اين قابليت مي‌تواند اعوجاج بشكه‌اي (Barrel) و بالشتكي (Pincushion) را به‌طور همزمان اصلاح كند، كاري كه انجام آن به‌صورت دستي بسيار پيچيده است. اين ويژگي تنها به ادوبي وابسته نيست و كاربران مي‌توانند پروفايل‌هاي خودشان را براي استفاده در اختيار سايرين قرار دهند.


به دليل اين‌كه قابليت مذكور مبتني بر يك بانك اطلاعاتي با قابليت به‌روز رساني عمومي از لنزها است، عملكرد خودكار آن به كيفيت همين بانك اطلاعاتي بستگي دارد. در حال حاضر، اين بانك اطلاعاتي بسياري از لنزهاي متداول را براي دوربين‌هاي SLR و همچنين پروفايل‌هايي را براي iPhone3G/3GS در‌بر‌مي‌گيرد. دو لنز Tamron ما در اين بانك اطلاعاتي قرار ندارند، بنابراين، به نظر مي‌رسد فرصت خوبي پيش آمده تا Lens Profile Creator شركت ادوبي را آزمايش كنيم.


پس‌از آن‌كه نرم‌افزار مذكور را نصب كرديد، يك پوشه فرعي مملو از الگوهاي از پيش تعريف شده را در كنار آن خواهيد يافت (شكل5).ما نمي‌دانيم چه نيازي به تمام اين الگوها وجود داشته است، زيرا بر‌اساس مستندات بايد يكي از پنج الگوي هدف مشخص را چاپ كرد. به هر حال، پس از چاپ الگوي مورد نظر خود با اندازه صد‌در‌صد و نصب آن روي يك سطح صاف، براي نورپردازي و عكس‌برداري پروفايل‌ها آماده هستيد. طبق شنيده‌ها Profile‌Creator در رابطه با شرايط نورپردازي، توازن سفيد و ساير موارد مشابه عملكرد بسيار خوبي دارد، البته، مادامي‌كه فاصله كانوني و نورپردازي تغيير نكند.



شكل 5- اين پوشه مي‌تواند نقش بزرگ‌ترين مجموعه Op Art (هنرهاي بصري) جهان را نيز ايفا كند.




از آنجا كه هر كاربري با هر سطح از مهارت پروفايل خود را ارسال مي‌كند، ‌تعيين سطح كيفيت پروفايل‌‌ها توسط ادوبي اهميتي حياتي مي‌يابد. به عنوان مثال، ممكن است يك كاربر با استفاده از يك چيدمان نوري معمولي از همه قواعد راهنماي مربوطه پيروي كند، اما نتيجه كار براي تصاوير مرجع درجه سوم مناسب باشد. به اين ترتيب، مسلم است كه ادوبي تعداد بسيار زيادي از پروفايل‌هاي مبتني بر اين سناريوهاي ناشيانه با نورپردازي ناهمگون را دريافت‌خواهد كرد.


در واقع مي‌توان نتيجه گرفت كه اگر امكان توليد نتايج خوب از اين تصاوير وجود داشته باشد، سيستم بسيار قدرتمند است. پس از تهيه سه مجموعه از نه تصوير (يك مجموعه براي يك فاصله كانوني ثابت و يك شبكه 3×3)، فايل‌هاي RAW را به‌صورت DNG وارد كرده و آماده‌سازي پروفايل را به همان صورتي كه در مستندات ابزار تشريح شده بود، انجام داديم. پس از آن‌كه نخستين مجموعه در يك فاصله كانوني «بي‌نقص» ارزيابي شد، دو مجموعه ديگر را اضافه كرده و آن‌ها را در پروفايل لنز موجود ذخيره‌سازي كرديم (شكل 6).


شكل 6- شايد مشاهده آن‌ها در اين تصوير مشكل باشد، اما نقاط سبزآبي (Cyan) روي عكس نشان مي‌دهند كه پروفايل به‌طور دقيق ايجاد شده است. اگر مشكلي وجود داشته باشد، اين نقاط قرمز خواهند بود.



پس از آن‌كه پروفايل تكميل شده خود را در دايركتوري پيش‌فرض‌ذخيره‌كرديد، پروفايل لنز به‌صورت جادويي در بانك اطلاعات تصحيح لنز Photoshop CS5 و Lightroom 3 ظاهر مي‌شود (شكل 7).


شكل 7- پروفايل جديد در Photoshop CS5




ما متوجه شديم كه پروفايل بلافاصله در فتوشاپ قابل دسترسي است، اما براي مدتي نتوانستيم آن را در لايت‌روم ببينيم. پس از مدت كوتاهي، دليل اين موضوع‌مشخص‌شد: ما پروفايل خود را از فايل‌هاي RAW/DNG ايجاد‌كرده‌بوديم، اما تلاش مي‌كرديم آن را روي يك تصوير JPEG اعمال كنيم. اگر مي‌خواهيد پروفايل لنز خود را روي يك تصوير JPEG اعمال كنيد، بايد پروفايل لنز را از تصاوير منبع JPEG ايجاد كرده باشيد. نبايد صرفاً فايل‌هاي JPEG را از فايل‌هاي RAW خود ايجاد كنيد، زيرا فرآيند ايجاد پروفايل هرگونه تصحيح خودكاري را كه دوربين شما هنگام ايجاد تصاوير JPEG اعمال مي‌كند، در نظر مي‌گيرد. پس از آن‌كه پروفايل مناسب را براي فرمت تصوير مورد نظر خود ايجاد كرديد، آن را بدون هيچ مشكلي در داخل لايت‌روم خواهيد ديد (شكل 8).

شكل 8- پروفايل جديد ما در لايت‌روم ظاهر شده است.




نتايج به‌دست آمده از لنز Tamron 17-50mm رضايت بخش بود و زماني كه تلاش كرديم عكس‌هاي داراي اشكال از آن را پيدا كنيم، اين رضايت نيز بيشتر شد. پس از كمي جست‌وجو، سرانجام يك شات هفده ميلي‌متري را يافتيم كه مي‌توانست تصحيح اعوجاج را نمايش دهد. خطوط راست‌آبي رنگ در فتوشاپ ترسيم شده‌اند تا اعوجاج بشكه‌اي ديوار و ميز فلزي را نشان دهند(شكل9).


عكس مربوطه پس از تصحيح به‌صورتي درآمد كه در شكل 10 مشاهده مي‌كنيد. توجه داشته باشيد كه در اين فرآيند از هيچ تنظيم اضافه‌اي استفاده نشده است و اين تصحيح تنها بر‌اساس پروفايل لنز انجام شده است. خطوط آبي به‌عنوان مرجع حفظ شده‌اند


همانند تصحيح پرسپكتيو، اگر ترجيح مي‌دهيد كه نواحي تصحيح‌‌‌‌شده بدون برش خوردگي باقي بمانند، مي‌توانيد مقياسي را تنظيم كنيد تا مقداري از ناحيه خاكستري اطراف تصوير حفظ شود. اگر مايل به تصحيح اعوجاج نيستيد و تنها مي‌خواهيد انحراف رنگ يا Vignetting را تصحيح كنيد، مي‌توانيد تصميم بگيريد كه كدام‌يك از سه تصحيح مذكور تا چه ميزاني روي عكس شما اعمال شود. بايد اعتراف كرد كه عملكرد تصحيح خودكار انحراف رنگ واقعاً تأثيرگذار است.


ادوبي با اين ابزار جديد، برگ برنده واقعي را در دستان خود دارد و اگر چه نخستين شركتي نيست كه اين كار را انجام مي‌دهد (يك نسخه ابتدايي از PTLens در Bibble Pro درج شده است)، اما تركيب محبوبيت Camera RAW و لايت‌روم به سرعت اين ابزار را به يك بانك اطلاعاتي فوق‌العاده براي لنزها تبديل‌خواهد‌كرد. بهره‌گيري از ابزار هوشمند توليد پروفايل لنز به اين معنا است كه تنها با يك كليك ساده مي‌توان سه مشكل زمان‌بر را اصلاح كرد.


منحني‌ها
بسياري از كاربران حرفه‌اي‌ از شنيدن اين خبر خوشحال خواهند شد كه لايت‌روم3 سرانجام به همراه يك ابزار تنظيم منحني قدرتمند با نقاط قراردادي عرضه‌مي‌شود. منحني Highlights/Lights/Darks/Shadows قبلي كه بر‌اساس نواحي (نه نقاط) كار مي‌كرد، همچنان پيش‌فرض است، اما اگر روي گجت منحني نقطه‌اي در گوشه پايين و سمت راست كليك كنيد، يك منحني با قابليت سفارشي‌سازي كامل را در اختيار خواهيد داشت (شكل 11).



شكل 11- منحني تنظيمات Tone






امكان ذخيره‌سازي Presetها تحت منوي Pop-up در گوشه پايين و سمت راست ابزار وجود دارد. ويجت آشناي نمونه‌برداري از تصوير در گوشه بالا و سمت چپ قرار دارد. اين يك ويژگي واقعاً جذاب درباره منحني‌هاي لايت‌روم3 است. مي‌توانيد نشانگر ماوس را روي نواحي مختلف عكس قرار داده و ببينيد كه نقطه نمونه‌‌برداري شده در چه قسمتي از منحني و هيستوگرام زير آن قرار دارد (شكل 12).


شكل 12- تعيين موقعيت يك نقطه از تصوير روي منحني و هيستوگرام زير آن




اگر روي عكس كليك كرده و نشانگر ماوس را بكشيد، يك نقطه جديد روي منحني ايجاد خواهد شد كه يك قابليت بسيار مفيد است. متأسفانه كادر منحني واقعاً كوچك است و نشانگر grab براي فضاي آن بزرگ به نظر مي‌رسد. به هر حال، اگر از روش نمونه‌برداري نقاط استفاده مي‌كنيد و ناحيه ويرايش شما واقعاً فشرده نيست، منحني‌هاي لايت‌روم3 يك بهبود بزرگ به شمار مي‌آيند (شكل13).


شكل 13- ايجاد يك نقطه جديد مابين دو نقطه نزديك به هم كار دشواري است.





Tethering ويژگي ديگري است كه بسياري از عكاسان حرفه‌اي‌ مدت‌ها در انتظار آن بوده‌اند و سرانجام در لايت‌روم3 پياده‌سازي شده. كافي است گزينه Tethered Capture را از منوي File انتخاب و سپس پارامترهاي عكس‌برداري خود را تنظيم كنيد تا بتوانيد از طريق كامپيوتر عكس‌برداري كنيد (شكل 14).


شكل 14- اينترفيس ‌‌Tethering براي ثبت عكس‌ها از كامپيوتر




عكس‌هاي گرفته شده در پنجره‌ مربوطه ظاهر مي‌شوند. پس از انجام چند آزمايش ابتدايي اين ابزار نشان داد كه با دوربين EOS 40D ما به‌خوبي كار مي‌كند، اما در اين وضعيت، عملكرد اين ويژگي بسيار محدود بود. به‌عبارت ديگر، همان‌طور كه در شكل 14 مشاهده مي‌كنيد، تنظيمات دوربين نمايش داده مي‌شوند، اما از طريق اين رابط‌كاربري قابل ويرايش نخواهند بود. پشتيباني از Tethering يكي از مواردي است كه تا حدود زيادي در بين دوربين‌هاي مختلف و تمام برنامه‌هايي كه از آن پشتيباني مي‌كنند، متغير خواهد بود، به همين دليل، عملكرد محدود آن در اينجا شگفت انگيز است. EOS 40D واقعاً يك دوربين محبوب براي عكاسي از محصول يا استوديوها به شمار نمي‌آيد. Capture One Pro 5.1.1 عملكرد به نسبت بهتري را با آن ارائه مي‌كند (ما توانستيم ISO را تغيير دهيم)، اما در اينجا هيچ‌گونه پشتيباني‌اي از پيش‌نمايش زنده وجود ندارد.


اگر در نظر داريد لايت‌روم3 را به‌دليل ويژگي‌هاي Tethering آن تهيه كنيد، قبل از اقدام براي تهيه آن توضيحات سازگاري آن را با دوربين‌هاي مختلف مطالعه كنيد، زيرا با مشكلات قابل توجهي روبه‌رو مي‌شويد. چند نمونه از اين موارد كه ما با آن‌ها برخورد كرديم، عبارتند از:


كانن
- دوربين EOS 1DS Mark II يا EOS 1D Mark II براي پشتيباني از Tethering بايد از طريق كابل Firewire به كامپيوتر متصل شده باشند.
- دوربين EOS 20D روي ويندوز پشتيباني نمي‌شود.


نيكون
- عكس‌ها روي كارت CF ذخيره نمي‌شوند و تنها روي كامپيوتر بارگذاري خواهند شد.
- D200 روي ويندوز پشتيباني نمي‌شود.
- دوربين‌هاي D3x، D90 و D5000 به طور رسمي از ويندوز 7،‌ ويستا و Mac OS X 10.6 پشتيباني نمي‌كنند، اما هنوز ممكن است با آن‌ها كار كنند.


با وجود اين، مشكلات مذكور براي Tethering تا حدودي عادي هستند. در واقع، به ندرت مي‌توانيد يك پشتيباني بي‌نقص را براي مدل‌هايي غير از مشهورترين دوربين‌هاي موجود پيدا كنيد، زيرا پياده‌سازي اين ويژگي براي هر دوربين به‌صورت جداگانه به كار بسيار زيادي نياز دارد.



Post Grain
هنر عكاسي همواره تحت تأثير جريان‌هاي غالب و مرسوم بوده است و در طول چند سال اخير اين وضعيت پر رنگ‌تر نيز شده و در تمام ابعاد رسانه‌‌هاي بصري نهادينه شده است. بسياري از كاربران امروزه ظاهر دانه‌دار را بر نماي فوق‌العاده پاكيزه بك‌هاي ديجيتال و عكاسي بي‌نقص ترجيح‌مي‌دهند.
Light room 3/Adobe Camera RAW 6 به اين تقاضا براي دانه‌بندي بيشتر پاسخ داده و يك ف_ * ل*_ ت ر Grain را به پانل Effects اضافه كرده است (شكل 15).


شكل 15- پانل Effects چندان قدرتمند به نظر نمي‌رسد.






وقتي اين ف_ * ل*_ ت ر به همراه يك Vignette با كنتراست بيشتر و انتقال Hue مورد استفاده قرار گيرد، مي‌تواند يك احساس مشابه فيلم قديمي جذاب را به تصوير اضافه ‌كند (شكل 16).

شكل 16- تأثير افكت Vignette روي يك عكس




همان‌طور كه در شكل 15 مي‌بينيد، سه لغزنده براي اين بخش در‌نظر گرفته شده و گزينه‌هاي زيادي در آن به چشم نمي‌خورند، بنابراين، نمي‌تواند با پلاگين‌هاي مشهور فتوشاپ نظير Alien Skin Exposure رقابت كند. Grain به‌طور اكيد يك نويز روشنايي است، ف_ * ل*_ ت ر بهتر در اين حوزه يك نويز رنگي ظريف را اضافه مي‌كند تا ظاهر عكس واقعاً به فيلم شباهت داشته باشد. نويز روشنايي لايت‌روم3 از نزديك تا حدودي تيره به نظر مي‌رسد(شكل17).

شكل 17- جلوه ايجاد شده بيشتر به نگاه كردن از پشت يك پنجره توري شباهت دارد تا Film Grain




ف_ * ل*_ ت ر شبيه‌سازي فيلم مي‌توانند كند باشند، در نتيجه اين ضميمه مي‌تواند يك تصميم آگاهانه براي حفظ سرعت پردازش باشد.درنهايت، عملكرد اين ف_ * ل*_ ت ر در مقايسه با نمونه‌هاي مشابه تا حدي ابتدايي به نظرمي‌رسد. اگر عملكرد واقعاً به يك مشكل تبديل شود، مي‌توانيد يك راه‌حل مبتني بر GPU مانند Magic Bullet Photolooks را در نظر بگيريد(شكل 18).

شكل 18- افكت در فضاي مميزي شناور كار نمي‌كند.




ضمائم Export
گذشته از گزينه‌هاي بيشتر در زمينه Watermarking، مواردي نظير چيدمان‌هاي چاپ چند تصويري، نمايش‌هاي اسلايد با موسيقي و پشتيباني رسمي از Flickr Export به لايت‌روم‌3 اضافه شده‌اند.

(Adobe Camera RAW 6 (2010
پردازش RAW جديد با كاهش نويز بهبود يافته، يكي از جذابيت‌هاي بزرگ لايت‌روم3 است. تصاوير RAW موجود در كتابخانه به‌روزرساني شده شما بايد به‌صورت دستي براي استفاده از الگوريتم‌هاي جديد پردازش RAW به‌روزرساني شوند (شكل19). پس از آن كه تنظيمات را به 2010 تغيير داديد، به احتمال متوجه خواهيد شد كه رنگ‌ها بلافاصله روشن‌تر مي‌شوند.


شكل 19- گزينه به‌روزرساني الگوريتم پردازش RAW





اغلب به نظر مي‌رسد، رنگ RAW مبتني بر Lightroom/ACR تا حدودي تخت به نظر مي‌رسد و با توجه به تغييرات اعمال شده در نسخه جديد در ظاهر تعداد زيادي از كاربران ديگر نيز همين عقيده را داشته‌اند. صرف‌نظر از اين كه اين مشكل تنها يك تفسير محافظه‌كارانه بوده يا اشباع (Saturation) بيش از حد پايين، با اطمينان مي‌توان گفت كه اكثر ما بعد از تبديل 2010 كمتر به سراغ لغزنده اشباع خواهيم رفت. اگر به نتيجه كار دو نسخه 2003 و 2010 لايت‌روم نگاهي بياندازيد، يك تفاوت كيفيت مشخص رابين دو شيوه تبديل RAW مشاهده خواهيد كرد. نسخه 2010 داراي عمق بهتر و تنوع رنگ بيشتر است. به‌طور كلي، نتيجه كار اين نسخه بيشتر به فيلم شباهت دارد و همين موضوع به تنهايي باعث مي‌شود كه لايت‌روم ارزش ارتقا را داشته باشد.

آزمايش‌هاي RAW
در اين بخش به مقايسه نرم‌افزارهاي كاربردي Aperture ،Bibble Pro ،Capture One Pro ،Lightroom ‌2 و ‌Lightroom ‌3 مي‌پردازيم. تمام عكس‌هايي كه در اين آزمايش‌ها براي مقايسه كيفيت فرآيند تبديل در نرم‌افزارهاي كاربردي مذكور مورد استفاده قرار گرفته‌اند، با يك دوربين Canon EOS 40D به همراه لنز Tamron 17-50mm Di-II LD و بدون استفاده از فلاش گرفته شده‌اند.


آزمايش اول (ISO 250)


تبديل اين عكس (شكل 20) در لايت‌روم3 (يا Adobe Camera RAW 6.1) بسيار خوب انجام شد، اما هنوز از نظر وضوح و كاهش نويز ضعيف‌تر از تصوير Bibble Pro بود. تصوير لايت‌روم2 نسبت به تبديل Capture One بهتر است، اما در مقايسه با ساير شركت‌كنندگان نويز بيشتري دارد. تصوير Aperture از همان وضعيت نقاشي شده آشنايي كه درباره عكس‌هاي واضح با ISO پايين دارد، رنج مي‌برد و به همين دليل كمتر از تبديل Capture One (كه به‌رغم نويز خود جزئيات بهتري را توليد مي‌كند) راضي‌كننده به نظر مي‌رسد.


شكل 20- تصوير آزمايش اول


آزمايش دوم (i(ISO 250
Sharpening در Aperture بسيار خوب است، اما تا حدودي يك احساس «نقاشي» را در بخش سقف پوشالي ايجاد مي‌كند. تبديل Bibble Pro ضعيف است، زيرا بايد از تابع Sharpen توكار استفاده مي‌كرديم كه فاقد كنترل شعاع بود. در نتيجه، هاله‌هاي Sharpening به چشم مي‌آيند، در حالي كه تصوير كلي هنوز نرم (Soft) است. تبديل Capture One Pro خوب بود، اما در قسمت‌هاي Highlight تا حدودي خشن به نظر مي‌رسد، البته با همان پيكسل‌هاي Demosaic آشنا در Capture One. از سوي ديگر، Adobe Camera RAW بهترين تصوير كلي را توليد مي‌كند. اين تبديل فوق‌العاده واضح بوده و يك Falloff كامل را در نورخوردگي‌ها و سايه‌هاي نهايي ايجاد مي‌كند. بافت چوپ در تابلو به خوبي احساس مي‌شود و اين تنها تصوير متمايز در گروه است. ادوبي به‌تازگي از شر ظاهر نقاشي‌شده تبديلات در Camera RAW خلاص شده است و اكنون اپل بايد براي انطباق با آن به فكر بهبود محصول خود باشد. نتايج لايت‌روم3 درست همانند Adobe Camera RAW بودند (شكل21). در واقع اين يك تبديل واقعاً عالي، فوق‌العاده واضح و با جزئيات طبيعي است. قبلاً به ظاهر نقاشي‌شده در تبديلات Aperture اشاره كرديم و تصوير لايت‌روم2 نيز همان مشكل را نشان مي‌داد. براي افرادي كه مي‌دانند ف_ * ل*_ ت ر Median در فتوشاپ چه ظاهري ايجاد مي‌كند، بايد بگوييم كه تبديل لايت‌روم2 همان تأثير را با مقياس كوچك‌تر و حاشيه‌هاي واضح‌تر به همراه دارد.


شكل 21- تصوير آزمايش دوم




آزمايش سوم (ISO 1600)
لايت‌روم3 آشكارا بهبودهاي شگرفي را در زمينه كاهش نويز نسبت به نسخه 2 اين نرم‌افزار ارائه مي‌كند و اكنون مي‌توان جزئيات بسيار خوبي را به همراه كاهش چشم‌گير نويز به‌دست آورد. نتايج به دست آمده به عملكرد پلاگين‌هاي شركت‌هاي ديگر نظير Neat Image نزديك‌تر است.
در عين حال، موفقيت واقعي اين است كه لايت‌روم و Camera RAW اين كار را روي تصاوير مميزي شناور به‌صورت غيرمخرب و بسيار سريع انجام مي‌دهند، اما اين بهترين تبديل انجام‌شده در مجموعه ما نيست، زيرا نتايج Aperture 3 در زمينه وضوح، كاهش نويز و درجه‌بندي سايه‌رنگ‌ها بهتر هستند و غناي كلي تصوير نيز واقعاً استثنايي است.


در اينجا نقاط درخشان بيشتري در مقايسه با تصوير لايت‌روم ظاهر مي‌شوند، اما نتيجه كلي بهتر است و شباهت بيشتري به فيلم دارد؛ وقتي تلاش كرديم همين وضوح را در لايت‌روم3 به‌دست آوريم (شكل22)، نويز ثابتي حذف مي‌شد و ما نمي‌توانستيم كاهش نويز روشنايي را به سطح بالاتري افزايش دهيم. عملكرد مذكور در لايت‌روم3 به Noise Ninja شباهت زيادي دارد: نتيجه بسيار خوب است، اما وقتي شما كمي به آن فشار مي‌آوريد يك‌دستي رنگ مي‌تواند مصنوعي به نظر برسد، درست مثل عكسي كه با دست رنگ شده باشد. با توجه به نتايج به دست آمده مي‌توان گفت، همچنان امكان بهبود بيشتر عملكرد Adobe Camera RAW 6 و لايت‌روم3 وجود دارد. در واقع عملكرد آن‌ها بسيار خوب است، اما نه به همان خوبي كاهش نويز عالي Aperture 3.



شكل 22- تصوير آزمايش سوم




آزمايش چهارم (ISO 640)
با در نظر گرفتن اين موضوع كه عملكرد لايت‌روم3 با عكس‌هاي واضح و نويز پايين بسيار خوب بود، در مرحله بعدي يك تصوير متوسط ISO1600 مورد آزمايش قرار گرفت (شكل23). نتيجه لايت‌روم2 بد نبود، اما به‌طور قطع نويز بيشتري نسبت به نتيجه لايت‌روم3 داشت. در واقع لايت‌روم3 به اعتقاد ما برنده آشكار اين رقابت بود.
عملكرد Capture One Pro در زمينه نويز خوب نبود. تبديل Aperture 3 خوب است و ما از غناي رنگ آن راضي بوديم، اما به اندازه تصوير لايت‌روم3 واضح و تميز به نظر نمي‌رسد. Bibble Pro با ابزار Sharpen ابتدايي خود و Noise Ninja محدود شده بود. به‌عنوان يك نظر نهايي مي‌توان گفت كه لايت‌روم3 براي تصاوير واضح، بسيار شگفت‌انگيز و براي ساير موارد بسيار خوب است، مگر اين‌كه شما با تصاويري مواجه شويد كه از نويز بسيار بالايي رنج مي‌برند. در اين‌گونه موارد، عملكرد لايت‌روم3 به نسبت خوب است و يك بهبود قابل توجه نسبت به نسخه 2 را نشان مي‌دهد، اما نمي‌تواند با همواري و غناي تبديلات Aperture رقابت كند. با در نظر گرفتن اين واقعيت كه بيشتر مردم به احتمال با تصاوير واضح‌تر سر و كار دارند، وضعيت كلي به يك پيروزي براي لايت‌روم3 شباهت دارد.


شكل 23- تصوير آزمايش چهارم




در مقابل Aperture 3
مقايسه ميان لايت‌روم3 و Aperture 3 يك ايده بحث‌انگيز براي كاربران ويندوز به شمار مي‌آيد، اما مي‌تواند مفيد باشد، زيرا نيروي محركه نوآوري در دو برنامه مذكور، اين واقعيت است كه آن‌ها به طور مستقيم براي جذب گروه مشتركي از كاربران با يكديگر رقابت مي‌كنند. اين دو نرم‌افزار كاربردي پيشرفت‌هاي متقابل زيادي را در رقابت با يكديگر پشت سر گذاشته‌اند: نسخه 3 هر دو نرم‌افزار، منحني‌هاي «نقطه اختياري» و بهبود تبديل RAW داراي نويز بالا را اضافه كرده‌اند، اما اجازه بدهيد به جنبه‌هاي برتري هر يك از آن‌ها بر ديگري نگاهي گذرا بياندازيم.


نقاط قوت Lightroom
- بهترين تبديل تصاوير واضح (Sharp)
- كاهش اعوجاج، انحراف رنگي و Vignetting با تكيه بر بانك اطلاعاتي
- كنترل‌هاي دستي اعوجاج
- روي تمام سخت‌افزارها رفتار سريعي دارد (اين نرم‌افزار بر يك GPU تكيه نمي‌كند و به همين دليل براي لپ‌تاپ‌ها مناسب‌تر است).


نقاط قوت Aperture
- بهترين تبديل براي تصاويري كه نويز بسيار زيادي دارند.
- پشتيباني از Geotagging (اضافه كردن پايگاه داده شناسه جغرافيايي به عكس) و تشخيص چهره
- برخورداري از ويژگي‌هاي برش ويديو (پشتيباني ويديويي لايت‌روم3 به نسبت بد است و فايل‌ها را براي پخش در يك نرم‌افزار ويديويي خارجي باز مي‌كند).
- منحني‌هاي بزرگ‌تر كه امكان بزرگ‌نمايي داشته و از كانال‌هاي جداگانه پشتيباني مي‌كنند.


وقتي بيشتر كاربران مشغول مقايسه يك برنامه با برنامه ديگري هستند، به طور معمول به «سرعت» اشاره مي‌كنند و ادوبي نيز عملكرد لايت‌روم را در سومين نسخه آن به‌طور آشكاري بهبود داده است. بنابراين، عامل سرعت همچنان اين دو نرم‌افزار كاربردي را از يكديگر متمايز مي‌سازد. اپل با Aperture تا حدود زيادي بر GPU تكيه دارد و اين ويژگي هنوز چيزي بيش از يك مانع نيست، زيرا حتي در نسخه 3 كارايي هنوز يك نقطه‌ضعف بزرگ Aperture به شمار مي‌آيد. از سوي ديگر، Aperture كمبودهاي خود را در زمينه سرعت با ويژگي‌هايي نظير Geotagging و تشخيص چهره جبران مي‌كند. شايد اين موارد براي كاربران حرفه‌اي‌ پرمشغله جذابيت چنداني نداشته باشد، اما اين برنامه‌ها يك پايگاه بزرگ از كاربران به نسبت حرفه‌اي دارند كه از چنين قابليت‌هايي استقبال مي‌كنند. با اين‌حال، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه تصحيح خودكار انحراف رنگ و اعوجاج براي طيف گسترده‌تري از هر دو گروه كاربران حرفه‌اي و متوسط جذابيت خواهد داشت. نكته اصلي اين است كه اين قابليت در Photoshop CS5 نيز وجود دارد. بنابراين، شما براي بهره‌گيري از آن‌ها الزاماً به لايت‌روم3 نياز نداريد.


براي ما، همه چيز به كيفيت تصوير و سرعت مربوط مي‌شود كه با قضاوت بر‌اساس آزمايش‌هاي RAW، برتري با لايت‌روم3 است. ما به اندازه كافي خوش‌شانس بوديم تا بتوانيم از هر دو برنامه در مواردي كه يكي از آن‌ها بهتر از ديگري است، استفاده كنيم. در نهايت، مي‌توان گفت تبديل تصاوير RAW با نويز بالا در Aperture بسيار بهتر از لايت‌روم انجام مي‌شود. بنابراين، حتي اگر كتابخانه عكس‌هاي خود را در لايت‌روم ميزباني كنيم، به‌طور حتم همواره براي كار روي تصاويري با نويز بالا به Aperture مراجعه خواهيم كرد. اگر يك عكاس مراسم عروسي هستيد، هدف اصلي شما اين است كه به سرعت روي عكس‌هاي نه چندان هنري كار كنيد كه نويز بسيار كمتري دارند. در اين موارد، شرايط كاملاً به نفع لايت‌روم3 است، زيرا مزاياي سرعتي و تصحيح خودكار اعوجاج را در اختيار شما قرار مي‌دهد. اين دو برنامه مي‌توانند كاربران متفاوتي را جذب كنند: برچسب‌گذاري مكاني Aperture يك ويژگي عالي است كه تنها براي مصرف‌كنندگان عام جذابيت ندارد، اما لايت‌روم3 در زمينه كيفيت تبديل و سرعت داراي برتري است كه اپل بايد با آن انطباق پيدا كند.

جمع‌بندي


شايد بتوان گفت كه حوزه‌هاي جديد زيادي در لايت‌روم3 وجود ندارند، اما ويژگي‌هاي جديد و به‌روز رساني شده آن به اندازه كافي قابل توجه هستند تا بتوانند نسخه جديد را به يك ارتقاي الزامي تبديل كنند. مشكلات نسخه جديد بسيار اندك هستند وبه نظر مي‌رسد كه كادر محاوره‌اي كوچك منحني نيز با يك به‌روز‌رساني كوچك قابل اصلاح خواهد بود. به‌طور كلي، بخش دشوار كار قبلاً انجام شده و ادوبي تا حد امكان نقاط قوت لايت‌روم را برجسته‌تر كرده و تمام تلاش خود را براي اصلاح نقطه‌ضعف‌هاي آن انجام داده است. به‌وضوح مي‌توان ديد كه اين تلاش‌ها كاملاً نتيجه‌بخش بوده‌اند.
بهترين مترجم كيست كه سكوت را ترجمه كند.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abbas.m.k تشکر کرده اند:
یاغی, sokuteasemuni

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان