در اين بخش مي‌توانيد در مورد سلاح و ادوات زرهي به بحث بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

301

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 14 شهریور 1385 08:00

آرشيو سپاس: 44 مرتبه در 19 پست

::: تانک لئوپارد 2 ---برترین تانک رزمی جهان :::

توسط bmyazdani » چهارشنبه 3 آبان 1385 17:05


تانک لئوپارد اولین بار در سال 1963توسط شرکت کراوس مافی آلمان غربی طراحی وتولید گردید بیش از  6000 دستگاه از این تانک که به لئوپارد1 معروف شد،به بسیاری از کشورهای عضو ناتو همچون بلژیک، دانمارک،یونان،ایتالیا،کانادا،هلند،نروژ،ترکیه،واسترالیا صادر گردید که از بعضی از این کشورها هنوز در حال خدمت می باشد.تانک لئوپارد1 به یک تانک بسیار موفق دردهه 60و70میلادی تبدیل شد.جنگ افزارهای تانک لئوپارد1را یک توپ 105 میلیمتری ودو قبضه مسلسل MG-3کالیبر 7.62ملیمتری تشکیل می داد که یکی موازی با توپ ودیگری روی برجک نصب شده بود.یکی از دلایل اصلی پرطرفدار بودن این تانک توانایی آن در درگیری با آتش موثر حین حرکت بود.در اوخر دهه 1970،در آلمان غربی  فعالیت های فشرده ای برای تولید یک تولید یک تانک رزمی  جدید آغازشد.هدف از طراحی و تولید این تانک جدید تقویت ارتش آلمان غربی درمقابل ارتش آلمان شرقی ودیگر کشورهای عضو پیمان ورشو بود که به تانک های پشرفته روسی همچون سـری تانک های T-64 و T-72 مجهز شده بودنـد.این تانک به سفارش وزارت دفاع آلـمان غـربی وتوسط کارخانجات کراوس مافی وگمان(Krauss-Maffei Wegmann)(KMW) طراحی و تولید گردید وبه لئوپارد2 معروف شد.تولید تانک لئوپارد 2 از سال 1979 میلادی آغاز شد.تانک لئوپارد2 از نظر خصوصیات ظاهری و مشخصات فیزیکی از تانک لئوپارد 1بزرگتراست و از لحاظ سیستم های ناوبری وکنترل آتش نیز تفاوت عمده ای با تانک لئوپارد1 دارد.
بدنه تانک از سه بخش تشکیل شده است:
1-اتاقک راننده که در جلوی بدنه قراردارد،
2- بخش فرماندهی و کنترل که در وسط بدنه قرار دارد،
3-بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد.
اتاقک راننده به سه عدد پریسکوپ مجهز شده است و فضای سمت چپ راننده برای ذخیره سازی مهمات درنظر گرفته شده است.یک دوربین با زاویه دید 65 درجه افقی وعمودی درپشت تانک نصب شده که به کمک یک صفحه نمایشگر تلویزیونی به راننده کمک می کند تابتواند در جهت عکس نیز حرکت کند.به کمک این سیستمها راننده میتواند بدون کاستن از سرعت تانک ویا تعویض دنده سریعاٌ تغییر مسیر بدهدودر زمینهای ناهموار سرعت خود را حفظ کند.برجک در وسط تانک قرار گرفته است.طبق اصلاحات وبرنامه های بهینه سازی انجام گرفته برروی تانک،نسل سوم زره های  کامپوزیتی(زره مرکب)بر روی تانک نصب شده وزره قسمت جلویی و جانبی برجک به کمک تکه هایی از زره پیش ساخته تقویت شده است که این تکه هابرروی زره اصلی نصب شده اند.تقویت زره تانک موجب حفاظت  بیشتر  در مقابل در مقابل حملات راکتهای ضد تانک وگلوله های ثاقب  APFSDS و گلوله های HEATبا خرج شکلدار، گردیده است.همچنین این تکه ها مثل یک عایق صوتی وحرارتی برای تانک ایفای نقش میکنند.

Leopard 2A6EX  آخرین مدل تانک لئوپارد 2
جایگاه فرمانده تانک مجهز به یک پریسکوپ مستقل PERI-R 17 A2 میباشد.پریسکوپ PERI-R 17 A2یک پریسکوپ متعادل با میدان دید وسیع می باشد که مجهز به سیستم های پیشرفته ی دید درشب وتعیین هدف است.این پریسکوپ قابلیت گردش 360درجه ای دارد.یک نمایشگر ویژه تصویر ارسالی از پریسکوپ را نمایش می دهد.
در صورت به خدمت گرفتن سیستم کنترل آنش  می توان از این پریسکوپ برای شلیک نیز استفاده کرد.جایگاه توپچی به یک سیستم نشانه روی اولیه ومتعادل از نوع EMES 15 با قدرت بزرگنمایی دو برابر مجهز است. این سیستم نشانه روی به یک سیستم مسافت یاب لیزری ویک دوربین نشانه روی حرارتی از نوع آشکار ساز مادون قرمز مجهز است.ازسیستم مسافت یاب لیزری می توان درماموریت های ضد بالگرد نیز استفاده کرد.
اتاقک خدمه به یک سیستم آشکار ساز انفجار و یک سیستم اطفا مجهز شده است .یک دیوار ضد آتش ، اتاقک را از بخش جدا می کند تادر صورت آتش سوزی ویا انفجار احتمالی بخش موتوربه خدمه تانک آسیبی وارد نشود.
تانک به یک سیستم مکانیاب جهانی(GPS)و یک سیستم ناوبری خودکار  تشکیل شده است.بعلت افزایش قطر زره برجک ،وزن برجک افزایش یافته است بنابر این سیستم الکترو هیدرولیکی گرداننده برجک با یک سیستم الکتریکی قویتر و مطمئن تر جایگزین شده است.
سلاح اصلی تانک لئوپارد 2 یک توپ 120 میلیمتری لوله کوتاه وبدون خان بنام L-44است.مدل A6EXبه یک توپ 120 میلیمتری فاقد خان بنام L-55مجهز شده اند که طول لوله آن افزایش یافته است. افزایش طول لوله  به توپ این قابلیت را داده است تا درصد بیشتری انرژی موجود در لوله را برای بالا بردن سرعت ونفوذوبردگلوله،صرف کند.این توپ مجهز به به سیستم فشنگ پران اتوماتیک می باشد.تانک M1A2 آمریکایی دقیقا از توپ تانـک لئـوپـارد 2 استـفاده میکند وایالت متحده این توپ 120 میلیمتری راتحت لیسانس آلـمان تولید می کند.این خود از توان بالای این صلاح حکایت میکند.این توپ تقریبا باتمامی مهماتهای فعلی 120 میلیمتری و مهمات جدید نفوذ کننده ی APFSDSسازگار میباشد.با افزایش قدرت آتش توپ اصلی،تانک قادر است تا با اهداف پروازی در ارتفاع پایین نیز درگیر شود.تانک برای هدف قرار دادن اهداف کوتاه پرواز از گلوله های ویژای استفاده می کند  که ایالات متحده آنها را طراحی کرده و ساخته است.
علاوه بر توپ اصلی  تانک به دو قبضه مسلسل MG3کالیبر7.62 میلیمتری مجهز میباشد که یک مسلسل بصورت موازی با توپ و دیگری روی برجک تانک نصب شده است.
موتو تانک یک موتو دیزلی بنام MTU MB 873 است که 1500 اسب توان تولید میکند. لازم به ذکر است که یک موتور دیزلی دیگر به نام MTU MT 883 نیز بر روی تانک آزمایش شده است که توانی معادل 1650اسب دارد.با کمک این موتورها تانک می توند بیشینه سرعتی معادل 72 کیلو متر بر ساعت دست پیدا کند.
طول توپ L-55از توپ L-44  م1300 میلیمتر بلند تر است]
تا کنون بیش از 3200 دستگاه از این تولید شده که علاوه بر ارتش آلمان به کشورهایی همچون اتریش، دانمارک، هلند،نروژ،سوئیس و اسپانیا صادر گردیده است.
تانک لئوپارد2 تنوع گسترده ای دارد.مدلهایA1تا A4 این تانک تفاوت اندکی باهم دارند ولی مدل های A5و A6EXبا دیگر مدلها متفاوتند.مدل A5 تانک زره قطورتری داردو زره بخش جلوی برجک و بخش جانبی تانک تقویت شده است.مدل A6EXکه جدید ترین وپیشرفته ترین مدل تانک می باشد به سیستم کنترل آتش وسیسمتم شلیک پیـشـرفته تری مجهز شـده اسـت.مدل A6EXهمچنین به یک موتور کمکی،یک سیستم حفاظتی ضد مین جدید و یک سیس تهویه مطبوع مجهز میباشد.پس اصلاحات انجام گرفته برروی تانک وورود مدلهای جدیدتر سفارشات بیشتری برای خریدویا ارتقای تانک به شرکت(KMW) آلمان ارائه گردید.ارتش فنلاند 124 دستگاه و ارتش لهستان128 دستگاه تانک لئوپارد 2 مدل A4را از آلمان تحویل گرفتند.درماه آگوست سال 2005 میلادی یونان نیز خواهان خرید 183 دسگاه  تانک لئوپارد 2 مدل A4و150 دستگاه تانک لئوپارد 1مدل A5مازاد ارتش آلمان شد.ارتش آلمان نیز عملیات بهینه سازی 225 دستگاه لئوپارد 2مدل A5 خود رابرای ارتقا به مدل A6،به مقامات آلمان ارائه کرده است.اولین سری ازاین تانکها درماه فوریه سال2003 میلادی به ارتش هلند تحویل داده شد.
ارتش اسپانیا نیز 219 دستگاه تانک لئوپارد2 مدل Eسفارش داده بودو قرار بود که 30دستگاه را تحویل گرفته ومابقی را تحت لیسانس آلمان درداخل اسپانیا تولید کند که اولین سری از این تانکها درماه ژوئن سال2004میلادی به ارتش اسپانیا تحویل داده شد.درماه مارس سال 2003 میلادی ارتش یونان 170 دستگاه تانک تانک لئوپارد 2 مدل HEL که نسخه ای از مدل A6EXرا سفارس داد که قرار است این تانکهارا به تدریج طی سالهای 2006 الی 2009میلادی تحویل بگیرد.گونه ی دیگر تانک لئوپارد 2مدل Sدر ماه مارس میباشد  که دارای سیستم فرماندهی کنترل ویک زره غیر عامل جدید میباشد.120دستگاه تانک لئوپارد 2 مدل S در ماه مارس سال 2002 میلادی به ارتش سوئد تحویل داده شد که این تانک با نام STRV-122 در ارتش سوئد مشغول خدمت میباشد.
تانک مدرنیزه شده ی لئوپارد 2 یکی از بهترین وپیشرفته ترین تانکهای جهان از لحاظ قدرت تحرک،قدرت آتش وسیستم دفاعی میباشد.با این حال وزن62 تنی این تانک،حمل و نقل ونگهداری آنرا مشکل کرده است.بزرگترین هنر طراحان و سازندگان تانک این نکته بوده که افزایش وزن تانک هیچ تاثیری بر قدرت تحرک ومانور پذیری تانک نگذاشته است.
درسال 1998 میلادی مجله بسیار معروف MilitaryOrdnance تانک لئوپارد 2مـدل A5را بعنوان بهترین تانک رزمی جهان انتخاب نمود.لازم به ذکر است که تانک M1A2 ایالات متحده در رده دوم و تانک T-90روسها دررده هفتـم قرارگرفتند.قدرت تحرک بالا وقدرت آتش سهمگین به همراه زره قطور و مستحکم تانک لئوپاردیاد هیولاهای زرهی  گذشته آلمانها همچون سری تانکهای TIGERرادر ذهن زنده می کند.

تانک لئوپارد2 مدل S ارتش سوئد که یکی از پیشرفته ترین
مدلهای خانواده لئوپارد میباشد
--------------------------------------------------------------------------------
مشخصات :
خدمه:    4 نفر
وزن:        62تن
طول تانک:    7.7 متر
عرض:   3.7 متر
ارتفاع از سطح زمین: 3 متر
جنگ افزارهای موجود روی تانک:یک توپ 120 ملیمیتری Rheinmetall 120 mm L55 smoothbore gun
یک مسلسل 7.62 میلیمتری موازی با توپ   + یک مسلسل با کالیبر 7.62 میلیمتری نصب شده روی برجک
ظرفیت گلوله:  توپ:آماده شلیک: 15 گلوله -------ذخیره شده: 27 گلوله----مسلسل :4750 فشنگ
نواخت گلوله در دقیقه: 1200 گلوله در دقیقه
مادون قرمز:دارد
شلیک در حین حرکت: بله
موتور: MTU MB 873 با 1500 اسب بخار قدرت
حداکثر سرعت:72 کیلومتر بر ساعت جاده ای--45 کیلومتر برساعت غیر جاده ای
حداکثر برد عملیاتی:500 کیلو متر
با لوله هواکش:4 متر--بدون لوله هواکش 1 متر
--------------------------------------------------------------------------------
منبع:ماهنامه جنگ افزار شماره 14
گردآورنده ومترجم:مهندس امیر حسین یزدانی
(فقط یه تشابه اسمی :grin: :grin: )

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب bmyazdani تشکر کرده اند:
reza13533, Warlock051, indistinct, mojtabba, chahchah, javadn110, ebrahimm1

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1793

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 6 فروردین 1385 16:49

آرشيو سپاس: 260 مرتبه در 163 پست

توسط Saeid12345 » چهارشنبه 3 آبان 1385 19:05

bmyazdani,

مطلب جالبي بود و خسته نباشي. :smile:

تانک لئوپارد-2 تا بدان حد پيشرفته است که سيستم آتش آنرا را بر روي تانک M-1A2 نصب کرده اند.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Saeid12345 تشکر کرده اند:
javadn110, mojtabba

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1250

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 20:40

آرشيو سپاس: 1875 مرتبه در 404 پست

توسط Achilles » چهارشنبه 3 آبان 1385 19:15

اين تانک قابليت نشانه روي پشت تپه رو هم داره :-o

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Achilles تشکر کرده اند:
mojtabba

Junior Poster

Junior Poster



no avatar
پست ها

113

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 14 مهر 1385 18:51

آرشيو سپاس: 10 مرتبه در 9 پست

توسط dj_mesmol » يکشنبه 5 آذر 1385 16:57

مركاورا مگه بهترين نيست

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

301

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 14 شهریور 1385 08:00

آرشيو سپاس: 44 مرتبه در 19 پست

توسط bmyazdani » يکشنبه 5 آذر 1385 18:59

dj_mesmol,
این مقاله رو من بدون هیچ تغییری از منبع اون توی سایت گذاشتم.ولی فکر نمیکنم مرکاوا بهترین باشه.
ولی تا اونجا که من به یادم ایالات متحده و آلمان قصد تولید تانکی رو به صورت مشترک داشتند که پیشرفت هایی داشت اما نهایتا به دلیل اختلافاتی در زمینه این تانک ،این پروژه مشترک لغو شد و هریک از دو طرف به تنهایی اقدام به ساخت تانک کردند که حاصل این پروژه لغو شده تولید دو تانک برتر یعنی :لئوپارد2(آلمان) و M1 آبرامز (ایالات متحده)شد.و تانک M1 آبرامز دقیقا از همان توپ لئوپارد2 استفاده می کند.

اگردوستان اطلاعات در این مورد دارند قرار بدهند.

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

234

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 02:18

محل سکونت

کرج

آرشيو سپاس: 121 مرتبه در 37 پست

توسط R@mtin » يکشنبه 5 آذر 1385 19:50

من فکر مي کردم بهترين تانک  " تي 90 " روسي باشه ... کسي طلاعاتي در مورد تي90 نداره ؟؟؟
اینان برای عشق ورزیدن به خدای خود راهی جز به صلیب کشیدن انسان نمی شناسند...
(فریدریش نیچه)

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

301

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 14 شهریور 1385 08:00

آرشيو سپاس: 44 مرتبه در 19 پست

توسط bmyazdani » يکشنبه 5 آذر 1385 20:23

iranian_marine,
اینجا یه مطلب راجع به T-90 هست :
http://www.centralclubs.com/viewtopic.p ... hlight=-90

Major II

Major II



no avatar
پست ها

198

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 5 مهر 1385 22:34

آرشيو سپاس: 3 مرتبه در 3 پست

توسط ashli_shiraz » يکشنبه 5 آذر 1385 22:43

iranian_marine نوشته است:من فکر مي کردم بهترين تانک  " تي 90 " روسي باشه ... کسي طلاعاتي در مورد تي90 نداره ؟؟؟

تانک فقط ابرام M1A2 آخرشه از ساله 90 تو ارتش آمریکا استفاده میشود ولی تلفات که تانک مورد هدف قرار گرفته شده باشه و انسانی کشته شده باشه نداره به غیر از 2 مورد که یکیش فکر کنم بمب گزاری عراق نابود شد و دیگری پلی در عراق بمب گزاری شد و خدمه به رودخانه افتادند و غرق شدن...
سر انجام پيروزي با نيکيست.(زرتشت پيامبر خدا که درود بر او باد)
===============================

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

179

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 14 اردیبهشت 1385 06:49

آرشيو سپاس: 21 مرتبه در 14 پست

توسط chamran » جمعه 10 آذر 1385 20:57

به نظر من آبرامز از همه بهتره
یا لثارات الحسین
ظهور نزدیک است
http://www.YaLesarat.ir

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

879

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 آذر 1385 22:23

آرشيو سپاس: 85 مرتبه در 52 پست

توسط Ahmad6644 » سه شنبه 28 آذر 1385 17:19

پس ذوالفقار چي ؟ :-x
گفته ميشه كه جزء بهترين و مدرنترين تانك هاست
[align=center]در ازل مهر علي را به من آموخته اند ****** تا ابد نيز دلم دست به دامان علي‌ست[/align]

Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

21

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 21 آبان 1385 10:05

آرشيو سپاس: 4 مرتبه در 2 پست

توسط mehdi bahrami » شنبه 2 دی 1385 20:55

حفاظت تانک
انسان همیشه سعی کرده است که خود را در برابر جنگ افزار های دشمنانش حفاظت نماید ، اما به واسطه نیازش به حفظ تحرک ، تا حدی تعدیل شده است. طی سالها با افزایش پیوسته وزن پوشش زره بدنه ، از تحرک خودرو کاسته شد تا این که کمان بلند با استفاده از اولین نفوذ کننده با میله بلند (تیر)، حفاظت زرهی موجود را به یک چیز بی فایده و بی ارزش تبدیل کرد . ضریب نجات بیشتر عمدتا به کاهش وزن و در نتیجه افزایش تحرک بستگی دارد . مهمترین عامل بقا ، کاهش وزن میباشد که نتیجه آن نوعی افزایش تحرک می باشد.خودرو های جنگی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به محافظت زرهی احتیاج دارند.


در اوایل جنگ جهانی اول تانک ها با صفحه های بویلر نسبتا ضعیفی ساخته شدند که از داخل به یک چهارچوب از جنس آهن نبشی پرچ شده بودند.درخواست هائی برای افزایش سطوح محافظ در جنگ ، طی سالهای 45-1939 نهایتا منجر به تولید تانکهائی نظیر Churchill انگلیس و Tiger  آلمانی شد که وزن زره به توازن کلی طرح صدمه رساند. در نتیجه این خودروها دیگر قابل اطمینان نبوده و دارای سرعت زیادی نبودند و در نهایت در مقابل شلیک آتش ضد تانک تا حدود زیاد آسیب پذیر می شدند. تانک هیچ دوستی در میدان جنگ ندارد و بنابراین باید تلاش کند تا حدی حفاظت خود را در برابر هر جنگ افزاری که در مقابل او قد علم می کند ، فراهم نماید. این تهدید می تواند از جانب FGA ، بالگردان ها  و مهمات فرعی “Smart”(هوشمند) شلیک شده از توپ های توپخانه ، موشک هائی که از سمت بالا حمله میکنند ، موشک های هدایت شونده نصب شده بر روی خودرو ، جنگ افزار های ضد تانک دستی ،تانک های دیگر و درآینده از ناحیه جنگ افزار های لیزری باشد . به علاوه اینکه تانک باید برای حفاظت خدمه خود در برابر جنگ افزار های شیمیائی ، بیولوژیکی و اتمی(NBC)،حفاظت زیادی فراهم سازد.


سطوح حفاظت
حفاظت را می توان به سه سطح تقسیم کرد :
1-     زره بدنه مربوط به پرسنل: این سطح تا اندازه زیادی برای امنیت داخلی در نظر گرفته شده ،اما مزیتی برای فناوری خودرو محسوب نمیشود.
2-     زره برای خودروهای سبک: وزن نسبتا کم باعث نمی شود که حفاظت در برابر انواع حملات فراهم شود. بطور کلی حفاظت به منظور مقاومت در برابر نفوذ آتش توپ یا جنگ افزارهای نصب شده بر روی نفربرهای زرهی (APC)مشابه ، طراحی شده است.
3-     حفاظت زیاد : حداکثر حفاظت مورد نیاز می تواند از طریق محدودیت های وزن و دیگر محدودیت ها به نسبت پهنای قوس جلوی تانک تا حد امکان فراهم شود.
چهار عامل اصلی که باعث می شوند خودرو در میدان جنگ آسیب نبیند عبارتند از :
الف- شناسائی نشدن تانک: تمام علائم خاص در تانک بایستی کاهش یابد. علائم حرارتی ، مغناطیسی، راداری ، لرزه ای ، صوتی و حتی بینائی از مهمترین موارد به شمار می آیند. با توجه دقیق به جزئیات ، می توان از تجارت سیستم های دریایی و هوائی خصوصا مرحله طراحی چیزهایی آموخت.





به عنوان مثال خودداری از بکارگیری زوایای راست ، انعکاس راداری را کاهش می دهد .این کار برای پخش جت موتورهای الگردان انجام می شود و مشخصه حرارتی مذکور ، مستقیما برای طراحی اگزوز موتور تانک بکار گرفته شده است .
ب – در صورت شناسائی مورد اصابت قار نگیرد: اصل دوم ، طراحان تانک را ملزم به بکار گرفتن هر راه ممکن برای جلوگیری از اصابت گلوله به تانک می کند و این خود باعث می شود که تانک تا جائی که ممکن است از لحاظ اندازه کوچک باشد. شاید کاهش تعداد خدمه از چهار نفر به سه نفریا کمتر موثر باشد. موقعی که تانک در معرض دید دشمن قرار می گیرد، بایستی با صرف حداقل زمان از موقعیت کنونی به موقعیت دیگر حرکت کند.برای بالا بردن چالاکی و سرعت حرکت باید نسبت قدرت به وزن افزایش یابد. یک سیستم تعلیق خوب هم قادر خواهد بود نسبت قدرت به وزن بالا را تبدیل به سرعت زیاد در مناطق ناهموار کند و در عین حال سکوی پرتاب هم ثابت باقی بماند.
ج – در صورت اصابت گلوله نفوذ نکند: در اصل سوم نیاز به این است تا طراحان تانک هر روش ممکن را برای جلوگیری از نفوذ گلوله به داخل تانک مورد بررسی قرار دهند. وقتی که تانک مورد اصابت قرار می گیرد پیش از هر چیز جلوگیری از نفوذ گلوله به داخل دهلیز خدمه مد نظر می باشد.
د – در صورت نفوذ گلوله ، شخص زنده بماند: باید هر مزیتی از تحولات مدرن در نظر گرفته شود تا تاثیرات وارد آمده بر پشت زره را کاهش دهد. برای این منظور ورقه های محکم برای کاهش تاثیر جت موشک های ضد تانک با قدرت انفجاری زیاد و مهمات خرج منفجره در نظر گرفته شده است و همچنین احتمال اینکه ترکش های داغ خرج ها را منفجر کند کاهش یافته است . اگر خرج پرتاب ، به تنهائی در داخل باستل برجک تانک ( مانند تانک M1A1 ،Leopard2 ) نگه داشته شده باشد ، پنل ها گاز را از طریق هواکش به بیرون انتقال داده و احتمال انفجار را کاهش می دهند.



سیسستم های خنثی کننده آتش Halon در برخی تانک ها استفاده می شوند اما باید توجه داشت که اکثر خرجهای پرتابی دارای گاز اکسیژن به عنوان بخشی از ترکیبات شیمیائی خود می باشند.
هالون (Halon) ، نوعی گاز بی اثر است که با گرفتن اکسیژن ، آتش را خنثی می کند و بطور کامل مانع از آتش گرفتن سوخت موتور شده و هر آتش فرعی موجود در کابین خدمه را خنثی می کند اما هیچ گونه اثری بر روی آتش خرج پرتابی ندارد.
بطور کلی تهیه جلیقه های ضد آتش برای خدمه تانک بمنظور کاهش احتمال خطر آسیب دیدگی به واسطه شعله آتش و ترکش های زره از اهمیت بسزایی برخوردار است.
توسعه های اولیه
تانک های قدیمی دارای نوعی سطح حفاظ در دور تا دور خود بودند که این امر معقول و لازم بود چرا که آنها توسط انواع جنگ افزار ها از زوایای مختلف مورد حمله قرار می گرفتند.در آن زمان حملات ، غیر تخصصی بودند چراکه هیچ جنگ افزاری برای حمله به خودروهای زرهی به شکل خاص طراحی نشده بود. وقتی جنگ افزار ها ساخته شدند مقاومت مواد بکار رفته نیز در مقابل حملات توسعه یافت اما بزودی مشخص شد که وزن کلی زره مانع از این خواهد شد که حفاظت کلی مطلوبی ایجاد شود .بطور کلی اکثر حملات به سمت جلوی خودرو بوده و بنابر این اکثریت زره در قسمت قوس جلویی بکار رفته بود.
شکل(1-5):احتمال تغییر سمت ویتا کر(DPV)

احتمال تغییر سمت (DPV) ویتا کر (Whittaker)
اولی ن تلاش جدی برای تجزیه و تحلیل احتمال حمله از هر طرف به سوی تانک توسط کلنل دوم ویتا کر(Whittaker) در سال 1943 انجام شد . او دو تئوری حمله توسط توپ های ضد تانک را علیه یک تانک پیشرفته امتحان کردو نظریه احتمال تغییر سمتی (DPV) را معرفی کرد. اطلاعات بدست آمده در جنگ جهانی دوم یافته های نظری ویتا کر را تأیید کردند و تئوری DPV هنوز بطور عمومی به عنهوان یک روش معتبر شناخته می شود، اگر چه روش های تحلیلی جدید و مدرن ، پیچیده تر و دقیق تر هستند.



شکل (1-5) نمای کلی از روش “DPV” است که در آن می توان دید که 33% از کل حملات در قوس 45 درجه جلوئی و 45% از کل حملات در قوس 60 درجه صورت گرفته است و احتمال حمله بطور قابل ملاحظه ای خارج از این قوس ، کاهش می یابد. بنابر این یک سطح مشابهی از حفاظ در دور تا دور تانک مشکل وزن اضافی را دربر خواهد داشت. در نمودار DPVیک شکل بیضی بدست آمده است و از آنجا که این شکل منظم تر می باشد ، بنابراین برای تجزیه و تحلیل ریاضی مفصل تر قابل بررسی می باشد. تانک های انگلستان از حربه ایجاد حفاظ در مقابل تهدید جنگ افزار های ضد تانک در مقابل کمان 60 درجه جلویی تبعیت کرده اند اما یک سری تغییرات خاص را هم در نظر گرفته اند. چنین بنظر می رسد که برجک نمی تواند از قانون DPV تبعیت کند هر چند ممکن است بدنه بطور عادی در مسیر تهدید ، مورد اصابت قرار گیرد اما ممکن است زمان زیادی برود تا برجک از یک سو به سمت اهداف جناح دشمن حرکت کند. مطلب دیگری که می توان از DPV استنباط کرد ، این است که بهتر است بجای کاهش سطح حفاظ کلی ، محدودیت های قوس جلویی کم شود.
تاثیر جنگ افزار های مدرن بر روی احتمال تغییر سمت”DPV”
در میدان جنگ امروزی تهدید از همه جهت متوجه تانک ها می شود خصوصا از حالت حملات رو به بالا با تولید آینده مهمات هوشمند که از هدایت مادون قرمز ، هدایت میلیمتریک یا انواع دیگر هدایت استفاده می کنند. در (شکل 2-5) در حالی که حداکثر حفاظ زره به قوس جلویی داده شده ، طراحان باید اکنون به سلاح های حمله ای رو به بالا و رو به پایین و بمب های کوچک توجه داشته باشند و DPV را بطور صعودی افزایش دهند تا شکل کروی تری را برای سه جنبه تهدید مورد توجه قرار دهند. نمودار اصلاحی احتمال تغییر سمتی ، نیاز جداگانه به حفاظ را در بر دارد .
حفاظت در برابر سلاح های هدایت شونده ضد تانک ، انرژی جنبشی ، جنگ افزار های هدایت شونده ضد تانک و حملات رو به بالا در شکل (5-3) نشان داده شده است.

در گذشته ، قسمت بالایی تانک در مقابل ترکش های توپخانه 155 میلیمتری که در فاصله 10 متری منفجر می شدند بطور کلی برای ایجاد حفاظت کافی بای مورد مذکور ، نیاز به یک زره با روکش همگن (RHA) تقریبا 18 میلیمتری داشت ، اما این ضخامت ، دیگر کفایت نمی کند و زره بالایی برجک به 250 الی 300 میلیمتر حفاظ معادل با روکش همگن(RHA) احتیاج دارد. واضح است که ضخامت ورقه زره به تنهایی قادر به این حفاظت نخواهد بود ، مگر اینکه از نوعی اضافه وزن و برخی اشکال دیگری از حفاظت با با وزن کم مانند زره با واکنش انفجاری(ERA) که در ذیل تشریح شده بهره بگیریم. برجک نشان داده شده در شکل (3-5)که از زاویه 15 درجه (265میل) از طرفین مورد هجوم قرار گرفته است، به عنوان یک کمک برای افزایش حفاظت جانبی در نظر گرفته شده است. اثر آتش به پهلوها و پشت تانک در این مدل نسبت به قوس جلویی تانک مجموعا 180 میل(10درجه) خواهد بود . به عبارت دیگر این زاویه از 1066 میل(60درجه)با حداقل تاثیر روی حجم داخلی برجک به 1243 میل(70درجه) افزایش می یابد.

نیازمندی های ساختاری
شرائط و موقعیت زمین خصوصا عبور از مناطق ناهموار، فشارهای قابل ملاحظه ای را به ساختمان تانک وارد می آورند. بنابراین هر خودروی جنگی می بایست ذاتا قوی باشد تا بتواند خدمه و تجهیزات جنگی را حمل کند. فشاری که به بدنه تانک 50 تنی که با سرعت 50 کیلومتر در ساعت حرکت می کند وارد می شود بسیار زیاد است ؛ به نحوی که احتیاج به یک شاسی یا ساختار اولیه قوی دارد. این موضوع جدا از مسئله تانک که برای حفاظ زرهی مورد نیاز می باشد ، نشات می گیرد.بیشترین فشار به ساختمان تانک در زمان شلیک وارد می شود که از طریق مکانیسم عقب نشینی در ابتدا رفع می شود. بدین ترتیب که فشار اعمال شده از رینگ برجک به بدنه و سیستم تعلیق در نهایت به زمین انتقال می یابد.زره فولادی معمولی بطور عادی استحکام ساختاری لاینفک کافی را دارا می باشد اما حتی اگر بتوان یک زره غیر معمولی با وزن خیلی کم تولید کرد، محدودیت کاهش مقدار وزن به دلیل نیاز به تقویت ساختاری یا مسلح کردن زره همچنان وجود خواهد داشت.
"مواد زره"
فولاد با روکش همگن(Rolled homogenous) ، مواد کلاسیک زره خودرو شامل یک سری آلیاژ کروم یا نیکل خاص است. فولاد ، ماده ای است که کاربردهای مختلفی دارد و می تواند به اشکال مختلفی در آید اما صنعت مدرن ، استفاده از ورق همگن را ترجیح می دهد. صفحاتی که دارای سختی و ساختار کلی یکسان هستند ، مراحل تولید صفحات شامل فرایند رولینگ(rolling) برای رسیدن به صفحات مورد نظر و نیز برخی خواص متالوژی مورد نظر می باشد. زرهی که از این روش بدست می آید به زره با روکش همگن(RHA) معروف است و بعنوان استاندارد در مقایسه با مواد دیگر برای سطوح محافظ پیشنهاد شده است ، هر چند کشورهای مختلف راه های متفاوتی برای محاسبه میزان عمقRHA دارندو بایستی به این نکته توجه داشت که باید شباهت ها را با هم مقایسه کرد.
ورقه های نازک
برای ورقه های نازک به ضخامت  تقریبا 25 میلیمتر ففولاد نسبتا سخت با سختی تقریبا برنیل 400-350 استفاده می شود. هر چند این ورق نمی تواند حفاظت خوبی را در برابر جنگ افزارهای ضد تانک با کالیبر بزرگتر ایجاد کند اما شامل برخی مزایا نظیر ایجاد سطح سخت در قسمت بیرونی می باشد. این حفاظ می تواند گلوله های کوچک را متلاشی کند و سطح حفاظ اضافی را بدون هیچ گونه اضافه وزنی بوجود آورد. از آنجایی که جوشکاری و شکل دهی این ماده مشگل می باشد ، آن را تنها می توان به ساده ترین اشکال درآورد. عیب جدی دیگر این ورق ها اینست که اگر این ورق با سطح سخت تحت نیروی زیادی قرار بگیرد، منجر به شکست کلی آن خواهد شد.
اگر ورقه(RHA) توسط حمله انرژی جنبشی (KE) از بین برود ، گلوله ها به داخل تانک نفوذ کرده و با خود ترکش هایی را به داخل تانک می برند. خسارت وارد آمده تا حد زیادی به انرژی باقی مانده بعد از نفوذ ، بستگی دارد اما این امر بطور عادی برای انهدام و از کار افتادن خودرو ، خصوصا زمانی که حمله توسط گلوله های با کالیبر بزرگتر صورت می گیرد ، کافی است.
"ورق های ضخیم"
برای ورق های ضخیم روکش دار معمولا ضخامت بیش از 25 میلیمتر در نظر گرفته می شود. فولاد بطور نرمال دارای سختی در حدود325-275 برنیل می باشد.  به خاطر طبیعت آلیاژ فولاد ، روش های جوشکاری ویژه ای در مورد آن باید بکار گرفته شود و جوشکاری قوس الکتریکی ضروری است.مشگل اصلی تغییر شکلی است که در هنگام وجود مقدار زیادی گرما در صفحه اصلی در مرحله جوشکاری اتفاق می افتد. عملیات جوشکاری کنترل شده بسیار دقیق در طول ساخت لازم و ضروری است و در هر سری جوشکاری مشخص ، باید کاملا مورد توجه قرار گیرد.جوشکاران باید به روش های نوین آموزش داده شوند و هر چند وقت یکبار از آنها در طول مرحله ساخت امتحان گرفته شود و آنهایی که در امتحان موفق نمی شوند باید مجددا آموزش دیده و دوباره از آنها امتحان گرفته شود.تمام این مراحل ، پیچیده و وقت گیر است و از این رو کار پر هزینه می باشد. اهمیت جوشکاری در حفظ استحکام بالستیکی ساختار تانک در هنگامی که مورد حمله قرار می گیرد بسیار مهم است و از این رو ضروری است که جوشکاری های بین صفحه زرهی اصلی تا حد امکان با بهترین کیفیت صورت گیرد و برای هر خودرو در دور تولید تکرار شود.کارخانه های مدرن تانک سازی از تجهیزات برش قوس پلاسمایی استفاده میکنند و همچنین برای جلوگیری از تغییر شکل قطعه در قسمت برش، آن را در زیر آب فرو می برند. به منظور اطمینان حاصل کردن از این که تمام جوش ها (جهت جریان مذاب فلزی در جهت نیروی جاذبه باشد) انتقال یافته باشند ، فیکسچرهای چرخانی مورد نیاز هستند و همچنین ماشین های جوشکاری خودکار نیز برای اطمینان حاصل کردن از این که چرخه های عملیاتی چندگانه و طولانی مدت جوش در صفحات جانبی و مایلی بطور یکنواخت و با حداقل انتقال حرارت صورت گیرد ، استفاده می شوند.
زره ریخته گری شده
اگر شکل پیچیده ای مورد نیاز باشد که نتوان آن را براحتی از زره RHA تهیه کرد، زره ریخته گری شده مورد استفاده قرار می گیرد . تا چندی پیش زره ریخته گری شده تقریبا بطور عمومی در ساختار برجک ها خصوصا در قسمت دماغه استفاده می شد. اگر چه اشکال پیچیده را می توان با ضخامت و انحنا های مختلف ، ریخته گری کرد اما کنترل دقیق ضخامت خیلی مشکل است و با مفداری پیش بینی بیشتر باید این اطمینان حاصل شود که ضخامت ورقه ریخته گری شده از حداقل ضخامت مورد نظر کمتر نباشد. برای یک سطح حفاظ مشخص ، ورقه های ریخته گری شده باید حدودا 5% ضخیم تر از ورقهRHA باشد چرا که ترکیب فلز به خاطر طبیعت فرایند جوشکاری از چگالی کمتری برخوردار است.
زره های آلیاژ آلومینیوم را در نوبت بعد ارائه خواهم داد :shock:
خيلي مخلصيم!

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1784

تشکر کرده: 3 مرتبه
تشکر شده: 20 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 29 اردیبهشت 1386 16:58

آرشيو سپاس: 11669 مرتبه در 1512 پست

توسط typhoon » چهارشنبه 21 شهریور 1386 18:16

دوستان تا تانکها در جنگ شرکت نکنند هيچ چيز معلوم نمي شود.مثل مرکاوا در جنگ لبنان.
Old soldiers never die.They just fade away

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب typhoon تشکر کرده اند:
mojtabba

بعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان



CentralClubs Hosting