ناو جمهوری اسلامی ایران خارک

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ساير ادوات دريايي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22789 بار
تماس:

ناو جمهوری اسلامی ایران خارک

پست توسط Sami 1993 » دو شنبه 12 فروردین 1392, 5:41 pm

بسم الله الرحمن الرحیم
در نیمه اول سال پیش در فضای مجازی به وبلاگی برخوردم که برخی اسناد آرشیو ملی بریتانیا در رابطه با ایران در سال 1981 در آن موجود بود .
در یکی از این اسناد به ماجرای تحویل ناو خارک به ایران اشاره کرده است که بد ندیدم آن در انجمن قرار بدهم .
دوستان می توانند برای دیدن اصل مطلب و دیگر اسناد به [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] مراجعه کنند . تصویر



در ماههای نخستین جنگ، ایران به دلیل تحریمهای اقتصادی و نظامی بین المللی ناشی از حادثه گروگان گیری در سفارت آمریکا به شدت از نظر تامین جنگ افزار تحت فشار بود. در رابطه با لندن، تهران خواهان دریافت لوازم یدکی و تجهیزات فنی برای جنگ افزارهای ساخت بریتانیا و همچنین دریافت تجهیزات نظامی خریداری شده بود که به دلیل اعمال تحریمها از تحویلشان به ایران خودداری شده بود. مهمترین این موارد تجهیزات اضافی و لوازم یدکی تانکهای زرهی چیفتن (Chieftain Tanks) و تانکهای کوچک و سبک سوار زرهی اسکورپیون (Scorpion Light Tanks) و همچنین چهار ناو سفارش شده در سالهای قبل از انقلاب بود که دست کم یکی از آنها (ناو خارک) توسط شرکت سازنده آماده تحویل به ایران شده بود.

به ادعای مقامات بریتانیایی، از جمله اظهارات سر جان گراهام سفیر فراخوانده شده به لندن در دیدار روز ١۶ اکتبر/ ٢۴ مهر با سیفالله اهدایی کاردار سفارت ایران، ارتشبد حسن طوفانیان مسئول خریدهای بین لمللی ارتش در حکومت پهلوی روز ششم فوریه ١٩٧٩/ ١٧ بهمن ١٣۵٧ و تنها پنج روز قبل از پیروزی انقلاب، بیشتر قراردادهای نظامی ایران و بریتانیا را فسخ کرده بود.
اگرچه سیاست رسمی و اعلام شده بریتانیا در جنگ ایران و عراق، بی طرفی بود، ولی کرینگتون وزیر خارجه بریتانیا ابایی از ابراز این نکته نداشت که: «در جایی که ما مجبور به انتخاب شویم، باید جانب عراق را بگیریم ... تا زمان ارزیابی روابط خود با عراق و آزاد شدن اتباع زندانی مان در ایران، ما نباید با آزادی زود هنگام ارسال جنگ افزار به ایران موافقت کنیم، حتی در مواردی که پول خرید آنها قبلا پرداخت شده، از جمله ناو خارک و قطعات یدکی و تجهیزات تکمیلی تانکهای چیفتن و اسکورپیون به بهای ١٨ میلیون پاوند است.»

توجیه مقامات بریتانیایی این بود که به دلیل قطعنامه های شورای امنیت و حکم دادگاه دعاوی بین المللی، امکان اعطای مجوز صادرات برای درخواستهای نظامی ایران وجود ندارد. در مقابل، مقامات ایرانی مدعی بودند که محدودیتها نباید شامل تعهدات پیشین بریتانیا به ایران، از جمله تعهدات قبل از انقلاب بشود و تنها میتواند درخواستهای جدید را در برگیرد. بریتانیا البته یک شرط اختصاصی دیگر هم برای آغاز ارسال جنگ افزار به ایران داشت و آن آزاد کردن چهار تبعه خود بود که به دلایل مختلفی توسط جمهوری اسلامی بازداشت شده بودند.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ماجرای ناو خارک

در این میان، بی گمان ماجرای حیرت بار ناو خارک و بازی سیاسی و حقوقی که بر سر تحویل آن به ایران رخ داد، یکی از فرازهای عبرت آموز تاریخ روابط ایران و بریتانیا است. ناو خارک یکی از چهار کشتی جنگی بود که شرکت کشتی سازی نظامی سوآن هانتر (Swan Hunter) سفارش ساخت آن در سالهای قبل از انقلاب از ایران گرفته و بهای یکی از آنها را نیز دریافت کرده بود. در آستانه انقلاب، این پروژه یکی از مواردی بود که به طرز مشکوک و نامعلومی توسط ارتشبد طوفانیان ملغی شد و از چهار ناو، در ابتدا دو مورد و نهایتا تنها یک مورد، آن هم به دلیل پرداخت پول اصلی، در دستور کار خرید ایران باقی ماند.

برخی از مشخصات کلی ناو خارک از این قرار بود: وزن: ٢٠٣٠٠ تن، طول: ۶٨٠ فوت، سرعت: ۵/٢١ گره دریایی، قیمت پایه اولیه و بدون تجهیزات اضافی: بیست میلیون پاوند، قابل جا دادن دو کشتی در جلو و یک کشتی در عقب به صورت همزمان، تعداد پیش بینی شده افراد: یک ناخدا، هفت افسر ارشد، ٢١ افسر و ١٨٧ ناوی. این ناو همچنین دارای باند فرود سه بالگرد را داشت. البته نهایتا قیمت این ناو در انتها باهزینههای جانبی و خسارتهای پیش بینی نشده به دو برابر افزایش یافت.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

در سفر سرهنگ جهانگیر کامکار معاون وزیر دفاع ایران در ابتدای سال ١٩٨٠ به لندن، برای حل و فصل قراردادهای معوقه نظامی دو کشور، او درخواست لندن برای به تعویق انداختن دریافت ناو خارک تا پایان ماه مارس را پذیرفت. این درخواست تعویق در واقع سیاست دفع الوقت لندن به امید یافتن راه حلی برای یک مشکل اساسی بود. بریتانیا در حالی قرارداد فروش ناو خارک را با ایران قطعی کرد و باقی مخارج آن را دریافت کرد که مطمئن بود در شرایط کنونی و با حل نشدن مساله گروگانگیری، بدون آزردن دولت آمریکا، قادر به انتقال قطعی آن به ایران نبود.

بریتانیا همچنین امیدوار بود که به هر دلیلی ایران قادر به پرداخت قسط نهایی خرید ناو نشود، ولی سرهنگ کامکار موفق شد تا آخرین قسط ده میلیون پاوندی را روز ١١ آوریل/ ٢٢ فروردین به شرکت سوآن هانتر منتقل کند تا این بهانه نیز از دست لندن برای خودداری از تحویل ناو گرفته شود. در آن هنگام مقامات نظامی بریتانیا نمیخواستند به ایران بگویند که قادر به صدور مجوز صادرات به این کشتی نیستند. چون اگر چنین میکردند، آن هم برای یک ناو که پولش سالها قبل پرداخته شده و آماده سازی آن نیز با تاخیر فراوان توام بود. ایران قبل از پذیرش این استمهال تهدید کرده بود که در صورت عدم صدور مجوز صادرات، از دولت بریتانیا هفتهای هفتاد هزار پاوند تقاضای غرامت خواهد کرد.

از این رو با مشورت با کارشناسان حقوقی، با حدود یک ماه تاخیر اضافی در ٢۵ آوریل/ ۵اردیبهشت، ناو خارک در سواحل نیوکاسل در شمال شرق انگلستان تحویل ناخدا و ١۵٠ خدمه ایرانی که از ایران برای دریافت آن آمده بودند شد. حتی یک تیم فیلم برداری ایرانی در محل توقف ناو حاضر شده بودند تا از مراسم به آب انداختن و حرکت آن به سوی ایران گزارش خبری تهیه کنند. ولی در کمال شگفتی برای ایرانیان، ولی بر اساس یک سناریو و یک نقشه دقیقا از پیش برنامه ریزی شده، اعلام شد که صدور مجوز رسمی خروج برای این ناو به دلیل تحریم های بین لمللی ناشی از گروگانگیری ممکن نیست و کمپانی فروشنده تنها ناو را تحویل داده و هیچ تعهدی در قبال صدور اجازه خروج آن از آبهای بریتانیا را ندارد.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

بهانه موضوع تحریم ناشی از گروگانگیری برای عدم تحویل خارک به ایران، در شرایطی مطرح شده بود که بر اساس نامه محرمانه و شخصی میرز به گراهام در تاریخ سوم مارس ١٩٨٠/ ١٢اسفند ١٣۵٨ (۵٣ روز قبل از تحویل ظاهری ناو به ایران)، از ابتدا تصمیم بر این بود که کل پول باقی مانده ناو و تسویه حساب کامل صورت گیرد و پس از تحویل آن به ایران از خروجش جلوگیری شود. میرز نامه در خود به سفیر کشورش در تهران از این پروژه به عنوان «بازی» یاد کرده و نگران یافتن ارتباط تاخیرهای اولیه، دریافت کل پول، تحویل صوری ناو و عدم صدور اجازه خروج آن توسط ایرانیها و پی بردن آنها به «چنین بازی» بود.

اسناد تازه آزاد شده در پروندههای وزارت دفاع و وزارت خارجه بریتانیا کاملا آشکار میسازد که این تحویل ظاهری اولیه کاملا با هماهنگی و با آگاهی به این که ناو پس از تحویل قادر به خروج نبوده و در جهت پیشگیری از شکایت محتمل ایران از کمپانی کشتی سازی و افتادن هزینههای سنگین نگهداری آن بر عهده ایران صورت گرفته شده بود. دیگر اسناد این مجموعه حاکی از ان است که دولت بریتانیا در ابتدا از کمپانی سوان هانتر خواست تا تحویل ناو خارک به ایران را باز هم به تأخیر بیاندازد، ولی وقتی این کمپانی نسبت به عواقب مالی و حقوقی تاخیر بیشتر هشدار داد و اعلام کرد که خسارتهای ناشی از آن را برعهده نخواهد گرفت، استفاده از حربه عدم صدور مجوز صادرات در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس گزارش محرمانه میرز به تاریخ ٢٣ ژانویه ١٩٨٠/ ٣ بهمن ١٣۵٨، دولت تاچر از دسامبر ١٩٧٩ تصمیم گرفته بود تا «با در خدمت گرفتن تاکتیکهای تأخیری» انتقال ناو خارک به ایران را تا زمانی که ماجرای گروگانگیری ادامه دارد به تاخیر بیاندازند. همچنین بر اساس گزارش محرمانه ٩ مه/ ١٩ اردیبهشت گردش کار کمیسونی که در وزارت کشور بریتانیا به همین منظور تشکیل شده بود، قبل از تحویل ناو خارک به خدمه ایرانی، که اساسا برای آوردن آن از ایران به بریتانیا سفر کرده بودند، به صاحبان یدککشهای محلی نیز دستور داده شده بود که از هر گونه کمک برای آماده سازی خارک برای خروج از آبهای بریتانیا خودداری کنند.

همچنین به کمپانیهای نفتی و عوامل محلی آنها نیز هشدار داده شده بود که اکیدا از ارایه سوخت به این ناو خودداری کنند. پلیس و نیروهای گمرک نیز کاملا به حالت آماده باش درآمده و مراقب هر گونه تحرکی از سوی خدمه ایرانی برای راهاندازی ناو بودند. بر اساس سند محرمانه وزارت دفاع بریتانیا و همچنین نامه رسمی سفارت ایران در لندن، انجام این برنامه پیچیده از سوی مقامات بریتانیایی و بلاتکلیفی موضوع موجب شد که به دستور ناخدا اشتری، فرمانده اعزامی ناو خارک و پس از ارسال نامهای به وزارت دفاع بریتانیا و رفع مسئولیت از تیم سرگردان ایرانی، بیشتر خدمه ایرانی، در نیمه سپتامبر ناو را بدون مراقب ترک کرده و به ایران برگردند.

این ماجرای پیچیده موجب شده که امروزه در بسیاری از منابع مطالعانی تاریخ دریانوردی و علوم دریایی، روز ٢۵ آوریل ١٩٨٠ به عنوان زمان تحویل رسمی ناو خارک به نیروی دریایی ایران ثبت شود که از نظر تجاری و مالکیت و بر روی کاغذ درست است، ولی در عالم واقع این انتقال مالکیت هرگز در آن زمان اجرایی نشد. اسناد موجود البته به دلیل محدود بودن به سال ١٩٨٠ اطلاعی از زمان نهایی آزادسازی ناو خارک و اجازه خروجش به سوی ایران نمیدهد، ولی بر اساس منابع دیگر و به خصوص گزارش چند شاهد عینی در وزارت خارجه و وزارت دفاع بریتانیا، با وجود خاتمه ماجرای گروگانگیری در ژانویه ١٩٨١، باز هم بریتانیا از صدور اجازه خروج این ناو خودداری و این بار موانع بین المللی ناشی از تحریمهای حاصل از جنگ ایران و عراق را بهانه این کار کرد.

نهایتا با فشارهای حقوقی ایران و گذشت زمان، در سال ١٩٨۵ و با سپری شدن بیش از پنج سال از پایان ساخت و تحویل اسمی ناو خارک، و در شرایطی که دیگر به سختی میشد نام یک ناو تازه ساز را به آن داد، این ناو بدون تجهیزات اضافی (از قبیل توپها و دیگر ادوات دفاعی آن که در قرارداد اصلی موجود بود و پولش هم سالها قبل کاملا دریافت شده بود) تحویل ایران شد
آخرین ويرايش توسط 1 on CAPTAIN PILOT, ويرايش شده در 0.
دلیل: بنابر درخواست نویسنده, عنوان تاپیک اصلاح شد.

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 68
تاریخ عضویت: جمعه 27 اردیبهشت 1392, 9:04 am
محل اقامت: کویر
سپاس‌های ارسالی: 539 بار
سپاس‌های دریافتی: 442 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط sailor » سه شنبه 14 خرداد 1392, 3:50 pm

Sami 1993 نوشته شده:نهایتا با فشارهای حقوقی ایران و گذشت زمان، در سال ١٩٨۵ و با سپری شدن بیش از پنج سال از پایان ساخت و تحویل اسمی ناو خارک، و در شرایطی که دیگر به سختی میشد نام یک ناو تازه ساز را به آن داد، این ناو بدون تجهیزات اضافی (از قبیل توپها و دیگر ادوات دفاعی آن که در قرارداد اصلی موجود بود و پولش هم سالها قبل کاملا دریافت شده بود) تحویل ایران شد


باید ببخشید چرا که ناو خارک با تسلیحات کامل تحویل ایران داده شد ولی با یک تفاوت کوچک، کارخانه سازنده قسمت های پایینی توپ ها را بصورت کامل به همراه تجهیزات مربوطه نصب کرد ولی دولت انگلیس برای دور زدن تحریم های سازمان ملل مجبور شد تا برجک ها را چند ماه بعد به کشور ارسال نماید که شامل 4 قیضه توپ 76 اپتیک می شد یک قبضه از همین سلاح سازمانی ناو خارک اکنون بر روی سینه ناو نقدی خود نمایی می کند.

Novice Poster
Novice Poster
پست: 96
تاریخ عضویت: شنبه 30 آبان 1388, 1:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 242 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط talashcg125 » سه شنبه 14 خرداد 1392, 7:45 pm

sailor نوشته شده:
Sami 1993 نوشته شده:نهایتا با فشارهای حقوقی ایران و گذشت زمان، در سال ١٩٨۵ و با سپری شدن بیش از پنج سال از پایان ساخت و تحویل اسمی ناو خارک، و در شرایطی که دیگر به سختی میشد نام یک ناو تازه ساز را به آن داد، این ناو بدون تجهیزات اضافی (از قبیل توپها و دیگر ادوات دفاعی آن که در قرارداد اصلی موجود بود و پولش هم سالها قبل کاملا دریافت شده بود) تحویل ایران شد


باید ببخشید چرا که ناو خارک با تسلیحات کامل تحویل ایران داده شد ولی با یک تفاوت کوچک، کارخانه سازنده قسمت های پایینی توپ ها را بصورت کامل به همراه تجهیزات مربوطه نصب کرد ولی دولت انگلیس برای دور زدن تحریم های سازمان ملل مجبور شد تا برجک ها را چند ماه بعد به کشور ارسال نماید که شامل 4 قیضه توپ 76 اپتیک می شد یک قبضه از همین سلاح سازمانی ناو خارک اکنون بر روی سینه ناو نقدی خود نمایی می کند.


فکر میکنم سیستم تکن رو از روش برداشته بودند و ما از منبعی دیگر سیستم تکن رو جور کردیم

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22789 بار
تماس:

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط Sami 1993 » سه شنبه 14 خرداد 1392, 9:50 pm

توپ اوتوملارا با نام فجر 27 در داخل ساخته شده است .

تصویر

درباره تجهیزات ناو هم تا جایی که من از مطالعه منابع اینترنتی به خاطر دارم ، تجهیزات ناو در سال 1993 کامل شده است .

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 68
تاریخ عضویت: جمعه 27 اردیبهشت 1392, 9:04 am
محل اقامت: کویر
سپاس‌های ارسالی: 539 بار
سپاس‌های دریافتی: 442 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط sailor » چهار شنبه 15 خرداد 1392, 12:52 am

توپ های 27 فجر یا اوتوملاراهای قدیمی تر فاقد دوربین اپتیک روی برجک هستند لطفا به تصویر توپ ناو نقدی توجه نموده و آن را با توپ های ناو جماران و ناوچه درفش که 27 فجر هستند مقایسه فرمایید ضمنا چند ماه پس از ورود خارک و در سال 1364 یک قبضه 76 روی آن نصب شد که سلاح سازمانی خود ناو بود.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: چهار شنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8233 بار
سپاس‌های دریافتی: 12931 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط Java » شنبه 22 تیر 1392, 12:00 am

این هم چند تا تصویر از ناو خارک در سفرهای خارج از کشور



[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
............ودرویش به پادشاه گفت :این نیز بگذرد.....

http://valiasr-aj.com/persian/index.php

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: چهار شنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8233 بار
سپاس‌های دریافتی: 12931 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط Java » جمعه 22 شهریور 1392, 12:49 pm

  تصاویر برتر سایت [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] در سال 2012 میلادی...   : محمد نورالدین    naval officials wave at Iranian Navy helicopter carrier Kharg at Port Sudan at the Red Sea State. MOHAMED NURELDIN     [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]   ادامه...    [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
............ودرویش به پادشاه گفت :این نیز بگذرد.....

http://valiasr-aj.com/persian/index.php

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: چهار شنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8233 بار
سپاس‌های دریافتی: 12931 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط Java » سه شنبه 12 آذر 1392, 11:17 pm

 ناو خارک.....از دیروز تا امروز  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
............ودرویش به پادشاه گفت :این نیز بگذرد.....

http://valiasr-aj.com/persian/index.php

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: چهار شنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8233 بار
سپاس‌های دریافتی: 12931 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط Java » سه شنبه 19 آذر 1392, 8:26 pm

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

_
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

_
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

_
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

_
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
............ودرویش به پادشاه گفت :این نیز بگذرد.....

http://valiasr-aj.com/persian/index.php

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: چهار شنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8233 بار
سپاس‌های دریافتی: 12931 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط Java » یک شنبه 22 دی 1392, 4:38 pm

و باز هم ناو پشتیبانی خارک...

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
............ودرویش به پادشاه گفت :این نیز بگذرد.....

http://valiasr-aj.com/persian/index.php

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: چهار شنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8233 بار
سپاس‌های دریافتی: 12931 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط Java » چهار شنبه 23 بهمن 1392, 6:57 pm

 ناو خارک در اواسط سال 2009 میلادی از زاویه دید پرسنل ناو USS Donald Cook ... خلیج عدن  
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
............ودرویش به پادشاه گفت :این نیز بگذرد.....

http://valiasr-aj.com/persian/index.php

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 68
تاریخ عضویت: جمعه 27 اردیبهشت 1392, 9:04 am
محل اقامت: کویر
سپاس‌های ارسالی: 539 بار
سپاس‌های دریافتی: 442 بار

Re: ماجرای تحویل ناو خارک به جمهوری اسلامی ایران

پست توسط sailor » جمعه 25 بهمن 1392, 11:29 am

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ارسال پست

بازگشت به “ساير ادوات دريايي”