اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: Mohsen1001, RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » جمعه 5 مرداد 1397, 3:46 pm

یکی از دوستان نوشته شده: سلام
من مشکل کولر دارم
ماشینم اسپرو هست
سری اول که کولر را گاز زدم سه روز کار کرد دیگه کار نکرد بردم تعمیرگاه گفت کمپرسور از کار افتاده .
گفتم چرا ؟
گفت مسیرش کثیف بوده باعث شده کمپرسور از بین بره
بعدش کمپرسور رو عوض کرد
طی یک روز دیدم از جلو کاپوت داره دود میاد خاموش کردم بردم تعمیرگاه
گفت کمپرسور خرد شده
گفتم چرا؟
گفت قطع کن پشت کمپرسور سیم کشی شو قطع کردند یکسره کردند دور موتور بالا رفته قفل کرده
حالا هم که دوباره عوض کرده کولر را روشن میکنم ماشین جوش میاره
تو رو خدا بگید چیکار کنم آیا تعمیرکارش دغل نمی کنه؟
سلام دوست عزیز
رُک و صادقانه باهاتون حرف میزنم :
اطلاعاتِ کمِ شما از طرز کار سیستم کولر ماشینتون باعث شده مثل خیلی از مردم اسیر دست مکانیکهای ناوارد و یا بی وجدان و یا ناواردِ بی وجدان بشین و هر چی میگن بی چون و چرا انجام بدین که نتیجه اش شده این

.
سیستمهای مختلف ماشین ساده هست . یه مشتی قطعات رو به هم وصل کردند . هر قطعه یه کاری انجام میده . این قطعات و کل سیستم احتیاج به نگهداریِ صحیح و استفاده ی صحیح و چک کردن و سرویس و تنظیف و تنظیم و رگلاژ , و در موارد لزوم احتیاج به تعمیر یا تعویض قطعه داره
والسلام
سیستم های جلوبندی , فرمان , کمکها و فنرها , چرخها , ترمزها , کولر , بخاری , خنک کننده ی موتور , سیستم روغنکاری قطعاتِ موتور , تولید نیرو (موتور) , انتقال و تغییر نیرو (گیرباکس) , سوخت رسانی , تولید برق , چراغها , شیشه ها , شیشه بالابرها , برف پاک کن , شیشه گرم کن , قفلها , لولاها و غیره رو باید وقت گذاشت یاد گرفت تا اسیر دست ناواردها و دزدها نشیم
حالا بعضیها میگن ای بابا من برم همه ی اینها رو از کجا یاد بگیرم ؟ کی وقتش رو داره ؟ کی حوصله داره ؟
جوابش:
نمیخواین وقت بذارین باد بگیرین ؟ نتیجه اش هم میشه همین که ماشین همیشه کلی مشکلات داره و کلی هم سرتون کلاه میره و اعصابتون خرد میشه و کلی هم پول ضرر میکنین
========================

مهمترین قطعات کولر اینه :
معمولاً 2 مدل کولر داریم در ماشینها:
نوع اول مثل پراید و ماتیز , قطعاتش به ترتیبِ حرکتِ گاز و روغن در اونها شامل:
کمپرسور و کلاچ کمپرسور , کندنسر , دِرایر یا همون خشک کن یا همون کپسول رسیـور , سوئیچ فشار , اِکسپَنشِن والو یا همون شیر انبساط , اواپراتور و لوله ها . والسلام
.
نوع دوم مثل سیلو و ریسر و پژو و غیره , قطعاتش شامل:
کمپرسور و کلاچ کمپرسور , کندنسر , سوئیچ فشار , فیلتر مدادی یا همون اوریفیس تیوب , اواپراتور , تِرمیستور یا سنسور برفک سنج که چسبیده به اواپراتور هست , اکومولِیتور یا همون رطوبت گیر ,لوله ها ,. والسلام

.
فیلتر مدادی و اکومولیتر و درایر و تمام اورینگها باید 5 سال یک بار عوض بشه تا کمپرسور به فنا نره
.
در فصل سرما هم باید هر 10 روز یک بار کولر 5 دقیقه گاز کنه زیر آفتاب تا داخل سیستم همیشه چرب باشه
.
کندنسر وقتی بیرونش پر از حشرات و گل و لای میشه باید از سمتِ برعکسش با فشار بسبار شدید آب شسته بشه وگرنه کلی مشکلات پیش میاد
اگر بیرونِ کندنسر له شده و خرابه باید عوض بشه وگرنه کلی مشکلات پیش میاد .
.

هر قطعه ای که عوض میشه باید به اندازه ی روغنی که داخلش مونده , روغن به سیستم اضافه بشه تا روغن کمپرسور کم نشه و به فنا نره . مثلاً داخل اکومولیتر یا کپسول رسیـور نو باید یک استکان روغن کولر ریخته بشه از سوراخ ورودیش IN
.
در روزی که شرجی هست یا گرد و غبار زیاده نیاید سیستم کولر باز بشه .
.

اورینگها و کاسه نمدها و بلبرینگها رو باید از مغازه اورینگ فروشی خرید نه از لوازم یدکی خودرو
بعضی از مردم فقط گاز میزنند توی کولر و خداحافظ !!!! . سرویس و نگهداری ابداً !!!! خب نتیجه اش میشه مشکلات و اعصاب خردی و ضرر مادی

.
==============================
اینکه میگین حالا با روشن کردنِ کولر , موتور جوش میاره , ممکنه فنِ جلوی رادیاتور روشن نمیشه با روشن کردنِ کولر .
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Major
Major
پست: 206
تاریخ عضویت: دو شنبه 11 دی 1396, 9:34 am
سپاس‌های ارسالی: 107 بار
سپاس‌های دریافتی: 302 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط مهاجر تنها » سه شنبه 9 مرداد 1397, 12:32 am

بنام خدا
سلام
از اقای اسمونی ودوستان سوال داشتم
عوامل قطع و وصل شدن مکرر کمپرسور کولر علاوه بر این چند مورد پایین چیز دیگه می تونه باشه؟ :-(
1)شیر سه کاره یا مانوستات
2)رله کمپرسور(متاسفانه جای رلشو نمدونم کجیه) :lol:
3)گاز کم در مدار کولر
4)ضعف کلاج کمپرسور
از کامپیوتر ماشین می تونه باشه؟
ماشین اردیه اما اوضاعش الحمدلله بد نیست ساختار کولرش همون ساختار کولر پژو هست اما تند تند کمپرسورش قطع می کنه وصل میشه می دونم اگر ببرم باطری سازی پول ماشینو باید بدم تا کولر درست کنند

اخه بیچاره گی اینه که درستم نمی شه می گن هوا خیلی گرمه کولر های شما جواب نمی ده
اقای اسمونی فکر کنم ماشین شما اونجا ماتیزه
ایاکولرش جواب میده؟

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » سه شنبه 9 مرداد 1397, 11:23 am

مهاجر تنها نوشته شده:
سه شنبه 9 مرداد 1397, 12:32 am
بنام خدا
سلام
از اقای اسمونی و دوستان سوال داشتم
عوامل قطع و وصل شدن مکرر کمپرسور کولر علاوه بر این چند مورد پایین چیز دیگه می تونه باشه؟ :-(
1)شیر سه کاره یا مانوستات
2)رله کمپرسور(متاسفانه جای رلشو نمدونم کجیه) :lol:
3)گاز کم در مدار کولر
4)ضعف کلاج کمپرسور
از کامپیوتر ماشین می تونه باشه؟
ماشین اردیه اما اوضاعش الحمدلله بد نیست ساختار کولرش همون ساختار کولر پژو هست اما تند تند کمپرسورش قطع می کنه وصل میشه می دونم اگر ببرم باطری سازی پول ماشینو باید بدم تا کولر درست کنند

اخه بیچاره گی اینه که درستم نمی شه می گن هوا خیلی گرمه کولر های شما جواب نمی ده
اقای اسمونی فکر کنم ماشین شما اونجا ماتیزه
آیا کولرش جواب میده؟

سلام علیکم
طبق اطلاعاتِ بنده, عواملی که میتونند باعث خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر بشند:
• گاز زدن بیش از حد نرمال . باید فشار گاز در خطِ پرفشار(گرم) و خط کم فشار (سرد) اندازه گیری بشه توسط فشارسنج سالم و باید مقدار نرمال رو هم بدونید
• معیوب بودن سوئیچ فشار که بعد از کندنسر قرار داره و با بالا رفتن فشار , برق کلاچ کمپرسور رو قطع میکنه . در بیشتر ماشینها فقط همین قطعه هست که مستقیماً میتونه برق کلاچ کمپرسور رو قطع کنه پس اگر حساسیتش زیاد شده باشه در فشار نرمال هم هی برق رو قطع میکنه ولی اول باید مطمئن بشید که فشار گاز نرمال هست و همچنین رله ی کولر دائماً برق میده به سوئیچ فشار . اگر فشار گاز در خط پرفشار بیش از حد هست پس اول باید کم از گاز تخلیه بشه تا نرمال بشه . بعدش باید با ولتمتر , برقی که از رله میاد برای سوئیچ رو چک کنین . اگر برق رله هی قطع و وصل میشه پس سوئیچ فشار بی تقصیره .
• خرابی رله ی کولر . اگر جاش رو بلد نیستید به نقشه ای که معمولاً داخل درب جعبه فیوز چسبانده شده مراجعه کنین . اگر نقشه نداره پس از یک مکانیک بپرسید و یا رله ها رو با موتور خاموش تک تک بردارین و موتور رو روشن کنین و کولر رو تست کنین . با برداشتنِ رله ی کولر , دیگه کمپرسور روشن نمیشه
• خرابی ترمیستور یا همون سنسور سرماسنج یا برفک سنج که چسبیده به اِواپُراتور و نمیذاره اواپراتور یخ بزنه (برفک بزنه) .
تصویر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
.
تصویر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]



ترمیستور کمی فاصله داره از اواپُراتور مثلاً 6mm .اگر مکانیک خرابکاری کنه و ترمیستور بچسبه به اواپُراتور اونوقت خیلی سریع سرد میشه و برقِ سوئیچ فشار رو قطع میکنه و درنتیجه برق کلاچ کمپرسور قطع میشه . بعدش سرمای اواپراتور کم میشه و دوباره ترمیستور برق میده به سوئیچ فشار و کمپرسور روشن میشه
• بنده گمان نکنم چیزی به نام ضعف کلاچ کمپرسور داشته باشیم . کلاچ کمپرسور یا کار میکنه یا اصلاً کار نمیکنه
• کامپیوتر هم میتونه برق رله ی کمپرشور رو قطع و وصل کنه تا حالا ندیدم و نشنیدم که قطع و وصل شدنِ مکررِ کمپرسور از ecu باشه

• شل بودنِ پایه های رله ی کولر هم میتونه باعث قطع و وصل شدنِ نامنظم برق کلاچ کمپرسور بشه
• کثیف و خراب بودنِ بیرونِ کندنسر هم میتونه باعث خوب خنک نشدنِ گازِ فشرده و درنتیجه بیش از حد بالا رفتنِ فشار گاز در خط پرفشار و عمل کردنِ سوئیچ فشار بشه .
کندنسری که بیرونش له و داغون هست باید عوض بشه . تاثیرش بر کار کولر و مصرف بنزین خیلی زیاده
.
• کثیف بودنِ بسیار زیادِ اوربفیس تیوب یا همون فیلتر مدادی هم باعث مسدود شدنِ مسیر عبور گاز و خاموش و روشن شدنِ کمپرسور میشه که البته در این صورت, کولر سرمایش نداره و یا خیلی کمه
.


•درست اتصال نداشتن سیمها هم یک علت دیگه هست مثل شل بودن سیمهای وصل شده به کلاچ کولر یا سوئیچ فشار یا ترمیستور . البته در این صورت هم قطع و وصل شدن, نامنظم هست
.
قطع و وصل شدنِ منظم از فشار گاز زیاد یا خرابی سوئیچ فشار یا چسبیده بودنِ ترمیستور به اواپُراتور یا خرابی ترمیستور هست
.
معمولاً در اکثر ماشینها , برق مثبتِ باتری, اول وصل شده به فیوز کولر و سپس رله ی کولر و بعدش به ترمیستور رفته و از اونجا رفته برای یک پایه ی سوئیچ فشار و از پایه دومش رفته برای سیم پیچ آهنربای الکتریکیِ کلاچ کولر .
.
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » شنبه 13 مرداد 1397, 9:49 am

یکی از دوستان نوشته شده:
سلام
میخوام کمپرسور کولر سیلو را باز کنم.
اگر دوستان در مورد قطعاتی که می بایست تعویض بشن، نوع روغن، حجم روغن مورد نیاز و همچنین نحوه ریختن روغن در کمپرسور من رو راهنمایی بفرمایند،
بسیار سپاسگزار خواهم بود .

سلام
امرزه از گاز R134a استفاده میشه
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
روغنش هم ND8 هست معمولاً

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
عکسهای بیشتر از روغن مخصوص گاز R134a
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]+


معمولاً روی بدنه ی کمپرسور نوع گاز و روغنش و مقدار گاز و روغن نوشته شده مثل این عکس که گازش R12 و مقدار روغن 150cc هست
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
یا این
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
این راهنمای خواندنِ اطلاعات روی لیبل کمپرسور هست
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
===============================
.
برای تعمیر کمپرسور , اول باید دید مشکلش چیه
نشت روغن و گاز
ضعف قدرت در کمپرس و فشرده کردن گاز
جام کردن
کمپرس نکردنِ گاز
صدای غیر طبیعی
کار نکردن کلاچش



با توجه به مشکلش باید عیب یابی بشه و تعمیر بشه
معمولاً با دست میشه تستش کرد یعنی بازش میکنین و میذارینش روی میز , با انگشت سوراخ ورودی گاز که مکش ازش انجام میشه رو میبندین و سر کمپرسور رو در جهت صحیح که همجهت با چرخش میل لنگ هست میچرخونین
باید نرم بچرخه و مکش داشته باشه
.
ولی اگر کمپرسور نصب هست , باید روغن به همراه گاز تزریق بشه به سیستم از والوی که روی خط کم فشار (سرد) هست
تزربق گاز به خط پرفشار ممکنه باعث ترکیدنِ کمپسول گاز بشه چون فشار در خط پرفشار خیلی بالاست
.

روغن رو از همون سوراخ ورودی میریزند توی کمپرسور . این روغن با گاز گردش میکنه در تمام قطعات کولر پس مقدارش اگر کم باشه کمپرسور کم روغن میشه و استهلاکش زیاد میشه و کم کم به فنا میره
.
در کمپرسورهای بعضی ماشینها 2 جا برای روغن هست . یکی برای قطعاتِ خودِ کمپرسور که فقط در کمپرسور هست این روغن . روغن دوم در سیستم گردش میکنه با گاز
.
در روزی که شرجی هست و گرد و غبار زیاده نباید سیستم کولر باز بشه
.
درایر باید 4 با حداکثر 5 سال یک بار عوض بشه
.
تمام اورینگها هم همینطور
.
کندنسری که بیرونش له و خرابه و یا بسیار کثیف شده و قابل شستشو هم نیست باید تعویض بشه . اثرش معجزه آسا هست در سرمایش کولر و مصرف سوخت چون گازی که در کمپرسور فشرده و داغ شده و میره به کندنسر , اگر کندنسر یا فن کندنسر سالم نباشه خنک و مایع نمیشه که درنتیجه به کمپرسور و موتور ماشین فشار میاد و سرمایش کولر هم خیلی کم میشه
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » پنج شنبه 18 مرداد 1397, 5:36 pm

با سلام
از روغنکاری و گریسکاریِ قطعاتی که روغن و گریس لازم دارند غافل نشید
.
کلاً هر جا که قطعات روی هم ساییده میشند اگر گریس یا روغن کم باشه و یا گریس یا روغن نباشه مشکل ساز میشه و اصطکاک به شدت زیاد میشه و درنتیجه استهلاک به شدت بالا میره و عمر قطعات کم میشه و کلی خسارت مالی بهتون میزنه و حتی خسارت جانی .
.

قفلهای درها و بلبرینگ چرخها و قفل کاپوت و سرپلوسها و قفل صندوق عقب و قرقره های شیشه بالابرها و چرخدنده هاش باید دائماً گریس تمیز داشته باشه
.
لولاهای دربها , قطعات دستگیره های دربها و داخل سیبکها , داخل کمپرسور کولر , داخل موتور و داخل پمپ هیدرولیک فرمان باید دائماً روغن مناسب و تمیز باشه
.
سیم گاز و سیم ترمز دستی و سیم قفل کاپوت , اگر بشه سیمش رو درآورد پس بهتره گریسکاری بشه و نصب بشه داخلِ روکش سیم . اما اگر نشه سیم رو از روکش درآورد پس باید با یک روغنِ سنگین و تمیز روغنکاری بشه مثل روعنِ واسکازینِ گیربکس و یا روغن موتورِ 20w50

.
برای سیبکها قبلاً گفته ام که باید با آمپول, واسکازین تزریق بشه داخلش از لاستیک خاک گیرش . این کار باعث میشه عمرش چند برابر بشه چه برای سیبکهای سربالا چه سیبکهای سرپایین (وارونه)
.

راننده ای که به روغنکاری و گریسکاریِ به موقعِ قطعات اهمیت نمیده هزینه ی سنگینی پرداخت میکنه برای این سهل انگاری

.
چرب کنندگی و ماندگاریِ گریس خیلی بیشتر از روغنه پس هر جا که میشه گریسکاری کنیم نباید روغنکاری کنیم
.
به لولاهای دربها نمیشه گریس زد چون گریس روان نیست و نمیتونه بره داخل لولاها و محلِ اصطکاک رو چرب کنه . برای همین باید با آمپول, چند قطره روغنِ تمیز و سنگین تزریق کنین به محل سایشِ میخِ لولا و قطعه ای که میخ لولا (پینِ لولا ) داخلش میچرخه
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهار شنبه 21 شهریور 1397, 5:48 pm
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط zahramoghadam » شنبه 24 شهریور 1397, 10:16 am

سلام دوستان. نظرتون در مورد بیمه بدنه چیه؟ از کجا بخرم این بیمه رو؟

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » دو شنبه 26 شهریور 1397, 8:29 pm

zahramoghadam نوشته شده:
شنبه 24 شهریور 1397, 10:16 am
سلام دوستان.
نظرتون در مورد بیمه بدنه چیه؟
از کجا بخرم این بیمه رو؟


سلام علیکم
بیمه بدنه مفید هست برای کسانیکه زیاد تصادف میکنند و مقصر هم هستند و برای کسانی که ماشینهای گرانقیمت دارند
برای اطلاعات بیشتر , در گوگل بنویسید:
بیمه بدنه چیست
.
شرکتهایی که بیمه بدنه دارند زبادند اما بهتره از شرکتهای گمنام و کوچک نگیرید چون خدماتشون خوب نیست و به این سادگی پول نمیدند و امکان ورشکستگیشون هم هست

==================================
صرفه جویی های میلیونی در هزینه های زندگی و خودرو
topic-t107118-984.html
.
topic-t106890-96.html

 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » سه شنبه 27 شهریور 1397, 6:03 pm

سلام

.
حداقل 4 جای خودروها "گردگیر" داره که پاره شدنشون و به موقع عوض نکردنشون کلی ضرر مالی داره :
1- گردگیر سرپلوس که درست پشت چرخ جلو هست

2-گردگیر تهِ پلوس که چسبیده به گیربکس هست

3-گردگیر بازوهای جکِ هیدرولیک فرمان

4- گردگیر میله ی وسطِ کمکِ جلو


این گردگیرها کار بسیار مهمی انجام میده و اگر پاره بشه و زود عوض نشه باعث رسیدن گرد و خاک و شُل و شن و اینها به قطعات داخلش میشه و باعث خراب شدنِ کاسه نمدهای دو تا بازوهای جک هیدرولیک و کاسه نمد میله ی وسط کمک جلو و خراب شدن "سرپلوس" و "ته پلوس" میشه و کلی ضرر مالی به دنبال داره

یکی از علتهای خراب شدنِ کمکِ جلو , همین هست که گردگیرش پاره میشه و راننده بی خیالش میشه و کاسه نمدِ کمک زود خراب میشه و روغن میزنه بیرون و باعث کم شدنِ روغن توی کمک میشه و دیگه کمک نمیتونه کارش رو انجام بده و درنتیجه فنر هم روی دست اندازها و سرعت گیرها عین یویو بالا پایین میشه
کلاً کمک هر چه کهنه تر میشه کمک نرم تر میشه و به حدی میرسه که دیگه انگار اصلا کمک وجود نداره و روی دست اندازها و سرعت گیرها ماشین مثل یویو بارها بالا پایین میشه



پس این گردگیرها رو دائماً چک کنین تا اگر پاره هست فوراً عوض بشه و یا با تیوب موتورسیکلت ,خودتون براش گردگیر درست کنین

.


==================================
صرفه جویی های میلیونی در هزینه های زندگی و خودرو
topic-t107118-984.html
.
topic-t106890-96.html

 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » یک شنبه 1 مهر 1397, 12:23 pm

سلام
.
به قطعه ای که به لنتِ ترمز فشار میاره و میچسبوندش به دیسکِ ترمز میگن پیستونِ ترمز
به جایی هم که پیستونِ ترمز در اون حرکت میکنه میگن سیلندرِ ترمز
.

یکی از علتهای خراب شدنِ پیستونِ ترمز و نشتِ روغن و یا جام کردنش اینه که :
موقع تعویض لنتِ کهنه , اطراف پیستون باید با مسواک کهنه و پارچه کاملاً تمیز , خوب تمیز و براق بشه و بعد از تمیز و براق شدنش پیستون هل داده بشه به عقب
ییشتر مکانیکها یا خودِ صاحب ماشین , این کار رو انجام نمیدند و پیستون رو هل میدند داخل که باعث میشه مقدار زیادی گل و خاک و شن بره داخل و باعث خراب شدنِ کاسه نمدِ پیستون بشه که هم میتونه باعث نشتی بشه هم باعث سفت شد و جام شدنِ پیستون ترمز
پس یادتون باشه اول باید با مسواکِ کهنه خاکها و شنهای روی قسمتِ بیرون آمده ی پیستون رو خوب بسابید و با پارچه ی تمیز و فوت کردن حسابی تمیز و براق کنین (موقع فوت کردن چشمها باید بسته باشه). بعدش با نوکِ پیچ گوشتی دو سوی بزرگ و قوی بذارید بین دیسک و لنتِ کهنه و لنت رو هل بدین عقب تا لنت هم پیستون رو هل بده عقب و جای کافی باز بشه برای برداشتنِ لنتِ کهنه و قرار دادنِ لنتِ نو . (هرگز با پیچ گوشتی مستقیماً به پیستون فشار نیارید وگرنه ممکنه خراب بشه . سرِ پیچ گوشتی باید بین دیسک و لنتِ کهنه باشه )
.
نکته مهم دیگه :
هرگز وقتی که لنتها کهنه و نازک هست روغن نریزید توی مخزنِ روغن ترمز وگرنه موقع عوض کردنِ لنتها , وقتی پیستونها رو هل میدین داخل , روغنِ مخزنِ روغن سرریز میشه چون موقع داخل رفتنِ پیستونها مقداری روغن ترمز برمیگرده داخل مخزن روغن ترمز

عکس سیلندر و پیستونِ ترمز
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
تصویر

عکسهای بیشتر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3854
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 4140 بار
سپاس‌های دریافتی: 8329 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » دو شنبه 30 مهر 1397, 7:26 pm

سلام


به قطعه ای که لنتها داخلش نصب میشه میگن caliper
این کالیپر بی ام و هست
تصویر

.

ممکنه برای بعضیها سوال باشه که در ماشینی که کالیپر فقط یک پیستون داره و پیستونِ ترمز هم فقط به یکی از دو تا لنتها فشار میاره پس چطوری به هر دو لنت به یک مقدار مساوی فشار وارد میشه ؟؟؟!!!
.

جوابش اینه که کالیپر متحرک هست یعنی وقتی پیستون به یک لنت فشار وارد میکنه , کالیپر با فشار پیستون در جهتِ برعکسِ پیستون حرکت میکنه و در نتیجه هر دو لنتها با فشار متساوی فشرده میشند به دیسک
در این عکس , پیستون به چپ حرکت میکنه و کالیپر به راست . پس پیستون به یکی از لنتها فشار میاره و کالیپر هم به همون مقدار به لنتِ دیگه فشار میاره .
.
تصویر
تصویر
این هم کالیپر دوپیستونه و 4 پبستونه
تصویر
.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
.
=====================================
.
نکته ی مهم :
اگر یک لنت کمتر از لنتِ دیگه ساییده میشه باید کالیپر رو باز کنین و با مسواکِ کهنه کشوهاش رو تمیز کنین و بعدش مقداری گریس بزنین به کشوهاش تا بدونِ گیر کردن و نرم و روان حرکت کنه به چپ و راست .
.
با این کار مشکلِ کمتر ساییده شدنِ یکی از لنتها حل میشه .
گیر داشتنِ کالیپر بهتون ضرر مادی میزنه چون لنتها مثل همدیگه ساییده نمیشند و مجبورین اونها رو زودتر از موعد عوض کنین یعنی مدتِ کمتری کار انجام میدند براتون
<هـــشـــــــــدار>
مبادا به لنتها و دیسک ترمز گریس بزنین وگرنه ترمز به شدت ضعیف میشه و میتونه حادثه ساز بشه
.

لنتی که بیشتر ساییده میشه همون لنتی هست که پیستون ترمز مستقیماً بهش فشار میاره


.

مسئولیتِ رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادنِ کارها و هر گونه خسارتِ جانی و مالی با خوانندگانِ این مطالب هست .
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 208
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 آبان 1385, 1:36 pm
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 375 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط جعفر طاهري » چهار شنبه 2 آبان 1397, 8:03 pm

نکته ی مهم :
اگر یک لنت کمتر از لنتِ دیگه ساییده میشه باید کالیپر رو باز کنین و با مسواکِ کهنه کشوهاش رو تمیز کنین و بعدش مقداری گریس بزنین به کشوهاش تا بدونِ گیر کردن و نرم و روان حرکت کنه به چپ و راست .


با سلام
ابتدا تشکر میکنم از تهیه این مقاله جامع و کامل .   بنظر من بخش بالا نیاز به اصلاح به "زبان عامه" بصورت زیر دارد :


نکته ی مهم :
اگر یک لنت کمتر از لنتِ دیگه ساییده میشه باید پین های راهنما (خار) کالیپر رو باز کنین و   تمیز کنین و بعدش مقداری گریس سیلیکونی بزنین به پینها  تا بدونِ گیر کردن و نرم و روان حرکت کنه به چپ وراست .

New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: دو شنبه 7 آبان 1397, 1:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 1 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

پست توسط masoud259 » دو شنبه 7 آبان 1397, 1:55 pm

سلام من یک پراید صندوقدار مدل 85 دارم
تازه خریدم و کمک فنر جلو و فنر و جلوبندی رو کلا تعمیر اساسی کردم ولی هنوز سرو صدا داره ماشین
یکی یکی دارم دنبالش میگردم و رفع میکنم
الان رسیدم به رادیاتور اصلی و رادیاتور کولر
رادیاتور کولر به هیج جا وصل نیس و اون مخزن کولر هم ک به اون وصله کلا رو هواس و ایجاد سروصدا میکنه
رادیاتور اصلی هم فقط از بالا مهار میشه؟ مهار هست ولی بازی میکنه
راهنمایی کنید چجور برطرفش کنم اگر با عکس توضیح بدهید که عالیه
ممنونم پیشاپیش

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”