اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: Mohsen1001, RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3428
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3825 بار
سپاس‌های دریافتی: 7669 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » شنبه 14 اردیبهشت 1392, 3:14 pm

سلام دوستان.
نمیدونم تا حالا مشکل قطع شدنِ سیم گاز یا کلاچ براتون پیش اومده یا نه.
اگر هر شش ماه یک بار سر سیم گاز و کلاچ رو که به پدال وصل میشه تمیز کنید و بعدش گریس نرم بزنید بهش هرگز خراب نمیشه .
به لولاهای پدال ترمز و گاز و کلاچ هم گریس بزنید چون باعث نرم شدن و سبک شدنش میشه و از خوردگیشون هم جلوگیری میشه.

گریس زدن به سیم کلاچ در گیربکس هم باعث میشه خورده نشه و نرم تر کار کنه .

یادتون باشه کلاچ باید حدود 4 سانت خلاصی داشته باشه تا بلبرینگِ کلاچ همیشه از دیسک فاصله داشته باشه و باهاش نچرخه وگرنه خیلی زود خراب میشه و کلی خرج میذاره رو دستتون .


بهترین راه برای مطمئن شدن اینه که پا بذارید رو کلاچ بزنین دنده یک بعد بدونِ گاز دادن پا رو آروم آروم از رو کلاچ بردارین باید قبل از رسیدن به نصفِ کلاچ ماشین بلرزه یعنی کلاچ درگیر بشه .
اگر بعد از نصفِ کلاچ تازه شروع به لرزش میکنه احتمال خراب شدن بلبرینگ زیاده .

آزمایش دوم :

با سرعت 40 کیلومتر حرکت کنین . همونطور که دارین گاز میدین , آروم اروم پا بذارین رو کلاچ . باید تا 4 - 5 سانت کلاچ عمل نکنه که معناش اینه که بلبرینگ از دیسک کلاچ فاصله داره و دائم نمیچرخه .

برای اینکه دسته راهنما هرگز خراب نشه , اصلا اون رو تا آخِر بالا و پائین نزنین (قفل شدن رهنما) بلکه با دست کمی فشارش بدین فقط تا راهنما روشن بشه. اگر عادت کنین همیشه اینجوری راهنما بزنید دسته راهنما تا بیست سال هم عمر میکنه .
توضیح :
در بیشتر ماشینهایِ دنده معمولی ,کلاچ سیم نداره اما ماشینهائی مثل ام وی ام و ماتیز کلاچشون سیمی هست.
ادامه دارد ....
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3428
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3825 بار
سپاس‌های دریافتی: 7669 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » یک شنبه 15 اردیبهشت 1392, 2:52 pm

سلام دوستان
در صفحه اول در مبحث روغن کلمه ی SAE اشتباهاً SEA نوشته شده که بدینوسیله پوزش میطلبم و تصحیح میشه .
این کلمه رو روی بعضی از قوطیهای روغن در کنار شماره های 10W-50 مینویسند
SOCIETY AUTOMOTIVE ENGINEERS
یعنی اتحادیه ی مهندسان خودرو .
ادامه دارد .....
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 351
تاریخ عضویت: چهار شنبه 5 بهمن 1390, 12:42 pm
سپاس‌های ارسالی: 1589 بار
سپاس‌های دریافتی: 1992 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط دموکراسی » یک شنبه 15 اردیبهشت 1392, 3:51 pm

سلام و تشکر از پست های واقعا عالی تان @MOHAMMAD_ASEMOONI

اگر امکانش باشه نصب و تعویض ترموستات رو هم تصویری اموزش بدین

با تشکر :razz:
توبه برلب سبحه برکف دل پر از شوق گناه معصیت را خنده می اید ز استغفار ما

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1117
تاریخ عضویت: پنج شنبه 3 آبان 1386, 3:56 pm
محل اقامت: ايران....از خزر تا خليج هميشه فارس
سپاس‌های ارسالی: 1224 بار
سپاس‌های دریافتی: 1159 بار
تماس:

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط big-man » دو شنبه 16 اردیبهشت 1392, 1:52 am

  , جان بند کمک فنر عقب ماشین خراب شده .......دوتاش چون تووو سرعت گیرا یه صدایی میده.....


یکم گریسکاریش کردم اما خوب نشد تعمیر نمیشه؟؟؟ آخه دو تا 65 هزار تومنی از کجا بیارم؟


تازه ماشینم یه صدایی هم میده شبیه صدای جیرجیرک که وقتی به سرعت گیر یه چاله میزنم بیشتر صداش به گوش میخوره

در ضمن ماشین پژو پارس معمولی
خدایا ...!

نیازی به زمین لرزه نیست ...!

کاخِ آرزوهای این مردم به تلنگری هم فرو میریخت ...!!!

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3428
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3825 بار
سپاس‌های دریافتی: 7669 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » سه شنبه 17 اردیبهشت 1392, 4:05 pm

با سلام به همه ی شما و تشکر از دوستانی که این تاپیک رو دنبال میکنند و یا نظر میدن .


چک کردن روغن گیربکس در منزل و اضافه کردنِ روغن اگر کم باشه .

در بسیاری موارد شنیدم که تعویض روغن گیربکس باعث شده گیربکس صدا بده و صاحب ماشین از تعویض روغن پشیمون شده .
این موضوع رو حتی در کویت که درجه یک ترین روغنها وجود داره هم وجود داره .
حتی یه بار یه ماشین رو بردیم نمایندگی خودش ( تویوتا ) گفتیم ماشین الان 200 هزار تا راه رفته میخوایم روغن گیربکس رو عوض کنیم .
گفتند نیازی نداره فقط اگر کم شده باید بهش اضافه کنیم .
اصرار کردیم که حالا ما میخوایم عوض کنیم . گفتند مانعی نداره اما تو فاکتور مینویسند که اگر گیربکس به صدا افتاد مسئولیتش با خود مشتری هست .

با توجه به این مسئله شما میتونید خودتون روغن گیربکس رو چک کنین و اگه کم داره بهش روغن اضافه کنین .

قبل از هر چیز این رو بگم که این تاپیک اسمش صرفه جوئی هست یعنی کمترین هزینه , پس بیخودی نرید روغن گیربکس بخرین .
اول چک کنین اگر کم داشت بعد برید بخرید .
اگر هم چند ماشین دارین یا دوستان و اقوام هم روغن رو چک میکنند , میتونین از همون روغن بهشون بدید و اگه خواستین پولش رو هم ازشون بگیرید یعنی شریکی روغن بخرید .
در ضمن معمولاً یک قوطی یک لیتری کافی هست .

=============================================

نحوه ی چک کردن روغن گیربکس دستی manual gear box
اگر روی گود انجام بشه بهتره
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
اما اگر گود نیست مهم نیست .
ماشین رو کاملاً افقی پارک کنین .
بغل گیربکس یک پیچ هست این شکلی

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
عکسهای بیشتر

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


دقت بفرمائید گفتم بغل گیربکس یعنی نه زیر و نه بالا .
پیچ مورد نظر بغل گیربکس و در فاصله ی بین بالا و پائین گیربکس هست پس مراقب باشین اشتباهی پبچ تخلیه ی روغن رو که ممکنه بغل اما پائین هست باز نکنین

مثل عکس زیر :
drain plug یعنی پیچ تخلیه و fill plug یعنی پیچ پر کردن .

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
این پیچ اگر باز بشه آروم آروم و ازش روغن بریزه بیرون یعنی روغن گیربکس کافی هست .
حالا اگه گود نبود چه کار کنیم ؟ چطوری بازش کنیم ؟
جواب :
اول جک میزنین با انجام همه ی اقدامات ایمنی .
طوری جک برنین که اون پیچ سربالا بشه .
حالا پیچ رو شل میکنین و آروم باز میکنید .
اگر روغن میریزه ازش که معلوم میشه روغن کافی که هست هیچ , زیاد هم هست چون الان ماشین رو جک و مایل هست و پیچ رفته بالا .

اگر پیچ رو باز کردین اما روغن نریخت , همونطور بدونِ پیچ آروم آروم جک رو بیارین پائین .
اگر روغن ریخت از گیربکس پس روغنش کافی هست .
اما اگر ماشین رو کامل آوردین پائین و افقی شد اما باز هم روغن نمیریزه از توی اون سوراخ پس روغن کم هست و باید بهش اضافه بشه .

پیچ رو ببندین و برید یک قوطی روغن گیربکس دنده عادی جنس خوب و مناسب برای ماشینتون بخرید .
اگر نمیدونین چه نوع واسکازینی میخواد , برید از نمایندگی سوال کنین یا از دو سه تا مکانیک تا مطمئن بشید .
بعدش که شماره ی روغن رو فهمیدین , یک قوطی یک لیتری بهترین نوع رو با توجه به بودجتون بخرید .

خب حالا چطوری بریزیمش توی گیربکس ؟
جواب :
بهترین و آسون ترین راه , همون سوراخ بغل هست .

باید یک متر شیلنگ باریک شفاف بخرین که بره تو اون سوراخ .
شیلنگ باید شفاف باشه حتماً .
اگر یک قیف ارزونِ کوچیک هم براش بخرین دیگه بهتر اما اگه خواستین میتونین کمی کاغذ جلد مجله که زود خیس نمیشه رو به جای قیف بزنین به سر شیلنگ برای روغن ریختن توی شیلنگ .
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
این شیلنگ رو بعداً با کمی بنزین بشورید و بذارید تو یه کیسه نایلون و بذارید صندوق عقب یه جا لازمتون میشه برای بنزین کشیدن از باک .

خب حالا یر شیلنگ رو تمیز کنین و تا ده سانت یا بیشتر بکنین توی گیربکس ( ماشین باید افقی باشه ) .
بغل ماشین بشینین و سر دیگر شیلنگ رو بگیرین بالا و توش روغن بریزین تا بره تو گیربکس .
شما نمیدونین گیربکس چقدر روغن کم داره پس باید کم کم روغن بریزین توی شیلنگ و صبر کنین تا اون روغنها بره توی گیربکس . برای همین بود که گفتم باید شیلنگ شفاف باشه .
اگر دو نفر باشید بهتره چون یکی شیلنگ رو بالا میگیره و توش روغن میریزه و یکی گیربکس رو نگاه میکنه که بفهمه کی پر میشه .
از یک آینه ی کوچیک پایه دار هم میتونین استفاده کنین تا تنهائی این کار رو انجام بدین .
آینه رو میذارین کنار ماشین و طوری تنظیمش میکنین که سر شیلنگ ببینین .
اگر دوست داشتین کمی با جک ماشین رو ببرین بالا تا اون سوراخ از زمین 10 سانت فاصله بگیره . فقط ده سانت . اینطوری روغن بیشتری میشه ریخت تو گیربکس .
همینکه روغن از سوراخ سر ریز شد دیگه کافیه .
شیلنگ رو بردارین .
پیچ رو تمیز کنین و ببندین سر جاش .
اگر زور بازوتون زیاده و آچار هم دسته بلنده مراقب باشین زیادی سفتش نکنین که کار میده دستتون .
دور پیچ رو خوبِ خوب تمیز کنین تا بعداً اگه نشتی داشته باشه فوراً متوجه بشین .

حالا ماشین رو از روی جک ببارین پائین .

بنده سعی میکنم همیشه عکسهای زیاد بذارم تا اگر یکی دو تاش باز نشد لااقل بقیه باز بشه .
اما اگه هیچ کدوم از عکسها باز نمیشه دعا کنین به جون باعث و بانیش .
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3428
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3825 بار
سپاس‌های دریافتی: 7669 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » سه شنبه 17 اردیبهشت 1392, 4:59 pm

با سلام .

عواملي كه باعث زیاد شدن مصرف بنزین ميشه .

1 - کم باد بودنِ لاستیکها
2- رطوبتِ زیاد هوا (شرجی) چون باعث وارد شدن مقدار زیادی بخار آب و مقدار کمتری اکسیژنِ ورودی به سیلندر میشه در نتیجه قدرتِ احتراق کم میشه و باید اندکی بیشتر گاز داد .
3- کثیف بودنِ فیلتر هوا .
4- بنزینِ غیر استاندارد .
5 - بار و مسافر زیاد .
6- تنظیم نبودنِ دلکو که باعث میشه مخلوطِ بنزین و هوا به موقع منفجر نشه و نیرویِ کمتری تولید کنه در نتیجه راننده مجبوره بیشتر گاز بده .
7 - خراب بودنِ بلبرینگِ چرخها و سخت چرخیدنِ اونها .
8- تنظیم نبودنِ لنتهایِ عقب و تماس داشتنشون با درام عقب ( تنظیم نبودنِ ترمز دستی ).
9 - خراب بودنِ شمعها یا تنظیم نبودنِ دهنه ی شمعها ( باز بودنش بیش از حد ) .
10- کویلِ ضعیف .
11- انژکتور معیوب .
12- وایر شمعِ معیوب . هر چی مقاومتش بیشتر باشه برق ضعیفتر میشه و جرقه ی شمع ضعیفتر میشه و قدرت موتور کم میشه .
بعداً بیشتر توضیح میدم .
13 - تنظیم نبودنِ جلوبندی (موازی نبودنِ چرخهایِ جلو با هم ) . بعدا دقیق بررسیش میکنیم چون به لاستیکها هم صدمه میزنه .

14 - استفاده از کولر .
15 - خراب بودن یا تنظیم نبودنِ اِکسپَنشنِ کولر که باعث فشار زیاد به کمپروسور و در نتیجه موتور میشه . کارش قبلا توضیح داده شده .
16 - استفاده از چراغهای قوی و پروژکتور و برف آب کن شیشه ی عقب که باعث بالا رفتن مصرف برق و فشار به دینام و در نتیجه موتور میشه .
17 - حمل بار بر روی باربند که مقاومت هوا رو به شدت افزایش میده .
18 - رانندگی با سرعتی بالاتر از "سرعتِ اقتصادی" (80-90 کیلومتر در ساعت) .
19 - رانندگی در خیابانهای شلوغ و ایستادن در ترافیک ( در دور پایین مصرف بنزین بیشتر هست ) .
20 - رانندگی در شن .
21- رانندگی در برف .
22- رانندگی در گِل .
23- رانندگی در کوهستان (سر بالائی ) .
24- رانندگی در بادِ مخالف ( رانندگی تو سینه ی باد ) .
25- خسته بودنِ موتور یعنی فرسوده بودنش . به علتِ گشاد شدنِ سیلندرها کمپرس پیستونها کم میشه در نتیجه موتور قدرتش کم میشه و باید بیشتر گاز داد .
26 - تنظیم نبودنِ زمانِ باز و بسته شدنِ سوپاپها یا همون فیلرها .

27 - خراب بودنِ دربِ باک و تبخیر شدن بنزین .
28 - نشتی در لوله ی انتقال بنزین از باک به موتور .
29 - خراب بودنِ لاستیکِ اورینگِ انژکتورها و نشت بنزین و بخار شدنش .
30 - تنظیم نبودنِ کامپیوتر ماشین ( دیاگ )
31 - خرابی سنسور مپ که کارش اندازه گیری فشار هوا در منیفولدِ هوا هست و فرستادن اطلاعات به کامپیوتر ماشین ECU
ELECTRONIC CONTROL UNIT
32 - خرابی لاستیک شناور باکِ بنزین و تبخیر بنزین .
33 - سوراخ ریز در باک و نشت و تبخیر بنزین از اون .
34 - شمع غیر استاندار ( کم کیفیت )
35 - استفاده از شمع غیر مناسب ( پایه کوتاه به جای - پایه بلند ) .
37 - کثیفی یا خرابیِ سنسور اکسیژن که روی منیفولد دود وصل میشه . ( اگر پوسیده هست تمیز کردنش فایده نداره و باید عوض بشه )
38 - برداشتن ترموستات که باعث به هم خوردن حرارت موتور و ارسال پیامهای اشتباه از سنسورها به کامپیوتر و انزکتورها میشه .

39 - ضعیف بودن فنر سوپاپها چون اگر ضعیف باشه نمیتونه به موقع سوپاپها رو ببنده و مقدار زیادی انرژی به هدر میره .
40 - کثیف بودن رادیاتور کولر ( کوندنسر CONDENCER ) که باعث خوب خنک نشدن گاز کولر و درنتیجه بالا رفتن فشار گاز در کمپروسور و زور زدن موتور و مصرف زیاد بنزین میشه .
فیلتر بنزین و پمپ بنزین تاثیری در افزایش سوخت نداره . اگر نظر شما دوستان غیر از اینه لطف کنین علتش رو توضیح بدین .
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3428
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3825 بار
سپاس‌های دریافتی: 7669 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » سه شنبه 17 اردیبهشت 1392, 5:32 pm

دموکراسی نوشته شده:سلام و تشکر از پست های واقعا عالی تان @MOHAMMAD_ASEMOONIاگر امکانش باشه نصب و تعویض ترموستات رو هم تصویری اموزش بدین با تشکر :razz:
سلام . قبل از عوض کردن ترموستات اول باید مطمئن بشیم که واقعا خرابه و نیاز به تعویض داره تا بیخودی پول خرج نکنیم برای قطعه ای که سالمه .علامت خرابی ترموستات :اگر آمپر آب خودبخود بالا و پائین میشه سه علت داره حداقل :1- خراب بودن ترموستات و باز نشدنش در حرارتِ نوشته شده روی ترموستات .یعنی مثلا در 75 درجه باز نمیشه و حرارت آب موتور میره بالا بعدش در حرارتِ بالا یهو باز میشه و آمپر آب طرف مدت سی ثانیه میاد پائین .که علتش یا تموم شدن عمر طبیعی ترموستات هست یا بی کیفیت بودنش یا استفاده از آب معمولی به جای آب رادیاتور استاندارد .در هر حال این ترموستات دیگه باید عوض بشه .2 - کم بودن آب در رادیاتور هم میتونه باعث بشه وقتی گاز نمیدیم آب به موتور نرسه و آمپر بره بالا و با گاز دادن آب تا حدی به جریان میافته و آمپر میاد پائین .در این حالت اگر ماشین منبع انبساط داره ( همون منبع پلاستیکی که با دو سه شیلنگ به رادیاتور و موتور وصله ) حتماً خالی هست .باید صبر کنیم تا ماشین سرد بشه بعد بازش کنیم و کولانت بریزیم توش تا برسه به اندازه ی علامت روی منبع . 3- این علت هم احتمالش هست ولی خیلی کمه :درست وصل نبودن سیم منفی باتری به بدنه که باعث اختلال در کار آمپرها میشه و خودبخود بالا پائین میشه . نحوه ی تعویضش هم بزودی درج میکنم إن شاء الله
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3428
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3825 بار
سپاس‌های دریافتی: 7669 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » چهار شنبه 18 اردیبهشت 1392, 2:06 pm


چک کردن و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

سلام

گیربکس اتوماتیک بر خلاف تصور بیشتر مردم آسونتر هست .
به گِیج میگن dipstick
engine dipstick گیج روغن موتور
transmission dipstick گیج روغن گیربکس

گیج روغن گیربکس هم کنار موتور هست ( درست روی سر گیربکس که یا رنگی هست یا روش نوشته
trans fluid مایع گیربکس

یا نوشته
trans oil روغن گیربکس

تصویر

با دقت کرد که اشتباه نشه

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
در ضمن خوندن گیج هم دو مدل داره
با گیربکس گرم
با گیربکس سرد
روی یک طرف گیج نوشته سرد cold
و طرف دیگه نوشته hot
زمان تعويض روغن هم بستگی به کیفیت روغن , شرایط کار ماشین , آب و هوا و دستورات کاتالوگ و نمایندگی داره
اگر نمیدونیم کِی باید عوض بشه ,بهتره هر 50000 km عوض بشه .
بعضی از روغنها تا 100000 کیلومتر هم کار میکنه .

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

برای تعویضش هم اول مثل روغن موتور اون رو خالی میکنیم با بازکردن پیچ روغن گیربکس در زیرش
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
معمولا فیلترش هم باید عوض بشه که برای این کار باید کارتل یا طشت زیرینِ گیربکس باید کامل باز بشه در بیشتر ماشینها

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
عکسهای بیشتر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
بعدش از جای مخصوص روغن میریزیم توش

معمولا كنار موتور هست ( از بالا ) یا از زیر باید روغن اضافه بشه به مقداری که در کاتالوگ نوشته شده
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 1343
تاریخ عضویت: شنبه 7 مهر 1386, 12:02 pm
سپاس‌های ارسالی: 3021 بار
سپاس‌های دریافتی: 4752 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط Mahdi Mahdavi » چهار شنبه 18 اردیبهشت 1392, 5:16 pm

با تشکر فراوان از   , عزیز .
با توجه به اینکه خودرو ما هم حدود 4 ساله زیر پای منه و تمام تعمیرات و ... رو انجام میدم گفتم تجربیات رو در اینجا به اشتراک بزارم.
از قدیم گفتن وقتی یه مشکل کوچیک پیش میاد تا بزرگ نشده حلش کنید.این حرف برای ماشین هم صدق میکنه. اگه مثلا دیدید فلان جای ماشین یه مشکل جزئی داره سرسری ازش نگذرید و بهش اهمیت بدید. چون ممکنه بعدا به جاهای دیگه خودرو آسیب بزنه.
مثلا بازدید آب رادیاتور . اگر آب رادیاتور کم باشه به موتور و واتر پمپ خودرو فشار وارد میشه و گاهی اوقات باعث سوختن واشر سر سیلندر میشه که تعمیرش هزینه سنگینی داره.
کم شدن آب رادیاتور علل مختلفی داره. 1-نشتی جنت ها و لوله ها 2- خرابی در رادیاتور 3 مشکل در واشر سر سیلندر
اگر ماشین بد استارت میخوره و یا صبح که هوا یک مقداری سرده "بیشتر در زمستان" اوایل بخار زیادی از اگزوز خارج میشه و داخل درب محفظه روغن سفیدک زده واشر سر سیلندر سوخته و باید هر چه سریعتر تعویض بشه. چون مشکل جدی هست.

اما اگر این مشکلات رو نداره و باز هم آب کم میکنه اول ببینید دو طرف رادیاتور" معمولا پلاستیکی هست. سمت چپ و راست" جایی شوره نزده؟ اگر شوره زده نشانه نشتی هست .در غیر این صورت جنت ها رو بررسی کنید." معمولا یک جنت در پشت موتور هست که از کنار لوله اگزوز رد میشه "در بیشتر خودرو ها مثل پژو و سمند و ..." این جنت رو حتما وارسی کنید. هم از زیر و هم از بالا پشت موتور قابل بررسی هست. با اینکه قسمتی از جنت که از کنار اگزوز میگذره توسط یک بافت فلزی محافظت میشه ولی باز هم زود فرسوده میشه و نیاز به تعویض داره . اگر بهش توجه نکنید ممکنه ناگهانی پاره بشه و کل آب رادیاتور طی یک دقیقه تخلیه میشه و داغ کردن موتور و ... "اتفاقی که برای خودم افتاد و مجبور شدم تا تعمیرگاه ماشین رو بکسل کنم"
علل دیگه ممکنه آب بندی نبودن یا نشتی واتر پمپ . چکه آب از شیر تخلیه یا بست های رادیاتور .
"مثلا برای سمند. پژو . آر دی و ... از یک رادیاتور استفاده میشه.هر طرف 3-4 تا مجرا داره که در هر خودرو از دو تا از این مجرا ها استفاده میشه و بقیه رو با کور کن میبندند. ممکنه این کور کن ها سوراخ شده باشه یا فرسوده باشه"
کلا هر جا دیدید شوره زده یا سبز شده احتمال زیاد نشتی آب رادیاتوره ."
پیشنهاد میکنم هر یکی دو سال یک بار رادیاتور رو باز کنید " راحته ولی برای اولین بار پیش یه رادیات ساز برید و دقیق ببینید چکار میکنه" و اون رو تمیز کنید.
کاش از رادیاتور خودمون عکس میگرفتم . وقتی بازش کرد حدود یک سانت خاک روی شبکه ها نشسته بود !! وقتی رادیاتور شسته شد دمای موتور نسبت به قبل در حالت مشابه حدود 20 درجه پایین تر بود ! و این خیلی روی عمر موتور تاثیر میزاره

در آخر یک پیشنهاد دارم که همیشه یک خمیر واشر ساز داخل خودرو داشته باشید. بسته بندی شبیه چسب مایع . این خمیر بعضی اوقات لازم میشه . " یک ماده ای شبیه چسب آکواریوم که برای آب بندی استفاده میشه و وقتی استفاده میشه بر اثر حرارت موتور خشک میشه و مثل واشر عمل میکنه.
ناگهان چقدر زود دیر میشود !

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1117
تاریخ عضویت: پنج شنبه 3 آبان 1386, 3:56 pm
محل اقامت: ايران....از خزر تا خليج هميشه فارس
سپاس‌های ارسالی: 1224 بار
سپاس‌های دریافتی: 1159 بار
تماس:

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط big-man » چهار شنبه 18 اردیبهشت 1392, 7:57 pm

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



جواب من چی شد؟؟؟

انگار نه انگار
خدایا ...!

نیازی به زمین لرزه نیست ...!

کاخِ آرزوهای این مردم به تلنگری هم فرو میریخت ...!!!

Major II
Major II
پست: 751
تاریخ عضویت: سه شنبه 6 مهر 1389, 2:18 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 2973 بار
سپاس‌های دریافتی: 3334 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط morteza tomcat » چهار شنبه 18 اردیبهشت 1392, 8:42 pm

سلام big-man
اگر مایل هستید تعمیر کار مطمئن به شما برای مشاوره معرفی کنم که واقعا کارش بی نظیر است؟

Major II
Major II
پست: 215
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 دی 1390, 2:41 am
سپاس‌های ارسالی: 396 بار
سپاس‌های دریافتی: 387 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط edibk » پنج شنبه 19 اردیبهشت 1392, 3:45 am

به نظر من ترموستات خیلی مهمه فکر کنم هر 3 یا 4 سال عوض بشه هیچ ضرری نداره با اجازه شما همین ترموستات هزینه 400 هزار تومنی رو دست ما گذاشت بابت سوختن واشر سر سیلندر لام.... یهویی خراب میشه

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”