در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

251

تشکر کرده: 205 مرتبه
تشکر شده: 196 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 آذر 1395 08:44

محل سکونت

AZ

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: Re:

توسط mohammad-ranjbar » پنج شنبه 31 فروردین 1396 00:09

سلام دوست خوبم
من این مورد رو تجربه کردم و اگر تمام موارد برقی رو چک کردید و اوکی بود
میتونید به نیم سوز  بودن واشر سر سیلندر هم فکر کنید که از من از همون واشره نازنین بود
امیدوارم از برای شما چنان نباشد[/quote]

سلام و ممنون از مشارکت در بحث و همفکری
دوستمون بعدش تو همین تایپیک فرمودند که با زدن یه سیم اتصال بدنه نمره 6 از باطری به بدنه مشکلشون رفع شد

و هیچ وقت بی دلیل موتور رو باز نکنید
2روش ساده برای برای تست موتور که تو تایپیک عیب یابی نوشته بودم
خیلی راحت و ارزان
تست با فشار هوا برای احتمال کج شدن سوپاپ و خرابی واشر :
تست تخصص که باید درست پیستون توی نقطه انفجارباشه تا تمامی سوپاپ ها بسته باشه و با با فشار حدودی 80 تا 100 PSI از جای شمع تزریق بشه (و میشه فشار رو 140 تا 150 تو موتور هایی تنفش طبیعی و  180 تا 240 تو موتور های توربو تست کرد)
صدای نشتی از داخل اب یا روغن یعنی واشر سرسیلند
صدا از منیفولد دود یا هوا  خرابی سوپاپ دود یا هوا
صدا از سیلندر های اطراف خرابی واشر سرسیلندر

تست کمپرس گیری و و تست با فشار هوا میتونه مشکل موتور رو معلوم کنه
مکانیکی که میگه باید باز کنم تاببینم مثل این میمونه که دکتر شکم طرف رو پاره کنه تا ببینه احتمالا کدوم عضو مشکل داره  یا اصلا طرف سالمه

سال 88 یکی از اقوام پرشیای سال تحول گرفته بود و از واشر نشتی زد یخ واشت
موقع باز کردن واشر پیچ های قسمت عقب سرسیلندر راحت با دست باز شد (کارخونه اصلا سفت نکرده بود)
اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت همچو فرزندي بگيرد دامنت
پس تو را هر غم كه پيش آيد ز درد بر كسي تهمت منه، بر خويش گرد
فعل تست اين غصه هاي دم به دم اين بود معناي قَد جَفٌَ القَلَم!

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

251

تشکر کرده: 205 مرتبه
تشکر شده: 196 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 آذر 1395 08:44

محل سکونت

AZ

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط mohammad-ranjbar » جمعه 1 اردیبهشت 1396 14:59

mohammad-ranjbar نوشته است:سلام دوستان
یکی از عمده مشکلات هر خودرویی پتنچری لاستیک هست و بهترین راه برا اون استفاده از پمپ باد و باد کردن مجدد لاستیک تا رسیدن به اپارات هست به خصوص برای لاستیک های توبلس
این مدل پمپ (واسطه ) قدیم برای باد کردن لاستیک خودرو با استفاده از کمپرس موتور استفاده می شده و وسیله ی جالب و قابل اعتمادی به نظر میاد و ساختن اونم به نظر کار پیچیده ای نیست
http://www.mtfca.com/discus/messages/179374/194454.jpg
http://thumbs.worthpoint.com/zoom/image ... e2308c.jpg
http://www.oldclassiccar.co.uk/classic- ... hrader.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-8JeR7w3PWgw/T ... rader2.JPG
http://www.oldshopstuff.com/Portals/49/ ... /56102.jpg
http://www.cyclexchange.net/index%20pic ... 20pump.JPG
http://www.frontrange4x4.com/forums/att ... 1473818855
http://thumbs.worthpoint.com/zoom/image ... 562a1d.jpg
http://www.mtfca.com/discus/messages/179374/194674.jpg
http://www.aerostich.com/engineair-power-pump.html
http://www.my9n.com/images/tirepump.gif
http://lghttp.26404.nexcesscdn.net/80B7 ... 3570li.jpg

لطفا دوستان راهنمایی و همفکری بکنند تا بتونیم نفری یه دونه از اینا بسازیم (هزینه کم و کارایی بالا)
به نظرتون میشه این وسیله رو بدون سوپاپ یکطرفه ساخت و توان باد کردن بدون سوپاپ خواهد داشت
مثل این
https://atvconnection.com/Features/Prod ... _air_2.jpg
یا اگر نیاز به سوپاپ باشه چه جوری تهیه کنیم (یه سوپاپ حاضری صنعتی که بشه به قیمت مناسب خرید )
یا یه سوپاپ بسازیم با کمک یه تراشکار
یکی از دوستان تعریف میکرد که ساچمه داخل این وسیله وارد موتور شده (موتور مکش کرده بود) بود و مجبور شده بودند متور ماشین رو تو کوه باز کنند(برای شکار رفته بودند)
ممنون دوستان


دوستان عزیز کسی نظری چیزی نداره
اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت همچو فرزندي بگيرد دامنت
پس تو را هر غم كه پيش آيد ز درد بر كسي تهمت منه، بر خويش گرد
فعل تست اين غصه هاي دم به دم اين بود معناي قَد جَفٌَ القَلَم!

New Member



no avatar
پست ها

13

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 26 بهمن 1395 12:48

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط namast » شنبه 2 اردیبهشت 1396 12:58

سلام خدمت دوستان و اساتید
دوستان این دیاگ بلوث دفترچه راهنما فارسی  برلی کد خطا را هم داره یا اینکه باید کد خطا ها را خودمون ترجمه کنیم

Junior Poster

Junior Poster



نماد کاربر
پست ها

127

تشکر کرده: 275 مرتبه
تشکر شده: 120 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 16 دی 1394 18:28

محل سکونت

حومه تهران

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط محسن فلاح » شنبه 2 اردیبهشت 1396 13:54

namast نوشته است:سلام خدمت دوستان و اساتید
دوستان این دیاگ بلوث دفترچه راهنما فارسی  برلی کد خطا را هم داره یا اینکه باید کد خطا ها را خودمون ترجمه کنیم

سلام   کد خطاها رو باید ترجمه کنیم زبان چینی و انگلیسی داره    ولی تمامی کد های خطا ها رو در نرم افزار PDFموجود هست .

روش پاک کردن خطا  سویچ روشن  است.  
در زمانی که موتور روشن باشد خطاها حذف نمیشن .

فرستاده شده از H30-U10ِ من با Tapatalk
هاچبک  پراید نیست

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

2969

تشکر کرده: 2300 مرتبه
تشکر شده: 4023 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 12 اردیبهشت 1389 11:44

محل سکونت

KWT

آرشيو سپاس: 2956 مرتبه در 828 پست

توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » يکشنبه 3 اردیبهشت 1396 00:30

سلام بر همگی
  
در اسفند 95 گزارشی با دوربین مخفی پخش شد که مچ تعدادی امدادخودرو رو گرفتند که سر مردم رو کلاه میذارند . لینکش در سایت آپارات فکر کنم این باشه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
در همون گزارش خبری که در اخبار 20:30 TV2  پخش شد گفته شد که شماره پلاکِ ماشین امداد خودرو رو با پیامک بفرستید به شماره ی 0216421  
  
اگر پاسخ اومد که نوشته [نتیجه ای یافت نشد] پس اون امدادخودرو ثبت نشده و مجوز نداره و چه بسا اصلاً مکانیکی هم بلد نیست و کارش فقط شکار "در راه مانده های ناوارد" هست  تا با دروغ و کلک ببرنشون تعمیرگاههایی که باهاشون زد و بند دارند تا چند صد هزار تومن یا حتی بالای یک ملیون ازشون بکشند
این شماره رو اطلاع رسانی کنید به دیگران . 0216421
دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Furious Poster

Furious Poster



نماد کاربر
پست ها

341

تشکر کرده: 691 مرتبه
تشکر شده: 265 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 3 دی 1395 17:17

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط ho3ein2000 » يکشنبه 3 اردیبهشت 1396 21:42

با سلام نقل قولی از یک شخص..
از انجایی که سالها تجربه ثابت کرد که تزریق گازوییل به سی ان جی اثرات مخرب و خشکی آن را کاملا از بین میبرد و عمر سوپاپها و بلوک سیلندر را بالا میبرد تا حدی که مصرف بنزین یا گاز هیچ فرقی با هم نکند
نظر شما دوستان چیه؟

mohammad-ranjbar از این پست سپاسگزاري کرده است

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

251

تشکر کرده: 205 مرتبه
تشکر شده: 196 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 آذر 1395 08:44

محل سکونت

AZ

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط mohammad-ranjbar » يکشنبه 3 اردیبهشت 1396 22:38

ho3ein2000 نوشته است:با سلام نقل قولی از یک شخص..
از انجایی که سالها تجربه ثابت کرد که تزریق گازوییل به سی ان جی اثرات مخرب و خشکی آن را کاملا از بین میبرد و عمر سوپاپها و بلوک سیلندر را بالا میبرد تا حدی که مصرف بنزین یا گاز هیچ فرقی با هم نکند
نظر شما دوستان چیه؟


سلام
علت کاهش عمر سوپاپ ها و سرسیلندر در سی ان جی دمای بالای حاصل از احتراق گاز و علت کم جون بودن موتور کمپرس پایین موتور های بنزینی به نسبت موتور های گازسوز(اکتان بالای گاز در مقایسه با بنزین)
البته سرب و .... که توی بنزین هست باعث کارکرد بهتر و روانتر موتور و...... میشه که سوخت سی ان جی اینارو نداره موتور شدید خشک کار میکنه
البته باید گفت که سوختن گازوئیل توی موتور بنزینی عملا کار غیر ممکنه (نه که نسوزه بلکه درست نمیسوزه ) چون کمپرس موتور بنزینی کمتر از موتور گازوئیلی هست ولی مواد همراه گازوئیل مثل گوگرد و درصد کمی سرب و..... باعث روان تر کارکردن موتور میشه
ایشون نگفتن گازوئیل رو چه جوری تزریق میکردن
اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت همچو فرزندي بگيرد دامنت
پس تو را هر غم كه پيش آيد ز درد بر كسي تهمت منه، بر خويش گرد
فعل تست اين غصه هاي دم به دم اين بود معناي قَد جَفٌَ القَلَم!

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

251

تشکر کرده: 205 مرتبه
تشکر شده: 196 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 آذر 1395 08:44

محل سکونت

AZ

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط mohammad-ranjbar » يکشنبه 3 اردیبهشت 1396 22:39

mohammad-ranjbar نوشته است:
mohammad-ranjbar نوشته است:سلام دوستان
یکی از عمده مشکلات هر خودرویی پتنچری لاستیک هست و بهترین راه برا اون استفاده از پمپ باد و باد کردن مجدد لاستیک تا رسیدن به اپارات هست به خصوص برای لاستیک های توبلس
این مدل پمپ (واسطه ) قدیم برای باد کردن لاستیک خودرو با استفاده از کمپرس موتور استفاده می شده و وسیله ی جالب و قابل اعتمادی به نظر میاد و ساختن اونم به نظر کار پیچیده ای نیست
http://www.mtfca.com/discus/messages/179374/194454.jpg
http://thumbs.worthpoint.com/zoom/image ... e2308c.jpg
http://www.oldclassiccar.co.uk/classic- ... hrader.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-8JeR7w3PWgw/T ... rader2.JPG
http://www.oldshopstuff.com/Portals/49/ ... /56102.jpg
http://www.cyclexchange.net/index%20pic ... 20pump.JPG
http://www.frontrange4x4.com/forums/att ... 1473818855
http://thumbs.worthpoint.com/zoom/image ... 562a1d.jpg
http://www.mtfca.com/discus/messages/179374/194674.jpg
http://www.aerostich.com/engineair-power-pump.html
http://www.my9n.com/images/tirepump.gif
http://lghttp.26404.nexcesscdn.net/80B7 ... 3570li.jpg

لطفا دوستان راهنمایی و همفکری بکنند تا بتونیم نفری یه دونه از اینا بسازیم (هزینه کم و کارایی بالا)
به نظرتون میشه این وسیله رو بدون سوپاپ یکطرفه ساخت و توان باد کردن بدون سوپاپ خواهد داشت
مثل این
https://atvconnection.com/Features/Prod ... _air_2.jpg
یا اگر نیاز به سوپاپ باشه چه جوری تهیه کنیم (یه سوپاپ حاضری صنعتی که بشه به قیمت مناسب خرید )
یا یه سوپاپ بسازیم با کمک یه تراشکار
یکی از دوستان تعریف میکرد که ساچمه داخل این وسیله وارد موتور شده (موتور مکش کرده بود) بود و مجبور شده بودند متور ماشین رو تو کوه باز کنند(برای شکار رفته بودند)
ممنون دوستان


دوستان عزیز کسی نظری چیزی نداره


اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت همچو فرزندي بگيرد دامنت
پس تو را هر غم كه پيش آيد ز درد بر كسي تهمت منه، بر خويش گرد
فعل تست اين غصه هاي دم به دم اين بود معناي قَد جَفٌَ القَلَم!

Furious Poster

Furious Poster



نماد کاربر
پست ها

341

تشکر کرده: 691 مرتبه
تشکر شده: 265 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 3 دی 1395 17:17

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط ho3ein2000 » دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 16:15

mohammad-ranjbar نوشته است:
ho3ein2000 نوشته است:با سلام نقل قولی از یک شخص..
از انجایی که سالها تجربه ثابت کرد که تزریق گازوییل به سی ان جی اثرات مخرب و خشکی آن را کاملا از بین میبرد و عمر سوپاپها و بلوک سیلندر را بالا میبرد تا حدی که مصرف بنزین یا گاز هیچ فرقی با هم نکند
نظر شما دوستان چیه؟


سلام
علت کاهش عمر سوپاپ ها و سرسیلندر در سی ان جی دمای بالای حاصل از احتراق گاز و علت کم جون بودن موتور کمپرس پایین موتور های بنزینی به نسبت موتور های گازسوز(اکتان بالای گاز در مقایسه با بنزین)
البته سرب و .... که توی بنزین هست باعث کارکرد بهتر و روانتر موتور و...... میشه که سوخت سی ان جی اینارو نداره موتور شدید خشک کار میکنه
البته باید گفت که سوختن گازوئیل توی موتور بنزینی عملا کار غیر ممکنه (نه که نسوزه بلکه درست نمیسوزه ) چون کمپرس موتور بنزینی کمتر از موتور گازوئیلی هست ولی مواد همراه گازوئیل مثل گوگرد و درصد کمی سرب و..... باعث روان تر کارکردن موتور میشه
ایشون نگفتن گازوئیل رو چه جوری تزریق میکردن

اتفاقا من خودمم دقت کردم حدود چند درجه موتور با سی ان جی گرمتر کار میکنه
از طریق منیفولد و دریچه مربوزط به بخارات روغن
و طبق یک مدار و زمانبندی بین سه تا پنج دقیقه و در حد چند قطره
تو نت سرچ کنی وبلاگشونو پیدا میکنی
تا باشه نظر اساتید چی باشه

mohammad-ranjbar از این پست سپاسگزاري کرده است

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

251

تشکر کرده: 205 مرتبه
تشکر شده: 196 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 آذر 1395 08:44

محل سکونت

AZ

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط mohammad-ranjbar » دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 16:59

ho3ein2000 نوشته است:
mohammad-ranjbar نوشته است:
ho3ein2000 نوشته است:با سلام نقل قولی از یک شخص..
از انجایی که سالها تجربه ثابت کرد که تزریق گازوییل به سی ان جی اثرات مخرب و خشکی آن را کاملا از بین میبرد و عمر سوپاپها و بلوک سیلندر را بالا میبرد تا حدی که مصرف بنزین یا گاز هیچ فرقی با هم نکند
نظر شما دوستان چیه؟


سلام
علت کاهش عمر سوپاپ ها و سرسیلندر در سی ان جی دمای بالای حاصل از احتراق گاز و علت کم جون بودن موتور کمپرس پایین موتور های بنزینی به نسبت موتور های گازسوز(اکتان بالای گاز در مقایسه با بنزین)
البته سرب و .... که توی بنزین هست باعث کارکرد بهتر و روانتر موتور و...... میشه که سوخت سی ان جی اینارو نداره موتور شدید خشک کار میکنه
البته باید گفت که سوختن گازوئیل توی موتور بنزینی عملا کار غیر ممکنه (نه که نسوزه بلکه درست نمیسوزه ) چون کمپرس موتور بنزینی کمتر از موتور گازوئیلی هست ولی مواد همراه گازوئیل مثل گوگرد و درصد کمی سرب و..... باعث روان تر کارکردن موتور میشه
ایشون نگفتن گازوئیل رو چه جوری تزریق میکردن

اتفاقا من خودمم دقت کردم حدود چند درجه موتور با سی ان جی گرمتر کار میکنه
از طریق منیفولد و دریچه مربوزط به بخارات روغن
و طبق یک مدار و زمانبندی بین سه تا پنج دقیقه و در حد چند قطره
تو نت سرچ کنی وبلاگشونو پیدا میکنی
تا باشه نظر اساتید چی باشه


یعنی این که وارد سیستم pvc میکنه و بعدش بخار میشه یا اینکه از همون لوله بخار به منیفولد میفرسته
شاید هم توی دراز مدت باعث رسوب و کربن گرفتن سوپاپ ها و کله پیستون بشه
اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت همچو فرزندي بگيرد دامنت
پس تو را هر غم كه پيش آيد ز درد بر كسي تهمت منه، بر خويش گرد
فعل تست اين غصه هاي دم به دم اين بود معناي قَد جَفٌَ القَلَم!

Furious Poster

Furious Poster



نماد کاربر
پست ها

341

تشکر کرده: 691 مرتبه
تشکر شده: 265 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 3 دی 1395 17:17

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط ho3ein2000 » دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 20:27

با سلام
نه بطور مستقیم و در حد یکی دو قطره وارد منیفولد میشه
البته ایشون نزدیک 5 سال تجربه کردند این سیستم رو خودرو خودشون
میخواستم ببینم نظر شما چیه
البته این بیشتر بدرد راننده تاکسی ها میخوره که خوارکشون سی ان جی هست
که اون هم با دیدن صفوف چند کیلو متری پشیمون میشه آدم

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

251

تشکر کرده: 205 مرتبه
تشکر شده: 196 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 آذر 1395 08:44

محل سکونت

AZ

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

توسط mohammad-ranjbar » دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 21:29

ho3ein2000 نوشته است:با سلام
نه بطور مستقیم و در حد یکی دو قطره وارد منیفولد میشه
البته ایشون نزدیک 5 سال تجربه کردند این سیستم رو خودرو خودشون
میخواستم ببینم نظر شما چیه
البته این بیشتر بدرد راننده تاکسی ها میخوره که خوارکشون سی ان جی هست
که اون هم با دیدن صفوف چند کیلو متری پشیمون میشه آدم



به نظر من این اصلا درست نیست چون به مرور زمان باعث دوده گرفتن سر پیستون و اتاقک انفجار و سوپاپ ها خواهد شد

دوستانی که خودروی سی ان جی سوز دارند تا چه حدی میتونن هزینه کنند برای اینکه روی حالت سی ان جی شرایط زیر رو داشته باشند :
افزایش شتاب گیری خودرو حتی خیلی بهتر از بنزین
کاهش سوخت مصرفی (سی ان جی )
افزایش قدرت و راندمان موتور و افزایش لذت رانندگی
افزایش عمر موتور(تضمینی) و کارکرد بهتر موتور روی گاز
لازم به ذکره که این کاملا توجیح علمی و عملی داره و از روش های از من در آوردی نیست

انشاالله
در صورت استقبال و به صرفه بودن اقدام به تولید پکیجی  برای این کار خواهم کرد که حتی بشه روی بنزین هم تا حدودی کارایی داشته باشه (تضمین میدم با گاز خیلی بهتر از بنزین ماشینتون راه خواهد رفت )
اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوي ما آيد نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت همچو فرزندي بگيرد دامنت
پس تو را هر غم كه پيش آيد ز درد بر كسي تهمت منه، بر خويش گرد
فعل تست اين غصه هاي دم به دم اين بود معناي قَد جَفٌَ القَلَم!

قبليبعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان