F-4 فانتــــــــوم نیز به تاریــخ می پیوندد

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain II
Captain II
پست: 494
تاریخ عضویت: یک شنبه 13 شهریور 1390, 12:52 pm
سپاس‌های ارسالی: 699 بار
سپاس‌های دریافتی: 4990 بار

F-4 فانتــــــــوم نیز به تاریــخ می پیوندد

پست توسط marshal1987 » شنبه 5 مرداد 1392, 12:56 pm

Strategy Page
July 26, 2013


لینک : [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]



در تاریخ 29 جوئن امسال ، آلمان آخرین فروند از فانتوم های خود را نیز بازنشسته کرد. این فانتومها که تعداد 263 فروند بودند پس از 41 سال خدمت برای نیروی هوایی آلمان بازنشسته شدند.

آلمان از یک سوم فانتوم های خود برای عملیاتهای شناسایی و از باقی آنها برای پشتیبانی زمینی و دفاع هوایی استفاده می نمود. در سال 2010 نیز کره جنوبی پس از 41 سال 222 فروند از جنگنده های F-4 خود را بازنشسته کرد. این جنگنده ها در 15 سال گذشته به مرور با 40 فروند F15K و 180 فروند F16 جایگزین شدند.

اما هیچ کس مشتقاق به بازنشسته کردن فانتوم های خود نیست. ایران 225 فروند از این جنگنده را در سال 1970 خریداری نمود که همچنان تعداد زیادی از آنها در خدمت باقی هستند که برخی قطعات یدکی مورد نیاز برای آنها را از بازار سیاه تهیه و تعدادی نیز که پیچیدگی کمتری دارند را در داخل ایران می سازند.

از میان 5195 فروند F-4 ساخته شده ، حدود 8 درصد از آنها در خدمت باقی هستند بعلاوه آنکه حدود صد فروند نیز توسط نیروی هوایی امریکا به هدف بی سرنشین تبدیل گشته اند.

F-4 برای اولین بار در سال 1950 طراحی گردید که در آن زمان جنگنده ای پیشرفته محسوب میگردید. این جنگنده 28 تنی با دو سرنشین هنوز هم جنگنده ای معتبر و قابل اطمینان است که می تواند 8 تن بمب و موشک را تا شعاع 700 کیلومتر حمل نماید.

جنگنده F-4 یکی از جنگنده هایی بود که از نظر پروازی بسیار امن محسوب می شد. در واقع با گذشت سالها و پیچیده تر شدن جنگنده ها آنها روز به روز قابل اطمینان تر می شدند. برای مثال در سال 1950 جنگنده F-89 امریکا در 100000 ساعت پرواز خود 383 حادثه داشت که این رقم در دهه بعد و برای جنگنده های جدید به 20 حادثه کاهش یافته بود. برای F-4 که تا سال 1990 خدمت کرد این رقم حوادث کمتر از 5 در 100000 ساعت پرواز بود ، در حالی که هواپیماهای روسی هم عصر خود مانند میگ21/23/27 نرخ حوادث 10 تا 20 برابر بیشتر داشتند.

F-4 فانتوم در بین خلبانان بسیار محبوبیت داشت . این جنگنده تا امروز به دفعات مورد ارتقا قرار گرفته و به تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و موشکهای جدید مجهز شده است. فانتوم تاکنون 53 سال در خدمت بوده و احتمالاً قبل از بازنشستگی آخرین فروند آن ، خدمت این جنگنده 60 ساله خواهد شد.

  تصویر 

ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”