بیوگرافی زاها حدید

در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با سبک‌ها و مشاهير معماري به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: hani1459, شوراي نظارت

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2952
تاریخ عضویت: پنج شنبه 1 اسفند 1387, 4:27 am
سپاس‌های ارسالی: 2399 بار
سپاس‌های دریافتی: 12642 بار

بیوگرافی زاها حدید

پست توسط hani1459 » چهار شنبه 13 آذر 1392, 4:42 pm

    زن عراقی عنوان بزرگترین معمار کنونی جهان را هم اینک با خود به یدک می کشد.   
تصویر
    حدید در سال ۱۹۵۰ در بغداد در خانواده‌ای روشنفکر و مسلمان متولد شد. او تحصیلات دوران ابتدایی را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسوی‌زبان بغداد سپری کرد. پس از آن، به‌سبب جوّ فرهنگی خانواده، با حمایت والدینش و روابط گسترده‌شان به آرزوی ایام کودکی‌اش تحقق بخشید و بعد از گذراندن دورة ریاضیات در دانشگاه امریکایی بیروت (۱۹۶۸ـ۱۹۷۱) به مدرسة معماری AA۱ لندن رفت و بدین ترتیب وارد دنیای مردانة معماری شد.

او دربارة ایام کودکی‌اش چنین می‌گوید: «من یک عرب عراقی‌ام و هرگز نمی‌توانم روزهای زیبایی را کهدر وطن داشتم از ذهنم بیرون کنم. کودکی من در آنجا در میان منابع سرشار انسانی و تاریخی به رویا شبیه است.مدرسة ما لابه‌لای علفزارها و در دل طبیعتی سبز بود که امروز از آن فقط خرابه‌هایی برجاست… شهر بغداد در آن ایام پر از آدم‌های عجیب با ملیت‌ها و مذاهب مختلف بود و پرورش در این محیط پر از تجربه‌های متفاوت شانس بزرگی برای من بود.» پدر زاها، محمد، فردی فعال در زمینة اقتصاد و پیشرو در حزب سوسیال‌دموکرات عراق بود. او فارغ‌التحصیل مدرسة LSE۲ بود. مادرش شاغل نبود ولی زن فعال و پویایی بود که طراحی را به زاهای کوچک آموخت. زاها در این خانوادة فرهنگی بورژوا با تمکن نسبی مالی رشد یافت، چنانکه هر دو برادرش هم برای ادامة تحصیلات به کمبریج رفتند. کهن‌ترین خاطره‌ای که زاها را در دنیای کودکانه‌اش به خانه‌سازی و طراحی دکور برای عروسک‌هایش تشویق کرده بود، خاطرة بازسازی خانة عمه‌اش به‌دست یکی از دوستان معمار پدرش بود.   
   


     
  
    شاخص دیگر در همان ایام، سفری بود که طی آن پدرش او را برای بازدید از بازمانده‌های تاریخی شهرهای سومری به شمال عراق برد: «تصاویر آن ابنیه و ویرانه‌های کهن هرگز از ذهنم خارج نشد. شاید همین‌ها باعث شد که فضا و پلان‌های شهری را همیشه در معماری‌ام مد نظر داشته باشم.» تاریخ معماری با شکل‌گیری نخستین شهرها و رواج مفهوم مدنیت آغاز می‌شود. عراق امروزی نیز مهد تاریخ و مدنیت است. پس عجیب نیست که معماری در رگ و خون زاها حدید جاری است. «هر بار با شنیدن اسم عراق در گوشه و کنار قلبم به‌درد می‌آید.» چرا که کار معمار ساختن است و نه مشاهدة‌ تخریب. و این وضعیت روبه‌ نابودی وطنش او را رنج می‌دهد. از عراق چیز زیادی برجای نمانده است. این سرزمین مجروح باید درمان شود و اصلی‌ترین مراکزی که به آنها نیاز دارد ـ خانه، بیمارستان و مدرسه ـ در آن ساخته شود. حدید می‌خواهد همان‌طور که با ساختن یک ساختمان برای دانشگاه امریکایی بیروت دینش را به لبنان (که مدتی در آنجا زیسته و تحصیل کرده بود) ادا کرد، برای زادگاهش هم مفید واقع شود و اساسی‌ترین نیازهایش را برآورده کند، آن هم درست در زمانی که جهان از او توقع ساخت آسمان‌خراش‌ها و سالن‌های کنسرت را دارد.   
    حدید پس از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک دیپلم در زمینة معماری (۱۹۷۷) به دفتر معماری OMA۳ پیوست و به همکاری با الا زنگلیس۴ و نیز رم کولهاس۵، شخصیت برجستة هایپرمدرنیسم، که استاد او نیز بود، پرداخت. دعوت این دو معمار از حدید جوان به‌عنوان یک همکار به او اعتمادبه‌نفس و شجاعت خارق‌العاده‌ای بخشید. در ۱۹۸۰، حدید OMA را ترک کرد و دفتر شخصی خود را بنا نهاد و همچنین به تدریس در مدرسة معماری AA (که خود زمانی محصل آن بود) پرداخت. او در هاروارد، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه هامبورگ نیز به تدریس پرداخت. حدید عنوان CBE۶ را به‌دلیل خدماتش به معماری دریافت کرد و در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان نخستین زن معمار توانست جایزة پریتزکر را به مبلغ صد هزار دلار از آنِ خود کند. مراسم اهدای این جایزه، که معادل نوبل در معماری است، هرساله در گوشه‌ای از جهان به منظور ادای دین و احترام به ساختمان‌های تاریخی و حتی معاصر برگزار می‌شود. زاها حدید سخنرانی‌های متعددی در سراسر اروپا و امریکا انجام داده است و عضو هیئت تحریریة دایره‌المعارف بریتانیکا نیز هست. او در سال ۲۰۰۶ موفق به اخذ درجة افتخاری از دانشگاه امریکایی بیروت شد و درحال‌حاضر پرفسور دانشگاه هنرهای کاربردی وین است.   
    گستردة فعالیت‌های زاها حدید مشتمل بر معماری، طراحی داخلی، طراحی صحنه و اشیا، ایستگاه‌های قطار، هتل‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های صنعتی، فرهنگی و ورزشی است. فهرست پروژه‌های او به شرح زیر است. ـ ایستگاه آتش‌نشانی در شهری در مرز سوئیس و آلمان (۱۹۹۰ـ۱۹۹۴)| ـ پل مسکونی لندن روی رودخانة تِمز (۱۹۹۶) ـ مرکز هنر معاصر رزنتال در سین سیناتی امریکا (۱۹۹۸) ـ مرکز علمی فائنو در ولفسبورگ آلمان (۱۹۹۹ـ۲۰۰۵) ـ ترمینال تراموا و پارکینگ اتومبیل در استراسبورگ فرانسه (۲۰۰۱) ـ بنایی برای پیست اسکی برگیزِل در اینسبروک اتریش (۲۰۰۲) ـ ساختمان ب.ام‌.و. در لایپزیک آلمان (۲۰۰۵) ـ ساختمانی برای مجموعة مراکز درمانی سرطان مگی در اسکاتلند (۲۰۰۶) ـ موزة هنر معاصر در کاگلیاری ایتالیا (۲۰۰۷) ـ آسمان‌خراشی در مارسی (۲۰۰۷ـ۲۰۰۹) ـ پلی در زاراگوزای اسپانیا (‏۲۰۰۸)‏‏ ـ ترمینال سالرنوی ایتالیا ـ کتابخانه‌ای برای دانشگاه سویل ـ دانشگاهی در مکزیک ـ پلی در ابوظبی ـ یک سالن اپرا در دبی ـ موزة امپرسیونیسم کوپنهاگن ـ موزة هنر جدید دانشگاه میشیگان (۲۰۱۰) ـ دپارتمان هنر اسلامی لوور در پاریس (در دست ساخت) ـ مرکز ورزشی المپیک آبی لندن (۲۰۱۲) ـ مجتمع هنرها در رم (در دست ساخت) همچنین تعدادی از طرح‌های او در مسابقات متعدد معماری برنده شده‌اند اما متأسفانه برخی از آنها به مرحلة ساخت نرسیده‌اند که از آن جمله‌اند: ـ کلوپ پیک در هنگ‌کنگ که در سال ۱۹۸۲ اولین جایزة بین‌المللی را نصیب او کرد. ـ سالن اپرای کاردیف در ۱۹۹۹ زاها حدید، که در دنیا شهرتی معادل «چهره‌های معروف» دارد، علاوه بر آثار چشمگیرش، به‌دلیل ظاهر متفاوت و تأثیرگذارش هم مطرح است: زنی درشت‌اندام در پوششی همیشه مشکی، با چشمان درشت شرقی که وجهه‌ای دراماتیک به او می‌بخشد. اطلاق عناوینی چون «خانم خارق‌العاده۷» و «اژدها بانو۸» از سوی رسانه‌ها به وی نیز برداشتی از ظاهر متفاوت اوست. اما رفتار و شرم خاص آسیایی‌اش زنی مهربان را معرفی می‌کند که کلام مختصرش با لهجة غلیظ عربی او را دلنشین‌تر هم جلوه می‌دهد.   
    زنی فعال است که در عرصة مردانة معماری بسیار جسورانه رفتار می‌کند؛ عرصه‌ای که در آن زنان سنتاً به اوج و کمال نمی‌رسند. البته زنان بسیاری دکتر یا وکیل‌اند و یا دارای مشاغلی سخت هستند که مجبورند ساعات متمادی کار کنند اما در مورد معماری ـ به‌عنوان یک شغل ـ مشکل آنجاست که لازمه‌اش یک‌جور پیوستگی و تداوم روند کاری است، چه برای مرد و چه برای زن. معماری فدا کردن صددرصد انرژی و وقت را می‌طلبد. این موضوع که به اختلاط زندگی خصوصی و زندگی کاری منجر می‌شود حضور در این عرصه را برای زنان دشوار می‌کند. و شاید مجرد بودن حدید در موفقیت او تأثیرگذار بوده است، گرچه او تمایلی به افشای نکات ریز زندگی شخصی‌اش ندارد و می‌خواهد همچنان آن را خصوصی نگاه دارد. جالب اینجاست که همه‌جا هم، به‌سردی، فقط بحث از پروژه‌ها و آثار اوست. او عکس‌العمل رسانه‌ها در مقابل موفقیت‌های زنان را نادرست می‌داند، چرا که به اعتقادش آنها فقط وقت زیادی را صرف اتفاقات حاشیه‌ای، نحوة پوشش فرد و… می‌کنند. این برای یک زن موفق محدود کردن او صرفاً به مسائل ظاهری‌اش و نپرداختن به کنه فعالیت‌های اوست که جای تأسف دارد، مخصوصاً اگر این نگاه از سوی جامعة زنان باشد. اینکه چگونه زنی مسلمان از جهان سوم و خاورمیانه ـ عراق، کشوری پر از محدودیت‌های حتی روزمره برای زنان ـ این‌گونه در زمینه‌ای یکه‌تاز است که مردان نقش‌آفرینان اصلی آن در طول تاریخ بوده‌اند، جای تعمق بسیار دارد.   
    طول تاریخ، زنان معمار بسیاری فعال بوده‌اند اما در واقع همیشه به‌عنوان عضوی از گروه و یا همکاران همسرانشان به حساب می‌آمده‌اند. مثال واضح این مورد خانم دنیس اسکات براون۹ معمار، همسر رابرت ونتوری۱۰، معمار مشهور، است که هرگز جدا از سایة ونتوری و به‌طور مستقل مطرح نشد. زنان به‌طور غریزی و طبیعی دوستدار و مولد زیبایی هستند. طبق این تعریف، حدید خود را دشمن خویش به‌عنوان یک زن می‌داند. چرا که او سازه‌هایی زیبا طراحی نمی‌کند. برای او دارا بودن کیفیات اساسی و جوهری حرکت مهم است. مثلاً، او منظرة برفی یک غروب را با کنتراست‌های شدید سفید و سیاه و انعکاس قرمز خونین زیبا می‌داند، چرا که کیفیت نور، حرکت و نهایتاً زندگی را در خود دارد. با این جسارت و نوآوری در ارائة مفاهیم و نگاه تازه به جهان، او نه‌تنها مرزهای معماری، بلکه مرزهای جنسیتی را هم درنوردیده است. طرح‌ها و سازه‌های حدید بخصوص در دوران اولیة‌ کارش ـ از حیث تمرکز بر طراحی، پراکندگی قطعات، سادگی، و خلاصگی‌شان به همراه زوایای تند و خطوط پرحرکت ـ مؤکداً از هنر و معماری انقلابی اوایل قرن اتحاد جماهیر شوروی یعنی کانستراکتیویسم و سوپره‌ماتیسم و نیز نقاشی‌های هندسی تأثیر گرفته‌اند. کازیمیر مالویچ۱۱، تئوریسین اصلی سوپره‌‌ماتیسم، در سال ۱۹۲۸ در بیان تئوری آن چنین می‌گوید: «ما فقط زمانی به درک فضا نایل می‌شویم که از زمین آزاد شویم. یعنی، به شکلی، اصلی‌ترین نقطة گرانش از بین برود.» این رهایی از جاذبة زمین، اصلی‌ترین ایده‌ای است که در آثار حدید می‌توان پی گرفت. این نکته در طرحی که برای کلوب پیک کشیده کاملاً مشهود است، چنانکه کل بنا به شکل هواپیمایی در حال صعود از زمین ترسیم شده است. نکتة جالب این است که در سال ۲۰۰۴ مراسم اهدای جایزة پریتزکر به حدید در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد؛ شهر زیبا و بااصالتی که مالویچ در آن زیست و کار کرد.   
    حیث بازنمایی حرکت و انرژی، می‌توان قرابت‌هایی بین آثار حدید و نهضت فوتوریسم ایتالیا در اوایل قرن بیستم مشاهده کرد. چنانکه، به‌عنوان مثال، اومبرتو بوتچونی۱۲ هم متأثر از سرعت و تلاطم ماشین‌ها و زمانة جدید درصدد نمایش حرکت بود. اما اگر بخواهیم واکاوی عمیق‌تری در کنه تاریخ معماری کنیم، شاید حدید را هم‌سنخ‌تر با معماران باروک ایتالیا ببینیم تا کانستراکتیویست‌هایی که در عکس‌العمل به استالین به سمت اشکال انتزاعی گرایش یافتند. چرا که معماری باروک سرشار از حرکت و انرژی است و قدرتی بالقوه و آمادة انفجار در دیوار ساختمان‌هایش نهان دارد؛ فضایی تئاتری که جنب‌وجوش سرشارش کاملاً در تغایر با سکون و ایستایی رنسانسی است. اما در مجموع، به‌سبب ساختارشکنی‌های فرمی، حدید همچون فرانک گهری۱۳ و دانیل لیبسکیند۱۴ معمار در زمرة معماران دکانستراکتیویست (در مقابل معماری مدرن، مثل تقابل معماری باروک علیه معماری رنسانس) قرار می‌گیرد. با وجود تمامی معادل‌های تاریخی مذکور، آنچه زاها حدید را معماری معاصر ساخته است جریان «روح زمانة» هگلی در سازه‌های اوست. بدین‌گونه که او معماری‌ای برای جهان پرشتاب و سیلانی امروز طرح می‌کند و، برخلاف اکثر معماران بزرگ، سبکی کاملاً آزاد، رها و بدون تقید و ارجاعی به معابد یونان و یا کاتدرال‌های گوتیک را در پیش می‌گیرد، تا جایی که ارجاعات معدود او را تاحدودی برخاسته از ناخودآگاهش تلقی می‌کنند. چنانکه برخی منتقدان فرم‌های ارگانیک و دورانی جدید آثار او را ملهم از طبیعت پر از باتلاق‌های جنوب عراق می‌دانند. حدید معماری است که جسورانه به ستیز با جاذبه ـ بزرگ‌ترین دشمن معماری از بدو تاریخ تابه‌حال ـ می‌پردازد. (گرچه او این رهاسازی از تقیدها را در سایر حیطه‌ها هم اعمال کرده است). این سازه‌ها گویی مجسمه‌هایی هستند که قوانین گرانش را از یاد برده‌اند و به‌طرز خطرناکی نامطمئن و بی‌ثبات‌اند. انکار جاذبه این تصور را به‌وجود می‌آورد که این بناها، با دیوارهای نازک، سقف‌های در حال پرواز و طبقات در حال فروریزی‌شان، تکیه بر باد دارند و گویی در حال برخاستن از زمین هستند، تا آنجا که نمی‌توان به‌طور قاطع مشخص کرد که خط افق کجاست، یعنی از کجا زمین تمام می‌شود و بنا آغاز می‌شود. از این درهم‌آمیزی زمین و معماری با عنوان فرش شهری۱۵ یاد می‌شود و همین عدم قطعیت یکی از پایه‌های اصلی هنر معاصر است. سازه‌های حسی و تهاجمی حدید انفجارهای جسورانه‌ای در فضا محسوب می‌شوند، چنانکه گویی هر آن آمادة انفجار از گوشه‌ای باشند. حدید بدین طریق توانست برداشت و تجربة ما را از فضا تغییر دهد.   
    اعتقاد حدید، همراه با پیشرفت تکنولوژی، معماری هم حرکت می‌کند. این همگامی به‌شدت یادآور نوستالژی اوایل قرن بیستم یعنی زمانی است که معماری مدرن با تکنولوژی صنعتی متحد شد تا پیشرفتی اجتماعی را شکل دهد. پیشرفت تکنولوژیک باعث ایجاد حرکت (به‌جای سکون) در معماری می‌شود، چنانکه دیوارهای بنا متحرک می‌شوند، اجزای ساختمان آشپزخانه و… حرکت می‌کنند و دیگر هیچ قانون ثابتی برای قرارگیری حمام در جای خاصی از خانه وجود ندارد. البته تفاوت سلیقه‌ها همواره مطرح است. از این روست که جوامع مختلف گونه‌های متفاوتی از نوع زیست را تجربه می‌کنند. هنوز افرادی روی زمین می‌خوابند، درحالی‌که عده‌ای دیگر تخت‌های بلند را ترجیح می‌دهند. در جوامعی، خانه مجموعه‌ای از چندین فضای تفکیک‌شدة متفاوت برای عملکردهای گوناگون است، حال آنکه برخی فضاهای باز بی‌هیچ حائل و دیواری را ترجیح می‌دهند، مثل معماری دهة ۷۰ نیویورک که مردم فضاهای وسیع خالی را برای زندگی انتخاب می‌کردند. معماری نباید تحمیل‌گر باشد بلکه باید این امکان را به همه بدهد تا بتوانند فضای متناسب با علایق و عاداتشان را انتخاب کنند و برای حدید این نکته حائز اهمیت بسیار است که مخاطبش همة قشرها باشند و نه‌فقط نخبگان جامعه. از این رو، هدف او ساختن ساختمان‌هایی اجتماعی است که از طریق آنها بتواند هیجان و چالش را به زندگی مردم عادی وارد کند. بهترین نمونه از این دست بنای پیست اسکی برگیزل است.   
   ‌های حدید تک‌نقطه‌ای نیستند و باید از زوایای مختلف درک و دیده شوند. در واقع، او تعصب و دگماتیسم مدرنیسم را با فضا و در سطوح مختلف ترکیب کرده و نهایتاً بناهایی را برای حرکت و سیلان عرضه کرده است. او همچنین این سنت را که در ساختمان فقط از زوایای ۹۰ درجه استفاده شود کنار گذاشت و، در پی ساختِ دیوارهای غیرعمودی، به طراحی مبلمان و وسایلی برای این فضاهای ناصاف و سیال با زوایای نامتعارف (با دید معمارانه) پرداخت. شاید بتوان این‌گونه معماری متحرک، سیال و غیرراکد را ـ که مطلقاً محصورکنندة فضا در یک حجم نیست بلکه به شکل مایعات منجمد و خمیری‌شکل است ـ منتسب به خصلت زنانة ضددگماتیسم و محصورگر مردانه دانست. به همین دلیل هم سازه‌هایش به‌جای القای حس تملک، تصرف، استواری و تکیه بر زمین، سرکشانه میل به حرکت در فضا دارند. زاها حدید به‌عنوان یک معمار و تئوریسین به بررسی طرح‌های شهرهای مختلف می‌پردازد. او علت حس شدید نوستالژیک مردم به شهرهایی چون پاریس را عدم تغییر آنها می‌داند.   
   ، با وجود تمام شهرت و محبوبیتش در دنیای معماری، منتقدانی هم دارد. رابرت آدام، معمار سنتی انگلیسی، آثار او را مطلقاً در زمرة آثار معماری و یا حتی ساختمان‌سازی نمی‌داند، بلکه آنها را مجسمه‌های آبستره‌ای می‌بیند که می‌خواهند خود را به‌عنوان معماری مطرح کنند بی‌آنکه دلیل خاصی برای ساختار جالب و عجیبشان داشته باشند. به اعتقاد امثال او، صرفاً با تکیه بر شهود و بدون هیچ‌گونه تئوری نمی‌توان به خلق فرم دست زد. این‌گونه انتقادات در حالی مطرح است که عده‌ای دیگر حدید را از تئوریک‌ترین معماران عصر حاضر می‌دانند، عاملی که نقش به‌سزایی در مطرح کردن او به‌عنوان معمار معاصر داشته است.   
   [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]       طی مراسمی که در دانشگاه ویرجینیا برگزار گردید،مدال موسسه توماس جفرسون در بخش معماری به زاها حدید اعطا گردید. حدید با کسب این مدال به جرگه معمـــــاران، نویسندگان و طراحان ممتازی چون میس ون دروهه، لوئیس مامفورد، جیمز استرلینگ، لئون کریر و جین جیکوبز ملحق گردید. مدالهای موسسه جفــــرسون هر ساله در سه شاخه معماری، مدیریت شهری و جقوق اعطا میگردند. نخستین مدال معمــــاری این موسسه در 1966 به میس ون دروهه تعلق یافت.   
    سال ۲۰۰۴ نیز به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر، مهم ترین جایزه جهان در زمینه معماری، انتخاب گردید. او نخستینی زنی است که طی ۲۸ سال برگزاری جایزه پریتزکر، موفق به دریافت این جایزه معتبر بین المللی شده است. جایزه صدهزار دلاری پریتزکر طی مراسمی در روز ٣١ ماه مه همان سال در موزه آرمیتاژ در شهر سن پترزبورگ روسیه به این معمار عراقی ـ انگلیسی، اعطا گردید.    
   
   
[FONT=Times New Roman] [FONT=Times New Roman]  و ایران را دوست میدارم    

Junior Poster
Junior Poster
پست: 103
تاریخ عضویت: جمعه 12 مهر 1387, 7:36 pm
سپاس‌های ارسالی: 200 بار
سپاس‌های دریافتی: 288 بار

Re: بیوگرافی زاها حدید

پست توسط drs_mehry » چهار شنبه 13 آذر 1392, 11:15 pm

البته ایشون و سبک معماری ایشون(دکانستراکشن) منتقدان بسیار سر سختی داره.به طور کلی محبوبیت ایشون را نمیشه به همه طیف معماران اختصاص داد و صفت بزرگترین معمار کنونی جهان را به ایشون اختصاص داد. نرمن فاستر،ریچارد راجرز،رنزو پیانو،تادو آندو و ..... معمارانی محبوب تر و مقبول تر در بین جامعه معماران هستند.
از طریق این وب گاه به کودکان سرطانی کمک کنید:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
باور کنیم که آنها منتظر ما هستند.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2952
تاریخ عضویت: پنج شنبه 1 اسفند 1387, 4:27 am
سپاس‌های ارسالی: 2399 بار
سپاس‌های دریافتی: 12642 بار

Re: بیوگرافی زاها حدید

پست توسط hani1459 » چهار شنبه 13 آذر 1392, 11:34 pm

drs_mehry نوشته شده:البته ایشون و سبک معماری ایشون(دکانستراکشن) منتقدان بسیار سر سختی داره.به طور کلی محبوبیت ایشون را نمیشه به همه طیف معماران اختصاص داد و صفت بزرگترین معمار کنونی جهان را به ایشون اختصاص داد. نرمن فاستر،ریچارد راجرز،رنزو پیانو،تادو آندو و ..... معمارانی محبوب تر و مقبول تر در بین جامعه معماران هستند.


سلام تصویر

لازم به ذکره زاها حدید از جمله کسانی است که با زمان پیش رفته و در حال حاضر بهترین معمار دنیاست
حدید کسی بود که به نوعی از سیک دیکانستراکشن کارش را اغاز کرد و پس از از ان توانست در سبک فولدینگ خودش را مطرح کند سپس با بنیان گذاری سبک کیهانی توسط فرانک گری به این سبک معماری گرایش پیدا کرد و تقریبا از سال 2004 به بعد حدید خودش را از سبک فولد جدا کرد و با قدرت در سبک معماری کیهانی و بعد از ان پرش کیهانی وارد شد و در حال حاضر بهترین معمار جهان است و بیش از تمام معماران مقبولیت پیدا کرده به شما پیشنهاد میشود که کارهای ایشان از سال 2004 به بعد را مشاهده کنید(در بخش معماری میتوانید برخی از کار های ایشان را مشاهده نمایید)
آخرین ويرايش توسط 1 on hani1459, ويرايش شده در 0.
[FONT=Times New Roman] [FONT=Times New Roman]  و ایران را دوست میدارم    

Junior Poster
Junior Poster
پست: 103
تاریخ عضویت: جمعه 12 مهر 1387, 7:36 pm
سپاس‌های ارسالی: 200 بار
سپاس‌های دریافتی: 288 بار

Re: بیوگرافی زاها حدید

پست توسط drs_mehry » چهار شنبه 13 آذر 1392, 11:44 pm

معیار برای بهترین معمار جهان بودن از نظر شما چیست؟
من فردی سیاسی نیستم و علاقه ای هم به سیاست ندارم.ولی خانم حدید از نزدیکان به لابی صهیونیسم هستند و مزد نزدیکی خودشون را هم گرفته اند.در مورد مطالعه کارهای خانم حدید هم با توجه به شغل بنده (از سال 1387 تا کنون معماری معاصر تدریس کرده ام) و آشنایی لازم را با عقاید ایشون دارم.
از طریق این وب گاه به کودکان سرطانی کمک کنید:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
باور کنیم که آنها منتظر ما هستند.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2952
تاریخ عضویت: پنج شنبه 1 اسفند 1387, 4:27 am
سپاس‌های ارسالی: 2399 بار
سپاس‌های دریافتی: 12642 بار

Re: بیوگرافی زاها حدید

پست توسط hani1459 » چهار شنبه 13 آذر 1392, 11:59 pm

drs_mehry نوشته شده:معیار برای بهترین معمار جهان بودن از نظر شما چیست؟
من فردی سیاسی نیستم و علاقه ای هم به سیاست ندارم.ولی خانم حدید از نزدیکان به لابی صهیونیسم هستند و مزد نزدیکی خودشون را هم گرفته اند.در مورد مطالعه کارهای خانم حدید هم با توجه به شغل بنده (از سال 1387 تا کنون معماری معاصر تدریس کرده ام) و آشنایی لازم را با عقاید ایشون دارم.


خانم حدید هر شخصی با هر گرایشی باشند هنرمندی هستند که در حال حاضر رغیب ندارند و تمامی اساتیدی که من با انها ارتباط داشته ام این موضوع را تایید کرده اند شما را نمیدانم

من برای نظر شما احترام قائلم اما معیار سنجش امار و ارقام جوایزی است که یک معمار میگیرد شما اگر یک جستجوی کوچک در فضای مجازی داشته باشید میتوانید به این امار دست پیدا کنید
برای مثال






[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

   پريتزکر مدير موسسه هايت    که طی مراسمی در روز ٣١ ماه مه در موزه هرميتاژ در شهر سن پترزبورگ روسيه      پريتزکر به زها حديد، معمار عراقی- بريتانيائی، اعطا خواهد    حديد، معمار،      استاد معماری در سال ١٩٥٠ در بغداد به دنيا آمده و شهروند بريتانياست. او در    انجمن معماری در لندن فارغ التحصيل شده و سال ها با رم کولهاس و اليا زنگليس    مشهور جهان همکاری کرده   .   اساس معماری را درنحوه فکر کردن به آن می داند. طرح های بديع او برای ايجاد فضاهای معماری سالها    توأم با ترديد روبرو بود. امروز که جهان آمادگی بيشتری برای پذيرش و    پيچيده دارد اين طرح ها با استقبال بسياری روبرو شده    کارهای مهم دفترمعماری زها حديد که در لندن است، ساختمان مرکز هنرهای معاصر روزنتال در شهر    آمريکاست که سال گذشته به پايان رسيد. اين بنا نمودار برخورد پيشرو حديد    است که در کار خود از حرکت، ايجاد فضاهای خالی و فرم های کشيده افقی  
       گذشته، طرح های ساختمانی حديد که به صورت نقاشی عرضه می شوند، نقش مهمی    معماری معاصر داشته اند. اين آثار در موزه ها و گالری های معروف جهان از    گوگنهايم و موزه هنر های مدرن نيويورک به نمايش در آمده و بخشی از       مرکز روزنتال اولين بنااز طرح های متعددی است که دفتر زها حديد در نقاط مختلف جهان در دست ساختمان   .          ساختمان مرکز تحقيقات علمی فينو در آلمان، مرکز ملی  
  در رم و ايستگاه قطار سريع السير شهر ناپل در ايتاليا، از جمله اين طرح       طرح دفتر معماری     بنای دهکده المپيک سال ٢٠١٢ در کوينز نيويورک يکی از ٥ طرحی است که به      اين مسابقه راه يافته    صدهزار دلاری پريتزکر مهم ترين جايزه جهان در زمينه معماری به شمار می رود. اين اولين بار است که    جايزه به يک زن تعلق می    مرکز       است اعطای اين جايزه به او راه را برای شناخته شدن کار ديگر زنان معمار    آسان تر   
 
   
  :http://art-architect.persianblog.ir/post/35/
 
 

افتخارات :
دریافت جایزه معماری پریتزکِر در سال 2004
دریافت جایزه بین المللی برای طراحی کلوپ پیک در هنگ کنگ در سال 1982
  • WAF World building of the Year, MAXXI Museum
  • Visionary of the Year, Harper’s Bazaar
  • Commandeur de l’ordre des arts et des lettres
  • Woman of the Year Outstanding Achivement award
  • RIBA Stirling Prize, MAXXI Museum
  • UNESCO Artist for Peace,
    Zaha Hadid
  • RIBA Award (European Union), MAXXI Museum
  • Time magazine ‘100 Most Influential People in the World’, Zaha Hadid
  • Innovation & Design Awards, Conde Nast, MAXXI Museum
  • The Sunday Times ‘100 Top
    International Companies
  • Best Small Project Award, SEAOI, Burnham Pavilion
  • Structural Steel Design
    Awards, London Aquatics Centre
  • Structural Steel Design Awards, Glasgow Riverside Museum of Transport
2009
  • Architectural Digest (Spain) Editor’s Award
  • Innovation & Design Awards, Conde Nast, Zaragoza Bridge Pavilion
  • Praemium Imperiale, The Japan Art Association, Zaha Hadid
  • The Sunday Times ‘100 Top UK Companies’
  • Retail Design
    Luminary, DDI Portfolio Awards
  • The Times ‘50 People of the Decade’, Zaha Hadid
2008
  • Designer of the Year, Maison & Objet, Paris
  • Dedalo Minosse International Prize, BMW Central Building
  • Spirit of Achievement Award, New York
  • Honorary Degree
    from the Pratt Institute, New York
  • RIBA Award (European Union), Nordpark Cable Railway
  • Cityscape Award, Commercial / Mixed Use,
    Dubai Financial Market
    Towers
  • World Architecture Festival, Barcelona, Nordpark Cable Railway
  • Chicago Athenaeum Award, Chicago, Maggie’s Centre Fife
  • Forbes ‘100 Most Powerful Women’, Zaha Hadid
2007
  • AIA UK Chapter Award, Maggie’s Centre Fife
  • Finalist, Mies van der Rohe Award, Phaeno Science Center
  • Thomas Jefferson Foundation Medal in Architecture, Zaha Hadid
  • Scottish Design Award, Best Public Building, Maggie’s Centre Fife
  • Travel & Leisure Design Awards, Nordpark Cable Railway
  • London Design Medal Outstanding Contribution for Design
  • Frame Magazine’s ‘Great Indoors’ Award, Lopez de Heredia Winery
  • Forbes ‘100 Most Powerful Women’, Zaha Hadid
2006
  • Honorary Doctorate, Yale University, USA
  • Honorary Doctorate, American University of Beirut
  • RIBA Award (European Union), Phaeno Science Center
  • RIBA Jencks Award
  • AIA UK Chapter Award, Phaeno Science Center
  • Leading European Architects Forum, Phaeno Science Center
  • Academician, The International Academy of Architecture
2005
  • Honorary Fellow of Columbia University, New York
  • Member of the Royal Academy of Arts, London
  • Deutsche Architecture Prize ‘Building of the Year’, BMW Central Building
  • RIBA Stirling Prize Nomination, BMW Central Building
  • Gold Medal for Design, International Olympic Committee, Bergisel Ski Jump
  • Austrian Decoration for Science and Art, Vienna
  • Designer of the Year, Design 05 Miami
2004
  • Architect of the Year, Blueprint Award
  • RIBA Award (Worldwide), Rosenthal Centre for Contemporary Art
  • Laureate of the Pritzker Architecture Prize, Zaha Hadid
  • London Architect of the Year, London Architectural Biennale
2003
  • Mies van der Rohe Award, Car Park & Terminus Hoenheim North
2002
  • AIA UK Chapter Award, Car Park & Terminus Hoenheim North
  • AIA UK Chapter Honourable Mention, One-north Master Plan, Singapore
  • Red Dot Award, Car Park & Terminus Hoenheim North
  • Austrian State Architecture Prize, Bergisel Ski Jump
  • Tyrolean Architecture Award, Bergisel Ski Jump
  • Commander of the British Empire (CBE), Zaha Hadid
2001
  • Equerre d’Argent special mention, Car Park & Terminus Hoenheim Nord
2000
  • Honourable Member of the American Academy of Arts and Letters
  • Honorary Fellowship of the American Institute of Architects
  • RIBA Award, Mind Zone, Millennium Dome
1998
  • Honourable Member of the Bund Deutsches Architekten
1982
  • Gold Medal Architectural Design, British Architecture, 59 Eaton Place, London
منبع:http://memarsara.ir/?p=487

و از انجا که شما نخستین فردی هستید که این موضوع را بیان کردید و این موضوع برای بنده تازگی دارد از شما خواهشمندم مطالب مرتبط با این موضوع به همراه لینک منبع را در همین تایپیک قرار دهید تصویر
[FONT=Times New Roman] [FONT=Times New Roman]  و ایران را دوست میدارم    

ارسال پست

بازگشت به “سبک‌ها و مشاهير معماري”