سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1392, 8:00 am
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط h-anvari » سه شنبه 19 آذر 1392, 11:54 am

با سلام و احترام و عرض خسته نباشید من آخر سال 90 یه پژو پارس صفر از ایران خریدم که متاسفانه بعد از 23000 کیلومتر دیسک وصفحه کلاچ اون کاملاً تموم شد (درحالیکه پژو
GLX





برادرم که 4 سال پیش خریده و 48000 تا کارکرده هنوز هم ماشاالله قرص و محکم و باشتاب وقدرت عالی کار میکنه) ضمناً وقتی دیسک وصفحه نو انداختم مکانیکه کلاچ رو طوری ریگلاژ کرد که کلاچ رو حدداً 5 سانت میاری بالا کلاچ درگیرمیشه و ماشین راه میفته و از طرفی کلاچ مثل سابق تا آخر بالا نمیاد و تقریباً 2 سانت آخر خلاصی داره و بازی میکنه سوال اول من اینه که چرا صفحه کلاچ ماشین من اینقدر زود تموم شد ؟ و سوال دومم اینکه چرا قبلاً که کارخونه ریگلاژ کرده بود تا آخر بالا میومد و هیچ خلاصی نداشت و الان مکانیکه میگه بهترین حالت همینه و اون مهندسا اشتباه میکنن ؟ پیشاپیش از اینکه وقت میذارید و جوابمو میدید ممنونم .

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2658
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 تیر 1388, 9:58 am
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14096 بار
تماس:

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط RAHVAR » چهار شنبه 20 آذر 1392, 11:49 am

سلام دوست عزیز

ورودتون به سنترال رو خوش آمد میگم


شما قبل از پارس ماشین دیگه ای داشتید؟


چند نکته :

نیم کلاچ طولانی باعث سوختن صفحه کلاچ می شود
اگر پدال کلاچ بالا و بالاتر عمل می کند لنت صفحه کلاچ ضعیف شده و در حال تمام شدن است.
هیچگاه پای خود را بی جهت برای مدت طولانی روی پدال کلاچ نگه ندارید زیرا بلبرینگ کلاچ درگیری بیشتری پیدا می کند و عمر آن کم می شود.

پژو پارس زودتر از بقبه ماشین های هم رده خود صفحه کلاچ تموم میکنه



برای تست سالم بودن صفحه کلاچ ماشین یه راهکار هست :
ماشینتونو بزنین دنده 1
ترمز دستی رو بکشید
یکم گاز بدین ( جوری که دور موتور به 2000 برسه )
یواش یواش پاتون رو از روی کلاچ بردارین
حالا چند تا اتفاق میوفته با توجه به شرایط ماشینتون !

*** اگه دیدین ماشین داره کم کم حرکت میکنه ; ایراد از عدم رگلاژ ترمز دستیتونه...حالا میتونین جاش ترمز پدالی رو بگیرین ( خلاصه یکار کنین ماشینتون حرکت نکنه )
*** اگه ماشینتون روشن موند نشون میده کلاچ خرابه و باید عیب رو پیدا کنین
*** اگه ماشین خاموش کرد نشون میده که صفجه کلاچ هنوز سالمه و توان دار

در مورد رگلاژ مکانیک یه خلاصی گذاشته که اگه پاتون رو کلاچ بود سریع تموم نشه و براتون زیاد کارکنه
   تصویر     
  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3501
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3876 بار
سپاس‌های دریافتی: 7776 بار

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » چهار شنبه 20 آذر 1392, 1:05 pm

h-anvari نوشته شده:[FONT=Arial,sans-serif]با سلام و احترام و عرض خسته نباشید من آخر سال 90 یه پژو پارس صفر از ایران خریدم که متاسفانه بعد از 23000 کیلومتر دیسک وصفحه کلاچ اون کاملاً تموم شد (درحالیکه پژو  [FONT=Calibri]
GLX


 [FONT=Arial,sans-serif]


برادرم که 4 سال پیش خریده و 48000 تا کارکرده هنوز هم ماشاالله قرص و محکم و باشتاب وقدرت عالی کار میکنه) ضمناً وقتی دیسک وصفحه نو انداختم مکانیکه کلاچ رو طوری ریگلاژ کرد که کلاچ رو حدداً 5 سانت میاری بالا کلاچ درگیرمیشه و ماشین راه میفته و از طرفی کلاچ مثل سابق تا آخر بالا نمیاد و تقریباً 2 سانت آخر خلاصی داره و بازی میکنه سوال اول من اینه که چرا صفحه کلاچ ماشین من اینقدر زود تموم شد ؟ و سوال دومم اینکه چرا قبلاً که کارخونه ریگلاژ کرده بود تا آخر بالا میومد و هیچ خلاصی نداشت و الان مکانیکه میگه بهترین حالت همینه و اون مهندسا اشتباه میکنن ؟ پیشاپیش از اینکه وقت میذارید و جوابمو میدید ممنونم . 

سلام .
دیگه شکی برای کسی به جا نمونده که خودروسازهای ایران هم مثل خیلیهایِ دیگه سعی کردند تا میتونند بار سنگینِ فشار تحریمها و گرانی رو بندازند روی کولِ ملت شریف .
بسیاری از قطعات خودروها عمداً با کیفیت کم تولید میشه تا هم هزینه ی ساختش کم بشه هم زودتر خراب بشه و تعویض بشه .
چون هیچ سرمایه داری حاضر نیست چیزی از بار و فشار تحریمها و مشکلات رو به دوش بکشه .
==============+===================+===
احتمالاً صفحه کلاچ ماشینتون عمداً نازک ساخته شده بود و به همین علت کلاچ بالا بوده و زود هم سابیده شده .
اما صفحه کلاچ استاندارد ضخامتش بیشتره و پدال پائین هست .
در مورد رگلاژ کردن کلاچ حرفتون درسته .
کلاچ باید تا چهار سانت از بالا خلاصی داشته باشه تا مطمئن بشیم که بلبربنگ کلاچ با دیسک تماس نداره و همراهش نمیچرخه چون بلبرینگ کلاچ طراحی نشده که دائماً بچرخه .
یک حُسنِ دیگه اش هم اینه که اونهائی که عادت دارند پاشون رو به پدال کلاچ تکیه بدند , بلبرینگ کلاچ صدمه نمیبینه .

از پائین هم باید از ته که کلاچ رو ول میکنیم , تا سه چهار سانت کلاچ اصلاً درگیر نشه تا مطمئن بشیم که قبل از به ته رسیدنِ پدال , دیسک و صفحه از هم کاملاً جدا میشه تا دنده ها آسیب نبینه .
اگر دوست داشتین این تاپیک رو هم بخونید
صرفه جوئی در مخارج ماشین تا سقف میلیونها تومن .

topic-t107118.html
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1392, 8:00 am
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط h-anvari » چهار شنبه 20 آذر 1392, 2:46 pm

خیلی ممنونم از پاسختون فقط در رابطه با خلاصی کلاچ یه مطلبی هست که شاید من نتونستم درست توضیح بدم ، منظور من از اینکه میگم وقتی کلاچ رو رها میکنم و پامو از رو پدال برمیدارم حدوداً 2 سانت خلاصی داره اینکه حتی اگر پا رو بطور کامل از کلاچ بردارم و کلاچ کاملاً بالا بیاد بازهم حدوداً 2 الی 3 سانت دیگه جا داره که با نوک پا یا حتی با دست میتونید کلاچ رو بیارید بالاتر ولی وقتی ول کنید میفته سرجای قبلش واین 2-3 سانت رو کاملاً آزاد و لقه ، آیا درستش همینه ؟ بازهم ازتون ممنونم .

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3501
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3876 بار
سپاس‌های دریافتی: 7776 بار

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » پنج شنبه 21 آذر 1392, 10:17 pm

h-anvari نوشته شده:خیلی ممنونم از پاسختون فقط در رابطه با خلاصی کلاچ یه مطلبی هست که شاید من نتونستم درست توضیح بدم ، منظور من از اینکه میگم وقتی کلاچ رو رها میکنم و پامو از رو پدال برمیدارم حدوداً 2 سانت خلاصی داره اینکه حتی اگر پا رو بطور کامل از کلاچ بردارم و کلاچ کاملاً بالا بیاد بازهم حدوداً 2 الی 3 سانت دیگه جا داره که با نوک پا یا حتی با دست میتونید کلاچ رو بیارید بالاتر ولی وقتی ول کنید میفته سرجای قبلش واین 2-3 سانت رو کاملاً آزاد و لقه ، آیا درستش همینه ؟ بازهم ازتون ممنونم .
سلام . کلاچ دو سه تا ماشین شبیه به ماشینتون رو چک کنین ببینین مثل هم هست ؟
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3501
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3876 بار
سپاس‌های دریافتی: 7776 بار

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » پنج شنبه 21 آذر 1392, 10:54 pm

سلام
دوستان علاقمند به طرز کار کلاچ حتماً به این موضوع توجه دارند که وقتی پدال کلاچ رو تا آخر فشار میدیم , خورشیدیِ دیسکِ کلاچ فقط حدودِ 3.5 تا 4 میلیمتر به عقب حرکت میکنه یعنی فاصله ی صفحه کلاچ با فلای ویل و دیسکِ کلاچ فقط 1.6 میلیمتر هست .
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
برای همین هست که صفحه کلاچ نباید از یک میلیمتر بیشتر تاب نداشته باشه . همون یک میلیمتر هم زیاده و موقع پا گذاشتن روی کلاچ اگر تاب داشته باشه باعث برخوردش با دیسکِ کلاچ و لرزش میشه
باید موقع خرید دیسکِ کلاچ حتماً روی یک سطح کاملاً صاف با خط کش میلیمتریِ دقیق , فاصله ی لبه هاش تا سطح صاف اندازه گرفته بشه و بیشتر از حد مجاز نباشه وگرنه معیوب هست
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: جمعه 9 شهریور 1397, 11:49 am

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط moh3eni » جمعه 9 شهریور 1397, 11:53 am

سلام .ماشین من دیشب در سربالایی دیگه راه نرفت یه صدایی ام داد.پراید 82 هستش.دنده میدم اصلا راه نمیره ممنون میشم کمکم کنید؟

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 538
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
سپاس‌های ارسالی: 1164 بار
سپاس‌های دریافتی: 606 بار

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط ho3ein2000 » جمعه 9 شهریور 1397, 3:52 pm

moh3eni نوشته شده:
جمعه 9 شهریور 1397, 11:53 am
سلام .ماشین من دیشب در سربالایی دیگه راه نرفت یه صدایی ام داد.پراید 82 هستش.دنده میدم اصلا راه نمیره ممنون میشم کمکم کنید؟
سلام
شمااول چک کن ببین موتور خودرو ایراد نداشته باشه

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 538
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
سپاس‌های ارسالی: 1164 بار
سپاس‌های دریافتی: 606 بار

Re: سوال درباره دیسک وصفحه کلاچ

پست توسط ho3ein2000 » جمعه 9 شهریور 1397, 3:53 pm

h-anvari نوشته شده:
چهار شنبه 20 آذر 1392, 2:46 pm
خیلی ممنونم از پاسختون فقط در رابطه با خلاصی کلاچ یه مطلبی هست که شاید من نتونستم درست توضیح بدم ، منظور من از اینکه میگم وقتی کلاچ رو رها میکنم و پامو از رو پدال برمیدارم حدوداً 2 سانت خلاصی داره اینکه حتی اگر پا رو بطور کامل از کلاچ بردارم و کلاچ کاملاً بالا بیاد بازهم حدوداً 2 الی 3 سانت دیگه جا داره که با نوک پا یا حتی با دست میتونید کلاچ رو بیارید بالاتر ولی وقتی ول کنید میفته سرجای قبلش واین 2-3 سانت رو کاملاً آزاد و لقه ، آیا درستش همینه ؟ بازهم ازتون ممنونم .
سلام
شاید سوال بنظر ساده بیاد ولی درستش همین هست که پدال کلاج خلاصی داشته باشه

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”