در اين بخش مي‌توانيد در مورد ساير ادوات دريايي به بحث بپردازيد
Captain II

Captain II



no avatar
پست ها

473

تشکر کرده: 341 مرتبه
تشکر شده: 607 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 15 دی 1385 12:37

آرشيو سپاس: 4158 مرتبه در 431 پست

مقاله تکمیلی / قایق های انفجاری ایران

توسط TD » پنج شنبه 5 دی 1392 01:02

                                   چاپ شده در مجله ی جنگ افزار شماره ی 109 دی ماه 92

قایق های انفجاری ایران

ژاپن در کنار کامیکازه های خود در هوا ، قایق انتحاری شینیو را در دریا برگزید تا تعریف جدیدی را وارد معادلات نبردهای دریایی کند . قایق های انفجاری علاوه بر نیروی دریایی امپراتوری ژاپن ، توسط آلمان و ایتالیا و اخیرا توسط ببرهای تامیل LTTE و القاعده به کار گرفته شده اند . این قایق ها چند سالی است که در قوای دریایی ایران نیز راه پیدا کرده اند که نه بصورت انتحاری بلکه بصورت انفجاری تعریف شده اند . روشی که پیش از این در اسپرنگ بوت های آلمانی استفاده شد و خدمه با استفاده از صندلی پران خود را به بیرون از قایق پرت میکرد .


اما در روشی که ایران از آن استفاده میکند تنها به بیرون انداختن خدمه در آن لحاظ نشده بلکه موجبات فرار خدمه را بطور کامل فراهم کرده است . در حالی که قایق انفجاری با خدمه خود به سمت هدف پیش میرود ، یک وسیله برای فرار خدمه آن تعبیه شده است که در قسمت انتهایی قایق جاسازی شده است. یک شناور جت اسکی ورزشی ساخت شرکت یاماها با سرعت 86 کیلومتر بر ساعت و ظرفیت حمل حداکثر 3 سرنشین !


پیشران این قایق دو موتور Yamaha VX250 250hp outboards میباشد و نوع جت اسکی Waverunner VX ساخت شرکت یاماها میباشد . همچنین این شناور 9 متر طول و 2.2 متر عرض و حدود 2 متر نیز ارتفاع دارد .


حملات قایقهای انتحاری به احتمال قوی در تاریکی شب صورت میگیرد تا تشخیص آنها به سهولت و از طریق سامانه های اپتیکال ناوها انجام نشود . به دلیل ارتفاع کم این قایقها (کمتر از 3 متر) رادارهای مستقر در ناوها نمیتوانند آنها را در فاصله دور تشخیص دهند و دوربینهای دید در شب هم زمانی این قایقها را رویت میکنند که قایقها در فاز نهائی حمله قرار دارند و زمان واکنش در برابر آنها بسیار کم است . همچنین خدمه ی قایق میتواند در تاریکی شب راه رفته را با همان جت اسکی بازگردد در حالی از خطر توپ های کوتاه برد که توسط خدمه کنترل میشوند مصون بماند .


اما نکته ی قابل توجه در مورد این قایق وزن کلاهک انفجاری آن میباشد که 500 کیلوگرم عنوان شده است . برخورد این قایق با 500 کیلو مواد منفجره به بدنه هر شناور نظامی ، یقینا" حفره ای چند متری در بدنه ایجاد میکند که ناو مورد اصابت قرار گرفته را اگر غرق نکند حتما از رده عملیات خارج خواهد کرد . در مورد میزان صدمه ای که این قایق ها میتوانند به هدف های خود وارد آورند ، پايگاه خبري سان انگليس به حفره ای 7 متری اشاره کرده است :

پايگاه خبري سان انگليس در گزارشي اختصاصي در سال 2010، اذعان ميکند که ايران داراي ناوگاني از "قايقهاي انتحاري" است. بنابر اين گزارش، اين قايقهاي تندرو ميتوانند در کنار ناوهاي دشمن قرار گيرند و هر کدام آنقدر مواد منفجره دارند که ميتوانند 7 متر حفره در يک ناو بزرگ ايجاد کنند.

همچنین سابقا" مارک فوکس، جانشین فرمانده نیروی دریایی امریکا و فرمانده ناوگان پنجم این کشور اذعان میکند که ایران بعضی از قایق های کوچک خود را به کلاهک های عظیم جنگی تجهیز کرده است که می توانند به عنوان ابزار حملات انتحاری "در دریا" مورد استفاده قرار گیرند .


شایان ذکر است مواد منفجره مینهای غوطه ور در زمان جنگ تحمیلی که باعث خسارات شدید به ناوهای آمریکائی و تانکرهای نفتکش گردیده بود وزنی حدود 80 کیلوگرم داشته است و در حال حاضر هیچیک از ناوهای موجود در نیروهای دریائی جهان از زره مشابه ناوهای دوره جنگ دوم جهانی استفاده نمیکنند و بدنه شان غالبا از فولاد ضد زنگ نظامی با قطر محدود چند سانتیمتری تشکیل شده است . همچنین مواد منفجره موجود در این قایقها به صورت ( خرج گود ) قرار گرفته اند که در صورت انفجار شراره حاصل از آن عمیقا در بدنه شناور هدف نفوذ میکند . [1]


تصویر فوق از ناو USS Samuel B. Roberts در خلال جنگ نفتکش ها که مورد اصابت یک مین غوطه ور ایران قرار گرفت


ضمیمه :

در صبح روز پنج شنبه، 12 اکتبر 2000،ناو شکن یو اس اس کول، تحت فرمان فرمانده کرک لیوپولد، در بندر عدن برای سوخت گیری لنگر انداخت. تکمیل پهلوگیری این ناو در ساعت 09:30 انجام شد و ایستگاه سوخت رسانی در ساعت 10:30 آغاز به کار کرد. حدود ساعت 11:18 محلی (08:18 UTC)، یک قایق کوچک به سمت بندر و ناوشکن نزدیک شد و یک انفجارمهیب رخ داد. شدت انفجار به حدی بود که در بدنه ناو شکافی 40 پایی ایجاد کرد و موجب کشته شدن 17 نفر و زخمی شدن عده ی زیادی کرد. با توجه به گزارش افسر اطلاعاتی سازمان سیا رابرت فینک ، این انفجار به نظر می رسد توسط حدود 400 تا 700 پوند (200 تا 300 کیلوگرم) مواد منفجره مورد استفاده قرار گرفته باشد. انفجار درست در جایی که خدمه برای در یافت ناهار صف کشیده بودند اتفاق افتاد و همین موجب کشته شدن 17 ملوان و مجروحیت 39 نفر شد. {2}


این قایق ها بهتر است همانند قایق بدون سرنشین یا مهدی "عج" بطور کامل بدون سرنشین شده و یا تدبیری اتخاذ شود که در فاز آخر حمله توسط سیستم کنترل از راه دور قابلیت اصلاح مسیر را داشته باشد . حتی در خوشبینانه ترین حالت قابلیت قفل بر روی هدف و اصلاح خودکار مسیر چندان دور از ذهن نیست تا ان شاء الله باشد که در نقش خود برای حمله به تاسیسات دریایی یا ناوهای دشمن و یا در صورت بستن تنگه ی هرمز ، حمله به نفتکش ها و کشتی های تجاری ، هر چه بهتر ایفای نقش کنند .

{1} توضیحات از جناب آرش کمانگیر "ارتشی دات کام"
{2} توضیحات از جناب مجتبی کیا "ارتشی دات کام"

نویسنده و گردآوری: امیر آزاد / انجمن ارتشی دات کام                              
                         
                                             
                                             منبع:
http://www.arteshi.com/forum/showthread ... #post76518
****************************************************************************************************
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  -
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  -  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد -  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

**************************
وقتی خدا مشکلات تو رو حل می کنه

تو به توانایی های او ایمان داری

وقتی خدا مشکلاتت رو حل نمی کنه

او به توانایی های تو ایمان داره

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب TD تشکر کرده اند:
A3eman, mm1990, Present, freez578, &mmt, Mahdi1944, jhan2010, sukhoi37, chad, Amiiiin, Shahbaz

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان