در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد
Captain II

Captain II



no avatar
پست ها

473

تشکر کرده: 341 مرتبه
تشکر شده: 610 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 15 دی 1385 12:37

آرشيو سپاس: 4158 مرتبه در 431 پست

۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط TD » جمعه 25 بهمن 1392 17:17

با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از ۱۶ متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب ۲هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم ۶ موشک هوا به هوا در رده R-۷۳ یا PL-۱۲ را در خود جای دهد.
این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری منحصر به فرد، دارای سطح مقطع راداری بسیار کم و همچنین قابلیت انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست است. بهرهگیری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستمهای الکترو اویونیک پیشرفته از دیگر ویژگیهای جنگنده قاهر ۳۱۳ است.
این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالا برخوردار است و از جمله دیگر ویژگیهای آن، قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع است.
پیش از این سردار احمد وحیدی وزیر دفاع وقت ایران طی سخنانی با بیان اینکه “ما قدرت تولید سریع این جنگنده را داریم و میتوانیم به اندازه کافی و در زمانهای کوتاه و در صورت نیاز آن را تولید کنیم”، گفته بود: مدت کمی برای طراحی و ساخت این جنگنده به کار گرفته شد و این نشان از توان بالای متخصصان و دانشمندان ایران زمین دارد.
در ذیل، تصویری کمتر دیده شده از این جنگنده پیشرفته را میبینید که در حال جابجایی است

به گزارش اروم نیوز، هر چند طرح های پیشین ایران در زمینه هواپیماهای جنگنده روندی عادی را در توسعه این محصول نشان می داد اما رونمایی از نمونه هواپیمای جنگی جدید ایران با نام «قاهر۳۱۳» در ۱۴ بهمن ماه حقیقتاً شوک عجیبی در پیش بینی وضعیت طراحی جنگنده ها در ایران به وجود آورد.

با توجه به ظاهر نامتعارف این هواپیما و مطالب مطرح شده پیرامون آن بر آن شدیم تا در گزارشی در قالب نکته گویی به برخی از ویژگی های قابل استنباط و البته قابل بیان از ظاهر این هوپیما و اطلاعات اعلام شده بپردازیم.

ویژگی های پنهانکاری(رادارگریزی)

طراحی یک هواپیما به نحوی که کمترین بازتاب راداری و حرارتی را داشته باشد از اصول مهم برای به تأخیر انداختن شناسایی هواپیمای خودی توسط سامانه های دشمن است که منجر به افزایش بقاپذیری رزمی می شود.

۱- در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای پنهانکار اقدام شده است. به عنوان مثال شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول پنهانکاری راداری انتخاب و طراحی شده است و می توان گفت از این لحاظ قاهر ۳۱۳ هواپیمای رزمی نسل پنجمی(با تعاریف مرسوم دنیا) است.

۲- شکل شکسته بال که جالب و عجیب ترین نکته ظاهری قاهر۳۱۳ است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می کند هر چند که مأموریت اصلی آن چیز دیگری است.

۳- به احتمال زیاد، عمده تسلیحات قاهر در محفظه داخلی بین دو ارابه فرود اصلی حمل می شود که برای کاهش بازتاب راداری ناشی از نصب تسلیحات زیر بال و بدنه روش مطمئنی است

۴- ورودی هوای موتور بالای بدنه قرار گرفته است که باعث کاهش بازتاب راداری در برابر رادارهایی که از پایین به هواپیما نگاه می کنند می شود.

بخش انتها و خروجی موتور قاهر۳۱۳
۵- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا هوا را به موتور می رسانند به دلیل ایجاد زاویه غیر مستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری می شود ضمن اینکه احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-۳۵ وجود دارد.

۶- زائده های اطراف خروجی موتور می تواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.

۷- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچه های ارابه های فرود برای پنهانکاری یکی از روش های لازم است که در قاهر۳۱۳ دیده می شود.

۸- سکان های عمودی V شکل به پنهانکاری یک هواپیما کمک شایانی می کنند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته اند.

۹- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است.

۱۰- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج می شوند تا اثرات حرارتی کاهش یابد.


قاهر ۳۱۳ دارای شکل ظاهری پنهانکارانه است
۱۱- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری از دیگر روش های استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهانکاری است.

ویژگی های پروازی

۱۲- تمرکز جرم حول محور طولی جنگنده قاهر۳۱۳ موجب افزایش مانور پذیری می شود.

۱۳- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از ۱۶ متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب ۲هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم ۶ موشک هوا به هوا در رده R-۷۳ یا PL-۱۲ را در خود جای دهد.

۱۴- وجود پیشبال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیشبال از مزیت های استفاده از آن است.

۱۵- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان می دهد طرح آن نزدیک به طرح های «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیت های آیرودینامیکی بسیار خصوصاً در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.

۱۶- مزیت های پیشبال در زوایای حمله بالا بیشتر است زیرا با تولید جریان گردابه ای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برآ با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می شود.

۱۷- با توجه به وجود پیشبال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده (در اینصورت نیاز به نرم افزار کنترل پرواز پیشرفته است که بیشتر با سامانه کنترل پرواز با سیم تطابق دارد)

۱۸- ارابه های فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع می شوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه می شود.

۱۹- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از ۴ متر تخمین زده می شود.

۲۰- بال ضخیم (نسبت ضخامت بالا) در قاهر۳۱۳ برای تولید برآی زیاد مناسب است البته این نوع بال ها برای سرعت های نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر دهانه بال این جنگنده کمتر از ۸ متر باشد.

۲۱- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایش جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از ۲۰ درجه باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.

۲۲- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیت های آیرودینامیکی بالایی دارد.

۲۳- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و ۳۶۰ درجه به اطراف می شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریت های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.


۲۴- همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره مند می شوند اما شکل شکسته بال در قاهر۳۱۳ به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می کند.

۲۵- شکل شکستگی بال ها همانطور که در گزارش مربوط به قایق پرنده باور-۲ اشاره کردیم که نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است، در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرم ها برای استفاده از اثر سطح است.

۲۶- شکستگی بال ضمناً به عنوان یک بالچه نوک بال هم عمل می کند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر می شود خصوصاً در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.

۲۷- طراحی ویژه بال و پیشبال(کانارد) اصلی ترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاه های کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب می سازد.

۲۸- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگنده های فعلی ایران نیست و طراحی جدیدی ضمن شباهت به طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-۲۵ دارد.



۲۹- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.

۳۰- تک چرخه بودن ارابه های فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود ۱۲تا ۱۴ و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از ۲۰ تن است.

سامانه ها

۳۱- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر۳۱۳ به نظر می رسد بخشی تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شده باشد.

۳۲- فرم دماغه قاهر۳۱۳ با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگنده های کشور تطابق ندارد بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.

۳۳- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر نشان از تلاش و حرکت به سمت استفاده از سامانه های جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیت های دیگری دارد که در گزارش بالگرد طوفان-۲ به آن پرداخته بودیم.

۳۴- استفاده از ۸ نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر ۳۱۳ دارد.



کابین نمونه رونمایی شده از قاهر۳۱۳

۳۵- تجهیزات مخابراتی و کنترل های سامانه های جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند که دسته گاز موتور در تصاویر منتشره از کابین دیده نمی شود.

۳۶- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیت های جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کننده های خودکار با الگوریتم های پیشرفته استفاده شده است.

۳۷- صندلی پرتاب شونده این هواپیما شباهت ویژه ای به نمونه های موجود نداشته و احتمالا همان نمونه بومی باشد که چندی پیش آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش "آرمیتا" با موفقیت کامل انجام شد.

۳۸- با توجه به اهرم هدایت از نوع معمولی احتمالاً سامانه کنترل سطوح متحرک بال و پیش بال و سکان عمودی و پروازی قاهر۳۱۳ از نوع هیدرولیکی است نه سامانه پرواز با کنترل الکتریکی(FBW) زیرا نمونه های موجود این سامانه در دنیا از «اهرم هدایت کناری» استفاده می کند.

۳۹- در نمونه فعلی قاهر، نمایشگر سربالا(HUD) دیده نمی شود و کلاه پروازی ساده است و بدیهی است در نمونه های تولیدی شاهد HUD خواهیم بود.

۴۰- بر اساس برخی شواهد تصویری، نمونه نمایش داده شده ماکت در مقیاس واقعی یا «ماک آپ» است که یکی از مراحل مهم ساخت جنگنده پیش از نمونه های آزمایشی است.

نکات دیگر

۴۱- در تصاویر منتشره از مراحل طراحی و توسعه قاهر۳۱۳ نرم افزاری برای محاسبه سطح مقطع راداری دیده می شود که پیشرفت بسیار مهمی برای بهبود محصولات دفاعی کشور است.



محاسبات سطح مقطع راداری و تحلیل آیرودینامیکی قاهر۳۱۳

۴۲- مدلسازی قاهر۳۱۳ در نرم افزارهای پیشرفته طراحی رایانه ای (CAD) نظیر CATIA که امکان اتصال به رایانه و ماشین های تولید پیشرفته برای کارهای ساختی را دارد، تحلیل های آیرودینامیکی با روش های عددی (cfd) با استفاه از نرم افزار تولید شبکه عددی GAMBIT و نرم افزار تحلیل جریان FLUENT، محاسبات طراحی با نرم افزار انجام شده که نشان از کار کامل علمی در حوزه های مختلف طراحی این جنگنده بومی دارد.

۴۳- از ابتدای طراحی تا ساخت نمونه فعلی، ۲.۵ تا ۳ سال طول کشیده، نشانه مدیرت قوی و عزم جدی برای تولید این محصول جهت نوسازی و افزایش توان هوایی کشور است.

۴۴- آزمایشات پروازی فراوانی با نمونه پروازی مقیاس کوچک قاهر انجام شده که روشی مرسوم برای استخراج خصوصیات پروازی هواپیمای در حال طراحی با هزینه و زمان کمتر است.

۴۵- آزمایشات تونل باد نمونه های قاهر برای رسیدن به فرم بهینه آیرودینامیکی انجام شده است. به عنوان مثال در تصویر زیر در بخش های مانند پیشبال، سکان عمودی و خروجی موتور تفاوت هایی با نمونه رونمایی شده دیده می شود.


آزمایش تونل باد نمونه ای از قاهر

۴۶- از موتور قاهر۳۱۳ صحبتی به میان نیامده و احتمال دارد از موتور توربوفن بومی در آن استفاده شود که با نیازهای روز و البته پنهانکاری حرارتی و شکل حجیم بدنه تطابق دارد.

۴۷- در نمونه فعلی قاهر سامانه های ردگیری فروسرخ، توپ و برخی سامانه های جانبی مانند آنتن های فرستند و گیرنده دیده نمی شود که شاید به دلیل ماک آپ بودن آن است.

۴۸- آزمایشات تونل باد، کارهای نرم افزاری و پرواز مدل مقیاس کوچک راه هایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و قابل اطمینان قبل از ساخت نمونه های پروازی است که هزینه بالاتری از آزمایشات فوق دارد. در نتیجه می توان انتظار داشت نمونه های عملیاتی قاهر با تغییرات کمتری نسبت به نمونه رونمایی شده تولید شوند.

۴۹- نمونه رونمایی شده از قاهر۳۱۳ هواپیمایی تک نفره است که با توجه به ویژگی های اعلام شده دارای نقش چند منظوره یعنی هم عملیات های هوا به هوا و هم هوا به سطح خواهد بود.

۵۰- طراحی این هواپیما که کمترین شباهتی به نمونه های موجود در داخل کشور نداشته و شباهت اندکی با برخی هواپیماهای پنهانکار دنیا دارد نشان از جسارت و ریسک پذیری بالای مدیران صنایع هوایی وزارت دفاع است.

با توجه به فروض فوق، مراحل بعدی توسعه قاهر۳۱۳ برای رسیدن به نمونه عملیاتی شامل ساخت نمونه هایی برای آزمایشات ایستا(استاتیک) زمینی، ساخت نمونه های پروازی، نمونه هایی برای آزمایشات سامانه های راداری و سلاح در پرواز، پیش نمونه های تولیدی و نمونه های تولیدی اصلی است که انشاالله به همت متخصصان توانمند داخلی و با پشتیبانی و همگرایی مسئولان در چند سال آینده به نتیجه نهایی و تولید انبوه برسد. ضمن آنکه قول سردار وحیدی وزیر دفاع کشورمان که از مسئولان خوشنام و صاحب ایده و تجربه مدیریتی بالا در نیروهای مسلح کشورمان است نیز نباید غافل شد که سخن از آینده نزدیک برای تولید انبوه این جنگنده داده اند.

منبع:ارتشی دات کام
****************************************************************************************************
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  -
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  -  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد -  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

**************************
وقتی خدا مشکلات تو رو حل می کنه

تو به توانایی های او ایمان داری

وقتی خدا مشکلاتت رو حل نمی کنه

او به توانایی های تو ایمان داره

3 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب TD تشکر کرده اند:
امیر تاک, Ghost Rider, A3eman, Present, كيارش, shahab313, scientist66, kingday, zadhoosh, Ali$amir

New Member



no avatar
پست ها

12

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 27 آذر 1388 13:30

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط n.n14 » جمعه 26 اردیبهشت 1393 10:47

به نظر تون چند سال طول میکشه قاهر عملیاتی بشه.واگه شد با توجه به خصوصیاتش تو کدوم پایگاه ازش استفاده میشه

New Member



no avatar
پست ها

12

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 27 آذر 1388 13:30

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط n.n14 » سه شنبه 6 خرداد 1393 17:29

به نظر تون چند سال طول میکشه قاهر عملیاتی بشه.واگه شد با توجه به خصوصیاتش تو کدوم پایگاه ازش استفاده میشه

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1189

تشکر کرده: 52 مرتبه
تشکر شده: 2064 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط abdolmahdi » چهارشنبه 7 خرداد 1393 07:14

سلام عليكم

بد نيست اين تصوير را هم ببينيد

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

1342

تشکر کرده: 90 مرتبه
تشکر شده: 238 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 29 تیر 1390 11:56

محل سکونت

Iran

آرشيو سپاس: 8995 مرتبه در 1135 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط A3eman » چهارشنبه 7 خرداد 1393 11:20

abdolmahdi نوشته است:سلام عليكم

بد نيست اين تصوير را هم ببينيد

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

خیلی هم خوب ولی این عکس خیلی وقت که قدیمی شده و بجث های زیادی هم در این مورد توی انجمن صورت گرفته!

Hesam - 1994 از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب A3eman تشکر کرده اند:
Present, &mmt

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

172

تشکر کرده: 647 مرتبه
تشکر شده: 1158 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 13 اسفند 1391 18:09

آرشيو سپاس: 4 مرتبه در 2 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط میگ 35 » چهارشنبه 25 تیر 1393 17:26

با سلام
دوست عزیز n.n14 زمان عملیاتی شدنش این جنگنده رو هیچ کس جز کسانی که روی این پروژه کار میکنند و مسئولین مربوطه نمیدونند ولی زمانی که عملیاتی شد احتمال زیاد به خاطر پایگاه های آمریکایی که دور تا دور ایران هست فقط تو مرزهای شمالی ازش استفاده نکنند

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Rookie Poster

Rookie Poster



no avatar
پست ها

21

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 29 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 14 بهمن 1390 15:31

آرشيو سپاس: 15 مرتبه در 7 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط aerolove » پنج شنبه 26 تیر 1393 14:06

یادش به خیر یک سالی یک نفر که می خواست بره نیویورک سخنرانی 3روز قبل از روز نیروی هوایی یک ماکت رو از وزارت دفاع اورد تو ساختمان نیروی هوایی نشان داد ابروی هردو شون رو توی دنیا برد و بعضی ها هنوز فکر می کنند قضیه جدیه :-O .

13 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

172

تشکر کرده: 647 مرتبه
تشکر شده: 1158 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 13 اسفند 1391 18:09

آرشيو سپاس: 4 مرتبه در 2 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط میگ 35 » جمعه 27 تیر 1393 18:10

با سلام خدمت دوستان
دوست عزیز اگر این جنگنده یک ماکت هم باشه بازم قابلیت این رو داره که بشه روش کار کرد و یک جنگنده واقعی ازش ساخت مثل کاری که ژاپنی ها روی جنگنده f3 خودشون دارند انجام میدند ولی یک مقاله رو من پیدا کردم که یک بنده خدایی در مورد این جنگنده گذاشته بود که دلایلی رو ذکر تو اون ذکر کرده که این جنگنده یک نمونه mock up نه نمونه اصلی یا ماکت،دلم میخواد دوستانی که در این مورد اطلاعات بالایی دارند در این مورد اظهار نظر کنند



درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی تصویر

در ابتدا بنده نیز این دستاورد بسیار ارزشمند را خدمت یکایک دست اندرکاران و علاقه مندان به مسائل هوایی تبریک عرض مینمایم. دوستانیکه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با مسائل هوافضا و پروسه ساخت نمونه های مقیاس اصلی از روی نقشه های مرجع آشنایی دارند, بخوبی از دشواری های این عمل آگاه هستند و حال آنکه این نمونه بطور کامل توسط متخصصین داخلی, طراحی و مقیاسگذاری گردیده است. انجام این عمل در جایگاه خود نه تنها یک حرکت بسیار عالی, بلکه یک جهش تکنولوژی در راستای طراحی و آنالیز اشکال فضایی غیر متعارف نیز محسوب میگردد. با اینحال تعدادی از دوستان از بنده درخواست نمودند تا نظر فنی و بررسی تحلیلی خود در خصوص جنگنده F-313 را ارائه نمایم و علارقم عدم میل باطنی به انجام این عمل در شرایط فعلی که اطلاعات موثقی از پروژه در دسترس نیست, بررسی اجمالی از خصوصیات فیزیکی در نمونه مذکور خواهیم داشت.

پیش از هرچیز اشاره ای داشته باشم به نقل قول جناب Gava گرامی که از نظر بنده بهترین تحلیل مستقیم تاپیک تا این لحظه بوده است و دوستان عزیز را یکبار دیگر دعوت به مطالعه آن مینمایم. همانطور که اشاره شد, هواپیمای مذکور یک نمونه Mock Up یا پیش نمونه از طرح اصلی میباشد که صرفا" در بخش بدنه و طراحی کلی, منطبق با مقیاس اصلی ساخته شده است. هرچند برخی دوستان معتقد هستند این یک نمونه اصلی است, اما در ادامه با بررسی موارد موجود, این ادعا تا حد زیادی شفاف میشود. بدنه متشکل از Canard های جناحی با شکل استاندارد و متناسب با طراحی و ساختار کلی میباشد که در اصل نقش Aileron(قسمت متحرک بال هواپیما) های پروازی و کنترل دوران هواپیما حول محور طولی (Longitudinal Axis) و ایجاد حرکت Roll(منظور حرکت به چپ و راست) را بر عهده دارند. در ادامه بال های اصلی در قسمت انتها همراه با سطوح متحرک در نقش اصلی Elevator قرار گرفته اند که دربخش نهایی شاهد حرکت متمایل به پایین و ایجاد Downward Cranked(دسته پایینی) بوده اند. در نهایت نیز 2 سکان عمودی با زاویه مایل همراه با Rudder  )سکان) بر روی بدنه انتهای بدنه قرار گرفته اند. وضعیت  Vertical Stabilizer (تیغه یا باله عمودی) و Canard ها در بهترین حالت ممکن هستند اما ایجاد Down Crank در Wing Tip ها با وجود سکان عمودی, کاری غیر ضروری به نظر میرسد مگر آنکه هواپیمای مذکور از لحاظ حفظ تعادل حول محوری عمودی (Vertical Axes) دچار مشکل بوده باشد. بطور کلی این قبیل طراحی های Combined از فرامین مشترک بهره میبرند, بگونه ای که Aileron و Elevator و حتی بعضا Rudder ها ممکن است در وضعیت های مختلف, نقش یکدیگر را بطور مشترک ایفا نمایند. لذا کنترل این سطوح تنها با استفاده از کامپیوترهای هوشمند و سامانه Fly By Wire ممکن است که هر لحظه میتوانند با توجه به موقعیت و مختصات هواپیما, فرامین لازم را بر اساس درخواست خلبان بصورت نامنظم و کاربردی اجرا نمایند. در یک جمع بندی کلی طراحی سطوح اصلی بدنه بسیار عالی هستند اما وجود سربال های دارای زاویه (دو سطحی)Dihedral منفی در این طراحی از لحاظ عملی چندان مناسب نیست مگر در جهت جبران کم کاری سکان های عمودی و عدم توانایی تثبیت تعادل حول محور طولی. همچنین این حالت باعث عدم توانایی نصب Launcher و Pylon های اضافه جهت حمل تسلیحات و مخازن سوخت External در زیر بال اصلی میگردد (در طراحی بال های به روش Canard و Tandem, جایگاه بال اصلی تغییر مینماید).


حفظ تعادل عمودی با استفاده از Vertical Stabilizer


دومین بخش بسیار مهم در محفظه و جایگاه موتور نهفته است. این هواپیما به هیچ عنوان توانایی استفاده از موتور RD-33 را ندارد و اساسا" قطر بدنه, خروجی موتور و مداخل ورودی هوای آن بسیار کوچکتر از حداقل نیازهای RD-33 هستند. در بهترین حالت موتورهایی با ابعاد خانواده J-85 متناسب با مشخصات ظاهری F-313 میباشند. هرچند در این نمونه هیچ موتوری وجود ندارد و اساسا" Engine Bay آن خالی است! با توجه به مشخصات Cockpit (در ادامه بیشتر بررسی میگردند) و عدم وجود Throttle و سایر سامانه های کنترل کننده Jet (غیر از چند نمایشگر کوچک EGT و N1 فاقد پارامتر), گویا تاکنون تمهیدات ویژه ای جهت نصب موتور بر روی قاهر اندیشیده نشده است و این بخش همچنان در حال توسعه است. با اینحال خروجی موتور فاقد سیستم Thrust Vectoring و بردار کنترل رانش میباشد و لذا در اولین نگاه, این جنگنده قابلیت برخاست از ناوهواپیمابر و انجام عملیات Offshore را ندارد (در پاسخ به فرضیه مذکور). شکل خروجی موتور همراه با زوایای خاص میباشد و میتوان در آنها از مواد Heat Ablator و جاذب گرما استفاده نمود, هرچند در نمونه Mock Up اثری از تکنولوژی Heat Ablating دیده نمیشود و گازهای خروجی مستقیما" به خارج هدایت میشوند (تحلیل مشرق در خصوص ترکیب آنها با هوای سرد سطوح بالا و پایین چندان صحیح نیست زیرا این ناحیه در معرض بیشترین Separation و جدایش هوای سطح قرار دارد). ابعاد ورودی های هوا هرچند کوچک به نظر میرسند اما برای موتوری در ابعاد J85 (متناسب ترین نوع با بدنه) کافی به نظر میرسند.


خروجی موتور فاقد Thrust Vectoring و Heat Ablator
اما سومین بخش تحلیل متعلق به Cockpit و به نوعی ضعیفترین قسمت طراحی بازمیگردد. بطور کلی پیکربندی و Configuration کابین اعم از جایگاه قرارگیری خلبان و سایر ادوات کنترلی در بدترین حالت ممکن قرار دارند. برخی از دوستان به فاصله و محل قرارگیری زانوهای خلبان اشاره داشتند که کاملا" صحیح است و جایگاه وی بیشتر مشابه نشستن در شبیه ساز پرواز و Simulator است. متاسفانه این وضعیت اشتباه, در خصوص محل قرارگیری صندلی و فاصله خالی پشت آن به بالاترین حد ممکن میرسد. البته بازهم باید اشاره داشت وجود این موارد در نمونه Mock Up و پیش ساخت کاملا" طبیعی هستند و قطعا" در نمونه های صنعتی و آزمایشی اصلاح میگردند. متاسفانه Ergonomy آلات دقیق و ترکیب MFD و Alternative Indicator ها در حالت کاربردی و عملیاتی قرار ندارند و گویا آلات مختلف از هواپیماهای گوناگون جمع اوری و نهایتا" بر روی این نمونه نصب گردیده اند. در پرواز هواپیماهای Glass Cockpit همواره از 2 گروه نشاندهنده های دیجیتال به عنوان Primary (اصلی) و همچنین آنالوگ به عنوان Alternative و Back Up در مواقع اضطراری استفاده میشود (این چیدمان در هواپیماهای Semi Glass Cockpit متفاوت است). نشاندهنده های آنالوگ همیشه دارای اولویت بندی هستند و به عنوان مثال مهمترین آنها Attitude (وضعیت نما), Air Speed (سرعت نما) و Altimeter (ارتفاع سنج) میباشند که متاسفانه در اینجا مهمترین آنها جزء کوچکرین نشاندهنده ها میباشد!


محل قرارگیری زانوهای خلبان بالاتر از لبه بدنه
Canopy از جنس الیاف شفاف و البته بسیار بی کیفیت و همراه با موج است که بازهم در نمونه پیش ساز به عنوان یک عیب محسوب نمیگردد اما در بحث پرواز و مخصوصا" رادارگریزی دارای معایب فراوان است. جنس Canopy در یک هواپیمای رادارگریز و مافوق صوت بسیار مهم است و هرچه کیفیت آن بالاتر باشد, خلل و فرج و امواج نیز در آن کمتر هستند. اینطور که پیداست سیستم باز و بست آن نیز فعلا" بصورت دستی انجام میشود. موقعیت قرارگیری Stick در Cockpit با توجه به وضعیت اشتباه خلبان, تقریبا" مناسب است. اما این بخش نه تنها مجهز به سامانه Fly By Wire نیست, بلکه بر خلاف تحلیل مشرق, در این نمونه از فشار هیدرولیک نیز خبری نیست زیرا اساسا" موتور و پمپ جهت تامین این فشار وجود ندارد. احتمالا" نمونه Mock Up مجهز به شبکه Push-Pull Tubes و Connecting Rods جهت انجام فرامین در سطوح کنترلی میباشد. در این سیستم تمام سطوح توسط شبکه ای متشکل از مفتول و بازوهای فلزی و یا لاستیک مصنوعی به Stick و سایر Handle های کنترلی متصل میشوند و ممکن است در میانه مسیر, بازوهای شبکه توسط جک های گازی تقویت گردند. این سامانه بیشتر در گلایدرها و هواپیماهای بدون موتور مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال با فرض نصب موتور و وجود فشار Hydraulic, بازهم این سیستم توانایی تطبیق با کامپیوتر مرکزی جهت حفظ تعادل پیشرفته و اجرای فرامین Combination و ترکیبی را نخواهد داشت و شاید دلیل استفاده از طراحی Down Crank در انتهای بال ها نیز در این مورد نهفته باشد .... به هر حال این بخش نمیتواند پاسخگوی تمام نیازهای نمونه نهایی در میدان نبرد باشد و قطعا" باید مورد بازبینی قرار بگیرد.



عملکر سامانه Fly By Wire در جنگنده F-18
در چهارمین بخش تحلیل به سراغ مشخصات کلی بدنه میرویم. جنس این ماکت هرآنچه باشد قطعا" با نمونه نهایی یکی نیست! برخی دوستان به وجود خطوط متعدد و زوایای نامنظم در ساخت بدنه اشاره داشتند و عده ای دیگر آن را با بدنه موشک مقایسه نمودند که این قیاس از اساس اشتباه است. موشک با یک هدف و صرفا" برای یکبار پرواز ساخته میشود اما بدنه هواپیما اینگونه نیست و کوچکترین ناهمواری در پروسه ساخت میتواند موجب ایجاد Parasite Drag و اختلال در امر پرواز گردد. لذا نمونه نهایی بطور قطع فاقد این خطوط و ناهمواری های ناشی از ساخت غیر صنعتی میباشد. ارابه های فرود بسیار ضعیف و غیر متناسب با ابعاد و نقش جنگنده هستند. قطعا" این بخش نیز در نمونه اصلی دستخوش تغییرات و افزایش مقاومت میگردد. هرچند فعلا" قابلیت Retractable و جمع نمودن آنها فراهم نیست و این بخش نیز یک چالش عظیم در طراحی جنگنده های اینچنین محسوب میگردد. برخی دوستان به وجود یک سیم و ارتباط آن با هواپیما اشاره داشتند. هرچند Connector و سوکت این اتصال کاملا" مشابه GPU یا همان Ground Power Unit (اتصال ژنراتور زمینی به هواپیما برای تامین برق پیش از استارت موتور) میباشد, اما کابل ارتباطی گویای استفاده از برق تکفاز شهری است! احتمالا" این برق برای کارکرد فرضی صفحات نمایش دهنده MFD (مخفف Multi-Function Display یا همان نمایشگرهای چند منظوره) مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال بر اساس استانداردهای جهانی, سامانه های الکترونیکی هواپیما از برق Directional Current یا همان DC بهره میرند و احتمالا" برق خارجی با جریان AC توسط Rectifier داخلی یا خارجی به جریان DC تبدیل میگردد.



اتصال GPU به هواپیمای ساکن
در یک جمع بندی کلی پروژه قاهر 313 در جایگاه خود به عنوان یک نمونه Mock Up بسیار عالی است و نباید انتظاراتی بیش از آن داشت. تمام موارد و نقایص فوق قطعا" بخش کوچکی از مشکلات متعدد این پروژه بزرگ هستند و متخصصان کشور همچنان راه زیادی برای تولید نمونه نهایی آن در پیش دارند. اما یک موضوع بسیار مهم در بسترسازی تکنولوژی های اینچنین نهفته است, بگونه ای که تا پیش از این امکان ساخت و تولید انبوه این سطح از تکنولوژی بال و بدنه و همچنین Avionic و سایر سیستم های هوایی پیچیده در کشور وجود نداشته است و برای انجام آن باید از هم اکنون سرمایه گذاری وسیع نمود. به امید انجام Maiden Flight و تولید انبوه F-313 در آینده نزدیک ...

7 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

172

تشکر کرده: 647 مرتبه
تشکر شده: 1158 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 13 اسفند 1391 18:09

آرشيو سپاس: 4 مرتبه در 2 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط میگ 35 » شنبه 28 تیر 1393 01:00

اولا امیدوارم بودم یکم منطقی تر در موردش صحبت کنید،دوما فکر کنم جواب این حرف شما رو همون بالا دادم سوما گفتم دوستانی که اطلاعات بالا دارند در این مورد صحبت کنند

5 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 2 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 30 مهر 1393 20:26

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط ub313ali » چهارشنبه 30 مهر 1393 20:38

موتورش مال اف_۵هست و وبه مقدار کم بمب حمل میکند ولی دیگر ماکت نیست

Hesam - 1994 از این پست سپاسگزاري کرده است

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 10 اسفند 1393 00:58

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط kersis99 » يکشنبه 10 اسفند 1393 02:19

سلام
نظرات خیلی از بچه ها رو در موضوعات مختلف (خصوصا اعلام لیست هواپیماهای ایران از جانب اسراییل) خوندم معلومه که بچه ها رفتن دنبال یادگیری و اطلاعات خوبی دارن . اما اکثر بچه ها چند نکته را در نظر نمی گیرن ، خصوصا افرادی مثل reza6662 که گویا مطالب دیگه ای هم روی نظرات کارشناسی اش تاثیر می گذارد . با حفظ احترام برای ایشون .
اینو اینجا می نویسم چون که به قاهر هم بی ارتباط نیست . هر کشوری برای خود سیاست گذاری هایی داره که یک مدلش سیاست گذاری نظامیه . یعنی فقط بحث و بررسی درباره مثلا جزییات و فنی جنگنده کفایت نمی کنه و وقتی می خواهیم که بحثی کنیم باید نکات زیر را هم در نظر داشته باشیم .
آمریکایی ها در نیروی نظامی فوق العاده قوی هستند اما شک نکنید که همیشه زیادتر از توانایی هاشون هم می گن و همیشه تاریخ رو هم تحریف می کنن . ابزارش رو هم دارن . مثلا در سایت های تخصصی نظامی غربی و منابع مغرضی مثل ویکی پدیا اگر دقت کنید متوجه می شوید که در روایت جنگ های جنگنده شرقی با غربی ، اکثرا غربی (حتی در صورت ضعیف بودن مدل آن) برنده بوده و اگر هم جنگنده غربی سقوط کرده به نقص فنی یا به کارگیری خلبان ناوارد و ... ربط دادن !!! اما در کل می شود گفت که جزییات فنی جنگنده های مثلا آمریکا با تعدادی که ذکر می شود قابل استناد است و می شود روی آن بحث کرد . آمریکا این طوری قدرتش را به رخ می کشد .
اما اطلاعاتی که از جنگنده های ایرانی منتشر می شه به 6 دلیل اصلا و ابدا قابل استناد نیست :
1 - غرب گاهی تعداد و نوع جنگنده های ایرانی را خیلی زیاد و غیرقابل باور منتشر می کند ، دلیلش ترساندن اعراب و فروش هر چه بیشتر جنگنده و تجهیزات دفاعی به این هاست .
2 - غرب گاهی تعداد و نوع جنگنده های ایرانی رو کم منتشر می کند یا بی اهمیت جلوه می ده یا حتی مسخره می کنه که درباره قاهر دیدیم . دلیل این کار تحقیر و تحت تاثیر قرار دادن ایران ، ایجاد جو و فشار روانی توسط مردم روی مسئولان (بازی و هدایت مردم) و امتیازگیری از ایران در موضوعات مختلفه .
3 - خود ایران به هیچ وجه تمایل نداره که بگه چی داریم و چی نداریم و حتی اطلاعات غلط هم منتشر می کنه . دلیلش سیاست بازدارنگی ایرانه . آمریکا اگر بدونه که ایران چی داره چی نداره ، با توجه به فاصله قدرت نظامی ، بلافاصله برنامه ریزی می کنه و پشتش حمله .
4 - ایران تمام تجهیزاتی را که وارد می کند تغییر می دهد و بومی سازی می کند ، چون خوب می داند که اگر تغییر ندهد و بومی سازی نکند در میدان نبرد به درد نمی خورند . مثلا میگ 29 رو هم اسراییل داره و هم آمریکا و تمام نقاط ضعف و قدرتش رو فهمیدن یا مثلا میراژ که برای فرانسه است . شما شک نکنید که مثلا جنگنده میگ 29 ایران دقیقا آن مشخصات ذکر شده را ندارد .
5 - کشورها همیشه تجهیزان نظامی که به عموم مردم نشان می دهند برای سال های گذشته است ، این یک اصل نانوشته است . این موضوع درباره ایرانی که بیش از 30 تهدید به جنگ شده ، جنگ نیابتی با عراق داشته و با خود آمریکا هم درگیری نظامی داشته و طرف مقابلش هم می تواند همزمان ترکیه ، عرب های مرتجع ، ناتو و آمریکا باشد قوت بیشتری دارد . اینم از اصول بازدارندگیه . شاید شفقی که شما امروز می بینید برای 15 سال پیش باشد .
6 - چون ایران زیر فشار و تحریمه ، کشورهایی مثل روسیه و چین از طرفی علاقه به رسانه ای کردن خیلی از قراردادهای نظامی با ایران ندارن چون بعدش می رن زیر فشار و از طرفی هم خواهان این هستند که ایران آن قدر قدرت داشته باشد که بتواند در صورت جنگ با غرب و شرکایش ، کمک حالشان باشد . ایران هم به خاطر تبلیغات منفی و بازدارندگی علاقه ای نداره که مثلا بگه ما 30 فروند سوخو 27 و 45 فروند میگ 31 خریدیم !!!!!!!!
دوستان نظرات عجیبی هم میدن ، مثلا می گن که دوربین صدا وسیما رفته فلان فرودگاه تو تصاویر چیزی از فلان جنگنده ندیدیم !!!!!!!!!!!! یا مثلا می گن که این همه پهباد و ماهواره و ... حتما غرب می فهمه ما چی کار می کنیم !!!! یعنی الان ده ها سیلوی بزرگ موشک زیر زمین را هم غرب دیده ؟ در ضمن ایران تجهیزاتی داره که ماهواره رو کور و از دسترس خارج می کنه و قبلا هم حداقل یک ماهواره جاسوسی غربی را در فضا معلق کرده ، این تجهیزات خاص ایران ، در قلب مراکز خیلی حساس نصبه و استفاده می شه (مورد شماره 5 رو بخونید تا موضوع رو بهتر درک کنید) .
تمام اینا رو گفتم که بهتون بگم 2 دهه است که بهترین نخبه های نظامی شرق و غرب با تمام امکانات فوق پیشرفته ، زور می زنن که بفهمن ایران چی داره ، هنوز به جایی نرسیدن ، ما چطور می توانیم درباره مثلا تعداد و نوع جنگنده های ایران صحبت کنیم ؟!!!!!!!!

5 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

172

تشکر کرده: 647 مرتبه
تشکر شده: 1158 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 13 اسفند 1391 18:09

آرشيو سپاس: 4 مرتبه در 2 پست

Re: ۵۰ نکته از تجهیزات جنگنده F۳۱۳ ایران +عکس

توسط میگ 35 » شنبه 26 فروردین 1396 14:02

aerolove نوشته است:یادش به خیر یک سالی یک نفر که می خواست بره نیویورک سخنرانی 3روز قبل از روز نیروی هوایی یک ماکت رو از وزارت دفاع اورد تو ساختمان نیروی هوایی نشان داد ابروی هردو شون رو توی دنیا برد و بعضی ها هنوز فکر می کنند قضیه جدیه :-O .


یاد اون دوران بخیر که بعضی ها میگفتند قضیه جدی نیست
اون بعضی ها این فیلم رو ببینند بد نیست
فیلم اماده سازی برای پرواز جنگنده قاهر
http://www.mashreghnews.ir/news/710730/ ... 9%86%DB%8C

4 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

بعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان