در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با عمران به بحث بپردازيد
Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

2952

تشکر کرده: 224 مرتبه
تشکر شده: 388 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 1 اسفند 1387 04:27

آرشيو سپاس: 13279 مرتبه در 2566 پست

فاجعه های مهندسی: سیل ۱۹۵۳ دریای شمالی – هلند

توسط hani1459 » چهارشنبه 7 اسفند 1392 19:51


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
سیل سال ۱۹۵۳ دریای شمالی ( در  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  به Watersnoodramp به معنای فاجعه سیل معروف است ) یک سیل بسیار عظیم بود که به دلیل طوفان سنگین ایجاد شد. این سیل در شنبه شب مورخ ۳۱ ژانویه و صبح ۱ فوریه ۱۹۵۳ رخ داد. این سیل خسارات زیادی را به هلند, بلژیک, انگلیس و اسکاتلند وارد کرد اما در این بین بیشترین خسارت هم از لحاظ جانی و هم مالی به کشور هلند وارد شد.
ترکیب موجهای عظیم و طوفانهای باد پرسرعت در این منطقه باعث شد سطح آب دریای شمالی بصورت محلی بیش از ۵٫۶ متر افزایش یابد. این موضوع باعث شد آب بندها ( لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد ) که برای جلوگیری از وقوع سیل احداث شده بودند, تخریب شده و با توجه به اینکه قسمتهای زیادی از کشور هلند در زیر سطح آب دریا هستند (با خشک نمودن دریا توسط این دریابندها)  سیل مناطق زیادی را نابود کند.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
در این فاجعه بیش از ۲۵۵۰ نفر جان خود را از دست دادند که بیشتر این افراد در استان جنوبی هلند با نام Zeeland (به معنای سرزمین دریا) زندگی میکردند. همچنین در انگلیس ۳۰۷ نفر و در بلژیک ۲۸ نفر کشته شدند.
خسارات مالی این سیل نیز بسیار زیاد بود و بطور کلی  ۹% از زمینهای کشاورزی هلند زیر آب رفتند که با توجه به اینکه  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  (در حال حاضر رتبه سوم در جهان) این موضوع نه تنها برای خود هلند بلکه برای کشورهای زیاد دیگری نیز تاثیر داشت. همچنین بیش از ۳۰,۰۰۰ حیوان در این سیل غرق شدند. بیش از ۴۷,۳۰۰ ساختمان آسیب دیدند که از این تعداد ۱۰,۰۰۰ ساختمان بصورت کلی نابود شدند.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
جزئیات بیشتر راجع به سیل ۱۹۵۳ دریای شمالی
در شب ۳۱ ژانویه ۱۹۵۳ تعدادی از دریابندهای استانهای Zeeland –  South Holland و Noord-Brabant به دلیل ترکیب موجهای عظیم با طوفان شدید از کار افتادند و نتوانستند مقاومت کنند. در هر دو قسمت, هم جزیره و هم سرزمین اصلی, قسمتهای زیادی از کشور دچار سیل زدگی شد. با توجه به اینکه در آن زمان هیچکدام از شبکه های رادیویی محلی در شب پخش نداشتند, و همچنین بیشتر ایستگاههای هواشناسی کوچک تنها در طول روز فعالیت میکردند, اعلام خطر شبکه آب و هوایی پادشاهی به موقع به گوش مردم نرسید و با توجه به زمان نامناسب این فاجعه, بسیاری از مردم در خانه های خود خواب بودند که سیل آنها را غافلگیر کرد. همچنین تمامی خطوط تلفن و تلگراف به دلیل خسارات وارده در عرض چند ساعت از کار افتادند و هیچ راه ارتباطی با خارج برای مردم مناطق سیل زده وجود نداشت. اما چندین شبکه رادیویی محلی با اشتراک گذاشتن لوازم و تجهیزات خود یک شبکه رادیویی داوطلبانه ایجاد نمودند که تا ۱۰ روز پس از فاجعه تنها راه ارتباطی مردم بود.
دولت هلند بلافاصله تیم متخصصی تشکیل داد تا دلیل این فاجعه را پیدا کند و هر چه سریعتر بتواند به مردم آسیب دیده کمک کند. همچنین بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر مجبور به تخلیه اضطراری خانه های خود شدند. در مجموع بیش از ۱,۳۶۵ کیلومتر مربع از کشور هلند به زیر آب رفت و بیش از ۱ میلیارد گیلدر (واحد پول آن زمان کشور هلند) معادل با حدودا ۴۵۰ میلیون یورو خسارت مالی وارد شد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
یکی از جالبترین راهکارهای جلوگیری از آسیب زمینهای بیشتر توسط شهردار Nieuwerkerk ارائه شد. ماجرا از این قرار است که با پیشروی آب دریا بر روی زمین و فشار بسیار زیاد به دریابندها, بسیاری از آنها شکسته شده و به ترتیب دریابندهای بعدی نیز تحت تاثیر قرار میگرفتند و از بین میرفتند. طوری که تنها مانعی که جان بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت ساکنین استانهای شمال و جنوب هلند در مقابل سیل به آن بستگی داشت, دریابند Schielandse Hoge Zeedijk بود که در امتداد رودخانه Hollandse Ijssel ساخته شده بود. قسمتی از این دریابند که به نام Groenendijk معروف بود توسط سنگچینی های مخصوص مسلح نشده بود به همین دلیل هر لحظه امکان شکست در آن قسمت وجود داشت. به همین دلیل مردمان زیادی بصورت داوطلبانه اقدام به مسلح کردن این قسمت از دریابند کردند اما باز هم در حدود ساعت ۵:۳۰ صبح ۱ فوریه, به دلیل فشار زیاد آب, این قسمت شکسته شد و آب زیادی به زمین پشت آن که عمق زیادی داشته و بوسیله همین دریابند خشک شده بود و مورد استفاده کشاورزی قرار گرفته بود (معنای Polder) نفوذ کرد. از روی ناچاری شهردار Nieuwerkerk به کاپیتان کشتی Twee Gebroeders (به معنای دو برادر)   دستور داد تا کشتیش را به سمت سوراخ ایجاد شده در سد دریابند هدایت کند تا شاید بتواند بدین طریق از نفوذ آب بیشتر جلوگیری کند و بتواند جلوی تخریب کامل این دریابند را بگیرد.  برای اینکار خودش نیز همراه با کاپیتان با کشتی به سمت حفره ایجاد شده در دریابند رفتند و پس از قرار دادن کشتی در موقعیت مناسب, با قایق از آن دور شدند. این راهکار بسیار جالب و البته پر ریسک باعث شد تا جان افراد بسیار زیادی نجات پیدا کند. بعدها گفته شد همین اقدام باعث شد بودجه لازم برای ایجاد سد دریابند  تامین شود. زیرا در غیر اینصورت خسارت مالی بوجود آمده آنقدر زیاد بود که شاید جبران آنها مشکلات زیادی را ایجاد میکرد.
شاید داستان پتروس فداکار تنها یک داستان تخیلی و عامیانه میان مردم هلند بوده باشد اما جلوگیری از نفوذ آب توسط کشتی یک رویداد واقعی و شگفت انگیز بوده که نشان از قدرت مدیریت بحران شهردار مذکور است.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
در قسمت بعدی مقاله اقدام به معرفی راهکارهای مهندسین و مردمان هلند برای باز پس گیری زمینهای خود از دریا مینماییم و خواهیم دید چگونه هلند توانسته برای سالیان زیادی برنده “نبرد همیشگی با دریا” باشد!

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
ایرانیم و ایران را دوست میدارم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب hani1459 تشکر کرده اند:
Mahdi1944

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

2952

تشکر کرده: 224 مرتبه
تشکر شده: 388 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 1 اسفند 1387 04:27

آرشيو سپاس: 13279 مرتبه در 2566 پست

Re: فاجعه های مهندسی: سیل ۱۹۵۳ دریای شمالی – هلند

توسط hani1459 » چهارشنبه 7 اسفند 1392 19:52

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
پس از فاجعه سال ۱۹۵۳ , مردمان هلند فهمیدند پیروزی در جنگ با موجهای خروشان دریا به راحتی کسب نمیشود. با فرونشستن طوفان و بازسازی دریابندها (Dikes), مهندسان هلندی اقدام به طراحی سیستمهای جدیدی برای مقابله با این خطر همیشگی کردند و در این راه نه تنها به محافظت زمینهای قبلی خود پرداختند بلکه به این میزان قانع نشده و اقدام به خشک نمودن دریا برای ساخت استان ۱۲ام هلند, یعنی Flevoland نمودند.
مردمان هلند برای بیش از ۲۰۰۰ سال است که در تلاش برای مقابله با دریای شمالی به منظور محافظت از زمینهای خود هستند. بیش از ۲۰۰۰ سال پیش, فریس ها, مردمانی که برای اولین بار در  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  ساکن شدند, تپه ای مصنوعی به منظور عقب نگه داشتن آب ساختند که این کار شروع یک نبرد همیشگی بین مردمان این کشور و آبهای خروشان دریای شمالی بود.
در سال ۱۲۸۷ میلادی تپه ها و دریابندهایی که دریای شمالی را عقب نگه داشته بودند شکسته شدند و سیل خسارت زیادی به هلند وارد کرد. پس از این فاجعه, جای زمینهای کشاورزی را خلیج جدیدی با نام Zuiderzee (به معنای دریای جنوبی) گرفت. از آن موقع به بعد برای قرنها, مردمان هلند به مرور زمان آب Zuiderzee را از زمینهای خود خارج کردند. برای این کار آنها ابتدا سدهای دریابند میساختند و سپس توسط کانالهای آب و پمپ, آب را به پشت این دریابندها انتقال میدادند. در آن دوران بجای پمپهای امروزی از آسیابهای بادی استفاده میشود. با توجه به اینکه بادهای پرسرعتی در هلند می وزد, استفاده از آسیابهای بادی به منظور جابجایی آب, بسیار مقرون به صرفه بود. نحوه عملکرد این آسیابها بدین صورت بود که ابتدا چند سد در قسمتهایی که میخواستند آب آنجا را خشک کنند میساختند (بصورت ردیفی) سپس بر روی هر کدام از این سدها یک یا چند آسیاب بادی قرار میدادند و پله پله آب را به پشت سد بعدی انتقال میدادند تا در هر مرحله یک قسمت از زمین خشک شود. اما امروزه جای آسیابهای بادری را پمپهای برقی گرفته اند.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
مجددا پس از مدتها, هلندی ها در سال ۱۹۱۶ طوفان و سیل بزرگی را تجربه کردند که این طوفان باعث شد آنها انگیزه زیادی برای شروع یک پروژه بزرگ به منظور بازپسگیری Zuiderzee پیدا کنند. بین سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۲, یک سد دریابند با طول ۳۰٫۵ کیلومتر با نام  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  ساختند که که با این دایک Zuiderzee به Ijsselmeer (یک دریاچه آب شیرین)  تبدیل شد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اما همانطور که در قسمت اول این مقاله خواندید, در سال ۱۹۵۳ یکبار دیگر دریای شمالی قدرت خود را به نمایش گذاشت و فاجعه ای را به بار آورد. اما این بار مردمان هلند قوی تر از همیشه اقدام به مبارزه با طبیعت نمودند. برای اینکه چنین فاجعه ای دیگر تکرار نشود مهندسین هلندی چند نکته را مد نظر قرار دادند:
۱-      آینده نگری و برنامه ریزی بلند مدت: مهندسین هلندی سیستمی را طراحی کردند که بتواند در مقابل فاجعه آمیزترین طوفانهایی که تنها یکبار هر ۱۰,۰۰۰ سال رخ میدهد مقابله کند.
۲-      وابستگی کمتر به مانع های سنگین و وزنی: بجای استفاده از سدهای وزنی و خاکریزهای پرحجم, مهندسین هلندی در طرحهای خود اقدام به طراحی سیستمهای کردند که نیروی وارده از موجهای طوفانی را بیشتر جذب کنند و با هدایت سیلابها از وقوع فاجعه جلوگیری کنند. به عنوان یکی از سیستمهای طراحی شده, سد متحرکی است که با بحرانی شدن آب و هوا از ایجاد جریانهای زیرآبی جلوگیری میکند اما در زمانی که خطری برای تهدید وجود ندارد کاملا باز شده و باعث میشود بر روی اکوسیستم و صنعت ماهیگیری هلند هیچ تاثیر منفی نداشته باشد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
همچنین یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی هلندی در این راستا, ساخت سد متحرک برای فراهم نمودن امکان عبور کشتی ها و قایقها بود که تنها در زمان بحرانی بسته میشود.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
۳-      استفاده از پارچه های مخصوص و نوین: هلندی ها نوعی پارچه طراحی کردند که از حرکت خاکهای بستر دریا جلوگیری میکند. با اینکار حتی خاکریزها میتوانند تا چند برابر قبل دوام بیاورند. این پارچه های مخصوص امروزه در نقاط مختلف جهان نیز استفاده میشود. به عنوان مثال پس از فاجعه طوفان کاترینای آمریکا, آنها نیز به کمک هلندی ها اقدام به استفاده از این پارچه ها کردند.
۴-      سیستم بازدید و کنترل بهتر: علاوه بر استفاده از سیستم کنترل مرکزی و منفرد برای دریابندهای خود, مهندسین هلندی اقدام به نصب نوع مخصوصی از سنسورها بر روی سیستمهای مقابله با طوفان خود کرده اند که با کوچکترین تهدیدی از طرف دریا, به صورت اتومات فعال شده و اقدامات لازم صورت میگیرد.
پس از این پروژه, مهندسان هلندی با طراحی دایکهای دیگر اقدام به خشک نمودن زمینهای دیگری کردند که برای قرنها زیر آب بودند. با خشک شدن این زمینها گاهی اوقات آثار باستانی و حتی اسکلتهایی پیدا میشد که چند هزار سال قدمت داشتند. اما مهمتر از همه اراده هلندی ها برای باز پس گیری زمین از دریا بود که در دنیا بی سابقه بود و به همین دلیل مجموعه پروژه های خشک نمودن دریای شمالی برای پسگیری زمین, یکی از عجایب هفتگانه مدرن دنیا است (به گفته جامعه مهندسین عمران آمریکا).
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
امروزه حدودا ۲۷ درصد از کشور هلند زیر سطح آب دریا واقع شده است. در این ۲۷% بیش از ۶۰% جمعیت ۱۷ میلیونی هلند زندگی میکنند. کم ارتفاع ترین نقطه هلند, پولدر شاهزاده الکساندر (Prince Alexander Polder) بوده که ۷ متر زیر سطح آبهای آزاد است!
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
ایرانیم و ایران را دوست میدارم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب hani1459 تشکر کرده اند:
Mahdi1944


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان