در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

59

تشکر کرده: 12 مرتبه
تشکر شده: 50 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 31 شهریور 1388 14:29

آرشيو سپاس: 220 مرتبه در 52 پست

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

توسط cross2007 » پنج شنبه 5 تیر 1393 14:38

سیستم فرمان پر قدرت برقی EPS

Electric power steering


امروزه جایگزین فرمان هیدرولیک ،در تعداد زیادی ازخودروهای جدید است.یکی ازمزیتهایEPS
حذف شدن پمپ هیدرولیک فرمان است که از8تا10اسب بخار از قدرت موتور رامصرف میکند.همچنین حذف شدن مایع هیدرولیک،شیلنگها،نشتیهای آن ونیز نیازبه چک کردن آنها از مزیتهای این سیستم میباشد.این سیستم همچنین آرامتر از فرمان هیدرولیک کار می کند،زیرا نه صدای پمپ وجوددارد ونه مایع در داخل شیلنگها وسوپاپها،اما برجسته ترین تفاوت در فرمان پذیری ومنظم بودن فرمان آن است.
فرمانEPSحتی هنگامیکه موتور خاموش باشد نیروی کمکی برای پیچیدن فرمان راتهیه می کند. همچنین این سیستم در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کند زیرا وزن کمی دارد وموتورDCآن فقط هنگامی که نیاز باشد به ما کمک می کند.(هنگام پیچیدن فرمانEPS)سیستمEPSبه وسیله یک موتور12ولت کار می کند وبه موتور خودرو برای منبع انرژی وابسته نیست. بنابراین حساسیت فرمان حتی هنگامی که موتور خاموش است تحت تاثیر قرار نمیگیرد.

سیستم فرمان برقی بااندازه گیری های بسیار دقیق تنظیم می شود که تطبیق یافتن آن برای کنترلهای هیدرولیکی سخت می باشداین سیستم بوسیله بازبینی ورودی های غربیلک فرمان ،سرعت خودرو ودیگر عاملهای دینامیکی میتواندیک حرکت مستقیم برای خودرو مهیا کند. EPSمی تواند نیروی زیادی هنگامی که شما احتیاج دارید فراهم کند (سرعت کم ) همچنین هنگامی که نیاز نداریم ازتوانایی فرمان می کاهد( سرعت زیاد).

در عین حال چون با سیستم نرم افزاری هدایت می شوددقت فرمان و اعتدال آن و حساس بودن آنرا بالا می برد.

(EPS )سیستم فرمان پر قدرت برقی اولین بار روی خودرویAcuraNSX ( ازاولین خودروهای تولیدی با این مشخصه) Honda S2000،Toyota Prius وToyota RAV4 به اضافه تعداد زیادی از مدلهایGMبین 2004 تا2009 و شورلت ، پونتیاک از 2002 تا 2009 و غیره ، استفاده شد.

4 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب cross2007 تشکر کرده اند:
Mahdi1944, MOHAMMAD_ASEMOONI, Ghost Rider, Emmanuel Rubenstein

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

59

تشکر کرده: 12 مرتبه
تشکر شده: 50 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 31 شهریور 1388 14:29

آرشيو سپاس: 220 مرتبه در 52 پست

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

توسط cross2007 » شنبه 28 تیر 1393 11:18

كمك فنر مغناطيسي (magneto – rheological( MR
اين نوع لرزه گير بر پايه تغيير ويسگوزيته مورد استفاده در ان براي تغيير پارامترهاي لرزه گير عمل مي كند .سيال به كار رفته در اين لرزه گير داراي وي‍ژگي لزجت وابسته به ميدان مغناطيسي است .با پيچيدن سيم فلزي دور ميله پيستون لرزه گير و عبور جريان الكتريكي از اين سيم پيچ مي توان ميدان مغناطيسي در محفظه بوجود اورد و با تغيير جريان الكتريسيته , ميدان مغناطيسي و در نتيجه لزجت سيال را تغيير داد . مقدار جريان الكتريسيته سيم پيچ بوسيله واحد كنترل الكتريكي بر مبناي پارامترهاي اندازه گيري شده بوسيله سنسورها محاسبه مي شود


در اين نوع از لرزه گيرها ديگر از دريچه هاي استفاده نمي شود و لرزه گير تنها يك سيلندر و پيستون ساده است . طيف تنظيمات اين نوع لرزه گير خيلي بيشتر از انواع ديگر بوده و همچنين به سبب عدم جريان سيال در انها بسيار كم صدا مي باشد
اصلي ترين سازنده سيستم هاي تعليق بر پايه اين نوع لرزه گير شركت دلفي مي باشد و سيستم تعليق ساخته شده توسط اين شركت تحت نام مگنارايد عرضه مي شود اين سيستم نخستين سيستم تعليق نيمه كنا مي باشد كه در ان هيچ نوع دريچه الكترومكانيكي و همچنين سوپاپ متحرك بكار نرفته است . همانطور كه بيان شد اين سيستم بر پايه كاربرد سيال مگنارايد در لرزه گير طراحي و توليد شده است .


مواد مگنارايد شامل ذرات ميكروسكوپي از جنس مواد نرم مغناطيسي مانند اهن معلق در يك مايع از جنس هيدروكربن هاي مصنوعي مي باشد . هنگامي كه مايع مگنارايد در حالت خاموش قرار داشته باشد و به عبارت ديگر تحت تاثير ميدان مغناطيسي نباشد ذرات از يك الگوي اتفاقي پيروي مي كنند . اما در حالت روشن بودن و يا مغناطيسي شدن از ذرات رشته اي تشكيل ميدهد كه منجر به تبديل وضعيت مايع به حالتي نزديك به پلاستيك مي گردد .
با كنترل جريان عبوري از سيم پيچ الكترومغناطيسي درون لرزه گير مقاومت برشي مايع مگنارايد تغيير مي يابد كه اين امر سبب تغيير ويسگوزيته مايع مي گردد . با كنترل دقيق ميدان مغناطيسي ميتوان ويسگوزيته مايع مگنارايد را ميان كمينه مقدار ان تا حالتي نزديك به صلبيت به دلخواه تغيير داد كه نتيجه ان دست يابي به لرزه گير با تغييرات پيوسته در زمان واقعي خواهد بود

7 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Captain

Captain



no avatar
پست ها

2756

تشکر کرده: 1573 مرتبه
تشکر شده: 334 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 18 بهمن 1385 12:46

محل سکونت

شیراز

آرشيو سپاس: 6007 مرتبه در 1644 پست

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

توسط Present » شنبه 28 تیر 1393 18:52

رو پراید نصب نمی شه؟!
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم

گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !

به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم :-)

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

59

تشکر کرده: 12 مرتبه
تشکر شده: 50 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 31 شهریور 1388 14:29

آرشيو سپاس: 220 مرتبه در 52 پست

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

توسط cross2007 » جمعه 3 مرداد 1393 15:23

سلام شرمنده که دیر شد. یه خودروی درست و حسابی مثال بزنید خودرویی که بدون اعمال تغییرات اساسی قیمتش ناگهانی بالا میره همینه :::P  :::P  :::P  :::P
البته اگر خواسته باشید این فناوری رو نصب کنید نیاز به ECU و سنسورهایی با دقت و هزینه نسبتا بالا دارید. که روی پراید اصلا........

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

59

تشکر کرده: 12 مرتبه
تشکر شده: 50 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 31 شهریور 1388 14:29

آرشيو سپاس: 220 مرتبه در 52 پست

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

توسط cross2007 » چهارشنبه 12 شهریور 1393 15:09

سلام
سیستم نمایشگرHead up


یک واحد الکترونیکی میباشد که به جهت رفاه راننده و جلوگیری از خطای دید احتمالی در اتومبیل های امروزی به کار گرفته می شود.این دستگاه قادر است برخی اطلاعات مورد نیاز و ضروری را بر روی شیشه جلو و در مسیر دید راننده قرار دهد. قسمتهای اصلی این سیستم عبارتست از:
دستگاه نمایشگر Head up


( در این سیستم نمایشگر تصویر را بر روی شیشه جلو می تاباند که باعث دیده شدن علائم توسط راننده بر روی شیشه می شود البته این کار را موتور منعکس کننده انجام می دهد. شیشه خودرو هم باید از موادی ساخته شود که بتواند بازتاب علائم را بر روی خود نمایش دهد.موتور منعکس کننده هم اجازه تنظیم ارتفاع تصویر را می دهد.)
منعکس کننده ثابت
سنسور تنظیم نور
سیستم بازتابنده( همان شیشه مخصوص می باشد)
ابزار کنترل دستگاه نمایشگر Head up
ECU سیستم Head up
این سیستم با سیستم GPS هم کار می کند .به اینگونه که تمامی اطلاعات راهها از قبیل : (مسیر، سرعت مجاز، علائم در مسیر، موانع احتمالی در مسیر و غیره)



البته اولین کاردبرد این سیستم بر روی هواپیماهای جنگنده بوده است.

نمونه دیگر بر روی هواپیمای مسافربری:

3 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

972

تشکر کرده: 5156 مرتبه
تشکر شده: 2951 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 12 آبان 1392 19:54

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

سیستم CAN چیست

توسط Hesam - 1994 » پنج شنبه 22 مرداد 1394 15:07

cross2007 نوشته است:یک شرکت بیمه آماری ارائه  داد  که هیچ  تفاوتی بین  در خواستهای پرداخت خسارت اتومبیل هایی که مجهز به ABS بوده اند با آنهایی  که فاقد این  تکنولوژی  می باشد  ندارد.
مهندسین در کمپانی های بنز و تویوتا و نیسان به این نتیجه رسیده اند که رانندگان اصولا تمایلی به وارد کردن حداکثر فشار به پدال ترمز را ندارند بنابرین سیستم  ABS اصولا مجال و فرصتی پیدا نمیکند که بتواند به عنوان یک سیستم کمکی عمل کند. برای رفع این عیب سیستمی طراحی شد که در داخل بوستر نصب می شود وفشار ترمز را بنا به تشخیص ECU آن افزایش می دهد.که این سیستم  BAS یا سیستم کمک ترمز است .

این سیستم  یک  سنسور در بوستر ترمز (Pedal travel sensor) دارد که اطلاعات دریافتی در رابطه  با کورس پدال  ترمز و سرعت استفادهاز آن را در اختیار ECU ی ABSقرار میدهد.

BAS توسط سیستم CAN با ABS درارتباط است. چنانچه ترمز اضطراری احساس شود ECUفرمان باز شدن یک سوپاپ سلونوئیدی  (solenoid valve) در داخل بوستر را می دهد که این امر بلافاصله محفظه فشار به  فشار اتمسفر را باز کرده و باعث بوجود آمدن حداکثر فشار ترمز میشود .



سلام
دوستان برای من سوالی پیش اومده
سیستم
CAN چی هست و چه کار میکنه
لطفا اگه کسی اطلاع داره زودتر راهنمایی کنه که جوابش خیلی برام مهمه
لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم

میتوانید صفحات ما در CCN را دنبال کنید

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

972

تشکر کرده: 5156 مرتبه
تشکر شده: 2951 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 12 آبان 1392 19:54

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

سیستم CAN چیست

توسط Hesam - 1994 » پنج شنبه 22 مرداد 1394 15:19


زحمت نکشید پیدا کردم
جوینده یابنده است

معماری باس CAN
باس CAN که مخفف Controller Area Network است به معنای شبکه حوزه کنترلر می باشد. و اما این شبکه کنترلی چه نقشی در خودرو دارد؟
با گسترش و توسعه صنعت خودرو از کامپیوتر ها برای کنترل و حفاظت سیستم های موتوری و ایمنی استفاده شد و به مرور کامپیوتر ها یا ECU های بیشتری در خودرو ها مورد استفاده قرار گرفت
ECU که مخفف Electronic Control Unit است و به معنای واحد کنترل الکترونیکی می باشد. همانطور که گفته شد تعداد ECU هایی که در خودرو ها استفاده شد روز به روز بیشتر شد و لازم بود که بین این واحد های کنترلی یا کامپیوتر ها ارتباطی برقرار شود. و برای این منظور بهترین کار استفاده از یک شبکه کامپیوتری بود و یکی از شبکه ها یا معماری های شبکه ای که برای این منظور مناسب بود شبکه کامپیوتری CAN بوده است. شکل زیر یک نمای ساده از این معماری شبکه را که در بیشتر خودرو های امروزی استفاده می شود را به نمایش می گذارد.




باس CAN یک سیستم ارتباطی است که در آن هر ECU قبل از ارسال اطلاعات باید مطمئن شود که باس اشغال نیست. این فرایند به CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access, Collision Detect) معروف است. به سادگی یک سیم به ECU ها متصل می شود و همه ECU ها با یکدیگر در رقابت هستند تا از طریق این سیم به تبادل اطلاعات بپردازند و از آن به صورت مشترک استفاده می کنند. و زمانیکه ECU ای می خواهد اطلاعاتی را روی باس ارسال کند و باس اشغال باشد منتظر می ماند تا باس خالی شود آنگاه اطلاعات خود را ارسال می کند.
در سیستم باس CAN اگر چند ECU بخواهند همزمان به تبادل اطلاعات بپردازند تلاقی این اطلاعات سبب از بین رفتن دیتا می شود بنابراین یک سیستم تعیین الویت مشخص می کند که اطلاعاتی که مهمتر هستند و در الویت هستند اول ارسال شوند آنگاه اجازه می دهد بقیه اطلاعات به نوبت ارسال شوند به عنوان مثال سرعت چرخ ها در درجه الویت بالایی است چون به ایمنی خودرو مربوط می شود و در مقایسه با آن دمای موتور از الویت پایین تری برخوردار است. این فناوری شباهت زیادی به شبکه های کامپیوتری خانگی و اترنت دارد.
به این ترتیب برخی از اطلاعات که پایین ترین الویت را دارند ممکن است با تاخیر بالایی ارسال شوند. برای جلوگیری از چنین معضلی که به هم ریختگی اطلاعات منجر می شود اطلاعاتی که الویت پایینی دارند از طریق یک باس CAN جداگانه ارسال می شوند و این باس به کمک یک گذرگاه یا Gateway به باس با الویت بالاتر متصل می شود. گذرگاه مانند یک ف_*ل_ن*__ر عمل می کند تا اطلاعاتی را که بین باس الویت پایین یا Body Control Can Bus و باس الویت بالا یا Powertrain Control Can Bus را ف_*ل_ن*__ر کند. در شکل بالا این معماری و نحوه اتصال دو باس به یکدیگر را می توانید به خوبی مشاهده نمایید.
ارتباط ECU با باس CAN
در خودرو های امروزی بیشتر ECU ها از طریق باس کن به دیگر قسمت های شبکه متصل می شوند. در شکل زیر ساختار ECU را می بینید که شامل یک میکروکنترل و یک رابط شبکه است که خود شامل کنترل باس کن و فرستنده/گیرنده کن می باشد. میکروکنترلر در حقیقت بخش اصلی این کنترل است که شامل برنامه کنترل به عنوان مثال موتور یا سیستم تعلیق است. و کنترلر کن ارتباط با شبکه را کنترل می کند تا اطلاعاتی را که باید ارسال شوند از میکروکنترلر گرفته و به ECU دیگر ارسال نماید و همچنین اطلاعات را به شکل استانداردی مطابق با باس کن در آورد. و Transceiver یا فرستنده/گیرنده سیگنال های الکتریکی که باید روی باس ارسال شوند را تولید یا دریافت می کند. اتصال یک کنترل باس کن به یک میکروکنترلر مشابه اتصال یک رابط اترنت به یک کامپیوتر است.




قالب CAN و فیلد اطلاعات آن
وقتی که قرار است اطلاعات کنترلی به ECU دیگری ارسال شود میکروکنترلر این اطلاعات را به کنترلر کن ارسال می کند و در آنجا این اطلاعات در قالب مشخصی قرار می گیرد به گونه ای که مشخص شود مقصد این اطلاعات کجاست و همچنین اطلاعات را به شکلی در می آورد که برای مقصد قابل درک باشد. در شکل زیر یک ساختار ساده از این قالب را می بینید که Header دربرگیرنده شناسه و سایز اطلاعات است. شناسه  به بقیه قسمت های سیستم می گوید که این اطلاعات چیست و به کجا می خواهد برود به عنوان مثال مشخص می کند که یکی از پارامتر های مربوط به موتور خودرو است. فیلد یا بخش داده از این قالب حاوی مقادیر واقعی پارامترها از قبیل سرعت، درجه حرارت، فشار روغن و… است. و بخش Trailer حاوی اطلاعاتی مانند خطاها و مشخص کننده انتهای قالب است.


به عنوان مثال فرض کنید که ECU کنترل موتور باید سرعت موتور را به ECU گیربکس ارسال کند تا نشان دهد که زمان تعویض دنده است و در بازگشت ECU گیربکس باید اطلاعات تعویض دنده را به ECU موتور ارسال نماید تا به این ترتیب از تعویض دنده ای نرم و بدون مشکل اطمینان حاصل شود. دو ECUاطلاعات را به کمک قالب ها و از طریق یک جفت سیم باس کن رد و بدل می کنند.

باس CAN از نظر فیزیکی و سیگنال های الکتریکی
همانطور که در شکل ما قبل دیدید باس کن در حقیقت دو سیم به دور هم تابیده است تا از نویز های الکتریکی مصون باشد. زمانیکه باید اطلاعاتی ارسال شود فرستنده کن موجود در ECU سیگنالی به شکل قطاری از پالس و تفاضلی تولید می کند که مجموع آنها معادل سیگنال نهایی یا همان قالب کن است. شکل ظاهری یک قالب کن را از نظر سیگنال الکتریکی می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که CAN_H و CAN_L در حقیقت یک سیگنال هستند با پلاریته معکوس. و به همین دلیل به آنها تفاضلی می گویند. تصویر زیر از آنچه در اسیلوسکوپ نمایش داده شده است تهیه شده است.



همانظور که در تصویر می بینید وقتی که باس خالی است CAN_H و CAN_L دارای اندازه ولتاژ برابری هستند برابر 2.5 ولت ولی در خلاف جهت هم. یعنی برایند آنها می شود صفر و زمانی که قالبی ارسال می شود CAN_H مقدارش افزایش می یابد و CAN_L مقدارش کاهش می یابد. و به این ترتیب در سمت گیرنده قالب تشخیص داده می شود چون برایند سیگنال دیگر صفر نیست. ارسال اطلاعات به این روش حذف نویز را ساده می کند چون هر نویزی که روی CAN_H داشته باشیم همان را در جهت مخالف در CAN_L داریم بنابراین مجموع آنها تغییری نمی کند و به این ترتیب عملاً نویز حذف می شود.

لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم

میتوانید صفحات ما در CCN را دنبال کنید

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

قبلي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 7 مهمان