سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط cross2007 » سه شنبه 19 فروردین 1393, 4:47 pm

 [FONT=B Titr]امروزه برای پایداری خودرو در شرایط بحرانی از سیستمهای پیشرفته ای استفاده می کنند .  
 [FONT=B Titr]پایداری خودرو باعث ثبات حرکت خودرو در جادهای مارپیچ و در شرایط بد آب و هوایی می شود که در نتیجه باعث کاهش تصادفات و تلفات جانی رانندگان و افراد می شود.   
 [FONT=B Titr]امروزه برای ایجاد پایداری از سیستمهای پیشرفته الکترونیکی ، مکانیکی استفاده میکنند.  
 [FONT=B Titr]این سیستم ها عبارتند از :   
 [FONT=Calibri]ABS : Anti lock Braking System  
 [FONT=Calibri]ASR : Acceleration Slip Regulation  
 [FONT=Calibri]BAS : Brake Assistance System  
 [FONT=Calibri]ESP : Electronic Stability Program   
 [FONT=Calibri]SBC : Sensotronic Brake Control   
 [FONT=Calibri]در ادامه سیستم ها را توضیح بیشتری خواهم داد.  تصویرتصویرتصویر 

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re:سیستم ASR یا Acceleration slip Regulation

پست توسط cross2007 » یک شنبه 24 فروردین 1393, 2:12 pm

سیستم ASR یا Acceleration Slip Regulation به کنترل لغزیدن خودرو در زمان شتاب‌گیری اطلاق می‌شود.
همه ما می‌دانیم رانندگی در شرایط لغزان، همچون زمانی که برف و باران بر روی سطوح جاده است، میزان اصطکاک و ارتباط بین لاستیک و جاده به حداقل می‌رسد. در چنین شرایطی رانندگی و کنترل خودرو بسیار سخت می‌شود و زمانی که اقدام به شتاب‌گیری در چنین سطحی می‌کنید، خودروی شما شروع به لغزش و هرز چرخیدن می‌کند یا زمانی که یکی از چرخ‌های خودرو بر روی آسفات و سطح مناسبی قرار دارد و یکی از چرخ‌ها بر روی سطح لغزنده قرار دارد، با فشار دادن پدال گاز چرخی که بر روی سطح لغزنده قرار دارد شروع به هرز گرد می‌کند و می‌لغزد. اما برای جلوگیری از این حالت‌ها سنسورهای سیستم ABS، میزان سرعت و چرخش چرخ‌ها را اندازه گیری می‌کنند، اگر سرعت چرخش چرخی بیشتر از بقیه چرخ‌ها باشد، تشخیص می‌دهند که چرخ در حال لغزش است. البته باید گفت که سیستم ASR با سیستم ABS و ECU خودرو در ارتباط کامل هستند و می‌توان گفت که سیستم ASR مکمل سیستم ABS است. این سیستم ASR برای جلوگیری از لغزش چرخ، میزان سرعت چرخش چرخ را کم می‌کند یا به عبارتی دیگر نیروی کمتری به چرخ وارد می‌شود. این امر با کم کردن میزان دریچه گاز و با استفاده از نیروی ترمز در صورت لزوم انجام می‌شود که میزان سرعت چرخش چرخ یا انرژی که به چرخ اعمال می‌شود را کم می‌کند تا جلوی لغزیدن و هرزگرد کردن چرخ‌ها را بگیرد. البته در همه شرایط نمی‌توان از نیروی ترمز استفاده کرد، مثلا اگر در پیچ‌های شدید یکی از چرخ‌ها شروع به لغزش کند نمی‌توان از نیروی ترمز استفاده کرد. در این حالت باید قدرت موتور را کم کنیم تا انرژی (گشتاور) کمتری به چرخ برسد و جلوی لغزش چرخ را بگیریم. تمامی مزایای این سیستم به اینجا ختم نمی‌شود و از دیگر مزایای آن می‌توان به افزایش عمر قطعات سیستم انتقال قدرت، افزایش عمر لاستیک، جلو گیری از لغزش لاستیک خودرو، افزایش پایداری و افزایش فرمان‌پذیری خودرو اشاره کرد.
در کل می‌توان نتیجه گرفت این سیستم بیشترین ارتباط را بین جاده و لاستیک برقرار می‌کند که رانندگی را برای شما ایمن می‌سازد.

Novice Poster
Novice Poster
پست: 67
تاریخ عضویت: دو شنبه 24 فروردین 1388, 9:29 am
سپاس‌های ارسالی: 331 بار
سپاس‌های دریافتی: 150 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط omidzare » سه شنبه 26 فروردین 1393, 12:06 am

من شنیدم حالا که قیمت پراید رسیده به کمال می خوان سیستم فاتحه خوان براش نصب کنند

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط cross2007 » سه شنبه 26 فروردین 1393, 5:55 pm

شاید توانایی این رو داشته باشند که این سیستمی که شما گفتید رو پراید نصب کنند آخه ما ایرانی ها مردمی هستیم غیر قابل پیش بینی تصویرتصویرتصویرتصویر

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Brake Assistance System (BAS) :Re

پست توسط cross2007 » سه شنبه 2 اردیبهشت 1393, 4:01 pm

  شرکت بیمه آماری ارائه داد که هیچ تفاوتی بین در خواستهای پرداخت خسارت اتومبیل هایی که مجهز به ABS بوده اند با آنهایی که فاقد این تکنولوژی می باشد ندارد.
مهندسین در کمپانی های بنز و تویوتا و نیسان به این نتیجه رسیده اند که رانندگان اصولا تمایلی به وارد کردن حداکثر فشار به پدال ترمز را ندارند بنابرین سیستم ABS اصولا مجال و فرصتی پیدا نمیکند که بتواند به عنوان یک سیستم کمکی عمل کند. برای رفع این عیب سیستمی طراحی شد که در داخل بوستر نصب می شود وفشار ترمز را بنا به تشخیص ECU آن افزایش می دهد.که این سیستم BAS یا سیستم کمک ترمز است .
 

  این سیستم یک سنسور در بوستر ترمز (Pedal travel sensor) دارد که اطلاعات دریافتی در رابطه با کورس پدال ترمز و سرعت استفادهاز آن را در اختیار ECU ی ABSقرار میدهد.  
  BAS توسط سیستم CAN با ABS درارتباط است. چنانچه ترمز اضطراری احساس شود ECUفرمان باز شدن یک سوپاپ سلونوئیدی (solenoid valve) در داخل بوستر را می دهد که این امر بلافاصله محفظه فشار به فشار اتمسفر را باز کرده و باعث بوجود آمدن حداکثر فشار ترمز میشود .  
    

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re:ESP : Electronic Stability Program

پست توسط cross2007 » پنج شنبه 11 اردیبهشت 1393, 3:47 pm

سيستم ESP
وقتي خودرويي از مسير خارج ميشود سيستم ESP براي جلوگيري از اين پديده اجرا ميگردد،بنابراين خودرو
طوري عمل مينمايد كه گويي داراي چهار پدال ترمز است و هر يك از چرخ ها داراي يك ديسك ترمز جداگانه
هستند.
گرچه ما به يك پدال براي توقف ماشين نيرو اعمال ميكنيم ولي سيستم ESP چرخهاي خودرو را با ترمز
هاي متفاوتي متوقف كند.
هچنين به سرعت از انحراف در لحظات اوليه شتاب گيري يا ترمز جلوگيري مينمايد.
معايب سيستم ESP
در شرايط خاص مثل برف و يخ زدگي اين سيستم باعث اختلال در عملكرد ترمز و حركت خودرو ميشود در
اين موارد بايد سيستم ESP را خاموش كرد. در صورتی که این سیستم راخاموش نماییم باید از سیستم ASR استفاده نمود.
هدف از بكار گيري سيستم ESP
1- اندازه گيري سرعت گردش هر چرخ و سرعت حركت خودرو
2-اندازه گيري وضعيت قرار گيري فرمان و محاسبه سرعت گرداندن فرمان
3-اندازه گيري ميزان شتاب وارده طولي و شعاعي خودرو
4-اندازه گيري وضعيت موتور از نظر گشتاور توليدي
كه در بعضي از ماشينها سنسور هايي براي بررسي وضعيت حركت مسير حركت از نظر خيس يا خشك
بودن و ميزان لغزندگي مسير حركت هم وجود دارد.
در كل وظيفه ESP كنترل پايداري خودرو مي باشد .

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 562
تاریخ عضویت: دو شنبه 7 اسفند 1385, 4:54 am
سپاس‌های ارسالی: 1360 بار
سپاس‌های دریافتی: 1357 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط mj_piremard » جمعه 12 اردیبهشت 1393, 2:50 am

با سلام
امروزه تمامی خودرو سازها سیستم هایی مانند abs ebd esp ایربگ را به عنوان سیستم های ایمنی روی سیستم های خودروهای تولیدی خود نصب میکنن اما در ایران (چون جون مردم هیچ ارزشی نداره) این سیستم ها به عنوان آپشن روی خودرو ها اون هم به صورت ناقص نصب میشن
 چه خوب خوند حرف دلمو 
  
[FONT=Arial,sans-serif]  سهم من از دنیا همینه که تو تنهایی شبهام کسی اشکامو نبینه کسی اشکامو نبینه.
     

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط cross2007 » شنبه 13 اردیبهشت 1393, 3:34 pm

با سلام .این به دلیل این است که تا تقاضا برای ماشینهای بی کیفیت بالا باشد تولید کننده به فکر ارتقاع یا تولید جدید نمی باشد. با توجه به اینکه دو شرکت اصلی تولید خودرو در کشور دولتی هستند پشتشان گرم است که اگر سرمایه کم شد به اونها صدمه زیادی وارد نمی شود. اگر شخصی بود برای تقاضای مشتری اهمیت بیشتری می داد تا ضرر نبیند.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 350
تاریخ عضویت: یک شنبه 21 اسفند 1390, 9:47 pm
محل اقامت: Tabriz
سپاس‌های ارسالی: 6254 بار
سپاس‌های دریافتی: 1514 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط Ghost Rider » شنبه 13 اردیبهشت 1393, 11:29 pm

cross2007 نوشته شده:با سلام .این به دلیل این است که تا تقاضا برای ماشینهای بی کیفیت بالا باشد تولید کننده به فکر ارتقاع یا تولید جدید نمی باشد. با توجه به اینکه دو شرکت اصلی تولید خودرو در کشور دولتی هستند پشتشان گرم است که اگر سرمایه کم شد به اونها صدمه زیادی وارد نمی شود. اگر شخصی بود برای تقاضای مشتری اهمیت بیشتری می داد تا ضرر نبیند.

آخه همین الان هم اگه بخوان مگه تکنولوژی شو دارن؟

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط cross2007 » یک شنبه 14 اردیبهشت 1393, 4:10 pm

Ghost Rider نوشته شده:
cross2007 نوشته شده:با سلام .این به دلیل این است که تا تقاضا برای ماشینهای بی کیفیت بالا باشد تولید کننده به فکر ارتقاع یا تولید جدید نمی باشد. با توجه به اینکه دو شرکت اصلی تولید خودرو در کشور دولتی هستند پشتشان گرم است که اگر سرمایه کم شد به اونها صدمه زیادی وارد نمی شود. اگر شخصی بود برای تقاضای مشتری اهمیت بیشتری می داد تا ضرر نبیند.

آخه همین الان هم اگه بخوان مگه تکنولوژی شو دارن؟

این تکنولوژی ها رو که یک روزه نمیشه روی ماشین های تولیدی داخل بست باید اولا زیرساخت ها رو درست کرد، پله پله باید تکنولوژی رو وارد صنعت داخل نمود من منظورم اینه که چون صنعت خودرو سازی کشور ما دولتی هست حالا حالا ها طول می کشه این کارو به نحو مطلوبی انجام بدن.ثانیا ماشین های تولیدی داخل رو نمی توان به بیشتر تکنولوژی ها مجهز نمود اگر هم بخوان خیلی هزینه بر می شه ،که مقرون به صرفه نیست و باید خودروهایی رو بیارند که توانایی بکارگیری این سیستم ها رو داشته باشند. ولی اگر این شرکت ها شخصی بودن زودتر از این ها به فکر بودن. شما جریان نصب سیستم ABS رو روی ماشینهای داخل رو پیگیر باش ببین که چه قدر طول کشید و بهونه آوردن ،که این کار هم به دلیل پلاک نشدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بود که در نهایت انجام شد.

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط cross2007 » دو شنبه 22 اردیبهشت 1393, 5:35 pm

[FONT=Times New Roman,serif][COLOR=#NaNNaNNaN]سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD  
این سیستم ترمز در جهت توقف کامل خودرو باکمک ECU و چهار سنسور و کانال مجزا برای هرچرخ کمک
می نماید در شرایط جاده ای متفاوت هر چرخ را به تنهایی کنترل مي نمايد و مانع از انحراف و تغییر جهت
خودرو در شرایط جاده ای لغزنده و بارانی ، خاکی ، دست انداز و همچنین در ترمزهای شدید و ناگهانی
شود .
معمولا سيستم EBDبه همراه سيستم ABS ارائه ميشود . به عنوان مثال در هنگامي كه خودرو به دور يك
ميدان در حال گردش باشد ، ميزان ترمز مورد نياز بر روي چرخهائي كه در سمت ميدان هستند نسبت به
چرخهائي كه در سمت خارجي هستند ، كمتراست . اين سيستم در حركت هاي تند و عبور از موانع مي
تواند كمك بسياري به راننده كند و همچنين اين سيستم در ماشينهاي سنگين كه لغزندگي بيشتري دارد
پر كاربرد تر است
سيستم EBD مخصوص تقسيم نيرو روي چهار چرخ براي حفظ تعادل مي باشد .

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re: سیستم های پیشرفته الکترونیکی برای پایداری خودرو

پست توسط cross2007 » چهار شنبه 24 اردیبهشت 1393, 5:17 pm

سيستم كنترل نيروي رانشي TCS
سيستم هاي كنترل نيروي رانشي ،روي سيستم ABS نصب ميشود و از ايجاد لغزش تاير در هنگام شتاب
گيري جلوگيري ميكند. همچنين در هنگامي كه يك چرخ يك محيط كم اصطكاك (مثل برف،يخ و گل )گير
كند،اين سيستم باعث ميشود چرخ ديگر حركت كردهو خودرو از آن شرايط خارج شود. اين عمل با ايجاد
گشتاور ترمزي در يك چرخ با كنترل قدرت موتور كار ميكند. خودروسازان اين سيستم را با نام هاي زير
معرفي ميكنند
TCS:كنترل نيروي رانشي
ASR:سيستم ضد لغزش
DTC:كنترل ديناميكي نيروي رانشي
این سیستم در کل همانند سیستم ASR کار می کند ولی به دلیل آنکه در خودرو های سنگین اگر خواسته باشیم از نیروی تمام هیدرولیکی برای امر ترمز گیری استفاده نماییم باید سیستم ترمز گیری را خیلی بزرگ طراحی نماییم، در خودرو های سنگین از نیروی پنوماتیکی استفاده می شود که این سیستم (TCS) از کنترل بر روی نیروی پنوماتیکی با استفاده از عملگر های خاص این کار رو برای ما انجام می دهد. این سیستم در کلیه خودروهای سنگین به روز دنیا نصب شده است.

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”