در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 06:39

آرشيو سپاس: 1 مرتبه در 1 پست

دنده بیجا یعنی چه؟ترمز خالی کرده یعنی چه؟ترمز چوب کرده یعنی؟

توسط DC_MaSt3R » چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 06:45

سلام
چندتا سوال فنی داشتم
اگه میشه توضیح کامل بدید من تازه واردم

1-دنده بیجا یعنی چه و چه ضرری برای موتور ماشین داره؟
2-دنده مورده یعنی چه و چه ضرری برای موتور ماشین داره؟
3-ترمز خالی کرده یعنی چه و علتش چیه؟
4-ترمز چوب کرده یعنی چه و علتش چیه؟
5-ترمز دوپا شده یعنی چه و علتش چیه؟
6-روشن کردن ماشین به وسیله هل دادن برای ماشین ضرر داره؟چه ضرری؟

من میشم اگه جواب بدید

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب DC_MaSt3R تشکر کرده اند:
MOHAMMAD_ASEMOONI

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

3084

تشکر کرده: 2430 مرتبه
تشکر شده: 4172 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 12 اردیبهشت 1389 11:44

محل سکونت

KWT

آرشيو سپاس: 2956 مرتبه در 828 پست

توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » چهارشنبه 14 خرداد 1393 13:25

سلام
قبل از هر چیز بهتون پیشنهاد میکنم که تاپیک صرفه جوئی در مخارج خودرو رو بخونید

topic-t107118.html

1- این موضوع فقط برای ماشینهای دنده عادی ( غیر اتوماتیک ) هست که راننده خودش باید به موقع دنده عوض کنه .
هر دنده ای یک سرعتِ حداقل ( minimum ) و يک سرعتِ حداکثر ( maximum ) داره .
رانندگی با سرعتی کمتر و بیشتر از حداقل و حداکثر ضرر داره برای ماشین .
مثال :
برای ماتیز با دو سرنشین و حرکت در مسیر افقی ( بدون شیب ) :
سرعتِ دنده 1 , از صفر تا 20km
یعنی همینکه سرعت به 20 برسه باید بریم دنده دو . و اگر در حالِ حرکت با دنده 2 بودیم و سرعت به زیر 20 اومد باید کلاچ بگیریم و یه نیش گاز بدیم و با دنده معکوس بریم دنده 1 .
در

سرعت دنده 2 ,  از 20km تا 30 km
توجه داشته باشید که سرعت تعویض دنده در ماشینهای مختلف اندکی فرق میکنه و نمیشه از یک فرمولِ ثابت برای همه ی ماشینها استفاده کرد چون زمانِ لازم برای دنده عوض کردن به قدرتِ موتور و تعدادِ دنده های ماشین و خالی یا پر بودنِ ماشین و شیبِ مسیر حرکت داره ( سربالائی - سرپائینی - جاده افقی )  

سرعت دنده 3 , از 30 تا 50
سرعت دنده 4 , از 50 تا 65 یا 70
سرعت دنده 5 , از 70 تا حداکثر سرعتِ مجاز در خیابان یا جاده .
اگر با افزایش سرعت , راننده به موقع دنده رو تعویض نکنه باعث بالا رفتن دور موتور میشه .
رانندگی با دور موتور بالا هم بسیار ضرر داره برای موتور چون باعث اصطحکاک و استهلاکِ شدید قطعاتِ گرانقیمتِ موتور مثل میل لنگ و یاتاقانهای میل لنگ و پیستونها و رینگهای پیستونها و دیواره های سیلندرها میشه خصوصاً اگر روغن بی کیفیت باشه و کثیف و کهنه باشه و فیـلتر روغن هم غیر استاندار یا کثیف و کهنه باشه .


پس بسیار مهم هست که راننده یاد بگیره که همینکه سرعت به حد کافی بالا رفت دنده رو عوض کنه که موتور صداش زیاد نشه یعنی ناله نده یعنی دور موتور بالا نره .

دور موتور نباید از حدود 3500 یا حداکثر 4000 دور در دقیقه بالاتر بره چون علاوه بر فرسایش سریع موتور باعث بالا رفتن مصرف سوخت هم میشه . چون رانندگی با دور موتور و سرعت مناسب اسمش "سرعتِ اقتصادی" هست که در اون سرعت , میزان استهلاک و مصرف سوخت کم هست  و با سرعتِ خودرو با هم تناسب داره
در بعضی ماشینها روی کیلومتر شمار یک علامتهائی هست که جای دنده عوض کردن رو نشون میده .
رانندگی با سرعتی که باید دنده تعویض بشه اگر به مدت طولانی باشه ضرر داره برای موتور
مثال :
در سرعت 30 باید از 2 به 3 برید پس رانندگی با دنده دو و دنده 3 در این سرعت ضرر داره .
یا با 2 سرعت 25 یا با 3 سرعت 35
یادمه در بنزهای سواریِ دهه ی 70 میلادی روی کیلومتر این جاها رو دو خط قرمز یا زرد زده بودند .

همه ی وسیله های نقلیه یک سرعت اقتصادی داره چه موتورسیکلت چه ماشین چه هواپیما چه کشتی یا قطار یا حتی فضاپیما .
سرعت اقتصادی برای ماشینهای سواریِ معمولی حدودِ 80 تا 90km/h هست . بیشتر از اون , دور موتور بالا میره و مصرف سوخت و استهلاک هم به شدت بالا میره . گذشته از اینکه خطر تصادف هم بیشتر میشه چون زمان برای کنترل خودرو در هنگام روبرو شدن با خطر بسیار کم میشه .
راننده باید وقتی در سکوت رانندگی میکنه ( ضبط خاموش - صدای بیرون کم - سرنشینان ساکت ) سرعتِ مناسب برای هر دنده رو پیدا کنه و به خاطر بسپاره تا وقتی با ضبط روشن و فضای شلوغ رانندگی میکنه بتونه با یک نگاهِ یک ثانیه ای به سرعت سنج یا دور موتور سنج تشخیص بده که وقت تعویض دنده هست  تا دور موتور بالا نره .

البته شیبِ جاده و خیابان بسیار مهم در زمان لازم برای دنده عوض کردن  
مثال :
شما با چهار سرنشین تو سربالائی دارین با دنده 3 رانندگی میکنین
سرعت میرسه به 60 کیلومتر . اگر در جاده ی افقی بودین راحت دنده رو عوض میکنین و سرعت رو افزایش میدین اما تو سربالائی میرین دنده چهار اما میبینین ماشین کشش نداره و باید خیلی روی گاز فشار بدین تا سرعت به آرامی زیاد بشه یا اصلاً سرعت زیاد نمیشه چون شیبش زیاده یا حتی بدتر از این , یعنی سرعت با دنده چهار شروع به کاهش میکنه چون سربالائی تنده و ماشین هم سنگینه .
اینجا باید با دنده معکوس دنده رو برگردونین به 3 و با سرعت 55 کیلومتر در دنده 3 سربالائی رو پشت سر بذارین
پس یک راننده ی حرفه ای خوب میدونه کجا چه دنده ای رو انتخاب کنه و کِی دنده عوض کنه و کی دنده معکوس بزنه .

2-  دنده مرده یک اصطلاح عامیانه هست و معنیش رانندگی با سرعتِ زیرِ سرعتِ حداقل با یک دنده هست .
مثال :
در سرعتِ 30 باید از 2 برید 3 . پس اگر با دنده 3 سرعت کم شد و رسید به زیر 30 ( 28 یا کمتر ) شما باید دنده رو معکوس کنید به 2 اما شما همچنان با دنده 3 حرکت میکنین ( کاری که راننده های تنبل یا بی تجربه و کم تجربه انجام میدن ) . این کار باعث افت شدید دور موتور میشه و به خاطر تناسب نداشتنِ دور موتور با سرعت و دنده به موتور فشار میاد چون شما گاز میدین و سوخت و هوای زیاد وارد سیلندرها میشه و منفجر میشه اما دور موتور زیاد بالا نمیره که باید صدمه دیدن رینگهای پیستونها و دیواره سیلندرها و به مرور زمان باعث گشاد شدن سیلندرها و به روغن سوزی افتادن ماشین میشه .
به کلاچ و دنده های گیربکس هم صدمه وارد میشه اگر که سرعت خیلی پائین بیاد که درنتیجه دور موتور کمتر از 950 دور در دقیقه میشه که باعث لرزش شدید موتور و دُک زدنِ ماشین و ضربه به چرخ دنده در گیربکس و شفتِ گیربکس و فنرهای صفحه کلاچ میشه .  

برای جلوگیری از رانندگی با دنده مرده باید راننده بدونه حداقل سرعت با هر دنده چقدره تا به محض کم شدن سرعت از حد مجاز , با یک دنده معکوسِ به موقع مانع از افت دور موتور بشه .

پس هم رانندگی با سرعت بیش از حد با یک دنده ضرر داره هم رانندگی با سرعتِ کمتر از سرعتِ حداقل با یک دنده .

3-  ترمز خالی کرده یعنی پا میزارین روی پدال ترمز و پدال میره پائین ( گاهی تا آخر ) و ماشین هم ترمز نمیگیره یا ترمزش خیلی خیلی ضعیف هست .
علتش چند چیز میتونه باشه :
سوراخ شدن شیلنگِ لاستیکیِ ترمز  یکی از چرخها که کنار چرخ قرار داره و خارج شدن روغن از اون .

http://928intl.com/tips/Rear%20Caliper% ... age002.jpg
http://www.theymightberacing.com/Images ... G_2336.jpg
چون سیستم ترمز یک مدار کاملاً بسته هست و روغن نمیتونه ازش بره بیرون . وقتی ترمز میگیرین فشار روغن بسیار بالا میره توی سیستم ترمز و لوله های فلزی که از پمپ ترمز رفته برای چرخها و شیلنگهای لاستیکیِ کوتاهی که از انتهای لوله های فلزی به سیلندرِ ترمز چرخها وصل شده .
عکس لوله های فلزی

http://www.amphibike.org/images/640_bra ... linder.jpg

http://www.cdxetextbook.com/images/350p ... idesys.jpg
http://diysrc.com/wp-content/uploads/brakebooster.jpg

اگر شیلنگ لاستیکی پوسیده یا صدمه دیده باشه , با یک ترمز محکم یهو سوراخ میشه و روغن میزنه بیرون و پدالِ ترمز ریز پای راننده خالی میشه و میره پائین تا ته و ترمز هم از کار میافته به علت افت شدید فشار روغن .
خیلیها جانشون رو از دست دادند به خاطر همین مسئله . توی سرعت بالا یهو با شدت زدند روی ترمز اما به دلیل پوسیدگی یکی از شیلنگها , یهو سوراخ شد و ترمز زیر پاشون خالی شد ( ترمز بُرید ) و تصادف کردند .

علت دومش سوراخ شدن یا پاره شدنِ واشرهای لاستیکیِ تویِ پمپ ترمز هست ( لوازم پمپ ترمز ) که باز هم باعث بی اثر شدن کار ترمز و از کار افتادنش میشه .
علت دیگرش شُل بودن پیچ هواگیری ترمز هست که پشت چرخها قرار داره تا با شل کردنش و فشار پدال ترمز , هوایِ توی لوله های ترمز خارج بشه .

علت دیگرش وجود هوا در سیستم ترمز هست که باعث عمل نکردن ترمز همون چرخی میشه که لوله اش هوا داره و باعث ضعف کل سیستم ترمز هم میشه .
علت دیگرش صدمه دیدن کاسه نمد سیلندر ترمز هست که پیستون ترمز در اون حرکت میکنه با فشار روغن ترمز و به لنتها فشار میاره و میچسبوندش به دیسک ترمز .
http://www.auto-repair-help.com/images/ ... aliper.jpg
روغن به پیستونِ ترمز فشار میاره و میچسبوندش به لنت پس اگر کاسه نمدِ پیستون خراب باشه روغن ترمز از کنارش نشت میکنه و ترمز زیر پای راننده خالی مییشه .

4- چوب شدنِ ترمز یعنی سفت شدنِ پدال ترمز که مثل سنگ میشه و هر چی فشار بیارین روش نمیره پائین .
با این روش میتونین چوب شدن رو تجربه کنین :
ماشین رو روشن کنین .
پدال ترمز رو فشار بدین چند بار . پدال راحت حرکت میکنه و مشکلی نداره .
حالا ماشین رو خاموش کنین .
چند بار ترمز بگیرین
کم کم پدال سفت میشه و دیگه نمیره پائین .
این همان چوب شدن ترمز هست .
اما گاهی با وجودیکه موتور روشنه پدال چوب میشه .
چرا ؟
علتش خرابی بوستر ترمز ( تقویت کنندهی ترمز  ) هست
عکسش
قطعه ی بعد از پدال در عکس زیر

http://custommufflertirelube.net/files/ ... brakes.jpg

عکسهای بیشتر

http://image.superchevy.com/f/13001396 w750 st0/sucp_0901_06_z power_brake_boosters single_diaphragm_booster.jpg

http://www.google.com/search?hl=en&tbm= ... 59-1&q=car brake booster
بوستر با یک شیلنگ به منیفولدِ هوا وصله .
وقتی که موتور رو روشن میکنیم , پیستونها شروع به مکش هوا از منیفولدِ هوا میکنند که در نتیجه فشار هم افت میکنه در منیفولد بنابراین هوای توی بوستر هم از طریق همون شیلنگ کشیده میشه و یک حالت خلاء بوجود میاد توی بوستر که باعث میشه وقتی پا بذارین روی پدال نیروی پای شما چند برابر بشه و درنتیجه بتونین با یک فشار کم , نیروی لازم برای متوقف کردنِ چرخهای ماشین رو به لنتها وارد کنین و ماشین متوقف بشه .
اگر شیلنگ بوستر جدا بشه یا درست و محکم وصل نباشه یا سوراخ باشه دیگه در بوستر خلاء بوجود نمیاد و ترمز چوب میشه .
اگر هم بوستر خراب باشه باز هم ترمز چوب میشه .

یک حالت دیگه هم ممکنه برای ترمز پیش بیاد :
در سرپائینی اگر راننده با دنده سنگین نیاد پائین , سرعت ماشین در اثر شیب زیاد میره بالا و راننده مجبوره دائماً پاش روی ترمز باشه و ترمز بگیره .
این کار باعث داغ شدن لنتها و درنتیجه داغ شدن پیستون لنتها و درنتیجه داغ شدن و به جوش آمدنِ روغنِ توی سیلندر ترمز و لوله ها میشه .
به جوش اومدن روغن ترمز باعث بخار شدن روغن در سیلندر ترمز که پشت چرخ هست میشه و انگار که سیستم ترمز هوا گرفته باشه و ترمز نرم و ضعیف میشه و ممکنه سرعت اونقدر بره بالا که راننده نتونه ماشین رو کنترل کنه و حادثه ساز بشه .
برای همین هست که در جادهای کوهستانی در سراشیبیها تابلو زده با دنده سنگین حرکت کنین .
حتی با ماشین اتوماتیک هم باید به جای D با L1 يا L2 حرکت کنیم که بدون ترمز ماشین میتونه با سرعت محدود از سراشیبی بیاد پائین و ترمزها دیگه داغ نمیشه به علت استفاده ی کم .


5- علت دو پا شدن ترمز , وجود اندکی هوا در لوله ها یا نیمه معیوب بودنِ بوستر ترمز هست .
6- روشن کردن با هل اگر زیاد تکرار نشه صدمه ی قابل ذکری نمیزنه به ماشین اما شُکِ وارده در موقع برداشتن پا از روی کلاچ و موقع روشن شدنِ ماشین به چرخ دنده های گیربکس و چهار شاخه گاردون و چرخ دنده های گاردون ( در ماشین دفرنسیال عقب مثل پیکان ) و فشار به پلوسها در ماشین دفرنسیال جلو میشه .
هر چه با دنده ی سنگین تر ماشین هل داده بشه ضررش بیشتر
پس اگر خواستین در سراشیبی و با کمک جاذبه ماشین رو روشن کنین بهتره با دنده 3 روشن کنین
اما در مسیر افقی و با هل دادن نمیشه با 3 روشن کرد چون ماشین باید خیلی سرعت بگیره تا بشه موتور رو روشن کرد یعنی هل دهنده ها خورد و خسته میشن . در این موارد دنده دو بهتره
اما روی شن و خاک و برف و زمین لیز ممکنه با دنده 2 چرخها کشیده بشه روی زمین و نچرخه که تنها راهش سنگین کردنِ ماشین یا کشیدنش با خودرو و روشن کردنش با دنده 3 یا حتی 4 هست اما در دنده 4 سرعت باید به بالای 30 برسه .
دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا

5 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب MOHAMMAD_ASEMOONI تشکر کرده اند:
noble1990, jhan2010, RaAmIiN, hermes_PERSIAN, Ali$amir, ASHKAN95, Ghost Rider, FREE MAN, mikaeil, Mahdi Mahdavi

Rookie Poster

Rookie Poster



no avatar
پست ها

21

تشکر کرده: 19 مرتبه
تشکر شده: 9 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 بهمن 1392 10:38

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: دنده بیجا یعنی چه؟ترمز خالی کرده یعنی چه؟ترمز چوب کرده ی

توسط sony22 » يکشنبه 26 بهمن 1393 08:16

سلام بر اساتید
یه سوال :-o : چون تجربه رانندگی ندارم میپرسم:
آیا در دنده2 هم مثله دنده 1میشه نیم کلاچ گرفت؟؟؟
تو ترافیک های داخل شهری شما داری با دنده 2میری،با توجه به وضعیت ماشین جلویی، مجبوری یه نیش ترمز بزنی...
نیش ترمز هم که بزنی سریع دور موتور میاد پایین و از طرفی کلاچ هم نگرفتی ماشین اون وسط خاموش میشه!!!
برای اینجور مواقع باید چکار کنیم؟؟
"گاهی عمیقا دوست دارم ماهی باشم ! حافظش 8ثانیه هست... ولی یک عمر بدون خاطره"


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان