در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با دستاوردها و اخبار هوانيروز ايران به بحث بپردازيد
Captain II

Captain II



no avatar
پست ها

473

تشکر کرده: 341 مرتبه
تشکر شده: 610 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 15 دی 1385 12:37

آرشيو سپاس: 4158 مرتبه در 431 پست

پروژه های خودکفایی هوانیروز

توسط TD » شنبه 24 خرداد 1393 12:24

روژه میمند هوانیروز



چندین سال پیش مقاله کوتاهی نوشته بودم درمورد یک پروژه خودکفایی هوانیروز اصفهان و آن را همراه عکسهایی که خودم گرفته بودم برای چاپ به مجله تازه تاسیس نوآور فرستادم. اما به دلایل نامعلومی مقاله منتشر نشد... تا امروز که تصمیم گرفتم آن را به دلایل تاریخی به همراه عکسهای مربوطه اینجا و تحت موضوع جدید "پروژه های خودکفایی هوانیروز" قرار بدهم. در اینجا از جناب قادرزاده برای کمک به تهیه این گزارش در آن زمان تشکر می کنم و برای ایشان هرکجا که تشریف دارند آرزوی سلامتی دارم. همچنین خواهش می کنم درصورت تمایل به پست مقاله در جاهای دیگر، نام مرجع (انجمن رهروان ارتش) و نویسنده قید شود.





ارتش و ژاندارمری ایران از سال 1975 تعداد قابل توجهی هلیکوپتر آگوستا-بل AB 206A/B جت رنجر 2 از کشور ایتالیا تحویل گرفتند. این هلیکوپتر چهار نفره، به موتور توربوشفت آلیسون 250-C20 با توان 317 اسب بخار در محور مجهز می باشد و کارایی مناسبی در شرایط کاربری دمای بالا-مرتفع (hot & high) دارد. در تصویر، یکی از هلیکوپترهای جت رنجر هوانیرز اصفهان، مسلح به شلیک کننده راکت هفت لوله ای دیده می شود. تاکنون چندین هلیکوپتر 206 به سیستم شلیک راکت میمند مسلح شده اند، و در میادین تیر و رزمایشهای مختلف با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته اند. هنگام شلیک راکت، تیرانداز ابتدا هدف را با دوربین اپتیکی نشانه گیری می کند، و سپس اقدام به شلیک می نماید.
هوانیروز ایران سالهای متمادی است که یکی از بزرگترین نیروهای هلیکوپتری جهان به شمار می رود، هر چند که سالها جنگ بی وقفه و دشواریهای ناشی از تحریمها، تاثیر خود را به وضوح برجا گذاشته است. به همین دلیل کارشناسان هوانیروز تلاشهای درخور توجه و شایان تقدیری را برای کاهش نیاز یگان خود به پشتیبانی فنی خارجی، رسیدن به خودکفایی واقعی، و افزایش توانایی امکانات موجود انجام داده اند. یکی از پروژه های تسلیحاتی مهم هوانیروز؛ پروژه میمند-6 است که پژوهش، امکانسنجی، طراحی و تجهیز هلیکوپتر دیدبانی و نفربر سبک آگوستا-بل AB206A/B جت رنجر 2 را با سیستم پرتاب هفت و یا دو لوله ای راکتهای 2.75 اینچی در برمی گیرد. این پروژه به همراه چند پروژه تسلیحاتی دیگر ارتش – از جمله ساخت کامل راکت انداز 2.75 اینچی – به یادبود مرحوم سرهنگ دوم فنی علی محمودی میمند نامگذاری شده است. مرحوم میمند تا پیش از فوت، سرپرستی این پروژه را به همراه سرهنگ فنی هوایی محمدرضا قادرزاده بر عهده داشتند.




مرحوم سرهنگ دوم فنی علی محمودی میمند در دوران حیات خود با پشتکاری خستگی ناپذیر سرپرستی چندین پروژه پژوهشی و ساخت را در هوانیروز ایران بر عهده داشت. مرحوم میمند چند سال پیش بر اثر عارضه قلبی درگذشت.
تجهیز هلیکوپتر AB 206 با سیستم شلیک راکت برای درگیریهای سبک، از این نظر اهمیت می یابد که می توان از آن برای جایگزین کردن هلیکوپتر رزمی AH-1J کبرا در برخی ماموریتهای عملیاتی که مستلزم نزدیک شدن زیاد به مواضع دشمن نمی باشد، یا اینکه باعث قرار گرفتن در معرض آتش پرحجم دشمن نمی شوند، بهره گرفت. این امر علاوه بر افزودن بر توان رزمی هوانیروز، از استهلاک هلیکوپترهای رزمی کبرا نیز می کاهد. همچنین می توان با استفاده از راکتهای فسفری رسام، از هلیکوپترهای مسلح 206 به طور موثرتری در نقش کنترلر هوایی خط مقدم AFAC)1) بهره گرفت.



پیش از اجرای پروژه میمند، جنگ افزار اختیاری هلیکوپتر 206 منحصر به دو تیربار 7.62 میلیمتری MG3 جانبی، یا یک تیربار چند لوله گردان موسوم به مینی گان، در زیر بدنه، بوده که به دلیل برد موثر ناکافی 400 متر، و با توجه به پیشرفته تر شدن سیستمهای پدافند هوایی، هوانیروز ظرف در سالهای اخیر تصمیم گرفت تا تیربار را با سیستم دوربردتر شلیک راکت با برد موثر بیش از 6000 متر جایگزین نماید. این توانایی جدید به خلبانان هلیکوپترهای جت رنجر هوانیروز امکان می دهد تا ماموریتهای شناسایی مسلح را با توان رزمی بیشتر و در ارتفاع بالاتر، و در نتیجه ایمن تر، به انجام برسانند. بدین ترتیب هلیکوپتر 206 در ماموریتهای مبارزه با قاچاقچیان و اشرار تا حدی جانشین هلیکوپتر "استراتژیک" کبرا شده است.






سرهنگ فنی هوایی محمدرضا قادرزاده و همکاران ایشان از هوانیروز اصفهان، هم اکنون مسوولیت اجرای چندین پروژه خودکفایی – از جمله تستر لانچر راکت و ساخت راکت انداز 2.75 اینچی – را بر عهده دارند.
بازسازی شلیک کننده های (لانچر) نوزده لوله ای LAU-61/A و هفت لوله ای LAU-68/A، و ساخت دستگاه آزمایشگر (test bench) راکت انداز 2.75 اینچی (70 میلیمتری) از سال 1376 در هوانیروز کرمان آغاز گردید، و چندی بعد با انتقال به مرکز صنایع یا علی هوانیروز در اصفهان، تحت نام پروژه میمند-2 و با سرپرستی سرهنگ قادرزاده ادامه یافت. با استفاده از دستگاه آزمایشگر لانچر می توان از آماده بودن قطعه اصلی راکت انداز، موسوم به "وقفه سنج" (یا اینتر والومتر)، و کل مجموعه راکت انداز اطمینان حاصل نمود. وظیفه اینتر والومتر، ایجاد و تنظیم وقفه های زمانی مشخص در روند شلیک راکت از لوله های مختلف راکت انداز می باشد. در آینده نزدیک راکت اندازهای 2.75 اینچی به طور کامل در ایران ساخته خواهند شد، و در ساخت لوله ها به جای فلز آلومینوم، از مواد مرکب استفاده خواهد شد، که حدود 27 کیلوگرم (60 پاوند) از وزن آنها خواهد کاست. یکی از ویژگیهای بارز میمند-6، وزن آن است که نسبت به سیستم تیربار افزایش نداشته، و در نتیجه تغییری در گرانیگاه (CG) هلیکوپتر ایجاد نمی نماید. گفته می شود که دقت هدفزنی این هلیکوپتر از کبرا نیز بیشتر است. وجود تحریمهای تسلیحاتی بر ضد ایران، تهیه شلیک کننده های راکت را برای ایران بسیار دشوار و گران کرده بود، که این نیاز با بازسازی و در نهایت ساخت این قطعات در کشور، رفع خواهد شد.




نخستین دستگاه تستر راکت انداز 2.75 اینچی در سال 1382 تکمیل شد. این دستگاه با در نظر گرفتن امکانات موجود کشور طراحی شده، و در نتیجه ساخت آن نسبت به نمونه های خارجی – همچون آزمایشگر لانچر پیش-از-پرواز PKTS-RS ساخت شرکت هندی سیگما، ارزانتر تمام می شود. روشن شدن هر یک از چراغها در هنگام آزمایش لانچر، نشان دهنده ایراد فنی در لوله مربوطه در شلیک کننده راکت است، در نتیجه می توان به سرعت تنها آن لوله را تعویض یا تعمیر نمود.
مجموعه سیستم میمند-6 عبارت است از دوربین مدل SFOM-83A که در داخل سقف کابین در مقابل تیرانداز نصب می شود، جعبه حاوی مدارهای الکترونیکی (black box) که درست روی محور پیچش2 قرار دارد، و راکت اندازهای آلومینومی که به طور کامل در ایران طراحی و ساخته شده اند.



این دو پروژه، همچون برنامه های دیگری از جمله پروژه نور (تبدیل لاشه یک هلیکوپتر سانحه دیده بل 214A به مدل آموزشی زمینی)؛ پروژه ارسلان (بازسازی کامل یک فروند هلیکوپتر کبرا) و پروژه کاشف (آزمایشگر سیستمهای رادیویی هلیکوپتر)، در مرکز تحقیقات و جهاد خودکفایی پایگاه هوانیروز کرمان، مرکز آموزش وطنپور و پایگاه پشتیبانی عمومی اصفهان (صنایع یا علی) تکمیل شده است.




در آینده نزدیک این راکت اندازها به طور کامل در ایران ساخته خواهند شد، و در ساخت لوله ها به جای فلز آلومینوم، از مواد مرکب استفاده خواهد شد، که 27 کیلوگرم (60 پاوند) صرفه جویی وزنی در پی خواهد داشت.
دیگر پروژه های خودکفایی هوانیروز عبارتند از: پروژه فجر (بازسازی تعدادی هواپیمای از رده خارج شده سسنا U-17A/B (نوع نظامی سسنا 180 اسکای واگن)؛ پروژه حافظ که در چارچوب آن بیش از 120000 قطعه مورد نیاز هوانیروز شامل انواع قطعات بدنه، قطعات حساس،3 تند-مصرف،4 انواع شیشه هلیکوپتر، اقلام پلاستیکی، کامپوزیت (مواد مرکب)، صندلی هلیکوپتر، قطعات الکترونیکی به صورت ابتکاری یا مهندسی معکوس طراحی و ساخته شده است؛ و همچنین پروژه قدرت (ساخت دیسک کمپرسور موتور T55-L-11C هلیکوپتر شینوک)، ساخت شبیه سازهای پرواز هلیکوپتر، و بازسازی انواع هلیکوپترهای آسیب دیده هوانیروز را باید به این فهرست افزود. یکپارچه سازی موشک هوا-به-هوای گرمایاب AIM-9 سایدوایندر با هلیکوپتر کبرا نیز یکی دیگر از فعالیتهای بارز هوانیروز ارتش است.



فرزین ندیمی

---------------------------

1- AFAC= Airborne (Armed) Forward Air Controller

2- torsion shaft

محور حامل سیستم جنگ افزار که امکان گردش شلیک کننده ها (5 درجه به بالا و 35 درجه به پایین) را فراهم می آورد، و تنشهای پیچشی را نیز جذب می کند.

3- critical items

4- fast-running items

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
****************************************************************************************************
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  -
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  -  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد -  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

**************************
وقتی خدا مشکلات تو رو حل می کنه

تو به توانایی های او ایمان داری

وقتی خدا مشکلاتت رو حل نمی کنه

او به توانایی های تو ایمان داره

8 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب TD تشکر کرده اند:
Java, morteza tomcat, kayvan6079, anga2009, sokuteasemuni, bds110, Emmanuel Rubenstein, SA@M, shola, Shahbaz, Mahdi1944, tondar, CAPTAIN PILOT

Major II

Major II



no avatar
پست ها

103

تشکر کرده: 190 مرتبه
تشکر شده: 110 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 18 اردیبهشت 1389 19:53

آرشيو سپاس: 137 مرتبه در 40 پست

Re: پروژه های خودکفایی هوانیروز

توسط حسين لاويو » شنبه 24 خرداد 1393 22:15

جناب اقای ندیمی سلام وقت عالی بخیر باور بفرمایید شما به گردن اکثر کسانی که به صنعت هوانوردی علاقه دارند حق بزرگی دارین ..به شخصه حقیر از بابت تهیه مطالب ارزشمند و گرانقدرتون چه تو مجلات و چه سایتها نهایت بهره رو برده و همیشه وامدار محبت حضرتعالی هستم ..یحتمل برای تهیه اینگونه مطالب زحمت بسیاری کشیده شده و ما به راحتی درحال استفاده هستیم نتیجه اینکه دعای خیرما بدرقه راه شما و خانواده محترمتون باشه..امید دارم قابل بدونید و مارو در زمره دوستدارانتون قرار بدید که ماشاالله کم هم نیستن ..حق نگهدارتون دست مریزاد برادر

4 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب حسين لاويو تشکر کرده اند:
kayvan6079, Farzin N, anga2009, sokuteasemuni, Java, TD

Captain II

Captain II



no avatar
پست ها

23

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 5 خرداد 1391 05:27

آرشيو سپاس: 328 مرتبه در 24 پست

Re: پروژه های خودکفایی هوانیروز

توسط Farzin N » يکشنبه 25 خرداد 1393 09:16

از محبت شما سپاسگزارم حسین خان. بله این حرکت کوچکی بود در آن زمان برای شناساندن تلاشهای دوستان ما در خودکفایی هوانیروز که متاسفانه بسیار گمنام هستند و همچنین از نظر شرایط زندگی بسیار در فشار و کمبود. چه حیف که برخی از این اساتید باید از میان ما بروند تا ما از وجودشان و خدماتشان آگاه شویم. به هرحال به اعتقاد بنده تمام این تلاشها باید مستند و در حافظه جمعی ما نگهداری شود، صرف نظر از اینکه نتیجه نهایی بدست می آید یا خیر، یا به خط تولید یا ارتقای ناوگانی می رسد یا خیر.

سپاس

5 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Farzin N تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, anga2009, TD, sokuteasemuni, kayvan6079, Mohammad.Jafar, حسين لاويو, Java, shola, Mahdi1944

Major II

Major II



no avatar
پست ها

181

تشکر کرده: 14 مرتبه
تشکر شده: 10 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 19 مهر 1385 02:18

آرشيو سپاس: 509 مرتبه در 148 پست

Re: پروژه های خودکفایی هوانیروز

توسط f14tomcat » شنبه 11 مرداد 1393 14:22

جناب ندیمی!ضمن عرض سلام!یادمقالات زیبای شمادرصنایع هوایی بخیر!امیدوارم همیشه موفق باشید.ضمنااگرمقدوراست e-mailی جهت ارتباط باخودتان معرفی بفرمایید.
باسپاس فراوان

Mohammad.Jafar از این پست سپاسگزاري کرده است


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان