کابوس پدافندها بازمی گردد!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي بدون سرنشين به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 392
تاریخ عضویت: سه شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1669 بار

کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط hf22 » جمعه 13 تیر 1393, 12:31 pm

تصویر 
به مناسبت 70 سالگی اسکانک لاکهید و 100 سال نوآوری شرکت لاکهید مارتین


پسر پرنده سیاه ، کابوس پدافندها بازمی گردد!




تصویر

برنامه ریزان دفاعی آمریکا عنوان کرده اند که با ساخته شدن نسل جدیدی از موشکهای زمین به هوای کشنده و کشورهایی با سیستمهای دفاعی پیچیده بیش از هر زمانی نیاز به سلاحی بسیار سریع و هوشمند است که شکاف بین جنگنده سرنشین دار و بدون سرنشین را پر کرده و یک جانشین جدید برای لاکهید SR-71 باشد. این هواپیما باید دشمن را زیر نظر گرفته و سپس در صورتی که هوش مصنوعی لازم بداند به آنها حمله کند.


تصویر

از زمانی که هواپیمای بی نظیر SR-71 تقریبا در 2 دهه پیش بازنشسته شد ، همیشه این سوال وجود داشت که آیا نسل جدیدی از این هواپیما ساخته می شود که سریعتر و ارزانتر باشد؟!

بعد از SR-71 تقریبا هیچ جتی نتوانست جایش را پرکند و در برنامه نیروی هوایی و سازمان سیا برای تجسس در ارتفاع بالا با سرعت بسیار بالا ! با اطمینان بیشتر همیشه یک حس ضعف وجود داشت.

هر چند ماهواره های جاسوسی جای SR-71 را تا حدود زیادی گرفتند اما نیاز به چیزی است که هیچ اخلالی مانع عملکردش نشود ! دوم بتواند در لحظه حمله کند! سوم با همان سرعتی که آمده ناپدید شود!

سرعت ماخ 3 دیگر عادی بود چون آنها چند دهه پیش ماخ 3.5 را پشت سر گذاشته بودند هدف چیزی جدیدتر بود.
پس از سالها سکوت در مورد این موضوع شرکت لاکهید مارتین پرده از یک سری تحقیقات برای ترکیب چند تکنولوژی پیشرفته برای رسیدن به یک هدف واحد برداشته است. آنها دنبال ایجاد یک فن آوری حمله مافوق صوت هوشمند هستند که بدون دخالت انسان پرواز کرده و به اهدافش با نظر خود حمله کند.


تصویر

در سال 1976 ، جت جاسوسی SR-71 مشهور به پرنده سیاه نیروی هویی ایالات متحده آمریکا توانست فاصله نیویورک تا لندن را در کمتر از 2 ساعت طی کند. در این پرواز سرعت این جت بیش از 3 ماخ بود ، این رکوردی را در جهان به ثبت رساند که 38 سال است شکسته نشده!
اما بنظر می رسد کسانی قصد دارند این رکورد را ارتقاء دهند!


تصویر

مهندسان بخش محرمانه لاکهیدمارتین مشهور به اسکانک لاکهید در حال توسعه و تکمیل مراحل ساخت یک جت جدید هستند که تا 2 برابر سریعتر و با سقف پرواز بیشتر از SR-71 پرواز می کند. مهندسان در لاکهید نامش را SR-72 گذاشته اند. لقب آن پسر پرنده سیاه است!
جت جدید یک هوش مصنوعی پرنده خواهد بود چندبرابر هوشمندتر از X-47B با سرعت بسیار بالا و در ارتفاع بسیار بالا !


پسر سیاه :

جت SR-71 با استفاده از تکنولوژی قرن 20ام ساخته شد. طراحی آن محصول اسلایدها و نقشه های کاغذی و دستگاههای ساده آن زمان است. این جت از میلیونها خط برنامه کامپیوتری جهت هدایت و کنترل استفاده نمی کرد ، سیستمهای آن مربوط به زمانی بود که الکترونیک در اول راه خود بود ، نه عصر تراشه های فوق فشرده کامپیوتری. اینها تغییراتی هستند که در SR-72 بوجود می آید.


تصویر

پیش بینی می شود جت SR-72 با سرعت 6 ماخ پرواز کرده و وارد حریم هوایی دشمن شود که این باعث می شود دشمن هرگز فرصت واکنش نشان دادن و یا پنهان شدن نداشته باشد.

هواپیمای مافوق صوت فوق همراه با یک موشک مافوق صوت که اکنون در حال ساخت است می تواند بدون هیچ مقاومتی حریم هوایی دشمن را شکافته و در کمتر از یک ساعت به هدفش در یک قاره دیگر در آنسوی کره زمین دست یابد.

براد لیلاند مدیربرنامه پروژه هواپیمای مافوق صوت جدید شرکت لاکهید مارتین می گوید : سرعت مافوق صوت یک سلاح قدرتمند برای مقابله با تهدیدات در حال ظهور در چند دهه آینده است. این فن آوری پیشرفته شبیه یک بازی تئاتر جریان جنگها را تغییر می دهد. همانطور که اکنون اختفا صحنه نبردهای امروزی را تغییر داده است.


تصویر

هواپیمای مافوق صوت جدید ارزانتر از نسل قبل خود تمام می شود. جت SR-72 تا سال 2030 به بهره برداری می رسد.


تصویر

تصویر




قسمتی از موتور افسانه ای J-58 پرنده سیاه لاکهید تولید پرات ویتنی در 56 سال قبل!


تصویر

مهندسان در لاکهید چندین سال است روی پروژه یک موتور جت جدید کار می کنند. آنها آزمایشات زیادی روی موتوری جدید آنجام داده اند که این موتور در واقع ترکیبی از موتور رام جت و موتور توربین جت است. این موتور جدید دارای سرعتی تا 6 ماخ است.
نتیجه اینکه جت SR-72 با اسم پسر پرنده سیاه با موتوری چندبرابر قویتر و بدنه ای جدید و سیسمتهای هوشمند پشرفته از SR-71 بسیار بهتر خواهد بود.




پروژه توسعه و تحقیق تسلیحات مافوق صوت :

جت SR-72 اسکانک لاکهید اولین نمونه از این نوع آزمایشات نیست. لاکهید قبلا با مشارکت آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی یا همان دارپا شروع به یک سری براوردهای اولیه از این تسلیحات کرد. مهندسان با ساخت و آزمایش موشک فالکون مافوق صوت یا HTV-2 اطلاعات زیادی درمورد اثرات سرعت بالا ، انتخاب سیستم های هدایت و ناوبری بدست آوردند. هدف این آزمایشها پیدا کردن راه حل 3 چالش فنی پرواز مافوق صوت و طراحی مافوق صوت بود.


تصویر

طراحی جت SR-72 از روی درسهای آموخته شده از ساخت فالکون HTV-2 خواهد بود. این فالکون مافوق صوت سرعتی تا 20 ماخ و با سرعتی تا 13000 مایل درساعت در بیرون جو دارد. دمای سطح بدنه آن به 3500 فارنهایت می رسد.


تصویر

تصویر

تصویر

این فالکون فاصله بین نیویورک تا لس آنجلس را در 12 دقیقه طی می کند.



هواپیمای مافوق صوت جدید بازی را تغییر می دهد!


مهندسان پروژه SR-72 در لاکهید اسکانک لقب پسربلک برد را برایش انتخاب کرده اند.

به گفته آنها این هواپیما رکورد ارتفاع و سرعت را می شکند.




طرح لاکهید :



تصویر

شرکت لاکهیدمارتین در زیر پوشش پروژه SR-72 دارد روی یک موشک مافوق صوت ویرانگر هم کار می کند. در واقع هواپیما هدف دوم لاکهید مارتین است. این موشک که با نام اختصاری HSSW به معنی سلاح مافوق صوت ارتفاع بالا شناخته می شود در حال طی مراحل توسعه می باشد. این موشک جدید برای شلیک از بمب افکنها و جتهای جنگنده طراحی می شود.


این موشک قادر است در زمانهای بحرانی اهدافی را که بشدت از آنها محافظت می شود و یا دسترسی به آنها بدلیل فاصله جغرافیای غیر عملی و پر هزینه هست یا نیاز به انهدام در کمترین زمان ممکن است را منهدم کند.


تصویر

سلاح مافوق صوت ارتفاع بالا HSSW لاکهید بعد از رها شدن از جنگنده حامل


فن آوری این سلاح از 3 تکنولوژی جدید بهره می برد.

اول : پرواز در ارتفاع بسیار بالا ( امکان عبور از فرای حریم هوایی کشورهای دیگر بدون محدودیت )

دوم : سرعت بسیار زیاد تا 20 ماخ ( رسیدن به اهداف در سریعترین زمان و غافلگیری دشمن )

سوم : نسل پنجم اختفا ( دیر مشاهده شدن و گرفتن شانس مقابله با آن اگر سلاحی بر ضد آن باشد! )

تذکر : اف-22 ، اف-35 از نسل چهارم اختفا استفاده می کنند!

سلاح HSSW نه تنها راه ورود به سرعت ماخ بالا را هموار می کند بلکه استفاده دوگانه از مافوق صوت پیشرفته را برای تولید هواپیما و موشک همزمان فراهم می کند.


ویژگیهای کلیدی طرح :


بدنه با قابلیت مشاهده پایین و مخفی از دید سنسورها

موتور رام جت دوگانه برای فراهم کردن دو قابلیت پرواز طولانی و سرعت کروز مافوق صوت

طراحی فشرده و سبک


پازلهای سلاح جدید دارد کنار هم قرار می گیرد :


مهمترین بخش این سلاح ، هوش مصنوعی آن است که اولین نسل از این هوش مصنوعی پیشرفته یا ISR در 2018 معرفی می شود. اما این شروع تکمیل یک پروژه بزرگ و کامل است که چندین سال است صبورانه دارد مراحل ارتقاء خود را طی می کند.

تصویر

نیمه دیگر پروژه با فالکون مافوق صوت کامل می شود.



نتیجه نهایی !


یک هواپیما با قدرت درک شرایط میدان نبرد و اختیار تام در مورد اهدافش به مانند X-47B و ترکیب این قابلیت با یک اختفای پیشرفته و ترکیب اینها با سرعتی تا 2 برابر SR-71 که این یک تصویر از سلاح فوق را رسم می کند.


تصویر

باید به این سلاح یک موشک جدید را افزود که از همان فن آوری استفاده می کند اما آنقدر سبک و فشرده طراحی شده که قابلیت رها کردن از بمب افکنها و جتهای جنگنده مدرن را دارد.

این موشک بی شک ما را به یاد پروژه اسلم می اندازد که در صورت ادامه یک سلاح مرگبار میشد که حتی برای اکنون هم یک کابوس برای پدافندها بود با اینکه تولید نیم قرن پیش است. اسلم یک موشک با موتور اتمی و پرواز در ارتفاع بالا بود که در نزدیک مرزهای اتحاد جماهیر شوروی مانند یک موشک کروز به ارتفاع پست می رفت و تا 16 کلاهک اتمی در یک حمله خود رها می کرد و این به معنی یک حمله یک طرفه کامل و سریع به 16 شهر شوروری در چند دقیقه بود!



تصویر

می توان جت جدید و موشک جدید را با هواپیمای SR-71 و نمونه بدون سرنشین آن D-21 مقایسه کرد هر دو از یک تکنولوژی استفاده می کنند.



تصویر

تصویر

لاکهید D-21 پرنده بدون سرنشین جاسوسی ، یک تکه ارزشمند از تاریخ هوانوردی جهان و اولین بهپاد رادار گریز با رکورد سرعت ماخ 3.5 در جهان


تصویر

تصویر

شرکت بوئینگ بطور مجزا دارد روی موشکی مافوق صوت تحت پروژه X-51 کار می کند. عکس بالا آزمایش 2 موتور اسکرامجت در آزمایشگاه بوئینگ را در سرعت ماخ 5 نشان می دهد که این آزمایش زمینی با موفقیت پایان یافته است.



منبع :

سایت شرکت لاکهید مارتین بخش پروژه های مافوق صوت 
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 442
تاریخ عضویت: جمعه 17 خرداد 1392, 3:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 490 بار

Re: کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط مدافعان حرم » شنبه 14 تیر 1393, 9:40 pm

به نظر میرسه بخش زیادیش بلوف باشه و برای ترسوندن کشور های دیگه
آندریا: سرزمین فلاکت بار سرزمینی است که قهرمانی نپرورد.
گالیله: نه آندریا، سرزمین فلاکت بار سرزمینی است که در آنجا نیاز به قهرمان باشد.

Captain
Captain
پست: 2553
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2643 بار
سپاس‌های دریافتی: 4919 بار

Re: کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط shafagh 2 » شنبه 14 تیر 1393, 9:59 pm

البته یکی از چیزهایی که ممکن است در رسیدن این هواپیمای جدید به سرعت 6 ماخ یا 10 ماخ کمک می کند سبک بودن هواپیما بدلیل حذف خلبان، صندلی سنگین، ابزار های هدایت و کنترل هواپیما توسط خلبان، حذف کپسول اکسیژن و شیشه کابین و امثال ان است.البته رسیدن به سرعت 10 ماخ را بعید می دانم چون برای هر گردش جانبی با وجود انکه اجزاء این هواپیما با کامپیوتر کنترل می شود میدان مانور وسیعی را می طلبد و فشار فوق العاده ای به هواپیما بخصوص بال های ان وارد می شود که گمان نمی رود قابل تحمل باشد.

Major
Major
پست: 1340
تاریخ عضویت: شنبه 3 شهریور 1386, 2:02 pm
سپاس‌های ارسالی: 373 بار
سپاس‌های دریافتی: 1776 بار

Re: کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط ramin-am » یک شنبه 15 تیر 1393, 12:22 am

مطمئن باشید این بخشهایی که شما گفتید زیاد تاثیر در رسیدن به این سرعت رو ندارن
الان بیایید دو تا جنگنده دو موتوره رو بررسی کنیم f-5 و f-14
هر دو اینها دو موتوره هستن و تایگر هم سبکتر هست ولی تایگر تنها تا 1.6 ماخ توانایی سرعت گیری داره ولی تامکت توانایی رسیدن به سرعت بالای ماخ 2 رو داره
شاید باور نکنید ولی وزن در این نوع هواپیما ها فاکتور زیاد بزرگی نمیشه چون کنار این مسایل مصرف سوخت این هواپیما برای رسیدن به ماخ 10 اونقدر زیاد میتونه باشه که وزن سوخت مورد نیاز به شدت این حذفیات رو زیر سایه خودش ببره
پیشرانه های خاص طرح آیرودینامیک و از همه مهمتر موارد تشکیل دهنده بدنه که در مقابل دمای بالا و تنشها شدیدا باید مقاوم باشن در ضمن وزن رو در حد معقول نگه دارن نه به خاطر سبک بودن بلکه برای جا دادن تجهیزات الکترونیک و سوخت کافی
به رویاهایت بی اندیش ..........

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 2596
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8082 بار
سپاس‌های دریافتی: 3724 بار

Re: کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط KH.I.A.2500 » یک شنبه 15 تیر 1393, 1:47 am

سلام به همگی

ارتفاعی که این قرار است در آن پرواز کند آنقدر جو رقیق است که رسیدن به چنین سرعتی غیر ممکن نیست. این تعاریفی که من از این پرنده خواندم برای زمان الان خیلی جالب و پیشرفته هستند ولی تا 2030 که این قرار است حاضر شود بقیه کشورها دست روی دست نگذاشته اند.
به هر حال برنامه ریزی را خوب انجام می دهند، از الان برای 16 سال دیگر کاملاً می دانند چی می خواهند بسازند.
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 392
تاریخ عضویت: سه شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1669 بار

Re: کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط hf22 » یک شنبه 15 تیر 1393, 8:20 pm

دوستان توجه کنید پرنده جاسوسی SR-71 محصول چند سال پیش بوده و حتی اکنون هم یک سلاح جالب و غیرقابل انکار است! اگر توانستند با دانش و خلاقیت نوابغی مثل کلی جانسون و بن ریچ دست ساخته هایی اینگونه داشته باشند پس بعید نیست از تخیل ما هم فراتر بروند و دست به کارهای عجیب بزنند.
علم شیمی و فیزیک نوین هر کاری را ممکن می کند.

یادمان باشد حتی اگر این هواپیمای جدید یا آن موشک فقط 6 ماخ سرعت داشته باشد این یک پیشرفت خیره کننده خواهد بود. درست است که دنیا منتظر نخواهد نشست اما این راه پرهزینه و نیازمند منابع علمی خاص است. پس تعداد کشورهایی که بتوانند پابپای آمریکا بیایند اندک خواهد بود و باز هم بقول دوستان آنها برای 50 سال آینده ارتش خود تعریف مشخص دارند!
همیشه نیمی از موفقیت، داستن این است که داریم چکار میکنیم! :-o
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!

Captain
Captain
پست: 2553
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2643 بار
سپاس‌های دریافتی: 4919 بار

Re: کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط shafagh 2 » دو شنبه 16 تیر 1393, 10:47 am

ramin-am نوشته شده:مطمئن باشید این بخشهایی که شما گفتید زیاد تاثیر در رسیدن به این سرعت رو ندارن
الان بیایید دو تا جنگنده دو موتوره رو بررسی کنیم f-5 و f-14
هر دو اینها دو موتوره هستن و تایگر هم سبکتر هست ولی تایگر تنها تا 1.6 ماخ توانایی سرعت گیری داره ولی تامکت توانایی رسیدن به سرعت بالای ماخ 2 رو داره
شاید باور نکنید ولی وزن در این نوع هواپیما ها فاکتور زیاد بزرگی نمیشه چون کنار این مسایل مصرف سوخت این هواپیما برای رسیدن به ماخ 10 اونقدر زیاد میتونه باشه که وزن سوخت مورد نیاز به شدت این حذفیات رو زیر سایه خودش ببره
پیشرانه های خاص طرح آیرودینامیک و از همه مهمتر موارد تشکیل دهنده بدنه که در مقابل دمای بالا و تنشها شدیدا باید مقاوم باشن در ضمن وزن رو در حد معقول نگه دارن نه به خاطر سبک بودن بلکه برای جا دادن تجهیزات الکترونیک و سوخت کافی


ضمن تشکر از توضیحی که گفتید، من عرض کردم سبک سازی هواپیما برای افزایش سرعت ان کمک می کند و اصولا این سیاستی است که در تکنولوژی امروزی برای انواع وسائل حرکتی زمینی و هوایی منظور می شود تا راندمان نیروی محرکه بر تقل وسیله افزایش پیدا کند که مواردی را هم مثال اوردم. مطمئنا بفرضی هم که چنین هواپیمایی ساخته شود که به سرعت 6 ماخ برسد. این سرعت بعد از عملیات رهایی از وزن تجهیزات جنگی میسر است یا بعبارتی بعد از عملیات رها سازی بمب ها و راکت ها و سبک شدن هواپیما و باز بعبارتی دیگر هنگام فرار هواپیما از منطقه عملیاتی. لذا با یک حدث علمی می توان گفت، ممکن است این هواپیما با تجهیزات جنگی کامل به سرعت 2 ماخ هم نرسد. در مسئله پدافند باید این بازه زمانی در نظر گرفته شود یعنی کشف هواپیما و انهدام ان قبل از رسیدن به هدف. لذا در زمینه پدافند بایست به طراحی و ساخت رادارهای خاص فوق پیشرفته ای توجه شود که اصولا بتواند " Spirit " ها یعنی هواپیما ی رادارگریز را در فواصل بسیار دورتر از هدف کشف و شناسایی کند. همچنین موشک های پدافندی فوق پیشرفته ای که مکمل ان رادارها بوده و بتواند اینگونه هواپیما ها را قبل از رسیدن به مناطق مورد نظرشان با درصد خطای بسیار کم منهدم کند. این دو وسیله پدافندی با توجه به قیمت فوق العاده ای که اینگونه هواپیما ها دارند، می تواند خسارت سنگینی را متوجه سازندگان ان کند در حالیکه مثلا هدفی را که این هواپیما ها برای تخریب دنبال می کنند با توجه به قیمت خود هواپیما ارزش اقتصادی بسیار کمتری خواهد داشت.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 392
تاریخ عضویت: سه شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1669 بار

Re: کابوس پدافندها بازمی گردد!

پست توسط hf22 » سه شنبه 17 تیر 1393, 7:04 pm

با تشکر از دوستان محترم.

همانطور که میدانید هر وسیله ای که ساخته می شود اولین نکته ای که در ساخت مورد توجه قرار میگیرد رسیدن به هدف مورد نظر است یعنی اگر شما محصولی بسازید که حتی نیمی از خواسته اصلی شما را براورده نکند! پس چرا باید وقت تلف کنیم و بسازیمش؟
شرکت سازنده با تاکید زیاد عنوان کرده که سرعت مورد نظر در حال ردیابی هدف و با توان حمله کامل است نه وقتی هواپیمای فوق بدون سلاح است. ولی این تنها مورد نیست. سرعت بالا در کنار اختفا کار را سخت می کند.

بعلاوه حتی اگر موشک HSSW به تنهایی ساخته شود بطور خاصی یک برتری ایجاد می کند! آنوقت یک جت با سرعت 1.5 ماخ هم می تواند از فواصل بسیار دور توان انهدامی خیره کننده حمل کند!
تاکید شده سلاح فوق باید هر هدفی را در کمتر از نیم ساعت حتی در یک قاره دیگر هم که باشد بزند!
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!

ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي بدون سرنشين”