جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد
Captain I

Captain I



no avatar
پست ها

1189

تشکر کرده: 1241 مرتبه
تشکر شده: 9589 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 23 دی 1386 23:13

آرشيو سپاس: 241 مرتبه در 33 پست

پرواز آخر یوری گاگارین

توسط mpo » جمعه 21 آذر 1393 18:33

آسمان پرستاره دیدگان مردم را از زمان های قدیم به خود جلب می کرد اما سفر به فضا تنها در قرن بیست امکان پذیر شد. در اواسط قرن گذشته بین دول قدرتمند اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا ، رقابت فضایی آغاز گردید. تنها قدرت و منزلت کشورها در میدان مسابقه نبود.

فضا میدان مبارزه ی دو سیستم بود درواقع رویارویی ایدئولوژیکی ، فن آوری و فکری سوسیالیسم و کاپیتالیسم. اتحاد جماهیر شوروی پیروز مسابقه شد: اولین فردی که به فضا سفر کرد ، خلبان شوروی یوری گاگارین بود.12 آوریل 1961 بشر به دنیای جدید کهکشان سفر کرد. نام گاگارین در تمام دنیا طنین انداز شده و او را به مشهورترین فرد کره زمین تبدیل کرد. اما سرنوشت زمان کمی در اختیارش گذاشت : فضانورد 34 ساله در یک حادثه ی هوایی کشته شد. دلیل آن تا به امروز مشخص نیست.

27 مارس 1968 گاگارین پرواز تمرینی را با هواپیمای جنگی میگ-15 همراه با ولادیمیر سریوگین مربی با تجربه انجام داد. همه چیز طبق برنامه پیش رفت در ساعت 10.30 گاگارین درباره ی تکمیل برنامه ی پرواز و بازگشت به فرودگاه اطلاع داد. پس از آن ارتباط با هواپیما قطع شد. جستجو آغاز گردید و خیلی زود جنگنده ی میگ-15 در 65 کیلومتری پایگاه مشاهده شد. معلوم شد که هواپیما در ساعت 10.31 و یک دقیقه بعد از آخرین گزارش گاگارین سقوط کرده است.

دلایل حادثه توسط کمیسیون تخصصی دولتی انجام شد. گزارش کار در 29 جلد کتاب چاپ شد. یک نتیجه ی نهایی بدست آمد : خدمه ی میگ -15 مانور خطرناکی را انجام دادند و در نتیجه هدایت هواپیما را از دست داده و سقوط کردند. خلبانان موفق به خروج از هواپیما نشدند. نقض فن آوری در جریان تحقیقات کمیسیون مشاهده نشد.

در آن زمان از جعبه ی سیاه هواپیماها استفاده نمی شد ، در جعبه ی سیاه موارد فن آوری پرواز و گفتگوی خلبانان ضبط می شود. بنابراین مدت های طولانی یک سوال اصلی بدون جواب باقی ماند : چرا این خلبانان با تجربه چنین نمایش خطرناکی را انجام دادند؟ در 50 سالگی پرواز فضایی گاگارین در سال 2011 برخی از موارد موجود در گزارش کمیسیون دولتی در خصوص قتل او آشکار شد. مشخص گردید که بر اساس خبر رسمی خلبانان سعی داشتند از برخورد با یک بالون هواشناسی که ناگهان از بین ابرها در مقابل هواپیما ظاهر شد جلوگیری نمایند. این تصادف ، حادثه ای تراژیکی بود که به خاطر اشتباه خلبانان اتفاق افتاد.

اما همه این نظریه رسمی را باور نکردند. بسیاری از کارشناسان نظر فضانورد آلکسی لئونوف را تاکید کردند، او یکی از اعضای کمیسیون مربوط به تحقیق بر روی دلایل مرگ گاگارین و سریوگین بود. او در آن روز غم انگیز در فرودگاه بود و این حادثه در مقابل چشمان او اتفاق افتاد. لئونوف تاکید می کند که میگ -15 به خاطر دودی که از هواپیمای دیگری در هوا بود هدایت خود را از دست داده و در هوا چرخید. قرار گرفتن در مسیر دود ، دلیل بسیاری از حوادث هوایی است بنابراین یکی از برنامه های کنترل ترافیک هوایی می باشد. آنها باید هواپیماها را تا حد ممکن دور از یکدیگر قرار دهند. اما مامور کنترل پرواز گاگارین و سریوگین مرتکب اشتباه شده و هواپیمای ناشناسی در فضایی نزدیک میگ-15 ظاهر شد. جنگنده در این مسیر خطر ناک قرار گرفته و به سمت زمین سقوط کرد. خلبانان در توده ای از ابر بودند و نمی توانستند خارج شوند. اما پس از حادثه به گفته لئونوف کنترل کننده ی پرواز هدایت هواپیمای ناشناس را ادامه داد و فکر میکرد که میگ-15 است. ژنرال هایی که مسئول این پرواز بودند آنرا پنهان کردند. زیرا به خاطر اشتباه کنترل پرواز و نزدیکی دو هواپیما به یکدیگر ، مسئولیت نه تنها بر عهده ی کنترل کننده ها بلکه برعهده ی ژنرال ها بود. به خاطر قتل اولین فضا نورد و محبوب کشور بسیاری از آنها مدال های خود را از دست داده و یا حتی زندانی می شدند. بدین ترتیب واریانت بالون هواشناسی رسمی شد و دلیل سری دوم را فراموش کردند. بعید است که در 29 جلد گزارش کمیسیون در خصوص تحقیقات دلایل مرگ گاگارین و سریوگین ذکر شده باشد. بنابراین نقطه ی پایانی بر روی این پرونده ی پیچیده قرار نگرفت.

4 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان