در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد
Captain I

Captain I



no avatar
پست ها

1189

تشکر کرده: 1241 مرتبه
تشکر شده: 9589 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 23 دی 1386 23:13

آرشيو سپاس: 241 مرتبه در 33 پست

هواپیمای نامرئی شوروی

توسط mpo » جمعه 21 آذر 1393 19:06

درباره ی نابغه ی صنایع هوایی شوروی یعنی آقای "روبرت بارتینی "، حکایت و نقل قول های بسیاری وجود دارد. این روایت ها حتی در زمان حیات وی نیز شنیده می شد. به طوری که آقای "سرگی کارالوف"، ملغب به پدر برنامه های هوافضای شوروی، بارتینی را استاد خود به شمار می آورد. آقای "آلگ انتونوف" یکی از ماهرترین و خبره ترین کارشناسان صنایع هوایی شوروی نیز وی را برجسته ترین متخصص در تاریخ صنایع هوایی جهان لقب داده بود. آقای بارتینی اقدام به طراحی و ساخت پروژه هایی نمود که سالیان سال زودتر از عصر صنعت هوانوردی آن زمان بوده است.

آقای روبرت بارتینی در سال 1897 در یک خانواده ی بارون و برجسته ی ایتالیایی چشم به جهان گشود. وی از کودکی از توانایی ها و قابلیت های فوق العلاده ای برخوردار بود. او می توانست به 5 زبان زنده ی دنیا سخن بگوید، می توانست همچون هندرمندان، نقاشی بکشد و شعر بسراید. ولی او از همه چیز بیشتر، به صنایع هوایی و هواپیما علاقه نشان داد.

آقای بارتینی در جنگ جهانی اول به جبهه رفت و در آنجا به اسارت نیروهای روسیه درآمد. او نزدیک به یک سال از زندگی خود را در زندان اسرای جنگی گذراند. در همین زمان در روسیه با ایده های مکتب مارکسیسم آشنا شد. پس از انقلاب اکتبر در روسیه، وی نیز از اسارت آزاد شد و به ایتالیا بازگشت. در ایتالیا بلافاصله به عضویت حزب کمونیست ایتالیا درآمد. ارث و میرات کلانی که پدر او بعد از فوتش برجای گذاشته بود به خواسته ی آقای بارتینی در اختیار اعضای حزب کمونیست قرار گرفت.

پس از بر روی کار آمدن فاشیست ها در ایتالیا، بارتینی کشورش را ترک کرده به شوروی مهاجرت نمود. او فکر می کرد که تنها برای مدتی در شوروی باقی خواهد ماند، ولی این سفر برای همیشه و تا پایان عمرش، او را همراهی کرد. اتحاد جماهیر شوروی خانه ی دوم او شده بود. شوروی در آن زمان نیاز شدیدی به متخصصان با استعداد صنایع هوایی داشت و آقای بارتینی توانست به وعده ی خود یعنی پیشبرد این صنعت جامه ی عمل بپوشاند. وی حضور خود را در صنایع هوایی برای اولین بار در سال 1930 اعلام نمود. کارشناسان این صنعت در آن زمان یقین داشتند که هواپیما نمی تواند بیش از سرعت 300 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. جنگنده ای که آقای بارتینی آنرا طراحی نمود "استال-6" توانست رکورد جهانی سرعت را شکسته و از مرز 420 کیلومتر در ساعت عبور کند. مدل دیگری از این جنگنده با نام "استال-7" توانست در نمایشگاه بین المللی پاریس در سال 1936، همگان را انگشت به دهان نگاه دارد.

مهندس بارتینی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، پروژه ی طراحی و ساخت بمب افکن و جنگنده های ماورای صوت را آغاز نمود. ولی مهمترین و شگفت انگیزترین دست آورد صنایع هوایی اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان، هواپیمای نامرئی بود. تمامی اسرار و حدس و گمان هایی که درباره ی این هواپیما گفته می شد تنها در سال 1972 و پس از انتشار اطلاعات مربوط به آن در یکی از مجلات برجسته ی علمی شوروی، معلوم و آشکار شد.



هواپیمای نامرئی؟؟؟

به گفته ی نویسنده، آزمایشات بر روی هواپیمای نامرئی شوروی در نیمه ی دوم دهه ی 1930 میلادی و در یکی از فرودگاه های سری نظامی آغاز شد. هواپیمای بارتینی بلافاصله پس از پرواز در مقابل دید تماشاچیان حیرت زده در آسمان محو می شد. حتی خلبانانی که در آسمان فرودگاه قرار داشتند نیز از بالا نتوانستند به اصطلاح "دشمن فرضی" را ردیابی و پیدا کنند. جنگنده های شوروی بدون هدف از این طرف به آن طرف به امید یافتن هواپیمای نامرئی، پرواز می کردند. این هواپیما پس از سرکار گذاشتن جنگنده ها در هوا، به آرامی اقدام به فرود نمود. فرماندهانی که به آسمان خیره شده بودند، ناگهان صدای موتور هواپیمایی را در نزدیکی خودشان احساس کردند. سپس یک شکل کلی و مبهم از هواپیما پدیدار شد و تنها پس از توقف کامل، شکل کامل این هواپیما همچون شبح نمایان شد.

آیا چنین چیزی در دهه ی 1930 میلادی ممکن بوده است؟ اکنون نزدیک به یک قرن از این واقعه گذشته است. مدارکی از ماهیت واقعی این هواپیما در دست می باشد که به ما وجود آن را ثابت می کند. آقای "وادیم شاروف" از طراحان برجسته ی صنایع هوایی شوروی در کتاب خود با نام "تاریخچه ساخت هواپیماهای اتحاد جماهیر شوروی" اسرار نامرئی بودن این هواپیما را بازگو کرده است.

در این کتاب آمده است:

" پوشش و جداره ی خارجی این هواپیما از جنس نوعی شیشه ی مخصوص می باشد. کابین و چرخ های آن با رنگ سفید به همراه پودر آلومینیوم رنگ آمیزی شده است. بدین ترتیب بود که هواپیما در هوا به رنگ آسمان و ابر درمی آمد."

ولی ادامه ی آزمایشات بر روی هواپیمای بارتینی به خاطر یک نقص بزرگ متوقف شد. پس از چند بار فرود و برخاست، متریال شیشه ای بدنه، خاصیت اولیه ی خود را از دست داد و در دیگر در هوا قابل روئیت شده بود. از طرف دیگر، هزینه های ساخت، نگه داری و تعمیرات آن نیز بسیار گران تمام می شد. سرانجام پروژه ی ساخت "نامرئی" متوقف و اجزای آن پیاده شد. اسناد و مدارک مربوط به طراحی و ساخت "هواپیمای نامرئی شوروی" در آرشیو مدارک به کلی سری قرار گرفته است.

در آرشیو اسناد محرمانه ی شوروی می توان شاهد مدارکی از دیگر پروژه های هوایی آقای بارتینی بود. در این میان می توان به "جنگنده ی عمود پرواز با قابلیت فرود و برخاست از آب و خشکی"، "ناو هواپیمابر با باله های زیردریایی"، "قطارهای مونوریل" و غیره اشاره نمود. از نزدیک به 60 اختراع، وی توانست تنها اندکی از آنها را به حقیقت برساند. به همین خاطر نیز گفته می شود که او ده ها سال از موعد مقرر زودتر به دنیا آمده بود.

روبرت بارتینی در سال 1974 در مسکو چشم از جهان فروبست. "بارون نابغه ی شوروی" توانست نام خود را برای همیشه به عنوان متخصص طلایی صنایع هوایی شوروی در تاریخ این کشور حک کند.

14 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان