در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

2657

تشکر کرده: 81 مرتبه
تشکر شده: 182 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 تیر 1388 08:58

محل سکونت

روبروی شما

آرشيو سپاس: 15274 مرتبه در 2406 پست

عيب يابی خودروهای انژكتوری

توسط RAHVAR » سه شنبه 9 دی 1393 14:26




مقدمه:
ساختار پيچيده خودروهاي امروزي و استفاده از عناصر هوشمند مانندپردازنده‌هاي سريع و دقيق الكترونيكي، سنسورها و عملگرهاي الكتريكي، كار تعمير و خدمات پس از فروش را براي خودروسازان دچار تحولي جدي كرده است؛ به گونه اي كه ديگر نمي توان بدون وجود دستگاه عيب ياب (Scan Tool) چنين خودروهايي را تعمير و عيب يابي كرد. آشنايي با نحوه عيب يابي و اشكال زدايي يك سيستم انژكتوري از ضروريات اوليه‌اي است كه هر تعميركار بايد از آن اطلاع داشته باشد، در اين نوشتار سعی داريم بطور مختصر شما را با اين موضوع آشنا کنيم.  

چگونه دستگاه عيب ياب اطلاعات خودرو را از ECU دريافت مي‌كند؟



ارتباط دستگاه عيب ياب با ""ECU در تمام خودروهاي انژكتوري به صورت ارتباط سريال است؛ يعني اطلاعات از طريق يك (يا دو) سيم بين ECU و دستگاه عيب ياب رد و بدل مي شود. چگونگي تبادل اطلاعات بين دستگاه عيب ياب و كنترل كننده مركزي (ECU) را "پروتكل ارتباطي" مي‌نامند و براي آن استانداردهاي مختلفي تعريف شده است.
در يكي از اين استانداردها، دستگاه عيب ياب با ارسال كدهاي معيني از ECU درخواست اطلاعات مي‌کند كه اين كدها براي هر درخواست متفاوت است. سپس ECU با بررسي كدهاي دريافت شده، نوع درخواست دستگاه عيب ياب را تشخيص داده و اطلاعات مورد نظر را ارسال مي‌كند. مسير اتصال دستگاه عيب ياب به دسته سيم خودرو از طريق "كانكتور عيب ياب" امكان پذير است. اين كانكتور معمولا زير داشبورد سمت راننده قرار دارد، البته در بعضي از خودروها ممكن است در محفظه موتور( خودرو پرايد انژكتوري كيا) قرار داشته باشد. يكي از پركاربردترين كانكتورهاي عيب يابي، كانكتور OBD-II است كه شكل آن در زير آورده شده است.

  
ساختار عيب يابي در ECU
  

در خودروهاي انژكتوري،ECU  نقش يك كنترل كننده پيچيده الكترونيكي را بازي مي‌كند؛ به گونه ای که در هر لحظه، اطلاعات خودرو را از سنسورهاي مختلفي كه به آن متصل است، نظير سنسور دور موتور و سنسور دماي آب موتور دريافت كرده و سيگنال هاي مناسب را به خروجي هایی مانند انژكتورها و كويل اعمال مي‌كند. عيب يابي چنين مجموعه پيچيده‌اي بدون ابزارهاي الكترونيكي اگر غير ممكن نباشد، بسيار سخت و مشكل است. به همين منظور، كليه قطعات الكترونيكي كه در خودرو مورد استفاده قرار مي گيرند، داراي يك خروجي هستند كه در صورت ايجاد عيوب احتمالي، سيگنالي را به كنترل كننده مركزي يا ECU ارسال مي‌كنند.ECU  پس از دريافت سيگنال خطا، دو كار انجام مي‌دهد؛ یعنی با وجود عيوب گزارش شده، بهترين روش را براي ادامه كار موتور انتخاب کرده و سپس اين عيوب را در قالب كدهاي خطا يا DTC (Diagnostic Trouble Codes) به دستگاه عيب ياب گزارش مي‌دهد و همزمان چراغ عيب ياب يا MIL را براي آگاهي راننده روشن مي كند.
  بنابراين در اغلب موارد، عيوب ايجاد شده در سيستم را عناصر الكترونيكي داخل ECU توليد كرده و به پردازنده مركزي ECU گزارش مي‌دهند و در واقع عيب‌ياب، فقط گزارشات ECU يا كدهاي خطاي ارسال شده را به تعميركار ارائه مي‌کند.

آيا كد خطا يا DTC به تنهايي براي عيب يابي يك خودروی انژكتوري كافي است؟
پاسخ اين سوال منفي است زیرا امكان دارد خودرو داراي اشكالاتي در قطعات مكانيكي باشد كه در اين حالت ECU قادر به ارسال كد خطايي به دستگاه عيب ياب نیست؛ مثلا شكستگي شمع، شكستگي در پيستون و وجود نشتي هوا در مانيفولد ورودي و ...
در اين مواقع چگونه مي‌توانيم اشكال خودرو را پیدا کنیم؟ درست است كه ECU نمي‌تواند اين گونه عيوب را مستقيم تشخيص دهد اما سازندگان ECU براي تشخيص اين نوع اشكالات چاره‌اي انديشيده‌اند و آن اين است كه ECU علاوه بر ارسال كدهاي خطا به دستگاه عيب ياب، نقاط كار خودرو (مقادير پارامترهاي عملكردي سنسورها و عملگرها) را نيز به دستگاه عيب ياب گزارش مي‌دهد، مانند دماي آب موتور، دور واقعي موتور، مقدار مطلوب دور موتور و زاويه جرقه شمع. در اين حالت مي‌توان با ملاحظه نقاط كاركرد خودرو و بررسي و مقايسه آنها با  محدوده‌هاي مجاز عملكردي، اشكال مورد نظر را يافته و برطرف کرد. به عبارت ديگر اولين كاري كه هر تعميركار در عيب يابي خودروهاي انژكتوري بايد انجام دهد عبارت است از خواندن مقادير پارامترهاي سيستم و مقايسه آن با مقادير مجاز عملكردي.
علاوه بر اين، در اغلب ECU هاي امروزي قابليتي به نام "تست عملگر" وجود دارد كه به كمك آن عيب يابي خودرو، آسان تر مي‌شود. اين قابليت به اين صورت است كه دستگاه عيب ياب تقاضاي انجام تست يك عملگر را از ECU مي‌کند؛ سپس ECU با توجه به شرايط تست عملگر مورد نظر ( كه اغلب در حالت سوئيچ باز- موتور خاموش است) شروع به آزمايش عملكرد آن عملگر مي‌کند. با انجام اين تست دو هدف برآورده مي‌شود. اول آنكه صحت ECU و سيم ارتباطي بين عملگر و ECU مشخص مي‌شود و دوم آنكه خود عملگر تست مي‌شود.

آشنايي با منوي اصلي يك دستگاه عيب ياب
بطور خلاصه در منوي اصلي هر دستگاه عيب يابي، عبارات زير به چشم مي‌خورند:


در منوي Identification معمولا شناسه ECU و يا شماره برنامه كاليبراسيون EC وجود دارد. تعميركار با استفاده از اين منو، از شماره برنامه كاليبراسيون موجود در ECU آگاهي پيدا مي‌كند تا در صورت قديمي بودن برنامه، بتواند برنامه ECU را به‌روز (Update) کند. البته در برخي از دستگاه هاي عيب ياب قابليت Downloading وجود دارد؛  یعني مي‌توان برنامه ECU را از طريق دستگاه عيب ياب تغيير داد.
در منوی Service Data مقادير پارامترهاي سيستم انژكتوري از قبيل دور موتور، دماي آب موتور و فشار داخل مانيفولد وجود دارد و تعميركار با مراجعه به اين قسمت از صحت كاركرد خودرو اطمينان پیدا می کند.
در منو Read Faults مي‌توان خطاهاي موجود در سيستم را مشاهده كرد. همانطور كه توضيح داده شد، دستگاه عيب ياب فقط كدهاي موسوم به DTC را از ECU دريافت مي‌کند. اين كدها در داخل پردازنده دستگاه عيب ياب ترجمه شده و عبارات متناسب با آن براي تعميركار نمايش داده مي‌شود. مثلا كد خطاي سنسور، دماي هوای 112 است. دستگاه عيب ياب با دريافت اين كد از ECU متوجه وجود اشكال در سنسور دماي هوا شده و عبارت زير را نمايش مي‌دهد:
P112. Air Temperature Sensor Fail
حرف P يا (Present) در عبارت بالا یعني خطا در سيستم وجود دارد. اگر M (Memory) نمايش داده شود یعني اين اشكال وجود داشته، برطرف و در حافظه سيستم ثبت شده است.    
در منوی Erase Faults تعميركار مي‌تواند كدهاي خطايي كه در حافظه ECU ثبت شده است را پاك كند. به عبارت ديگر وقتي خطايي در سيستم انژكتوري رخ مي‌دهد، DTC مرتبط با آن در حافظه ECU ثبت شده و همزمان به دستگاه عيب ياب ارسال مي‌شود؛ حتي اگر اشكال مذكور رفع شود، DTC مرتبط با آن از حافظه ECU پاك نمي‌شود تا تعميركار با استفاده از دستگاه عيب ياب اين حافظه را پاك كند. حسن اين كار اين است كه هميشه تاريخچه‌اي از خطاهايي كه تاكنون در سيستم انژكتوري اتفاق افتاده است در حافظه ECU وجود دارد. البته در بعضي از سيستم ها، ECU اجازه مي‌دهد با روش هايي كه براي هر سيستم تعريف شده است؛ بدون دستگاه عيب ياب، حافظه خطا را پاك کرد.
  در منویActuator Test  مي‌توان عملگرهاي سيستم را به صورت جداگانه تست و بررسي کرد. اين قابليت كمك فراواني در يافتن و رفع عيب يك سيستم انژكتوري مي کند.

آيا مواردبالا براي عيب يابي يك خودرو انژكتوري كافي هستند؟
گرچه با در دست داشتن منوی اصلی دستگاه عیب یاب بسياري از اشكالات ايجاد شده در سيستم را مي‌توان برطرف کرد، اما پاسخ اين سوال منفي است زیرا اشكالاتي در سيستم انژكتوري وجود دارد كه نه براي آنها كد خطايي وجود دارد و نه مي‌توان با ديدن پارامترهاي سيستم به وجود آنها پی برد. در اين حالت با استفاده از ابزارهاي اضافي نظير اسيلوسكوپ جهت مشاهده و اندازه‌گيري سيگنال هاي الكتريكي، مولتي‌متر جهت اندازه‌گيري ولتاژ و جريان الكتريكي نقاط مختلف، تست هاي اهمي، اتصال كوتاه و ديودي، دسته سيم تست سيستم انژكتوري و از همه مهمتر دياگرام الكتريكي سيستم انژكتوري، مي‌توان نقاط معيوب را تشخيص داده و عیوب آن را برطرف کرد. البته اين كار نياز به مهارت و آموزش هاي اوليه در ارتباط با دستگاه هاي ذكر شده دارد. هنگام استفاده از دستگاه هاي مذکور و براي دسترسي آسان تر به پين هاي ECU از يك رابط به نام"BOB" يا Break OutBox استفاده مي‌شود. اين وسيله مابين ECU و دسته سيم خودرو نصب شده و امكان استفاده راحت از پين هاي ECU را فراهم مي‌کند. در زير، شكل دستگاه اسيلوسكوپ و مولتي متر، آورده شده است. در برخي دستگاه هاي عيب ياب، اين دو دستگاه در يك مجموعه قرار داده شده اند.
  

آيا مي‌توان اطلاعات دريافت شده از ECU را ذخيره و بازيابي كرد؟
يكي ديگر از امكاناتي كه در دستگاه هاي عيب ياب تعبیه مي‌شود، قابليت ذخيره، امكان چاپ و رسم نمودار متغيرها و پارامترهاي سيستم است. با استفاده از اين امكانات مي‌توان متغيرهاي سيستم انژكتوري را تحليل و بررسي کرد؛ اين امكانات در مواقعي اهميت پيدا مي‌كند كه سرعت تغييرات برخي از پارامترها بالا بوده و نمي‌توان بدون ذخيره سازي، آنها را تحليل كرد. با قابليت رسم نمودار، مي‌توان چند پارامتر را به صورت بصري مقايسه و بررسي كرد.

  به طور خلاصه دستگاه هاي عيب ياب به گونه اي طراحي و ساخته مي‌شوند كه تا حد امكان كار تعمير و عيب يابي خودرو را تسهيل کنند. نکته قابل توجه این است که لزوما هر دستگاه عيب ياب تمام منوی ذكر شده را ندارد، بلكه بسته به كاربرد آن ممكن است فقط بخشي از قابليت ها را داشته باشد، اما بايد توجه كرد كه مهمترين نكته در عيب يابي يك خودروی انژكتوري، صرفنظر از داشتن يك دستگاه عيب ياب خوب، دانش و تجربه برای شناخت سيستم انژكتوري لازم است؛ یعنی تا تعميركار شناخت كافي نسبت به سيستم انژكتوري نداشته باشد، با وجود دستگاه پيشرفته عيب ياب نيز نمی تواند سيستم را اشكال زدايي کند.


ادامه دارد....


5 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

2657

تشکر کرده: 81 مرتبه
تشکر شده: 182 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 تیر 1388 08:58

محل سکونت

روبروی شما

آرشيو سپاس: 15274 مرتبه در 2406 پست

Re: عيب يابی خودروهای انژكتوری

توسط RAHVAR » سه شنبه 14 بهمن 1393 13:50

جدول عیب یابی خودروهای انژکتوری





نوع عیب

علت خرابی

[B]روشن نشدن خودرو[/B]

1- سوئیچ اینرسی : ممکن است در اثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز ) عمل کرده باشد
2- سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.
3- پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین )
4- رله اصلی دوبل : در این حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم.
ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم
5- گیر کردن شافت استپر موتور
6- با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر 40- یا 215 + را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد
7- در خودرو های پیکان و RD سنسور MAP
8- باتری
9- قطع شدن تغذیه ECU : در این حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است. با توجه به نقشه، مسیر ولتاژ 12 ولت و سوئیچ باز را چک کنید.
10- خرابی ECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد.

خودرو در هنگام صبح با استارت زیاد روشن می شود اگر زیاد گاز داده شود خاموش می شود

1- سنسور مپ MAP

خودرو در هنگام صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما دربقیه اوقات فوراً روشن میشود

1- فشنگی یا سنسور دمای آب

خودرو در هوای سرد روشن نمی شود

1- فشنگی یا سنسور دمای آب

[B]خودرو در هوای سرد مثلا صبح ها به محض روشن شدن خاموش می شود به معنای دیگر ساسات نمی کند و باید پا روی پدال نگه داشته شود[/B]

1- استپر موتور ( ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن بر اثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد – استپر را تمیز کرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید)
2- [B]گرمکن هوزینگ دریچه گاز[/B]
3- سنسور دمای آب

خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ ، دوباره خاموش میشود

1- خراب شدن و نیم سوز شدن کویل

روشن نشدن خودرو در هنگام استارت گرم ( یعنی 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور در تابستان )

1- سنسور دور موتور ایراد دارد ( این سنسور در اثر گرما زیاد کیفیت خود را از دست داده است ) یا براده های نوک آن تمیز شود.

بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد

1- سنسور دمای آب

خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی می شود

1- سنسور اکسیژن خراب است ( گرم کن آن کار نمی کند )

خاموش شدن خودرو در دور آرام

1- گیر کردن شافت استپر موتور
2- دریچه گاز

خاموش شدن خودرو در اثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف

1 – سوئیچ اینرسی عمل کرده است

با ایجاد بار اضافی در دور آرام، موتور دچار لرزش یا خاموش می شود

1- استپر موتور
2- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید

[B]با چرخاندن فرمان هیدرولیک در دور آرام، موتور دچار لرزش یا خاموش می شود[/B]

1- سنسور فشار فرمان هیدرولیک
2- استپر موتور
3- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید

[B]خاموش شدن موتور در بعضی اوقات هنگام کاهش سرعت و زمانیکه دنده درگیر است ( به خصوص پشت چراغ قرمز )[/B]

1- سنسور سرعت خودرو ( فیوز و سیم کشی چک شود )

خاموش شدن ( کپ کردن ) ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز

1- خرابی استپر موتور
2- اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید

در هنگام خاموش کردن ، موتور لرزش دارد

1- سنسور مپ MAP

ایجاد حالت[B] CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین( مثلاً دور موتور به 3000 نمی رسد )[/B]

1- سنسور دور موتور
2- ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور با دنده کم شده باشد ( با یک واشر نسوز 1 یا 2 میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید )
3- ECU موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیرهای جریان روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد. در غیر اینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود

[B]ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج در یک دور موتور مشخص ( یا شلاق زدن )[/B]

1- سنسور دور موتور

[B]دود کردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولا در یکی از حالات )[/B]

1- سنسور دمای آب
2- برنامه ریزی ایپرام ECU

دود کردن موتور در حالت عادی ( دود سیاه )

1- گرفتگی انژکتور ها
2- نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور
3- برنامه ریزی ایپرام ECU

[B]دود کردن موتور گاهی اوقات که در هنگام گاز دادن کم یا زیاد می شود[/B]

1- پتانسیومتر دریچه گاز

[B]بد کار کردن موتور در سرعت های بالا[/B]

1- سنسور سرعت خودرو
2- گرفتگی و کثیفی ف_*ل_ن*__ر بنزین

در سربالایی ها و هنگام شتاب گیری خودرو برای سرعت زیاد ، ریپ می زند یا لرزش دارد

1 – پمپ بنزین

خودرو در سربالایی ها شتاب لازم ندارد ولی به سمت سرپایینی بدون مشکل است

1- سنسور مپ ( منیفولد )
2- اگر موتور تعمیر شده است تسمه تایم چک شود

در سربالایی و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ می زند

1- سنسور سرعت خودرو

در شتاب گیری موتور مکث دارد ( سکته می زند )

1- ف_*ل_ن*__ر بنزین خراب است
2- شمع ها و وایر
3- برای 206 بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود

خودرو در هنگام گاز خوردن یا بر داشتن پدال گاز دچار دور موتور نا منظم ( ریپ ) می شود

1- سنسور مپ MAP

موتور کشش ندارد و مصرف بنزین افزایش یافته است

1- خراب شدن و نیم سوز شدن کویل
2- کثیف بودن ف_*ل_ن*__ر هوا
3- شمع و وایر ها ( برای 206 بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود )
4- به هم ریختن برنامه ایپرام ECU

موتور کشش ندارد

1- نشتی یا گرفتگی انژکتورها
2- به هم ریختن برنامه ایپرام ECU

کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر در دور آرام خودرو

1 – خرابی استپر موتور

گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو

1- خرابی استپر موتور

[B]خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود[/B]

1-استپر موتور
2-سنسور و موتور دریچه گاز (در صورت وجود)
3-مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)
4-ایراد سیم و پدال و دریچه گاز
5-سیستم ورودی هوا و منیفولد ( نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز )
6-سنسور دور موتور
7-ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)
8 -انژکتورها و غیره
9- ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می شود

نوسان دور موتور در دور آرام و کاهش افزیش دور موتور

1- ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند
2- خرابی استپر موتور
3- نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه
4- تنظیم نبودن پتانسیومتر CO در پیکان و RD
5- کثیف شدن نوک سنسور دور موتور
6- انژکتور ها
7 – شمع ها
8- ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)

خودرو در دور آرام بد کار می کند و مصرف سوخت زیاد است

1- سنسور دمای آب
2- ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود

نوسان دور موتور در دورهای بالا

1 – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز

[B][B]هنگامیکه خودرو سرد است دور موتور در حد نرمال و در موقع گرم بودن دور موتور تا حالت Cut Off[/B] بالا می رود[/B]

1- سنسور دریچه گاز

بالا رفتن دور موتور ( پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان در دور آرام

1- اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک ( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود )

بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص

1- پتانسیومتر دریچه گاز

[B]با گاز دادن خودرو خاموش می شود.[/B]

1- پتانسیومتر دریچه گاز
2- ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد
3- احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد . مسیر هر سه سیم را تا ECU چک کنید . اگر سالم بود ECU را باز کنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید. اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید در غیر این صورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیر های روی برد چک شود.

خودرو حالتی شبیه به سه کار می کند ( لرزش شدید )

1- سنسور MAP ( پارس ، سمند و 405 ) چک شود
2- انژکتور
3- شمع و وایرها
4- ECU موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد.

خودرو در ساعات مختلف روز یا هفته دارای کارکرد مختلف است

1- سنسور دمای هوای ورودی

دمای آب و آمپر آب بالا می رود

1- شمع ها چک شود
2- ترموستات کنترل شود
3- سنسور دمای آب
4- ECU موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد )

[B]فن با روشن شدن موتور یکسره کار می کند[/B]

1- رله فن چک شود
2- مقاومت یا یونیت فن چک شود
3- ایپرام ECU برنامه ریزی یا فلش شود (ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می شود )
4- آی سی فن یا دمای آب ECU تعویض شود

[B]دمای آب و آمپر آب بالا می رود و صدای قل قل در هنگام خاموش کردن به گوش می رسد[/B]

1- واشر سر سیلندر سوخته است
2- سنسور دمای آب
3- آی سی فن یا دمای آب ECU تعویض شود

در مسافت های به طور پیوسته پر گاز موتور سکته ( مکث ) دارد

1- ف_*ل_ن*__ر بنزین خراب است
2- در خودروهای دوگانه در هردو حالت اگر این اتفاق بیفتد معمولا به سیم کشی کوئل مربوط می شود

دوده سیاه خشک روی شمع می بندد

1- سنسور دمای آب

حافظه موقت دائماً پاک می شود

رله دوبل ایراد دارد

ریپ زدن موتور در حال حرکت:

1- ف_*ل_ن*__ر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد
2- ممکن است سیستم واکیوم وجود داشته باشد.
3- فشار بنزین پایین است
4- ECU ایراد دارد
5 – انژکتور کثیف شده است

با فشردن گاز صدای تق تق از اگزوز شنیده می شود:

1- در سیستم واکیوم نشت وجود دارد. 2- ممکن است یکی از انژکتورهای نشت داشته باشد. 3- در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است.

[B]روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ stop در خودروی خانواده 405 و RD[/B]

الف : دمای آب پایین باشد و فن یکسره کار کند
1- به احتمال قوی سنسور دمای آب ایراد دارد
2- سیم کشی و ECU
ب: دمای آب بالا باشد و فن کار نکند
1- فیوز فن و اتصالات زیر آن چک شود( جعبه فیوز کالسکه ای )
2- رله و یونیت فن
ج : دمای آب بالا باشد و فن کار کند
1- ترموستات
2- درب رادیاتور
3- هواگیری رادیاتور



[B][B]اگه ماشین موقع شروع به گاز دادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده 1 یا 2 [/B]ماشین تقه بزند[/B]

سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است

خاموش شدن ماشین در مواقعی که درجا کار میکند

سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است

افزایش مصرف سوخت و بد کارکردن خودرو به خصوص در دورهای بالا

سنسور کیلومتر ایراد یا قطع




4 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 7 مهمان