باز کردن سرسیلندر

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3498
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3874 بار
سپاس‌های دریافتی: 7769 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » شنبه 25 بهمن 1393, 9:42 am

وقتی که سرسیلندر برداشته بشه باید بقایایِ واشر قدیم از روش و روی موتور خوب تمیز بشه یعنی سرسیلندر و بدنه موتور کاملا تمیز و براق بشه تا تا واشر نو خوب بچسبه به بدنه و سرسیلندر .
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
گاهی تکه های واشر کهنه بدجوری چسبیده به موتور و باید با کاردک یا یک تکه تیغ موکت بری برداشته بشه
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
بعد از کندنِ قطعات بزرگ باید با سمباده ی شماره ی 320همه جای موتور و سرسیلندر تمیز و براق بشه و آماده بشه برای واشر نو .
تمام سوراخهای مجراهایِ آب و روغن و جای پیچها باید قبل از استفاده از کاردک و سمباده با پنبه یا اسفنج یا پارچه کاملا گرفته بشه تا تکه های واشر یا براده ها نره توی سوراخها وگرنه دردسر ساز میشه
توی سیلندرها هم همینطور .
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
میتونین بعد از اتمام تنظیف و سمباده , با جارو برقی توی سیلندرها و اطراف سوراخها رو خوب تمیر کنین و بعدش سوراخها رو باز کنین . مبادا فراموش کنین که پنبه ها یا اسفنجها رو بردارین که مشکلات بزرگ پیس میاد
اگر مجبورید که کاربراتور رو هم باز کنین , باید بعدش واشرش رو عوض کنین تا خوب به موتور بچسبه و هوا نکشه .
قبل از باز کردن هر چیزی باید با موبایل ازش چند عکس واضح از زاویه های مختلف بگیرین تا موقع بستنش سردرگم نشین و اشتباه نبندینش
یادتون باشه مسئله فقط تموم کردن کار نیست بلکه درست تموم کردن کار هست وگرنه همه ی زحماتتون و پولتون هدر میره چون واشری که بد بسته بشه رو دیگه نمیشه استفاده کرد و باید بندازین دور و یک واشر دیگه نصب کنین جاش
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1346
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2737 بار
سپاس‌های دریافتی: 5072 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط shafagh 2 » شنبه 25 بهمن 1393, 9:47 am

با سلام خدمت دوست گرامی Mohammad Asemoony

ضمن تشکر از این اموزش بسیار خوب، چه روش اسانی را برای پاک کردن بقایای واشر سر سیلندر از روی سیلندر یا سر سیلندر وجود دارد طوری که خش ایجاد نشود مخصوصا سر سیلندرهای الومینیمی؟

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3498
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3874 بار
سپاس‌های دریافتی: 7769 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » شنبه 25 بهمن 1393, 10:07 am

shafagh 2 نوشته شده:با سلام خدمت دوست گرامی Mohammad Asemoony ضمن تشکر از
این اموزش بسیار خوب چه روش اسانی را برای پاک کردن بقایای واشر سر سیلندر از روی سیلندر یا سر سیلندر وجود دارد طوری که خش ایجاد نشود مخصوصا سر سیلندرهای الومینیمی؟

سلام تشکر از خدای دانای مطلق
امروزه بیشتر موتورها ار جنس آلیاژ الومینیومیی هست .
بهترین روش همون کاردک و سمباده هست .
کاردک باید به شکل زیر استفاده بشه
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
سمباده هم باید 320 باشه و مخصوص آهن نه چوب و نباید بیش از حد سابیده بشه .
فقط تا حدی که بقایا و اثر واشر کهنه پاک بشه و جاش براق بشه
آخرین ويرايش توسط 1 on MOHAMMAD_ASEMOONI, ويرايش شده در 0.
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Novice Poster
Novice Poster
پست: 56
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 بهمن 1393, 1:52 am
سپاس‌های ارسالی: 14 بار
سپاس‌های دریافتی: 39 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط mohamadrasoolnoori » شنبه 25 بهمن 1393, 4:30 pm

با سلام ممنون از راهنماییتون
فقط اگه محبت کنید به سه تا از سولام که در دیدن فیلمها برام پیش اومده جواب بدید ممنون میشم سوالها در قسمت قبل مطرح کردم مچکرم

Novice Poster
Novice Poster
پست: 56
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 بهمن 1393, 1:52 am
سپاس‌های ارسالی: 14 بار
سپاس‌های دریافتی: 39 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط mohamadrasoolnoori » شنبه 25 بهمن 1393, 10:26 pm

سلام سر سیلندر من ده تا پیچ داره و یه سوالی که واسم پیش اومد اون فیلمهای خارجی رو دیدم اگه میشه جواب بدبد ممنون میشم تو پیامهای قبلی سوالاهارو مطرح کردم ممنون

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4107
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4495 بار
سپاس‌های دریافتی: 4295 بار
تماس:

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط Reza6662 » یک شنبه 26 بهمن 1393, 10:45 am

دوست گرامی
مشکلات سرسیلندر به ویژه در خودروهای جدید ایران خودرو ناشی از کیفیت پایین آلیاژ ساخت آنهاست. خودروی من بهمن سال قبل (92) با کارکرد حدود 110 هزار، به هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز، اندکی دمای آبش افزایش یافت. فورن آب و ضدیخ ریختم (تقریبن کامل خالی شده بود) و تا منزل (حدود 40 کیلومتر) رفتم. در راه با وجود ترافیک شدید مشکلی پیش نیامد و پس از دو ساعت رسیدم و داخل حیاط ماشین را خاموش کردم. پس از ده دقیقه برای خرید منزل ماشین را خواستم روشن کنم که به سختی و با استارت طولانی و بسیار بد روشن شد و بازهم دمای آب از نرمال عبور کرد. بازهم آب ریختم (اینبار هم تقریبن خالی بود). به هر شکل هنوز به مرحله ی شیرکاکائو درست کردن نرسیده بود که متوجه شدم واشرسرسیلندر سوخته است. صبح زود نزد مکانیک ماهر محل بردم که ایشان نیز گفت باید واشر، سوپاپ ها، شمع ها، ترموستات و ... تعویض شوند و البته حتمن سرسیلندر باید در تراشکاری آببندی گردد.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

خلاصه سه روز بعد ماشین حاضر بود با هزینه ی حدود 400 هزار تومن. ضمنن سرسیلندر نیاز به جوشکاری داشت (به علت خوردگی ناشی از ضدیخ) که در تراشکاری انجام شده بود. تمام این داستان را تعریف کردم تا بگویم باز کردن و تعمیر سرسیلندر با تعویض لنت و تعمیر دینام و ... فرق اساسی دارد و نیاز به تخصص و تجربه ی فراوان دارد. ماشین شما هم تصور نمی کنم با تعویض واشر مشکلاتش حل شود، شما نیاز به تعویض سوپاپ و آببندی نیز دارید که کاریست در تخصص تراشکار ماهر. سخن آخر اینکه یکی دو سالی بود ماشین ام با دو یا سه استارت روشن میشد و با وجود تعویض شمع و تمیز کردن انژکتور، نتیجه ای نگرفته بودم که پس از تعمیر سرسیلندر، هم شتاب و کشش ماشین خیلی بهتر شد، هم ماشین با یک استارت روشن می شد و هم صدای موتور کم شده بود.

موفق باشید
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3498
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3874 بار
سپاس‌های دریافتی: 7769 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » یک شنبه 26 بهمن 1393, 2:31 pm

mohamadrasoolnoori نوشته شده:با سلام مجدد
کلیپها رو دیدم و چند تا سوال برام پیش اومد
1-فیلر که زیر خط کش زد برای اینکه متوجه بشه سیلندر یا سر سیلندر تاب داره یا نه شمارش چنده؟
2- ماده ای که اسپره کرد به سیلندر و یه چیزی دیگه زد به سر پیچها و بعد پیچها رو بست و دوباره باز کرد چه نوع ماده ای بود؟
برای چه کاری استفاده میشه؟
اصلا مقصودش از این کار چی بود؟
3-یه ماده دیگه مالید به سیلندر و سر سیلند و بعد باپارچه شروع کرد پاک کردن. اون ماده چی بود؟
و کاراییش چی هست؟
آیا لازمه من هم این کارارو انجام بدم یانه؟
مرسی
سلام
1- در یک سایت دیگه نوشته که نباید تابِ سیلندر از دو دهم میلیمتر بیشتر باشه وگرنه تراشکاری لازم داره
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


در این کلیپ میگه نباید از 0.0015 اینچ (چهار صدم میلیمتر ) بیشتر باشه



2- اول با فشار هوا توی تمام سوراخهای پیچها رو از بُراده و خاک میز میکنه بعدش هر پیچ رو میبنده سر جاش تا آخر تا مطمئن بشه دندانه های پیچ و جای پیچ سالمه و پیچ نرم و راحت بسته میشه وگرنه یا پیچ مشکل داره یا جای پیچ
پیچها هم باید حوله ی تمیز بگیرین و بچرخونین در جهتِ برعکس عقربه ساعت تا براده هاش برداشته بشه و تمیز بشه
اون ماده که اسپری کرد , اسپری WD 40 هست
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]




که میگه اگر میخواین بیشتر از یک روز موتور باز بمونه بهتره اسپری برنین تا زنگ نزنه . چیر ضروری نیست
3- جای نصب واشر رو اسپری میزنه و تمیز میکنه تا چرب و خاکی و کثیف نباشه
میگه از بنزین و پارچه ی تمیز هم میشه استفاده کرد
2 نکته ی مهم
حتماً باید سطح بدنه ی موتور و کفِ سرسیلندر به دقت چک بشه . اگر تَرَکی دیده بشه دیگه باید بره تراشکاری اول , بعدش واشر نصب بشه .
علتِ خراب شدنِ واشر سرسیلندر باید پیدا و برطرف بشه وگرنه تعویض واشر پول دور ریختن هست چون باز هم خراب میشه
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3498
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3874 بار
سپاس‌های دریافتی: 7769 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » دو شنبه 27 بهمن 1393, 6:36 pm

سلام
اگر پشت و رویِ واشر سیلندر مثل همه باید مراقب باشین وارونه نبندینش
معمولا رویِ یک طرفش نوشته top یا up یعنی باید بالا باشه
اگر نبود , اونطرفی که اسم شرکت و شماره و اینها هست باید بالا باشه
اگر هیچ نوشته ای نداره , اون طرفی که سیاهه پائین و اون طرفی که آبی رنگه باید بالا باشه
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Novice Poster
Novice Poster
پست: 56
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 بهمن 1393, 1:52 am
سپاس‌های ارسالی: 14 بار
سپاس‌های دریافتی: 39 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط mohamadrasoolnoori » سه شنبه 28 بهمن 1393, 2:59 am

با سلام بله آقاي آسموني ادارمون يك مقدار كارامون زياد شده بخاطره آخر سال ديروقت ميام به محض باز كردن سر سيلندر عكس سر سيلندر رو ميفرستم خدمتتون حتما شب خوش

Novice Poster
Novice Poster
پست: 56
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 بهمن 1393, 1:52 am
سپاس‌های ارسالی: 14 بار
سپاس‌های دریافتی: 39 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط mohamadrasoolnoori » سه شنبه 28 بهمن 1393, 3:07 am

Reza6662 نوشته شده:دوست گرامی
مشکلات سرسیلندر به ویژه در خودروهای جدید ایران خودرو ناشی از کیفیت پایین آلیاژ ساخت آنهاست. خودروی من بهمن سال قبل (92) با کارکرد حدود 110 هزار، به هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز، اندکی دمای آبش افزایش یافت. فورن آب و ضدیخ ریختم (تقریبن کامل خالی شده بود) و تا منزل (حدود 40 کیلومتر) رفتم. در راه با وجود ترافیک شدید مشکلی پیش نیامد و پس از دو ساعت رسیدم و داخل حیاط ماشین را خاموش کردم. پس از ده دقیقه برای خرید منزل ماشین را خواستم روشن کنم که به سختی و با استارت طولانی و بسیار بد روشن شد و بازهم دمای آب از نرمال عبور کرد. بازهم آب ریختم (اینبار هم تقریبن خالی بود). به هر شکل هنوز به مرحله ی شیرکاکائو درست کردن نرسیده بود که متوجه شدم واشرسرسیلندر سوخته است. صبح زود نزد مکانیک ماهر محل بردم که ایشان نیز گفت باید واشر، سوپاپ ها، شمع ها، ترموستات و ... تعویض شوند و البته حتمن سرسیلندر باید در تراشکاری آببندی گردد.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

خلاصه سه روز بعد ماشین حاضر بود با هزینه ی حدود 400 هزار تومن. ضمنن سرسیلندر نیاز به جوشکاری داشت (به علت خوردگی ناشی از ضدیخ) که در تراشکاری انجام شده بود. تمام این داستان را تعریف کردم تا بگویم باز کردن و تعمیر سرسیلندر با تعویض لنت و تعمیر دینام و ... فرق اساسی دارد و نیاز به تخصص و تجربه ی فراوان دارد. ماشین شما هم تصور نمی کنم با تعویض واشر مشکلاتش حل شود، شما نیاز به تعویض سوپاپ و آببندی نیز دارید که کاریست در تخصص تراشکار ماهر. سخن آخر اینکه یکی دو سالی بود ماشین ام با دو یا سه استارت روشن میشد و با وجود تعویض شمع و تمیز کردن انژکتور، نتیجه ای نگرفته بودم که پس از تعمیر سرسیلندر، هم شتاب و کشش ماشین خیلی بهتر شد، هم ماشین با یک استارت روشن می شد و هم صدای موتور کم شده بود.

موفق باشید



سلام رضا جان ممنونم از راهنامييتون چون علاقه دارم خودم سرسيلندر رو باز كنم توكل به خدا از رهنمودهاي دوستان استفاده ميكنم انشاا... كه مشكلي پيش نياد شما هم دعا كنيد برام ممنون

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3498
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3874 بار
سپاس‌های دریافتی: 7769 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » سه شنبه 28 بهمن 1393, 8:36 am

بهتره منیفولدِ دود از سرسیلندر جدا نشه وگرنه ممکنه احتیاج به واشر منیفولد دود هم داشته باشه
فقط کافیه که منیفولد دود از لوله ی اگزوز جدا بشه
معمولا 2 تا پیچ داره فقط . گاهی هم 3 تا پیچ داره
تصویر
تصویر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
تصویر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
پیچهای اگزوز معمولا زنگ زده هست و باید از قبل کمی گازوئیل یا روغن ریخته بشه روش تا نفوذ کنه زیر مهره و راحت باز بشه پس بهتره از الان به مهره هاش روغن بزنین

در عکس زیر , سرسیلندر و منیفولد دود (زنگ زده) و لوله ی اگزوز که از زیر به منیفولد دود وصل شده دیده میشه
تصویر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Novice Poster
Novice Poster
پست: 56
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 بهمن 1393, 1:52 am
سپاس‌های ارسالی: 14 بار
سپاس‌های دریافتی: 39 بار

Re: باز کردن سرسیلندر

پست توسط mohamadrasoolnoori » یک شنبه 3 اسفند 1393, 6:25 pm

با سلام و عرض ادب
اگه منيفولد رو باز نكنم از سر سيلندر راحت از موتور ميتونم جداش كنم و بيارمش بيرون از نظر سنگين بودن يا اينكه به جايي از موتور گير كنه و نزاره بياد بيرون؟ بعد اگه سر سيلندر تراش بخواد چي بايد باز بشه؟

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”