در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد
Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1222

تشکر کرده: 69 مرتبه
تشکر شده: 2308 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

پرواز جنگنده هاي ايراني بر فراز سوريه

توسط abdolmahdi » چهارشنبه 20 خرداد 1394 15:10

عمليات جنگنده هاي ايراني بر فراز سوريه

سلام عليكم
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ايران از دهه 1980 همواره از دولت سوريه حمايت مي كرده است . حتي در سال 2011 هنگاميكه مخالفان بشار الاسد دريافتند كه ايران (برغم وجود تحريمها) و نداشتن پولي براي پرداخت به دولتش پشت او را خالي نخواهد كرد بسيار شگفت زده شدند . بيشتر كمك هاي صورت گرفته به دولت بشار الاسد با پول نيروهاي مسلح ايران انجام شده است . براي مثال تا زمان صدور فرمان انتقال 10 فروند Su-22 به سوريه ، خلبانان ايراني براي انجام پرواز با اين هواپيماها آموزش ديده بودند .


نيروي هوائي ارتش عربي سوريه هم اكنون گرفتار جنگي داخلي شده كه بزودي وارد چهارمين سال خود خواهد شد. اين نيرو براي جلوگيري از فرسايش ونقصان قدرت آتش خود به شدت به روسيه و ايران متكي است . پس از بهينه سازي و تجهيز تعدادي از بالگردهاي Mi-17 به ورق هاي زرهي محافظ و دوربين هاي FLIR ، استقرار هواپيماهاي بدون سرنشين مهاجر 4 ، ياسر و شاهد 129 در خاك آن كشور و حتي اختصاص يك فروند هواپيماي ترابري Il-76TD   به نيروي هوائي سوريه ، ايران هم اكنون با ارسال 10 فروند جنگنده Su-22 ، دفاع تمام قامتي را از آن كشور انجام داده است .

اين 10 فروند هواپيما ، بخشي از گروه 40 فروندي از همين نوع جنگنده هستند كه در جريان عمليات طوفان صحرا ( در سال 1990 – 91) و براي ايمن ماندن از انهدام به خاك ايران پناهنده شده و پس از دهه ها استقرار در اطراف پايگاه هوائي شيراز و عدم استفاده از آنها ، سرانجام بمحض كسب اطمينان اورهال شدند . اين هواپيماها كه در ابتدا به عنوان ميهمان تلقي شده و شرايط نگهداري آنها صرفا در حد خوب بود ، سرانجام در جولاي سال 1993 رسما به مالكيت نيروي هوائي ايران درآمدند اما بدليل محدوديت هاي بودجه اي عملياتي نشدند . يك تيم مشاور اوكرايني جهت اورهال جنگنده هاي Su-22 فراخوانده شد اما بدليل بودجه ناكافي ، عمليات اورهال براي نيروي هوائي ايران بسيار پرهزينه برآورد گرديد. در مقابل نيروي هوائي ايران 10 فروند از جنگنده هاي گونه Su-22M-3  و Su-22M-4 را بدون هيچگونه كمك خارجي و با استفاده از قطعات بقيه جنگنده هاي Su-22 و Su-20 به عنوان منبع تامين قطعات يدكي به وضعيت عملياتي رسانيد. اين عمليات در سال 2013 و پس از آنكه تاسيسات هوانوردي پارس متعلق به نيروي هوائي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  مسئوليت عملياتي كردن نخستين جنگنده Su-22 را بر عهده گرفت صورت پذيرفت .  
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
سه فروند Su-22 در سمت راست با رنگ آستر و يك فروند Su-20 در سمت چپ تصوير در آشيانه تعميرات و نگهداري صنايع هوائي پارس در حال اورهال مشاهده مي شوند


جنگنده Su-22 با 16 تن وزن ، گونه صادراتي جنگنده روسي Su-17 محسوب مي شود كه اين هم در اصل از جنگنده ويژه حملات زميني بال متغبير موسوم به Su-7 برگرفته شده و مجهز به دو توپ خودكار 30 ميليمتري بوده و قادر به حمل چهار تن بمب مي باشد. عمر عملياتي اين هواپيما حداكثر 2000 ساعت پرواز و 20 سال خدمت مي باشد كه اين زمان به شكل گسترده اي با تلاش موسسات متخصص در امر بازسازي و بهينه سازي هواپيماهاي روسي افزايش يافته است .    

به ميدان هاي نبرد در سوريه بازمي گرديم ، جائي كه ناوگان جنگنده بمب افكن هاي نيروي هوائي آن كشور به صورت مداوم خود را درگير انجام ماموريت هاي روز افزون مي يافت در حاليكه شمار ناوگان هواپيماهايش رو به كاهش نهاده بود. سوري ها از ايران و روسيه براي نگهداري هواپيماهاي پركارشان درخواست كمك نمودند. از سال 2011 ناوگان نيروي هوائي سوريه مجبور بود تا از هواپيماهاي خود بيشتر از توانشان كار بكشد . روسيه با ارسال قطعال و كمك هاي فني از سوريه پشتيباني مي كرد اما كافي نبود .  نيروي هوائي ارتش سوريه كه در ابتدا درگير نبردي كوتاه اما خونين با اسرائيل گرديد ، هرگز پيش بيني نمي كرد كه وارد جنگ فرسايشي بين طرفداران و مخالفان بشار اسد شود. در نتيجه تمام ناوگان جنگنده هاي MiG-23BN و بيشتر ناوگان بمب افكن هاي Su-22 نيروي هوائي سوريه كه قرار بود در اين دهه جايگزين شوند خود را در خط مقدم انجام ماموريت هاي بمباران مواضع شورشيان و  روستاها يافت . اين امر منجر به كاهش تعداد هواپيماهاي MiG-23BN و Su-22  در دسترس گرديد و اين هواپيماها بعضا براي هفته ها زمينگير شده تا برخي رسيدگي هاي ضروري بر روي آنها انجام شود و در اين مدت ، وظيفه آنها موقتا برعهده جنگنده هاي  MiG-23MF, MiG-23ML(D) و MiG-29 قرار داشت واين ماموريتي بود كه نه هواپيماها براي انجام ان طراحي و نه خلبانان براي آن دوره ديده بودند.


نيروي هوائي سوريه نياز به دريافت هواپيماهاي جايگزين داشت هر چقدر روسيه تمايلي به اينكار نداشت اما ايران از اين كار امتناع نمي كرد . سرنوشت بمب افكن هاي Su-22 ايراني نيز در همين زمان مشخص گرديد. اين بمب افكن ها به جاي پيوستن به نيروي هوائي ارتش ، به شاخه هوافضاي سپاه پاسداران پيوستند . حداقل شش خلبان ايراني نيز متعاقبا براي پرواز با اين جنگنده ها در سوريه تعيين و براي گذراندن دوره آموزشي پيشرفته شبيه ساز و آشنائي با اين هواپيماها به روسيه سفيد اعزام شدند . اما اين برنامه در اواخر سال 2014 به طرز غيرمنتظره اي لغو و بنا به فرمان مستقيم فرماندهي كل قواي مسلح ايران ده فروند Su-22 به صورت قطعات منفصله درون هواپيماهاي ترابري Il-76 جاسازي و به سوريه فرستاده شدند . در زمان ارسال هواپيماها به سوريه فقط بدنه اين هواپيماها به طور كامل اورهال شده بود و اجراي بقيه فرآيند اورهال را نيروي هوائي ارتش سوريه با كمك متخصصين ايراني بر عهده گرفت .  
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
يك جنگنده Su-22 ايراني در نمائي نزديكتر و در حال پرواز در خاك سوريه


نخستين جنگنده Su-22 براي نخستين بار در 9 مارس سال 2015 و در حال بمباران شهر تلبيسه در استان حمص مشاهده گرديد . عنوان ويدئوي آن هم عبارت " بمباران تلبيسه در حمص توسط نوعي جنگنده جديد " بود. اين هواپيما رنگ آميزي جديد به تن داشت كه به نظر مي رسد به تازگي انجام شده باشد ضمن آنكه چنين شمايلي قبلا بر روي اين نوع جنگنده در سوريه مشاهده نشده بود و بيشتر به رنگ آميزي هواپيماهاي تازه اورهال شده L-39 شبيه بود.  

مشاهده اين هواپيما همزمان با مشخص شدن افزايش كمك ها و حضور نظامي ايران در 5 كشور عراق ، .... و البته سوريه صورت گرفت . ادامه جريان حمايت نظامي از سوريه بيانگر حجم گسترده پشتيباني ايران از آن كشور است و يكبار ديگر نشان مي دهد كه اين جنگ هنوز چقدر با پايان كار خود فاصله دارد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
يك دسته شش فروندي جنگنده  Su-22 در حال پرواز . ( اين تصوير در اصل مقاله نبوده است )
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

24 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1222

تشکر کرده: 69 مرتبه
تشکر شده: 2308 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: پرواز جنگنده هاي ايراني بر فراز سوريه

توسط abdolmahdi » شنبه 23 خرداد 1394 12:34

سلام عليكم
به صورت اتفاقي در ميان تصاويري كه در اختيار داشتم متوجه عكسي جالب از چيدمان برخي از شكاري هاي موجود در كشور شدم كه در ميان انها جنگنده Su-22 مورد بحث ما ( دومي از چپ) نيز قرار داشت. نكته قابل توجه مشابهت نسبي رنگ آميزي اين هواپيما با هواپيماهاي در حال پرواز ديده شده برفراز خاك سوريه مي باشد. موفق باشيد
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

15 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 17 مهمان