در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

491

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 4 فروردین 1385 17:32

آرشيو سپاس: 60 مرتبه در 38 پست

رفع كج خُلقي با تغذيه سالم

توسط sara » سه شنبه 16 آبان 1385 13:18

مردم، انواع و اقسام دليل ها را مقصر و عامل اصلي كج خلقي و بي حالي خود مي دانند، مثل آب و هوا، روز سخت كاري يا ترافيك.

گاهي اوقات، خستگي شديد يا كج خلقي، مشكل احساسي پيچيده اي نيست، بلكه معمولاً به نوع تغذيه مربوط مي شود.

جينا ساترلند- متخصص تغذيه- مي گويد : ثابت شده است كه انتخاب هاي غذايي، بيش از گذشته با بدحالي و افسردگي مرتبط هستند؛ بنابراين قبل از اينكه براي گذاشتن ظرف هاي كثيف در ظرفشويي به همسر خود غُر بزنيد، به اين فكر كنيد كه چه غذايي را در اين ظرف ها سرو كرده ايد.

ساترلند غذاها و مواد مغذي را در جريان خلق و خو بسيار مهم مي داند.

وي در مورد مواد غذايي مي گويد:



كربوهيدرات ها

بسياري از مردم هنوز هم كاهش وزن را با نخوردن كربوهيدرات ها مرتبط مي كنند، در حالي كه كربوهيدرات ها بخش مهمي از يك رژيم غذايي سالم و متعادل هستند. براي اينكه در طول روز، انرژي لازم را داشته باشيد، بسيار مهم است كه حتماً از غلات سبوس دار و حبوبات استفاده كنيد.

سروتونين(يك ماده شيميايي در مغز و مرتبط با حالات عاطفي) تحت تأثير نوع تغذيه است. اختلالات احساسي و اخلاقي مانند عصبانيت هاي فصل زمستان يا اختلالات فصلي (SAD) نيز با فقدان سروتونين در بدن مرتبط هستند و از اين نظر، كربوهيدرات ها مي توانند به توليد سرتونين كمك كنند.

پروتئين
غذاهاي سرشار از پروتئين مانند تن ماهي، شير، مرغ، جوانه گندم و تخم مرغ نيز توليد سروتونين در بدن را تحت تأثير قرار مي دهند.

اسيدهاي چرب اُمگا 3

ماهي آزاد، قزل آلا و ديگر غذاهاي سرشار از امگا-3 نيز در بهترشدن حالات احساسي مؤثرند.

ويتامين Cثابت شده است كه ويتامين C نيز به بدن كمك مي كند تا با شرايط پُراسترس کنار بيايد و عملكرد سيستم اعصاب را بهبود مي بخشد. آب پرتقال خالص و ساير مركبات، منابعي بسيار غني از ويتامين C هستند.

ويتامين E

تجربيات پزشكي نشان داده است افرادي كه دچار افسردگي هستند نيز از كمبود ويتامين E رنج مي برند. هر چند روغن داراي چربي بالايي است، ولي بايد به طور متعادل آن را مصرف كرد. به طور مثال، روغن كانولا( روغن گلزا) سرشار از ويتامين E است. آجيل هاي مختلف نيز منبع غني اين ويتامين هستند.

نويسنده : سودابه قيصري

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان