در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

491

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 4 فروردین 1385 17:32

آرشيو سپاس: 60 مرتبه در 38 پست

اشتباهات مردم در غذا خوردن

توسط sara » سه شنبه 16 آبان 1385 13:22

در دنـياي پـرسـرعـت اينترنـت ، ماشـيـن هاي خـودپــرداز، اتومبيل هاي تند رو و غذاهـاي حـاضـري، حفظ عادت هاي سالم و مناسب غذايي دشـوار به نـظر مي رسد.

غذاخوردن که پيش از اين يک اولويت مهم محسوب مي شد، به موضوعي جنبي تبديل گشته است که توجه زيـادي به آن نشده و معمولا در لابه لاي کارهاي ديگر روزانه گنجانده مي شود.

گذشته از اين، برخي از عادت هاي غذايي که به تصور شـما موجب کاهش وزن مي گردند، در واقع ممکن است منجر به افزايش وزن هم شوند. خوشبختـانه ترک عادت هاي غذايي غلط آسـان بـوده و وقـت زيادي نمي گيرد و موجب مي شود تا از زندگي سالم تر و اندامي متناسب تر برخوردار شده و از غذا خوردن بيشتر لذت ببريد.

برخي از اين عادت هاي نادرست بشرح زير مي باشند :
1- نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه يک اشتباه بزرگ محسوب مي شود. صبحانه سالم نه تنها باعث افزايش انرژي و بازشدن فکر و ذهـن مي گردد، بـلـکه مـوجب انتخاب و مصرف مناسب وعده هاي غذايي ديگر در طي روز خواهد شد.

همچنين خوردن صبحانه ممکن است به شـما در مـصـرف کمتر کالري در ادامه روز کمک نمايد. يک تحقيق دانشگاهي نشان داده که مصرف مقداري کالري مشخص در ابتداي روز (يعني در صبحانه) اثر سير کنندگي بيشتري نسبت به مصرف همان مقدار کالـري در ساعت هاي بعدي خواهد داشت که اين امر موجب کاهش مجموع کالري مصرفي در طي روز مي گردد.

راه حل:

خوردن صبحانه مناسب احتمال بکارگيـري عـادت هاي نادرسـت غـذايـي را در وعـده هـاي ديگر کاهش مي دهد. صبحانه را کامل صرف نـمايـيـد و از شير و ساير مـواد لـبني ،عسل، سبزيجات، تخم مرغ و نان هاي سبوس دار استفاده کنيد.

2- غذا خورن پيش از خواب

اگر مي خواهيد روياهاي شيرين ببينيد، پيش از خواب از غذا خوردن دوري کنـيـد. با اينکه نتايج قطعي مبني بر افزايش وزن بر اثر خـوردن غذا پيـش از خواب وجود ندارد، ولي پُرخوري و مصرف غذاهاي ادويه دار و چرب، 3-1 سـاعت پيش از خواب منجر به کاهش کيـفيت و مدت خواب و در نتيجه مـوجـب احساس کـسـالـت، خـستـگـي و کـوفــتــگي در روز بــعد خواهــد شد. خوردن غذاهاي چرب پيش از خواب سبب کند شدن تخليه معده و تشديد سوءهاضمه؛ و مصرف غذاهاي ادويه دار منتهي به صـدمات و سـوزش هاي قلـبي و نـيز سوء هاضمه خواهد شد.

راه حل: سعي کنيد حداقل 4 ساعت قبل از خواب غذا بخوريد و چنانچه پيش از خواب احساس گرسنگي کرديد مقداري ميوه جات تازه مصرف نماييد.

3- پُرخوري
شـايد اگـر پُرخوري هاي رايج مربوط به مصرف سبزيجات مي شد، متخصصان تغذيه مشکلي با اين نوع خوردن پيدا نمي کردند، اما متاسـفـانـه پُرخـوري مـعـمـولا در مـورد غـذاهـاي چـرب و نشاسته دار اتفاق مي افتد. زياده روي در مصرف ايـن نـوع مـواد غـذايي منجر به افزايش وزن و نارضايتي شده و جنبه اجتماعي خوشايندي به دنبال نخواهد داشت.

راه حل:

وعده هاي غذايي خود را بجاي 3 وعده ي پرحجم، به 5 يا 6 وعـده کـم حـجـم تـر تـقـسـيم کنيد. خوردن غذاهاي سالم و کم حجم حاوي کربوهيدرات هاي پيچيده و پروتئين درطول روز نه تنها اشتهاي شما را کنترل مي کند، بلکه احتمال پُرخوري را نيـز کـاهـش خواهـد داد. تعدد وعده هاي غذايي همچنين باعث سوزانده شدن مقدار بيشتري کالري مي گردد، چرا که متابوليسم بدن همواره به فعاليت مي پردازد.



4- گرسنه ماندن

برخلاف تصور همگان ، گرسنه ماندن باعث مي شود وزن بدن به دليل ذخيره سازي چربـي افزايـش يابد. هنگامي که براي مدتي طولاني غذا نمي خوريد، بدن شما به دليل مـحروم مـانـدن از مواد غذايي دچار آشفتگي مي گردد و هنگامي که دوباره شروع به خوردن مي کنيد، بدن شما گمان مي کند که بايد کالري مصرفي را به چربي تبديل نمايد، چون نمي داند چـقدر طول مي کشد که دوباره غذا بخوريد. بنابراين چربي ها با شما باقي مي مانند.

راه حل: اگر هدفتان از گرسنگي کشيدن کاهش وزن است، بايد در برنامه رژيمي خود تجديد نظر نماييد. بجاي گرسنگي، يک برنامه مناسب ورزشي براي خود تعيين نموده و بـيشـتـر بـه باشگاه برويد.از ميوه جات، سبزي جات، حبوبات، گوشت هاي کم چرب و ماهي استفاده کنيد. سعي کنيد 4 يا 5 بار در هفته طبق يک برنامه منظم ورزش نـمايـيـد. بهترين روش کاهش وزن، تمرينات مرتب ورزشي و رژيم غذايي مناسب است، نه محـروم کـردن بـدن از مواد غذايي مورد نياز آن هم به مدت طولاني.

5- انجام کاري ديگر به همراه غذا خوردن

نه تنها پرداختن به کاري ديگر، همزمان با غذا خـوردن مـوجب ريـخت و پـاش وسايل در اطراف شما مي شود، منجر بـه پـُرخوري و در نتيجه افزايش وزن نيز خـواهد شـد. اگـر هنـگام تماشاي تـلويزيـون، صـحبـت بـا تـلفـن يا بـازي ويـدئـويي مشــغول غـذا خـوردن شويد، اين عوامل خارجي باعث مي شوند توجه کمتري به احساس سيري داشته باشيد و بيشتر از حد نيازتان غذا بخوريد. به علاوه وقتي در حين انجام کاري شروع به غـذا خوردن مي کنيد، ديگر توان توقف نخواهيـد داشت، چرا که عمل خوردن تبديل بـه حرکتي غـير هوشيارانه و بدون توقـف مي شود.

راه حل: سعي کنيد در هر لحظه فقط روي يک چيز تمرکز نماييد. چرخ زدن در آشپزخـانـه هـنـگام صحبت با تلفن، ايده ي مناسبي نيست. اگر فقط مي خواهـيد دست يا دهانـتان مشغول باشد، سرگرمي غير از مواد خوراکي پيـدا کـنـيـد. آدامـس بجويد يا گيتار بنوازيد.

6- سريع خوردن غذا
زندگي به سرعت مي گذرد. ولي آيا دوست داريد زندگي شما نيز سريع تمام شود؟ بعيد اسـت. دفـعـه بـعـد سـعـي کنـيد غـذاي خود را آهسته تر بخوريد، چون سريع غذا خوردن کمکي به شما نکرده و برعکس باعث افزايش وزن شما مي گردد. از زمان شروع غذا تقريبا 20 دقيقه طول مي کشد که علائم سيري به مغز برسند، بنابراين اگر شما ظرف 5 يا 6 دقيقه غذاي خود را تمام کنيد، مغز فرصتي پيدا نمي کند که به بدنتان بگويد که سير شده ايد و اين باعث زياده خوري و پُر کردن معده بيش از مقدار مورد نياز خواهد گرديد.

راه حل:

آهسته غذا بخوريد. آرامش داشته باشيد. خوب غذا را بجويد و از مزه غذا لذت ببريد. در اين صورت مغز شما متوجه مي شود که در حال غذا خوردن هستيد. بنابراين مي تواند به بدنتان بگويد که سير شده ايد.



7- آب نخوردن به اندازه کافي

پوشـيده نيـسـت که آب مايعي حيات بخش براي هـمـه موجودات از جـمله انـسـان اسـت. نـکتـه جالب اينجا است که ننـوشـيدن مقـدار کـافـي آب در طـول روز، سـوخت و ساز بدن را کنـد نـمـوده و مـمکن است باعث اضافـه وزن نيـز بـشـود. آب ماده اي ضـروري براي فعاليت هاي متابوليک بدن، از جمله سوزاندن کالري محسوب مي گردد.

راه حل :

تا زماني که در کوير لوت زندگي نمي کنيد، آب فراواني در اطراف شما وجود دارد و بايد 8 تا 10 ليـوان از آن بـنـوشـيـد و اگر ورزش مي کـنيد، حتي بيشتر از اين مقدار. خوردن آب به جاي انـواع نـوشـابه نـيـز بـسيـار مـنـاسـب است. نوشابه ها معمولا زودتر احساس تشنگي را نـسبت به آب از بـيـن مـي بـردنـد و داراي کالري هاي بي ارزش بوده و باعث مي شود بعد از 30 دقـيـقه مـجددا احساس گرسنگي نماييد.

8- نخوردن ميوه و سبزيجات به مقدار کافي

بسياري از مواد غذايي مـورد نـيـاز بـدن در انـواع ميـوه و سبزي وجـود دارند که امتناع از خودن آنها باعث بروز کمبودها و مشکلاتي در بدن خواهد شد.

راه حل:
تنها راه تامين مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز بـدن، مـصرف مـيـوه و سـبـزيجات تازه و خالص مي باشد. بنـابـرايـن بـايد سـعي شـود اين مواد را جزء لاينفک رژيم غذايي قرار داده و هميشه به مقدار کافي از آنها استفاده نماييد.

9- خوردن تنقلات هنگام گرسنگيخوردن تنـقلات هنگام گرسنگي باعث ايجاد عادت هاي غذايي ناسالم مي شوند. استفاده از مـواد غـذايـي کم ارزش و شکم پُرکن مانند شکلات، چيپس و پفک، تنـها باعث به هم خوردن برنامه ي غذايي شده و مشکلاتي را براي بدن به همراه خواهد داشت.

راه حل: با شکم سير از خانه خارج شويد. گـرسـنگي مـمکـن اسـت منـجـر بـه خـريدن و خوردن تنقلات گردد. شکلات، پفـک و چـيـپس هيـچ کـدام نـمي توانند جاي يک صبحانه، نهار و شام سالم و رضايت بخش را بگيرند.

خوب بخوريد، خوب زندگي کنيد
برنـامـه هـاي غـذايـي سـاده و دخيل نمودن خوردني هاي سبک و سالم مي تواند تغييرات زيادي را در رژيم غذايي ايجاد کنـد. تناسب اندام داشته باشيد، انرژي خود را افزايش دهيد و از غذا خوردن لذت ببريد.

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان