در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

New Member



نماد کاربر
پست ها

11

تشکر کرده: 20 مرتبه
تشکر شده: 20 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 23 بهمن 1395 13:49

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

توسط h.irani » سه شنبه 7 شهریور 1396 12:46

با سلام
با تشكر از مطلب فوق كه براي من بسيار جذاب بود. از همان ابتداي جنگ ، ما كشورهاي منطقه را به پشتيباني نزديك و مستقيم از نيروهاي عراقي در جنگ متهم مي ساختيم اما تا بحال مطلب مستندي كه بدين صراحت نقش اين كشورها را در جنگ 8 ساله آشكار سازد نديده بودم. در عمليات حمله به الوليد يك هواپيماي ما به علت آسيب ديدگي مجبور به فرود اضطراري در خاك سوريه شد اما فرود برنامه ريزي شده در خاك كشور ثالث در حين يك عمليات نظامي نكته ديگري است كه ارزش دارد حتي در مذاكرات ديپلماتيك نيز مد نظر قرار گيرد.
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است

abdolmahdi از این پست سپاسگزاري کرده است

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1216

تشکر کرده: 65 مرتبه
تشکر شده: 2268 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

توسط abdolmahdi » سه شنبه 7 شهریور 1396 18:00

h.irani نوشته است:با سلام
با تشكر از مطلب فوق كه براي من بسيار جذاب بود. از همان ابتداي جنگ ، ما كشورهاي منطقه را به پشتيباني نزديك و مستقيم از نيروهاي عراقي در جنگ متهم مي ساختيم اما تا بحال مطلب مستندي كه بدين صراحت نقش اين كشورها را در جنگ 8 ساله آشكار سازد نديده بودم. در عمليات حمله به الوليد يك هواپيماي ما به علت آسيب ديدگي مجبور به فرود اضطراري در خاك سوريه شد اما فرود برنامه ريزي شده در خاك كشور ثالث در حين يك عمليات نظامي نكته ديگري است كه ارزش دارد حتي در مذاكرات ديپلماتيك نيز مد نظر قرار گيرد.


سلام علیکم
من هم به کرات خوانده و یا شنیده ام که هواپیماهای عراقی برای حمله به اهداف ایران از فضای برخی کشورهای عربی استفاده می کردند . اما تا بحال به طور مستند چیزی در این باره نخوانده بودم . ضمن آنکه مدت کوتاهی قبل در یک مقاله از قول یک خلبان سابق نیروی هوائی عراق متوجه فرود یک جنگنده عراقی آن هم از نوع میگ 25 در امارات شده بودم که خوشبختانه خیلی زود گزارشش به دستمان رسید.!
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1216

تشکر کرده: 65 مرتبه
تشکر شده: 2268 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

توسط abdolmahdi » پنج شنبه 30 شهریور 1396 11:12

سلام علیکم و رحمه ا...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ستوانیکم خلبان شهید غياث طه فتحي

نوع جنگنده :SU-22
یگان خدمت : گردان 109
محل خدمت : پایگاه هوائی الوحده ( الشعيبة )
نحوه شهادت : اصابت و انهدام هواپیمایش بوسیله پدافند هوائی ایران و پس از بیرون پریدن و انتقال به بیمارستان به شهادت رسید .
مکان شهادت : منطقه الاحواز (اهواز) در حین انجام ماموریت  

ستوانیکم خلبان شهید غياث طه فتحي فارغ التحصیل دوره 40 دانشگاه هوائی بود . او فردی مودب و با اخلاق و محبوب همه، شجاع ، باهوش ، دارای پشتکار و بسیار جسور بود. هنگامیکه با درجه ستوانی در گردان 44 خدمت می نمود در جریان پرواز با یک فروندSU-22  و در زمان گذراندن دوره تحویل(OCU)  در پایگاه هوائی تموز (الحبانية) ، هواپیمایش دچار نقص فنی گردید و چرخ جلوی هواپیمایش باز نمی شد . اگرچه او هنوز در حال گذراندن دوره آموزشی بود اما با مهارت تمام اقدامات لازم را انجام داد اما موفق به باز کردن چرخ جلوی هواپیمایش نگردید . با توجه به خطرات و دشواری هایئ که به خصوص در مورد هواپیماهای جنگنده و مافوق صوت وجود دارد ستوان غیاث طه می بایست با چتر از هواپیما به بیرون می پرید اما او اصرار به فرود بدون باز شدن چرخ جلو داشت و سرانجام موفق به انجام این کار گردید .  

پس از آنکه به گردان 109 مستقر در پایگاه هوائی الشعیبه منتقل شد ، در یکی از پروازها وضعیت فوق العاده ای پیش آمد که ناشی از کاهش فشار روغن بود و سبب توقف موتور Engine Seize گردید و بناچار مجبور به ترک هواپیما و فرود در میان نیزارها و روستاهای منطقه گردید . پس از نجات و بازگشت به پایگاه برای سه هفته از پرواز منع و به او مرخصی استعلاجی داده شد. با گذشت یک هفته از مرخصی استعلاجی حمله سنگینی در شرق بصره و در منطقه نهر جاسم رخ داد و لازم شد تا نیروی هوائی حضور فعالی در صحنه داشته باشد تا مانع پیشروی ( نیروهای ایرانی ) شود. از این روی ستوانیکم غیاث مرخصی استعلاجی خود را شکست و به پایگاه الشعیبه مراجعه نمود و در روز بعد توانست مجوز پزشکی را برای پرواز و انجام ماموریت را کسب نماید .

ستوانیکم غیاث در دسته پروازی 4 فروندی از بمب افکن های SU-22 جمعی گردان 109 به فرماندهی مرحوم سروان خلبان حسين ابراهيم الفلاحي به عنوان شماره دو جای گرفت . با رسیدن دسته بر روی هدف و انجام شیرجه بر روی آن و در لحظه ترک منطقه هدف هواپیمای شماره 2 مورد اصابت یک موشک زمین به هوا قرار گرفت و ستوانیکم خلبان غیاث از هواپیما به بیرون جهید و پس از اسارت به بیمارستانی در اهواز منتقل شد و در آنجا فوت نمود . نسال الله العلي القدير ان يتغمده برحمته وان يتقبله ويحشره مع الانبياء والصديقين والشهداء انه سميع مجيب !
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



هرگونه برداشت یا نقل قول و یا کپی برداری از این مقاله با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

7 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1216

تشکر کرده: 65 مرتبه
تشکر شده: 2268 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

توسط abdolmahdi » شنبه 15 مهر 1396 12:55

سلام عليكم و رحمه ا...

انهدام تلمبه خانه نفت گوره

قاتلوهم يعذبهم الله بأيديكم ويخزهم وينصركم عليهم)
صدق الله العظيم / التوبة 14



جنگنده هاي نيروي هوائي عراق به عمليات خود در عمق اراضي ايران و در هر گونه شرايط جوي ادامه مي دادند و اين ماموريت ها را با تمام سختي ها و دشواري هايشان با ايمان و عقيده راسخ بانجام مي رساندند .  

انهدام ايستگاه تلمبه خانه نفت گوره
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


1-در پايان ماه نيسان سال 1982 سرتيپ دوم خلبان احمد خيري معاون عمليات فرماندهي نيروي هوائي با پرواز از پايگاه هوائي الرشيد واقع در بغداد وارد پايگاه هوائي الوحده ( الشعيبه ) گرديد و از سوي سرتيپ دوم خلبان رباح صابر الرمضاني فرمانده پايگاه و سرهنگ خلبان ه – اب – فرمانده گردان هاي پروازي و سرهنگ خلبان ق ر فرمانده گردان پنجم ( ايشان همان قيس ربیع العبیدی است ) مورد استقبال قرار گرفت . او با خود طرح انجام ماموريتي خاص براي انهدام تلمبه خانه نفت گوره را از سوي گردان پنجم بمب افكن هاي سوخوي 22 آورده بود . مي بايست تعداد 4 فروند بمب افكن اين گردان هر كدام مجهز به چهار تير بمب 500 كيلوگرمي + دو مخزن سوخت خارجي 800 كيلوگرمي اين ماموريت را بانجام برسانند .  
     
2-شرايط جوي در پايگاه هوائي الوحده ( الشعيبه ) نامناسب و ابرها در ارتفاع پائین 8/8 و رگبارهای شدید برقرار بود . همچنين ابرهاي داراي رعد و برق برفراز منطقه وجود داشت و شعاع ديد تقريبا 800 متر بود و از اين رو هوا براي انجام ماموريت اصلا مناسب نبود. معاون فرماندهي كل به فرمانده گردان گفت : خلبانان لازم براي انجام اين ماموريت را به من معرفي كنيد .  اما فرمانده گردان پنجم به او گفت : قربان هوا نامناسب و غبار محلي 8/8 و شعاع ديد حدود 800 متر است . ابرها هم داراي رعد و برق هستند و هوا اصلا براي انجام ماموريت مناسب نيست .


اما معاون كل گفت : برادر ماموريت را انجام بده . وضعيت جوي بر فراز هدف احتمالا براي پرواز مناسب است پس بر خدا توكل مي كنيم .

باز هم فرمانده گردان گفت : قربان انجام ماموريت را به تاخير مي اندازيم تا وضعيت جوي منطقه هدف هم مساعد شود . چرا كه تلمبه خانه گره در ميان رشته كوه ها واقع شده و احتمالا خلبانان قادر به ديدن هدف در چنين شرايط جوي نخواهند بود .

معاون كل به فرمانده گردان پنجم پاسخ داد : برادر ماموريت را انجام بده و خلبانان را معرفي كن .

فرمانده گردان هم به معاون گفت : قربان من ماموريت را انجام مي دهم . اما معاون به او گفت : تو فرمانده گردان هستي و ما فعلا فرماندهان گردان ها را از انجام ماموريتها منع كرده ايم چرا كه تعداد زيادي از شما را تا كنون از دست داده ايم و مي خواهيم شما را حفظ كنيم .

چهار نفر از خلباناني را كه به آنها اعتماد و ايمان داشتم و به خوبي پرواز مي كردند و به شجاعت و كفايت هم معروف بودند براي انجام اين ماموريت انتخاب كردم و ايشان سروان خلبان عماد عبدالرحمن التوفيق * به عنوان فرمانده دسته ، ستوانيكم خلبان محمد محمود شاكر شماره 2 ، سروان خلبان هاتف مدلول ** شماره 3 و ستوانيكم خلبان سعيد علاوي شماره 4 بودند . كار توجيه ماموريت توسط فرمانده دسته و در حضور جناب معاون فرماندهي نيروي هوائي ، فرمانده پايگاه ، فرمانده گردان هاي پروازي و فرمانده گردان صورت پذيرفت .  
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


3-پس از كسب موافقتهاي مربوط به اين ماموريت از فرماندهي منطقه سوم هوائي ، دسته پروازي به سلامت برخاست و من در همان موقع به كانكس مستقر در نزديكي باند پرواز رفتم تا در صورت بروز وضعيت اضطراري دسته پروازي را هدايت كنم . من از انجام اين ماموريت بدليل شرايط نامناسب جوي اصلا راضي نبودم ولي چاره اي جز اجراي دستور هم نداشتيم  . با گذشت حدود 35 دقيقه شنيدم كه فرمانده دسته دسته مرا صدا مي زند و مي گويد : قربان بدليل ابرهای موجود در ارتفاع كم قادر به رسيدن به هدف نيستم اما هدف بزرگي را در پيش روي خود دارم . آن را بزنم ؟ به او گفتم : بزن . او نيز با ساير اعضاي دسته هدف را مورد حمله قرار داد و سپس دسته پروازي با حفظ انسجام خود با سرعت زياد و پرواز در ارتفاع كم  از روي شهر بصره عبور كردند و به سلامت در پايگاه فرود آمدند . درجه نشان دهنده سوخت تقريبا نزديك به صفر بود . پس از فرود فرمانده دسته روشن ساخت كه بدليل وجود ابرها در ارتفاع کم قادر به روئيت هدف نبوده و بنابراين بندر ماهشهر و كارخانه پتروشيمي مستقر در نزديكي بندر را مورد حمله قرار دادند . اين حمله بسيار موفق بود و هدف كاملا نابود شد .  
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


توضیح : تاسیسات تلمبه خانه گوره A (گچساران) 10 بار، تلمبه خانه گوره B (گچساران) 10 بار، تلمبه خانه گوره C (گچساران) 10 بار هدف حملات هوائی دشمن قرار گرفتند.



* عماد عبدالرحمن توفیق :
در تصویر ذیل نفر اول سمت راست خلبان عماد عبدالرحمن توفیق است . او همان خلبانی است که در دومین روز آغاز جنگ و در جریان حمله به پایگاه هوائی همدان ( بر اساس ادعای عراقی ها ) موفق به سرنگونی یک فروند جنگنده F-5 ایران گردید . شرح کامل این عملیات در صفحه نخست همین تایپیک قید شده است .
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


** سروان خلبان هاتف مدلول حمد :
ایشان خلبانی بود که در یک دسته چهار فروندی در یک حمله به جزیره خارگ شرکت نمود اما هواپیمایش به همراه هواپیمای فرمانده دسته ، سرگرد خلبان محمود رشيد البياتي ، توسط جنگنده های F-14 ایرانی رهگیری و مورد اصابت قرار گرفت و به قعر آبهای خلیج فارس فرو رفت . ماجرای کامل او در صفحه شماره 2 همین تایپیک قبلا شرح داده شده است .  

هرگونه برداشت یا نقل قول و یا کپی برداری از این مقاله با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

9 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1216

تشکر کرده: 65 مرتبه
تشکر شده: 2268 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

توسط abdolmahdi » يکشنبه 7 آبان 1396 13:18

سلام علیکم و رحمه ا...
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ستوانیکم خلبان شهید صباح سعد حسين ال جادر
ستوانیکم خلبان شهید ناجی احمد عبد


تاریخ شهادت : 29/09/1980
نوع جنگنده : سوخو SU-22
یگان خدمت : گردان 109
محل خدمت : پایگاه هوائی الوحده
علت شهادت : گردان 109 سلسله حملاتی را به این شرح به پایگاه هوائی بوشهر انجام داده بود :
1-     دوشنبه 22 ایلول ( سپتامبر 1980 برابر با 31 شهریور ماه 1359 ) دو حمله هوائی
2-     سه شنبه 23 أيلول یک حمله هوائی
3-     یکشنبه 28 ایلول یک حمله هوائی
4-     و در نهایت روز دوشنبه 29 أيلول 1980 و یک هفته از انجام نخستین حمله ( که این حمله موضوع بحث امروز ماست ) .

به یک دسته چهار فروندی از بمب افکن های SU-22 جمعی گردان 109 به فرماندهی سرگرد خلبان فيصل حبو ( فرمانده عملیات پایگاه هوائی الوحده ) و شماره 2 ستوانیکم خلبان صباح سعد حسين ال جادر و شماره 3 سروان خلبان م ا ف و شماره 4 ستوانیکم خلبان ناجي احمد عبد ماموریت داده شد تا حمله ای را به پایگاه هوائی بوشهر انجام دهند . تمام هواپیماها به دو بمب 500 کیلوگرمی + چهار مخزن 800 کیلوگرمی حمل سوخت خارجی و دو توپ 30 میلیمتری با ظرفیت 160 گلوله برای هر توپ مجهز شده بودند .
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
پایگاه هوائی بوشهر


مسیر پرواز بناچار همان مسیری بود که در ماموریت های قبلی استفاده شده بود و با توجه به جنبه های فنی و ناوبری اینگونه بمب افکن ها ، مسیر جایگزینی برای آن وجود نداشت . پس از اخذ مجوزهای مخصوص پرواز ، دسته به سلامت به هوا برخاست و با گردشی  (100)° به طرف عبادان (آبادان) سمت گرفت و با عبور از روی شهر به سمت بندر دیلم رفت . در اینجا می بایست هواپیماها فاصله ای 240 کیلومتری ( تا بوشهر ) را در مدت 18 دقیقه و 20 ثانیه و با سرعت 780 کیلومتر بر ساعت طی می کردند . در میانه مسیر و در جنوب بندر شاهپور (امام خمینی ) ، جنگنده های ایرانی از نوع تامکت F-14 که ماموریت تامین پوشش هوائی بندر و مناطق جنوبی آن منطقه را بر عهده داشتند به مقابله برخاستند . هواپیماهای ما از سوی دیده بان های مستقر در منطقه و یا رادارهای دشمن ردیابی شده و تامکت ها به آن سمت هدایت شده بودند . هواپیماهای ما رهگیرهای ایرانی را مشاهده نمودند اما فرمانده دستور داد تا موتورها به حداکثر توان و ارتفاع به حداقل ممکن کاهش یافته و کماکان به مسیر خود به سمت هدف ادامه دهند که اکنون در 230 کیلومتر آنها واقع شده بود . همین امر به جنگنده های دشمن این فرصت را داد تا هواپیماهای ما را رهگیری و دو فروند از سوخوها ( به شماره 2 و 4 ) را در نزدیکی سواحل بندر شاهپور سرنگون نمایند .

در اینجا و پس از عقب راندن هواپیماهای ما توسط رهگیرهای دشمن بود که فرمانده دسته دستور خالی کردن بمبها و بازگشت به پایگاه را صادر نمود . هواپیمای فرمانده دسته و شماره 3 به پایگاه بازگشته و از آن پس گردان 109 دیگر هیچ ماموریتی بر ضد پایگاه (هوایی بوشهر) انجام نداد .  
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


محل شهادت : خلیج ع ر ب ی

ستوانیکم صباح سعد حسين ال جادر خلبانی بود شجاع ، مودب ، خوش اخلاق و آرام که اقامه نماز و قرائت قرآنش قطع نمی شد . او ماموریت های موفقی را در عمق خاک ایران شامل حمله به پایگاه هوائی بوشهر ، جزیره نفتی خارگ و برخی اهداف در شهر دزفول به انجام رسانده بود . وی دو سال قبل ازدواج کرده اما فرزندی نداشت و از خانواده های ریشه دار و محترم در شهر موصل به شمار می رفت .

ستوانیکم ناجي احمــــــــد عبد خلبانی بود شجاع ، مودب ، آرام و با هوش که او نیز ماموریت های متعددی را در عمق خاک ایران شامل پایگاه هوائی بوشهر و اهداف هوائی دیگر را انجام داده بود. او مجرد و اهل استان دیالی بود .  

در چنین ماموریتهای مهمی که در عمق خاک دشمن و توسط خلبانان شجاع و با کفایتی انجام می شود ، بروز تلفات و خسارات در خلبانان و هواپیماها اجتناب ناپذیر است و این چیزی است که در جنگ کاملا انتظار آن می رود چرا که در این ماموریت فاصله بین پایگاه مادر و هدف حدودا 400 کیلومتر بوده است . همچنین ماموریت هائی را داشته ایم که مسافت آن به مراتب بیشتر از این ماموریت بوده و در طول مسیر هواپیماهایمان دچار نقص فنی شده و یا مانند این ماموریت توسط جنگنده های دشمن رهگیری شده اند و یا توسط پدافند هوائی مورد اصابت قرار گرفته اند . به هر حال سرنوشت را نمی توان تغییر داد .  

ما نیز به عنوان انسان تحت تاثیر آنچه که رخ داده و در آینده رخ خواهد داد قرار می گیریم .... و این هم که جنگ است ... و ما در چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه بهترین دوستان خلبانمان را از دست می دهیم .. این زندگی است که ما باید رخ دادهای آن را بپذیریم چرا که ما مسلمان هستیم و به سرنوشت چه خیر و چه شر ایمان داریم . اشتباهات رخ می دهند و تنها اوست که هرگز خطا نمی کند ... تصمیم فرمانده دسته ، خطائی بود به روشنی خورشید ، شایسته بود تا هواپیماهای ما با مشاهده جنگنده های ایرانی بمب های خود را رها می کردند و با انجام گردش های گود و شدید و تغییر مسیر  180ᵒ از دید جنگنده های ایرانی خارج و با حداکثر سرعت و ارتفاع پائین به پایگاه باز می گشتند.

اما متاسفانه شد آنچه که شد و کار به پایان رسید و پشیمانی دیگر سودی نداشت . خداوند خلبانان ما را بیامرزد و آنها را وارد بهشت خود سازد و بازماندگان را در پناه خود نگهدارد و به ایشان صحت و سلامتی و امن و امان و عمر طولانی عنایت بفرماید . لازم بذکر است ( در پایان جنگ ) و در هنگام تبادل اسرا ، هیچ خلبانی از گردان 109 به وطن بازنگشت و هیچکس هم آنها را در میان اسرای بازگشته از اسارت مشاهده ننمود هر چند برخی از این خلبانان با چتر نجات سالم فرود آمدند و فرماندهان دسته های پروازی هم ایشان را درحال فرود دیده اند و خداوند از حال ایشان آگاه تر است .
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



هرگونه برداشت یا نقل قول و یا کپی برداری از این مقاله با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

10 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

1067

تشکر کرده: 1060 مرتبه
تشکر شده: 935 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 31 فروردین 1386 18:10

محل سکونت

ارومیه

آرشيو سپاس: 11654 مرتبه در 944 پست

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

توسط kayvan6079 » شنبه 13 آبان 1396 12:03

با سلام

abdolmahdi نوشته است:...
به یک دسته چهار فروندی از بمب افکن های SU-22 جمعی گردان 109 به فرماندهی سرگرد خلبان فيصل حبو ( فرمانده عملیات پایگاه هوائی الوحده ) و شماره 2 ستوانیکم خلبان صباح سعد حسين ال جادر و شماره 3 سروان خلبان م ا ف و شماره 4 ستوانیکم خلبان ناجي احمد عبد ماموریت داده شد تا حمله ای را به پایگاه هوائی بوشهر انجام دهند . تمام هواپیماها به دو بمب 500 کیلوگرمی + چهار مخزن 800 کیلوگرمی حمل سوخت خارجی و دو توپ 30 میلیمتری با ظرفیت 160 گلوله برای هر توپ مجهز شده بودند .

مسیر پرواز بناچار همان مسیری بود که در ماموریت های قبلی استفاده شده بود و با توجه به جنبه های فنی و ناوبری اینگونه بمب افکن ها ، مسیر جایگزینی برای آن وجود نداشت . پس از اخذ مجوزهای مخصوص پرواز ، دسته به سلامت به هوا برخاست و با گردشی  (100)° به طرف عبادان (آبادان) سمت گرفت و با عبور از روی شهر به سمت بندر دیلم رفت . در اینجا می بایست هواپیماها فاصله ای 240 کیلومتری ( تا بوشهر ) را در مدت 18 دقیقه و 20 ثانیه و با سرعت 780 کیلومتر بر ساعت طی می کردند . در میانه مسیر و در جنوب بندر شاهپور (امام خمینی ) ، جنگنده های ایرانی از نوع تامکت F-14 که ماموریت تامین پوشش هوائی بندر و مناطق جنوبی آن منطقه را بر عهده داشتند به مقابله برخاستند . هواپیماهای ما از سوی دیده بان های مستقر در منطقه و یا رادارهای دشمن ردیابی شده و تامکت ها به آن سمت هدایت شده بودند . هواپیماهای ما رهگیرهای ایرانی را مشاهده نمودند اما فرمانده دستور داد تا موتورها به حداکثر توان و ارتفاع به حداقل ممکن کاهش یافته و کماکان به مسیر خود به سمت هدف ادامه دهند که اکنون در 230 کیلومتر آنها واقع شده بود . همین امر به جنگنده های دشمن این فرصت را داد تا هواپیماهای ما را رهگیری و دو فروند از سوخوها ( به شماره 2 و 4 ) را در نزدیکی سواحل بندر شاهپور سرنگون نمایند .
...


در خصوص رخداد فوق در تاریخ 7 مهر 1359 (29 سپتامبر 1980) چند نکته قابل ذکر است:

1- برای تاریخ فوق و منطقه مد نظر از بین خلبانان تامکت، جناب عادلی می توانند مد نظر باشند که مدعی 3 پیروزی هوایی (2+1) می باشند. البته پرواز جناب عادلی به صورت تک فروندی بوده است.

2- در جراید آن زمان به سرنگونی و بدست آمدن لاشه 2 "میگ" عراقی در حوالی "بندر هندیجان" در 7 مهر 1359 اشاره شده است.

3- با توجه به اینکه خلبانان عراقی مدعی رویت بصری 2 تامکت (روایتی دیگر 2 دسته 2 فروندی) در حوالی "بندر امام" شده اند و اینکه در جایی دیگر اشاره به سرنگونی همبالان خود از پشت سر و فاصله نزدیک و اینکه احتمالا با "موشک حرارتی" ساقط شده اند نموده اند ... چند نکته جدید پیش خواهد آمد:

1-3- تامکت های ما جز در موارد خاص (اسکورت گروه های تهاجمی و فتوفانتوم و پروازهای VIP) به صورت تک فروندی به ماموریت می پرداختند.

2-3- در آن ایام تامکت های ما توانایی حمل و شلیک موشک های سایدوایندر/اسپارو را نداشتند.

پس بعید نیست که شکارچیان یک جفت از فانتوم های گشتی بوشهر بوده باشند. (؟!)


موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

6 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1216

تشکر کرده: 65 مرتبه
تشکر شده: 2268 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

توسط abdolmahdi » سه شنبه 30 آبان 1396 12:22

سلام علیکم و رحمه ا...

سروان خلبان شهید محمود شاکر الخفاجی
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


تاریخ شهادت : 06/04/1988
نوع هواپیما :BN  MIG-23
یگان خدمت : گردان 29
محل خدمت : پایگاه هوائی علی (ع)

علت شهادت : در تاریخ 06/04/1988 به یک دسته دو فروندی از جنگنده های BN  MIG-23 جمعی گردان 29 مستقر در پایگاه هوائی علی (ع) به فرماندهی سروان خلبان محمود شاکر الخفاجی و شماره 2 ستوانیکم خلبان ابراهیم الموسوی ماموریت داده شد تا اهدافی را در شهر عیلام ( ایلام ) مورد اصابت قرار دهند. برای بمباران هدف هم از روش Dive Bombing استفاده می شد . در این روش خلبان از ارتفاع 4 کیلومتری بر روی هدف شیرجه رفته و در ارتفاع 2 کیلومتری هدف را بر روی سایت قرار داده و سپس بمب ها را رها می کند.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


پس از رسیدن دسته پروازی به شهر عیلام ( ایلام ) ، هواپیماها طبق نقشه بر روی هدف شیرجه رفته و بمبها را زدند و هدف را منهدم کردند. در هنگام خروج از منطقه هدف یک موشک زمین به هوا از یکی از سایت های پدافند هوائی مستقر در منطقه به سمت دسته شلیک شد و هواپیمای فرمانده سروان خلبان محمود شاکر الخفاجی را مورد اصابت قرار داد و هواپیما را غرق در آتش ساخت . سروان محمود شاکر به ناچار با چتر نجات از هواپیما به بیرون پرید و هواپیمای شماره 2 هم خروج او را از هواپیمایش مشاهده نمود . اما بعدها تلویزیون ایران جسد محمود شاکر را نشان داد در حالیکه بر روی زمین افتاده و هر دو پایش شکسته بود و چتر نجاتش هم در کنارش افتاده بود . تلویزیون ایران هم اعلام کرد که خلبان عراقی پس از برخورد با زمین کشته شده است . اما با بررسی چتر نجات مشخص شد که چتر از بدن خلبان جدا شده است و این یعنی خلبان به زمین رسیده و سپس چتر نجات را از خود جدا کرده است . طبق بررسی فرماندهی نیروی هوائی عراق در آن زمان ، مشخص شد که سروان خلبان محمود شاكرالخفاجي در لحظه رسیدن به زمین زنده بوده و بعدا توسط نیروهای ایرانی کشته شده است . انا لله وانا اليه راجعون
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


منطقه شهادت : منطقه ایلام

شهید سروان خلبان محمود شاكرالخفاجي فارغ التحصیل دوره 33 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود . او فردی بود شجاع ، بخشنده و آرام و بسیار خوش اخلاق . او ساکن بغداد ، منطقه الفضل ، متاهل و دارای یک پسر به نام مصطفی بود . از خدا می خواهیم او را رحمت کند و در زمره شهداء قرارش دهد .
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


توضیحات : اگر چه این تصاویر با اختلاف زمانی تقریبا 8 ساله مربوط به سرنگونی یک هواپیمای Mig-23 BN در روز 30 سپتامبر 1980 و تقریبا هفته اول آغاز جنگ ایران و عراق در منطقه غرب دزفول می باشد ، اما شباهت زیادی به موضوع مقاله ما دارد : هر دو هواپیما از یک نوع و هر دو خلبان بدلیل خروج از هواپیما در ارتفاع کم کشته شده اند و هر دو خلبان از ناحیه استخوان پا دچار شکستگی می باشند .


در همین جا از جناب استاد کیوان عزیز بدلیل ارسال این تصاویر قدردانی می شود.
هرگونه برداشت یا نقل قول و یا کپی برداری از این مقاله با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

5 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

قبلي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان