در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

دلایل وجود فاصله علمی ایران با کشورهای پیشرفته

توسط Sardar » چهارشنبه 17 آبان 1385 23:31

دلایل عقب ماندگی ایران  (قسمت اول )

بعزم مرحله عشق پيش نه قدمي                   که سودها کني اَر، اين سفر تواني کرد.

همانگونه که مي دانيم، کشور عزيز ما با کشور ژاپن تقريباً همزمان با علوم جديد و راه و رسم آموزش به روش نو، در مغرب زمين آشنا شد.
کشور ژاپن به لحاظ الگوبرداري درست از غرب و با تکيه بر سنت هاي اصيل ملي، کار خود را از آموزش شروع کرد. در دور افتاده ترين روستاها، با همکاري مردم، به طور جدي، مدارس ابتدائي را تأسيس و گسترش داد. معلمان اين مدارس براي تدريس علوم از روش « يادگيري با عمل » بهره جستند. بدين معنا که دانش آموزان را وادار ساختند، با اجراي آزمايش، پديده هاي طبيعي را تجزيه و تحليل و تفسير نمايند و لذا موفق شدند با عشق و ايمان و علاقه و کوشش خستگي ناپذيري، بر مشکلات خود چيره شوند.
همگان، در اين فکر بودندکه : با حداقل هزينه، قناعت فردي و جمعي، بيشترين درخدمت آموزش و پرورش جامعه خود قرار گيرند. همه هماهنگ با تلقي و برداشتي درشت و عميق و هم راستا و هم سو براي بهبود کيفيت آموزش گام برداشتند، براي خانه هاي مسکوني خود حداقل و براي مدارس حداکثر وسعت را در نظر گرفتند. در آموزش از روش شاگرد محوري بهره گرفتند. همه چيز را در اختيار مدرسه و معلم و دانش آموزان قرار دادند، براي محيط آموزشي قداست ويژه اي قائل شدند. به دانش آموز شخصيت و مسئوليت را به طور يکسان تفويض کردند، آموزش علوم با اجراي آزمايش بوسيله دانش آموز توأم شد. دانش آموز را به طور مستقيم و غير مستقيم با طبيعت و قوانين موجود در طبيعت تماس دادند. دانش آموزان را در اداره مدرسه و کلاس شريک کردند. و آموزش نظري با عملي به گونه اي همگام و همراه شد که در مدت کوتاهي توانستند، علوم که مبنا و اساس صنعت و تکنولوژي است به طور چشمگيري تقويت کنند.
مسئولان سياسي و علمي و فرهنگي ژاپن بارها گفته اند، که : « برخلاف آنچه عده اي تصور مي کنند، ما ابتدا از توسعه ي آموزشي و علمي شروع کرديم و بعد به دنبال آن، به توسعه ي اقتصادي دست يافتيم »، در واقع مبناي اصلي توسعه اقتصادي ژاپن « توسعه آموزشي » است.
متأسفانه دير زماني است که، علماي ما به علوم طبيعي توجه و عنايت چنداني نداشته اند، و بيشتر وقت گرانبهاي خود را در مباحث و مسائل نقلي صرف کرده اند. لذا کشور نتوانست، شخصيت هاي برجسته اي همچون : ابن سينا – محمد بن موسي خوارزمي – ابوريحان بيروني – جابربن حيان – رشيدالدين فضل ا... و شيخ بهائي ... را ( که در علوم طبيعي نيز تخصص داشتند ) به جامعه عرضه کند.
از سوي ديگر وقتي زمامداران اميرکبير بنيا نگزار دارالفنون را از صحنه بيرون کردند، هدف هاي اصلي او را نيز فراموش کردند.
در کشور ما علوم طبيعي تدريس شد، اما بدون اجراي آزمايش!! دروسي مانند فيزيک، شيمي و زيست شناسي و زمين شناسي به جاي اين که در طبيعت تدريس شود و دانش آموز با چشم خود ببيند، با دست خود لمس کند، با مغز خود بينديشد و با قلب خود اطمينان پيدا کند- ( بجز موارد استثنائي)_ در کلاس هاي در بسته بدون تماس با خود طبيعت که موضوع درس است، مانند قصه و داستان تدريس شد.
در مغرب زمين، شاگرد و معلم با کار وکوشش و تلاش شبانه روزي، در آزمايشگاه هاي کوچک و بزرگ، قوانين طبيعي را با روش علمي کشف کردند، و آنرا بسط دادند که به صورت کاربردي درآوردند و بدين ترتيب مباني صنعت و تکنولوژي خود را استحکام بخشيدند. هر روز با آزمايش جديدي در رشته هاي مختلف علوم، به حقايق تازه اي دست يافتند. با وسواس علمي و دقت فراوان باد و باران، زمين و آسمان، ماه و ستارگان، دشت و بيابان، کوه و کوهستان، صحرا و درختان، حيوان و انسان و... را مطالعه کردند و بر کره زمين استيلا يافتند و راهي فضا شدند.
مواد خام را در اينجا و آنجا شناسايي و آزمايش کردند. مزارع و کشتزارها، درياها و اقيانوس ها، موزه ها و کتابخانه ها را در اختيار دانش آموزان خود قرار دادند. و از ايشان خواستند تا با غور و بررسي طبيعت، شخصاً قوانين را کشف و با آزمايش و روش هاي علمي قوانيني که قبلاً به وسيله دانشمندان کشف شده بود دوباره بررسي و تحقيق و صحت درستي آن را تأييد و با رد آن قانون جديدي وضع يا آن را کامل نمايند.
گاهي کلاس دانش آموزان در کنار برکه آب يا رودخانه و مزرعه تشکيل مي شد و هردانش آموزي براي خود با کمک چند ابزار ساده مانند ذره بين، آئينه، قيچي، نيروسنج، قطب نما، آهن ربا و... از همان دوره ابتدايي روش بررسي طبيعت را مي آموخت با اين روش دروس و مطالب آموزشي مستقيماً از نوک انگشتان به مغز انتقال مي يافت. بدين ترتيب رموز عالم را به طوري نسبي کشف کردند و هزاران وسيله را توليد، و صدها بيماري لاعلاج را درمان کردند. چهره جامعه تغيير و پيشرفت هاي حيرت انگيزي درتمام شاخه ها صورت پذيرفت.
ما در حق دانش آموزان خود که از خوش استعدادترين، دانش آموزان جهان مي باشند. کوتاهي کرديم استعدادهاي ايشان را تباه ساختيم. مستقيم ترين راه تدريس علوم را که روبرو کردن دانش آموز با پديده هاي طبيعي است، رها ساختيم و از دانش آموزان خود خواستيم که فقط عبارتي که قانون را بيان مي کند، از بر کنند و ظاهراً به همين يادگيري طوطي وار بسنده کرديم و خوشحال شديم که دانش آموزان ما نيز قانون طبيعي را مي دانند. در حالي که اين يک خيالبافي محض بود. از بر کردن يک عبارت با درک و فهم و تجزيه و تحليل و اظهارنظر درباره يک پديده طبيعي بسيار متفاوت است. همان گونه که مونتاژ کردن يک تلوزيون با اختراع آن بسيار فرق مي کند .
هیهات منا الذلة

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » چهارشنبه 17 آبان 1385 23:32

دلایل عقب ماندگی ایران  (قسمت  دوم )

براي آن که بتوانيم جبران گذشته را کنيم، هيچ راهي نداريم، جز آنکه در نظام آموزش علوم در مدارس خود يک انقلاب عملي به وجود آوريم. بايد حصارهاي قطور – مستحکم و آهنين و غير قابل نفوذي که بين کلاس درس و طبيعت در مدارس ما کشيده شده است منهدم کنيم کلاس علوم را در طبيعت برپا کنيم. با عمل و اجراي آزمايش و با اشاره به پديده هاي طبيعي درس بدهيم، و از دانش آموزان نيز بخواهيم با اجراي آزمايش و عمل و ساختن وسائل ساده و ارزان قيمت که قانون طبيعي را نشان دهد، درس را پس بدهند. نمره امتحان تنها به عملي تعلق گيرد که نشان مي دهد دانش آموز قانون معيني را درک و قدرت تجزيه و تحليل آن را پيدا کرده است.
اکنون که در دانشگاه هاي ما در پاره اي از رشته ها – بخصوص علوم پايه – زمزمه کار تحقيقي آغاز شده است جا دارد اين زنده کردن روح تحقيق و پژوهش را از مدارس ابتدايي، راهنمايي و بخصوص دبيرستان شروع کنيم زيرا محققان آينده کشورما کساني هستند که اکنون درمدارس ابتدايي آموزش مي بيند.
براي اين کار به يک بسيج عمومي و مشارکت اجتماعي نيازمنديم، به مردم اعلام کنيم که از اين پس نمي خواهيم نفت خود را به ثمنِ بخس بفروشيم، نمي خواهيم معادن غني و سرشار خود را با بهائي ناچيز در اختيار بيگانگان قرار دهيم و ... بلکه مي خواهيم نفت خود را به وسيله کارشناسان و مهندسان ايراني شناسايي استخراج و تصفيه کرده و با آن تبديل به مواد قابل عرضه در بازارهاي جهاني عرضه کنيم.
هيچ سئوال کرده ايم که به چه دليلي معادن سيليس خود را با ارزان ترين قيمت به بيگانگان بفروشيم و عدسي هاي گوناگون را با گرانترين قيمت وارد مي کنيم؟ آيا تا به حال از خود سئوال کرده ايم که چرا بايد هزاران تن مواد خام به خارج صادر و مواد مصرفي ابتدايي را از خارج وارد کنيم؟ آيا حيف نيست ملتي که داراي استعدادهاي درخشان و معادن سرشار و آب و هواي مناسب ( حدود 45 درجه اختلاف دما در يک شبانه روز، ) مي باشد همچنان عقب مانده باقي بماند؟
پاسخ اين سئوال و ده ها سئوال ديگر در زمينه عقب ماندگي در شـؤن زندگي اجتماعي و فردي را بايد در آموزش و پرورش پيدا کرد. در آموزش و پرورش بايد يک راست به سراغ معلم و روش تدريس رفت.
معلمان کودکان ( 7- 6 ) ساله را به عنوان ورودي سيستم تحويل مي گيرند و پس از 12 سال آموزش از سيستم خارج
مي کنند، اگر روش تدريس معلم آميخته با تحقيق و پژوهش، آزمايش و تجربه و در ارتباط با مسائل خانوادگي اجتماعي – اقتصادي، فني و صنعتي و کشاورزي، خدماتي باشد. اگر معلم با استفاده از وسائل ديداري، شنيداري و سائل آزمايشگاهي، بازديدهاي علمي و نيز با برخوردي صحيح ( جذاب – هدايت گر- محبت آميز- از روي رفق و مدارا و سلامت نفس و ...) آموزش دهد، و اگر معلم از امکانات موجود حداکثر بهره برداري را بنمايد و البته اگر معلم به خلق و خوي معلمي آراسته و در عين حال از نظر زندگي تأمين باشد، مي توان انتظار داشت که وظيفه خود را به خوبي انجام دهد، تا گام هاي اوليه در راه تربيت نسل نو براي تحقيق پژوش برداشته شود.
لذا همه بايد به معلم و مدرسه کمک کنيم تا بتواند رسالت بزرگ خويش را به انجام برساند مي دانيد که معلمان در کشورهاي شرقي در بين خوش استعدادترين، علاقه مندترين و آگاه ترين و دلسوزترين دانش پژوهان انتخاب مي شوند و پس از کسب آموزش هاي نو و مناسب راهي کلاس مي شوند.
کشورهاي پيشرفته در ابتداي رونق علوم در کشور خود، شخصاً براي تدريس اين شاخه وسيله آزمايش طراحي کردند، به کمک وسائل ارزان قيمت آزمايشگاه درست کردند چون جائي براي تقليدنداشتند، روي پاي خود ايستادند و مدارس خود را از هر نظر منجمله روش تدريس نو تجهيز کردند.
شيگه کي کادو يا متخصص علوم پايه در وزارت آموزش و پرورش ژاپن مي گويد : « هدف ما تنها تربيت يک انسان حقيقي و خلاق مي باشد، مي خواهيم دانش آموزاني تربيت کنيم که کاوشگر باشند، خود به تنهايي فرضيه ها را طراحي کنند و با به کارگيري خلاقيت ذهني خود سنت تقليد و دنباله روي را زير پا گذارند. »
سال ها است که آموزش علوم در ژاپن از طريق آزمايش هاي عملي پيگيري مي شود و دانش اموزان نه با خواندن کتاب هاي درسي بلکه با استفاده از ميزهاي آزمايشگاهي قوانين طبيعي را فرا مي گيرند از دانش آموزان خود مي خواهند تا خود به پژوهش و تحقيق بپردازند و اين کار تحقيقي از همان دوره ابتدايي آغاز مي شود و در همه زمينه ها از جمله ادبيات توسعه مي يابد.
ايشان کتابخانه را آزمايشگاه و مرکز تحقيقات دروس ادبيات قرار داده اند، معلم فهرستي ازکلمات را به دانش آموزان مي دهد ازآن ها مي خواهد مفاهيم، معاني، مترادف ها، متضادهاي اين کلمات را خود شخصاً با مراجعه به کتابهاي مختلف درکتابخانه ها پيدا کنند. نوشتن شرح حال نويسندگان و شاعران برجسته و ... از تکاليف تحقيقي دانش آموزان است.
در زمينه تحقيق و پژوهش هر قدمي که برمي داشتند، طبيعت هم چند قدم به ايشان نزديکتر شد، زيرا همانطوري که مي دانيد، طبيعت اسرار خود را درگوش دانشمندان، محققان و پژوهندگان زمزمه مي کند. و دانشمندان و محققان مي باشند که اين زمزمه ها را تقويت مي کنند، ده ها بار اشاره هاي طبيعت را تجزيه و تحليل و تفسير مي نمايند. مجهول را به معلوم تبديل مي کنند و به زبان علم و « زبان رياضي » مي نويسند و از اسرار طبيعت که مواهب الهي است بهره برداي مي کنند.
هیهات منا الذلة

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » چهارشنبه 17 آبان 1385 23:32

لایل عقب ماندگی ایران  (قسمت  سوم )

در قرون وسطي اروپائيان در جهل و بي خبري به سر مي بردند در مدارس آن ها که اسکولاستيک ناميده مي شود بيشتر مباحث عبارت بود از نقل آراء بزرگان يونان، براي کتاب هاي قديمي و نقل مطالب مندرج در آن، بحث و تبادل نظر پيرامون مسائلي نظير اينکه پيش از خلقت آدم فرشتگان کجا منزل داشتند؟ ابعاد فيزيکي فرشتگان چقدر است؟ و طول قد حضرت آدم به هنگام هبوط چقدر بود؟...
اما حرکت هاي علمي وداهيانه و پيگير فرانسيس بيکن و رنه دکارت اروپائيان را از انزواي علمي خارج کرد. رنه دکارت کتاب احياء العلوم را نوشت و به روش پيشينيان در آموزش خط بطلان کشيد. و راه و رسم جديدي را پيش روي دانش پژوهان قرار داد که مشخص ترين آن عدم اعتماد و اطمينان به سخن پيشينيان بود. رنه دکارت با اينکه در ايام جواني در رديف دانشمندان زمان خود قرار گرفت، شجاعانه در آموخته هاي خود ترديد کرد و بر آن شد که با انديشه شخصي خود کسب علم و معرفت نمايد. « رساله گفتار » رنه دکارت تقريباً بيان کوششي است که در اين راه طولاني به عمل آورده است. در اين رساله رنه دکارت مي گويد، افراد بشر همه داراي عقل و خرد مي باشند يعني همه اين وسيله کسب علم و دانش را در اختيار دارند. اما به دليل آن که همگان اين وسيله را يکسان و درست به کار نمي برند، گمراه مي شوند. تنها کساني مي توانند به حقيقت علم برسند که روش صحيحي را در« راه بردن عقل » به کار گيرند.
دانشمند انگليس فرانسيس بيکن و حکيم فرانسوي رنه دکارت کوشيدند که اصولي را به دست دهند که کشف مجهولات ميسر گردد، دستورات بيکن تقريباً روي تجربه و مشاهده تأکيد دارد در حالي که دکارت بيشتر روي روش درست به کار بردن عقل تکيه دارد. اما در واقع اين دو دستور نه تنها با هم منافات ندارند بلکه مکمل يکديگرند، در عمل نيز هر دو در فعاليت هاي علمي خود، هر دو دستور را بکار برده اند.
اين دوکوشيدند دانش پژوهان را ترغيب کنند که در راه کسب معرفت با پاي خود گام بردارند و به عصاي ديگران تکيه نکنند.
تحقيقات علمي رنه دکارت بيشتر تفکر و تجربه شخصي بود، چنانچه خود او گفته است « همواره کتاب جهاني را مطالعه مي کرد، کار او سير تأمل در آثار طبيعت و چگونگي خلقت بود، يکي از دوستانش حکايت کرده است که روزي به ديدن او رفته بودم، خواهش کردم کتابخانه خود را به من نشان دهد، او مرا به پشت ساختمان برد، ديدم گوساله اي را پوست کنده براي تشريح آماده کرده بود، گفت : بهترين کتابها که غالباً مطالعه مي کنم از اين نوع کتاب ها است.
فرانسيس بيکن تخستين کسي است که بر پيکر جهل علم نماي اسکولاستيک زخم کاري زد روش بيکن مشاهده و تجربه و جمع آوري مواد بود، او معتقد بود براي استخراج قواعد بايد نهايت دقت و تأمل را بکار برد و به نقل قول و روايت اعتماد کرد. بلکه فرد شخصاً بايد به مشاهده و تجربه و تحقيق بپردازد و در استخراج کليات نيز نبايد شتابزده عمل کند. در موقعي که فرد مشغول تجربه مي شود، نبايد به حافظه خود اعتماد کند بايد نتايج مشاهدات خود را ثبت نمايد و سپس طبقه بندي کرده و جدول هاي مناسبي را تنظيم سپس به نتيجه گيري بپردازد در نتيجه گيري نيز مي گويد : پس از تأمل بسيار و زير و رو کردن مواد جمع آوري شده، آنچه به راستي با واقعيت مطابق و قابل استفاده است مي گيريم و باقي را دور مي اندازيم و هرگز در مسير علم شتاب و بلند پروازي نمي کنيم.
البته مي دانيد که مردم اروپا کم کم از خواب بيدار شدند روش هاي جديد را در کسب علوم و فنون به کار گرفتند غير از کشاورزي به صنعت هم روي آوردند و در اين راه پيشرفت فوق العاده اي کردند. مصنوعات زيادي را توليد و سپس به فکر افتادند که مواد خام را از کشورهاي ديگر وارد کنند و معادن خود را حفظ کنند درِ چاههاي نفت خود را بستند و نفت ديگران را به ارزان ترين قيمت خريدند بدين ترتيب کشورهاي ديگر مخصوصاً کشورهاي جهان سوم، عقب مانده و مسلمان را هدف قرار دادند، منابع ايشان را به غارت بردند و مصنوعات خود را با قيمت هاي گزاف به همان ملت هاي غارت شده تحميل کردند.
و اين بيداري مغرب زمين از زماني شروع شد که، در خواب رفتيم، به خود مشغول شديم و به وسيله ايادي استعمار ( دشمنان دانا ) و دوستان نادان گاهي به آخرت گرايي مطلق دعوت مي شديم ناصرالدين شاه امتياز احداث راه آهن و ترامور و بهره برداري از کليه معادن و منابع ( به جز طلا و نقره و سنگ هاي قيمتي ) و بهره برداري از جنگل ها و احداث قنوات و کانال هاي آبياري به مدت 70 سال و اداره گمرکات و حق صدور همه نوع محصولات به ايران به مدت 25 سال به يک نفر يهودي انگليسي به نام « بارون جوليوس دوريتر » سپرد. باري ايران اسلامي ما از جمله کشورهاي ستمديده است.
راه چاره همانگونه که اشاره رفت به صورت پيشنهادي زير است :
1 – بپذيريم کشوري هستيم عقب مانده و نه در حال توسعه، زيرا هنوز نتوانسته ايم از يک سو در مقابل بلا يايي همچون سيل و زلزله و برآمدگي آب دريا و ... مقاومت کنيم و ايمن باشيم و از سوي ديگر نتوانسته ايم دردهايي همچون فساد، دروغ، جهل و بي سوادي و خرافه پرستي و سرپيجي از قانون و ... را ريشه کن کنيم.
2 – شديداً باور داشته باشيم که مي توان با بهره گيري صحيح از امکانات خود و با جهاد و تلاشي و کوششي شبانه روزي و توکل بر خداي دانا و توانا گذشته را جبران نموده و به کشوري پيشرفته رسيد. بدانيم که چند عملي جراحي شگفت انگيز که در نقاط مختلف کشور به وسيله جراهان زبردست ما انجام مي گيرد و نيز درخشيدن چند دانش آموز در المپيادهاي فيزيک، رياضي، شيمي، کامپيوتر در سطح جهان گرچه موجب افتخار ملي و مذهبي ما است اما دليل بر پيشرفت پزشکي يا آموزشي، نيست، بلکه وقتي در اين زمينه ها پيشرفت کرده ايم که، بهداشت عمومي تا آنجا بالا رود که محيط کوچه و خيابان و دشت و جنگل و رود و کوه غير و بهداشتي و عاري از ميکروب گردد و آمار بيماران به شدت نقصان پذيرد. و در عوض بيمارستان هاي مجهز تأسيس کنيم و نيز در زمينه آموزش تعداد قابل ملاحظه اي از دانش آموزان، مفاهيم اصلي فيزيک، رياضي، شيمي، و کامپيوتر را خوب درک کنند و بينش علمي پيدا نمايند. و قادر باشند دانش خود را در حل مسائل فردي و اجتماعي، فني و صنعتي به کار گيرند.
3 – قوه دفع را به قوه جذب تبديل کنيم و همه را براي کار بيشتر و توليد انديشه و فکر قوي تر، جديدتر و برتر تشويق کنيم. در هر کاري از متخصصين همان رشته بهره گيري کنيم که حضرت علي عليه السلام فرمودند : « وا ستعينوا في کل صناعه باهلها » يعني در هر کاري از متخصص آن بهره بگيريد.
4 – اختلاف سليقه را در روشها و مديريت ها يک مسئله عادي و طبيعي تلقي کنيم و بدانيم در فعاليت هاي گروهي تحمل آراء مخالفين اولين شرط همکاري و همگاني با ديگران مي باشد. همه همگام و همدل براي رسيدي به اهداف مقدس آموزش و پرورش کوشا باشيم.
5 – بدانيم تنها و تنها در سايه يک آموزش و پرورش نيرومند مي توانيم صاحب همه چيز بشويم و بر عکس اگر همه چيز داشته باشيم و فاقد آموزش و پرورش صحيح باشيم، همه چيز را از دست خواهيم داد.
6 – سعي کنيم مانند احداث کتابخانه هاي عمومي، احداث آزمايشگاههاي علوم جهت دانش آموزان و علاقه مندان را يک فعاليت جدي صد در صد ضروري تلقي کرده، مردم را تشويق کنيم که حداقل در کنار هر کتابخانه يک آزمايشگاه عمومي علوم نيز احداث نمايند.
7 – به معلمان خود کمک کنيم تا درس علوم را تنها همراه با آزمايش تدريس نمايند و در آزمايشگاهها را حتي بعد از تعطيل شدن مدارس به روي دانش آموزان علاقمند و خوش استعداد خود بگشائيم تا آنچه از علوم مطالعه مي کنند همراه با عمل باشد زيرا زير بناي تحقيق در علوم همين اجراي آزمايش ها مندرج در کتب درسي از آسان به مشکل است .
8 – براي کساني که در احداث و تجهيز آزمايشگاه ههاي عمومي و همچنين اجرا و آموزش عملي دروس علمي تلاش مي کنند ارج و اعتبار ويژه اي قابل شويم.

a.dehkordi
www.iranika.ir
هیهات منا الذلة

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

324

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 24 مهر 1385 18:13

محل سکونت

تهران-شهرک غرب

آرشيو سپاس: 5 مرتبه در 5 پست

توسط MAX » پنج شنبه 18 آبان 1385 00:41

دوست من به نظر من تنها راه چیرگی

بر عقب افتادگی تضمین امنیت اقتصادی

در کشور است

:)

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » پنج شنبه 18 آبان 1385 21:13

MAX,
و تنها را پيشرفت اقتصاد توسعه فن آوري که از سرمايه گذاري در قسمت آموزش و پرورش به وجود مي آيد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
هیهات منا الذلة

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

324

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 24 مهر 1385 18:13

محل سکونت

تهران-شهرک غرب

آرشيو سپاس: 5 مرتبه در 5 پست

توسط MAX » پنج شنبه 18 آبان 1385 21:25

البته که این الگو  که شما  میگید  در کشور هایی که دارای امنیت اقتصادی هستند تا حدودی جواب میدهد


ولی   در درجه اول  باید وباید امنیت اقتصادی فراهم  شود

:)

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

301

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 14 شهریور 1385 07:00

آرشيو سپاس: 44 مرتبه در 19 پست

توسط bmyazdani » پنج شنبه 18 آبان 1385 21:27

sardar,
دستت دردنکنه.ولی فکر کنم تو بخش فرهنگ عوامل بسیاری موثر است. به نظرمن  بخش فرهنگ در کنار آموزش وپرورش از مهم ترین ارکان جامعه است.مهم ترین ویژگی و رکن یک جامعه به نظر من فرهنگ هست.

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » پنج شنبه 18 آبان 1385 21:30

يک ضرب آلمثل ژاپني ميگه


آموزش در مدرسه آغازگر فرهنگ سازی اصلی است.
هیهات منا الذلة

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

324

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 24 مهر 1385 18:13

محل سکونت

تهران-شهرک غرب

آرشيو سپاس: 5 مرتبه در 5 پست

توسط MAX » پنج شنبه 18 آبان 1385 21:42

پس دوست من با این الگوی به ظاهر مناسب وتقریبا غیر عملی شما

فرار مغز ها را چطور توجیه میکنید

:)

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1575

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 13:24

آرشيو سپاس: 252 مرتبه در 138 پست

توسط Sardar » پنج شنبه 18 آبان 1385 21:54

توسعه آموزش و پرورش علم رو از انحصار يک نفر بيرون مي کنند و باعث توسعه تحقيقات گروهي مي شود و اگر يک نفر به ظاهر از کشور خارج شود هيچ تاثيري نمي گذارد. در ظمن تقويت حس وطن دوستي در مدرسه نيز بسيار تاثير گذار است.
البته بعد از 30 سال از تحقق طرح اقتصاد قدرتمند بوجود مي آيد.
هیهات منا الذلة

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

2732

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 35 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 5 مرداد 1385 22:34

آرشيو سپاس: 5103 مرتبه در 812 پست

توسط كيارش » جمعه 19 آبان 1385 01:08

يكي از اين مغز ها من به كجا رسيدم با فرار  :-(  يه مشت ....... از كشور خارج مي شن بعد مي يان به خودشون مي گن مغز كدوم مغز دوست من از اين جور موارد كم بود زياده يه نمونش : كانون شهروندان ارشد ايراني انتاريو  :::P  :lol:  :::P  ...........................
قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود,
ور نه هیچ از دل بی‌رحم تو تقصیر نبود

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

324

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 24 مهر 1385 18:13

محل سکونت

تهران-شهرک غرب

آرشيو سپاس: 5 مرتبه در 5 پست

توسط MAX » جمعه 19 آبان 1385 01:22

کیارش جون  زیاد زرنگ وکاری نیستی

همین پسر عموی من رفته اونجا کاسبی زده

بیا و ببین

:)

بعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان