در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد
Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

6435

تشکر کرده: 1655 مرتبه
تشکر شده: 7979 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 26 آذر 1387 16:20

آرشيو سپاس: 11653 مرتبه در 2024 پست

تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت مفید در نیروگاه ضبط کربن جهان

توسط sinaset » جمعه 6 آذر 1394 14:43

تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت مفید در نخستین نیروگاه ضبط کربن جهان
یک شرکت سوئیسی به نام Climeworks مشکل افزایش دی‌اکسیدکربن در جو را با ایجاد سیستمی که این گاز را تبدیل به محصولات مفید می‌کند، حل کرده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، روش تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت مفید شامل گرفتن هوای اطراف و مهارکردن دی‌اکسیدکربن درون ف_*ل_ن*__ر و سپس گرم کردن آن است. این ف_*ل_ن*__ر تا 100 درجه سانتیگراد داغ شده و گاز دی‌اکسیدکربن بسیار خالصی تولید می‌کند که می‌تواند برای مصارف مختلف صنعتی مانند گازدار کردن نوشابه، سوخت مصنوعی و رشد گلخانه‌ای گیاهان استفاده شود. این سیستم مانند کارخانه‌های دیگر، گرمای اتلافی برای این تبدیل ندارد.

با این روش محیط زیست دیگر آلوده نشده و این گاز برای مصارف دیگر استفاده خواهند شد. هرچند این کارخانه کمک بسیاری برای زدودن مواد مضر از جو می‌کند اما تلاش و نوآوری‌های بیشتری برای پاکسازی محیط زیست نیاز داریم تا مشکلات کنونی و آینده رفع شود.
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.

7 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Captain

Captain



no avatar
پست ها

1225

تشکر کرده: 950 مرتبه
تشکر شده: 1628 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 4 شهریور 1389 20:14

آرشيو سپاس: 3493 مرتبه در 664 پست

Re: تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت مفید در نیروگاه ضبط کربن جهان

توسط shafagh 2 » شنبه 7 آذر 1394 08:22

بله sinaset گرامی ضمن تشکر از پست های علمی و تکنیکی مفید شما که بویژه در بعد اموزش و اخبار علمی بسیار جالب توجه می باشند همانطور که شما گفتید گاز دی اکسید کربن قابل سوختن است و اتفاقا گاز سوختی بسیار خوبی هم هست و حتی قبلا بجای گازوییل در کامیون ها و اتوبوس ها در اروپا بکار گرفته می شد.

در جنگ جهانی دوم که مواد نفتی کم شده بود و اتومبیل ها با کمبود بنزین و گازوییل روبرو بودند روشی بکار برده شده که  گاز هیدروژن و مونو اکسید کربن ایجاد شده و بلافاصله به سیلندر اتومبیل های بزرگ تزریق می شد. اگرچه این روش بدلیل تولید خاکستر روش تمیز و اصولی نبود ولی بالاخره توانست گوشه ای از کمبودها را رفع کند. روش به این صورت بود :

مخازنی فولادی ( مثل مخزن ابگرمکن) در یک قسمت از اتوبوس نصب شده بود که در ان ذغال سنگ ریخته و ان را مشتعل می ساختند تا سرخ شود. بعد اب را بین ذغال سنگ مشتعلی که حدود 1200 درجه (کمتر یا بیشتر درست بخاطرم نیست)  حرارت داشت اسپری می کردند. اب با کربن ذغال سنگ ترکیب شده ضمن ازاد شد ن هیدروژن، گاز CO یا همان مونو اکسید کربن هم تولید می شد که هر دو گاز قابل اشتعال توسط لوله هایی به موتور ماشین ارسال می شدند. در سیلندر اتومبیل از یک طرف گاز هیدروژن با اکسیژن ترکیب شده و عمل احتراق انجام می گرفت و مهمتر از ان گاز مونو اکسید کرین بود که با اکسیژن ترکیب شده عمل احتراق انجام می شد و حاصل ان CO2 یا همان گاز کربینیک بود که ضررش حداقل به اندازه CO نبود. از نظر فرمولی فکر کنم چنین معادلاتی باشد البته اگر اشتباه نوشته ام دوستانی که در شیمی تخصص دارند تذکر دهند

2H2O +2C=2CO+4H  هنگام اسپری اب
4H +O2=2H2O  در سیلندر
2CO + O2 = 2CO2  در سیلندر

4 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان