در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 6 بهمن 1394 14:51

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

بازتاب و تضاد و تقابل رنگ ها در طراحی فروشگاه

توسط acmecoolant » سه شنبه 6 بهمن 1394 15:05

رنگ ها در طراحی فروشگاه خرده فروشی
هنگام طراحی نورپردازی و رنگ آمیزی فضای فروشگاه خرده فروشی، مجموعه ای از فاکتورها بایستی مد نظر قرار گیرند، از جمله اندازه و شکل فضای فروشگاه، حجم مشتریانی که در این فضا رفت و امد خواهند داشت، و پیامی که برند فروشگاه تان به مشتری منتقل خواهد نمود. عوامل بسیاری در این قضیه نقش دارند، مانند تنوع رنگ های بکار رفته، انعکاس، تضاد و تقابل رنگ ها، و میزان برق و انرژی مصرفی در نورپردازی فضای فروشگاه.
نورپردازی فضای فروشگاه خرده فروشی بایستی از تنوع رنگی ویژه ای برخوردار باشد. انتخاب چراغ هایی با دمای مناسب رنگ (از لحاظ گرم یا سرد بودن رنگ) و میزان مناسب CRI (اندیس نمود رنگ Color Rendering Index  که به اختصار CRI نامیده می‌شود، اندیسی است برای مشخص کردن میزان کافی بودن نور موجود برای تشخیص رنگ‌ها. چشم انسان طوری توسعه یافته است تا بتواند با استفاده از نور خورشید رنگ‌های متفاوت اشیاء را تشخیص دهد. در نتیجه نمود رنگ نور خورشید برای چشم انسان بهترین است. اندیس نمود رنگ بین صفر و صد تعریف می‌شود که بهترین اندیس نمود رنگ ۱۰۰ و نوری که در آن تشخیص رنگ ناممکن باشد اندیس نمود رنگ صفر را خواهد داشت. نور خورشید دارای طیف نوری کامل است و در نتیجه امکان دیدن همه رنگ‌ها در زیر نور خورشید امکان‌پذیر است. منابع نوری دیگر طیف‌های نوری متفاوتی دارند که می‌توان با جستجو در منابع طیف نوری لامپ‌های گوناگون را یافت. لامپ هالوژن دارای اندیس نمود رنگ ۱۰۰ می‌باشد.)
نور فضای فروشگاه و رنگی که برای این نورها استفاده می شود، هم باعث بالا رفتن جذابیت ظاهری فروشگاه و کالاهای عرضه شده در آن می شود و هم حس و روحی را که از فضای فروشگاه دریافت می شود را نیز بهبود می بخشد. منابع تابش نور یکسان نیستند. دو لامپ یا نور سفید ممکن است یکسان به نظر برسند اما ممکن است رنگ ها را به صورت های متفاوتی نمود دهند (نمایان کنند) یا حس های متفاوتی را به محیط ساطع و القا کنند. با استفاده از لامپ هایی که دمای رنگ همبسته Correlated Color Temperature یکسان و اندیس نمود رنگ یکسان یا بسیار مشابه دارند، در سراسر فضای فروشگاه روشنایی یکنواخت و یکدستی را برقرار میکنند.
انعکاس رنگ و درخشش (تشعشع) ساطع شده از هر رنگ، هم میتواند برای نورپردازی فضای فروشگاهی مفید باشد و هم میتواند به ضرر فروشگاه خرده فروشی تمام شود. رنگ های درخشانی که از نورپردازی فضای فروشگاه به چشم مشتری میرسند یا از کالاهای داخل قفسه ها منعکس می شوند، در صورتی که به درستی تنظیم و استفاده شوند، میتوانند مشتری را مجذوب کنند، و هم، در صورتی که بطور نامناسب بکار روند، میتوانند چشم های او را بیازارند یا حس منفی و ناخوشایندی را به او القاء کنند.
چنانچه نورافکن ها و چراغ ها و منبع های روشنایی که در فضای فروشگاه خرده فروشی بکار می روند، دارای ف_*ل_ن*__ر کنترل کننده و کاهنده ی تشعشع باشند، میتوانند از برخورد مستقیم نور با چشم های مشتریان و آزرده نمودن آنها یا انعکاس شدید نور از سطوح و کالاهای عرضه شده جلوگیری کنند.
نمیتوان گفت که  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  که بسیار نورانی و پُر نور باشد، فروشگاه برتری است. استفاده از رنگ های متضاد به منظور برجسته تر نمودن کالاهای عرضه شده و نقاط خاص فروشگاه در مقابل دید مشتریان باعث می شود تا هم مشتری احساس راحتی کند و هم توجه او به سمت نقاط ویژه ی فروشگاه جلب شود.
توجه به این نکات به ظاهر پیش پا افتاده میتواند نقس بسزایی در افزایش جلب مشتریان به فروشگاه و اطمینان از مراجعه ی مجدد و مکرر آنها به فروشگاه شود.
چیدمان قفسه ها و یخچال های فروشگاهی و  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد ،چرخ های خرید و سیرکولاسیون صحیح نقش بسزایی دارد..

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان