در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

New Member



no avatar
پست ها

2

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 23 اردیبهشت 1395 11:14

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

روغن موتور: نکات کلیدی و حساس

توسط روغن موتور » پنج شنبه 23 اردیبهشت 1395 11:16

دوستان عزیز مهمترین وظیفه یک روغن موتور خوب علاوه بر پاک کردن قطعات، روانکاری و محافظت از قطعات موتور در مقابل سایش می باشد. بیشترین سایشی که در موتور اتفاق می افتد در لحظه استارت خشک است. یعنی زمانی که موتور آنقدر خاموش بوده (3 تا 4 ساعت) که همه روغن به داخل کارتل ریخته و خشک شده است. در این زمان وقتی موتور روشن می شود، هنوز پمپ روغن (oil pump) روغن را به قطعات نرسانده و در نیتجه قطعات موتور به سختی و خشکی روی هم ساییده می شوند و آسیب می بینند. برای جلوگیری از این آسیب لازم است که حتما از روغن های مگنتیک واقعی استفاده کنید که به دلیل خاصیت قطبی و بار الکتریکی به سطح فلز می چسبند و زمانی که موتور خاموش می شود، کامل به کارتل بر نمی گردند (روغن های مگنتیک واقعی روغن هایی هستند که در ساخت آنها از استر استفاده شده باشد یعنی اگر یک پیچ گوشتی را داخل روغن فرو کنید و بعد آن را چند ساعت در حالت ایستاده جایی بگذارید، سطح پیچ گوشتی خیس می ماند که من این آزمایش را روی روغن موتور سینولکس و موبیل وان Synolex & Mobil 1 فقط نتیجه گرفتم).
یکی دیگر از زمان هایی که آسیب جدی به موتور می رسد استارت در هوای سرد است که روغن سفت شده و سخت حرکت می کند و دیر به سطوح فلزی موتور می رسد. برای رفع این عارضه حتما باید گرانروی مناسب انتخاب کنید و حتی المقدور از روغن های سینتتیک یا نیمه سینتتیک استفاده کنید که بهترین آنها برای پمپ شدن در هوای سرد روغن های کاسترول (خوب)، آدینول (خیلی خوب)، ایرانول و بهران نیمه سینتتیک (خوب)، سینولکس (خیلی خوب)، موبیل وان (خیلی خوب)، ولوولین (خیلی خوب) می باشند.
هرچه رنگ روغن شفاف تر و کم تر (طلایی تر) باشد تکنولوژی روغن بالاتر است و دارای ناخالصی های کمتری است.
ضمنا یادتان باشد روغن باید تغییر رنگ دهد و ناخالصی های داخل سوخت و هوا و موتور را جذب خود کند و اگر این وظیفه را انجام ندهد و بعد از 5000 - 6000 کیلومتر هم تغییر رنگ ندهد، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
همه روغن های پالایشگاهی و سینتتیک کم می کنند، اما این کم کردن نباید در بدترین حالت از 15 درصد تجاوز کند. اگر روغنی بیش از این کم کرد اول از همه موتور خود را به یک مکانیک نشان دهید چون یا نشتی روغن دارید و یا روغن سوزی که در هر دو صورت موتور نیاز به تعمیر دارد ولی اگر مطمئن شدید ایراد از موتور نیست و داخل اگزوز هم چرب نیست، روغن دیگری با همان درجه گرانروی استفاده کنید و ببینید آیا کم می کند یا نه. تا زمانی که روغن زیر خط پایینی میله سنجش سطح روغن نرفته، نگرانی نداشته باشید. بعد از هر بار تعویض روغن هم حتما میله سنجش سطح روغن را کنترل کنید و مطمئن باشید بیش از خط بالایی روغن در موتور ریخته نشده باشد که باعث آسیب جدی به موتور می شود.

MOHAMMAD_ASEMOONI از این پست سپاسگزاري کرده است

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان