در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

324

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 24 مهر 1385 18:13

محل سکونت

تهران-شهرک غرب

آرشيو سپاس: 5 مرتبه در 5 پست

نگاهی به فيلم قتل آنلاين

توسط MAX » دوشنبه 22 آبان 1385 22:50

نگاهی به فيلم قتل آنلاين

فيلم قتل آنلاين اولين ساخته بلند سينمایی کارگردان مسعود آب پرور است که پيش از اين به عنوان تدوينگر، کارگردان سريال و فيلم های تلويزيونی و ويدئو کليپ فعاليت داشته است.

اين فيلم از اوائل ماه رمضان در تهران به نمايش در آمد و عليرغم اين که اين ماه عموما بدليل خستگی مردم و پخش سريالهای متنوع تلويزيونی، ماه مناسبی برای اکران فيلم در سينما نيست، از فروش خوبی برخوردار بوده که همچنان فروش و اکران آن ادامه دارد. احتمال می رود اين فيلم يکی از پرفروش ترين فيلمهای سال نيز بشود.

خلاصه داستان

ليلا ( الناز شاکردوست) فرزند يک سرهنگ پليس ( جمشيد هاشم پور) که در کنار هم زندگی خوبی را می گذرانند از طريق اينترنت با گروهی بنام گروه خشن آشنا شده و در طی اين آشنائی با شهاب ( حميد گودرزی ) يکی از اعضای گروه ازدواج می کند.

در شب ازدواج آنها وقتی که همگی از مهمانی به خانه باز می گردند با دريافت عکسی از شهاب و منشی شرکتش ساناز، در کنار يکديگر، عدم وفاداری شهاب اثبات شده و همه درمی يابند که ساناز به شيوه فجيعی به قتل رسيده است. اين در حاليست که کشته شدن سميرا ( يکتا ناصر) فرضيه پليس را برای زنجيره ای بودن اين قتلها قويتر کرده و پليس در ميان جمع خود اين دوستان بدنبال قاتل می گردد ....

يک فيلم پليسی نو خوش ساخت

از آنجا که مخاطبين اين فيلم جوانانند، نويسنده و کارگردان تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن مخاطب خود از طريق تمام عناصر لازم و جذاب برای اين گروه سنی کرده اند.

اگرچه نگارش اين فيلمنامه سال گذشته صورت گرفته ولی تمام اتفاقات اينترنتی فيلم کاملا جديد بوده و سازندگان آن پيش بينی خوبی برای اکران امسال کرده اند تا اتفاقات فيلم به روز باشد.

فضای جنايی و ريتم تند فيلم به همراه چهره های سرشناسی نظير شهاب حسينی، يکتا ناصر، حميد گودرزی و جمشيد هاشم پور نيز از عوامل جذب مخاطب جوان است. حال اينکه نبايد از فضای عاشقانه و مهمانی ها و ... نيز صرفنظر کرد.

اگرچه فيلمهايی با داشتن داستان هايی از اين دست (قتل های زنجيره ای و مرگهای معما گونه) در سينمای هاليوود همواره موارد مشابه داشته و به طور جدی پس از فيلم جنجالی (هفت) ساخته ديويد فينچر به صورت يک گونه سينمايی تکراری ولی به شدت پر طرفدار در آمده است فيلم قتل آنلاين در سينمای ايران مورد مشابهی نداشته و همين تازگی و بکر بودن يکی از عوامل جذب مخاطب شده و بيننده گان کنجکاو را به سينما می کشاند. لازم به ذکر است که تيزر خوب و متفاوت تلويزيونی فيلم نيز در جهت کشاندن تماشاگر به سينما تقريبا موفق عمل می کند.

نگارش و پرداخت

از جايی که فيلم تمام تلاش خود را برای دستيابی به گيشه و جذب مخاطب می کند، در جاهايی از فيلم منطق داستان فدای اين جذابيت ها می شود. برای مثال پدر ليلا که سرهنگی مجرب است و ديوانه وار تنها دخترش را دوست دارد به او اجازه می دهد که با گروهی که هيچکدام از لحا ظ اخلاقی خوش سابقه و موجه نيستند رفت و آمد کند و به او اجازه ازدواج با شهاب را می دهد.

نکته ديگر اينکه سازندگان فيلم برای اينکه قاتل را تا حد امکان دير لو بدهند از تکنيک گمراه کردن بيننده استفاده می کنند اما برای رفع اين گمراهی تا انتهای فيلم پاسخی ندارند. برای مثال در جايی از فيلم ناگهان ليلا با شخصی که از لحاظ پوشش شبيه قاتل است برخورد می کند. پدر ليلا وی را تعقيب می کند با يکديگر درگير شده و شبه قاتل با ماشين تصادف می کند. حا ل می ميرد يا نه ما نمی دانيم فقط سرهنگ از جيب او تعداد زيادی کليد پيدا می کند که احتمالا يکی از اين کليد ها کليد حل معماست ولی واقعا اين شخص کيست و چه ربطی به ماجرا دارد؟

يکی از نکات جالب توجه فيلم به خود قاتل است که با يک جهانبينی خاص دست به اين قتلهای فجيع می زند. وی مانند قاتل فيلم هفت که دارای عقده هايی سرکوب شده ومذهبی به شدت قرون وسطايی است و قربانيان خود را بر مبنای گناهان کبيره انتخاب می کند، قربانيانش را از بين کسانی انتخاب ميکند که به زعم او، به اصول اخلاقی پايبند نبوده و با اين عقده که هر زنی که مانند مادرش زنی ناپاک است را بايد کشت، آنها را می يکشد تا دنيا را از وجود آنها پاک کند.

همين ديدگاه ماليخوليايی و پيچيدگی قتلها وسوالاتی که در اين لابيرنت پيچ در پيچ برای بيننده مطرح می شود، با تمامی عيوبش برای بيننده جوان جذاب می نمايد.

ساختار فنی فيلم

فيلم از لحاظ ساخت بسيار قابل توجه است و فضا سازی خوب آن يادآور کارهای موفق مسعود آب پرور در چند قسمت از سريال تلويزيونی معما است که در زمان خود کاری موفق برای تلويزيون بود.

علاوه بر فضاسازی خوب فيلم، بازی ها نيز قابل قبول هستند به خصوص شهاب حسينی که در نقش قاتل نيز مانند نقش های ديگرش خوب بازی می کند. فيلمبرداری کاظم شهبازی در راستای ساخت يک فيلم جنايی از نکات مثبت فيلم بوده و نورپردازی و حرکات دوربين همه در خور يک فيلم پليسی است.

استفاده از فضای پر کنتراست در جاهايی که قاتل حضور می يابد و استفاده از حرکت به موقع دوربين نيز از همين نکات مثبت هستند. در مورد موسيقی فيلم بايد گفت که اگرچه در مجموع بار آن بر کل فيلم سنگينی می کند ولی در بعضی جاها مثل سکانس پايانی فيلم و حرکات کند اغراق شده تصاوير درگيری قاتل با شهاب و سرهنگ تنها نکته نجات بخش اين سکانس است.

شناسنامه فيلم:

کارگردان: مسعود آب پرور
نويسنده: نادر وحيد
مدير فيلمبرداری:کاظم شهبازی
صدا بردار: ساسان نخعی
طراح صحنه و لباس: مشکين مهرگان
طراح گريم: عاطفه رضوی
عکاس: محمد فوقانی – تهيه کننده: سيد کمال طباطبا يی.
بازيگران: جمشيد هاشم پور- حميد گودرزی- الناز شاکر دوست- شهاب حسينی- يکتا ناصر-
غلامحسين لطفی-شهره سلطانی


BBC

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان