سوال در مورد تاثیر فرکانس برق AC بر سرعت چرخش الکتروموتور

در اين بخش مي‌توانيد در مورد برق و الکترونیک عمومی به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, sinaset, شوراي نظارت

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3430
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3826 بار
سپاس‌های دریافتی: 7670 بار

سوال در مورد تاثیر فرکانس برق AC بر سرعت چرخش الکتروموتور

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » چهار شنبه 10 خرداد 1396, 6:12 pm

سلام
تغییر فرکانس برق AC چه تاثیری بر سرعت چرخش الکتروموتور داره ؟
مثال:
موتور کولر آبی داره با برق 220V و 6A و فرکانس 50 هرتز کار میکنه
اگر فرکانس رو ببریم روی 80 هرتز چی م
میشه ؟
اگر فرکانس رو کاهش بدیم به 30 هرتز چی میشه ؟
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 490
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
سپاس‌های ارسالی: 1051 بار
سپاس‌های دریافتی: 535 بار

Re: سوال در مورد تاثیر فرکانس برق AC بر سرعت چرخش الکتروموتو

پست توسط ho3ein2000 » چهار شنبه 10 خرداد 1396, 8:03 pm

با سلام خدمت استاد عزیزم
تاثیر فرکانس در موتور های تجاری و معمولی AC
با کاهش فرکانس دور موتور کم میشود و با افزایش فرکانس دور موتور زیاد میشه
منتها نکته ظریفی هست بدین مضمون که فرکانس نامی هر الکتروموتوری توسط
کارخانه سازنده تعیین میشه که بیشترین کارایی و طول عمر در اون فرکانس
بدست میاد مثلا برای ایران 50 هرتر(معادل 50 بار تغییر جهت جریان در ثانیه)
ایده اساسی تولید اینورتور ها یا درایور های الکترونیکی موتور های AC کنترل
دور موتور بصورت بسیار راحت هست..(برای کنترل دور زیر بار باید تعداد قطب
یا فرکانس تغییر کنه)که اینجا فرکانس تغییر میکنه
در ضمن بیشتر از حد مجاز فرکانس موتور چرخشی نداه و فقط سوت میزنه
زیر بار تا 75 هرتز تست کردم و کارکرد عادی بود(موتور کمپرسور باد 17 آمپر 3 اسب بخار)

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3430
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3826 بار
سپاس‌های دریافتی: 7670 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » چهار شنبه 10 خرداد 1396, 10:48 pm

سلام دوست بزرگوار .
دست شما درد نکنه .
به نظرتون افزایش تعداد قطبها باعث میشه که الکتروموتور در فرکانسهای بالا هم کار کنه ؟
مثلاً همون موتوری که بالای 75 هرتز کار نمیکنه , اگر تعداد قطبهاش 2 یا 3 برابر بشه اونوقت در فرکانس بالاتر هم کار میکنه ؟
با تشکر
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 490
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
سپاس‌های ارسالی: 1051 بار
سپاس‌های دریافتی: 535 بار

Re: سوال در مورد تاثیر فرکانس برق AC بر سرعت چرخش الکتروموتو

پست توسط ho3ein2000 » پنج شنبه 11 خرداد 1396, 10:57 pm

با سلام بر شما دوست بزرگوار
بله میشه با افزایش تعداد قطب در فرکانس های بالاتر تا حد 110 هرتز برای موتور 8 قطبی استفاده کرد
ولی این نکته رو فراموش نکیم که با افزایش تعداد قطب سرعت هم به همون نسبت کم میشه
مثلا برای 50 هرتز 2 قطب میانگین 2850 RPM و برای همون فرکانس و 4 قطب 1400 RPM
RPM=تعداد دور در دقیقه
مورد استفاده و نوع و مشخصات مورد نظرتون رو اگر بگید شاید بشه بهتر نظر داد

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3470
تاریخ عضویت: جمعه 20 اردیبهشت 1387, 9:44 am
سپاس‌های ارسالی: 5878 بار
سپاس‌های دریافتی: 12403 بار
تماس:

Re: سوال در مورد تاثیر فرکانس برق AC بر سرعت چرخش الکتروموتو

پست توسط Solver » شنبه 13 خرداد 1396, 11:58 am

البته بحث افزایش فرکانس فقط با افزایش تعداد قطب ها قابل حل نیست.

در کل سرعت سنکرون در موتورهای AC با فرمول 120(f/p) محاسبه می شود. P تعداد فاز و F فرکانس می باشد. مشخص است افزایش فرکانس بزرگی صورت و افزایش قطب ها بزرگی مخرج را به دنبال دارد.

اما در عمل مسائل دیگر که باید در نظر داشت:

افزایش فرکانس موجب کاهش گشتاور استارت موتور خواهد شد. (البته این بستگی به نوع موتور هم دارد اما گاهی تا 3 برابر اثرش در حال بارداری روی گشتاور استارت اثر منفی می گذارد). معمولا افزایش سرعت با فرکانس خطی است. مثلا 5% افزایش فرکانس موجب 5% افزایش سرعت خواهد شد اما ممکن است تا 15% کاهش قدرت استارت را داشته باشید و در برخی موتورها اصلا موتور استارت نشود.

موضوع دیگر بحث جریان مجاز موتور شما است. مباجث بنیادی تری در حوزه الکتورمغناطیس نیز مانند بحث اثر پذیری استاتور و رتور بسته به نوع موتور وجود دارد. و البته باید مجدد اشاره به این کنم که موتورهای AC انواع مختلف دارد و شما باید دقیقا در هر نوع موتور اختصاصی آن موتور بررسی کنید.
Personal Site: [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3430
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا
سپاس‌های ارسالی: 3826 بار
سپاس‌های دریافتی: 7670 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI » شنبه 13 خرداد 1396, 4:12 pm

آقا حسین عزیز و جناب Solver, تشکر از شما برای پاسخهاتون
یک سوال دیگه:
موتورهای ذغال دار (بالشتک دار ) آیا مزیتی بر موتورهای بدون بالشتک (brushless) دارند ؟
 دوستِ عزیز , چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همۀ ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برایِ بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و کسی قدرتِ متوقف کردنش رو نداره و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه. یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست. باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و زیبایی و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی. قبول نداری؟ این شما واین هم دنیا  

Major I
Major I
پست: 235
تاریخ عضویت: یک شنبه 25 بهمن 1388, 5:06 am
سپاس‌های ارسالی: 977 بار
سپاس‌های دریافتی: 988 بار

Re:

پست توسط HS368 » شنبه 13 خرداد 1396, 9:54 pm

MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:آقا حسین عزیز و جناب Solver, تشکر از شما برای پاسخهاتون
یک سوال دیگه:
موتورهای ذغال دار (بالشتک دار ) آیا مزیتی بر موتورهای بدون بالشتک (brushless) دارند ؟


سلام
موتورهای زغال دار در رنج کاربرد شهری، مهمترین مزیتشون سرعت بالاست! (مثل سشوار و جاروبرقی) و در زمانی که سرعت به واسطه ی بار مکانیکی کاهش پیدا میکنه، مصرف انرژی الکتریکی به شدت افزایش پیدا می کنه تا با ایجاد گشتاور بیشتر این کاهش سرعت رو جبران کنه، اما اگر از یک میزان معین سرعت پایین تر بیاد بازده به شدت کاهش پیدا میکنه و عملا بیشتر انرژی صرف داغ شدن موتور میشه. اگر موتور زغالی قفل کنه به سرعت میسوزه!
البته موتورهای براشلس سرعت بالا با درایور pwm ساخته میشه که با برق dc کار میکنه (ac رو به dc بعد به درایور میدن)، سرعتی بسیار بسیار بیشتر از زغالی دارند و همچنین دارای بازده فوق العاده بهتری هستند، ولی هم هزینه ساخت موتور و هم هزینه درایور، اون رو مقرون به صرفه نمیکنه.
خوشبختی ما در سه جمله است ... تجربه از دیروز , استفاده از امروز , امید به فردا ... ولی ما با سه جمله دیگر زندگی مان را تباه میکنیم حسرت دیروز , اتلاف امروز , ترس از فردا ... دکتر علی شریعتی

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 490
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
سپاس‌های ارسالی: 1051 بار
سپاس‌های دریافتی: 535 بار

Re:

پست توسط ho3ein2000 » شنبه 13 خرداد 1396, 10:47 pm

MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:آقا حسین عزیز و جناب Solver, تشکر از شما برای پاسخهاتون
یک سوال دیگه:
موتورهای ذغال دار (بالشتک دار ) آیا مزیتی بر موتورهای بدون بالشتک (brushless) دارند ؟

با سلام
بله مزیت هایی دارند منجمله
قیمت ارزان
سرعت بالا
سبکی
کنترل سرعت براحتی با تغییرات ولتاژ
حتی با برق دی سی هم کار میکنند
ولی عمر کم و نیاز به سرویس زغال و و کلکتور(همون جمع کننده یا دایره مسی با مقطع های عمودی)
دارند و البته سر وو صدای زیادی هم دارند
خواهش میکنم استاد بزرگوارم

ارسال پست

بازگشت به “برق و الکترونیک عمومی”