خوشتان بیاید یا نه ، ایران یک قدرت پهپادی است

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1290
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 478 بار
سپاس‌های دریافتی: 9264 بار

خوشتان بیاید یا نه ، ایران یک قدرت پهپادی است

پست توسط abdolmahdi » چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397, 9:55 am

سلام علیکم و رحمه ا...

خوشتان بیاید یا نه ، ایران یک قدرت پهپادی است
تحریم ها پیشرفت های خودجوش ایران را متوقف نساخته است .

تاریخ مقاله : سپتامبر 2014
نوشته : آدام  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

ایالات متحده تنها کشوری نیست که هواپیماهای بدون سرنشین را برای مقاصد جاسوسی از دشمنانش مورد استفاده قرار می دهد . در آسمانهای برافراشته برفراز میدان های نبرد خونین سوریه ، بالای سر شورشیان جهادی در عراق و سایر مناطق درگیر، هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به صورت فزاینده ای در حال رصد عمومی منطقه هستند . حتی در جریان جنگ ایران و عراق در دهه 1980 ، ایران یکی از نخستین کاربران فن آوری بدون سرنشین ها بوده است . هر چقدر که هواپیماهای بدون سرنشین اهمیت بیشتری یافتند ، ایران نیز به همان اندازه توانائی های خود را توسعه داد . اشتیاق مقامات رسمی ایران برای نمایش سلاح های جدید قلابی کار را برای تشخیص دروغ از راست در مورد اینکه پهپادهای ایرانی واقعا چه کاری می توانند انجام دهند را دشوار ساخته است . بیشتر چیزهای را که ما در مورد پهپادهای ایرانی می دانیم – یا لااقل فکر می کنیم که می دانیم – ناشی از برنامه های تبلیغاتی است که با شدت هدفشان پائین نشان دادن تاثیر تحریم ها و بالا بردن مهارت های مهندسی ایرانی هاست که اغلب اخباری نادرست و چرند می باشند .

واقعیات ، و به همان اندازه دروغ ها ، جائی بین ادعای دو طرف است . تحریم ها مانع از تولید و پرواز بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین توسط نیروهای سپاه پاسداران نشده اما ، سپاه هنوز با چالش هائی در تجهیز این پهپادها به سلاح های هوا به زمین و نیز ایجاد زیر ساخت های اصلی برای افزایش برد و پهنای باند مورد نیاز بمنظور هدایت آنها بر فراز میدان های نبرد بیشتری مواجه است . ماجرای توسعه پهپادی ایران داستان مهندسانی نیست که بنا به ادعای سپاه در تقلا برای رسیدن به سطح ایالات متحده هستند . در عوض داستان طراحی های محتاطانه پهپادهای صنایع دفاعی ایران است که باندازه کافی مناسب هستند و به صورت مداوم طراحی های موفق خود را بهبود می بخشند . قوانین کنترل صادرات ، موافقت نامه های چند جانبه و تحریم های بین المللی توانائی های ایران را برای خرید قطعات پهپادها از بازارهای عمومی پیچیده ساخته است . علاوه بر آن ، ایالات متحده ، سازمان ملل متحد و سایر کشورها هر کدام تحریم های مشخصی را بر علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی ایرانی بدلیل نقش آنها در تولید هواپیماهای بدون سرنشین وضع کرده اند. صنایع هواپیما سازی ایران ، صنایع هوائی قدس و هولدینگ ستارگان حزب الله تماما مورد تحریم واقع شده اند .
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
ایران تلاش می کند تا هواپیمای بدون سرنشین Sentinel آمریکائی را کپی کند . در سمت راست تصویری از هواپیمای بدون سرنشینی را که ایرانی ها در طول مرز با افغانستان در سال 2011 به چنگ آوردند نشان می دهد.  

موتورهای سبک وزن اساسی ترین عنصر در پهپادهاست . با وجود اعمال تحریم ها ، ایران نشان داده که قادر است تا هر آنچه که برای ساخت موتورهای کوچک پیشران پهپادهایش مورد نیاز است را به چنگ آورد. گلن رایت تحلیلگری که توانائی های نظامی ایران را مورد بررسی قرار می دهد می گوید : مدارک غیرقابل انکاری دراختیار است که نشان می دهد ایران می تواند موتورهائی را که در بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین خود مورد استفاده قرار می دهد خودش تولید کند. رایت متذکر می شود که بخشی از ناوگان پهپادی ایران به سمت کوچک شدن و تاکتیکی شدن با برد کم می رود. " هیچکدام از اینها نه نایاب است ، نه پیچیده و یا گرانقیمت که برای ایران جذابیتی داشته باشند . زمانی که می توانید چیزی را بسادگی بخرید نیازی نیست خودتان آن را تولید کنید ".
اغلب ، اجزاء و قطعاتی که دارای فن آوری پائین تر هستند ناوگان پهپادهای تاکتیکی کوچکتر ایران را به پیش می برند و این پهپادهای تاکتیکی معمولا باندازه سایر گونه های پهپادی مورد بازبینی و موشکافی قرار نمی گیرند ، مخصوصا گونه هائی که در ساخت آنها از موادی با کاربرد دوگانه استفاده شده است . از اینرو قطعات پهپادی می توانند سهوا از تور شبکه های نظارت ملی و یا بین المللی بگذرند و البته گاهی هم به لطف پرداخت پول بیشتر . تام کوپر که یک تحلیلگر صنعت هوائی است و مقالات زیادی در مورد نیروی هوائی ایران نوشته است می گوید ، منابع او در ایران اغلب تحت تاثیر تحریم هائی که صنعت پهپادی ایران را هدف قرار گرفته نیستند." هر چیز مورد نیاز را که خودمان در داخل تولید نکنیم می توانیم به سادگی و با کمک دلالان سلاح و یا افراد واسطه تنها به سه برابر قیمت واقعی آن از بازار تهیه کنیم ". کوپر از قول یکی از منابعش این را می گوید .

موتورهای اروپائی و مخصوصا ساخت کمپانی لیمباخ آلمان اغلب در لیست خرید قطعات مورد نیاز پهپادهای ایرانی دیده می شود. اسناد و مدارکی که از سوی ویکی لیکس در اواخر دهه 2000 میلادی منتشر شده حاکی از آن است که ایالات متحده به شرکای خود در مورد تلاش شرکتهای ایرانی برای دستیابی به موتورهای لیمباخ مخصوصا گونه 550E و انتقال آنها به صنایع هواپیماسازی ایران با پوشش کالاهای جعلی هشدار داده است . اخیرا مقامات آلمانی دو نفر با نام های ایمان ل و داوود آ را که در حال تلاش برای خرید موتورهای لیمباخ برای پهپاد ایرانی ابابیل 3 بوده اند تحت پیگیر قانونی قرار داده است . رژیم کنترلی فن آوری موشکی که کشورهای عضو را ملزم به محدود ساختن فروش فن آوری های قطعی موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین ساخته ، موتورها را مشمول این محدودیت ها قرار نداده است . اما گفته شده که ایمان و داود گرفتار قانون محدودیت های تجاری آلمان با ایران شده اند که نیازمند اخذ مجوزهای دولتی است . به هر حال ایران دوست دارد نشان دهد که در زمینه ساخت پهپادها خودکفاست . در سال 2009 شبکه های خبری ایران شروع به تبلیغ این موضوع کردند که اکنون یک شرکت داخلی قادر به ساخت موتورهای هواپیماهای بدون سرنشین است که قابل رقابت با نمونه های وارداتی از کشورهای اروپائی و منجمله مشابه با موتور لیمباخ با 25 اسب بخار قدرت می باشد .

وبسایت شرکت MADO (؟) که اکنون تعطیل شده است ، بعدها موتورهائی را تبلیغ می نمود که مشخصات آنها در واقع عینا یک کپی پیست از خط تولید لیمباخ بود ، از مشخصات موتورها تا شماره مدل ها . ناظران ایران خاطر نشان کرده اند موتور پهپاد ابابیل ساقط شده در سوریه شباهتهای بسیار بالائی با یکی از موتورهای تبلیغ شده توسط شرکت MADO داشته است . ارزیابی توسعه موتورهای طراحی شده ادعائی ایران کار دشواری است اما سپاه پاسداران شماره پلاک مشخصی را بر روی موتورهای تولید شده خود که از اواخر سال 2012 برروی شاهد 129 نصب گردیده ثبت می نماید. تا آن زمان ناوگان پهپادهای ایران عمدتا از هواپیماهای کوچکتر با برد و مداومت پروازی کمتر تشکیل شده بود. سخنگویان سپاه پاسداران مدعی هستند که پهپاد شاهد می تواند 24 ساعت مداومت پروازی داشته باشد ، هر چند کارشناسان مستقل نمی توانند صحت و سقم چنین ادعائی را تائید کنند. برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین در آینده ، سپاه پاسداران تمایل خود را برای تولید موتورهای قویتر در داخل نشان داده است . در سال 2012 سازمان صنایع هوائی ایران اعلام کرد که قادر به تولید موتورهای توربوفن است . سال قبل هم وزیر دفاع ایران تاکید کرده بود که ایران در حال گذر از تولید موتورهای پیستونی ساده وارداتی از اروپا به موتورهای جت می باشد .


رایت متذکر می شود که ایران احتمالا توانائی های توربوجت هم دارد و مدرک آن هم پهپاد برد بلند کرار است . اما توانائی ایران برای ساخت توربو فن ها کمتر شناخته شده است . رایت می گوید : حداقل از سال 2012 صحبت هائی در مورد تولید توربو فن ها وجود داشته اما هنوز مدارک کافی برای اثبات توانائی های ( تولید موتورهای توربو جت و یا توربو فن ) در دست نیست . به نظر می رسد ساخت هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت پرتاب موشکهای هدایت شونده مشکل ترین کار صنایع هوائی ایران بوده باشد .در طول جنگ ایران و عراق ، نیروهای ایرانی به ابتدائی ترین گونه پهپاد مهاجر با قابلیت شلیک نارنجک با پیشرانه موشک های RPG-7 بوده اند . اخیرا ایران اظهار داشته که هواپیمای بدون سرنشین کرار با پیشرانه توربو جت قادر علاوه بر حمل بمب قادر به شلیک نوعی موشک هدایت شونده به نام سدید نیز می باشد .

تا به اینجا اکثر قابلیت های تهاجمی پهپادی ایران ناشی از تلاش مهندسان برای مجهز کردن آنها به مواد منفجره ای است که با برخورد پهپاد به هدف منفجر می شوند. هنگامی که اسرائیل توانست یکی از هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل متعلق به حزب الله را (در جریان جنگ 33 روزه ) در سال 2006 سرنگون کند ، کارشناسان اسرائیلی توانستند حدود 30 کیلوگرم مواد منفجره را در میان لاشه آن پهپاد بیابند. اما در گزارش تبلیغاتی برای پهپاد شاهد ، مقامات سپاه پاسداران به گزارشگران اطمینان دادند که این هواپیما قادر به حمل 8 تیر موشک سدید می باشد . فیلم برداری هوائی پخش شده از تلویزیون در آن زمان یک فروند شاهد در حال پرواز را نشان داد که پرتابه ای را شلیک می کند. دوربین به سرعت کات شد تا از نمای جدید تصویر اصابت یک موشک به هدف را نشان دهد . اما ورای دوربین ها ، به هر حال ایران برای نصب موشک بر روی پهپادهایش با مشکلاتی مواجه است . تام کوپر می گوید : پهپاد شاهد 129 قرار بود تا به موشک های هوا به زمین سدید مجهز شود اما تحقیقات و توسعه بر روی این موضوع نمی تواند تکمیل شود. بدلیل آنکه با وجود تحریم های آمریکا ایران قادر به دستیابی به تجهیزات مورد نیاز خود نیست .  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
پهپاد شاهد 129 مجهز به موشک های  

با مد نظر قرار دادن درگیری ها در سوریه و عراق در مجموع می توان نتیجه گرفت که وضعیت تولید موشک های سدید خوب نیست . با وجود آنکه هواپیماهای بدون سرنشین ایران به شدت درگیر نبردهای سوریه هستند ، اما ناظران هنوز در حسرت بدست آوردن یک تصویر از حمل موشک .... و یا حتی کسب گزارشی موثق از انجام یک حمله مستقیم توسط پهپادهای ایرانی هستند . پرواز پهپاد شاهد برفراز خاک سوریه در مقایسه با سایر پهپادها بسیار کمتر بوده و هنوز هیچ تصویری از حمل موشک توسط پهپاد شاهد 129 بدست نیامده است . چنین وضعیتی در مورد عراق هم صادق است ، جائی که پهپادهای ایرانی در حمایت از دولت عراق به طور مداوم مراقب تحرکات داعش هستند. اما ایران و متحدانش بسیار مشتاق هستند تا دنیا باور کند که پهپادهایش کشنده هستند ، یعنی چیزی شبیه به پریدیتورهای آمریکائی.

در اوایل سال 2014 گروه مسلح عصائب اهل الحق فیلمی را منتشر ساخت که نشان می داد اعضای این گروه در حال هدایت یک حمله موشکی توسط پهپاد شاهد 129 بر علیه نیروهای داعش در عراق هستند . گروه عصائب اهل الحق مستقیما توسط ایران هدایت می شود و در جریان جنگ عراق و از افرادی که در اصل از اعضای جیش المهدی مقتدی صدر بوده و بعدها جدا شدند تشکیل شده است . این نکته را فیلیپ اسمیت یک محقق در دانشگاه مریلند که گروه های شبه نظامی مسلمان را ردیابی می کنند گفته است . بررسی های نزدیکتر نشان داد که فیلم مذکور برای ایجاد گمراهی ساخته شده و دستکاری های سنگینی بر روی آن انجام شده است . آن بخش از فیلم که حمله موشکی را نشان می دهد در اصل از ویدئو هائی که قبلا توسط وزارت دفاع عراق پخش شده برداشت گردیده و انجام یک حمله را که قبلا توسط هواپیماهای سرنشین دار و با استفاده ازموشک های آمریکائی هلفایر برعلیه نیروهای داعش صورت گرفته است را نشان می دهد .  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
فیلم ادعائی گروه عصائب اهل الحق از هدف قراردادن یک خودروی داعش باموشک پرتاب شده از یک پهپاد

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
فیلم اصلی پخش شده توسط وزارت دفاع عراق  

اسمیت می گوید : از زمانی که شبکه مخابراتی بین ایران و متحدانش برقرار شده ، و با حفظ کنترل مناسب از سوی سپاه پاسداران ، منطقی است اگر بگوئیم ایران توانسته شبکه ویدئوی را برقرار سازد . علاوه بر آن از زمانی که بخشی از تجهیزات پهپادی ایران به نمایش درآمد ، بسیار محتمل است که ایران زمین بازی را عوض کرده باشد. هواپیماهای بدون سرنشین ایران بدون هیچ تردیدی قابلیت های نظارتی سپاه پاسداران را افزایش داده اند اما به نظر می رسد این پهپادها فاقد زیر ساختهای مخابراتی آنچنان قدرتمندی هستند که به اوپراتورهای خود اجازه دهند تا آنها را از مسافت های دورتر کنترل نمایند و یا اطلاعات بیشتری را از طریق حسگرهای پیشرفته خود دریافت نمایند. این هنر برنامه فضائی است که قادر است ماهواره هایش به محدوده مخابراتی غیر قابل دسترس ارسال و پهنای باند بیشتری را فراهم سازد . هنوز مشخص نیست که آیا ایران شبکه مخابرات ماهواره ای خود را بر روی ناوگان پهپادی خود توسعه بخشیده باشد یا خیر. سازمان تجارت نظامی Jane ( منظور همان مجله جینز دیفنس ویکلی است ) اخیرا گزارش نموده که برجسته گی موجود بر روی دماغه پهپاد شاهد احتمالا از قابلیت ماهواره ای آن حکایت دارد. تا بحال برنامه در حال تولد فضائی ایران فقط قادر به پرتاب تعداد انگشت شماری از ماهواره های ابتدائی بوده است . این در حالی است که پنتاگون هنوز در تلاش برای تامین پهنای باند مورد نیاز برای هدایت هواپیماهای بدون سرنشین خود از دهها ماهواره استفاده می کند.

برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران نه باندازه تبلیغاتی که صورت گرفته رشد کرده و نه به آن سطح بالای کیفیت پهپادهای به مراتب پیشرفته تر ساخته شده توسط قدرتهای بزرگ نظامی مثل ایالات متحده ، چین و دیگر کشورهای رسیده است . با این حال ، پهپادهای تهرانی توانائی های قابل اعتمادی را با وجود تحریم ها و انزوای بین المللی از خود نشان داده اند. به این ترتیب آنها نیازی ندارند تا برای نشان دادن ارزش های خود با پهپادهای به مراتب پیشرفته تر آمریکائی مقایسه شوند.
پهپادهای ایرانی که در حال گشتزنی برای یافتن اهداف خود در سوریه هستند کاملا اثبات کرده اند که برای غیرنظامیان بی گناه و شورشیانی که به هدف مورد نظر وابسته اند بسیار مهلک و کشنده هستند. شاهدان عینی اغلب گزارش داده اند که پهپادهای مهاجر و ابابیل با پر کردن خلاء نیروی هوائی محدوده شده سوریه ، هر بار با دقت بیشتری مواضع آنها را با راکت و تیربارهای سنگین مورد اصابت قرار داده اند
همانگونه که وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد قدرت نظامی ایران اظهار کرده ، فن آوری هواپیماهای بدون سرنشین نقطه روشنی در نیروی هوائی ایران است که تلاش می کند تا با وجود تحریم ها توان رزمی هواپیماهای جنگی ایران را همچنان حفظ نماید . در کنار تحریم ها ، نابسامانی صنایع تسلیحاتی ایران می تواند به عنوان مانعی بر سر راه فرآیند پیشرفت صنعت پهپادی ایران تلقی گردد . گلن رایت می گوید : اما با در نظر گرفتن سایر پروژه های هوا فضا می توان چنین برداشت نمود بزرگترین چالشهای موجود احتمالا وجود فلان مشکل مهندسی و یا طراحی نیست ، بلکه مدیریت سازمانی است . او می افزاید پروژه های صنعتی در تمام دسته ها و نه فقط در بخش دفاعی اغلب از عدم وجود هماهنگی ، بخش بخش شدن و کوته بینی های شخصی و یا حتی گروه طراحی رنج می برند.  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

کوپر با این نکتنه موافق است که ایرانی ها اغلب فاقد مهارت های مدیریت صنعتی لازم هستند و فساد اداری فراگیر است و اگرچه آنها از ظرفیت ، چگونگی و نیز فن آوری لازم برخوردار هستند اما نمی توانند سازمان دهی کنند.
به نظر می رسد که ایران در آینده همچنان تمرکز خود را بر روی توسعه و بهبود ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ادامه خواهد داد. در همین راستا تام کوپر از قول منابع ایرانی اش می گوید که قرار است سازمان صنایع دفاع ایران در ماه سپتامبر از یک هواپیمای بدون سرنشین جدید به صورت یک سورپریز رونمائی کند.


توضیح مترجم : لطفا در نظر داشته باشید که این مقاله مربوط به سال 2014 میلادی است و به طور طبیعی از آن موقع تاکنون شرایط بسیار تغییر کرده است . انشاالله در مقاله بعدی که در ذیل همین گزارش تقدیم خواهد شد از جنبه دیگری به موضوع توانائی های پهپادی ایران خواهیم پرداخت .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1290
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 478 بار
سپاس‌های دریافتی: 9264 بار

Re: خوشتان بیاید یا نه ، ایران یک قدرت پهپادی است

پست توسط abdolmahdi » دو شنبه 7 خرداد 1397, 8:22 am

سلام علیکم و رحمه ا...
ایران اسرار هواپیمای بدون سرنشین رادار گریز آمریکائی را بدست آورده است .
ایران هواپیمای RQ-170 را ردیابی کرد ، برزمین نشاند ، به دانش فنی آن دست یافت و آن را کپی نمود .
تاریخ مقاله : 24 مه 2014
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]   پاسداران انقلاب اسلامی در اوایل ماه مه سال 2014 و در پاسخ به برگزاری بزرگترین رزمایش عربستان سعودی ، بزرگترین نمایشگاه نظامی خود را برگزار نمود. نکته مهم این نمایشگاه ، عرضه اختصاصی آن به آیت الله سید علی خامنه ای رهبر عالی ایران بود که در جریان آن تهران کپی هائی از پهپاد رادار گریز آمریکائی RQ-170 را که در اواخر سال 2011 در نزدیکی مرز با افغانستان به چنگ آورده بود را به نمایش گذاشت . در این نمایشگاه بخشی از اسرار این بال پرنده نشان داده شد و نیز اقداماتی که برای به چنگ اوردن آن صورت گرفته... به همراه فرآیند مهندسی معکوس آن نیز باز گوئی شده بود . در جریان عرضه این نمایشگاه به آیت الله خامنه ای ، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوائی سپاه عنوان داشت که ایران توانسته در عرض چهار ماه به مدلی در ابعاد یک هفتم Sentinel را که قابلیت پرواز دارد را تولید و نیز نمونه کپی برداری شده در اندازه واقعی که را که نخستین پرواز آزمایشی خود را نیز به زودی به انجام می رساند به تولید برساند . این کار حداکثر تا ماه سپتامبر به طول انجامید . طبق گزارشی که در نمایشگاه ارائه شد ، ایرانی ها برای نخستین بار در پائیز سال 2007 و در غرب اصفهان با Sentinel مواجه شده بودند. جنگنده های ایرانی برای رهگیری هدف ناشناخته به حال آماده باش درآمده بودند. اصفهان پایگاه اصلی جنگنده های F-14 آمریکائی در اختیار نیروی هوائی ایران است . همچنین نخستین محل استقرار رادار ضد پنهانکاری چینی موسوم به JY-14 می باشد.گزارشی که به آیت الله خامنه ای ارائه شد همچنین شامل فیلمی الکترو اپتیکال از یک فروند RQ-170 در حال پرواز بود. این فیلم مربوط به سال 2009 بود و به نظر می رسد که ایران توانائی ردیابی Sentinel را دو سال قبل از تصرف آن بدست آورده بود . پرواز هواپیماهای RQ-170 از پایگاه ناتو در قندهار از سال 2007 و از پایگاه امارات متحده عربی از سال 2010 آغاز شده بود.   [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]   از یک فروند RQ-170 در حال پرواز و تحت مراقبت سامانه الکترو اپتیکال ایران . فیلم از نیروی هوائی سپاه پاسداران .   [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
جدا کردن اجزای بدنه RQ-170 بلافاصله پس از فرود سخت . فیلم از نیروی هوائی سپاه پاسداران .    بدنه RQ-170 توسط تریلی های جداگانه در سه مرحله و تحت پوشش عملیات ضد شورش به پایگاه های مختلف ، جائی که بالگردهای Mi-17 نیروی هوائی سپاه در انتظار آنها بودند منتقل شد . بالگردها اجزای پهپاد را به روش بار آویزان به یک پایگاه نیروی هوائی سپاه در نزدیکی تهران منتقل ساختند. در آنجا ، مهندسان هواپیما را کاملا از هم باز کردند و به اسرار Sentinel دست یافتند . نخستین نکته جالبی که آنها آموختند این بود که موتور توربوفن این ماشین ، برای استفاده از سوخت سرد انطباق یافته بود. سوخت های سرد در دمای پائین می سوزند و سبب می شود تا آثار حرارتی کمی از هواپیما برجای بماند و در نتیجه ردیابی آن را توسط حسگرهای سامانه الکترو اپتیکال بسیار دشوار می سازد.  

دشوار ، اما نه کاملا غیر ممکن

نکته جالب دیگر ، سطح بالای تفکیک و بخش بخش بودن تجهیزات الکترونیکی و نرم افزاری RQ-170 بود . پهپاد Sentinel یک سامانه کاربری VX را با چهار رایانه مرکزی مستقل ویژه کنترل پرواز ، ناوبری ، حسگرها و لینک داده ها مورد استفاده قرار می دهد .  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
یک طرح تفضیلی از هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 ارائه شده توسط نیروی هوائی سپاه پاسداران    حاجی زاده گفت که Sentinel دارای دو بخش سخت افزاری است که هر دو رمز گذاری شده بودند . پس از رمز گشائی این دو سخت افزار، نیروی هوائی سپاه پاسداران توانست اطلاعات مربوط به 13 ماموریت عملیاتی این پرنده را بر فراز افغانستان ، پاکستان و ایران استخراج نماید . در جریان حمله کوماندوهای نیروی دریائی ایالات متحده به اقامتگاه رهبر شبکه القاعده در پاکستان در ماه مه سال 2011 موسوم به عملیات SEAL که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن گردید ، یک فروند از هواپیماهای بدون سرنشین RQ-170 نیز حضور داشت . در پایان نمایش سردار حاجی زاده گفت که کپی در ابعاد یک هفتم از این پهپاد ساخته شده که به پرواز درآمده است و نمونه هائی با ابعاد نصف ابعاد واقعی و در ابعاد واقعی کامل نیز تا پایان سال به پرواز درخواهند آمد. سردار همچنین فیلمی را از کپی ساخته شده از RQ-170 را نشان داد به دلایلی به رنگ سیاه درآمده بود .   [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
تصویر کپی سیاه رنگ از RQ-170    اینجا تردیدهائی مبنی کیفیت گونه های کپی شده توسط ایران در مقایسه با گونه آمریکائی اصل آن مطرح می گردد. برای نمونه ، کپی در اندازه واقعی ساخته شده از پهپاد RQ-170 که در نمایشگاه نشان داده شده بود دارای یک شکل دایره وار درست در داخل هواکش موتور ( احتمالا توربو جت ) می باشد . نخستین درس در طراحی های مخفی کاری این است که موتور نمی بایست مستقیما در معرض امواج جستجوگر راداری قرار بگیرد . یک ورودی هوای پنهانکار می بایست به شکل حرف S باشد تا موتور را از دید مستقیم دور نگهدارد . برای روشن تر شدن مطلب ، تصاویر زیادی موجود است که نشان می دهد که طراحی گونه اصلی آمریکائی RQ-170 فاقد ورودی هوای S شکل می باشد . اما ما تا حد اطمینان می دانیم که نمونه های کپی برداری شده ایرانی این مورد کلیدی را از قلم انداخته اند. با توجه به وضعیت ورودی هوا و پیدا بودن موتورها ، حتی اگر نمونه های ایرانی Sentinel طبق برنامه از پیش تعیین شده پرواز کنند ، احتمالا واقعا پنهانکار نخواهند بود. 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”