مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 14136
تاریخ عضویت: سه شنبه 26 آذر 1387, 4:20 pm
سپاس‌های ارسالی: 9202 بار
سپاس‌های دریافتی: 21186 بار
تماس:

مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط sinaset » دو شنبه 21 خرداد 1397, 10:17 am

نمک دریایی یکی از منابع غذایی دریایی و در عین حال منبع قابل توجهی از ذرات میکروپلاستیک‌ است.


 تصویر 

به گزارش ایسنا، یک کیلوگرم از نمک دریایی حاوی بیش از ۶۰۰ قطعه میکروپلاستیک است. در صورتیکه فرد روزانه حداکثر پنج گرم نمک مصرف کند حدود سه میکروپلاستیک در روز وارد بدن خود کرده است.

هر چند در مطالعات دیگر مقادیر مختلفی از میکروپلاستیک ها در نمک دریای پیدا شده که احتمالا به دلیل تفاوت در روش های تهیه آن است. به طور مثال در یک مطالعه تنها میکروفایبرها مورد بررسی قرار گرفته اند در حالیکه در بررسی دیگر تنها میکروپلاستیک‌های بزرگتر از ۲۰۰ میکرومتر مورد توجه بوده‌اند.

به رغم این یافته ها، در بررسی دیگری مشخص شد مقدار بیشتری از میکروپلاستیک های موجود در خوراکی های مصرفی از منابع غذایی غیر از منابع دریایی ناشی می‌شوند. محققان حتی در عسل نیز ذرات میکروپلاستیک را پیدا کرده اند.

به گفته محققان شاید یکی از بزرگترین منابع شناخته شده میکروپلاستیک ها، آب‌های بسته‌بندی شده باشد. محققان در بررسی روی انواع مختلف بطری های آب شیشه ای و پلاستیکی در بیشتر آنها ذرات میکروپلاستیک را پیدا کرده اند.

بطری های آب یک بار مصرف به ازای هر لیتر حاوی دو تا ۴۴ قطعه میکروپلاستیک هستند.

به گزارش ساینس الرت، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میکروپلاستیک های موجود در مواد غذایی می توانند حتی از گرد و غبار فضاهای سرپوشیده هم ناشی شوند.
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.

New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: شنبه 3 شهریور 1397, 9:36 am
سپاس‌های ارسالی: 5 بار

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط J7promghj » پنج شنبه 26 مهر 1397, 7:13 am

زمین جای زندگی کردن نیست
آلودگی ورش داشته

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 14136
تاریخ عضویت: سه شنبه 26 آذر 1387, 4:20 pm
سپاس‌های ارسالی: 9202 بار
سپاس‌های دریافتی: 21186 بار
تماس:

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط sinaset » پنج شنبه 26 مهر 1397, 9:11 am

سلام بر شما

بله شاید.ولی خود بشر بدین شکلش کرد! و البته خودشم اگر بخواد می تونه درستش کنه!

باتشکر.
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1018
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
سپاس‌های ارسالی: 1093 بار
سپاس‌های دریافتی: 571 بار

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط ho3ein2000 » پنج شنبه 26 مهر 1397, 9:45 am

با سلام
جدیدا اومدن یکسری کار هایی انجام دادن مثل تفکیک زباله از مبدا
کمپین های جمع آوری زباله از طبیعت راه انداختن که خیلی خوبه
بقیه جاهای کشور رو خبر ندارم ولی تو آذربایجان شرقی اکثر محل های طبیعی و خاص
عوارض ورودی میگیرن از 3 تومن تا 20 تومن یه کمی از این مبالغ رو صرف جمع آوری زباله های
گردشگران میکنند ولی متاسفانه هنوز طرح جامع و عملی برای پاکسازی دریا ها انجام ندادن
چون بنظر میاد هزینه این مورد خیلی گزاف خواهد بود
زندگی تو زمین هر لحظه داره سخت تر میشه چون هیچ گونه مواد غذایی کاملا سالمی
وجود نداره و از اون بدتر هوا هم داره روز به روز آلوده تر میشه
این زنگ خطر سال هاست به صدا در اومده

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 14136
تاریخ عضویت: سه شنبه 26 آذر 1387, 4:20 pm
سپاس‌های ارسالی: 9202 بار
سپاس‌های دریافتی: 21186 بار
تماس:

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط sinaset » پنج شنبه 26 مهر 1397, 9:49 am

سلام دوباره.

بنظر من که،مربوط به اصراف و زیاد رویی!

همین خودرو ها را ببینید! برای چه کارهای ضروری استفاده میشه؟! 

یا همین تلفن ها همراه! خوب سالی یک گوشی عوض میکند! چه خبره؟! 

و بی نهایت اصراف فراوان زیاد دیگر...

باتشکر.
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.

Captain
Captain
پست: 2557
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2643 بار
سپاس‌های دریافتی: 4941 بار

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط shafagh 2 » پنج شنبه 26 مهر 1397, 5:52 pm

البته دوده و كائوچوي جدا شده از لاستيك اتومبيل ها در خيابان ها نبايد فراموش شود.

شما بعد از مدتي مي بينيد لاستيك اتومبيل ها مستعمل شده و ديگر آج ندارند. خوب چند ميليون ماشين در همين تهران خودمان كه زندگي مي كنيم وجود دارد (البته بنده در شيراز زندگي ميكنم اما فرقي هم نمي كند چون همين جا هم هزاران ماشين وجود دارد).

ان آج ها چه شده اند؟

مسلما بصورت درات ريز از لاستيك جدا شده و در شهر و خيابان ها پراكنده شده اند. تا بحال انچه ما شنيديم همه در مورد كربن و گازهاي خارج شده از اگزوز اتومبيل هاست و اين اولين بار است كه من بفكر دوده و كائوچوي لاستيك ماشين ها افتادم.

فكر ميكنيد روزي چند كيلو از اين موادهاي لاستيك از اين همه ماشين جدا مي شود؟

فكر كنم قضيه تن باشد و نه كيلو. خوب اتومبيل هايي كه در خيابان تردد مي كنند اين ذرات را جدا شده را در هوا پراكنده مي كنند و به كربن و گازهاي اگزوز ماشين ها اضافه مي شود و بعد مي بينيم در وسط روز برج ميلاد در تهران ديده نمي شود.

بنده يك راه حلي در اين مورد دارم كه البته مقداري از اين الودگي ها را مي كاهد و ذرات را در مراكز شهرها جمع اوري مي كند اما راه حل اصلي استفاده كمتر از ماشين در مراكز شهرهاست.

بياييد از دوچرخه استفاده كنيم و حتي المقدور اتومبيل را كنار بگذاريم. فرهنگ استفاده از دوچرخه بايست در تهران و بعض شهرهاي ديگر گسترش يابد. هم ورزش مي كنيم و هم از هواي پاك استفاده مي كنيم. البته مسئولين محترم هم بايد زمينه سهولت اين امر را فراهم اورند و همچنين شهرداري و پليس محترم معبرهايي را براي عبور هزاران دوچرخه فراهم سازند.

بله، بجاي انكه هميشه پايتان روي پدال گاز و ترمز و كلاچ ماشين باشد با دوچرخه پا بزنيد تا هم ورزش كرده باشيد و هم هوايي شفاف و زلال داشته باشيد. در خيلي جاها و مواقع مي توان از دوچرخه استفاده كرد و البته استفاده از اتو مبيل هم بجاي خود.

متاسفانه پليس محترم يك برنامه ريزي كرد كه براي كم كردن الودگي هوا بود و ان حذف موتورسيكلت هاي روغن سوز بود كه در اين ميان موتورگازي با ان سيلندر كوچك و كم مصرفش منقرض شد. البته خذف موتور سيكلت هاي دنده اي روغن سوز كار درستي بود اما هيچگاه فكري به حال موتورگازي هاي سوپاپي نشد و ديگر هيچ وقت اصلا موتورگازي در شهرها ديده نشد بجز تعداد محدودي موتورگازي هاي پژو و براوو كه صاحبان انها با هزار زحمت انها را تا بحال حفظ كرده و استفاده مي كنند. موتورگازي وسيله محبوب من براي تردد و خريد و امثال اين كارهاست ولي كو؟ كجا بروم يك موتورگازي بخرم؟ فروشگاهي هست كه چنين موتورهايي داشته باشد؟

ما هي ماشين توليد مي كنيم و موتور ايده المان شده قارقارك هندا كه زير پاي بچه 12 ساله هم ديده مي شود كه در كوچه و خيابان ها گاز ميدهد و مانور ميدهد اما هيچ گاه برنامه و تبليغاتي براي گسترش فرهنگ دوچرخه و موتورگازي يا موتورهاي كم صدا و ارامش بخش و يا حتي بالاتر ازان موتورهاي گازي هاي الكتريكي نداشتيم.

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 7282
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6670 بار
سپاس‌های دریافتی: 12009 بار
تماس:

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط Mohammad 1985 » شنبه 28 مهر 1397, 7:37 pm

دوچرخه برای تهران خیلی جوابگو نیست ولی موتور برقی خوبه و بعد از اون هم 600 سال بعد از سایر نقاط دنیا در ایران هم خودرو برقی بیاد خوبه !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 7282
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6670 بار
سپاس‌های دریافتی: 12009 بار
تماس:

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط Mohammad 1985 » شنبه 28 مهر 1397, 7:43 pm

shafagh 2, بهتره به جای قارقارک هوندا از واژه سرطان سی جی 125 استفاده کنیم که به راحتی مچ خودروها رو در آلایندگی میخوابونه !
 
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

Captain
Captain
پست: 2557
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2643 بار
سپاس‌های دریافتی: 4941 بار

Re: مصرف سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی به همراه رژیم غذایی!

پست توسط shafagh 2 » یک شنبه 29 مهر 1397, 1:09 am

با عرض سلام

الان در چين كه تازه شانگهاي وسعت زيادي هم دارد از دوچرخه زياد استفاده مي شود و حتي دوچرخه هاي رايگان عمومي وجود دارد و لذا بعيد است در تهران كه امروزه شايد به همان اندازه شهرهاي چين شده باشد نتوان از دوچرخه استفاده كرد. البته بنده چند سالي است موفق نشده ام به تهران سفر كنم و  واقعا نمي دان شرائط انجا چطور است ولي حداقل مي توان در بيشتر معابر و حتي فواصل كوتاهتر از دو چرخه استفاده نمود.

مثلا بعض از ما عادت كرده ايم تا سوپري سر كوچه هم با ماشين برويم  و بر گرديم و چنين عادتي خوب نيست. دوچرخه مي تواند در اين موارد گزينه و جايگزين خوبي باشد. من حالا خيلي فكرم متمركز نيست كه در چه جاهايي مي توان زياد از اين وسيله نقليه استفاده كرد ولي بهر حال كاربردهاي متعددي دارد و ان بدليل سريع الاستفاده بودن ان است. چرخ هاي امروزي جعبه دنده دارند و بهمين دليل چه در خيابان هاي شيبدار و چه مسطح داراي فليكسبيليتي يا همان قابليت انطباق با شرايط معابر مختلف را دارند. 

البته امروزه تاير دوچرخه ها و بدنه انها ضخيم مي سازند كه براي ركاب زدن اسان خوب نيستند در حاليكه دوچرخه هاي قديمي تايرهايي نازك تر و بدنه هايي ظريف تر داشتند كه نرم و روان تر بودند. اساسا امروزه مي توان دوچرخه هاي هيبريدي ساخت كه هم با ركاب زدن و هم با نيروي باطري حركت كنند اما متاسفانه ما اثري از اين نواوري ها مشاهده نمي كنيم و كارمان شده دوچرخه هاي چيني فروختن يا توليد همان دوچرخه هاي رايج امروزي كه بنظر بنده سنگين هستند.

امروزه بجاي انكه جوان ما به فكر استفاده از دوچرخه باشد، اگر تقريبا خانواده اش پولدار است فكر سمند و پژو پارس و پرايد است و اگر پول كمتري داشته باشد فكر هونداي سنتي يا انواع اسپرت ان است كه با همان انجين هوندا ساخته مي شود. تنها تعدادي جوان دوستدار ورزش و يا با ذوق روي اور دوچرخه مي شوند. و بهر حال ما بدجوري ماشيني شده ايم.

هوندا ها تخته گاز مي روند و با ان صداي انكرالاصواتشان اعصاب مردم را خرد مي كنند و يا با مانورهاي مختلف يا عبورهاي خلاف جهت در خيابان ها و پياده روها اشخاص را بوحشت مي اندازند. يكي دو روزي ماموران محترم پليس در بعض معابر مي ايستند و تعدادي از انها را كه گواهينامه ندارند و يا تخلف مي كنند ميگيرند و اعمال قانون مي كنند اما چند روز بعد اوضاع به همان وضع قبلي بر ميگردد. بنظر من يا بايد توليد هوندا متوقف شود يا همين مهندسيني كه در كارخانه هستند اگزوزي طراحي كنند كه كم صدا و خفه كار كند تا اعصاب مردم كوچه و خيابان بهم نريزد. علاوه براين مورد پليس بايد عرصه را بر موتور سواران بي گواهينامه مخصوصا نوجوانان بي تجربه اي كه توسط همين موتورها به خود و ديگران ضرر مي رسانند سخت كند اين نظارت قانوني دائمي باشد. 

باور كنيد همين امروز من بعد از چندين ماه براي انجام كاري رفتم طرف هاي بازار وكيل. اتومبيل پژو 206 نو ام را يكجا پارك كردم و در پياده رو خيابان بازار وكيل كه البته زادگاه و محل رشد كودكيم همان جا بود راه افتادم و با ديدن ان مناظر ان دوران خوش كودكي و دوستان قديمم  را مرور مي كردم و در ان روياها غوطه ور بودم اما مگر اين موتورهاي لعنتي هوندا مي گذاشتند راحت باشم، مرتب از در پياده رو انهم با سرعت تردد مي كردند و هي مجبور ميشدم  از سر راه انها كنار بروم. باور بفرماييد تا از محله ميدان مولا تا بازار راه ميرفتم چهل پنجاه تا موتوري سريع السير بدون انكه بوق بزنند يا رحمي به افراد پياده بكنند در پياده رو در تردد بودند.

اخر اين چه وضع و اوضاعي است؟ قضيه طوري شده كه اين اوضاع براي مردم و عابران پياده در پياده روها هم عادي شده. موتور سوارها از ان طرف نمي ترسند و اين بندگان خدا هم از اين طرف و بالاخره يكجوري با قضايا كنار امده اند.

اتفاقا يكي دونفر توريست خارجي را هم در پياده رو ديدم كه ضمن راه رفتن داشتند مغازه ها را تماشا مي كردند. بيچاره مرد خارجي گاهي چشمش از وحشت اين موتوري ها گرد مي شد و خانم اش را از سر راه انها كنار مي كشيد. ايا اين وضعيت خوب است؟ يك عدد پليس انجا نبود كه جلو انها را بگيرد و بگويد:" اخه بني بشر پياده رو جاي عبور قطار موتور سيكلت است؟" 

بهمين دليل است كه ادم از موتور سيكلت هندا بيزار مي شود در انحال كه من خودم موتور سوار كوهستان و كوه و كوتل بودم. باور بفرماييد با يك موتور ياماها (انهم نه نوع كراس اش ) ميرفتم نوك كوهايي كه در حوالي دروازه قران است روي تاج كوه بسرعت ميراندم، چرخ ميزدم ، گرد و خاك ميكردم و ترسي هم نداشتم اما از همان دوران جوانتري شرم داشتم باعث ناراحتي و وحشت مردم در خيابان ها و پياده روها شوم و به انها احترام مي گذاشتم و هيچگاه چنين رفتارهايي نداشتم.

خيلي ببخشيد از اينكه از اختصار كلام بيرون رفتم و زياد حرف زدم عذر خواهي ميكنم


 

ارسال پست

بازگشت به “انجمن علم و فناوري”