هنوز نمی توانم ببینمش .!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1277
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 465 بار
سپاس‌های دریافتی: 9152 بار

هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط abdolmahdi » شنبه 23 تیر 1397, 2:08 pm

هنوز نمی توانم ببینمش !
خدمه F-14 ایران در جریان جنگ
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
مراسم تحویل نخستین جنگنده F-14 به نیروی هوائی ارتش (شاهنشاهی)
در جریان 8 سال جنگ بین ایران و عراق در دهه 1980 ، یک هواپیمای ساخت بلوک غرب توانست خودش را فراتر از هرگونه تصوری معرفی نماید . هواپیمای F-14 Tomcat ساخت گرومن که توسط آخرین شاه ایران در دهه 1970 خریداری شد ، بار اصلی درگیری های هوائی در جریان جنگ را بر دوش کشید . شاه ایران خرید جنگنده های F-14 را به طور همزمان اقدامی بازدارنده بر ضد هواپیماهای شناسائی MiG-25 ساخت شوروی که به طور مداوم حریم هوائی ایران را نقض می کردند و نیز نیروی هوائی رو به رشد عراق می دانست . گزارش شده که در جریان جنگ با ایران ، بیش از 160 جت جنگنده عراقی طعمه هواپیمای F-14 و سلاح مرگبار آن موشک برد بلند هوا به هوای AIM-54A Phoenix گردیدند . من ( Kash Ryan ) در کتاب جدید خودم به نام خاطرات جنگی خلبانان نیروی هوائی ایران ، نمونه های دسته اولی را از اینگونه درگیری ها را جمع آوری کرده ام . در اینجا ما یک داستان را از قول سروان پرویز مرادی افسر رادار جنگنده F-14 برایتان بازگو می کنیم :
ما از پایگاه هشتم شکاری اصفهان و با کد شناسائی دراگون 5 به پرواز درآمدیم تا به خلبانی سرگرد امیر اصلانی گشتزنی هوائی روزانه را برفراز تاسیسات نفتی در نزدیکی جزیره خارک انجام دهیم . ما با تعیین مسیر توسط کنترلرهای رادار زمینی به انتظار هواپیماهای متجاوز دشمن می ماندیم . اکثر اوقات گشتزنی هوائی ما به شکل یک مثلث انجام می شد که نوک آن به سمت خاک خودمان و دو ضلع دیگر آن به سمت خاک دشمن می بود. این تاکتیک می توانست کمک کند تا از راهنمائی بهتر رادار بهره مند شویم و نیز زمان بیشتری را برای ردیابی هواپیماهای متجاوز دشمن در اختیار داشته باشیم .از پایگاه هشتم شکاری اصفهان ما
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
خلبان شماره 2 مرادی و شماره 33 امیر اصلانی
یکبار پس از انجام یک گردش 90 درجه در پایان نخستین دور گشتزنی ، رادار بوشهر به ما اخطار داد که هواپیمای دشمن دقیقا در پشت سر ما قرار دارد . بلافاصله پس سوزها را روشن کردیم و با گردش تندی به چپ روبروی دشمن سمت گرفتیم . من شروع به جستجوی آسمان با تجهیزات الکترونیک و اسکن صفحه رادار با هدف تعیین موقعیت هواپیمای دشمن نمودم . اندکی پس از چرخش ما به سمت چپ ، توانستم یک جت عراقی را بر روی نمایشگر تاکتیکی خود پیدا کنم . به محض آنکه بر روی آن قفل کردم ، جت عراقی خیلی سریع به درون خاک عراق بازگشت . این عمل یکبار دیگر هم تکرار شد . 
هنگامیکه ما متوجه شدیم خلبان عراقی با سامانه SIGINT/ELINT به صحبت های ما با کنترلرهای رادار زمینی گوش می دهد ، به نظرم رسید نقشه ای بکشم تا خلبان جنگنده عراقی دیگر را فریب دهم . از طریق سامانه مکالمه داخلی به سرگرد اصلانی نقشه ام اطلاع دادم . به او گفتم : قربان ، نقشه ای دارم . ما پیام های هشدار کنترلرهای رادار زمینی را نشنیده می گیریم و با تاخیر بیشتری به سمت جنگنده های دشمن گردش می کنیم تا دشمن مسافت بیشتری را به سمت جزایر ما طی کند . از حالا به بعد هم من با کنترلرهای رادار زمینی خودمان صحبت می کنم .  
سرگرد اصلانی با درخواست من موافقت کرد و صفحه سوئیچ موشک های من را باز کرد . ما یکبار دیگر گردش معمول خود را به درون مثلث تاکتیکی انجام دادیم و به سمت پایگاه بازگشتیم . کنترلر رادار که از نقشه ما آگاه نبود دچار وحشت شد .... دراگون 5 جنگنده دشمن درست پشت سر شماست . 270 درجه برگرد همین حالا !  من ساکت باقی ماندم . چند ثانیه گذشت و یکبار دیگر کنترلر رادار مضطربانه همان اخطار را تکرار کرد . دراگون 5 شما را تعقیب می کنند . همین حالا 270 درجه گردش کن ! ما باز هم ساکت باقی ماندیم  . اخطارها باز هم ادامه داشت :دراگون 5 صدای من را می شنوی ؟ جت دشمن دقیقا پشت سر شماست . خطر نزدیک است . همین حالا 270 درجه گردش کن ! 
البته هشدارهای کنترلر رادار خیلی مفید بود. اخطارهای پی در پی او به ما کمک می کرد تا بتوانیم موقعیت احتمالی هواپیمای متجاوز را تخمین بزنیم که اکنون دیگر به امید شکار ما وارد عمق خاک ایران شده بود. لحظاتی بعد و در حالیکه ما سکوت رادیوئی خود را همچنان حفظ کرده بودیم به سرگرد اصلانی گفتم : حالا ! او نیز بلافاصله پس سوز را روشن کرد و خیلی سریع به سمت هواپیمای دشمن گردش نمود و دوئل هوائی را آغاز کرد . با وجود آنکه من می توانستم هواپیمای دشمن را ببینم اما در رادیو طوری صحبت کردم که همه صدایم را بشنوند : من نمی توانم دشمن متجاوز رو ببینم . او کجاست ؟  افسر رادار به من آخرین اطلاعات راداری را داد . یکبار دیگر گفتم : من هنوز نمی توانم ببینمش ! حالا دیگر کنترلر مضطرب و هراسان رادار التماس می کرد که فرار کنیم !
نقشه ام گرفته بود . ظاهرا خلبان عراقی که فکر می کرد ما واقعا او را نمی بینم نزدیکتر آمده بود و حالا در دام افتاده بود. او یا فکر کرده بود که رادار ما دچار نقص فنی شده یا کاملا احمق بود . اما دیگر دیر شده بود . من کاملا می توانستم او را در صفحه رادار خودم ببینم . او هیچ شانسی نداشت . من یک قفل راداری سریع بر روی او انجام دادم و خلبان من سرگرد اصلانی او را شکار کرد . در آن لحظات رادار زمینی هنوز با فریاد از ما می خواست تا درگیر نشویم و باز گردیم .  
موشک ما هواپیمای دشمن را که به طرفمان می آمد مورد اصابت قرار داد و من در رادیو فریاد زدم : هواپیمای دشمن نابود شد ! زنده باد ایران ! برای یک دقیقه سکوت مرگباری در رادیو برقرار شده بود ولی پس از آن ما می توانستیم صدای تشویق و دست زدن کنترلرهای زمینی رادار را که سرنگونی هواپیمای دشمن را تائید کرده بودند بشنویم . این دیوانگی محض بود.
 
توضیحات مترجم: مشتاق بودم بدانم هواپیمای سرنگون شده عراقی از چه نوع جنگنده ای بوده است . در جستجوهای خود با توجه به نام خلبان امیر اصلانی به دو نتیجه متفاوت رسیدم که البته هیچکدام هواپیمای موضوع این مقاله نیست . اگر اساتید و دوستان اطلاعاتی دارند بفرمایند تا استفاده کنیم .
  1. دوربردترین شکار هوایی جهان توسط تامکت ایرانی و به وسیلة موشک فونیکس به خلبانی امیر اصلانی: هدف قرار دادن میراژ عراقی از فاصله ۱۵۰ کیلومتری . (این جنگنده نمی تواند هواپیمای مورد نظر ما بوده باشد چرا که از فاصله 150 کیلومتری ساقط شده در حالیکه طبق خاطرات سروان پرویز مرادی هواپیمای عراقی در فاصله بسیار نزدیکی به F-14 ایرانی پرواز می کرد . )
 
  1. شکار ۳ میراژ اف۱ در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی امیراصلانی در یکم اسفند ۶۵ : (موضوع مقاله ما سرنگونی تنها یک جنگنده عراقی است در حالیکه در اینجا صحبت سرنگونی از 3 فروند میراژ شده است ) .
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
آخرین ويرايش توسط 1 on abdolmahdi, ويرايش شده در 0.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

New Member
پست: 17
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 شهریور 1395, 11:26 am
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط reza128128 » شنبه 23 تیر 1397, 9:00 pm

اف 14 در جنگ ایران و عراق کلا با جنگنده های نسل دوم و سوم درگیر بود و هرگز با یک جنگنده هم نسل خودش برخورد نداشت. اگر با رقیب هم نسل خودش از شرق یعنی میگ 31 جدال می داشت آنوقت می شد در مورد کارایی و عملکردش با دقت قضاوت و تحلیل نمود.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1623
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14350 بار
سپاس‌های دریافتی: 14921 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط oweiys » یک شنبه 24 تیر 1397, 12:11 am

reza128128 نوشته شده:
شنبه 23 تیر 1397, 9:00 pm
اف 14 در جنگ ایران و عراق کلا با جنگنده های نسل دوم و سوم درگیر بود و هرگز با یک جنگنده هم نسل خودش برخورد نداشت. اگر با رقیب هم نسل خودش از شرق یعنی میگ 31 جدال می داشت آنوقت می شد در مورد کارایی و عملکردش با دقت قضاوت و تحلیل نمود.

سلام

اگر شکار میراژ 5 مصر سال 64 صحت داشته باشد؛ میشد عنوان یک نمونه مطرح باشه.

abdolmahdi عزیز آقای moh-597 شکار از فاصله 150 کیلومتری و شکار میراژها در یک روز رو به طور تلویحی تکذیب کردن:

f14-t60726.html#

عکس ابتدایی رو دیدم یاد این افتادم اگه اف 15 انتخاب میشد چی می شد...
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1277
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 465 بار
سپاس‌های دریافتی: 9152 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 24 تیر 1397, 8:35 am

oweiys نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 12:11 am
reza128128 نوشته شده:
شنبه 23 تیر 1397, 9:00 pm
اف 14 در جنگ ایران و عراق کلا با جنگنده های نسل دوم و سوم درگیر بود و هرگز با یک جنگنده هم نسل خودش برخورد نداشت. اگر با رقیب هم نسل خودش از شرق یعنی میگ 31 جدال می داشت آنوقت می شد در مورد کارایی و عملکردش با دقت قضاوت و تحلیل نمود.

سلام

اگر شکار میراژ 5 مصر سال 64 صحت داشته باشد؛ میشد عنوان یک نمونه مطرح باشه.

abdolmahdi عزیز آقای moh-597 شکار از فاصله 150 کیلومتری و شکار میراژها در یک روز رو به طور تلویحی تکذیب کردن:

f14-t60726.html#

عکس ابتدایی رو دیدم یاد این افتادم اگه اف 15 انتخاب میشد چی می شد... 

سلام علیکم و رحمه الله 

جنگنده Mirage-5 بر خلاف نامش چندان برتری بر Mirage F-1 ندارد . در ماه های پایانی جنگ ، هواپیماهای F-14 ایرانی در برابر میراژهای عراقی واقعا کم آورده بودند . 

شکار از فاصله 150 کیلومتری ممکن است صحیح نباشد اما شکار سه Mirage  در یک روز به تائید رسیده اما نام خلبانش را نمی دانم. به هر حال در مورد تعیین نوع جنگنده سرنگون شده در این مقاله امیدوارم جناب کیوان بتوانند کمکی بفرمایند. 

موفق و پیروز باشید . 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 24
تاریخ عضویت: شنبه 23 بهمن 1395, 1:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 61 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط h.irani » یک شنبه 24 تیر 1397, 11:49 am

abdolmahdi نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 8:35 am
oweiys نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 12:11 am
reza128128 نوشته شده:
شنبه 23 تیر 1397, 9:00 pm
اف 14 در جنگ ایران و عراق کلا با جنگنده های نسل دوم و سوم درگیر بود و هرگز با یک جنگنده هم نسل خودش برخورد نداشت. اگر با رقیب هم نسل خودش از شرق یعنی میگ 31 جدال می داشت آنوقت می شد در مورد کارایی و عملکردش با دقت قضاوت و تحلیل نمود.

سلام

اگر شکار میراژ 5 مصر سال 64 صحت داشته باشد؛ میشد عنوان یک نمونه مطرح باشه.

abdolmahdi عزیز آقای moh-597 شکار از فاصله 150 کیلومتری و شکار میراژها در یک روز رو به طور تلویحی تکذیب کردن:

f14-t60726.html#

عکس ابتدایی رو دیدم یاد این افتادم اگه اف 15 انتخاب میشد چی می شد...  

سلام علیکم و رحمه الله 

جنگنده Mirage-5 بر خلاف نامش چندان برتری بر Mirage F-1 ندارد . در ماه های پایانی جنگ ، هواپیماهای F-14 ایرانی در برابر میراژهای عراقی واقعا کم آورده بودند . 

شکار از فاصله 150 کیلومتری ممکن است صحیح نباشد اما شکار سه Mirage  در یک روز به تائید رسیده اما نام خلبانش را نمی دانم. به هر حال در مورد تعیین نوع جنگنده سرنگون شده در این مقاله امیدوارم جناب کیوان بتوانند کمکی بفرمایند. 

موفق و پیروز باشید .  
با سلام
جناب عادلي به همراه جناب مسبوق با شليك يك موشك فونيكس 3 هواپيماي دشمن را سرنگون كرده اند ولي نمي دانم اين 3 ميراژ بودند يا نوع ديگر. اما در خصوص اطلاعات اغراق شده در خصوص هواپيماي تامكت به عقيده بنده كليه داستانها زير سر جناب كوپر و بيشاپ مي باشد كه بدون تحقيق كافي در خصوص مطالبي كه مي شنوند تمام آنها را در قالب كتاب- آنهم در زماني كه به علت فقدان سيستمهاي اطلاع رساني هرگونه اطلاعاتي از اين دست به سرعت پذيرش مي شد- منتشر نمودند و دوستان هم بدون بررسي كافي آنها را در حجم انبوه در اينترنت تكثير كردند.
 
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1277
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 465 بار
سپاس‌های دریافتی: 9152 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 24 تیر 1397, 1:23 pm

h.irani نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 11:49 am
abdolmahdi نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 8:35 am
oweiys نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 12:11 am
سلام

اگر شکار میراژ 5 مصر سال 64 صحت داشته باشد؛ میشد عنوان یک نمونه مطرح باشه.

abdolmahdi عزیز آقای moh-597 شکار از فاصله 150 کیلومتری و شکار میراژها در یک روز رو به طور تلویحی تکذیب کردن:

f14-t60726.html#

عکس ابتدایی رو دیدم یاد این افتادم اگه اف 15 انتخاب میشد چی می شد...  

سلام علیکم و رحمه الله 

جنگنده Mirage-5 بر خلاف نامش چندان برتری بر Mirage F-1 ندارد . در ماه های پایانی جنگ ، هواپیماهای F-14 ایرانی در برابر میراژهای عراقی واقعا کم آورده بودند . 

شکار از فاصله 150 کیلومتری ممکن است صحیح نباشد اما شکار سه Mirage  در یک روز به تائید رسیده اما نام خلبانش را نمی دانم. به هر حال در مورد تعیین نوع جنگنده سرنگون شده در این مقاله امیدوارم جناب کیوان بتوانند کمکی بفرمایند. 

موفق و پیروز باشید .    
با سلام
جناب عادلي به همراه جناب مسبوق با شليك يك موشك فونيكس 3 هواپيماي دشمن را سرنگون كرده اند ولي نمي دانم اين 3 ميراژ بودند يا نوع ديگر. اما در خصوص اطلاعات اغراق شده در خصوص هواپيماي تامكت به عقيده بنده كليه داستانها زير سر جناب كوپر و بيشاپ مي باشد كه بدون تحقيق كافي در خصوص مطالبي كه مي شنوند تمام آنها را در قالب كتاب- آنهم در زماني كه به علت فقدان سيستمهاي اطلاع رساني هرگونه اطلاعاتي از اين دست به سرعت پذيرش مي شد- منتشر نمودند و دوستان هم بدون بررسي كافي آنها را در حجم انبوه در اينترنت تكثير كردند. 
سلام علیکم

یک مورد داریم که با شلیک یک تیر موشک فونیکس 3 فروند Mig-23 سرنگون شدند به این شکل که موشک به هواپیمای وسطی اصابت نمود و دو هواپیمای دیگر هم به دلایلی ( اصابت ترکش موشک یا قطعات هواپیمای انهدامی ( و به گمان خودم ترس خلبانان و اجکت آنها )) سرنگون شدند . اما مورد دیگری هم داریم که در خلیج فارس صورت گرفت و یک F-14 در دو سورتی پرواز توانست سه فروند میراژ را به زیر بکشد . احتمالا منظور جناب ایرانی همان سه فروند Mig-23 می باشد . از مشارکت همه دوستان سپاسگذارم و همچنان منتظرم تا عزیزان در صورت امکان نوع جنگنده سرنگون شده عراقی موضوع مقاله را روشن فرمایند . :razz:  
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

New Member
پست: 17
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 شهریور 1395, 11:26 am
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط reza128128 » یک شنبه 24 تیر 1397, 3:40 pm

موضوع این نیست که اف 14 توانسته در یک روز یا در یک شلیک چنین یا چنان کند موضوع این است که آیا همین کار را با یک جنگنده هم نسل خودش مثل میگ 31 هم می توانست بدون تلفات انجام دهد؟

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1277
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 465 بار
سپاس‌های دریافتی: 9152 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 24 تیر 1397, 4:04 pm

reza128128 نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 3:40 pm
موضوع این نیست که اف 14 توانسته در یک روز یا در یک شلیک چنین یا چنان کند موضوع این است که آیا همین کار را با یک جنگنده هم نسل خودش مثل میگ 31 هم می توانست بدون تلفات انجام دهد؟

سلام علیکم 
واضح است که نمی توانست . به نظر می رسد این جنگنده برای نبردهای راه دور مناسبتر باشد چرا که هواپیماهای F-14 ایرانی در نبردهای نزدیک هوائی با میگ های 21 و 23 دچار تلفات شدند و درگیری با جنگنده ای همطراز مثل Mig-31 قطعا تلفات بیشتری را برای F-14 بدنبال داشت .  مخصوصا گونه A که در اختیار ایران است دارای اشکالاتی در موتور بود که گاهی بدون درگیری موجب از دست رفتن هواپیما می شد. 
:razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1277
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 465 بار
سپاس‌های دریافتی: 9152 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 24 تیر 1397, 4:09 pm

oweiys نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 12:11 am
reza128128 نوشته شده:
شنبه 23 تیر 1397, 9:00 pm
اف 14 در جنگ ایران و عراق کلا با جنگنده های نسل دوم و سوم درگیر بود و هرگز با یک جنگنده هم نسل خودش برخورد نداشت. اگر با رقیب هم نسل خودش از شرق یعنی میگ 31 جدال می داشت آنوقت می شد در مورد کارایی و عملکردش با دقت قضاوت و تحلیل نمود.

سلام

اگر شکار میراژ 5 مصر سال 64 صحت داشته باشد؛ میشد عنوان یک نمونه مطرح باشه.

abdolmahdi عزیز آقای moh-597 شکار از فاصله 150 کیلومتری و شکار میراژها در یک روز رو به طور تلویحی تکذیب کردن:

f14-t60726.html#

عکس ابتدایی رو دیدم یاد این افتادم اگه اف 15 انتخاب میشد چی می شد... 
سلام علیکم یک فروند جنگنده Mirage 5-SDE نیروی هوائی مصر را در یکی از پایگاه های هوائی عراق مشاهده می فرمائید که وظیفه انجام عملیات ویژه جنگ الکترونیک را بر ضد نیروهای ایرانی در بندر فاو در سال 1986 را بر عهده داشته است . دقت بفرمائید که آرم نیروی هوائی مصر از روی بدنه این جنگنده حذف شده است . بر اساس گزارشات موجود یکی از این جنگنده ها توسط یک فروند F-14 ایرانی مورد اصابت قرار گرفته و سرنگون شد.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

New Member
پست: 17
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 شهریور 1395, 11:26 am
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط reza128128 » یک شنبه 24 تیر 1397, 4:55 pm

abdolmahdi نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 4:09 pm
oweiys نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 12:11 am
reza128128 نوشته شده:
شنبه 23 تیر 1397, 9:00 pm
اف 14 در جنگ ایران و عراق کلا با جنگنده های نسل دوم و سوم درگیر بود و هرگز با یک جنگنده هم نسل خودش برخورد نداشت. اگر با رقیب هم نسل خودش از شرق یعنی میگ 31 جدال می داشت آنوقت می شد در مورد کارایی و عملکردش با دقت قضاوت و تحلیل نمود.

سلام

اگر شکار میراژ 5 مصر سال 64 صحت داشته باشد؛ میشد عنوان یک نمونه مطرح باشه.

abdolmahdi عزیز آقای moh-597 شکار از فاصله 150 کیلومتری و شکار میراژها در یک روز رو به طور تلویحی تکذیب کردن:

f14-t60726.html#

عکس ابتدایی رو دیدم یاد این افتادم اگه اف 15 انتخاب میشد چی می شد...  
سلام علیکم    فروند جنگنده Mirage 5-SDE نیروی هوائی مصر را در یکی از پایگاه های هوائی عراق مشاهده می فرمائید که وظیفه انجام عملیات ویژه جنگ الکترونیک را بر ضد نیروهای ایرانی در بندر فاو در سال 1986 را بر عهده داشته است . دقت بفرمائید که آرم نیروی هوائی مصر از روی بدنه این جنگنده حذف شده است . بر اساس گزارشات موجود یکی از این جنگنده ها توسط یک فروند F-14 ایرانی مورد اصابت قرار گرفته و سرنگون شد.   
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 


 
 
[font]میراژ 5 گونه تهاجمی میراژ 3 است و از نسل سوم ضمنا قابلیت رهگیری کمی داره هرچند که غلاف های جنگ الکترونیک رو حمل میکنه. اگر میراژ رو بخوایم مثال بزنیم میراژ 2000 هم نسل اف 14 است. 

 

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1623
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14350 بار
سپاس‌های دریافتی: 14921 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط oweiys » یک شنبه 24 تیر 1397, 6:52 pm

reza128128 نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 4:55 pm
میراژ 5 گونه تهاجمی میراژ 3 است و از نسل سوم ضمنا قابلیت رهگیری کمی داره هرچند که غلاف های جنگ الکترونیک رو حمل میکنه. اگر میراژ رو بخوایم مثال بزنیم میراژ 2000 هم نسل اف 14 است.   
 
kayvan6079: بنابر گواهی تاریخ و با دانسته های امروزمان می دانیم که ادعای حضور میراژ 5 های مصری در ایام جنگ در خدمت عراق صحت نداشته است!:

نسخه اصلی عکس مورد ادعا:

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


topic-t69636.html
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1277
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 465 بار
سپاس‌های دریافتی: 9152 بار

Re: هنوز نمی توانم ببینمش .!

پست توسط abdolmahdi » دو شنبه 25 تیر 1397, 8:44 am

oweiys نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 6:52 pm
reza128128 نوشته شده:
یک شنبه 24 تیر 1397, 4:55 pm
میراژ 5 گونه تهاجمی میراژ 3 است و از نسل سوم ضمنا قابلیت رهگیری کمی داره هرچند که غلاف های جنگ الکترونیک رو حمل میکنه. اگر میراژ رو بخوایم مثال بزنیم میراژ 2000 هم نسل اف 14 است.   
     
   :    گواهی تاریخ و با دانسته های امروزمان می دانیم که ادعای حضور میراژ 5 های مصری در ایام جنگ در خدمت عراق صحت نداشته است!:

نسخه اصلی عکس مورد ادعا: 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

topic-t69636.html

احسنت  :smile: 

این تصویر از سایتی برداشته شده که مدعی است تصویر مربوط به یکی از کتابهای تام کوپر و فرزاد بیشاپ است و شما می دانید که آقایان کوپر و بیشاپ در مورد نبردهای هوائی ایران و عراق مطالب و نوشته های زیادی داشته اند هرچند صحت اطلاعات این آقایان نفر از سوی برخی دوستان مورد تردید است . مشارکت دوستان در مباحث واقعا مفید و آموزنده است .  :razz:


 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”