چگونه با خشم و درد سازگار شویم؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت و روان به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: Dr.Akhavan, mahshid-banoo, شوراي نظارت

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 486
تاریخ عضویت: جمعه 27 مرداد 1385, 3:58 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 4870 بار
سپاس‌های دریافتی: 2877 بار

چگونه با خشم و درد سازگار شویم؟

پست توسط mahshid-banoo » دو شنبه 25 تیر 1397, 11:32 pm

 
 
وقتی که خشمی وجود دارد، دردی زیر آن پنهان شده است. 
- اکهارت تول

اکثریت ما به سهم خودمان خشم و درد را تجربه کرده ایم، تعدادی مان بیش از دیگران. اما آیا هیچ وقت در بحبوحه خشمتان توقف کرده اید و به این مسئله فکر کرده اید که زیر این همه خشم چیست؟ دلیل ریشه ای آن چیست؟ در بسیاری از موارد احتمالاً تشخیص علت هیجان یا شناخت علت دقیق آن مشکل است. تمام چیزی که می دانید این است که انگار دارید منفجر می شوید، چیزی خوب پیش نمی رود و به نظر 
می آید که نمی توانید از آن عبور کنید. گاهی اوقات این بدان معناست که خرابکاری کلامی کنید یا رفتارهای ناسالمی انجام دهید، مانند نوشیدن زیاد، خوردن وسواس گونه، پرداختن به رفتار جنسی پرخطر و بی قید و بند. در بالاترین حد، ممکن است حتی به خودتان یا دیگران به لحاظ هیجانی آسیب برسانید، در حالیکه کمی توجه و آگاهی به خود و تعدادی از راهبردهای سازگاری ممکن است کمک کند که آن روز را از دست ندهید. 
کمی آزادی عمل به خودتان بدهید.
اول، کمی آزادی عمل به خودتان بدهید. تشخیص دهید که علت این خشم چیست و به خودتان فرصت درک عامل پشت آن را بدهید. این بدین معنا است که می توانید سر دیگران فریاد نکشید، یا اشیا را پرت نکنید، یا به طور عمدی کار خودتان یا دیگران را خراب نکنید یا نسبت به تلاش های خودتان بیش از حد انتقادگر نباشید. این بدان معناست که می توانید دکمه توقف خشمتان را فشار دهید و دلایل منطقی تری را برای آن پیدا کنید و بعد تعدادی راهبرد سازگاری برای غلبه بر خشم و ادامه زندگیتان به کار گیرید. 
دلیل احتمالی را بیابید.

تصویر


برای مثال، ممکن است به علت موفقیت دیگران عصبانی باشید. زیرا خشم و حسادتتان ممکن است این درد باشد که قادر به حمایت کافی از عزیزانتان نیستید زیرا فاقد ابزارهای ضروری هستید، ترکیبی از فقدان و شرایط یا دلایل دیگری که نمی توانید به اندازه فردی که از او عصبانی هستید موفق عمل کنید. عصبانیت تان از او به اندازه عصبانیت تان از خودتان نیست. دلیل ریشه ای در اینجا، دردی است که از احساس ناکافی بودن، شکست، ناتوانی در دنبال کردن چیزی تا به آخر یا هر عامل دیگری ناشی می شود. با شناخت درد زیر خشم، 
می توانید برنامه یا راهکاری را پیدا کنید که در رد شدن از آن خشم و درد و تبدیل آن به عملی اثربخش تر کمک تان کند. آیا فایده ای دارد؟
قطعاً بله، همانطور که درد بدنی به علت پزشکی زیرین آن بستگی دارد. اگرچه ممکن است از اینکه عصبانی هستید احساس درد کنید، اما درد علت خشمتان نیست. خشم و درد همچنان شانه به شانه هم حرکت 
می کنند. یادگیری چگونگی مواجهه با آن و مدیریت هر دوی اینها برای زندگی سالم، شاد، مولد و خودکارآمد ضروری است. راهبردهای سازگاری متنوعی را بکار گیرید.
چگونه این را انجام دهید؟ راهبردهای سازگاری متنوعی وجود دارد. 
همواره توصیه شده است که برای رد مشکل پزشکی احتمالی یا درمان مشکلی که تشخیص داده شده، سراغ پزشک بروید.
- تکنیک های کاهش استرس را یاد بگیرید و تمرین کنید، شامل مراقبه، یوگا، تمرین های تنفس عمیق، 
تمرین های بدنی، پیاده روی در طبیعت، خواندن کتابی لذت بخش، وقت گذرانی با دوستان یا شریک عاطفی.
_ با یک دوست، عشقتان یا عضوی از خانواده حرف بزنید و از او برای کار کردن روی خشم و دردتان تقاضای کمک و حمایت کنید. از این مسئله شگفت زده خواهید شد که چقدر دیگران مراقب و متوجه شما هستند زمانی که تقاضای کمک می کنید. زمانی که دیگران درخواست کمک می کنند آماده جبران باشید. 
قبل از حرف زدن، فکر کنید. به تأخیر انداختن پاسخ به شما زمان کافی برای سنجیدن چیزی که می خواهید بگویید را می دهد، و شما را از اشتباهی بزرگ به خاطر گفتن چیزی نامتناسب و پیامدهای ماندگار آن دور می کند. این تکنیک را هرجا و هر زمانی که چیزی به ذهنتان می رسد، استفاده کنید. مثال های پاسخ های نامتناسب عبارت است از: فحش دادن یا تنه زدن به راننده ای بی توجه یا بی ملاحظه، زیر لب گفتن ها و غرغر کردن به رئیس یا همکارتان و برگرداندن خشمتان به شریک عشقی و اعضای خانواده تان و فرستادن پیام یا ایمیلی گستاخانه. 
روی بهبود رژیم تان کار کنید که غذاهای سالمی را شامل شود.
از اینکه نیاز به مایعاتتان تأمین شده، مطمئن شوید. بدنتان به مایعات برای سلامت و عملکرد بهینه نیاز دارد. 
مغزتان را با پازل های چالش برانگیز، بازی های لغات، پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای مشکلات هر روزه تان تحریک کنید.
برای تمام خوبی هایی که دارید، قدردان باشید. قدردانی یکی از هیجانات زندگی بخش است.
تجاربتان را با دیگران به اشتراک بگذارید تا بتوانند از اندوخته خرد شما نفعی ببرند. 
غالباً بخندید. خنده رایگان است و مقادیر مناسبی اندورفین تولید می کند و به لحاظ شیمیایی باعث احساس خوبی در بدن می شود.
خواب شبانه خوبی داشته باشید.
با دعا روح معنوی تان را تقویت کنید.
برای ایجاد تعادل در زندگی تان بکوشید: در خانه، کار، با دوستان، همسایگان و آشنایانتان.
وقتی که می خواهید ریلکس کنید عوامل حواس پرتی تان حذف کنید. زمان استفاده از تکنولوژی را کاهش دهید تا مغزتان رها شود و حیات دوباره یابد. این به نوبه خود باعث کاهش استرس می شود.
دوست، همکار و همسایه خوبی باشید. 
لیست اهدافی که می خواهید تعقیب کنید را درست کنید و برای رسیدن به تک تک شان تلاش کنید.
رویایی بزرگ داشته باشید. فکر کردن در مورد آیتم های لیست آرزوهایتان چیز فوق العاده ای است. اگر چیزی را قویاً بخواهید، می توانید راهی برای آن پیدا کنید حتی ناقص. اگر خشم سمی تان ادامه یافته و به بخش های دیگر زندگی تان سرایت کرده و پیامدهایی منفی به بار آورده است، درمانگری را ملاقات کنید تا به شما برای عبور از آن کمک کند.
به یاد داشته باشید که در عین اینکه درد و خشم می توانند مشکلاتی را برایتان ایجاد کنند، می توانید کاری در مورد این هیجانات انجام دهید. اگرچه مجبور به انجام کاری نیستید. در اکثریت موارد انتخاب با خودتان است. 


نویسنده: سوزان کان
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
آشنایان ره عشق درین بحر عمیق
غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده

ارسال پست

بازگشت به “روانشناسي و روان پزشكي”