جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 549 بار
سپاس‌های دریافتی: 9965 بار

جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط abdolmahdi » دو شنبه 21 آبان 1397, 12:52 pm

سلام علیکم و رحمه ا... 

جنگنده های ایران واقعا فرسوده هستند و تبلیغات نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد .
نویسنده : [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
بتاریخ : 30 آگوست 2018
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
دو رویداد در اواخر سال 2018 جنگنده های F-5F Tiger II نیروی هوائی ایران را درگیر خود ساخت و عملا بحران در حال پیشرفت در نیروی هوائی ایران را تائید نمود.

(رویداد اول) : در 21 آگوست ( سال 2018) ، ایران از چیز جدیدی که آن را جت جنگنده نسل چهارم می خواند رونمائی کرد. حسن روحانی رئیس جمهور حتی درون کابین هواپیما نشست و برای عکاسان پز داد (!)   
یک اشکال .... کاملا واضح بود که هواپیمای مورد بحث یک فروند F-5F و یکی از 17 جنگنده ای بود که ایران در زمان شاه از ایالات متحده خریداری کرده بود . این هواپیما در داخل کشور تولید نشده بود. آقای نادر اسکوئی تحلیلگر مسائل ایران می گوید : ایران احتمالا توانسته سامانه های الکترونیک مربوط به دهه 1960 را به همراه مواردی دیگر بهینه سازی نماید . اما مشخص نیست که چرا رئیس جمهور کشور باید از یک هواپیمای 40 ساله به عنوان یک جنگنده جدید رونمائی کند .  
پ
کارشناس دیگری به نام سبایتین رابین نوشته : ایران در حقیقت هواپیمای جدیدی را با نام کوثر88 طراحی و ساخته است که یک مورد دیگر در صف طولانی بهینه سازی و کپی برداری از جنگنده F-5 به شمار می رود و ایران از آن به عنوان یک هواپیمای آموزشی و یا جنگنده سبک استفاده خواهد نمود. او می نویسد : اما جت مذکور برای نمایش درماه آگوست آماده نبود . به همین دلیل ایران خیلی ساده و راحت یک جنگنده قدیمی و به خوبی شناخته شده را گرفت و آن را به عنوان یک هواپیمای جدید نشان داد ، آن هم در معرض دید حضار داخلی و خارجی که واقعیت را بهتر می دانستند.(1)
 ایران حداقل از سال 1997 تلاش کرد تا تعدادی از جنگنده های بهینه سازی شده F-5 را تولید کند که در نهایت منجر به تولید حدود 12 فروند هواپیمای گردید . اینکه ایران بهینه سازی یک جنگنده سالخورده F-5F  را بعنوان ( ساخت ) یک جنگنده جدید عنوان می کند نشانه خوبی از عمق ناامیدی ( در نیروی هوائی ایران ) است . تحت فشارهای اقتصادی جدید وارده از سوی واشنگتن ، به نظر می رسد ایران به هر روشی که می تواند اقدام به نمایش توان نظامی خود می نماید .
  تاریخ بیشتر تجهیزات نیروی هوائی ایران به دوره شاه باز می گردد و یا باقیمانده ای از نیروی هوائی عراق صدام حسین است که تعدادی از هواپیماهایش در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 برای فرار از نابودی به ایران پرواز کردند. جنگنده های F-4, F-5 و F-14 ساخت ایالات متحده که مربوط به دهه 1970 می باشند ستون فقرات نیروی هوائی ایران را تشکیل می دهند .
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
حسن روحانی در جنگنده ژست گرفته است . عکس از دفتر ریاست جمهوری

در میان جنگنده هایی که عراق در سال 1991 به ایران فرستاد بمب افکن Su-22 Fitter محصول دوران اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت . در جولای سال 2018 تهران اعلام کرد که 10 فروند از این جت ها را برای ادامه خدمت اورهال نموده است . ژنرال امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوائی سپاه پاسداران گفته : پس از انجام این اورهال ، این جنگنده بمب افکن ها قادر به حمل و استفاده از بمب های هوشمند نقطه زن و خوشه ای ، موشک های هوا به زمین و هوا به هوا و نیز قابلیت دریافت اطلاعات از هواپیماهای بدون سرنشین از مسافت چندین کیلومتری خواهند بود. (2)
بهینه سازی و ارتقاء هواپیمای نسل سوم چند مفهوم را می رساند که مهمترین آن بیان این حقیقت است که ایران برای تهیه هواگرد جدید و قطعات یدکی آن نمی تواند بر روی منابع خارجی تکیه کند . اما حتی این هواپیماهای قدیمی با وجود ارتقاء ، می توانند برای خلبانان خود خطر ساز باشند .
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
(رویداد دوم ) : در 26 آگوست سال 2018 ، یک فروند F-5F از ناحیه هر دو موتوردچار آتش سوزی شد . سرهنگ خلبان منوچهر فتاحی اقدام فرود اضطراری نمود اما در اثر شدت ضربه جان باخت . کمک خلبان او اقدام به خروج اضطراری نمود و زنده ماند . هواپیما به صورت عمده ای سالم ماند و پس از مرمت باز هم پرواز خواهد نمود. با این وجود این سانحه یکبار دیگرنقایص نیروی هوائی ایران را آشکار ساخت . عملکرد ناقص صندلی پرانی که می بایست 40 سال قبل تعویض می شد سبب شد تا سرهنگ فتاحی جان خود را از دست بدهد .  
پس از توافق هسته ای سال 2015 ، ایران فرصت کمی برای وصله پینه کردن نیروی هوائی خود یافت . ایران به طور خلاصه در نظر داشت تا جنگنده های مدرن Mirage 2000 را از فرانسه خریداری نماید اما سرانجام تصمیم بر خلاف آن گرفت . چرا که ایران به صورت منطقی با تجهیزات روسی و آمریکائی آشنائی بیشتری داشت .
ایران حتی این شانس را داشت تا 30 فروند جنگنده پیچیده Su-30 را از روسیه خریداری نماید اما این هم برگزیده نشد. این احتمالا بدلیل آن بود که ( ... ) با این موضوع که نیروهای ارتش ایران از آن قویتر باشند کنار نمی آمد . یک سرگرد نیروی هوائی ایران به طور محرمانه در سال 2015 به المانیتور گفته : ما در ناوگان نیروی هوائیمان نقاط ضعف زیادی داریم . جنگنده های نسل چهارم ما مانند MiG-29 به استاندارد SMT ارتقاء نیافته اند . جنگنده های F-14 ما هنوز همان سری A محسوب می شوند و هواپیماهای پشتیبانی نزدیک ما همچون F-5 Tiger خیلی قدیمی هستند . سرگرد ادامه می دهد : واقعیت این است که دشمنان منطقه ای ما پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی آمریکائی و روسی را در اختیار دارند . کاملا واضح است که نیروی هوائی ما به هواپیماهای جدیدی نیاز دارد .
رضا پهلوی ، پسر آخرین شاه ایران محمدرضا پهلوی و خلبان سابق F-5 ، در توئیتر خود رژیم ایران را بخاطر ادامه استفاده از هواپیماهای قدیمی سرزنش کرده و نوشته : استفاده از جنگنده های قدیمی که می بایست سال های قبل بازنشسته و با جت های جدید جایگزین می شدند نه تنها نشانه بی کفایتی رژیم است ، بلکه جنایتی است بر علیه خلبانان کارکشته ما .  
 
توضیحات :
1- با توجه به افتتاح خط تولید جنگنده کوثر 88 لازم است نکته ای را به عرض دوستان برسانم . همانگونه که در متن مقاله مشاهده فرمودید ، نویسندگان مقاله طراحی و ساخت جنگنده کوثر را انکار نکرده اند بلکه مدعی هستند که چون نمونه تولید شده در آن زمان آماده نمایش نبود ( یا ساخت آن تکمیل نشده بود ) ایران اقدام به نمایش یک جنگنده قدیمی F-5F به جای نمونه اصلی نمود که البته این هواپیما در داخل ایران تولید نشده بود . بعدها سیمای جمهوری اسلامی ایران خط تولید کامل جنگنده کوثر 88 را در حالیکه 7 فروند جنگنده در خط تولید قرار داشتند به نمایش گذاشت .
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
2- بر خلاف متن مقاله ، بنده بالشخصه بازآماد ، ارتقاء و عملیاتی کردن بمب افکن های SU-22 عراقی را موفقیتی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران می دانم چرا که با توجه به تعداد مناسب ( حدود 44 فروند) و توانائی های ذاتی این بمب افکن ها در حمله به اهداف زمینی و دریائی نه تنها به لحاظ کمی سبب افزایش چشمگیر تعداد هواپیماهای جنگنده در اختیار نیروهای مسلح ایران می شود بلکه قادر است در انجام ماموریت های پشتیبانی نزدیک حتی برتر از جنگنده های F-5 عمل نماید .  
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1536
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3131 بار
سپاس‌های دریافتی: 5550 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط shafagh » دو شنبه 21 آبان 1397, 3:04 pm

من اساسا F 5 را هواپيمايي با قدرت موتور قابل توجه و توان مانور بالا نمي دانم . شايد اين هواپيما با بدنه باريك ائورديناميكي خود بتواند در مسير هاي مستقيم جتي مستعد باشد اما اصولا در مانورهاي گردشي در ميدان هاي كوتاه هواپيماي سريعي نيست. البته اظهار نظر من بر اساس يك اناليز بصري از شكل هواپيماست. لذا معتقدم پيروي كردن از الگوهاي اين هواپيما براي ساخت يك جنگنده ايراني انتخاب چندان خوبي نيست.

البته من تا بحال عكسي از هواپيماي كوثر مشاهده نكرده و هيچ مقاله اي راجع به ان نخوانده ام اما  انچه كه در عكس خط توليد هواپيماي كوثر 88 مي بينم واقعا مرا ذوق زده كرد كه ايران براي اولين بار ساخت سري يك هواپيماي سازماني را شروع كرده كه بسيار قابل تحسين است. البته حدس من انست كه مسئولان و مهندسان مربوطه با ايجاد چنين خط توليدي امكان ساخت متنوع هواپيماهاي آتي ديگر راهم  در نظر گرفته اند.

بهر حال طراحي و ساخت چنين هواپيمايي ايراني يك شاهكار است و مطمئنا اولين قدم ها در توليدات اينده جنگنده هاي ايراني خواهد بود تنها نكته انستكه با وجوديكه اين هواپيما در رده جت هاي اموزشي است در توليد تعداد حدود نيازها رعايت شود و كار هاي بعدي صرف جنگنده هاي رده بالاتر شود.

البته انچه در عكس مي بينم بنظر من اينتيك موتور  زاويه تقريبا زيادي رو به بيرون دارد كه ممكن است كه در سرعت هاي بالا مقاومت هوا را افزايش دهد.
آخرین ويرايش توسط 1 on shafagh, ويرايش شده در 0.

New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: سه شنبه 7 اردیبهشت 1395, 11:37 pm
سپاس‌های ارسالی: 74 بار
سپاس‌های دریافتی: 18 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط radmehr61 » سه شنبه 22 آبان 1397, 1:35 am

توضیحات : 1- با توجه به افتتاح خط تولید جنگنده کوثر 88 لازم است نکته ای را به عرض دوستان برسانم . همانگونه که در متن مقاله مشاهده فرمودید ، نویسندگان مقاله طراحی و ساخت جنگنده کوثر را انکار نکرده اند بلکه مدعی هستند که چون نمونه تولید شده در آن زمان آماده نمایش نبود ( یا ساخت آن تکمیل نشده بود ) ایران اقدام به نمایش یک جنگنده قدیمی F-5F به جای نمونه اصلی نمود که البته این هواپیما در داخل ایران تولید نشده بود . بعدها سیمای جمهوری اسلامی ایران خط تولید کامل جنگنده کوثر 88 را در حالیکه 7 فروند جنگنده در خط تولید قرار داشتند به نمایش گذاشت .


جناب abdolmahdi  گرامی

جنگنده کوثر 88 در حقیقت یک الگو برداری از جنگنده آموزشی [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  ساخت تایوان است،اما جنگنده مذکور " کوثر" نام دارد.بابک تقوایی نویسنده سلطنت طلب دنیای هوانوردی اینگونه بیان میکند که مجتمع اوج نیروی هوایی بین سال های 2007 تا 2011 ، 7 بدنه F-5F تولید می کند اما بدلیل نبود موتور J-85 و برخی قطعات دیگر؛ پروژه عقیم مانده و بدنه ها به انبار می رود.اما با شکل گیری پروژه کوثر این بدنه ها دوباره از انبار خارج می شود. بنابراین برخلاف عقیده نویسنده این مقاله این هواپیماها F-5F نیستند و صدالبته جنگنده آموزشی کوثر88 نیز نیست.اما نکات مثبت این پروژه یکی راه اندازی خط تولید انبوه جنگنده در ایران و دیگری تولید قطعاتی است ( مانند صندلی پران، رادار،موتور،HUD،MFDو...) که تا همین چند سال پیش برای کاربران سنترال یک آرزو بود

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 549 بار
سپاس‌های دریافتی: 9965 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط abdolmahdi » سه شنبه 22 آبان 1397, 8:08 am

radmehr61 نوشته شده:
سه شنبه 22 آبان 1397, 1:35 am
توضیحات :      1- با توجه به افتتاح خط تولید جنگنده کوثر 88 لازم است نکته ای را به عرض دوستان برسانم . همانگونه که در متن مقاله مشاهده فرمودید ، نویسندگان مقاله طراحی و ساخت جنگنده کوثر را انکار نکرده اند بلکه مدعی هستند که چون نمونه تولید شده در آن زمان آماده نمایش نبود ( یا ساخت آن تکمیل نشده بود ) ایران اقدام به نمایش یک جنگنده قدیمی F-5F به جای نمونه اصلی نمود که البته این هواپیما در داخل ایران تولید نشده بود . بعدها سیمای جمهوری اسلامی ایران خط تولید کامل جنگنده کوثر 88 را در حالیکه 7 فروند جنگنده در خط تولید قرار داشتند به نمایش گذاشت .   


       گرامی

جنگنده کوثر 88 در حقیقت یک الگو برداری از جنگنده آموزشی [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  ساخت تایوان است،اما جنگنده مذکور " کوثر" نام دارد.بابک تقوایی نویسنده سلطنت طلب دنیای هوانوردی اینگونه بیان میکند که مجتمع اوج نیروی هوایی بین سال های 2007 تا 2011 ، 7 بدنه F-5F تولید می کند اما بدلیل نبود موتور J-85 و برخی قطعات دیگر؛ پروژه عقیم مانده و بدنه ها به انبار می رود.اما با شکل گیری پروژه کوثر این بدنه ها دوباره از انبار خارج می شود. بنابراین برخلاف عقیده نویسنده این مقاله این هواپیماها F-5F نیستند و صدالبته جنگنده آموزشی کوثر88 نیز نیست.اما نکات مثبت این پروژه یکی راه اندازی خط تولید انبوه جنگنده در ایران و دیگری تولید قطعاتی است ( مانند صندلی پران، رادار،موتور،HUD،MFDو...) که تا همین چند سال پیش برای کاربران سنترال یک آرزو  


سلام علیکم 
در متن اصلی مقاله اصلا نامی از جنگنده آموزشی تایوانی مورد نظر شما برده نشده است ، هر چند ممکن است شباهت هایی وجود داشته باشد . اما زمانی می توانیم از چیزی الگو برداری کنیم که لااقل یک نمونه واقعی و یا اسناد و مدارک فنی آن را در اختیار داشته باشیم که البته چنین چیزی در مورد جنگنده AT-3 تایوانی و ایران صادق نیست . اما بالعکس می تواند تا حد زیادی در مورد جنگنده F-5 و یا حتی شباهت آن با T-38 Talon صدق کند . البته نویسندگان مقاله هم راه اندازی خط تولید این جنگنده را انکار نکرده اند .  :razz:
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 549 بار
سپاس‌های دریافتی: 9965 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط abdolmahdi » سه شنبه 22 آبان 1397, 8:14 am

shafagh 2 نوشته شده:
دو شنبه 21 آبان 1397, 3:04 pm
من اساسا F 5 را هواپيمايي با قدرت موتور قابل توجه و توان مانور بالا نمي دانم . شايد اين هواپيما با بدنه باريك ائورديناميكي خود بتواند در مسير هاي مستقيم جتي مستعد باشد اما اصولا در مانورهاي گردشي در ميدان هاي كوتاه هواپيماي سريعي نيست. البته اظهار نظر من بر اساس يك اناليز بصري از شكل هواپيماست. لذا معتقدم پيروي كردن از الگوهاي اين هواپيما براي ساخت يك جنگنده ايراني انتخاب چندان خوبي نيست.

البته من تا بحال عكسي از هواپيماي كوثر مشاهده نكرده و هيچ مقاله اي راجع به ان نخوانده ام اما  انچه كه در عكس خط توليد هواپيماي كوثر 88 مي بينم واقعا مرا ذوق زده كرد كه ايران براي اولين بار ساخت سري يك هواپيماي سازماني را شروع كرده كه بسيار قابل تحسين است. البته حدس من انست كه مسئولان و مهندسان مربوطه با ايجاد چنين خط توليدي امكان ساخت متنوع هواپيماهاي آتي ديگر راهم  در نظر گرفته اند.

بهر حال طراحي و ساخت چنين هواپيمايي ايراني يك شاهكار است و مطمئنا اولين قدم ها در توليدات اينده جنگنده هاي ايراني خواهد بود تنها نكته انستكه با وجوديكه اين هواپيما در رده جت هاي اموزشي است در توليد تعداد حدود نيازها رعايت شود و كار هاي بعدي صرف جنگنده هاي رده بالاتر شود.

البته انچه در عكس مي بينم بنظر من اينلت موتور  زاويه تقريبا زيادي رو به بيرون دارد كه ممكن است كه در سرعت هاي بالا مقاومت هوا را افزايش دهد.

سلام علیکم
چنین خبری برای همه ما سبب خوشحالی است و امیدوارم امسال در مراسم و نمایشگاه های دهه فجر و ایام نوروز این هواپیما را از نزدیک ببینیم . من قبلا در جائی گفته ام که ای کاش جنگنده F-20 را الگوی خود قرار می دادیم . جنگنده ای تک موتوره با کابینی پیشرفته که اصلا قرار بود جایگرین F-5 بشود اما بازی را به رقیب قدرتمند خود یعنی F-16 واگذار نمود. اگر به این سمت می رفتیم لااقل متهم به کپی برداری از F-5 نمی شدیم و واقعا می توانستیم بگوییم هواپیمای جدیدی را ساخته ایم . 

البته طبق فرمایش شما با راه اندازی خط تولیداین جنگنده راه برای طراحی و ساخت جنگنده های دیگر و احتمالا F-20 باز شده است .  :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Novice Poster
Novice Poster
پست: 57
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 شهریور 1395, 11:26 am
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط reza128128 » سه شنبه 22 آبان 1397, 12:13 pm

تولید یک جنگنده به تنهایی ملاک موفقیت برای یک کشور نیست موضوع اصلی این است جنگنده کوثر ما در چه مقطع زمانی قرار می دهد انهم در شرایطی که کشورهای همسایه در سال 2018 از نظر تجهیزات قرار دارند؟ موضوع بعدی تجهیزات و سلاحهایی است که قراره توسط این هواپیما استفاده شود. در مورد سوخو 22 بنظر من در صورت ارتقاع خوب تجهیزات و سلاحها  عملکرد بمراتب بهتری از کوثر خواهد داشت فراموش نکنیم تجهیزات و سلاحها بسیار مهمتر از پلتفرم جنگنده هستند. 

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1536
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3131 بار
سپاس‌های دریافتی: 5550 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط shafagh » شنبه 26 آبان 1397, 7:29 pm

reza128128 نوشته شده:
سه شنبه 22 آبان 1397, 12:13 pm
تولید یک جنگنده به تنهایی ملاک موفقیت برای یک کشور نیست موضوع اصلی این است جنگنده کوثر ما در چه مقطع زمانی قرار می دهد انهم در شرایطی که کشورهای همسایه در سال 2018 از نظر تجهیزات قرار دارند؟ موضوع بعدی تجهیزات و سلاحهایی است که قراره توسط این هواپیما استفاده شود. در مورد سوخو 22 بنظر من در صورت ارتقاع خوب تجهیزات و سلاحها  عملکرد بمراتب بهتری از کوثر خواهد داشت فراموش نکنیم تجهیزات و سلاحها بسیار مهمتر از پلتفرم جنگنده هستند. 
با سلام

در راه اندازي يك صنعت، اقدام و نقطه شروع مهمترين عامل تجربه و پيشرفت هاي بعدي است. البته بايد در نظر داشت تاسيس يك كارخانه هواپيما سازي در ايران  انهم نوع جت يك جهش وجد افرين در نيروي هوايي است. بعيد نيست كه در اينده نزديك توليد جنگنده هاي قَدَر به توليدات اخير اضافه شود.

در مورد موشك هاي مورد لزوم اين هواپيما ها جاي ترديدي نيست كه ايران يك قدرت موشكي در جهان است و با توانايي و تجربياتي كه در اين زمينه هست ساخت موشك هاي شكاري يا هوا به زمين نكته غير قابل دسترسي براي طراحان و سازندگان موشكي نهاجا نمي باشد. 
 

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 549 بار
سپاس‌های دریافتی: 9965 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 27 آبان 1397, 8:05 am

shafagh 2 نوشته شده:
شنبه 26 آبان 1397, 7:29 pm
reza128128 نوشته شده:
سه شنبه 22 آبان 1397, 12:13 pm
تولید یک جنگنده به تنهایی ملاک موفقیت برای یک کشور نیست موضوع اصلی این است جنگنده کوثر ما در چه مقطع زمانی قرار می دهد انهم در شرایطی که کشورهای همسایه در سال 2018 از نظر تجهیزات قرار دارند؟ موضوع بعدی تجهیزات و سلاحهایی است که قراره توسط این هواپیما استفاده شود. در مورد سوخو 22 بنظر من در صورت ارتقاع خوب تجهیزات و سلاحها  عملکرد بمراتب بهتری از کوثر خواهد داشت فراموش نکنیم تجهیزات و سلاحها بسیار مهمتر از پلتفرم جنگنده هستند. 
با سلام

در راه اندازي يك صنعت، اقدام و نقطه شروع مهمترين عامل تجربه و پيشرفت هاي بعدي است. البته بايد در نظر داشت تاسيس يك كارخانه هواپيما سازي در ايران  انهم نوع جت يك جهش وجد افرين در نيروي هوايي است. بعيد نيست كه در اينده نزديك توليد جنگنده هاي قَدَر به توليدات اخير اضافه شود.

در مورد موشك هاي مورد لزوم اين هواپيما ها جاي ترديدي نيست كه ايران يك قدرت موشكي در جهان است و با توانايي و تجربياتي كه در اين زمينه هست ساخت موشك هاي شكاري يا هوا به زمين نكته غير قابل دسترسي براي طراحان و سازندگان موشكي نهاجا نمي باشد. 
  

سلام علیکم و رحمه ا... 

بدون تردید راه اندازی خط تولید این جنگنده موفقیت بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است . به شرط انکه این روند ادامه یابد و فقط منحصر به همان 7 فروند بدنه نباشد و منبعد در نمایشگاه های مختلف شاهد حضور این جنگنده باشیم ... مخصوصا گونه تک سرنشین آن  :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Novice Poster
Novice Poster
پست: 57
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 شهریور 1395, 11:26 am
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط reza128128 » یک شنبه 27 آبان 1397, 9:35 am

shafagh 2 نوشته شده:
شنبه 26 آبان 1397, 7:29 pm
reza128128 نوشته شده:
سه شنبه 22 آبان 1397, 12:13 pm
تولید یک جنگنده به تنهایی ملاک موفقیت برای یک کشور نیست موضوع اصلی این است جنگنده کوثر ما در چه مقطع زمانی قرار می دهد انهم در شرایطی که کشورهای همسایه در سال 2018 از نظر تجهیزات قرار دارند؟ موضوع بعدی تجهیزات و سلاحهایی است که قراره توسط این هواپیما استفاده شود. در مورد سوخو 22 بنظر من در صورت ارتقاع خوب تجهیزات و سلاحها  عملکرد بمراتب بهتری از کوثر خواهد داشت فراموش نکنیم تجهیزات و سلاحها بسیار مهمتر از پلتفرم جنگنده هستند. 
با سلام

در راه اندازي يك صنعت، اقدام و نقطه شروع مهمترين عامل تجربه و پيشرفت هاي بعدي است. البته بايد در نظر داشت تاسيس يك كارخانه هواپيما سازي در ايران  انهم نوع جت يك جهش وجد افرين در نيروي هوايي است. بعيد نيست كه در اينده نزديك توليد جنگنده هاي قَدَر به توليدات اخير اضافه شود.

در مورد موشك هاي مورد لزوم اين هواپيما ها جاي ترديدي نيست كه ايران يك قدرت موشكي در جهان است و با توانايي و تجربياتي كه در اين زمينه هست ساخت موشك هاي شكاري يا هوا به زمين نكته غير قابل دسترسي براي طراحان و سازندگان موشكي نهاجا نمي باشد. 
  
[font]اگر اینطور که شما گفتید عمل بشه ما همیشه یک گام بزرگ زمانی از دنیا عقب خواهیم بود کسب دانش و تجربه طراحی و ساخت ربطی به نیروی هوایی نداره وظیفه نیروی هوایی دفاع از کشور با تجهیزات روز است. چون هر خطری کشور رو تهدید کنه نمیشه گفت ما در حال پیشرفتیم صبر کنید تا به سطح شما برسیم بعد بیان 

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1536
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3131 بار
سپاس‌های دریافتی: 5550 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط shafagh » دو شنبه 28 آبان 1397, 3:00 am

بنده گفتم بالاخره بايد از يك جا شروع كرد و نقطه اغاز پله مهم ترقي هاي آتي است. مثلا همين چين كه تا چند سال قبل رفت يك ناو هواپيمابر مستعمل از يك كشور ديگر خريد و ان را بمرور تجهيز كرد امروز خودش يك ناو هواپيمابر ساخته است و هواپيماهاي J-20 ساخته است كه اكنون روي ان ناو قرار دارند لذا شروع كار مهم است و البته پيشرفت هم بدنبال ان خواهد امد.

امروز هواپيماي اموزشي كوثر كه براي شروع كم هزينه تر است و فردا  جنگنده مجهز "رعد" ( اين نام را اكنون من خودم بنام سوره ي مباركه رعد در قرآن كريم براي جنگنده اينده ايران انتخاب ميكنم)

البته ساخت همين جت اموزشي هم بزبان ساده مي ايد و در نظر ما سهل جلوه مي كند در حاليكه اگر به كارخانه ان مراجعه كنيم و مراحل كار و ساخت و نصب تجهيزات را مشاهده كنيم مي بينيم كه چه كار بزرگي است. اكنون اگر ما بخواهيم اين هواپيما را با ساخت يك اف 15 مقايسه كنيم البته كه هنوز تا مقصد مورد نظرمان راه در پيش داريم زيرا جت كوثر در رده جت هاي اموزشي است و نه صرفا رزمي ( همين جت را براي عمليات ها ي هوا به زمين هم مي توان بكار برد و لي نبايد در اين مرحله انتظار داگ فايت از ان داشت). لذا خط توليد پروژه هاي جنگنده هاي بروز را بايست در فايل هاي اينده جستجو كرد كه البته پيش بيني مي شود انشا... چندان بطول نخواهد انجاميد.

Novice Poster
Novice Poster
پست: 57
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 شهریور 1395, 11:26 am
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط reza128128 » دو شنبه 28 آبان 1397, 10:01 am

هدف گذاری چین با ما فرق میکنه اون دنبال ابر قدرتی میره و پولشو هم داره. منم با پیشرفت مخالف نیستم ولی معتقدم در ضمینه نظامی باید راه کره حنوبی یا ترکیه رو در پیش بگیریم اما الان راه کره شمالی رو در پیش گرفتیم 

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1536
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3131 بار
سپاس‌های دریافتی: 5550 بار

Re: جنگنده های نیروی هوائی ایران واقعا فرسوده هستند

پست توسط shafagh » دو شنبه 28 آبان 1397, 4:47 pm

با سلام

اول نكته اي كه بنظرم رسيد بگويم انكه من تا بحال پايم به پايگاه هاي نيروي هوايي ايران نرسيده و تنها هواپيمايي هم كه از نزديك لمس كردم يك هواپيماي ملخي كوچك برزيلي بود كه دو سال قبل براي تماشاي عموم  و خريد گذاشته بودند در سالن پروازهاي داخلي فرودگاه شهيد دستغيب شيراز. يعني در واقع من هيچ وقت يك جت جنگنده را از نزديك نديده ام اما انچه عرض ميشود بر اساس يك حساب منطقي است كه شروع ساختن يك هواپيماي جت در ايران شروع يك پيشرفت براي ساختن يك هواپيماي شكاري يا شكاري بمب افكن است.
من فكر كنم متخصصان و مهندسان  اين امور در ايران تجربه هاي ذيقيمتي چه از نظر مطالعاتي و چه تجربي در مورد جنگنده هاي سري اف را دارند و لذا طراحي يك هواپيماي جديد بر اساس همان معيارها و تجربيات كار غير عملي براي انها نباشد. البته فعلا شيريني همين جت كوثر هم در دهان ما خيلي خوب است و انشا... كه شيريني جنگنده هاي تمام عيار ايراني را هم بزودي بچشيم.
البته من به سهم خودم تاكيد زيادي دارم كه متخصصان و مهندسين امور هوايي روي ساخت انجين هاي جت زياد تاكيد داشته باشند و دست بكار ساخت توربو جت هايي با قدرت بالا شوند زيرا اين مورد يكي از اساسي ترين پايه هاي ساخت يك جنگنده قابل رقابت است. البته كار طراحي تجهيزات الكترونيك هم كه جايگاه خود را دارد و در مرتبه دوم قرار دارد و طراحي و ساخت فيوزليج هواپيما در مرحله اخر قرار ميگيرد. اما اين بدان معنا نيست كه ما امروز حتما اين مراتب را رعايت كنيم و بايست بهر طريق ممكن و با هر ترتيبي هواپيماهاي جت طراحي كرده و بسازيم اگرچه فعلا مجبور شويم از موتورها و تجهيزات ديگري استفاده كنيم و اين امر مهم نبايست بهيچوجه نقصان يافته و تاخير يابد.

ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”