گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث مرتبط با فلسفه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, شوراي نظارت

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2461
تاریخ عضویت: چهار شنبه 23 بهمن 1392, 11:40 am
سپاس‌های ارسالی: 4344 بار
سپاس‌های دریافتی: 6169 بار

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط bamn » یک شنبه 21 بهمن 1397, 8:52 pm

Erratic نوشته شده:
یک شنبه 21 بهمن 1397, 8:05 pm
شما داری تمامی حرف های من رو تفسیر شخصی میکنی!
و برای خودت تفسیر میسازی
من خارجی برای شما صحبت نمیکنم:

" در روايات است كه فاطمۀ زهرا عليها السّلام از پدر بزرگوارش، حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله، پرسيد:
  كسى كه نمازش را سبك بشمرد چيست‌ ؟ فرمود: اى فاطمه،   يا   كه نمازش را سبك بشمرد،   او را به پانزده بلا گرفتار مى‌ : شش بلا در دنيا، سه بلا به هنگام مرگ، سه بلا در قبر و سه بلا در قيامت، هنگامى كه از قبر خارج مى‌شود.
بلاهاى دنيا اين است كه خدا بركت را از عمر و روزى او برمى‌دارد، سيماى نيكوكاران را از صورتش محو مى‌كند،   پاداشى به اعمالش تعلّق نمى‌ ، دعايش به آسمان راه نمى‌يابد، و از دعاى نيكوكاران بى‌بهره مى‌ماند.
بلاهاى وقت مرگ آن است كه با خوارى مى‌ميرد، گرسنه از دنيا مى‌رود و تشنه جان مى‌دهد، چنان‌كه اگر تمام رودهاى دنيا را بنوشد، سيراب نمى‌شود.
بلاهاى قبر اين است كه خداوند فرشته‌اى را مأمور مى‌كند او را در قبرش عذاب كند، قبرش را تنگ مى‌كند و قبرش تاريك مى‌شود.
بلاهاى قيامت اين است كه خداوند فرشته‌اى را مأمور مى‌كند كه او را در حضور همۀ خلايق با صورت بر زمين بكشد، در حساب به او سخت‌گيرى مى‌شود و خداوند متعال به او توجه نمى‌كند و او را تزكيه نمى‌كند و براى او عذابى دردناك خواهد بود. "

چیزهایی که نوشتم و نقل قول کردم نیاز به تفسیرهای فیثاغورثی نداره
نیازی نیست مقاومت کنی اینها درباره نماز هست

خداوند در دین اسلام گفته به راحتی میتونید کسانی که کافر هستند و به اصطلاح دین ندارند رو بکشید و برید بهشت! شما فکر کردی داعش ایده هاش رو از کجاش درمیاره؟
 
دوست عزیز ، شما اول می پرسید با منطق کسانی که نماز نمی خوانند جهنمی هستند ، پس مردم فلان کشور و فلان آیین و فلان قدر جمعیت جهنمی هستند؟ بعد که بنده نظر خودم را می گویم ، شما از یک در دیگر وارد می شوید . بنده حرفم این است که وقتی یک نفر مسلمان نیست ، روز قیامت بخاطر نماز نخواندن قضاوت نمی شود بلکه بخاطر دینش قضاوت می شود!

مشکل گروه های افراطی تکفیری مثل داعش این است که قائل به تفسیر قرآن نیستند . در نتیجه وقتی در یک آیه قرآن توصیه به مقاتله با کفار شده اما در یک آیه دیگر خداوند گفته فقط علیه کسانی جهاد کنید که با شما و دین اسلام دشمنی و ستیز دارند ، نمی توانند فرق کافر حربی و کافر غیر حربی را مشخص کنند!
 
کانال های بنده :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1530
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3094 بار
سپاس‌های دریافتی: 5539 بار

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط shafagh » دو شنبه 22 بهمن 1397, 1:59 am

خداوند تبارك و تعالي تنها وجودي است كه متكبر است و تكبر زيبنده اوست. تكبر الهي هم انست كه او بزرگ و عظيم و برتر از هر چيزي است. 

او به ادمي امر فرموده، در برابر او كه خالق جهان و همه موجودان و  انسان است راكع باشد و پيشاني بر خاك بگذارد و با اين نوع عبادت است كه انسان هم  از خداوند قدرداني مي كند و هم  از جهتي قدر خود را مي شناسد.

آدم مستكبر آدمي است كه در  امور باطل سرگردان است و به ضعف ها و محدوديت هاي خود واقف نيست و بجاي استضعاف در مقابل افريننده هستي، خود را بزرگ، توانا  و صاحب اختيار مي بيند و فراموش مي كند كه روزي نطفه اي بيش نبوده و روزي مرداري بيش نخواهد شد. چنين ادمي فراموش مي كند كه همه ان اسباب و امكاناتي كه در زندگاني در اختيار اوست از خداست.

خداوند چه زيبا اين مسئله را در سوره مباركه واقعه به ما انسان ها ياد اوري مي فرمايد:


 أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ ﴿58﴾أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ ﴿59﴾...
آيا نگاه نمي كنيد به نطفه اي كه از شما خارج مي شود؟ آيا شما ان را خلقت كرده ايد يا خالق  ما هستيم؟


 أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ ﴿63﴾
 أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ ﴿64﴾...
  آيا نمي نگريد به انچه را كه در زمين كشت مي كنيد؟  آيا زراعت كننده ان شما هستيد يا ما هستيم كه  زراعت مي كنيم؟


 أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاء الَّذِي تَشْرَبُونَ ﴿68﴾أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ ﴿69﴾...
آيا نگاه نمي كنيد به آبي كه مي نوشيد؟ آيا اين شما هستيد كه ان را از ابر فرو  مي فرستيد يا ما فروآورنده ايم؟


 أَفَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِي تُورُونَ ﴿71﴾أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ ﴿72﴾...
آيا نظر نمي كنيد به آتشي كه مي افروزيد؟ ايا اين شما هستيد كه درخت ان را پديد آورده ايد يا پديد آورنده ان ما هستيم؟


خوب مطمئنا انسان و نه هيچ موجود و عامل ديگري غير از خداوند يكتا در خلقت نطفه نقشي ندارد.

انسان عامل شكافته شدن دانه ها در زير خاك و رشد انها بصورت گياهاني كه براي خوراك يا مصارف ديگر بكار مي برد هم كه نيست

انسان نقشي در تبخير ابرها از درياها انتقال انها روي زمين هاي خشك و بارش باران از خلال ابر را هم كه ندارد.

انسان عامل بوجود امدن درختان و گياهاني كه بعنوان سوخت يا مستقيم بصورت چوب يا غير مستقيم بشكل زغال سنگ و نفت بكار مي برد هم كه نيست.

انسان در بنيان نهادن اصول فيزيك و شيمي با ان همه گستردگي در جهان  هم كه نقشي ندارد. پس انسان چيست و كيست؟

انسان مخلوق است و در بعد تكوين خالق نيست. انسان موجودي قائم به خداوند است كه داراي قوه عاقله بوده كه فقط يابنده يا برخوردار از  اصول و مبادي است كه خالق جهان بنيان نهاده است و لذا كاشف است و نه خالق و نه باني.

خوب وظيفه اين انساني كه مالك هيچ چيز نيست و دخيل در هيچ بنياد و عامل طبيعي نيست و حتي نمي تواند اب و غذاي خود را بخودي تهيه كند در برابر وجودي كه خالق او و جهان است چيست؟ احترام و تكريم و تشكر از چنان وجود عظيم و مقتدر و غير قابل توصيفي چگونه بايد باشد؟

يك وقتي ما يك آدم مقبول و قابل احترامي را مي بينيم حالا يا از محبت يا از روي احترام دست به سينه مي گذاريم و كمي  سر خود راخم مي كنيم؛ خوب احترام و تكريم و تكبير خداوند جهان يعني مالك هرچيزي در اسمان و زمين بايد چگونه باشد؟ 

يك وقتي تلسكوپ هابل يك عكسي از يك كهكشان عظيم با ميليون ها ستاره مي گيرد و ما ان را با اعجاب و حيرت تماشا مي كنيم؛ اينكه مي گوييم خداوند منظورمان همان خالق منظومه شمسي و ان كهكشان هايي است كه فاصله سر تا ته ان هزاران سال نوري است!  احترام به چنين خالق عظيم فوق ادراكي بايد چگونه باشد؟ 

 نماز همان افضل ذكر و عبادتي است كه خداوند متعال جهت تكريم و تكبير و تسبيح خود براي بشر تعيين فرموده اگرچه  درجات و مراتبي دارد كه شايسته است انسان به انها برسد:

الهي ان الصلاتي بقدري لا بقدرك   خدايا نمازي كه من بجا مي اورم به اندازه قدر و فهم و  ارزش من است و نه قدر و مرتبه تو


ولي بهر حال نماز يعني اين بزرگترين نمود عبادت خداوند عقلا و شرعا واجب است و سزاوار نيست انسان كه خلقت اش و همه چيزش در يد قدرت خداست اين وظيفه حتمي را ترك كند ولو اينكه بوقت خود (اول وقت و هنگام اذان)  كه افضل اوقات نماز است نباشد.

بهرحال مسئله نشر نماز  به هر شكلي كه نتيجه بخش باشد و توسط هر فرد مومن و مسلماني كه انجام شود خوب است. وقتي اقامه نماز در جامعه شايع شود نه تنها بسياري از مشكلات زندگي مسلمان ها كم و كمتر مي شود بلكه راه نفوذ فرهنگ امريكا بسته شده و به تبع ان خلاف و جرم هم بر چيده مي شود.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 295
تاریخ عضویت: شنبه 30 مرداد 1389, 12:44 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 263 بار
سپاس‌های دریافتی: 1220 بار
تماس:

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط !MOS » سه شنبه 23 بهمن 1397, 10:48 pm

shafagh 2 نوشته شده:
یک شنبه 21 بهمن 1397, 4:26 pm
با سلام

جناب !Mos اينكه بنده گفتم  در مسئله امر به معروف (بيشتر منظورم اين مسئله بود) و نهي از منكر احتمال اثر بدهد ابدا منظورم عدم بر خورد با عمل منكر نبود. مسلم است كه اگر فردي بخواهد به نمايش و تظاهر و اشاعه يك منكر در جامعه اسلامي اقدام كند جاي هيچ شكي نيست كه عموم مردم مسلمان و حتي نيروهاي اجرايي و قضايي كشور موظف به باز داشتن ان فرد از انجام ان منكر هستند.

مثلا زني كه حالا يا بر وجه سفاهت و ساده لوحي و يا سفارش و تحريك نيروهاي تبليغاتي غرب بخواهد در جامعه اسلامي بي حجاب و روسري در خيابان راه برود و عليه يك ضروري دين الهي اقدام كرده و امثال خود را تحريك به انجام چنين عملي كند نه تنها نيروي انتظامي و ضابطين قضايي بلكه عموم مردم مسلمان موظف به نهي قاطع و باز دارنده او مي باشند.

يا اگر فردي بيايد كنار پياده رو علنا بساط منقل و وافور علم كرده يا ديگري بي هيچ پروايي در انظار عمومي تظاهر به شرابخواري و مستي كند يا اينكه افراد ديگري بنشينند در پارك ها و  ورق بازي و قمار كنند، يا در يك محل عده اي در يك خانه بساط موزيك و رقص و عيش و نوش راه بيندازند مسلم است كه مردم چه مستقيم  و چه با ارسال گزارش به مامورين بايست با قاطعيت از اين ها جلوگيري كنند.

در چنين مواردي مسئله احتمال اثر بطور كل باطل است و عموم مردم با جديت و قاطعيت و بي هيچ معذوريتي بايست نهي از منكر كنند.

حالا نمي دانم نظر جنابعالي با توضيحات تكميلي كه عرض شد چه مي باشد؟

 
اعوذبالله من الشیطان الرجیم 
بسم الله الرحمن الرحیم 
سلام علیکم 

متاسفانه چنین اتفاق نامبارکی در جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است و دیگر در برابر منکرات مومنین سکوت اختیار کرده اند. 

کسی هم اگر امر به معروف و نهی از منکر کند ، توسط جامعه محکوم می شود.  

بنده یک آستین کوتاه در مسجد تذکر دادم ، جوانان حاضر جمع شده بودند برای قتل بنده نقشه می کشیدند. 

یک مورد حجاب بسیار زننده در دانشکده الهیات دانشگاه تهران را تذکر دادم ، توسط دانشجویان پسر دانشگاه با کتک از دانشگاه بیرون شدم. حراست هم کمکشان می کرد. 

در خانواده خویش ، به دلیل همین گونه مسائل طرد شدم. 
---------------------------------------------------------------------

"دوستى دوستان خدا، و دشمنى با دشمنان حق، یا به تعبیر دیگر همسویى با نیکان و پاکان، و ناهماهنگى با بدان و شروران، یکى دیگر از کلیدهاى بهشت است که در آیات قرآن به آن اشاره شده، در آیه 22 مجادله مى فرماید:
«هیچ جمعیتى را که ایمان به خدا روز قیامت دارد نمى یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران، یا فرزندان، یا برادران، یا خویشاوندان آنها باشند» (لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِالله وَ الْیَوْمِ الآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حادَّ الله وَ رَسُولَهُ وَلَوْ کانُوا آبائهُمْ اَوْ اَبْنائهُمْ اَوْ اِخْوانَهُمْ اَوْ عَشیرَتَهُمْ).
سپس مى افزاید: «آنها کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحه قلوبشان رقم زده و با روحى از سوى خودش آنان را تقویت نموده، و آنها را در باغ هایى از بهشت وارد مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است» (اُولئکَ کَتَبَ فی قُلُوبِهِمْ الأیْمانَ وَ اَیَّدَهُمْ بِرُوْح مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الأنْهارُ...) (مجادله 22).
در ذیل آیه نیز اشاره به پاداش معنوى آنها با این تعبیر شده: رَضِیَ الله عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ: «هم خدا از آنها خشنود است و هم آنها از خدا خشنودند» و بالاخره تاج افتخار «اُولئکَ حِزْبُ الله» را بر سر آنها زده است!
ناگفته پیداست که در یک قلب دو محبت جمع نمى شود، یا محبت خدا یا محبت دشمنان خدا، بنابراین نیرومندترین علاقه هاى خویشاوندى و دوستى هنگامى که در برابر علاقه به خدا قرار گیرد مسلّماً کمرنگ و بى رنگ خواهد شد، بعلاوه مسأله تنها مسأله علاقه نیست، بلکه علاقه مقدمه اى است براى همسویى و همگامى در تمام برنامه ها، در ظلم ظالمان، و فساد مفسدان و گناه مجرمان، و حزب الله از این بیگانه اند.
تعبیر به اُولئکَ فی قُلُوبِهِمُ الأیمانَ (در دل هاى آنها ایمان نوشته شده): تعبیرى است بسیار زنده و پر معنا، زیرا نوشتن آن هم با دست تواناى خداوند، آن هم بر صفحه قلوب همه بیانگر رسوخ حقیقت ایمان در وجود آنها و تثبیت کامل آن است.
آرى چنین افرادى که مؤید به روح القدس نیز هستند شایسته نام «حزب الله» و مظهر تولى و تبرى در برابر اویند."

منبع: کتاب شریف پیام قرآن ، تالیف آقای مکارم شیرازی، جلد 6 


والعاقبه للمتقین 
التماس دعا 
یا مهدی

 
hikmat313.blogfa.com

 

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 295
تاریخ عضویت: شنبه 30 مرداد 1389, 12:44 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 263 بار
سپاس‌های دریافتی: 1220 بار
تماس:

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط !MOS » چهار شنبه 24 بهمن 1397, 3:10 am

Erratic نوشته شده:
یک شنبه 21 بهمن 1397, 8:05 pm
شما داری تمامی حرف های من رو تفسیر شخصی میکنی!
و برای خودت تفسیر میسازی
من خارجی برای شما صحبت نمیکنم:

" در روايات است كه فاطمۀ زهرا عليها السّلام از پدر بزرگوارش، حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله، پرسيد:
  كسى كه نمازش را سبك بشمرد چيست‌ ؟ فرمود: اى فاطمه،   يا   كه نمازش را سبك بشمرد،   او را به پانزده بلا گرفتار مى‌ : شش بلا در دنيا، سه بلا به هنگام مرگ، سه بلا در قبر و سه بلا در قيامت، هنگامى كه از قبر خارج مى‌شود.
بلاهاى دنيا اين است كه خدا بركت را از عمر و روزى او برمى‌دارد، سيماى نيكوكاران را از صورتش محو مى‌كند،   پاداشى به اعمالش تعلّق نمى‌ ، دعايش به آسمان راه نمى‌يابد، و از دعاى نيكوكاران بى‌بهره مى‌ماند.
بلاهاى وقت مرگ آن است كه با خوارى مى‌ميرد، گرسنه از دنيا مى‌رود و تشنه جان مى‌دهد، چنان‌كه اگر تمام رودهاى دنيا را بنوشد، سيراب نمى‌شود.
بلاهاى قبر اين است كه خداوند فرشته‌اى را مأمور مى‌كند او را در قبرش عذاب كند، قبرش را تنگ مى‌كند و قبرش تاريك مى‌شود.
بلاهاى قيامت اين است كه خداوند فرشته‌اى را مأمور مى‌كند كه او را در حضور همۀ خلايق با صورت بر زمين بكشد، در حساب به او سخت‌گيرى مى‌شود و خداوند متعال به او توجه نمى‌كند و او را تزكيه نمى‌كند و براى او عذابى دردناك خواهد بود. "

چیزهایی که نوشتم و نقل قول کردم نیاز به تفسیرهای فیثاغورثی نداره
نیازی نیست مقاومت کنی اینها درباره نماز هست

خداوند در دین اسلام گفته به راحتی میتونید کسانی که کافر هستند و به اصطلاح دین ندارند رو بکشید و برید بهشت! شما فکر کردی داعش ایده هاش رو از کجاش درمیاره؟

اعوذبالله من الشیطان الرجیم 
بسم الله الرحمن الرحیم 
سلام علیکم 

اگر متن را  کامل نخوانده اید حق اظهار نظر ندارید. 

در ادامه تاکید شده است که این روایات شریفه و آیات قرآن کریم برای کسی است که " از عمد" نماز را ترک کند. 

پس مشخص است کسی که اصلا اسلام به او عرضه نشده است و مستضعف در بلاد شرک و کفر زندگی می کند ، با کسی که در کشوری با حکومت اسلامی و این همه مرجع تقلید و کتب روایی و اسلامی زندگی می کند و در برنامه درسی دوران تحصیل با این مفاهیم آشنا می شود تفاوت دارد.


والعاقبه للمتقین 
التماس دعا 
یا مهدی
hikmat313.blogfa.com

 

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1530
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3094 بار
سپاس‌های دریافتی: 5539 بار

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط shafagh » چهار شنبه 24 بهمن 1397, 7:07 pm

استاد گرامي :razz:

يكي از لوازم  اقدام  براي امر به معروف يا نهي از منكر  هم بصيرت و هم شجاعت است. يك انسان مومن دلير كه فقط امر خدا را در نظر دارد و در مسئله تنشير دين از سرزنش احدي احتراز ندارد البته هرجا كه لازم باشد براي هدايت و ارشاد اقدام مي كند. چنين بنده اي مورد عنايت و رضايت خداوند سبحان است. 

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 638
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
محل اقامت: تبریز
سپاس‌های ارسالی: 1506 بار
سپاس‌های دریافتی: 732 بار

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط ho3ein2000 » چهار شنبه 24 بهمن 1397, 11:48 pm

با سلام
تاپیک ترک نماز هست ولی صحبت در مورد امر به معروف هم جزوی از نماز محسوب میشود
بنده بنظرم چه از نظر شرعی و عرفی آستین کوتاه اشکالی برای آقایان ندارد هرچند که خودم
استفاده نمیکنم
ولی در مورد حجاب خانم ها به نتایج شگفت انگیزی رسیده ام
روش کار بنده این هست که بر خلاف تصورات میرم سمت آقایان
یعنی هر چقدر که اقایان نسبت به بدحجابی خانم ها نه تنها بی تفاوت بلکه به نوعی با رفتارشون
مراتب اعتراضشون رو ابلاغ کنند خانم بیشتر تشویق میشن به رعایت حدود
 
دنیا یعنی یک خواب در زندان تا رسیدن به محاکمه بعد اجرای حکم

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 295
تاریخ عضویت: شنبه 30 مرداد 1389, 12:44 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 263 بار
سپاس‌های دریافتی: 1220 بار
تماس:

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط !MOS » پنج شنبه 25 بهمن 1397, 3:19 am

اعوذبالله من الشیطان الرجیم 
بسم الله الرحمن الرحیم 
سلام علیکم 
  پوشيدن پيراهن آستين كوتاه توسط مردان در مقابل زن نامحرم، چه حكمى دارد؟

همه مراجع (به جز بهجت، صافى و نورى): اگر باعث مفسده نشود اشكال ندارد.(1)

آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب، بايد لباس آستين دار بر تن كند.(2)

آيه اللّه  نورى: اگر مخالف عفّت عمومى نباشد و در نظر افراد متشرع منكر محسوب نشود، اشكال ندارد.(3)
 
  • [۱]. مكارم، استفتائات، ج۱، س۸۳۴ و تعليقات على العروة، النكاح، م۵۱؛ امام، استفتائات، ج۳، (احكام حجاب)، س۱۴؛ فاضل، تعليقات على العروة، ج۲، (النكاح)، م۵۱؛ تبريزى، استفتائات، س۱۵۹۱ و صراط النجاة، ج۱، س۱۴۸۷؛ خامنه اى، سايت، نگاه و دفتر: سيستانى و وحيد.
  • [۲]. صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۷۲۲؛ بهجت، توضيح المسائل، م۱۹۳۳ و ۱۹۳۷.
  • [۳]. نورى، استفتائات، ج۱، س۴۸۳.

--------------------------------------------------
تجربه شخصی بنده این است که آستین کوتاه آقایان موجب تحریک خانم ها می شود. 

بنده در دانشگاه آستین کوتاه می پوشیدم به همکلاسی های خانم تدریس می کردم. ناگهان روی خود را برگرداندم دیدم نگاه شهوت آمیزی دارند. 

دوران ضلالت و گمراهی ، روزی که آستین کوتاه می پوشیدم با دوست دخترم بیرون می رفتم ، به بنده می گفت دوست دارم بغلت کنم. 

یکی از معضلاتی که جامعه ما هم اکنون با آن روبروست جوانان پسری است که به باشگاه های بدن سازی می روند و اندام خود را تقویت و خوش فرم می نمایند و سپس با آستین کوتاه یا لباس تنگ برای دختران در خیابان ها به نمایش می گذارند. 

حرمت مسجد که اقتضا می کند با آستین کوتاه در آن حاضر نشویم. تذکر در مسجد با خیابان خیلی تفاوت دارد. 

والعاقبه للمتقین 
التماس دعا 
یا مهدی 
 
hikmat313.blogfa.com

 

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1530
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3094 بار
سپاس‌های دریافتی: 5539 بار

Re: گناه ترک نماز در روایات اهل بیت علیهم السلام

پست توسط shafagh » جمعه 26 بهمن 1397, 1:32 am

اين مطلب را كه ميگويم نظر شخصي بنده است نه صرفا مستند به حكم هاي شرعي يا احكام موجود در توضيح المسائل مراجع، لذا ممكن است درست باشد و ممكن هم هست نباشد.

در موقعيت فعلي كه بعض افراد مخصوصا بعض جوانان حتي با الفباي مسائل ديني چندان اشنا نيستند و حتي اگرچه بعض از اين مسائل را هم در كتاب هاي درسي براي گرفتن نمره مرور كرده باشند و در حاليكه غرب با تمام قواي تبليغاتي اذهان جوانان ما را زير بمبارد فرهنگ خلاف اسلام خود قرار داده اند شايد اعمال و رايج كردن مسائل بكر اسلامي يا احكام اوليه اسلام چندان قابل اجرا نباشد و لذا بنظر ميرسد از بعض مسائل كوچكتر يعني انهايي كه جنبه نفي يا معارضت با احكام الهي را ندارد مثل استين كوتاه كمي چشم پوشي كنيم  و در مقابل تهاجمات فرهنگي غرب روش هاي سبك تر و قابل هضم تري را براي جوانان غير مطلع از مسائل اسلامي بكار ببريم كه براي انان قابل فهم تر و مقبول تر باشد. اجازه بدهيد داستاني را نقل كنم:

ميگويند يك روحاني بعنوان امام جماعت مدتي به يك روستا رفت تا ضمن اقامه نماز احكام شرعي را هم براي انها بازگو كند. روزي از  يكي از كوچه ها ميگذشت، چوپاني را ديد كه دارد مي ايد. وقتي فكر كرد ديد او را تا به حال در بين نماز گزاران مسجد نديده است. به او سلام كرد و پرسيد:
- ايا مسجد مي آيي
-نه
-چرا؟!
- من يك چارقي دارم (كفش هاي ساق دار بندي) كه در اوردن ان از پايم سخت و وقت گير است و بهمين دليل مسجد نمي ايم نماز هم نمي خوانم.

ان روحاني فكري كرد و گفت:" من به تو اجازه ميدهم با همان چارق وضو بگيري و نماز بخواني!

از فردا ان چوپان نمازش را شروع كرد و نمازخوان شد. مدتي از اين قضيه گذشت. روزي چوپان به شهر رفت تا تعدادي از گوسفندهايش را بفروشد و مدتي هم در انجا اقامت كند و جنس از بازار بخرد. وقتي انها را فروخت ظهر بود و صداي اذان را از مسجد شنيد. با عجله به مسجد رفت و وضو گرفت و با همان چارق در صف جماعت ايستاد. همانطور كه پيشنماز مسجد مشغول خواندن اذان و اقامه بود و مي خواست نماز را شروع كند نماز گزاران متوجه ان چوپان كه با چارق در صف ايستاده بود شدند و از او خواستند كفشش را در اورد اما او امتناع كرد. وقتي اما جماعت سر و صدا را شنيد نماز را به تاخير انداخت و مردم چوپان را نزد او بردند و گفتند:" اقا اين شخص با كفش به نماز ايستاده است." چوپان گفت:" شيخ روستايمان به من اجازه داده است با كفش نماز بخوانم!" امام جماعت ادرس روستاي او را پرسيد و بعدا نامه اي براي روحاني ان محل نوشت كه:" ايا شما اجازه داده ايد اين فرد چوپان با چارق نماز بخواند؟"

ان روحاني در جواب نوشت:" بله اقا من او را واداشتم كه نماز بخواند حالا شما چارق را از پايش در اوريد!"

حالا اين كه اين داستان واقعي است يانه چندان مهم نيست اما شايد از طرفي مسئله شرائط موجود را بازگو كند.

چند سال قبل من يك اقايي را مي شناختم كه شايد هفتاد سالي داشت و داشت نماز مي خواند. همانطور كه به سلام نماز رسيد و من بي منظور داشتم به او گوش ميكردم بكدفعه ديدم بجاي " السلام عليك ايها النبي و رحمه الله و بركاته" گفت " السلام عليك يا ابا عبدالله" من خواستم به او مسئله را بگويم  اما بنا به معذوريتي نگفتم اما بعدا به دختر ايشان كه تحصيلات داشت موضوع را تذكر دادم و سفارش كردم كه ان نكته به پدرشان بگويند. 

بهر حال نظر شخصي بنده انست كه در حال حاضر و شرائط فعلي در مورد بعض احكام كم اهميت تر (اهم في الاهم) زياد تاكيد نشود و فعلا به احكام واجب تر و اساسي تر مثل اصل اقامه نماز پرداخته شود انهم با روش هايي مطلوب و مطبوع.

ارسال پست

بازگشت به “فلسفه”