در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با دانش عمومي به بحث بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

سواد چيست و باسواد كيست؟

توسط ganjineh » يکشنبه 28 آبان 1385 00:20


مرحوم پدر بزرگم مي گفت بچه ها را به مكتب بفرستيد تا باسواد شوند و بتوانند يك سوره قرآن سر قبرمان بخوانند. در نظر آن مرحوم كسي باسواد بود كه مي توانست يك سوره قرآن بخواند. عمويم مي گفت بايد بچه ها را بفرستيم باسواد بشوند تا بتوانند نامه اي بخوانند و بنويسند و از حساب و كتاب سر در بياورند. او تصور مي كرد سواد فقط خواندن و نوشتن و حساب و كتاب است.
     

دايي ام مي گفت بچه ها را بفرستيد مدرسه تا با سواد بشوند، ديپلم بگيرند، كارمند و صاحب منصب بشوند تا يك ژاندارم به ما زورنگويد. او سواد را جواز ورود به دستگاه دولت مي دانست. معلم مدرسه ام مي گفت بچه ها درس بخوانيد و با سواد بشويد تا به دانشگاه راهتان بدهند و در جامعه جايي پيدا كنيد. ايشان با سواد بودن را رفتن به دانشگاه و پيدا كردن جايي در جامعه مي دانستند.

چندي پيش در جلسه اي شركت داشتم كه سواد و باسوادي را بگونه اي ديگر تعريف مي كردند. سخنران يكي از مسوولان برنامه ريزي آموزش و پرورش كشور بود. وي به تازگي در دو كنفرانس بين المللي شركت كرده بود؛ يكي در ژاپن و ديگري در مركز آسيايي يونسكو در تايلند. موضوع و هدف آن كنفرانس ها، بحث و تبادل نظر درباره سواد علمي و راه هاي رسيدن به آن بوده است.

سخنران مي گفت خلاصه بحث كارشناسان بين المللي و مسوولان تعليم و تربيت چندين كشور جهان آن بود كه: سواد، آموزش خواندن و نوشتن و حساب كردن نيست. حتي هدف سواد آموزي تربيت پزشكان و مهندسين مجهز به دانش امروز نيست. بلكه هدف والاتر و بالاتر آن، رساندن جامعه به سطح سواد علمي است و سواد علمي يعني تربيت كودكان و جواناني آگاه و سازنده كه:

    *

      آمادگي رو به رو شدن با شرايط اجتماعي فردا را داشته باشند.
    *

      بتوانند مسائل و مشكلات پيچيده جهان فردا را حل كنند؛ مسائلي كه امروز بر ما پوشيده اند.
    *

      خود را عضو موثر و مسوول جامعه بدانند و بتوانند در تصميم گيري هاي اجتماعي مشاركت فعال داشته باشند.
    *

      توناييبرقراري ارتباط با افراد، حفظ محيط زيست، تنظيم جمعيت و صرفه جويي را داشته باشند.
    *

      مولد علم و فناوري باشند و توانايي تحليل مسائل ناشناخته فردا و خلاقيت لازم را براي حل آنها داشته باشند.
    *

      حافظ و مروج ارزش هاي اخلاقي و معنوي انسان باشند.

سخنران مي پرسيد آيا فارغ التحصيلان مدارس و دانشگاه هاي ما به اين سواد مجهز اند ؟ آيا مولد علم و فناوري هستند يا مصرف كننده آن؟ آيا محيط زيست را پاك نگه مي دارند؟ آيا در جهان فردا مي توانند مسائل فردي و اجتماعي خود را با خلاقيت حل كنند؟ و آيا به فرمايش مولي علي(ع) ما آنان را براي فردا تربيت كرده ايم؟ و با تاسف بسيار مي گفت كارشناسان مي گويند: نه، خير! ما دانش برنامه ريزي و فناوري امروز را فرا نگرفته ايم! چگونه مي توانيم با دانش ديروز انسان فردا را تربيت كنيم؛ فردايي كه با مسائل آن آشنا نيستيم.

سخنران كه تلاش برنامه ريزان را در جهت آموزش و پرورش نسلي نو به ويژه در چند كشور جهان درك كرده بود مي گفت: ما مسوول و متعهديم كه افراد را براي زندگي در جامعه پيچيده امروز و فردا به سواد علمي مجهز كنيم و شاهد توسعه پايدار انسان و جامعه باشيم. بياييد مسئوليت خود را عزيز و محترم بداريم و به دانش امروز مجهز شويم و جامعه آينده را بهتر بسازيم.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 8 مهمان