در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Old Moderator

Old Moderator



no avatar
پست ها

221

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 19:00

آرشيو سپاس: 67 مرتبه در 53 پست

توصيه هاي زمستانه

توسط XELTEK » جمعه 3 آذر 1385 01:00

سلام
در مورد كاراي زمستاني براتون مي خوام چيزايي بنويسم  
اما مسئله مهم اينه كه اگه خواستار طول عمر بالا هستيد ان كارا رو انجام بديد !!!!

امري بود من در خدمتم !!!! :(

1-هوا هم داره رو به سردي ميره
و وقت ريختن ضد خ داره ميرسه
پيشنهاد من به شما اينه
حتي اگه از سال قبل هم ضد يخ مونده براتون اونو تخليه كنيد
موقعي كه رادياتور تخليه شد براي مدت 10 ثانيه موتور رو روشن كنيد و بذاريد كار كنه تا اب سيستمش كاملا" خالي بشه !
بعدش به اندازهي در پنجم ضد يخ و سه پنجم اب با هم مخلوط كنيد و بهد بريزيد تو رادياتور و اگه احتياج بود يه هوا گيري كنيد و با خيال راحت ماشين رو تو دماي -49 درجه ول كنيد به امان خدا ! مطمئن باشيد يخ نمي زنه !!!

2-باد چرخاتونم 2-3 بار زياد كنيد
چون هوا سرده بادش منقبض ميشه و به نظر مياد كم باده اما بهتره 2-3 بار ( واحد پاسكال ) زياد كنيد !!!

3-مهمه واسه ي تمام ماشينهاي انژكتور
موقعي كه ميخواين ماشينو روشن كنيد قبل از اينكه استارت بزنيد براي 10 ثانيه بذاريد روي حالت On بماند تا بنزين برسه پشت سوپاپ تا ماشين راحت روشن بشود
اگه اين كارو نكنيد به موتور استارت و فلاويل فشار عجيبي مياد !!!
لازم به ذكره بتره اول سوئيچ و بذاريد رو حالت On كمر بندتونو ببنديد بعد استارت بزنيد !


4-براي اينكه تو حركت به ريپ خوردن ماشين بر نخوريد
فقط براي 1 دقيقه همين بيشتر هم نه بذاريد در جا ماشين كار كنه
بعدش اروم اروم بريد تا امپر كمي بالا بياد
وقتي بالا اومد اونموقع گاز بديد به ماشين!!!
چون در حالت يخ بخايد گاز بديد سر سيلندر ميتركونيد !


5-اگه ماششينتون كولز داره هر هفته 10 دقيققه بذاريد كولرش كار كنه !

6-براي اينكه بخار شيشه ها بره به ترتيب دستورات زير انجام دهيد !
1- دريچه ورود هوا رو بذاريد رو بيرون ( يعني از بيرون هوا بياد )
2- درچه دما رو بذاريد رو گرم
3- درجه فن رو بذاريد رو 2 يا 3
4- يكي از بنجره ها رو 1 ميلي متر باز كنيد
5-اگه ديديد نشد در صورتيكه كولر داره ماشين دكمه Ac رو فشار بديد وقتي بخار رفت دكمه رو خاموش كنيد !

7-اگه خداي ناكرده ماشين روشن نشد !
بايد حلش داد اما ترجيحا" با دنده 2 روشن كنيد نه با دنده عقب !
با دنده عقب روشن كنيد احتمال گيرپاچ زياده !

8-لنتهاتوو هم عوض كنيد اگه رو به احتضاره !!
مواظب هم باشيد كه تو بارون و برف ترمز ها عملا" كارايي مدارند !!!
اگه لازمه لاستيكهاتونو هم عوض كنيد تا به مشكل بر نخوريد !!


چيز ديگه اي يادم بيادميگم حتما" !

New Member



no avatar
پست ها

10

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 آبان 1385 14:38

آرشيو سپاس: 3 مرتبه در 2 پست

توسط xizay2006 » چهارشنبه 22 آذر 1385 16:12

وجدانا توي محيط هاي در بسته به خصوص پاركينگ هاي مسقف ماشين را در جا نذاريد اول صبح با دود بد ساسات كار كنه اين دود واقعا كشنده است تا استارت زديد نرم حركت كنيد هيچي نميشه ديد انساني نسبت به ماشين نداشته باشيد با عوض كردن ضد يخ هر ساله موافق نيستم ولي با عوض كردن روغن ترمز هر ساله موافقم چون با آب قاطي ميشه و عملكرد ترمز پايين ميآد

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 42 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

توسط Mohsen1001 » پنج شنبه 23 آذر 1385 01:10

xizay2006,
بسيار نکته مهم و ضروري رو بيان کرديد واقعا اين مساله معزلي است ، گاهي اوقات مردم به ماشينشون بيشتر چيزهاي ديگه اهميت ميدن ، درصورتيکه اين گرم کردن ماشين کار درستي هم نيست که مثلا 5 دقيقه ماشين رو بزاري درجا کار کنه چون ضررش بيشتره براي گرم کردن 30 ثانيه حداکثر تا 1 دقيقه کفايت ميکنه و همونطور که دوست عزيز فرمودند اشکالي نداره کمي ماشين حرکت کنه و به محل مناسب براي اين کار انتقال پيدا کنه :?

Old Moderator

Old Moderator



no avatar
پست ها

221

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 19:00

آرشيو سپاس: 67 مرتبه در 53 پست

توسط XELTEK » پنج شنبه 23 آذر 1385 09:42

xizay2006, Mohsen1001,
خوب منم گفتم نهايتا" 1 دقيقه ديگه !!!   
Winner never quit
Quitter never win

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 42 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

توسط Mohsen1001 » پنج شنبه 23 آذر 1385 19:46

XELTEK, خوب مگه من چيزي گفتم ؟ :shock:
من روي سخنم با افرادي بود که طرز تفکرشون اينگونه نيست ، پست بنده رو دا دقت بخونيد متوجه ميشيد :-)

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

205

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 6 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 11 تیر 1385 12:08

آرشيو سپاس: 19 مرتبه در 14 پست

دانستنی های اتومبیل در فصل زمستان

توسط sezar & sanaz » چهارشنبه 29 آذر 1385 17:35

1) شستن اتوموبیل
هوای سرد زمستان میتواند صدمات زیادی به بدنه اتوموبیل شما وارد میکند. بهترین کار این است که اتومبیل خود را در روزهای آفتابی و گرمتر زمستان بشویید و بدنه آنرا با واکس یا پولیش مقاوم و مناسبی بپوشانید تا هم درخشندگی آن ماندگارتر شود هم از تاثیرات سرما بر بدنه آن کاسته شود. اگر روی بدنه خودرو شما خراشها یا پریدگیهایی هست حتما آنها را با مقداری رنگ مخصوص اتوموبیل - که میتوانید از تعمیرگاه یا از فروشگاههای مجهز لوازم اتوموبیل تهیه کنید - بپوشانید. هرگز اجازه ندهید رنگ آستر، حتی در سطوح کوچک، در معرض آب و هوای زمستانی قرار گیرد، زیرا مشکلات بزرگ ناشی از زنگ زدگی بدنه میتواند از همین خراشهای کوچک ایجاد شود

2)برای داشتن دید واضح تجهیز شوید
پنجره ها ی خودرو در ماههای زمستان به توجه خاص نیاز دارند. برای جلوگیری از تشکیل لکه های یخ بر روی شیشه، تیغه های برف پاک کن خودرو را با تیغه مخصوص زمستان تعویض کنید. این تیغه ها تماس نزدیکتری با شیشه دارند و آنرا بهتر پاک میکنند. علاوه بر این به محفظه مخصوص آب شستشوی شیشه مقداری ضدیخ بیافزایید. اگر شیشه جلوی خودرو ترک دارد - حتی ترکی بسیار کوچک - آنرا فورا ترمیم کنید.

3)باطری خودرو را بررسی کنید
اگر باطری اتوموبیل شما دو سال عمر کرده است، به نزدیکترین محل خدمات خودرو بروید و بخواهید تمام سیستم شارژ اتومبیلتان را بررسی کنند. معمولا بعید است که باطریهای کهنه در هوای سرد بتوانند اتوموبیلتان را روشن کنند. در واقع به محض اینکه دمای هوا به صفر برسد باطری کهنه 60% قدرت خود را از دست میدهد. یکی از نشانه های بارز باطری ضعیف، صدای ناله مانند و خرخر موتور است. اگر چنین صدایی شنیدید، اتوموبیل خود را به تعمیرگاه ببرید. در ضمن ممکن است مشکل باطری به خاطر فعل وانفعالات شیمیایی (خوردگی) یا شل بودن بستها و کابلها باشد. با یک بررسی کوتاه متوجه خواهید شد که چنین مشکلی وجود دارد یا خیر. اگر خوردگی یا سولفاته شدن باطری در بخش خارجی آن باشد، میتوانید آنرا با دستمالی آغشته به محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید. آب باطری را هم چک کنید. توجه کنید که آب باطری باید روی صفحه های الکترود را بپوشاند

4)حفظ اصطکاک مهم است
تایرهای چند منظوره جدید، گران قیمت و در بسیاری موارد غیر ضروری هستند. جا به جا کردن تایرهای جلو و عقب با یکدیگر به طور منظم، اقتصادی ترین روش نگهداری از آنها است. بهتر است تایرها، به خصوص در اتوموبیلهای دیفرانسیل جلو، اسپورت و بارکش های سبک که چرخهای جلو از جلو به عقب به طور ناهماهنگ ساییدگی پیدا میکنند، هر 5000 کیلومتر جا به جا شوند.
فشار هوای داخل تایرها باید هرماه چک شود اما این کار باید پس از خنک شدن چرخها انجام شود. زمانی که مشغول بررسی تایرها هستید به آج آنها توجه کنید. آج تایر باید به قدری باشدکه روی زمین لغزنده و برفی اصطکاک کافی داشته باشد. در ضمن تایر یدکی و جک خودرو را نیز چک کنید و مطمئن شوید که در شرایط مطلوب قرار دارند.

5)چراغها را روشن کنید
یک اصل مهم در رانندگی زمستانی، دیدن و دیده شدن است. ابتدا تمام چراغها ی اتومبیلتان را روشن کنید و گشتی به دور آن بزنید. اگر لامپ سوخته ای میبینید آنرا تعویض کنید. سپس با کمک یک دوست چراغهای راهنما، چراغ چشمک زن، چراغ ترمز و دنده عقب را چک کنید. در داخل اتوموبیل هم از سالم بودن چراغ داشبورد و چراغهای صفحه راهنما اطمینان حاصل کنید. هر مشکلی را یادداشت کنید و در اولین فرصت آنرا برطرف کنید
دریاب که از روح جدا خواهی رفت در پرده ی اسرار فنا خواهی رفت می نوش ندانی از کجا آمده ای خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

205

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 6 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 11 تیر 1385 12:08

آرشيو سپاس: 19 مرتبه در 14 پست

توسط sezar & sanaz » چهارشنبه 29 آذر 1385 17:35

6)اتومبیلتان را تشنه نگذارید
روغن، آب، آب باطری، روغن ترمز و بنزین، مایعات لازم برای بدن خودرو شما هستند. روغن، همواره موتور را نرم و روان نگه میدارد و باید همیشه تمیز و محفظه آن پر باشد. روغن ترمز هر 2500 تا 4000 کیلومتر چک و تجدید شود.
فیلترها نیز باید چک و در صورت لزوم تعویض شوند. ضدیخ در صورتی که رادیاتور در شرایط عادی باشد (جوش نیاورده یا ترک نخورده باشد) باید هر دوسال یک بار یا هر 30000 کیلومتر تعویض شود. به یاد داشته باشید که هرگز درب رادیاتور را تا سرد شدن کامل موتور بر ندارید. برای جلوگیری از رگه های سوخت یخ زده در داخل باک بنزین، آن را مرتب پر نگه دارید.
برای صرفه جویی در مصرف سوخت، باد تایرها را در حد مناسب نگه دارید، به آرامی گاز دهید و از ترمز ناگهانی بپرهیزید.اتومبیل را در حال توقف بیش از چند دقیقه روشن نگه ندارید.

7)ترمزها، تسمه ها، قفلها و شلنگها را بررسی کنید
ترمزهای سالم هنگام رانندگی در روزهای زمستان مهمترین عامل ممانعت از حوادث ناگوار هستند، پس ترمزها را توسط یک متخصص به طور کامل چک کنید. اگر حس میکنید که فاصله توقف اتوموبیل طولانی شده یا زیر پدال لقی یا گرفتگی نا آشنایی هست، فورا" به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید. در ضمن لنت های ترمز را هم بررسی کنید و در صورت رفتگی یا کهنگی آنها را تعویض کنید.
تسمه ها را چک کنید و مطمئن شوید که به خوبی محکم شده و فاقد ترک خوردگی، ساییدگی یا رفتگی باشند. آنها نباید در مقابل فشار انگشت شما بیش از 1 سانتی متر قوس بردارند. شلنگها را با دقت بررسی کنید، مراقب نشتی، متورم شدن یا ترک خوردگی باشید و مطمئن شوید که تمام بستها محکم باشند. برای جلوگیری از یخ زدگی دستگیره ها و لولا ها، کمی خاک ذغال نرم به چفت وبست قفلها و کمی روغن به لولاها بزنید.

8 )اتومبیل خود را برای تنظیم موتور (Tune-up) ببرید
خودروتان را به مرکز تنظیم موتور ببرید. یک متخصص به سرعت متوجه مشکلات استارت، موتور و سوخت و ساز آن میشود.
از بالا بردن دور موتور خودداری نید زیرا نه تنها سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد بلکه موجب استهلاک زودرس خودرو شما خواهد شد.

9)چند نکته دیگر
کارشناسان راهنمایی ورانندگی توصیه میکنند که به خصوص در زمستان، همواره یک جعبه کمکهای اولیه و جعبه ای شامل لوازم اضطراری خودرو همراه داشته باشید، از جمله کابلهای اتصال باطری، بیلچه، ابزاری چون پیچ گوشتی، آچار، چاقوی جیبی و به خصوص در هنگام سفر کیسه خواب یا پتو، لباس گرم اضافه، جاروی کوچکی برای پاک کردن شیشه جلو، چراغ قوه با باطری اضافه، رادیو ترانزیستوری و یک کیسه شن همراه داشته باشید. اگر در یک کولاک زمستانی درگیر شدید، داخل اتوموبیل بمانید، شیشه را کمی پاین بکشید تا تبادل هوا انجام شود و با روشن نگه داشتن چراغها در معرض دید بمانید.
برای هدر نرفتن سوخت، بخاری را به طور متناوب روشن و خاموش کنید
دریاب که از روح جدا خواهی رفت در پرده ی اسرار فنا خواهی رفت می نوش ندانی از کجا آمده ای خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان