در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

250

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 10 آذر 1385 11:02

آرشيو سپاس: 8 مرتبه در 8 پست

برونسپاري لجستيك درخودروسازي در جهان

توسط Don Corleone » جمعه 10 آذر 1385 17:12

--------------------------------------------------------------------------------

سلام به دوستان
بحث تأمين و تدارك و لجستيك در صنعت، گرچه همواره با يكديگر عجين بوده*اند، اما در صنعت خودروسازي كه از پيچيده*ترين نوع زنجيره تأمين برخوردار است، هر تصويري از مديريت زنجيره تأمين بدون در نظر گرفتن امر لجستيك، عملاً ناقص خواهد بود. اين مقاله، نگاهي اجمالي به جايگاه بحث لجستيك در استراتژي صنعت خودرو و مروري بر مباني نظري برونسپاري لجستيك «رو به بيرون» و «رو به داخل»1 و روش*هاي معمول در شركت*هاي برتر خودروسازي جهان است.


1. برونسپاري لجستيك
رشد سيستم*هاي توليدي منعطف و افزايش فزاينده تنوع خودروها، تأثيري قابل ملاحظه بر نحوه سازماندهي جريان انتقال قطعات به خودروسازان و نقل و انتقال درون كارخانه*اي آن داشته است. در نتيجه، خودروسازان براي بهبود موقعيت خود به عنوان يك سازمان شديداً پاسخگو با حداقل هزينه، در حال برونسپاري بيشتر فرايندهاي لجستيك (رو به درون2 و رو به بيرون3) خود هستند. اين اقدام به گونه*اي انجام مي*شود كه اطمينان لازم در زمينه تحويل منظم قطعات به خطوط مونتاژ در زمان مناسب، فراهم باشد. برخي خودروسازان نيز به اين جمع*بندي رسيده*اند كه فعاليت*هاي مربوط به لجستيك، جزو قابليت*هاي اصلي4 توليد خودرو نيست و لذا برونسپاري كل فرايند را آغاز كرده*اند. در اين زمينه، تنها مقاومت كارگران يا اتحاديه*هاي كارگري، موجب عقب*نشيني آنها مي*شود.
كانون چالش لجستيك، در واقع خط مونتاژ خودرو است كه در معرض خطر تراكم بيش از حد قطعات مختلف مورد نياز براي مونتاژ آپشن*هاي متعدد خودروها قرار دارد. براي مقابله با اين مسئله، خودروسازان در برخي كارخانه*ها در پي حفظ سطح موجودي5 قطعات در كنار خطوط مونتاژ به كمتر از 2 ساعت و يا كمتر از آن هستند. اين امر، چالشي واقعي است كه براي كنترل آن، دو رويكرد عمده يا تركيبي از هر دو به كار گرفته مي*شود.
يك رويكرد، استفاده از روش مرسوم JIT در تحويل قطعات به صورت محموله*هاي كوچك و دفعات بيشتر است و ديگري، روش تحويل متوالي6 قطعات است. اين دو رويكرد، مستلزم فعاليت*هاي اضافي از جمله فعاليت*هاي فيزيكي جابجايي كالاها و عمليات اداري است.
طي چند سال گذشته، حركت بسوي مونتاژ مدولار، همراه با شكل*گيري پارك*هاي تأمين*كنندگان در كنار كارخانه*هاي مونتاژ خودرو، براي كاستن از فشارها برخطوط مونتاژ مؤثر بوده است. به*كارگيري مدول، شمار قطعات تحويلي به خطوط مونتاژ را كاهش مي*دهد. با استفاده از پارك*هاي تأمين*كننده، تأمين*كنندگان مدولار به اندازه كافي به خط مونتاژ نزديك هستند تا بتوانند مدول*هاي تازه مونتاژ شده را دقيقاً در زمان لازم به خط مونتاژ تحويل دهند. اين امر، اغلب در هزينه حمل و نقل مدول*هاي بزرگ و حجيم، صرفه*جويي قابل ملاحظه*اي ايجاد مي*كند. هم*اكنون، خودروسازان گسترش استفاده از پارك*ها و مدول*ها را براي پشتيباني از تحويل متوالي، ادامه مي*دهند، اما برونسپاري عمليات لجستيك سريعتر، از ديگر روندها در حال انجام است. تأمين*كنندگان رده اول نيز به اين نكته پي برده*اند كه ايجاد كارخانه و يا تسهيلات در كنار همه كارخانه*هايي كه تأمين متوالي مجموعه*هاي پيش مونتاژي يا مدول*هاي آن را برعهده دارند، از لحاظ اقتصادي توجيه*پذير نيست. ايجاد يك واحد جديد همراه با نيروي كاري لازم و هزينه*هاي سربار، تنها با توجه به ميزان (حجم) توليد و پيچيدگي كار مونتاژ لازم براي آن، توجيه*پذير است. يكي از راه*هاي خودروسازان براي غلبه بر اين مشكل، تعيين يك يا چند طرف ثالث در زمينه لجستيك است تا بتوانند براي تأمين*كنندگان رده اول، فعاليت*هاي مربوط به تحويل متوالي را نزديك كارخانه مونتاژ انجام دهند. اين امر، موجب ايجاد مقياس اقتصادي لازم براي راه*حلي واقع*بينانه مي*شود و به سرعت رواج يافته است.
چند شركت ثالث لجستيك، اين*گونه خدمات را در كارخانه به*تازگي نوسازي شده شركت اپل در Russelsheim انجام مي*دهند. در اين كارخانه، شركت Forrostaal كه در زمينه لجستيك تخصص دارد، مسئوليت تحويل متوالي و دقيقاً به*موقع 73 مدول و مجموعه را كه توسط 58 تأمين كننده ارسال مي*شوند، برعهده دارد.
در كارخانه جديد نيسان كه در كانتون مي*سي*سي*پي در دست ساخت است، عمليات مشابهي تحت عنوان «مركز لجستيك تأمين*كنندگان» توسط IMS Autrans اداره مي*شود. نقش اين مركز در واقع ارائه دو سرويس عمده خواهد بود كه عبارتند از: مونتاژ نهايي براي تأمين*كنندگان مستقر در ايالت*هاي غيرمي*سي*سي*پي و انجام عمليات لجستيك براي قطعاتي كه به كارخانه كانتون تحويل مي*شوند. در اين مركز، بيش از 250 نفر مشغول به كار خواهند شد.
فولكس*واگن نيز راهكارهاي مشابهي را در كارخانه*هاي ماسل7 و هانوور8 به كار گرفته است. فولكس واگن در كارخانه هانوور، پارك تأمين*كننده جديدي را براي توليد خودروي T5 به وجود آورده است. اين شركت، شركت ثالث Schenker را به عنوان ارائه دهنده فعاليت*هاي لجستيكي و اداره پارك تأمين*كنندگان در كارخانه جديد تعيين كرده است. در يك بخش از كارخانه، 11 تأمين*كننده رده اول مدول*هاي عمده را آماده مي*كنند و در بخش ديگر، شركت Schenker عمليات مونتاژ نهايي را از جانب ديگر تأمين*كنندگان انجام داده و سرويس تحويل متوالي را به همه تأمين*كنندگان ارائه مي*دهد. اين شركت پيام*هاي سفارش دريافت قطعات در فواصل زماني لازم را 2 هفته، 3 روزه و 2 تا 6 ساعت پيش از نياز از فولكس*واگن، دريافت كرده و مسئوليت تضمين، تأمين و آماده*سازي قطعات مورد نظر را براي تحويل در زمان مقرر برعهده دارد.
مرسدس بنز ترجيح مي*دهد كه كنترل داخلي تأمين JIT قطعات بحراني و تأمين متوالي قطعات را خود برعهده بگيرد، اما در حال دعوت از شركت*هاي ثالث ارائه*دهنده خدمات لجستيك براي قطعاتي است كه مي*بايستي در محموله*هاي كوچك تأمين شوند. وظيفه اين شركت*ها حفظ موجودي 2 روزه اين قطعات است كه در نتيجه هرگونه امكان كسري قطعات مونتاژ را برطرف مي*كنند. مرسدس، معتقد است كه اين كار موجب انعطاف*پذيري فزاينده تأمين كنندگان شده و از اين طريق، هم خودروساز و هم تأمين*كنندگان بين 7 تا 5 درصد در هزينه*هاي لجستيك صرفه*جويي خواهند كرد.
راهكارهاي لجستيك ياد شده، همگي راه*حل*هايي كارخانه*اي هستند. شركت*هاي جنرال*موتورز و فورد، راه*حل*هاي جهاني*تري را در پيش گرفته*اند. در اين زمينه، شركت جنرال موتورز با شركت CNF متخصص در لجستيك جهاني، در مورد ايجاد شركت Vector SCM شراكت كرده است. هدف اين شركت، مديريت زنجيره تأمين جنرال*موتورز در سطح جهان است. 80 درصد از اين شركت متعلق به CNF بوده و 20 درصد از آن در مالكيت جنرال*موتورز قرار دارد. Vector SCM در حال تكوين و توسعه راه*حل و اجراي آن از طريق شركت*هاي ثالث لجستيك است.
روش فورد در زمينه لجستيك با روش جنرال*موتورز متفاوت است. فورد به جاي انتخاب شركت چهارم به عنوان ارائه*دهنده خدمات لجستيك، نظير تجربه جنرال*موتورز در تشكيل شركت Vector SCM، تصميم گرفته است مسئوليت طراحي راه*حل*هاي لجستيك را خود برعهده بگيرد، اما اجراي راه*حل*ها را به شركتي ثالث در زمينه لجستيك واگذار كند. اين روش فورد اروپاست كه شركت Exel را براي اجراي تمامي عمليات لجستيك در اروپا تعيين كرده است. Exel، قراردادي در زمينه لجستيك داخلي كارخانه فورد در برزيل را نيز در اختيار دارد.
راه*حل انتخابي جنرال*موتورز در صنعت، كاملاً منحصر بفرد است. اكثر خودروسازان، ترجيح مي*دهند كنترل سازمان لجستيك را در دست خود داشته باشند. بعيد است كه اين وضعيت در آينده تغيير يابد، اما يقيناً برونسپاري بيشتري در زمينه خدمات لجستيك on-the-ground ايجاد خواهد شد. خودروسازاني نظير بي.ام.و و SEAT به اين نكته اشاره كرده*اند كه اين عمليات لجستيك، همواره جزو قابليت*هاي اصلي نبوده و ظهور فرصت*هاي جديد، برونسپاري بيشتري را به همراه خواهد داشت. ديگر خودروسازان بر اين عقيده*اند كه عمليات پيش مونتاژ9 كه هم*اكنون توسط خودروسازان انجام مي*شود، قابل واگذاري به شركاي لجستيك است.
شركت*هاي لجستيك در مقايسه با خودروسازان، دستمزدهاي پايين*تري پرداخت مي*كنند و همانند ديگر تأمين*كنندگان، به ميزان افزايش مقياس كارهايي كه به آنها سپرده مي*شود، قيمت*هاي پايين تري را ارائه مي*دهند. اين دو مورد، در واقع مهم*ترين عامل تأثيرگذار بر تصميم خودروسازان براي حركت بسوي برونسپاري عمليات لجستيك است. عامل ديگر فضاست. واگذاري فعاليت*هاي لجستيك يا مونتاژ به خارج ازكارخانه مونتاژ، مي*تواند فضاي ارزشمندي را آزاد كند تا خودروسازان از آن براي افزايش ظرفيت توليدي خود با حداقل سرمايه*گذاري استفاده كنند. مسئله فضا براي آئودي، بسيار حياتي است.


تأمين*كنندگان لجستيك

حركت صنعت خودروي جهان به سوي انعطاف*پذير و مفاهيم مربوط به ساخت براساس سفارش10 به طوري قابل ملاحظه در حال تغيير بوده و ماهيت خدمات مورد انتظار از تأمين*كنندگان لجستيك را نيز گسترش داده است. تأمين*كنندگان خدمات لجستيك به منظور تأمين نيازهاي جديد صنعت خودروسازي، بايد مهارت*هاي موجود خود نظير بازرسي قطعه، مونتاژ مدول JIT و مديريت Container را توسعه بخشند. همچنين، ماهيت شديداً متنوع قطعات و مدول*هايي كه اين تأمين*كنندگان مي*بايستي آنها را پوشش دهند، به توان كارشناسي و آموزش مؤثر نياز دارد.
تأمين كنندگان لجستيك، براي پذيرش مسئوليت در زنجيره تأمين، در حال سرمايه*گذاري در زمينه فناوري ارتباطات و نرم*افزارهاي جديد هستند. سامانه*هاي اطلاعاتي (IT) بايد به خودروسازان و تأمين كنندگان قطعات و احتمالاً برخي از ديگر تأمين كنندگان لجستيك از جمله شركت*هاي حمل و نقل، متصل شود. خودروسازان نيز با اتخاذ استراتژي*هاي مونتاژ و برونسپاري به*منظور استفاده از مزيت كشورهاي ارزانتر و بازارهاي نوظهور، به تأمين كنندگان لجستيكي نياز دارند كه از آمادگي ايجاد شبكه*هاي بين*المللي لازم براي پشتيباني از برنامه*هاي آنان برخوردار باشند.
براي تامين*كنندگان لجستيك، فعاليت بسيار نزديك در كنار كارخانه*هاي مونتاژ خودرو از لحاظ در دسترس بودن كاركنان ماهر، داراي مزايا و معايبي است. تفاوت نرخ دستمزدها (سطح دستمزد در خودروسازان و سطح دستمزد شركت*هاي لجستيك) مي*تواند موجب افزايش جابجايي و نارضايتي نيروي انساني شود. بنابراين، لازم است استراتژي*هاي مناسبي براي پيشگيري از بروز اين مسئله مد نظر قرار داشته باشد.
توان و بينه مالي مطمئن تأمين كنندگان لجستيك،* براي خودروسازان اهميت دارد. با توجه به پروژه*هاي پيچيده و بسيار بزرگي كه به تأمين كنندگان لجستيك محول مي*شود، خودروسازان بايد در مورد توان مالي تأمين كنندگان در مدت زمان اجراي پروژه، مطمئن شوند.
تأمين كنندگان لجستيكي كه قادر به پاسخگويي به تقاضاي بي*شمار صنعت خودرو بوده و به*طور رقابتي عمل كند، فرصت*هاي رشد متعددي پيش رو خواهد داشت. برخي خودروسازان، لجستيك را قابليت اصلي توليد خودرو ندانسته و به*طور فزاينده*اي در حال برونسپاري عمليات لجستيك خود هستند. ساختار در حال تغيير صنعت نيز تقاضاهاي جديدي را براي خدمات لجستيك ايجاد كرده است. مثلاً، فعاليت*هاي مربوط به پرس قطعات و فعاليت*هاي فرعي مونتاژ در زمينه جوشكاري از جمله مواردي هستند كه ديگر در سايت مونتاژ خودرو انجام نمي*شوند و بايد از خارج كارخانه تأمين شوند. اين امر، مستلزم خدمات حمل و نقل و لجستيك است. افزون بر اين، تأمين كنندگان رده اول نيز مزيت*هاي استفاده از متخصص لجستيك را براي روانتر كردن فرايند زنجيره تامين خود، به رسميت شناخته*اند. حتي در مواردي، تأمين كنندگان لجستيك نقش*هايي را در مونتاژ بر عهده دارند. آماده*سازي فعاليت*هاي مونتاژ چرخ/ تاير (توسط Bils-deroo, Exel, Simastock) و آماده*سازي درها (توسط Simastock) نمونه مواردي است كه بتازگي به*طور فزاينده*اي توسط تامين كنندگان لجستيك انجام مي*شود.


پانوشت*ها:
1. Inbound & Outbound Logistics
2. Inbound Logistics به معني تمام عمليات حمل و نقل و ارسال مواد و قطعات به كارخانجات توليدي كه به عنوان ورودي در توليد محصولي يا خدمات از آن استفاده مي*شود.
3. Outbound Logistics به معني تمام عمليات حمل و نقل كالاي توليد شده از كارخانه*ها به مراكز توزيع و فروش و صادرات
4. Core Competency
5. Lineside Stock
6. Sequenced Delivery
7. Mosel
8. Hannover
9. Pre- assembly
10. Build- to- Order
منبع:
The New Production Chain, Auto Business, London, 2004.

نويسنده : يوسف مسي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 11 مهمان