در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

250

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 10 آذر 1385 11:02

آرشيو سپاس: 8 مرتبه در 8 پست

خودورهاي هيبريد

توسط Don Corleone » جمعه 10 آذر 1385 18:07

مقدمه :
فن آوري ساخت خودور روز بروز در حال تغيير و دگرگوني است و روند ساخت خودرو ها به سمتي مي رود كه مصرف و آلودگي زيست محيطي كمتر و بازده بالاتري داشته باشند . يكي از تحولاتي كه اخيرا در اين زمينه پدپ امده است استفاده از خودورهاي تركيبي يا هيبريدي است كه تركيبي از يك موتور الكتريكي و يك موتور بنزيني كوچك مي باشد . موتور الكتريكي از طريق باطريهاي قابل شارامكان شارژ باطري هاي خود را دارند ضمن اينكه باطري به هنگام رانندگي و ترمز كردن هم مي تواند شارژ شود .
با اينگونه خودورها مي توان مسافت هاي بيشتري را با مصرف سوخت كمتر طي كرد . هم اكنون شركتهاي خودروسازي مانند هوندا در اين زمينه پيشرو هستند و خودورهاي مدل سيويك و اكورد خود را با سيستم هيبريد به بازار عرضه كرده اند كه خلاصه اي از مشخصات آنها را در اينجا اورده ايم . جالب است كه قيمت اين خودورها با اين تكنولوژي پيشرفته اي كه دارند حدود 17 تا 20 ميليون تومان قيمت دارند . و اين بايد هشداري باشد براي سازندگان داخلي خودور كه توليدات خارج از رده و قديمي و گاه بنجل خود را به قيمتهايي حتي گرانتر از اين به مردم ما مي فروشند . در دياري كه هنوز استفاده از كيسه هوا و ترمز : اي بي اس بصورت يك بخش تجملي محسوب مي شود و اختياري ( اپشنال ) است و هزينه آن را هم جداگانه از مشتري مي گيرند .
در صورتيكه استفاده از تجيهزات در كشورهاي صنعتي اجباري است و قيمت خودروها هم اين همه گران نيست . درغرب سوخت گران است و خودرو ارزان ، اما دراينجا دقيقا وارونه است و سوخت ارزان و قيمت بالاي خودور سبب شده است كه اولا استفاده از خودور و خصوصا خودروهاي پيشرفته در اختيار طبقات مرفه باشد و در ضمن مصرف وخت هم از الگوي منطقي پيروي نكند و عده اي با سوبسيدي كه براي بنزين داده مي شود و از جيب و بودجه اين مردم فقير كوچه و بازار است براي خودشان در خيابانها پرسه بزنند يا هر هفته راه سفر شمال را در پيش بگيرند . خيلي مايلم قيمت بنزين افزايش يابد تا ببينيم اين آدمها باز هم اينقدر دست و دل باز و ولخرج هستند كه اين همه سفرهاي بي مورد و تفريحي انجام دهند؟ بعيد مي دانم چون اين خاصه خرجي ها تا بحال از خانه مملكت بوده است . خلاصه در اين ديار كه همه چيز ظاهرا وارونه است چاره اي نيست فقط بد نيست گاهي هم نيم نگاهي به پيشرفتهاي زيادي كه در اين زمينه صورت گرفته است بيندازيم تا لااقل آگاه باشيم كه در دور و برمان چه مي گذرد ؟



Hybrid Cars Discussion
بحثي در مورد خودروهاي دوگانه :
Topic: Hybrid or Diesel?
موضوع : خودروهاي تركيبي يا ديزل ؟
من از اينكه داراي يك خودروي هونداي تركيبي سيويك مدل 2004 هستم خيلي خوشحالم . هر چند مي دانم كه اين روزها استفاده از خودورهاي سوري ديزل متداول شده است اما در ايالتي كه من زندگي مي كنم يعني اوهايو ؛ قيمت گازوئيل نسبت به بهترين نوع بنزين ( با عدد اكتان 94/93 ) حدود 25 سنت به ازاي هر گالن گران تر است .

هر چند در ايران هم تقريبا وضع به همين ترتيب است و قيمت گازوئيل خيلي ارزان تر از بنزين است

How Hybrid Cars Work
خودورهاي تركيبي (هيبريد ) چگونه كار مي كنند ؟
حتما تا حال براي شما اتفاق افتاده است كه در پايان روز براي بنزين زدن به پمپ بنزين رفته ايد و از قيمتي كه براي بنزين پرداخت كرده ايد شوكه شده ايد 20 دلار ، 30 دلار و حتي 50 دلار پرداخت كرده ايد و با خودتان فكر كرده ايد كه كاش مي شد خودرويي داشته بباشيد كه مصرف سوخت آن كمتر باشد . شايد هم شما از ان دسته افرادي باشيد كه دغدغه مسائل زيست محيطي را دارند و از اينكه با خودرو اتان موجب آلودگي محيط زيست مي شويد و باعث تشديد اثر گلخانه اي مي شويد نگران و ناراحت هستيد .
هم اكنون صنايع خودروسازي به فن آوري دست پيدا كرده است كه راه حلي براي اين مشكل پيدا كرده است و ان استفاده از خودورهاي تركيبي يا هايبرد است . اين روزها مدلهاي مختلفي از اينگونه خودورها در بازار موجود است و اغلب سازندگان خودور اعلام كرده اند كه برنامه هايي براي ساخت اينگونه خودورها در دست دارند .
اما يك خودور تركيبي چگونه است و چطور كار مي كند ؟ چه چيز در آن قرار داده اند كه باعث شده است اين خودروها به ازاي هر گالن مصرف بنزين ، 20 تا 30 مايل مسافت بيشتري را طي كنند ؟ . چگونه است كه آلايندگي كمتري را ايجاد مي كنند . دراين مقاله ما به بررسي اين موضوع مي پردازيم و حتي بعضي از نكات ضروري را به شما ارائه مي دهيم كه بتوانيد هنگام رانندگي با اينگونه خودروها راندمان بالاتري را داشته باشيد .
What Makes it a Hybrid?
موتورهاي تركيبي يعني چه ؟

در حال حاضر براي استفاده از خودورهايي كه با صرفه باشند و كارآيي بالايي داشته باشند و مشكلات زيست محيطي كمتري را ايجاد كنند 3 نوع فن آوري در پيش روي ما قرار دارد :
موتورهاي ديزل،
خودروهاي هيبريدي بنزيني- الکتريکي و
بدنه هايکامپوزيتي کربني.
با اصلاح جزئي و ارتقاي خودروهاي هيبريدي کنوني مي توان آنها رابراي شارژ کردن با استفاده از پريزي به شبکه برق سراسري متصل و در مسافت هاي کوتاهتنها از انرژي برق استفاده کرد. بيشترين مقدار هد رشدن انرژي در خودرو براي مسافتهاي كوتاه زير 10 كيلومتر مي باشد
و اين مشکل مي تواند به راحتي با استفاده از باتريهاي هيبريدي نيکل- فلزي کنوني حل نموذد .
هرگونه باتري که درخودروهاي هيبريدي قابل شارژ استفاده مي شود، بايد قابليت شارژ روزانه را بدون آسيبديدگي داشته باشد و بتواند توان مورد نياز خودرو را براي سرعتي مناسب فراهم نمايد . اينگونه تحقيقات و پژوهش بايد از بيشترين الويت برخوردار باشند ، زيرا موجب انقلابي در اقتصادحمل و نقل خواهند شد ووابستگي به نفت و سوخت هاي فسيلي را كاهش مي دهد .

خودرويهيبريدي را مي توان از طريق برق منزل شارژ نمود ، و از اين جهت مزيت هاي خودروهاي برقي را دارد. خودروهايالکتريکي اگر به منبع الکتريسيته دسترسي نداشته باشند، امکان شارژ کردن باتريهايشان را نخواهند داشت.
اما خودروهاي هيبريد ها مخازن سوخت مايع دارند(بنزين، اتانول،ديزل )، هيبريدهاي برقي چنين مشکلي ندارند. بطور معمول مي توان آنها را شبها شارژ كرد و روزهاي از انها استفاده كرد خصوصا كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته مانند ژاپن و آمريكا ، هزينه برق مصرفي در شب كمتر است .
به طور متوسط هزينه هرکيلووات الکتريسيته در ايالات متحد آمريکا حدود 5/8 سنت است. با به حساب آوردنبازده مخازن سوخت و همراه کردن آنها با نيروي محرک الکتريکي در عوض 5/8 سنت براي هرکيلووات ساعت، اين ميزان هزينه انرژي معادل بهاي يک دلار براي هر گالن بنزين تماممي شود. حال که برخي نيروگاه ها در زمان کم باري، شبکه برق را به بهاي 2 تا 4 سنتبراي هر کيلووات ساعت مي فروشند، اين قيمت مي تواند 25 تا 50 سنت براي هر گالن نيزپايين بيايد.

و چون شب هاي مي توان اين خودورهاي را شارژ كرد و اين كار در شب به معني استفاده از برق هنگام کم باري شبکه است و به همين جهت نيازي به سرمايه گذاري جديد برايتوليد الکتريسيته ندارد ، هر چند لازم است كه تسهيلاتي براي انجام اين كار فراهم شود .
استفاده از مواد كامپوزيتي :

خودروي هيبريديبنزيني-الکتريکي با مصرف 50 مايل براي هر گالن از کامپوزيت هاي کربني ساخته شود،بازده سوخت آن دو برابر خواهد شد. اگر از اتانول سلولوزي با مقياس 85 درصدي اختلاطبا بنزين يا از بيوديزل يا ديگر سوخت هاي تجديدپذير استفاده کنيم، از يک گالنفرآورده نفتي مي توانيم امکان پيمودن صدها مايل را به دست آوريم. اگر باتري هايليتيمي کنوني به گونه اي ارتقا يابند که سفرهاي 20 تا 30 مايلي را پوشش دهند، يکگالن نفت فسيلي براي 1000 مايل مسافرت کافي خواهد بود.آنچه در اين ميان اهميت ويژهاي دارد، امنيت توزيع و توليد انرژي در دنياي صنعتي ما است.
يكي از مهم ترين تصميماتي كه استفاده كنندگان از خودرو مي توانند بگيرند و بدين وسيله تاثير بسزايي بر روي كاهش آلايندگي محيط زيست داشته باشند استفاده از خودورها ي تركيبي يا هيبريدي است .
خودورهاي تركيبي ، انتخابي است كه از كارآيي نوع آوري بيشتري برخودار است و بعد از سالها مطالعه و تحقيق استفاده از اين نوع خودروها هم اكنون امكان پذير شده است .
Smaller and more efficient engines
دراين خودروها از يك موتور بنزيني كوچك كه داراي كارآيي بالايي است به همراه يك موتور الكتريكي كه باعث شتاب گرفتن بيشتر خودرو مي شود استفاده مي شود . موتور الكتريكي با استفاده از باطري هايي كار مي كند كه به هنگام رانندگي بطور خودكار شارژ مي شوند . همين امر باعث مي شود كه از موتوري كوچك تر و با راندمان بالاتر استفاده شود .
Regenerative braking

خاصيت تقويت كردن ترمز : استفاده از موتور الكتريكي باعث مي شود كه به هنگام ترمز كردن الكتروموتور به مانند يك ژنراتور عمل كرده وضمن كند كردن سرعت خودرو باعث شارژ باطري ها شود .
Periodic engine shut off
امكان انجام تعميرات دوره اي بر روي ماشين
Advanced aerodynamics
وضعيت آيرو ديناميكي بهتر : كه اين كار از طريق كاهش نيروي دراگ (نيروي پسا – نيروي اصطكاك) .
Low-rolling resistance (LLR) tires
نيوري مقاومت چرخشي چرخها كم مي شود – چرخهاي باريك تر و سفت تر داراي نيروي دراگ كمتري هستند .

Lightweight materials
استفاده از مواد سبك تر – كه باعث افزايش كارآيي خودروهاي تركيبي مي شود .
اين گونه خودورهاي تركيبي هم اكنون دركشورهاي آمريكاي شمالي عرضه مي شوند .
مدلهايي كه بصورت هيبريد وجود دارند عبارتند از :
Honda Civic Hybrid
Honda Accord Hybrid
Honda Insight
Toyota Prius
Ford Escape Hybrid SUV
Lexus 400h Hybrid SUV
Toyota Highlander Hybrid SUV
Mercury Mariner
نوشته محمد وكيلي

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان