در اين بخش انواع خودروها معرفي مي‌شوند
Incredible Poster

Incredible Poster



no avatar
پست ها

3047

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 22:41

آرشيو سپاس: 408 مرتبه در 218 پست

بررسي خودرو سرانزا

توسط Farhad3614 » جمعه 26 اسفند 1384 04:05

خودرو سازان داخلي براي اثبات توانا ييهاي خود در پي ارائه مد لهاي جد يد هستند و همين مسئله باعث شده تا محصولا تي ديگر بر اساس مد لها ي توليدي خود را نيز ارائه نمايند يكي از اين تازه واردها خودرويي 7 نفره با نام سرانزااست كه بر اساس وانت نيسان پيكاپ شكل گرفته است ( سرانزا ) بعد از( رونيز )محصول ديگر پارس خودرو است كه به بازار خودرو كشور معرفي شد . نام اين اتومبيل برگرفته از روستايي با همين اسم در استان خراسان است در ادامه اين خودرو 7 نفره را مورد برسي فني و آزمايش رانندگي قرار مي دهيم

طراحي ظاهري بد نه:

از همان ابتدا كه وانتهاي نيسان پيكاپ به بازار ايران ارائه شد به دليل عد م وجود يك خودرو suv  مناسب در بين محصولات خودروسازان داخلي بسياري ا زخريداران وانتهاي پيكاپ اقدام به نصب انواع مد لهاي اتاق در قسمت بار اين خودرو تبديل نمودن خودرو به صورت استيشن نمودند اگر چه ا نجام اين عمل با ارائه خودرونيسان رونيز تا حد ودي كاهش يافت اما همچنان اختلاف مدل پيكاپ و رونيز و همچنين طراحي قسمت جلوي نيسان رونيز كه مورد پسند برخي افراد نبود موجب گشت تا هنوز هم عد ه اي مدل پيكاپ اتاق دار را به رونيز ترجيح دهند به همين جهت سازنده در پي آن بر آمد تا يك suv هفت نفره را بر اساس مدل پيكاپ ارائه نماييد و اين خودرو را سرانزا ناميد .

نقات ضعف:

نحوه طراحي ضربه گير هاي روي درهاهم از نظر ظاهري و هم از نظر كيفيت ساخت .

اتصال چرخ يدك عقب خودرو بخشي از جاي پلاك اصلي خودرو را پوشانده و يك جاي پلاك ديگر در كنار ان در نظر گرفته شده است .

طراحي چراغ عقب ضعيف است و هيچ زيبايي ندارد

نحوه اتصال بچه گلگير ها .

نقاط مثبت :

طراحي سپر عقب

اينه هاي جانبي با پوشش كروم

مجموع طرح قسمت جلو كه البته كاملا مانند مدل پيكاپ است  

پوش روي چرخ يدك

در مجموع بايستي

طرح ظاهري خودرو را در مقايسه به انتظار خريداران و همچنين مدل نيسان رونيز سطحي پايين دانست ضمن انكه در مقايسه با طرح هاي امروزي بسيار ضعيف است .

طرح داخلي:

نقاط مثبت :

داشتن سه رديف صند لي با ظرفيت هفت نفره

وضعيت قابل قبول صندليها بخصوص رديف دوم

كيفيت مطلوب پوشش وكيفيت قسمت بار بخصوص قسمت بر جستگي داخل گلگير ها

نقات ضعف :

كيفيت ساخت پايين قطعات داخل كابين

كنسول وسط با پوشش بسيار پايين

محل دستگير هاي نصب شده بر روي در ها كه محل قرار گيري كليد شيشه بالا بر ها هستند وبا نوار لاستيكي نصب شده حاشيه شيشه هاوستون ها

افتاب گير نصب شده براي سر نشين جلو فاقد اينه مي باشد

كيفيت اهرم برف پاك كن كه در سمت راست فرمان قرار دارد

تنوع زياد رنگ هنگام روشن شدن چراغ هاي داشبرد و داخل اتاق

نوار لاستيكي حاشيه ستون جلو ودر جلو به رنگ مشكي بوده در حاليكه نوار لاستيكي در حاشيه ستون مياني ودر عقب طوسي رنگ وكيفيت پايين تر مي باشد.

تجهيزات :

نقاط مثبت :

وجود دو كولر جداگانه يكي براي سرنشينان صندلي هاي رديف اول ودوم وديگري براي سرنشينان سوم همراه با امكان راه اندازي جداگانه دو كولر

راديو پخش با چهار باند برف پاك كن وشيشه شوي عقب بال عقب زاپاس بند عقب وقفل مركزي كه نسبت به مدل رونيز بيشتر است .

نقاط ضعف:

نبود كيسه هوا براي سرنشينان جلو

عدم امكان تنظيم ارتفاع فرمان

abs نبودن ترمز ها

كولردوم براي سرنشنان عقب هر چند ثانيه صداي همچون زوزه ايجاد ميكند كه بطور واضح در داخل اتاق شنيده مي شود.

پخش صوت از نوع كاست داراي كيفيت وطرح ظاهري معمولي بوده واز كارايي مناسبي برخوردار نيست

سوييچ خودرو بايستي حتما در حالت باز قرار گيرد تا در صندوق عقب باز شود واين بدين معناست كه هر زمان بخواهيد در صندوق را باز نماييد بايستي خودرو را روشن كنيد.

راحتي و فضاي داخل خودرو :

نقاط مثبت:

راحتي و فضاي سر نشينان رديف هاي اول ودوم در وضعيتي مطلوب قرار دارد و حتي نحوه قرارگيري سرنشينان بر روي صندلي هاي رديف دوم نسبت خودروي نيسان رونيزبهتر است .

درنيسان رونيز به دليل قرارگيري مخزن سوخت در قسمت مياني خودرو صندلي عقب در سطري بالاتر نسبت به صندلي هاي جلو قرار دارد كه اگر چه از ديد مناسبي بر خوردار بوده اما از راحتي سرنشينان كاسته است.

نيسان سرانزادر مجموع از نظر راحتي وفضاي داخل براي يك مسافرت خانوادگي قابل قبول به نظر مي رسد

نقاط ضعف :

فضاي باقيمانده پشت صندلي هاي رديف سوم بسيار كم است و به دليل اتصالات عرضي که بر روي رول بار نصب شده است  نيز امكان استفاده از قابليت

حمل 80 كيلو گرم بار بر روي سقف نيز تقريبا منتفي است ام اگر صندلي رديف سوم را جمع كنيد فضاي حمل بار كاملا مناسب خواهد بود .

حالتي از لرزش عرضي اتاق در عبور از دست اندازها همانند انچه در اتوبوس ها به سر نشين منتقل مي شود .

قابلييتهاي حركتي

نقاط ضعف :

پيشرانه مورد استفاده در سرانزا همان پيشرانه نيسان پيكاپ ورونيز است اين پيشرانه خطي چهار سيلندر 2/4ليتري كه از تواني برابر 160اسب بخار برخوردار است براي خودرو

سرانزادر دورههاي پايين وحتي مياني ضعيف و ناكافي است .

هنگام سر بالايي با هفت سر نشين بايستي دور موتور را همواره در دورهاي بالايي3500نگاه داريد كه در اين صورت نيز صداي زياد پيشيرانه ازار دهنده خواهد بود .

ديد عقب اتوموبيل به دليل وجود سه رديف صندلي وهمچنين چرخ يد ك بر روي صندوق بار ضعيف است و نياز به وجود فاصله سنج هنگام حركت به عقب كاملا مشهود است .

كاهش پايداري وهندلينگ خودروبه دليل لاستيك هاي با عرض215 بر روي رينگ هاي 15 اينچي.

نكات مثبت :

عملكرد ترمزها كه در جلو ديسكي ودر عقب از نوع كاسه اي مي باشد قابل قبول است .

سيستم فرمان خودرو قابل قبول واز نكات مثبت مي باشد وفرمانگيري قابل توجه بوده وسيستم كمك هيدروليک ان از عملكرد خوبي بهرمند است .

عليرغم ابعاد بزرگ خودرو تسلط شما به قسمت جلو واطراف خودرو به دليل موقعيت قرار گيري راننده و همچنين اينه هاي جانبي قابل قبول است .

ساير مشخصات سرانز

تعداد سيلندر :                                                                 4سيلندرخطي

حجم موتور:                                                                   2389 سي سي      

حد اكثر قدرت:                                                                 160 اسب بخار در 5600 دور

حد اكثر گشتاور :                                                               208 نيوتون متر در 3600 دور

ظرفيت مخزن سوخت :                                                           60 ليتر

سايز لاستيكها:                                                                R15  * 215/7

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3331

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 03:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

توسط Mohsen1001 » دوشنبه 29 اسفند 1384 03:31

مقدمه:
داستان تولید خودرویی به نام سرانزا ازآنجایی آغاز میشود که شعبه چینی نیسان به نام
Zhengzhou-Nissan پس از تولید وعرضه نمونه پیشین نیسان فرونتیر با نام پیکاپ درسال 99 دو سال بعد یعنی اوایل2001 مدلی باکدZN6481 را برمبنای پیکاپ به بازار معرفی میکنه وچندی بعد هم مدلZN6491 که تنها وجه تمایز این خودرو نسبت به مدلZN6481 وجود یک برآمدگی درقسمت انتهایی سقف بود.
به گونه ای که مدل اولی(سرانزا)همراه دومی تا سال 2003 فقط و فقط در چین تولید میشدکه البته مدلZN6491 هم چندی بعد یعنی در اواسط سال 2004 خطوط تولید کارخانه را ترک گفت.



ZN6481




جالب اینکه از این دو مدل به جز کشور مادر در سطح جهان فقط شاهد حضور مدل اولی با نام سرانزا در ایران هستیم و لاغیر...
پس تا اینجا مشخص شد که این خودرو دارای اصالت چینی ست و چیزی که اکثریت ما گمان میکنیم که پیکاپ خودرویی ژاپنی ست که توسط پارس خودروو بنابر نیاز بازا به این شکل درآمده تصوری کاملا اشتباست.
البته این مورد مشمول رونیزهم میباشد به گونه ای که این مدل با این شکل شمایل تنها درچین و با نام انحصاری پالادین شناخته میشود.(البته با امکانات ایمنی،رفاهی بیشتر و قیمتی به مراتب کمتر)

دلیل اینکه نام کشورمونو نه دروب سایت جهانی نیسان(که لیست تمامی کشورهای سازنده ومونتاژ کننده نیسان درش موجوده) http://www.nissan-global.com/EN/GLOBAL/index.html
که باید در شبکه عرضه محصولات این خودروساز چینی جستجو کرد!

خوب میپردازیم به نماي خارجی :
درنمای جلویی سرانزا، نسبت به مدل پایه( پیکاپ) تغییراتی اعمال نشده
ولی در نمای بغل(از حدود درب دوم به بعد)و قسمت عقب شاهد ایجاد تغییراتی توسط دیزاینرهای ماهر و کار کشته چینی نیز هستیم.
البته بدیهی ست خیل عظیم قطعات فاقد کیفیت روهم در همین قسمتها باید جستجوکنيم.(به احتمال زیاد داخلی ساز تمایلی به واردات این قطعه از کشورمادر نداشته!)
با این تفاسیر طول این خودرو هم اکنون معادل 4850 میلیمتر میباشد.
جالب عبارت FUEL INJECTION موجود بر روی درب جلوییست که به دلیل شرایط بوجود آمده کنونی،بنده تمایل شدیدی برا مفقود کردنش دارم.  

با توجه به اینکه سرانزا هم اکنون با قیمتی فراتر از پیکاپ بفروش میرسه ولی خودروساز داخلی حتی تمایلی به متمایز کردن طرح واندازه رینگ و تایرها نسبت به پیکاپ از خودش بروز نداده که در این صورت بازهم دست خریدارو میبوسه! khejalat2
و در نهایت ازدید کلی، سرانزارو یک شبهSUV پنج درکوتاه و کشیده خواهید دید.



جای پلاک سرانزا که برای پلاکهایی با ابعاد قبلی طراحی شده بود!

حال میپردازیم به فضا ونمای داخلی :
با توجه به فاصله 2950 میلیمتری مابین محورهای جلو وعقب به محض ورود به کابین فضای مطلوب وکافی این خودرو هفت نفره اولین عنصریه که توجه هر بیننده ای رو به خودش جلب میکنه!
البته در ردیف سوم شاهد فضایی به مراتب کوچکتر از ردیف اول و دوم خواهیم بود که امری عادیست.
مورد بعدی چیدمان، طراحی و کیفیت داشبورده که در سطح مطلوب و قابل قبولتری نسبت به انواع داخلی قرار داره.



فرمان چهار شاخه این خودرو خوش دست والبته ثابت وفاقد اهرم تنظیم کننده می باشد!
صندلیهای این خودرو، راحت وازحیث کیفیت، طراحی وموقعیت نیز مطلوب ارزیابی میشود.
ضمن اینکه دید بیرونی این خودرو ازکابین مناسبه،البته بدهی ست با نصب تایرزاپاس درمکان تعبیه شده تا حدودی ازدیدعقب خواهید کاست.



کنترلرهای موجود بر روی درب خودرو( که از خودروهای دیگر به عاریت گرفته شده!)



در بخش تجهیزات رفاهی وایمنی  می تونم به دوکولربا قابلیت راه اندازی جداگانه، رادیو پخش با چهار باند ، زاپاس بند عقب(که طرح زیباش همواره یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب میشه!)، قفل مرکزی، برف پاک کن به انضمام متعلقاتش، شیشه ها وآینه ها جانبی الکتریکی که دراینجا بنابرمرام ورسم همیشگیه داخلی ساز ایربگها و سیستم ABS به طور کل از روی این خودرو ريشه كن شده(بلایی که سر رونیز وپیکاپ هم آوردن) وبه ناچار دربخش ایمنی، سرانزا فقط دارای ترمز و کمربند ایمنی می باشد که این سطح امکانات به هیچ وجه برازنده یک خودروی 30 واندی میلیونی نخواهد بود، ولی به ناچار باید پذیرفت!
جالب اینکه آفتابگیر سرنشین جلویی فاقد آینه آرایش میباشد در صورتی که این مورد در کشور سازنده قطعیت ندارد!



قواي محركه:
موتور این خودرو با 2.4 لیتر و2389 سی سی حجم تقریبا همانیست که چندین دهه پیش توسط نیسان جونیور به کشور ما راه گشا شده بود.
این موتور با سطوح بازدهی متفاوتی پیشن وظیفه سازماندهی خودروهای از قبیل: نیسان جونیور، پترول ، ترک های تویوتا لندکروز، پاژن، ون کاروان و... را دارا بوده که هم اکنون این موتور با اعمال تغییرات زیادی ازجانب مگاموتور دارای پاور وگشتاوری به ترتیب معادل: 149اسب درrpm5300 و212 نیوتن متردرrpm 4000 میباشد.
البته ذکر این نکته ضروریست که انجین سرانزا، پیکاپ و رونیزهمگی ازهمین خانواده ولی با کدKA24DE و پاوروگشتاوری به ترتیب معادل: 160 اسب در5600rpm و 208 نیوتن متر در 3600rpm شناخته می شوند که بی هیچ تغییراتی ازخودروی نیسان پیکاپ D22 داتسون مدل 97 به عاریت گرفته شده.
همچنین یک گیربکس پنج دنده دستی(به انضمام دنده عقب) وظیفه انتقال نیروی موتور به تایرهای محورعقب این خودرورو عهده دار شده که درمواقع ضرورت میتونید به راحتی از مزایای گیربکس کمکی این خودرو بهره مند شوید.

مشخصات فنی سرانزا:

ابـــــعاد
طول: 4850 میلیمتر
عرض:1880 میلیمتر
ارتفاع: 1815 میلیمتر

وزن
وزن خالص: 1875 کیلوگرم

موتـــــور
کد: KA24DE
تعداد و ترتیب سیلندرها:4 سیلندر-خطی
حجم سیلندرها: 2389 سانتیمتر مکعب
حداکثر قدرت: HP160@5600rpm
حداکثر گشتاور: 21/2 کیلومتر در3600rpm
سر سیلندر: DOCH 16 والو

گیربـــــکس
نوع گیربکس: Manual
کد: FS5W71C
نسبت دنده 1: 3.592:1
نسبت دنده 2: 2.246:1
نسبت دنده 3: 1.415:1
نسبت دنده 4: 1.000:1
نسبت دنده 5: 0.821:1
نسبت دنده عقب: 3.657:1

كمك گیربـــــکس:
نوع كمك گيربكس: TX10A
نسبت دنده(سبک): 1.000:1
نسبت دنده(سنگین): 2.020:1
نسبت دنده ديفرانسيل: 4.625:1

سيستم سوخت:
ظرفيت باک بنزين: 70ليتر
نوع: انژکتوري

رينگها و تايرها:
اندازه لاستيکها: 215R15C8
سايز رينگها: 15X5-1.2JJ
سايز پيشنهادي براي تايرها: 235/70R15

سيستم ترمز:
ترمز جلو: ديسکي با پره هاي خنک شونده
ترمز عقب: کاسه اي

سيستم فرمان: هيدروليکي

تاپ اسپيد: 170 کيلومتر بر ساعت

با تشکر از دوست عزیزم محسن :)


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان



CentralClubs Hosting