در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

3049

تشکر کرده: 26 مرتبه
تشکر شده: 119 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 7 اسفند 1384 03:45

آرشيو سپاس: 1566 مرتبه در 615 پست

اعجاز رنگ ها در رژيم غذايي روزانه

توسط Dr.Akhavan » پنج شنبه 16 آذر 1385 01:46

[align=center]اعجاز رنگ ها در رژيم غذايي روزانه[/align]


ترجم: عليرضا شيرازي

رنگ ها در زندگي نقش اساسي ايفا مي كند. براي طراحي داخلي، خريد لباس يا رنگ كردن مو بايد سليقه خوبي داشته باشيد. به نوشته پراودا، روان شناسي رنگ ها و رنگ درماني كه به معناي استفاده از رنگ ها براي مقاصد درماني مي باشد، مدتي است كه مورد توجه خاص قرار گرفته است. از چند سال پيش رنگ ها در عرصه تغذيه و رژيم هاي غذايي انقلابي عظيم به پا كرده اند.


محققان دريافته اند آثار درماني رنگ ها و تأثير آنها بر روح و روان آدمي نبايد منحصر به رنگ لباس ها، كاغذ ديواري ها و يا وسايل خانه شود بلكه رنگ مواد غذايي نيز در اين ميان نقش مهمي ايفا مي كند. هيچ ترديدي در اين مورد نداشته باشيد كه فرد ساكن در يك اتاق با ديوارهاي قرمز خيلي بيشتر از سايران در معرض اثرات خاص اين رنگ قرار مي گيرد. در زمينه تغذيه نيز يك نكته مهم و ضروري لزوم توجه به رنگ مواد غذايي است كه به طور روزمره روي ميز قرار مي گيرند. به لحاظ علمي بايد همواره اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه توجه خاص به رنگ غذاهايي كه در رژيم روزانه گنجانده مي شوند، موجب بهره مندي از تأثيرات حداكثري مواد غذايي مي شود.

اصول اين رژيم بسيار ساده است بدين شكل كه هر روز بايد يك رنگ غذا، يعني غذاهايي با رنگ هاي به خصوص آن روز را رعايت كنيد. توجه به تنوع رنگ ها، موجب مي شود افراد موقع غذا خوردن احساس راحتي كنند و در نتيجه فرآيند جذب مواد مغذي نيز بهتر انجام مي گيرد. طرفداران اين رژيم كاهش وزن 10 كيلو و دستيابي به تناسب اندام را ظرف مدت زماني كوتاه تضمين كرده اند. اين نوع رژيم به خصوص براي كساني مفيد مي باشد كه از محدود كردن حجم غذاي خود متنفر هستند. هرچند مزيت اصلي اين رژيم عيب آن هم هست زيرا اين رژيم فقط براي كساني كه حاضر هستند مواظب غذا خوردن خود باشند، عملي مي باشد.

هرچند ما به طور غريزي موقع انتخاب غذا به رنگ آن توجه مي كنيم. اما اين احتمال ضعيف است كه بدون نگاه كردن به بشقاب، غذا را بخوريم. رژيم غذايي براساس رنگ غذاها به اين ترتيب است:


شنبه: رنگ سفيد؛ در فهرست انتخاب غذا براي اين روز بايد چنين موادي گنجانده شود: سيب زميني، برنج، موز، پياز، شير، پنير، گل كلم، سفيده تخم مرغ، شكر و نمك مطابق ذائقه. اين رژيم از لحاظ كربوهيدرات، چربي، پروتئين و ويتامين متعادل به نظر مي آيد. از جمله غذاهاي اضافه در اين روز مي توان به ماكاروني، لوبيا سفيد، كرفس، غذاهاي دريايي، مرغ، خامه و بستني اشاره كرد.


يكشنبه: رنگ قرمز؛ متخصصان تغذيه مي گويند در اين روز بهتر است لوبيا قرمز، گوجه فرنگي، توت قرمز، گوشت قرمز بي چربي مانند گوشت گاو و گوساله، انار، فلفل قرمز تند و شيرين و آب ميوه هاي قرمز مصرف كنيد.
يكشنبه، روزي سرشار از پروتئين ،و كربوهيدرات كم مي باشد. حبوبات و گوشت منبع پروتئين مي باشند. درحالي كه گوجه فرنگي و فلفل قرمز حداقل كربوهيدرات را به ما مي رساند.


دوشنبه: رنگ سبز؛ در اين روز بايد به سبزي خواري روي بياوريم. از سبزيجاتي كه داراي برگ سبز تيره هستند مانند سبزي هاي معطر ريحان، پيازچه، نعنا .... و همچنين بروكلي، ساقه كرفس، خيار، كيوي، سيب و چاي سبز مصرف كنيد. باوجود اين كه منوي غذايي دوشنبه سبك به نظر مي آيد، اما براي سلامتي مفيد و فاقد پروتئين و چربي مي باشد. اين تغيير كوچك بعد از مصرف گوشت در روز يكشنبه براي بدن مفيد مي باشد. غذاهاي ديگر مناسب اين رنگ شامل نخودسبز، لوبياسبز، آوكادو، پسته، انگور سبز و ليموترش مي باشد.


سه شنبه: رنگ نارنجي؛ روز نارنجي، روز شادي و تغذيه با مواد غذايي نشاط آور است. كدو حلوايي، انبه و ماهي آزاد مصرف كنيد. غذاهاي ديگر شامل پرتقال و زردآلوي خشك مي باشد در اين روز خوردن نان ممنوع است.


چهارشنبه: رنگ بنفش؛ بشقاب خود را با بادمجان، انگورهاي تيره رنگ و كشمش سياه پر كنيد. حتي مي توانيد آلوخشك، آلوچه و ترخون مصرف كنيد. بادمجان داراي سلولز مي باشد و آلو كاركرد روده ها را تقويت مي كند. غذاهاي ديگر اين روز شامل لبوي بنفش به منظور هضم غذا و خون سازي مي باشد. براي كامل شدن كلكسيون رنگ بنفش ها، مي توانيد از جگر و گوشت گوسفند نيز استفاده كنيد تا يك غذاي مملو از پروتئين داشته باشيد.


پنج شنبه: رنگ زرد؛ در اين روز تمام دنيا را آفتاب مي گيرد. مي توانيد آناناس، هلو، فلفل دلمه اي زرد، كدو زرد، ذرت، زرده تخم مرغ، عسل و پنير ميل كنيد. به مقدار كافي سلولز از ذرت و كدو دريافت مي كنيد و پنير نيز چربي بدن شما را تأمين مي كند. آناناس براي كساني كه مي خواهند لاغر شوند بسيار مفيد است. آب ميوه زرد، ليمو و چاي را نيز به ليست غذايي خود اضافه كنيد.


جمعه: بي رنگ؛ در اين روز بايد سعي كنيد بيشتر آب بنوشيد و غذاهاي سبك بخوريد.

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان