در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

3049

تشکر کرده: 26 مرتبه
تشکر شده: 119 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 7 اسفند 1384 03:45

آرشيو سپاس: 1566 مرتبه در 615 پست

رژيم غذايي و التهاب

توسط Dr.Akhavan » سه شنبه 28 آذر 1385 01:19

[align=center]رژيم غذايي و التهاب[/align]



  جام جم آنلاين : التهاب به عنوان يك واكنش موضعي بافت به هرگونه تحريك ، آسيب و جراحت يا عفونت گفته مي‌شود. علايم آن شامل درد ، تورم، قرمزي، و گاهي كاهش عملكرد يا حركت آن قسمت است.
التهاب به عنوان بخشي از بيماري‌هاي حادي همچون بيماري قلبي و سكته مغزي نيز در نظر گرفته مي‌شود.


غذاهاي التهابي

غذايي كه مي‌خوريم نقش مهمي در عملكرد بدن ما دارد. مصرف زياد غذاهاي بي‌ارزش و غذاهاي سرد به علت چربي‌هاي بدي كه در تهيه آنها به كار مي‌رود، احساس بدي را ايجاد مي‌كنند.
غذاهاي بي‌ارزش از نظر غذايي همچنين حاوي افزودني‌هايي هستند كه مي‌توانند باعث التهاب شوند.

گوشت قرمز ، تخم‌مرغ و محصولات گندم همگي حاوي ماده‌اي به نام آراشيد ونيك اسيد هستند. اين ماده در عين حال كه براي سلامت بدن ضروري است ، در مقادير زياد باعث تشديد التهاب مي‌شود. غذاهاي بي‌ارزش و فرآيند شده اغلب حاوي مقادير زيادي قند نيز هستند.
شواهد علمي نشان داده‌اند مصرف زياد قند و كربوهيدرات‌هاي نشاسته‌اي تصفيه شده مانند آرد سفيد نيز محرك التهاب هستند.
در حالي كه ارزش سبزي و ميوه تازه به لحاظ دارا بودن ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي اكسيدان‌هاي طبيعي به عنوان منابع غذايي مهم براي سلامت ثابت شده، برخي سبزيجات مانند سيب‌زميني، گوجه فرنگي و بادنجان التهاب را تشديد مي‌كنند.
اين صيفي‌جات از خانواده گياهاني هستند كه يك آلكالوئيد شيميايي به نام سولانين دارند. سولانين در برخي افراد موجب ايجاد التهاب و حالات آلرژي مي‌شود به طوري كه گاهي مجبورند از مصرف آن پرهيز كنند.


غذاهاي ضد التهاباسيدهاي چرب، چربي‌ها و روغن‌ها

افزودن غذاهاي ضدالتهابي كه داراي چربي‌هاي سالم هستند به رژيم غذايي روش مناسبي براي كمك به كاهش التهاب و درد است. اسيدهاي چرب ضروري امگا – سه در ماهي روغني، گردو و بذر كتان و بذر كدو تنبل يافت مي‌شوند و بر كاهش التهاب موثرند.
افزودن مكمل‌هاي اسيد چرب ضروري امگا – سه با كپسول روغن ماهي يا بذر كتان نيز به كاهش التهاب كمك مي‌كند. توجه داشته باشيد كه پيش از مصرف مكمل‌ها يا حتي افزايش دُز آنها حتما با پزشك مشورت كنيد.
روغن زيتون نوع ديگري از روغن‌هاست كه باعث التهاب نمي‌شود. در واقع نشان داده شد، كه خطر بيماري قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد و به كاهش درد نيز كمك مي‌كند. ديگر روغن‌هاي سالم شامل روغن كانولا، روغن دانه انگور و روغن گردو هستند.


پروتئين

پروتئين براي ساخت بافت‌هاي سالم بدن ضروري است. گزينه‌هاي خوب پروتئيني شامل مرغ كم‌چرب، ماهي و غذاهاي دريايي، آجيل، بنشن و دانه‌ها هستند.
گوشت قرمز ممكن است محرك التهاب باشد بنابراين نبايد به ميزان زياد مصرف شود. سويا، توفو و شيرسويا سه منبع مهم پروتئين‌هاي سويا هستند كه به كاهش درد و التهاب كمك مي‌كنند.



كربوهيدرات‌ها و فيبر


تا آنجا كه مي‌توانيد علاوه بر قند از مصرف كربوهيدرات‌هاي نشاسته‌اي مانند پاستا و نان سفيد پرهيز كنيد.
سبزيجات داراي برگ سبز و مقادير زياد ميوه تازه به ويژه با پوست بسيار مفيدند.
انواع توت‌ها بخصوص توت فرنگي و شاه‌توت كه با فيتوكميكال‌هاي ضدالتهابي و آنتي‌اكسيدان‌ها همراه مي‌شوند نيز به حفظ سلامت كمك مي‌كنند.
سيب و پياز قرمز منابع خوبي از كوئرستين هستند كه خواص ضدالتهابي ويژه‌اي دارد. سبزيجات سبز و ميوه‌هاي با پوست نيز منابع قابل ملاحظه فيبر غذايي‌اند. دانه‌ها مانند جو نيز حاوي فيبر مفيدي هستند.
به طور كلي براي انتخاب غذاهاي ضدالتهاب به منظور كاهش التهاب و درد ، ميوه‌هاي تازه را بر غذاهاي فرآيند شده ترجيح دهيد.
براي صبحانه از موادي مانند محصولات آرد جو همراه با گردو، توت فرنگي و سويا ميلك استفاده كنيد.
در مورد تنقلات، ميوه‌ها، آجيل، دانه‌ها و سبزيجات تازه را به جاي شيريني و آب‌نبات و موادي شبيه به آنها برگزينيد.
حتي‌الامكان بر مصرف ماهي بيفزاييد و برعكس گوشت قرمز را كاهش دهيد. از غذاهاي سرخ شده پرهيز كنيد.
در كنار ظرف غذاي خود سبزيجات سبز، نارنجي و زرد را قرار دهيد.
مقادير كافي آب و پس ازآن آب ميوه تازه، و چاي سبز بنوشيد.

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان