در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1420

تشکر کرده: 1 مرتبه
تشکر شده: 17 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 17 مهر 1385 09:56

محل سکونت

سرزمین تاریکی ها

آرشيو سپاس: 940 مرتبه در 382 پست

موتور پيستونی

توسط gigi64 » چهارشنبه 29 آذر 1385 14:31

موتورهای پیستونی شمع دار و خود اشتعال از لحاظ ساختمان شبیه یکدیگرند. هردو پیستونهایی دارندکه در سیلندرها بالا و پایین می روند. در هر سیلندر عملهای مشابهی انجام می شود. این اعمال معمولا به ازای فواصل مساوی از چرخش میل لنگ انجام می شود و مادام که موتور روشن است این اعمال ادامه می یابد.



موتور های خودرو معمولا سه سیلندر یا بیش از سه سیلندر دارند. وقتی موتور روشن است پیستونها در سیلندر بالا و پایین می روند. پیستون قطعه ای فلزی استکه کاملا سیلندر را پر می کند. وقتی پیستون به طرف بالا رانده می شود و سوپاپهای دود و بنزین بسته اند مخلوط هوا و سوخت در سیلندر حبس و متراکم می شود. وقتی پیستون در پایان حرکت تراکم به نقطه ی مرگ بالایی نزدیک می شود شمع جرقه می زند و مخلوط متراکم هوا و سوخت مشتعل می شود. وقتی مخلوط می سوزد فشار زیادی ایجاد می شود و همین فشار پیستون را به طرف پایین می راند.

پیستون:

پیستون از الیاژ الومینیم ساخته می شود. وزن هر پیستون در حدود0.45 کیلوگرم است. قطر پیستون اندکی از قطر سیلندر کمتر است و به همین سبب پیستون می توانددر سیلندر بالا و پایین برود. چون پیستون اندکی از سیلندر لاغرتر است فاصله ی اندکی بین پیستون و جدار سیلندر باقی می ماند. این فاصله را باید درز بندی کرد. در غیر این صورت مقداری از مخلوط فشرده ی هوا و سوخت از اطراف پیستونها نشت می کند و وارد کارتر می شود. این نشت را کمپرس رد کردن می نامند. وقتی کمپرس بیش از اندازه رد شود توان موتور کاهش می یابد سوخت هدر می رود و الودگی هوا نیز افزایش می یابد.

برای جلوگیری از این مسئله از رینگ پیستون استفاده می شود. رینگها از یک نقطه بریدگی دارند. در نتیجه می توانند مقدار کمی باز شوند و روی سر پیستون بلغزند و در شیارهای رینگ جا بیفتند. وجود همین بریدگی به رینگها امکان می دهد که وقتی در سیلندرهای مخروطی یا نایکنواخت ساییده شده بالا و پایین می روند باز و جمع شوند.

رینگهای پیستون بر دو نوعند:

1- رینگهای تراکم که یک درزبند لغزشی بین پیستون و جدار سیلندر را تشکیل می دهند.

2- رینگهای روغن که بخش عمده ی روغن باقیمانده روی جدار سیلندر را پاک می کنند و ان را  به کارتر باز می گردانند.

تبدیل حرکت رفت و برگشتی به حرکت چرخشی:

حرکت رفت و برگشتی پیستون باید به حرکت چرخشی تبدیل شود تا چرخ ها بچرخند. با استفاده از یک شاتون یک لنگ و یک یاتاقان گرد خارج از مرکز روی میل لنگ می توان این تبدیل را انجام داد. شاتون به وسیله ی گژن پین به پیستون متصل می شود. گژن پین به شاتون امکان می دهد در پیستون به عقب و جلو حرکت کند. سر دیگر شاتون یاتاقان گرد متحرک میل لنگ یا انگشتی میل لنگ را در بر می گیرد.


یاتاقان گرد متحرک میل لنگ قطعه ای خارج از مرکز است که با چرخش میل لنگ روی دایره ای دوران می کند. شاتون به وسیله ی کپه و پیچ مهره های شاتون روی یاتاقان گردبسته می شود. کپه و پیچ مهره ها یک یاتاقان دو تکه یا یاتاقان متحرک میل لنگ را بین کپه و شاتون نگه  می دارند. خلاصی اندکی به یاتاقان گرد امکان می دهد که درون یاتاقان بگردد.

سوپاپ:

در بیشتر موتورها به ازای هر سیلندر دو دریچه در سر سیلندر وجود دارد در بعضی از موتور ها تعداد دریچه ها بیشتر است. دریچه ها با سوپاپ های بنزین(هوا) و دود باز و بسته می شوند. سوپاپها به وسیله ی سیستم محرک سوپاپ به حرکت در می ایند.

ادامه دارد...

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان