در اين بخش شما ميتوانيد درباره سخت افزار كامپيوتر به بحث و تبادل نظر بپردازيد
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

825

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 20 مرداد 1385 08:45

محل سکونت

pejman.daie@gmail.com

آرشيو سپاس: 19 مرتبه در 15 پست

مصاحبه با مدير بخش فني شركت خدمات آواژنگ

توسط pejman » دوشنبه 11 دی 1385 20:33

در اين مقاله به سراغ آقاي مهندس فراهاني مدير بخش فني شركت خدمات آواژنگ رفته‌ايم تا از زبان خود ايشان با اين فعاليت‌ها و دقدقه‌هاي مهم اين بخش آشنا شده و ديدگاه‌هاي ايشان را به عنوان يك فرد فعال در عرصه سخت‌افزار كشور، منعكس نمايم




سوال : لطفا خودتان را معرفي كنيد ، ميزان تحصيلات و سمت خود شرح دهيد.



پاسخ : حميد رضا واشقانی فراهانی، فارغ التحصيل مقطع کارشناسی رشته مهندسي برق-الکترونيک و کارشناسی ارشد رشته مهندسی هسته‌ای – طراحي راكتور هستم.



از سال 1376 مشغول بكار حرفه اي شده ام ، از سال 1379 با شركت آواژنگ همكاري دارم و درحال حاضر بعنوان مدير فنی شرکت خدمات آواژنگ مشغول به كار مي‌باشم، علاوه بر اين در زمينه فعاليت هاي خارج از شركت با سازمان انرژي اتمي ايران و دانشگاهها همكاري داشته و از سال 1380 در واحد هاي دانشگاه آزاد اسلامي ،دانشگاه جامع علمی-کاربردی و دانشگاه غيرانتفاعی مشغول به تدريس هستم.



سوال : عمده فعاليت‌هاي بخش فني شركت آواژنگ چيست ؟





پاسخ: فعاليت اصلي شركت خدمات آواژنگ ارائه گارانتي و خدمات پس از فروش قطعات كامپيوتري از قبيل انواع مادربردها ، كارت‌هاي گرافيك‌ و سخت‌افزار‌هاي ديگري است كه در ايران توسط نمايندگان شركت به فروش مي‌رسند. بخش فنی شركت خدمات آواژنگ از واحد‌های متعددي تشکيل شده است، اين واحدها عبارتند از :



واحد تعمير: اين قسمت‌ موظف به تعميرات سخت‌افزار‌هايي است که شرکت آواژنگ در ايران گارانتی می دهد.



واحد پشتيباني فني : واحد ديگري است كه موظف به پاسخ‌گويي به سوال‌هاي مشتريان بوده و مشکلاتی که در کارکرد محصولات پيدا كرده اند را تحليل ، بررسي و رفع مينمايد ، در اين واحد سعی می کنيم با شبيه سازی اين گونه مشکلات، آنها را در شرکت حل کنيم در صورتي كه نتوانستيم از طريق ارتباطاتی که با شرکتهای سازنده مانند گيگا بايت صورت مي‌گيرد مشكلات را با ايشان مطرح نموده و راه حل آنرا دريافت ميكنيم و در اختيار مصف كننده قرار ميدهيم.



واحد پشتيبانی شبکه : واحد ديگر، واحد پشتيبانی شبکه است که در اين قسمت امور پشتيبانی سيستم ها و شبكه داخلي شرکت انجام می شود.



واحد كنترل كيفيت : وظيفه اصلي اين واحد ، کنترل کيفيت کالاها بعد از تعميرات می باشد تا قبل از اينکه کالا از بخش فنی خارج شده و به دست مشتری برسد مجددا تست و كيفيت آن تاييد شود. همچنين در هنگام تحويل كالا به مشتري اين تست در حضور ايشان نيز به در خواست مشتريان انجام ميگردد .



واحد نرم‌افزار: در نهايت واحد ديگر بخش فني شركت آواژنگ واحد نرم‌افزار می باشد.هدف اين واحد ايجاد نرم افزاري در جهت مديريت خدمات پس از فروش كالا و اطلاع رساني وضعيت كالا در شركت از زمان پذيرش كالا تا تحويل آن پس از تعمير يا تعويض به مشتريان مي باشد ،اطلاعاتي مانند نام مشتري ، نام و مشخصات كالا ، شرح كار انجام شده بر روي كالا و وضعيت نهايي آن و سوابق هر كالا در يك بانک اطلاعاتی ذخيره شده و درجهت اطلاع رساني به مشتري ، سازنده كالا و همچنين گزارش گيري و
بررسي هاي فني و غيره مورد استفاده قرار ميگيرد .


توانايي‌هاي داخلي

سوال: بازارکاري براي مهندسين سخت افزار را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا فرصت شغلي برابر براي آقايان و خانمهاي فارغ‌التحصيل اين رشته جود دارد ؟



پاسخ: با توجه به علاقه ‌مندي فارغ التحصيلان زمينه‌هاي كاري متعددي براي آنها وجود دارد.كه ميتوانند در زمينه خريد و فروش قطعات کامپيوتری، مونتاژ کردن سيستم ،تعميرات قطعات کامپيوتری و الكترونيكي و يا در شاخه اتوماسيون صنعتی و طراحي مدارات و سيستمهاي كنترلي مشغول به کار شوند. تفاوت در فرصتهاي شغلي براي آقايان و خانمهاي در مكان‌هاي مختلف ميتواند متفاوت باشد، اما براي ما در شركت خدمات آواژنگ مهم اين است كه شخص بتواند به خوبي كاري كه به او تحويل داده شده را انجام دهد، چون كار تعميرات سخت و دشوار است و فشار زيادي را بر روي تعميركار وارد مي‌كند، معمولا آقايان بهتر مي‌توانند در اينجا كار كنند، هرچند كه پرسنل خانمي هم داريم كه به خوبي به وظيفه خود عمل مي‌كنند اما تجربه نشان می دهد که آقايان در زمينه تعميرات قطعات با توجه به طبيعت و ذات کار توانايی بهتری دارند.

سوال: آيا ما واقعا مصرف‌كننده سخت افزار هستيم يا در توسعه تكنولوژي و توليد دانش آن نيز سهمي داريم؟ در چه زمينه‌هايي مهندسين سخت‌افزار توانسته‌اند نياز‌هاي داخلي كشور را تامين كنند؟



پاسخ: متاسفانه تا جايی که من خبر دارم ما صرفا مصرف کننده هستيم و مصرف كننده هاي خوبي هم هستيم ، زيرا در فاصله بسيار كوتاهي از توليد جديد ترين مادربرد ، كارت گرافيك ، پردازنده و .... اين كالاها در ايران يافت شده و قابل استفاده مي باشند .ولي هنوز نه مادربردی طراحی و توليد کرديم و نه کارت گرافيک و نه پردازنده و حافظه اي. البته در يک سری طرح های دانشگاهی و تحقيقاتی در سازمانهای پژوهشی و دانشگاهها فعاليت هايي شده اما هنوز در صنعت يك مادربرد ايرانی يا قطعه الکتريکی با تكنولوژي Hi-Tech ساخت ايران نداريم، تنها چيزی که ما می توانيم به آن درزمينه سخت افزار افتخار کنيم اين است که دانش خود را حدي رسانده‌ايم که بتوانيم تعميرات اين گونه قطعات را  با كيفيت بالا در حجم كلان انجام دهيم.



سوال : آيا شركت در ارائه اين خدمات در بخش فني كاملا خودكفا و مستقل مي‌باشد؟



پاسخ : با توجه سرعت بسيار بالاي رشد علم و فن‌آوري، در زمينه سخت‌افزار نيز شاهد پيشرفت بسيار سريعي در سطح دنيا هستيم، ما سعي ميكنيم دانش فني خود را همواره به روز نگه داريم كه اين مهم از طريق ارتباطات با شركت‌هاي سازنده صورت مي‌گرد. از طرف ديگر در قالب همين ارتباطات پرسنل‌ خود را جهت آموزش به اين شركت‌ها اعزام كرده‌ايم و مجوز اين را داريم كه براي به روز نگاه داشتن دانش فني‌ خود در سال چندين بار نيرو به كشور‌هاي توليد كننده اعزام نماييم. با اين وجود متاسفانه اگر قطعات و  ابزار تعميرات مورد نياز به ما نرسد و اين ارتباطات علمي قطع شود عملا كار ما نيز سخت و در برخي موارد غير ممكن خواهد شد.



خوشبختانه در حال حاضر با توجه به امكاناتي كه در اختيار داريم، مي‌توانيم 100 % قطعات تشكيل دهنده مادربرد و كارت گرافيك را تعويض كنيم چرا كه هم تجهيزات مورد نياز و هم دانش فني كافي را در اختيار داريم. در زمينه تعميرات ما كاملا قدرتمنديم به طوري كه در ايران تقريبا قوي‌ترين شركت تعميرات قطعات كامپيوتري هستيم چه از لحاظ تعداد پرسنل و حجم كار و چه از نظر كيفيت خدمات.



سوال: تعميرات برد در بخش‌ فني شركت آواژنگ تا چه حد با تعميرات انجام شده در تايوان تفاوت دارد و عمده دلايل ارسال برد‌هاي معيوب به تايوان براي تعمير چيست ؟



پاسخ: برخي مشكلات وجود دارند كه ممكن است اينجا براي ما ناشناخته باشند به عنوان مثال يك مادربرد از PCB داراي چهار لايه يا شش لايه تشكيل شده است در صورتيكه لايه‌هاي دروني صدمه ديده‌ باشند شناسايي و تعمير آن امكان پذير نخواهد بود. برخي مواقع نيز اشكالات مربوط به قطعات‌ يا تراشه‌هايي  است كه هنوز دراختيار ما قرار نگرفته است و در انبار قطعات ما موجود نمي‌باشد به همين دليل نمي‌توانيم آنها را تعمير كنيم. در بعضي مواقع و معمولا در كالاهايي كه از فن آوري هاي جديد در آن استفاده شده هم دانش فني ما نسبت به تايوان كمتر است و نمي‌توانيم بعضي از اشكالات را كشف و رفع كنيم.



به طور كلي بيش از 90 درصد محصولات معيوبي كه مشتريان به شركت تحويل مي‌دهند در داخل شركت تعمير مي‌شود و بخش اندكي براي تعمير به تايوان ارسال مي‌گردد.با استانداردي كه در بخش تعميرات تعريف شده است، هر كارشناس بايد حداقل 90 در صد از كالاهايي را كه براي تعميرات تحويل ميگيرد را تعمير و آماده استفاده مجدد نمايد ،البته مهندسيني هم در اين بخش مشغول هستند كه اين مشخصه را تا 98 درصد افزايش داده اند. از لحاظ تجهيزات نيز خوشبختانه در حال حاضر مشكلي نداريم ، تجهيزات موجود در شركت آواژنگ مشابه همان تجهيزات تعميراتي است كه در مركز خدمات گيگابايت در تايوان وجود دارد.در كل بنا به اظهارات كمپاني گيگابايت شركت خدمات آواژنگ يكي از بهترين مراكز خدمات گيگابايت در دنيا مي باشد.



سوال: آيا امكان استفاده از تجهيزات و ماشين آلات منحصر به فرد شركت براي دانشجوياني كه در پايان نامه يا پروژه‌هاي خود به آنها نياز دارند ميسر است؟



پاسخ : تا به حال چنين پيشنهادهايي مانند استفاده از دستگاهها و امكانات به ما داده نشده است، اما اگر از سوي دانشگاه‌ها و يا مراكز آموزش عادي پيشنهادي داده شود قابل بررسي است  و تا حدودي مي‌توانيم دانشجويان را كمك كنيم.
توانايي‌هاي بخش فني

سوال: كارآموزي يكي از دقدقه‌هاي اصلي دانشجويان است، پيشهاد شما به دانشجويان در اين خصوص چيست ؟



پاسخ: كلا برخي از دانشجويان فقط به كارآموزي به ديد واحدي جهت گذارندن نگاه ميكنند و در برخي مواقع به كارهاي اداري و يا غير مرتبط با رشته تحصيلي خود ميپردازند ، به نظر من بهتر است دانشجوياني كه هدف از كارآموزي برايشان يادگيري فن و كسب تجربه است در محيط‌هايي مشغول به كار شوند كه ارتباط مستقيم با سيستمهاي عملياتي ، تجهيزات ، فن آوريهاي جديد و دستگاه‌هاي متفاوت از سيستمهاي آزمايشگاهي كه ديده اند وجود دارد،مانند محيط‌هاي صنعتي ،كارخانجات و به طور كلي محيط‌هايي كه بتوانند تجربه‌هايشان را بصورت عملي كسب كنند.



سوال: سطح علمي داشنجويان تازه فارغ التحصيل از دانشگاه‌ها را چگونه ارزيابي مي‌كنيد ؟ آيا آموخته‌هاي آكادميك فارغ‌التحصيلان را براي استخدام و موفق بودن در كار، كافي مي‌دانيد؟



پاسخ: بين دروس ارائه شده در دانشگاه و مواردي كه به صورت واقعي در محيط كار با آنها روبه رو مي‌شويم تفاوت‌هايي وجود دارد، ما در آزمون استخدامي كه داشتيم سوالاتي از دروسي مانند معماري كامپيوتر ، مدار منطقي، ميكروكنترلر، الكترونيك و مدار الكتريكي مطرح كرديم كه متاسفانه به نتيجه مطلوبي دست نيافتيم. به نظر من تمامي اطلاعاتي كه دانشجو در كلاس درس فرا مي‌گيرد به عنوان اطلاعات پايه است و صرفا نبايد به عنوان درسي تلقي كند كه بايد پاس شده و گذرانده شود تا بتوان به يك مدرك دانشگاهي رسيد.



سوال: توانايي‌هاي پرسنل بخش فني در تعمير برد‌ها و قطعات كامپيوتري بيشتر مديون آموخته‌هاي آكادميك آنها يا آموخته‌هاي تجربي ؟



پاسخ : اطلاعات داخل دانشگاه صد در صد تاثير گذار است در واقع اين اطلاعات پايه‌اي به شمار مي‌رود كه هرچه محكم تر و اساسي تر باشد بعدها در محيط كار كاربردي تر خواهند بود.با توجه به اينكه در شركت كارهاي تعميرات صورت مي‌گيرد نه طراحي لذا كمتر به برخي از مطالب مطرح شده در دروس دانشگاهي نيازمنديم ولي مطمئنا در بحث تعميرات نيز نيازمند اطلاعات پايه الكترونيك و كامپيوتر جهت تحليل مدار و عملكرد سيستم هستيم.



سوال: براي ارتقا توانايي‌ها و كاركرد‌هاي بخش فني، بيشتر مايل به استخدام افراد متخصص هستيد يا سعي مي‌كنيد پرسنل فعلي را آموزش دهيد ؟



پاسخ: ما هم چنان آموزش پرسنل خود را در برنامه داريم، استخدام افراد جديد بنابر نياز، حجم كار و سياست‌هاي شركت صورت مي‌گيرد. ما الزاما به دنبال افراد متخصص نيستيم چرا كه مشابه كار ما به ندرت در مكان‌هاي ديگر انجام مي‌شود. در مورد استخدام نيز ترجيح مي‌دهيم افرادي را استخدام كنيم كه از يك سوي اطلاعات پايه كافي داشته باشند و از سوي ديگر علاقه‌مند به يادگيري باشند. تجربه نشان مي‌دهد اين روش بيشتر جواب مي‌دهد تا استخدام افراد متخص


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
Empty spaces - what are we living for?


از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن
فردا که نیامده است فریاد مکن
برنامده و گذشته بنیاد مکن
حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان