در اين بخش انواع خودروها معرفي مي‌شوند
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

285

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 8 اسفند 1384 23:44

آرشيو سپاس: 49 مرتبه در 36 پست

مشخصات فني زانتيا

توسط Ami R 940 » دوشنبه 7 فروردین 1385 01:11

خوب شايد فکر کنيد که اين خودرو فقط قابليت بالا و پايين رفتن به صورت دستی و بوسيله دکمه مربوطه را دارد، اما چنين نيست ، اين خودرو برای حفظ تعادل، قابليت بالا و پايين بردن اتاق خودرو بر روی هر يک از چرخها به وسيله کمک فنرهای هيدروليکی را در مواجه با موارد زير، داراست.

۱-در سر پيچها از خم شدن شاسی به سمت خارج پيچ و سر خوردن چرخها جلوگيری می کند.

۲- جلوگيری از تکانهای شديد در دست اندازها.

۳-جلوگيری از پايين رفتن سطح خودرو در هنگام افزايش وزن (بار-مسافر).

۴-جلوگيری از پايين رفتن بيش از حد جلوی خودرو در هنگام ترمزهای شديد.

۵-جلوگيری از بر هم خوردن تعادل در هنگام ترکيدن لاستيک.

همچنين به وسيله دستی و با دکمه کنار ترمز دستی نيز قابليت پايين و بالا بردن خودرو برای قراردادن آن در ۴ حالت مختلف، ميسر است، که از اين حالتها برای مقاصد مختلفی استفاده می شود که ۲ حالت آن برای انجام سرويسهای خودرو، يکی برای رانندگی عادی و ديگری برای رانندگی در جاده های نامناسب و پردست انداز با سرعت پايين در نظر گرفته شده.

اين سيستم شامل چندين سنسور برای تشخيص وضعيت خودرو می باشد که دائما در حال ارسال اطلاعات وضعيت تعادلی خودرو به ECU (كامپيوتر مركزي)می باشند، همچنين يك پمپ و يك مخزن و لوله های اتصال كه حاوی روغن هيدروليك می باشند را شامل می شود و كمكها نيز با هيدروليك كار می كنند.سنسورها وضعيت را به ECU ارسال كرده ،ECU برای تنظيم تعادل، بسته به قرار گرفتن در پيچ يا مواجهه با دست انداز يا موارد ديگر برای متعادل كردن خودرو، بوسيله پمپ، فشار هيدروليك را در سمتهايی كه لازم است بالا می برد و اگر لازم باشد در سمتهای ديگر پايين می آورد و بدين ترتيب سمتی كه فشار هيدروليك بيشتری بر آن وارد شده،بالا میرود و سمتی كه فشارهيدروليك آن كم شود پايين می آيد و ميله تعادل (Anti Roll Bar) در حالت تعادل قرار می گيرد،تمامی اين مراحل در ۱۰ ميلی ثانيه انجام می شود.
اين سيستم پيشرفته فقط توسط چند خودروساز بزرگ استفاده می شود،از آن جمله می توان به كمپانی های بنز، BMW، جاگوار، كاديلاك، لندروور، پژو و سيتروئن اشاره كرد، و هر يك نيز نام خاص خود را بر اين سيستم نهاده اند، مثلا بنز آنرا ABC يا Active Body Control می نامد ،BMW آنرا Dynamic Drive و سيتروئن Hydractive می نامند، اما در كل اين سيستم را Active Suspension (تعليق فعال) يا Active Roll Control System (سيستم كنترل چرخش فعال)می نامند.

لازم به ذكر است كه مثلا در خودروهای BMW اين سيستم فقط در سری هاي8،7 وZ8 استفاده شده و هر ۳ آنها خودروهای لوكس و گرانقيمتی هستند كه اين امر نشاندهنده تكنولوژی بالای خودروی زانتيا است كه با وجود اينكه توليد سال ۹۸ فرانسه است با اين حال، بدليل داشتن سيستم ذكرشده، همچنين ترمز ABS و كيسه هوا ، ايمن ترين خودروی موجود در كشور است ،و از لحاظ قيمت نيز در مقايسه با ديگر خودروهای موجود در ايران كاملا با صرفه است.
دل خسته ام از این جا از آدمای دنیا

همین امروز فردا دل میزنم به دریا

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Ami R 940 تشکر کرده اند:
areyou

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 40 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

اطلاعات تکمیلی...

توسط Mohsen1001 » دوشنبه 7 فروردین 1385 01:52

در ادامه مقاله شما...

فنربندی هیدرونیوماتیک سیستم مخلوط مایع و گاز است که زانتیا مونتاژ ایران از قدیمیترین و معمولی ترین نوع ان استفاده میکنند و بهترین مدل آن که همانا شاهکار سیتروین می باشد زانتیا اکتیوا است که چرخها به طور مجزا از تنظیم ارتفاع بهره میبرند و ای سیستم با یک کمپ تنظیم میشود

در هنگام استفاده از تعلیق زانتیا در ارتفاع پایین و بالا باید باید به تکاتی توجه کرد تا مانع اسیب جدی به خودرو بشه وقتی شما در این حالت(ارتفاع پایین) رانندگی میکنید فنرها دیگر جایی برای انعطاف ندارند و تمام ضربات به اتاق وارد خواهد شد و اگر اسفالت کمی موج داشته باشد خودروی شما نه خوب میپیچد و نه خوب ترمز میکند ولی در دو ارتفاع دیگر هر کاری که دلتان خواست انجام دهید در ضمن پیچیدن این خودروی 1300 کیلویی به خاطر اکسل تنظیم شونده عقب آن است که در پیچ سه درجه به طرفین متمایل میگردد

در مورد حركت با 3 چرخ كمپاني سيتروين فقط براي مدل اكتيوا استفاده از اين حركت را توصيه كرده و براي مدلهاي ديگر مثل مدلي كه در ايران توليد ميشود توصيه شده در مواقع ضروري مثل پنجري و آن هم با سرعت خيلي كم در درجه نهايي suspention lock انجام بشه.


در سر پيچها از خم شدن شاسی به سمت خارج پيچ و سر خوردن چرخها جلوگيری می کند.

این مساله در مدلهای موجود در ایران خیلی نمود نداره و شما براحتی میتوانید در پیچ ها تعادل ماشین رو بر هم بزنید و کلا در مدلهای ایران بیشتر همون تغییر ارتفاع هست که انجام میشه که همان هیدرونیوماتیک نامیده میشه و سیستم Hidractive در انها موجود نیست.

بدليل داشتن سيستم ذكرشده، همچنين ترمز ABS و كيسه هوا ، ايمن ترين خودروی موجود در كشور است ،و از لحاظ قيمت نيز در مقايسه با ديگر خودروهای موجود در ايران كاملا با صرفه است.

در ایمن بودن زانتیا حرفی نیست ولی نمیشه اون رو ایمن ترین ماشین ایران گفت چون ماکزیما و حتی همین 206 (البته تیپهای 5و6) خودمون از ایمنی بالاتری برخوردارن.
در ضمن زانتیا در تست تصادف (crash test) از 5 ستاره 1.5 ستاره گرفت و این یعنی افتضاح


Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » دوشنبه 21 فروردین 1385 19:17

جالبه  که زانتیا حتی اگر یک چرخ عقبش از جا دربیاد بازهم
به حرکتش ادامه می ده...

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

4211

تشکر کرده: 150 مرتبه
تشکر شده: 620 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 اسفند 1384 13:14

محل سکونت

کرج پلاک 43!

آرشيو سپاس: 13307 مرتبه در 2679 پست

توسط Mohammad 1985 » پنج شنبه 28 اردیبهشت 1385 06:07

اگه زانتیا توی تست تصادف 1.5 بگیره پراید 5- می گیره :-)
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

423

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 9 دی 1385 20:41

آرشيو سپاس: 290 مرتبه در 84 پست

مشخصات کامل زانتيا

توسط M.Schumacher » جمعه 29 دی 1385 17:45

ليست تجهيزات زانتيا مدل SX2000
ترمزهاي ديسكي براي چهار چرخ، مجهز به تهويه در چرخهاي جلو 1
قابليت تنظيم ارتفاع خودرو در جاده هاي هموار و ناهموار و تعويض آسان چرخها 2
تنظيم اتوماتيك ارتفاع خودرو بر اساس توزيع بار و وزن سر نشين 3
سيستم اتوماتيك قطع كننده سوخت هنگام حادثه 4
سوئيچ مجهز به كنترل از راه دور همراه با سيستم كد خوان الكترونيكي (سيستم ضد سرقت خودرو) 5
قفل ايمني مخصوص كودك 6
فرمان هيدروليكي با امكان تنظيم ارتفاع غربيلك فرمان در چهار نقطه 7
كيسه هواي ايمني راننده 8
كيسه هواي ايمني سرنشين جلوئي 9
سوئيچ كنترل كيسه هواي سر نشين 10
تهويه مطبوع با قابليت تنظيم دستي و اتوماتيك براي دماي داخل خودرو ( سرما و گرما) هوشمند 11
مجهز به سيستم آئينه هاي جانبي برقي ، تاشو و گرمكن آينه 12
ضربه گيرهاي جانبي دربهاي جلو و عقب براي ايمني سرنشينان در تصادفات جانبي 13
كمربندهاي ايمني سرنشين مجهز به سيستم هوشمند در مقابل ضربات داراي سيستم جمع كننده انفجاري 14
زير آرنجي مركزي و بالشتك تاشو صندلي عقب براي قرار دادن چوب اسكي و دسترسي سرنشينان به صندوق عقب 15
نمايشگر ديجيتالي دماي خارج خودرو ساعت ، كيلومتر شمار 16
راديو CD مجهز به راديو با امكان RDS با 6 بلندگو با امكان كنترل از روي فرمان 17
صندلي هاي ارگونوميكي قابل تنظيم مكانيكي در جلو خودرو (ارتفاع ، شيب پشتي ، قوس داخل كمر و... ) 18
قفل مركزي دربهاي جلو، عقب و درب صندوق عقب 19
قابليت تخت خواب شدن و تا شدن صندلي هاي عقب خودرو 20
گرمكن شيشه عقب و برف پاك كن عقب 21
برف پاك كن شيشه جلو با دو سرعت و كنترل اتوماتيك سرعت برف پاك كن و حساس به شدت ريزش باران (هوشمند) 22
آفتابگيرهاي مجهز به آينه 23
سيستم ترمز ضد قفل (ABS) 24
شيشه بالابر برقي شيشه هاي جلو و عقب خودرو ( شيشه راننده با سيستم متوقف كننده هوشمند و امكان كار با يكبار فشردن كليد) 25
پرده آفتاگير شيشه عقب 26
دو چراغ مطالعه براي راننده و سرنشين جلو 27
چراغ مه شكن در جلوي خودرو 28
مبدل كاتاليست با استاندارد اروپايي( EURO II) 29
سيستم كنترل تبخيرات سوخت 30
سيستم ضد آلايندگي بخارات كارتل 31
سيستم عيب ياب ( EORD) 32
دو عدد چراغ داخل اتاق روي ستونها با سيستم خاموش شدن هوشمند 33
نمايشگر ميزان سائيدگي لنتهاي ترمز براي چرخهاي جلو 34
نشانگر ميزان سائيدگي لنتهاي ترمز براي چرخهاي عقب 35
نشانگر ديجيتالي مسافت طي شده و هشدار دهنده مراجعات ادواري به تعميرگاه 36
سيستم تعليق هيدروليك جهت تامين تعادل منحصر بفرد خودرو در صورت بروز حوادثي همچون تركيدگي لاستيك 37
حجم موتور 2000 سي سي با 16 سوپاپ 38
ماكزيمم سرعت 203 كيلومتر در ساعت 39
مصرف سوخت ( داخل شهر 12.9 ليتر ) ( بين شهر 6.9 ليتر) ( ميانگين 9.1 ليتر ) در 100km 40
شتاب صفر تا 100 كيلومتر در 10.3 ثانيه 41





مشخصات فني
زانتيا SX نوع
2.01 16v مدل
4 تعدا سيلندر
16 تعداد سوپاپ
86mm قطر سيلندر
86mm كورس سيلندر
1998cc حجم موتور
10.4:1 نسبت تراكم
135hp/5500rpm حداكثر قدرت
18.7kgm/4200rpm حداكثر گشتاور
1320kg وزن خالص
520kg وزن بار مجاز
3+1 تعداد سرنشين
0.34 ضريب آيروديناميك بدنه





سوخت رساني
65lit ظرفيت باک
برقي نوع پمپ بنزين
انژكتوري 4 نقطه اي نوع تغذيه
بدون سرب نوع بنزين
7.71lit/100km مصرف سوخت با سرعت ثابت 120km/hr خارج از شهر


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان